abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:47:31 #101
3542 Gia
User under construction
pi_210378516
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:21 schreef Saboo het volgende:

[..]
Ja. Maar het had bv. alsnog betekend dat ik mijn auto -een oud afgeragd truttenschuddertje- niet had kunnen betalen en had moeten verkopen en niet meer op mijn werk had kunnen komen en daar ook geen carrière had kunnen maken -wat nu gebeurd is-. En mijn vriend had niet verder gekund met zijn studie, om maar even wat te noemen.
We zijn gelukkig niet in de situatie gekomen, maar anders waren we misschien wel echt hard de spiraal van onomkeerbare armoede in geknald. Niet leuk voor ons, niet leuk voor de maatschappij.

Maargoed, mijn punt is vooral dat er een hoop mensen zijn die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, daardoor nergens aan de slag kunnen -want wie wil er een laag opgeleide autist in een rolstoel met 1 been aannemen zonder incentives?-. Vaak word je dan gedeeltelijk afgekeurd worden bij het UWV, maar te weinig voor een uitkering en dan kom je in de bijstand terecht. In de WIA kom je allang niet meer met een gekneusde teen, en ik denk dat je idd makkelijk kunt controleren dat veel mensen vanuit een keuring (waar ze nog steeds gedeeltelijk afgekeurd worden, bv. dertig procent) de bijstand ingaan.

Het feit dat je zeventig procent arbeidsvermogen hebt om te werken volgens het UWV, betekent nog steeds niet dat werkgevers zitten te wachten op iemand die 1/3 minder goed functioneert dan een ander persoon. Helemaal in laagopgeleid werk, waar goedfunctionerende mensen al worden uitgeknepen (> weinig redenen om een goedkopere kracht te overwegen.). Ook niet met een personeelstekort. Bovendien worden die percentages van goed- of afkeuring berekend op basis van de inkomensval die je zou maken door je ziekte, wat betekent dat mensen met een beter betaalde baan veel sneller afgekeurd worden. Die maken immers makkelijker een grote inkomensval als ze door hun ziekte laaggeschoold werk moeten doen, dus daar zit je sowieso al met een schisma in het systeem. Want laaggeschoolde mensen worden dus voor kleinere percentages afgekeurd, terwijl ze tegelijkertijd ook minder kwaliteiten hebben die ze aan een aangepaste baan kunnen helpen, en die dus in de bijstand terecht komen. Of tachtig procent klopt weet ik niet, maar dat er een hele grote groep is waarvoor gewoon geen regelingen bestaan en die dus in de bijstand terecht komen is onmiskenbaar.
Waar verhaal. Met het afschaffen van de WAO, die je gewoon ook voor 30% kreeg, is het er niet beter op geworden
quote:
Tot slot kun je die beoordeling misschien niet aan mensen zelf overlaten, maar op basis van mijn ervaring kun je ook echt wat vragen stellen over de kwaliteit van de gemiddelde UWV -arts. Zo had ik een comorbide depressie (dat was niet mijn hoofdprobleem) die je door mijn arts makkelijk -I kid you not- kon oplossen door iedere dag in de spiegel te zeggen wat voor leuke creatieve meid ik was .... 8)7 Vrouw, ik loop al vanaf mijn 12e bij verschillende grote GGZ-instellingen. Doe je werk, maar ga alsjeblieft mijn problemen baggataliseren met je huis- tuin- en keukenoplossingen als je wil dat ik je ooit nog serieus neem.
Ik werd opgeroepen voor de (grote) herkeuringsronde van 2007.
Eerste vraag: gaat u weleens naar een feestje?
- ja, soms.
Dan zult u wel veel gebakjes eten!
- eh, nee, lust ik niet.

Kunt u bukken en uw tenen aanraken?
- ja.

Conclusie: arbeidsgeschikt, u ontvangt een oproep voor de arbeidsdeskundige.

Dat is er nooit van gekomen, omdat er dezelfde dag nog een heel boze brief naar de directeur van die vestiging ging met een verwijzing naar een dik rapport van het Dijkzigt ziekenhuis, waar die arts duidelijk niet naar gekeken had.

Werd opgeroepen om bij een andere arts te komen.
Conclusie 80-100% arbeidsbeperkt.
Bleef gewoon volledig in de WAO.
Nog 7 jaar te gaan.
pi_210378606
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar denk jij dat in sociale huurwoningen alleen bijstandsgerechtigden wonen?
Nee, ik ben een bewuste "scheefwoner" Er wonen ook mensen in het apartementencomplex met wajong, mensen met een baan maar met laag inkomen Pensioenados met AOW en een heel klein pensioentje. In het apartementen complex waar ik woon, zitten voor zover ik weet 3 "scheefwoners" mogelijk meer.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210378620
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Laat me raden, NPS.
Zelden iemand gezien waarbij dat zo overduidelijk is.

NPS
Ik ben geen politicus.
pi_210378645
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben geen politicus.
Je zal het altijd ontkennen, maakt deel uit van de stoornis maar voor de volgers hier kan je dat echter niet, het ligt er echt duimendik bovenop _O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210378692
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:37 schreef torentje het volgende:

[..]
Zoveel mensen die misbruik maken van de sociale voorzieningen zullen er nooit zijn. De meeste mensen durven dat namelijk niet.
:')!
pi_210378895
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar dat vond ik ook van de kinderbijslag. Waarom? Als je het niet kunt betalen, begin je toch niet aan kinderen!
Ja joh, echt een mooie welvaartstaat. Je moet in een gezin met 2 kinderen allebei fulltime werken en minimaal 60k per jaar verdienen wil je iets als kinderen kunnen krijgen, zit je daar onder heb je gewoon mensen zoals jij die vinden dat een levensbehoefte als voortplanten maar moet worden beperkt tot de bovenklasse. Het is toch schandalig, hoe krijg je t uit je toetsenbord _O-
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_210379512
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Je zal het altijd ontkennen, maakt deel uit van de stoornis maar voor de volgers hier kan je dat echter niet, het ligt er echt duimendik bovenop _O-
Omdat jij de discussie niet kan winnen, doe jij maar op de persoon spelen? Wat een zwakte.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:54:46 #108
3542 Gia
User under construction
pi_210379594
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:11 schreef ThePlaneteer het volgende:

Ja joh, echt een mooie welvaartstaat. Je moet in een gezin met 2 kinderen allebei fulltime werken en minimaal 60k per jaar verdienen wil je iets als kinderen kunnen krijgen, zit je daar onder heb je gewoon mensen zoals jij die vinden dat een levensbehoefte als voortplanten maar moet worden beperkt tot de bovenklasse. Het is toch schandalig, hoe krijg je t uit je toetsenbord _O-
60 K nodig voor 2 kinderen?
Hebben die gouden bedjes?
pi_210379693
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:11 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ik snap het wel dat het allemaal oneerlijk aanvoelt als je net geen toeslagen ontvangt als je werkt. Arbitraire grenzen die je helaas niet kunt voorkomen. In het verleden had je het ziekenfonds of particulier. Zat je net boven die grens ging je er netto op achteruit. Mijn vader was 3 maanden te laat geboren om gebruik te mogen van de VUT. Een collega in jaren net zo oud kon stoppen op 57 jarige leeftijd en mijn vader kon door tot 64.
Mijn jongste dochter die werkt en zelfstandig woont zit in de sociale huur. Maar heeft totaal geen recht op toeslagen. Die heeft 765 huurkosten(nieuwbouw) en geen zorgtoeslag en heeft zo dacht ik circa 1900 euro netto. Die klaagt natuurlijk ook steen en been dat het allemaal niet eerlijk is. Gelukkig is die nog jong(25) en zal mbt salaris nog doorgroeien.

Enfin je kunt alles wel afschaffen maar dan nog zul je mensen aan de onderkant van de samenleving moeten helpen. En zo hoort het ook.

Je gezondheid is het belangrijkste. Zo lang je kunt werken ben je enigzins gezond.
pi_210379727
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:54 schreef Gia het volgende:

[..]
60 K nodig voor 2 kinderen?
Hebben die gouden bedjes?
60k bruto met zn tweetjes in niet heel veel, als je dan beiden fulltime werkt en je kinderen 5 dagen naar de opvang brengt heb je het echt zwaar hoor.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:03:40 #111
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210379731
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik snap het wel datchet allemaal oneerlijk aanvoelt als je net geen toeslagen ontvangt al je werkt. Arbitraire grenzen die je helaas niet kunt voorkomen. In het verleden had je het ziekenfonds of particulier. Zat je net boven die grens ging je er netto op achteruit. Mijn vader was 3 maanden te laat geboren om gebruik te mogen van de VUT. Een collega in jaren net zo oud kon stoppen op 57 jarige leeftijd en mijn vader kon door tot 64.
Mijn jongste dochter die werkt en zelfstandig woont zit in de sociale huur. Maar heeft totaal geen recht op toeslagen. Die heeft 765 huurkosten(nieuwbouw) en geen zorgtoeslag en heeft zo dacht ik circa 1900 euro netto. Die klaagt natuurlijk ook steen en been dat het allemaal niet eerlijk is. Gelukkig is die nog jong(25) en zal mbt salaris nog doorgroeien.

Enfin je kunt alles wel afschaffen maar dan nog zul je mensen aan de onderkant van de samenleving moeten helpen. En zo hoort het ook.
Het is hier ook al vaker gezegd maar mensen kunnen echt op zoveel dingen besparen: boodschappen, eten laten bezorgen (of liever gezegd dus niet), benzine voor allerlei korte ritjes die ook op de fiets kunnen, telefoonabo, huisdieren, alcohol, sigaretten, dure sportabo's, you name it.
pi_210379810
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Het is hier ook al vaker gezegd maar mensen kunnen echt op zoveel dingen besparen: boodschappen, eten laten bezorgen (of liever gezegd dus niet), benzine voor allerlei korte ritjes die ook op de fiets kunnen, telefoonabo, huisdieren, alcohol, sigaretten, dure sportabo's, you name it.
Ik blijf het opzienbarend vinden dat het Nibud aan de alarmbel trekt dat voor steeds meer medelanders het echt onbetaalbaar wordt hier (terwijl de economie gewoon groeit) en mensen vervolgens maar roepen dat het de schuld van die mensen is. Het geld wordt hier meer en meer oneerlijk verdeeld en er is amper sprake van welvaartsgroei, dat is gewoon een vastgesteld feit en voor een land als Nederland gewoon triestig.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:13:08 #113
3542 Gia
User under construction
pi_210379864
quote:

[..]
Maar, maar, als je de hele dag gewerkt hebt en de kinderen net van de opvang hebt gehaald, heb je geen zin om nog achter dat fornuis te gaan staan!
pi_210380009
quote:

[..]
Dat kan. Maar mensen die niet gezond zijn willen ook afschakelen. Dan kun je helaas iets ondernemen wat je niet gaat helpen.
Moeilijk uit te leggen. Maar ik loop nu zelf 2 maanden in de ziektewet met zeer slechte vooruitzichten. En zelfs ik een vrij nuchter persoon onderneemt nu iets wat ik onder gezonde toestand nooit zou doen. Ik zit lekker in de tuin. Maar ik zou 10x liever vanavond gewoon zijn gaan werken. Gelukkig overkomt mij dit pas op 61 jarige leeftijd en voor die tijd nooit een ziekenhuis gezien bij wijze van spreken.
pi_210380207
Toen ik werd geboren stopte mijn moeder met werken en kon mijn vader met een simpele HTS opleiding een gezin met 2 kinderen en een leuk huis draaiende houden. We gingen meerdere keren per jaar op vakantie en om de 5 jaar zocht hij weer een leuke auto uit.

Dat is nu gewoon ondenkbaar. Dat mensen dat denken omdat we anno 2023 meer geld uitgeven aan Netflix, afhaalchinees en tabak is echt mind boggling.
pi_210380237
Maar goed, ik wil en dat doe ik hier al jaren op fok mensen proberen uit te leggen dat werken ook betekent dat je gezond bent. Ik heb daar altijd rekening mee gehouden dus in mijn geval is alles prima geregeld.

En ja, het is allemaal niet altijd eerlijk. En ja, als je de pech hebt en een klote baan hebt waar je uitgebuit word dit niet deugt. Maar daar heb ik ook altijd al geroepen dat vakbonden noodzakelijk zijn en arbeiders beter behandeld dienen te worden.
pi_210380271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:36 schreef ThePlaneteer het volgende:
Toen ik werd geboren stopte mijn moeder met werken en kon mijn vader met een simpele HTS opleiding een gezin met 2 kinderen en een leuk huis draaiende houden. We gingen meerdere keren per jaar op vakantie en om de 5 jaar zocht hij weer een leuke auto uit.

Dat is nu gewoon ondenkbaar. Dat mensen dat denken omdat we anno 2023 meer geld uitgeven aan Netflix, afhaalchinees en tabak is echt mind boggling.
Zo simpel was die hts opleiding niet. Zeker niet in de jaren voordat het hbo werd. Is totaal niet te vergelijken met elkander.
pi_210380312
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zo simpel was die hts opleiding niet. Zeker niet in de jaren voordat het hbo werd. Is totaal niet te vergelijken met elkander.
Ik probeer ook niet by any means mn vader te dissen op een online forum en het feit dat hij de avondschool deed geniet ook wel mijn respect, maar mijn punt dat je uberaupt met 1 kostverdiener een goed huishouden kon runnen blijft staan.
pi_210380379
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:44 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ik probeer ook niet by any means mn vader te dissen op een online forum en het feit dat hij de avondschool deed geniet ook wel mijn respect, maar mijn punt dat je uberaupt met 1 kostverdiener een goed huishouden kon runnen blijft staan.
Mijn vader draaide zijn gezin(3 kinderen) met een lts opleiding. Was een machinebankwerker in een fabriek die wel met diensten werkte.

Maar je kunt dit niet vergelijken met deze tijd. De luxe die we nu hebben was er niet. Bestond niet en daarmee miste je dat niet.
pi_210380453
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:47 schreef Cherni het volgende:

[..]

Maar je kunt dit niet vergelijken met deze tijd. De luxe die we nu hebben was er niet. Bestond niet en daarmee miste je dat niet.
Hoezo kan ik het feit dat we toen wel vliegvakanties deden en nu niet met elkaar vergelijken?
Het is juist opvallend, onze ouders werkte op een gegeven moment met een typemachine, sindsdien is onze productiviteit door het dak gegaan. Onze BNP is van ong 250 miljoen dollar in 1990 naar 1 miljard in 2023 gestegen, het geld klots overal tegen de planken, maar gezinnen mogen hier niet over vallen omdat we meer luxe hebben? Welke luxe bedoel je?
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:56:37 #121
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_210380538
quote:

[..]
gaat dit nog steeds over bijstandsgerechtigden? Want ik denk dat die helemaal geen geld hebben om dat hieraan uit te geven. Laat staan erop besparen.

Is ook echt een kutleven op die manier trouwens. Ik heb heel even zo moeten leven -overal op besparen en alleen het minimum eraan uitgeven- Als dat mijn gehele toekomstperspectief zou zijn door chronische ziekte zou ik een mooi dik touw en een boom uitzoeken. Opzich ook wel een goedkope oplossing.
pi_210380547
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:36 schreef ThePlaneteer het volgende:

Hier idem.
Toen ik geboren werd stopte mijn moeder ook met werken en was mijn vader de enige kostwinner ik een gezin met later 3 kinderen.
Mijn vader was verpleegkundige tot aan zijn pensioen.

We gingen elk jaar op vakantie naar het buitenland, met de auto.
Kochten om de zoveel jaar een gloednieuwe auto en hij heeft op zijn inkomen een huis kunnen kopen.
pi_210380565
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:57 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Hier idem.
Toen ik geboren werd stopte mijn moeder ook met werken en was mijn vader de enige kostwinner ik een gezin met later 3 kinderen.
Mijn vader was verpleegkundige tot aan zijn pensioen.

We gingen elk jaar op vakantie naar het buitenland, met de auto.
Kochten om de zoveel jaar een gloednieuwe auto en hij heeft op zijn inkomen een huis kunnen kopen.
Ja dat mijn ouders een huis kochten voor 90.000 gulden (waar ze nu nog wonen) en inmiddels de hypotheek hebben afbetaald en een WOZ waarde van 320.000 euro heb ik nog even buiten beschouwing gelaten :p
pi_210380611
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Hoezo kan ik het feit dat we toen wel vliegvakanties deden en nu niet met elkaar vergelijken?
Vliegvakanties konden mijn ouders zich niet permitteren. Een telefoon hadden we niet. Je liep naar een telefooncel in de buurt mocht het echt dringend zijn of bij iemand in de straat die zich wel een telefoon kon permitteren. Maar een complete buurt zat in die situatie. En een vakantie naar Italië met een Opel Kadett nou dat was wat. Enfin ik had geen speelgoed anders dan een handvol Dinky Toys. Maar al mijn vrienden destijds zaten in een gelijke situatie. Dus was buiten spelen de enige optie. Maar desondanks een geweldige jeugd.

De maatschappij is veeleisender geworden waar een pc etc al lang geen luxe meer is. Als ik nu zo zou leven zoals in de jaren 70 met lappen genaaid op een broek om gaten te verbergen etc. dan kan ik mij niet meer handhaven in deze maatschappij. Dan val je overal buiten en kun je als een kluizenaar leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 22-08-2023 14:07:09 ]
pi_210380674
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:00 schreef Cherni het volgende:

[..]
Vliegvakanties konden mijn ouders zich niet permitteren. Een telefoon hadden we niet. Je liep naar een telefooncel in de buurt mocht het echt dringend zijn of bij iemand in de straat die zich wel een telefoon konden permitteren. Maar een complete buurt zat in die situatie. En een vakantie naar Italië met een Opel Kadett nou dat was wat. Enfin ik had geen speelgoed anders dan een handvol Dinky Toys. Maar al mijn vrienden destijds zaten in een gelijke situatie. Dus was buiten spelen de enige optie. Maar desondanks een geweldige jeugd.

De maatschappij is veeleisender geworden waar een pc etc al lang geen luxe meer is. Als ik nu zo zou leven zoals in de jaren 70 met lappen genaaid op een broek om gaten te verbergen etc. dan kan ik mij niet meer handhaven in deze maatschappij. Dan val je overal buiten en kun je als een kluizenaar leven.
Jij hebt het over de jaren 70.
Mijn jeugd (vroege jeugd en later pubertijd/vroege tienerjaren) speelden zich af eind/medio jaren 80 en vroege jaren negentig).

En toen had je een stuk meer luxe dan in de seventies.
pi_210380675
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
In het verleden had je het ziekenfonds of particulier. Zat je net boven die grens ging je er netto op achteruit.
Als alleenstaande ging je er juist op vooruit bij overgang naar particulier, alleen met partner/ kinderen ging het achteruit omdat je deze ook moest verzekeren.
pi_210380747
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:00 schreef Cherni het volgende:

[..]
Vliegvakanties konden mijn ouders zich niet permitteren. Een telefoon hadden we niet. Je liep naar een telefooncel in de buurt mocht het echt dringend zijn of bij iemand in de straat die zich wel een telefoon kon permitteren. Maar een complete buurt zat in die situatie. En een vakantie naar Italië met een Opel Kadett nou dat was wat. Enfin ik had geen speelgoed anders dan een handvol Dinky Toys. Maar al mijn vrienden destijds zaten in een gelijke situatie. Dus was buiten spelen de enige optie. Maar desondanks een geweldige jeugd.

Jij gaat terug naar de jaren 70 maar ik ben geboren in '89 dus dat scheelt wel even 20 jaar.
pi_210380777
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Mijn jeugd (vroege jeugd en later pubertijd/vroege tienerjaren) speelden zich af eind/medio jaren 80 en vroege jaren negentig).

Ik wil best zo weer leven zoals in de jaren 60-70. Maar je snapt wel dat je zo niet meer kunt leven. Buiten het feit dat dit nostalgie is met vroeger was alles beter val je overal buiten. Een maatschappij incluis werkgevers gaan dit niet accepteren. Alleen al de schoolspullen die nu nodig zijn voor kinderen is al een probleem.
pi_210380791
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]

Die luxe is immer relatief. "We" hebben nu een hogere levensstandaard dan in 1973, maar op z'n beurt kon iemand in 1923 alleen maar dromen van maatschappijbrede beschikking over zaken als auto's, televisies en vakanties, zaken die in de jaren 70 al normaal begonnen te worden. En diegene in 1923 had het toch alweer veel beter dan de gemiddelde gewone mens in de eeuwen daarvoor. Etc.

Waar ik eerder naar zou kijken is hoe hoog de drempel is om naar de normen van het tijdsbestek mee te kunnen draaien in de samenleving. En daar gaat het imo wel degelijk mis, je valt nu al snel buiten de boot is mijn indruk.
pi_210380806
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:12 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik wil best zo weer leven zoals in de jaren 60-70. Maar je snapt wel dat je zo niet meer kunt leven. Buiten het feit dat dit nostalgie is met vroeger was alles beter val je overal buiten. Een maatschappij incluis werkgevers gaan dit niet accepteren. Alleen al de schoolspullen die nu nodig zijn voor kinderen is al een probleem.
Nogmaals wat is dit voor onnozele relativering? In de jaren 90 was er gewoon veel meer welvaart en was het mogelijk om een goed huishouden te runnen met 1 kostwinnaar die niet eens een topinkomen had.

Als je dat gaat afdoen als 'acht nostalgie dat zijn andere tijden' dan mis je m'n hele punt.
pi_210380922
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:15 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Nogmaals wat is dit voor onnozele relativering? In de jaren 90 was er gewoon veel meer welvaart en was het mogelijk om een goed huishouden te runnen met 1 kostwinnaar die niet eens een topinkomen had.

Als je dat gaat afdoen als 'acht nostalgie dat zijn andere tijden' dan mis je m'n hele punt.
Nee, want juist in de eind jaren 80 en 90 is de ellende begonnen. Plots werd het inkomen van de partner belangrijk. In de jaren 90 kon je op een loon niet altijd een hypotheek krijgen als arbeider met een lagere opleiding. En kom niet aan met premie a want ik was alleen verdiener in die tijd. Maar ik had dan weer een ander probleem. Verdiende net te veel om een premie a woning te mogen kopen maar te weinig voor een premie c woning als starter. Had mijn vrouw destijds gewerkt zou die premie c geen enkel probleem zijn geweest maar die was nog bezig met haar opleiding.
pi_210380961
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:25 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nee, want juist in de eind jaren 80 en 90 is de ellende begonnen.

Eerder in de jaren 00.
pi_210380991
quote:

[..]

Ik ben in de jaren 90 begonnen met werken maar ook toen was het niet mogelijk om alleen met 1 start salaris een huis te kopen, de wachttijden voor sociale huur woningen waren in de steden toen ook al tegen de 10 jaar. n=1 dus kan ook subjectief zijn.

Maar dan nog jou subjectieve waarheid dat er meer welvaart geweest zou zijn is volgens mij ook onderhevig aan een nostalgisch blik naar de jaren 90. ;)
pi_210381034
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:28 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Eerder in de jaren 00.
Kom op zeg een plaatje met startjaar 1995 ontkracht niets dan moeten we een plaatje vanaf de jaren 60 of zo zien. _O-
pi_210381072
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Kom op zeg een plaatje met startjaar 1995 ontkracht niets dan moeten we een plaatje vanaf de jaren 60 of zo zien. _O-

Het is gewoon zo dat welvaart niet meer meegroeit met de economie. Nu speelt die trend ook langer en hebben mijn ouders natuurlijk vooral geprofiteerd van het feit dat ze in de jaren 70 hun huis kochtte en niet in de jaren 90 want dat was inderdaad moeilijk, maar dat toont ook aan hoeveel de invloed is van huisvesting op je welvaart en hoe fucked we nu zijn met de verneukte woonmarkt.
pi_210381140
D
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:28 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Eerder in de jaren 00.
Dat begon al in de jaren 90 met die vut regelingen etc. In die tijd werd een inkomen van de partner belangrijk. En ik ontken ook niet dat de welvaart gestegen is. En dat dit in 00 is doorgegroeid tot waar we nu in zitten heb je ook gelijk. Maar dat is mijn punt ook weer niet. Meer welvaart kan tenkoste gaan van het welzijn. En een maatschappij verwacht wel dat je blijft meedraaien. En dan kun je dus niet aankomen met vroeger was alles beter.
pi_210381168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:39 schreef Cherni het volgende:
D
[..]
Meer welvaart kan tenkoste gaan van het welzijn. En een maatschappij verwacht wel dat je blijft meedraaien. En dan kun je dus niet aankomen met vroeger was alles beter.
Wat bedoel je met welvaart kan ten koste van het welzijn gaan?
Of vind je dat we met z'n alle blij moeten zijn dat onze economie prima doorgroeit maar dat geld bij een kleinere groep mensen beland? Want dat vind ik wel discutabel.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:42:15 #138
3542 Gia
User under construction
pi_210381169
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Die luxe is immer relatief. "We" hebben nu een hogere levensstandaard dan in 1973, maar op z'n beurt kon iemand in 1923 alleen maar dromen van maatschappijbrede beschikking over zaken als auto's, televisies en vakanties, zaken die in de jaren 70 al normaal begonnen te worden. En diegene in 1923 had het toch alweer veel beter dan de gemiddelde gewone mens in de eeuwen daarvoor. Etc.

Waar ik eerder naar zou kijken is hoe hoog de drempel is om naar de normen van het tijdsbestek mee te kunnen draaien in de samenleving. En daar gaat het imo wel degelijk mis, je valt nu al snel buiten de boot is mijn indruk.
Denk ook wel dat het 'calimero' effect wel aanstekelijk werkt. En er is tegenwoordig social media, dus je bereikt heel veel gelijkgestemden.

Voor het bepalen van de bijstandsnorm hebben we o.a. ook het Nibud.

Je hoeft in de bijstand niet hetzelfde leven te kunnen leiden als iemand met iets meer als het minimumloon. Ja, dan hebben je kinderen niet dezelfde standaard als de kinderen in de klas waarvan beide ouders werken. Dat is zo. Is dat oneerlijk? Denk het niet.

Om toch mee te kunnen doen zijn er ook zaken als 'stichting Leergeld' waar ouders een beroep op kunnen doen, zodat hun kind toch bij een vereniging kan. Alleen wordt daar je hele financiele situatie onder de loep genomen, en niet iedereen wil dat.
Extra geld, zoals kindgebonden budget wordt ook vaak uitgegeven aan eten, i.p.v. de kinderen, omdat het geld voor het eten al is uitgegeven aan zaken als Schultenbrau en shag om sigaretjes te schieten. En 'de kinderen moeten toch ook eten, dus ik geef het toch aan de kinderen uit!'
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:44:56 #139
3542 Gia
User under construction
pi_210381195
quote:

[..]

Nee hoor. In de jaren 90 kregen kinderen misschien pas op hun 12de een mobieltje, tegenwoordig al met 2,5 jaar, met abo! Kleding ging nog steeds van kind op kind over. Op vakantie, misschien 1 x in de 2 jaar.
Het leven in de jaren 90 was een stuk eenvoudiger dan tegenwoordig.
pi_210381214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Denk ook wel dat het 'calimero' effect wel aanstekelijk werkt. En er is tegenwoordig social media, dus je bereikt heel veel gelijkgestemden.
Christus te paard heb jij het artikel uberhaupt wel gelezen? Ouders hebben te weinig geld om hun kinderen eten te geven, als jij denkt dat dat perceived armoede is omdat de ouders zich met rijke social media gebruikers vergelijken is dat echt krankjorum.

quote:

[..]
Voor het bepalen van de bijstandsnorm hebben we o.a. ook het Nibud.
Ja en dat hele Nibud stelt dat het de klauwen uitloopt.

quote:

[..]
Extra geld, zoals kindgebonden budget wordt ook vaak uitgegeven aan eten, i.p.v. de kinderen, omdat het geld voor het eten al is uitgegeven aan zaken als Schultenbrau en shag om sigaretjes te schieten.
Heb je enige bron voor deze onzin?
quote:

[..]
En 'de kinderen moeten toch ook eten, dus ik geef het toch aan de kinderen uit!'
??!

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee hoor. In de jaren 90 kregen kinderen misschien pas op hun 12de een mobieltje, tegenwoordig al met 2,5 jaar, met abo! Kleding ging nog steeds van kind op kind over. Op vakantie, misschien 1 x in de 2 jaar.
Het leven in de jaren 90 was een stuk eenvoudiger dan tegenwoordig.
Ja dat kinderen nu 5 jaar eerder een mobieltje krijgen is de reden dat er armoede is. Ik walg van jou, gun je echt een financiële tegenslag met zulke bekrompen gedachtes.
pi_210381294
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:42 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Wat bedoel je met welvaart kan ten koste van het welzijn gaan?
Of vind je dat we met z'n alle blij moeten zijn dat onze economie prima doorgroeit maar dat geld bij een kleinere groep mensen beland? Want dat vind ik wel discutabel.
Welvaart is natuurlijk geweldig als je daarin kunt meedraaien. Maar steeds meer mensen schijnen daar niet in te kunnen meedraaien. Daarom ook steeds meer mensen onder de armoedegrens. Voor die groep zal het welzijn een behoorlijke opdonder krijgen.

En juist daarom zie je bij die enorme welvaart dat het geld en daarmee welvaart bij een steeds kleinere groep terecht komt. Eigenlijk zijn we het met elkander eens maar we voeren een verschillende discussie heb ik het gevoel.
pi_210381402
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Welvaart is natuurlijk geweldig als je daarin kunt meedraaien. Maar steeds meer mensen schijnen daar niet in te kunnen meedraaien. Daarom ook steeds meer mensen onder de armoedegrens. Voor die groep zal het welzijn een behoorlijke opdonder krijgen.

En juist daarom zie je bij die enorme welvaart dat het geld en daarmee welvaart bij een steeds kleinere groep terecht komt. Eigenlijk zijn we het met elkander eens maar we voeren een verschillende discussie heb ik het gevoel.
We voeren een andere discussie omdat jij een verkeerde perceptie van welvaart hebt. Welvaart is niet alleen maar geld, daarom trek ik juist de vergelijking met de economie wat neerkomt op centen. Welvaart is ook immaterieel (heb ik toegang tot gezondheidszorg, hebben mijn kinderen een goede kans in de maatschappij) dus een economie met grote economische groei maar met stagnerende welvaart duidt er al op dat het geld bij een kleinere groep mensen terecht komt. Stijgende welvaart is een kenmerk van een maatschappij wat dat juist goed verdeeld, vandaar. Jouw idee dat een stijgende welvaart niet tot stijgend welzijn leidt is dus bij voorbaat onwaar aangezien het meer overeenkomsten heeft dan je denkt ;)

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)le-development-goals
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:04:42 #143
3542 Gia
User under construction
pi_210381432
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:46 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Christus te paard heb jij het artikel uberhaupt wel gelezen? Ouders hebben te weinig geld om hun kinderen eten te geven, als jij denkt dat dat perceived armoede is omdat de ouders zich met rijke social media gebruikers vergelijken is dat echt krankjorum.
Dat zeg ik helemaal niet. Door social media bereiken ze elkaar en gaan ze samen klagen. De ene steekt de ander aan met zijn geklaag. Ik heb het niet over vergelijken met rijke social media gebruikers.
quote:
[..]
Ja en dat hele Nibud stelt dat het de klauwen uitloopt.
[..]
Heb je enige bron voor deze onzin?
[..]
??!
[..]
Ja dat kinderen nu 5 jaar eerder een mobieltje krijgen is de reden dat er armoede is. Ik walg van jou, gun je echt een financiële tegenslag met zulke bekrompen gedachtes.
Punt is dat een bijstandsgezin niet kan verwachten dat hun kinderen in nieuwe merkkleding kunnen lopen, dat ieder kind een eigen mobiel met abo heeft, dat ze allemaal een nieuwe laptop bij Bol kunnen bestellen. In de bijstand heb je nu eenmaal wat minder te besteden.
Haal je kleding, ook merkkleding, tweedehands, idem met de laptop. Is dat erg? Nee, dat is niet erg.
Geef die kids een mobieltje met een prepaid beltegoed. Ze hoeven niet onbeperkt te kunnen internetten. Als ze, in geval van nood, maar naar huis kunnen bellen.
Tja, dat is tegenwoordig schijnbaar noodzaak. Wij hadden geen mobieltjes en zijn toch wel thuis gekomen, ook in geval van nood.

Zijn allemaal zaken die m.i. de spuigaten uitlopen. Als je het kunt betalen, prima, moet je zelf weten. Maar ga niet lopen eisen dat jouw kinderen daar evenveel recht op hebben als rijke kinderen.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:07:03 #144
3542 Gia
User under construction
pi_210381469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:02 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
We voeren een andere discussie omdat jij een verkeerde perceptie van welvaart hebt. Welvaart is niet alleen maar geld, daarom trek ik juist de vergelijking met de economie wat neerkomt op centen. Welvaart is ook immaterieel (heb ik toegang tot gezondheidszorg, hebben mijn kinderen een goede kans in de maatschappij)
Ze hebben hetzelfde onderwijs als andere kinderen. Hebben ze een goed stel hersenen en doen ze hun best op school, ja, dan hebben ze een goede kans in de maatschappij. Maar ze moeten het wel zelf doen en kunnen.
quote:
dus een economie met grote economische groei maar met stagnerende welvaart duidt er al op dat het geld bij een kleinere groep mensen terecht komt. Stijgende welvaart is een kenmerk van een maatschappij wat dat juist goed verdeeld, vandaar. Jouw idee dat een stijgende welvaart niet tot stijgend welzijn leidt is dus bij voorbaat onwaar aangezien het meer overeenkomsten heeft dan je denkt ;)

pi_210381487
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Door social media bereiken ze elkaar en gaan ze samen klagen. De ene steekt de ander aan met zijn geklaag. Ik heb het niet over vergelijken met rijke social media gebruikers.
[..]
Punt is dat een bijstandsgezin niet kan verwachten dat hun kinderen in nieuwe merkkleding kunnen lopen, dat ieder kind een eigen mobiel met abo heeft, dat ze allemaal een nieuwe laptop bij Bol kunnen bestellen. In de bijstand heb je nu eenmaal wat minder te besteden.
Haal je kleding, ook merkkleding, tweedehands, idem met de laptop. Is dat erg? Nee, dat is niet erg.
Geef die kids een mobieltje met een prepaid beltegoed. Ze hoeven niet onbeperkt te kunnen internetten. Als ze, in geval van nood, maar naar huis kunnen bellen.
Tja, dat is tegenwoordig schijnbaar noodzaak. Wij hadden geen mobieltjes en zijn toch wel thuis gekomen, ook in geval van nood.

Zijn allemaal zaken die m.i. de spuigaten uitlopen. Als je het kunt betalen, prima, moet je zelf weten. Maar ga niet lopen eisen dat jouw kinderen daar evenveel recht op hebben als rijke kinderen.
Waar lees jij dat? Het artikel spreekt over een toenname van 35% bij voedselbanken, het gaat over kinderen die met lege magen naar school gaan, of waar thuis de kachel niet aan kan. Waarom begin je over telefoons en merkkleding?

Ik krijg echt het idee dat jij hier met hele slecht beeldvorming bezig bent van arme mensen, als een soort tokkies die hele dag shag draaien en liever een iPhone 14 kopen dan ontbijt voor hun kinderen. Nogmaals, ik vind dat echt vals van je. Dit zijn mensen die met een minimum loon hun hoofd niet boven water kunnen houden en elk dubbeltje omkeren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:04 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]

Waar lees jij dat? Het artikel spreekt over een toenname van 35% bij voedselbanken, het gaat over kinderen die met lege magen naar school gaan, of waar thuis de kachel niet aan kan. Waarom begin je over telefoons en merkkleding?

Ik krijg echt het idee dat jij hier met hele slecht beeldvorming bezig bent van arme mensen, als een soort tokkies die hele dag shag draaien en liever een iPhone 14 kopen dan ontbijt voor hun kinderen. Nogmaals, ik vind dat echt vals van je. Dit zijn mensen die met een minimum loon hun hoofd niet boven water kunnen houden en elk dubbeltje omkeren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze hebben hetzelfde onderwijs als andere kinderen. Hebben ze een goed stel hersenen en doen ze hun best op school, ja, dan hebben ze een goede kans in de maatschappij. Maar ze moeten het wel zelf doen en kunnen.
[..]

Nee ze hebben niet hetzelfde kansen in het onderwijs. Alsof elke ouder een uni kan betalen. Ze hebben ook niet dezelfde kansen op school want je ouders hebben geen flauw benul hoe ze je kunnen helpen met huiswerk omdat ze zelf laaggeschoold zijn. Of geen boeken en rekenmachine kunnen betalen. Er bestaan dingen zoals privé scholen, betaalde bijlessen, verschil van kwaliteit in scholen...

Dan kun je nog zo hard werken maar dan red je het niet in dit onderwijssysteem. En dat is geen mening maar een alom geaccepteerd feit.

https://www.ad.nl/binnenl(...)anzienlijk~ae6d73ff/

Niet heel lang geleden is dit interessante kaartje gemaakt:
https://kansenkaart.nl/koopwoning#7.27/52.238/5.285

[ Bericht 22% gewijzigd door ThePlaneteer op 22-08-2023 15:14:28 ]
pi_210381503
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:02 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
We voeren een andere discussie omdat jij een verkeerde perceptie van welvaart hebt. Welvaart is niet alleen maar geld, daarom trek ik juist de vergelijking met de economie wat neerkomt op centen. Welvaart is ook immaterieel (heb ik toegang tot gezondheidszorg, hebben mijn kinderen een goede kans in de maatschappij) dus een economie met grote economische groei maar met stagnerende welvaart duidt er al op dat het geld bij een kleinere groep mensen terecht komt. Stijgende welvaart is een kenmerk van een maatschappij wat dat juist goed verdeeld, vandaar. Jouw idee dat een stijgende welvaart niet tot stijgend welzijn leidt is dus bij voorbaat onwaar aangezien het meer overeenkomsten heeft dan je denkt ;)

Dat zou kunnen dat ik de verkeerde perceptie heb van welvaart en welzijn. Voor mij is welvaart in de maatschappij kunnen meedraaien op een normale manier en dan heb ik het niet eens over vliegvakanties maar fatsoenlijke zorg, onderwijs, eten etc. . Welzijn het gelukkig voelen. En als ik de centen niet heb om te kunnen meedraaien in de maatschappij zal ik daar niet gelukkig van worden.

En ja, het is niet eerlijk verdeeld. En dat zou ik graag anders zien. Dat ben ik met je eens.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:24:01 #147
3542 Gia
User under construction
pi_210381726
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:08 schreef ThePlaneteer het volgende:

Kinderen van bijstandsgerechtigden die ik ken, hebben allemaal een mobieltje met abo. En die krijgen ze op hun 2de al. Zijn ze lekker rustig een spelletje aan het doen!
Zelfs de kinderen die zonder eten naar school gaan, gaan wel met mobieltje naar school. Dat is schijnbaar een hogere levensbehoefte als eten, tegenwoordig.
quote:
Nee ze hebben niet hetzelfde kansen in het onderwijs. Alsof elke ouder een uni kan betalen. Ze hebben ook niet dezelfde kansen op school want je ouders hebben geen flauw benul hoe ze je kunnen helpen met huiswerk omdat ze zelf laaggeschoold zijn. Of geen boeken en rekenmachine kunnen betalen. Er bestaan dingen zoals privé scholen, betaalde bijlessen, verschil van kwaliteit in scholen...
Voor de uni kan een kind bijlenen. Moet je wel terugbetalen, maar als je klaar bent, verdien je daar dan ook genoeg voor. Oftewel, de ouders hoeven dat niet te betalen.
quote:
Dan kun je nog zo hard werken maar dan red je het niet in dit onderwijssysteem. En dat is geen mening maar een alom geaccepteerd feit.

https://www.ad.nl/binnenl(...)anzienlijk~ae6d73ff/

Niet heel lang geleden is dit interessante kaartje gemaakt:
https://kansenkaart.nl/koopwoning#7.27/52.238/5.285

Ligt denk ik meer aan de mentaliteit van de ouders en de directe omgeving, dan aan de kansen die een kind sec krijgt. Ze moeten het wel zelf doen.
Ik denk niet, als je al deze ouders een bijstandsuitkering zou geven op modaal niveau, ik chargeer effe, dat dan die kinderen wel ineens naar de uni zullen gaan.
pi_210381832
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Kinderen van bijstandsgerechtigden die ik ken, hebben allemaal een mobieltje met abo. En die krijgen ze op hun 2de al. Zijn ze lekker rustig een spelletje aan het doen!
Hoe durven ze! En jij denkt dat dat het verschil is tussen armoede en modaal? Of dat alle arme mensen zoiets banaals als een telefoon moeten opgeven? Het zou mij verrassen dat jij arme mensen uberhaupt iets van een normaal leven gunt, zolang ze brood kunnen eten moeten ze hun bek houden _O-
Alsof een telefoontje tegenwoordig de kosten zijn.

Zelfs de kinderen die zonder eten naar school gaan, gaan wel met mobieltje naar school. Dat is schijnbaar een hogere levensbehoefte als eten, tegenwoordig.

quote:

[..]

[..]
Voor de uni kan een kind bijlenen. Moet je wel terugbetalen, maar als je klaar bent, verdien je daar dan ook genoeg voor. Oftewel, de ouders hoeven dat niet te betalen.
Er zitten meer kosten aan uni. Boeken, reizen en vooral tijd. Sowieso is het kinderen uit armoede sowieso al veel moeilijker om VWO advies te krijgen en dan VWO af te ronden.

quote:
Ligt denk ik meer aan de mentaliteit van de ouders en de directe omgeving, dan aan de kansen die een kind sec krijgt. Ze moeten het wel zelf doen.
Ik denk niet, als je al deze ouders een bijstandsuitkering zou geven op modaal niveau, ik chargeer effe, dat dan die kinderen wel ineens naar de uni zullen gaan.
En ik vind het vooral bijzonder dat jij dit als argument gebruikt om mensen die te arm zijn om hun kinderen fatsoenlijk onderwijs te bieden dan maar geen geld te geven 'want het gaat ze toch niet helpen'. Wat ben je toch een warme deelnemer aan onze maatschappij.

Nogmaals, je kansen in het leven worden enorm bepaald door waar je geboren wordt, daar moeten we als maatschappij, helemaal in een rijk land als NL, wat aan gaan doen. Maar jij ziet arme mensen en kinderen gewoon als minder, iets simpels als een telefoon misgun je ze al, het is fascinerend.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:30:22 #149
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_210381851
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:35 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Het is gewoon zo dat welvaart niet meer meegroeit met de economie. Nu speelt die trend ook langer en hebben mijn ouders natuurlijk vooral geprofiteerd van het feit dat ze in de jaren 70 hun huis kochtte en niet in de jaren 90 want dat was inderdaad moeilijk, maar dat toont ook aan hoeveel de invloed is van huisvesting op je welvaart en hoe fucked we nu zijn met de verneukte woonmarkt.
Dit is niet alleen de huizen markt.
Ik zit op TikTok en deze, vergelijkbare, grafiekjes zie je daar veel voorbij komen maar dan zijn het Amerikanen.
Overigens, wat ik er van begrijp, is dat de schulden niet meer aan de goud voorraad gekoppeld is en sindsdien is het hek van de dam:

En je ziet parallelen met ander soort grafieken vanaf dat punt.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:41:10 #150
3542 Gia
User under construction
pi_210382016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:29 schreef ThePlaneteer het volgende:

Hoe durven ze! En jij denkt dat dat het verschil is tussen armoede en modaal? Of dat alle arme mensen zoiets banaals als een telefoon moeten opgeven? Het zou mij verrassen dat jij arme mensen uberhaupt iets van een normaal leven gunt, zolang ze brood kunnen eten moeten ze hun bek houden _O-
Alsof een telefoontje tegenwoordig de kosten zijn.

Nou, als je 4 of 5 kinderen hebt, dan lopen al die abo'tjes wel in de papieren. Daarbij zijn ze vaak kapot of kwijt. Ik vind het juist bijzonder dat ze dat soort zaken wel kunnen betalen, maar niet een boterhammetje 's ochtends.
quote:
Er zitten meer kosten aan uni. Boeken, reizen en vooral tijd. Sowieso is het kinderen uit armoede sowieso al veel moeilijker om VWO advies te krijgen en dan VWO af te ronden.
Tijd als kostenpost wb de uni? Die snap ik effe niet. Voor reizen is er, volgens mij nog steeds de OV studentenkaart en ook voor de boeken kun je lenen, of tweedehands kopen.
Dat het voor kinderen van kansarme ouders moeilijker is om VWO te doen, kan kloppen. Intelligentie is heel vaak erfelijk.
quote:
En ik vind het vooral bijzonder dat jij dit als argument gebruikt om mensen die te arm zijn om hun kinderen fatsoenlijk onderwijs te bieden dan maar geen geld te geven 'want het gaat ze toch niet helpen'. Wat ben je toch een warme deelnemer aan onze maatschappij.

Nogmaals, je kansen in het leven worden enorm bepaald door waar je geboren wordt, daar moeten we als maatschappij, helemaal in een rijk land als NL, wat aan gaan doen. Maar jij ziet arme mensen en kinderen gewoon als minder, iets simpels als een telefoon misgun je ze al, het is fascinerend.
Nee hoor. Niemand is minder. Ik zeg alleen dat je het zelf moet doen. Wordt je met een goed stel hersenen geboren in een achterstandsgezin, dan heb je het moeilijker, omdat vaak de eigen omgeving je niet steunt. Maar je krijgt dezelfde kansen als elk ander kind. Je moet er alleen je best voor doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')