abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210750258
quote:
7s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:

[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd :D
Haha, ook dat was in mijn schooltijd niet anders. Die gedeelde pc’s op school in 2002 konden allemaal op msn. Ik heb heel wat tussenuren gemsn’d vroegah (toen James Bond nog op de fiets kwam).
  maandag 25 september 2023 @ 20:16:33 #102
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210752087
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 25 september 2023 @ 21:36:33 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_210752910
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 20:16 schreef laziness het volgende:
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
Maar it heeft natuurlijk niets te installeren op laptops die niet van school zijn O-)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210764732
Vandaag al weer uitval: 2 lessen gym...overkomelijk, maar toch.

Op de basisschool was dat echt uitzonderlijk. Natuurlijk zijn ze nu zelfstandiger, maar je wilt als ouder toch ook niet dat ze ergens gaan hangen...helaas heeft niet iedereen grootouders om de hoek of broers en zussen die een oogje in het zeil kunnen houden. Komt het door een tekort aan leerkrachten of zijn ze gewoon wat makkelijker op de middelbare?

Eind deze week komt de schoolfotograaf inclusieve klassenfoto, maar nu wil zoon niet op de foto...hoop dat hij nog bijdraait.
pi_210764819
Meer verschillende docenten op de middelbare waardoor de kans groter is dat er iets uitvalt.

En in een tussneuur bij oma om de hoek op de koffie moeten of broers of zussen die een oogje in het zeil moeten houden lijkt me ook niet wenselijk :N

En als wij vroeger "rondhingen" dan stonden we gewoon een groepje te kletsen en heel misschien een keer een zak snoep te delen. Is ook rondhangen maar niet per definitie onwenselijk.

Maar goed, hier nog groep 8 maar wel 2 lesuren per week op de middelbare. Op de fiets, richting centrum.
pi_210765006
Bij mijn dochter op school is het niet ongebruikelijk om te gaan 'schalen' in een tussenuur: bij de plaatselijke snackbar bestel je dan een dienblad met patat en deelt dat met z'n allen :D

Het is op de middelbare school echt heel anders met de uren, @Zana
Er is inderdaad een behoorlijk tekort aan docenten, en invallers zijn er ook erg weinig. Veel scholen houden de brugklassers op school in tussenuren of laten dan een docent die dat uur toevallig vrij heeft toezicht houden terwijl de leerlingen huiswerk maken. Bij mijn dochter regelden ze het in de brugklas zo dat uitval altijd aan het begin of het einde van de dag was, zodat ze geen tussenuren hadden.

Je kind kan dit. Hij zal even moeten zoeken hoe hij een dergelijke uitval invult, maar dat is een kwestie van ervaring opdoen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 27 september 2023 @ 10:26:04 #107
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210765103
Mijn zoon heeft ook al paar keer uitval gehad, maar ze proberen er dan wel een vast rooster van te maken. Dus vandeweek viel gym uit. ze zouden daarna Frans hebben. Maar Frans is naar dinsdagochtend verplaatst. Dus was hij na het 4e uur uit maandag.

Het beetje rondhangen etc hoort erbij. Wel is het zo op de school van mijn zoon dat ze niet van het terrein af mogen. Het is wel een aardig terrein hoor (een groen school midden in de natuur met boerderij dieren etc).
Maar ze mogen niet naar het dorp naar de supermarkt gaan. Maar ze hebben een kantine met genoeg aanbod.

Het hangen met de klas is onderdeel van de sociale interactie. Net zoals het fietsen naar school etc.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  woensdag 27 september 2023 @ 10:31:06 #108
35189 Troel
scherp en bot
pi_210765141
Bij veel scholen mag de onderbouw de school niet verlaten tijdens tussenuren en pauzes, dus dan zijn ze gewoon op school en is er dus 'iets' van toezicht. Tenminste, die hier in de buurt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210765208
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken O+
Met een meidenkwartet
pi_210765273
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken O+
Dat :Y

En daar groeien ze zo enorm van, daar kan geen cognitieve groei aan tippen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210765320
Hier deze week 2 uur uitval. Gisteren het eerste, was eigenlijk 3e, maar het 1e kon verzet worden. Beetje uitslapen dus. Vandaag is het het laatste uur. Dus lekker eerder thuis.

Hier mag klas 1/2 niet van het terrein af tijdens pauze/tussenuren. Maar ze hebben voor die klassen dan ook docenten standby staan voor de uitval uren. Alleen begin/eind van de dag valt het gewoon uit.

Vanmiddag kennismakingsgesprek met de mentor, eens kijken hoe zij het vindt gaan. D vind het inmiddels wat gewoontjes worden, dus hij vindt het maar saai :')
pi_210770337
Kinderen zitten hier beide op een 10-14 school. Hebben geen enkele uitval. Als er een docent ziek is, dan wordt er geschoven. Oudste zit nu in de tweede, en zit er al vanaf groep 7. Is nu in die 3 jaar 1 keer een dag vrij geweest omdat ze het niet rond kregen. Ze mogen in de pauzes niet van het terrein af. Moeten (als het niet regent) wel naar buiten. Telefoons in t kluisje, maar oudste heeft whatsapp al op dr laptop geïnstalleerd.

Komend schooljaar gaan we voor oudste op zoek naar een vervolgopleiding. De topsportschool lijkt dr wel wat, maar ook het vervolg op de huidige school.
*poef* nu is het weg
  donderdag 9 november 2023 @ 14:36:04 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243557
Hoe is het nu @Zana
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211249107
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.

Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.

Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.

Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?

De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zana op 10-11-2023 12:09:10 ]
  zaterdag 11 november 2023 @ 15:15:02 #115
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_211263062
Al bijna 10 jaar een middelbare-school ouder en roosters wijzigen regelmatig, met uitval, andere roosters of kortere roosters ivm vergaderingen ed. En sinds ik veel met scholen samenwerk, weet ik dat dat overal wel zo is tegenwoordig.

Plannen en leren is iets wat ze gewoon al doende moeten leren. Dat is nog niet optimaal en dat kan ook helemaal niet aangezien de frontale hersenkwab (waar dat allemaal geregeld wordt) nog niet volledig uitgerijpt is. Ik heb gemerkt dat het niet helpt om alles maar aan het handje mee te nemen. Geef ze ook de ruimte om fouten te maken. :)

En kluisjescontrole is goed! Dat er niets gevonden is vind ik best bijzonder. Maar misschien ben ik gewoon gewend aan Rotterdam... Onmogelijk dat daar in 2000 kluisjes niks gevonden zou worden.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 11 november 2023 @ 16:12:56 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_211263560
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef Zana het volgende:
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.

Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.

Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.

Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?

De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.
Hier ook een x aantal keer per jaar kluisjescontrole, als een soort steekproef zeg maar. Daar hoeft dus geen aanleiding voor te zijn.

Verkorte lesroosters zijn hier als er in de middag vergaderingen zijn en dergelijke en ik denk dat dat inderdaad ook overal is. Het is dan fijner om elke les iets te verkorten dan om telkens dezelfde lessen in de middag uit te laten vallen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211290173
Ja hoor, dat was in mijn tijd ook al zo, 30-minutenrooster als de rapportvergaderingen er weer aan kwamen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212213254
Ik haal het topic toch maar weer omhoog. Wie kan mij vertellen wat ik kan verwachten van een 10 minutengesprek op de middelbare school.

Wij mogen ons inschrijven voor 2 gesprekken. Er zijn twee avonden gepland, maar je kunt geen tijdstip opgeven of zelfs kiezen.

Heb nu voor het vak gekozen waar mijn zoon op dit moment het laagst staat en voor een gesprek bij de mentor.

Bij dat ene vak hebben ze volgens mij nog niet zo veel toetsen gehad en is een groepsopdracht de mist ingelopen en bij de mentor wil ik een keertje vragen, hoe het komt dat ze zo veel verschuivingen in het rooster en uitval hebben.

Op de basisschool waren deze gesprekken min of meer verplicht, maar nu op de middelbare heb ik de indruk dat ze bijna liever hebben dat je niet komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 29-01-2024 16:16:05 ]
pi_212213536
Ik heb de vorige overgeslagen. D stond ruim voldoende op alles en had zelf ook geen issues. Komende is er door de mentor gevraagd of we haar willen inplannen. Maar ik verwacht geen andere gesprekken nodig te vinden.

Bij de oudste heb ik wel af en toe gesprekken gehad. Bijv hoe we hem konden helpen bij een specifiek vak, of even afstemmen of hij gewoon zijn best doet en niet hoger haalt (stomme talen en gym).

Het is bij allebei de scholen niet de norm om alles in te plannen. Alleen als het nodig is.
Dat is echt anders dan de basisschool idd.

Bij de oudste zijn de mentor en vak gesprekken ook op andere momenten, omdat de mentor gesprekken iets langer mogen duren. Bij de jongste mag je wel bij de mentor inplannen, maar dan moet je rekening houden met de max 10 minuten.
pi_212213633
Hier hebben we alleen 10 minuten gesprek bij de mentor. Vooraf hebben zowel de leraren als de leerlingen feedback ingevuld bij de vakken en de leerlingen een actieplan gemaakt bij een paar vakken waar ze dat zelf het meest nodig achten. Met de mentor worden die opmerkingen doorgenomen (ouders hebben die vooraf al kunnen inzien en met kind kunnen bespreken).

Maar dus niet nog per vak een gesprek mogelijk hier. Dus geen idee wat je daar precies kan verwachten.

Maar ik zou het vooral op je af laten komen hoe het in zijn werk gaat.

Hier op school heb ik wel het idee dat er verwacht wordt dat je komt voor een ouder gesprek (of eigenlijk driehoeksgesprek)
  maandag 29 januari 2024 @ 16:26:16 #121
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_212214371
Wij mochten bij voortgangsgesprek tussen zoon en mentor zijn. Ik heb het aan zoon gevraagd en die vond het fijn als we erbij waren. Prima gesprek. Als ouder precies 0 in te brengen. En is ook goed verder.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_212214397
Hangt eigenlijk de invulling van de mentoruren van het niveau af of is het per school verschillend of afhankelijk van de mentor zelf?

Mijn zoon stond pas één keer ingeroosterd voor een persoonlijk gesprek met de mentor (alleen bij het kennismakingsgesprek mochten wij bij zijn), binnenkort voor de tweede keer. Heel soms hebben ze een klassikale mentoruur, maar vaak zijn er per mentoruur 2 of 3 gesprekken met brugklassers gepland of het valt uit. Met 26 brugklassers en twee mentoruren per week ben je dan maar alle paar weken aan de buurt. Is dat een keuze of gewoon normaal?
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 16:50:52 #123
5428 crew  miss_sly
pi_212214634
Het ligt aan de school hoe zij het invullen.

In de brugklas werkten de mentoruren zoals je hierboven aangeeft bij mijn dochter op school. Het ging vooral veel over leren hoe de middelbare school werkt, leren plannen, informatie over de tweede klas, en verder persoonlijke gesprekjes. Dus niet iedere week twee mentoruren die voor iedere leerling ingevuld waren.

In de tweede idem, maar dan één uur per weerk.

Dit jaar zijn ze ook veel bezig met de profielkeuze, en dus is het wat vaker ingevuld. Wel ook weer maar één uur per week.

Wat betreft de gesprekken hebben we net na de herfstvakantie altijd een gesprek met de mentor waarbij alle ouders worden verwacht. De docenten kennen de leerlingen dan al een beetje en de eerste toetsen zijn geweest. Er wordt dan kennis gemaakt, als er problemen zijn met bepaalde vakken wordt dat besproken, en ook hoe de leerling van plan is de problemen aan te pakken.

In mei zijn er weer gesprekken, en die zijn optioneel. Als de mentor het nodig vindt, maakt deze een afspraak. Als je het zelf nodig vindt als ouder of leerling, maak je een afspraak. Loopt alles soepel, dan hoeft je dan niet te gaan. Wij zjin alleen het eerste jaar in mei gegaan, omdat er een reisje naar Kent op het programma stond en dochter dat heel erg spannend vond. Dit jaar verwacht ik ook niet dat we in mei weer gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212214675
Hier in de 2e ook één uur per week voor deze invulling. Anders komt een mentor gewoon niet aan die 1 op 1 tijd.
Ander uur is meer voor groepsvorming, wat vind ik leuk, waar ben ik goed in etc.

Wij hebben 1 mentorgesprek gehad tot nu toe, dit schooljaar, en binnenkort vakdocenten spreekuur. Maar ik begreep al van de kinderen dat daar, bij hen, geen behoefte aan is.
Met een meidenkwartet
pi_212214677
Bij D hebben ze elke week 2 mentorlessen. Hun klas heeft 2 mentoren en ze geven elk een uur (of er wordt iemand ingevlogen voor een thema). Die mentoren hebben de klas verdeeld voor de begeleiding. Maar ze hebben een mentoruur met iedereen. Die uren zitten ook middenop de dag dus uitval zou niet handig zijn. Het is soms ook wel een huiswerk uurtje, maar niet zo vaak.

We hebben in het begin van het schooljaar een gesprek gehad met ouders-mentor-kind. Hij heeft daarna een HB-coach, maar dat is ook zijn mentor van dit jaar, dus dat is waarom de mentor weer een drie-hoeks gesprek heeft aangevraagd. Uit de functie van de hb-coach, niet vanwege een mentor-probleem. Met die coach heeft hij ook 3 keer een gesprek gehad onder schooltijd, maar dat was dus ook niet vanuit de mentorfunctie. Hier dus nauwelijks 1-op-1 gesprekken met de mentor, maar juist veel groeps-dingen.

Bij de oudste was het eerste jaar ook grotendeels groeps dingen, 1 uurtje per week. Alleen soms viel het eens uit en kwamen alleen de kinderen individueel die dat nodig hadden. Maar in de 3e en 4e was er in die uren veel tijd voor de profielkeuze. In de 5e heb je niet zoveel groepswerk meer te doen.
pi_212224642
Bij de kennismaking op de middelbare met de nieuwe klas vorig jaar voor de zomer, zei mijn zoon nog dat er twee mentoren voor de klas waren, na de zomer was er maar nog één en volgens mij werkt die 3 dagen....het zou dus kunnen dat ze eigenlijk iemand te kort komen.
Vorig jaar in de herfst kregen wij al een raar mailtje van de mentor gericht aan alle ouders dat ze het niet noodzakelijk vond dat er gesprekken met ouders waren en ze op dat moment geen problemen zag.
Verder is er haast geen communicatie. De school verstuurd elke maand een nieuwsbrief, soms een document bijvoorbeeld het telefoonbeleid of rekeningen voor de extra kosten en de ouderbijdrage.

En dan over de extra uren waar ze zich voor kunnen inschrijven. Mijn zoon doet sportklas, dat staat elke week 2 uur in het rooster voor meerdere klassen op hetzelfde moment. Voor kerst heb ik een keer geteld, hoe vaak ze nu daadwerkelijk deze lessen hadden en hoe vaak het is uitgevallen en volgens mij was het ongeveer halve halve.

Ze zijn tot nu toe twee keer op een andere locatie geweest en dat hebben ze in groepen gedaan. Dus die groepen die thuis bleven hadden dan geen leerkrachten en uitval. De andere keren waren leerkrachten op cursus, met een andere klas mee op een tripje, was op school een soort kerstmarkt, ik weet het eigenlijk niet meer zo goed...

Hoe is dat bij andere scholen geregeld?

[ Bericht 2% gewijzigd door Zana op 30-01-2024 23:13:28 ]
  dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:56 #127
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212225022
Uitval is wel vrij normaal. Als leerling is dat een feestje :+

Bij O. op school schuiven ze zodanig dat er geen tussenuren zijn bij uitval. Maar met een totaal van 275 leerlingen is het aantal klassen en leerkrachten te overzien om het zo netjes op te lossen. Ik vind het uitermate knap dat het ze steeds lukt.

Waarom is elke maand een nieuwsbrief haast geen communicatie in jouw ogen? Het is meer dan wij ontvangen en ik voel me niet ongeinformeerd.

Een keer de mentor ontmoeten was wel netjes geweest misschien maar als zij geen problemen ziet en het daarom niet noodzakelijk acht zou ik daar op vertrouwen. Als jij wel grote problemen ziet kan je natuurlijk altijd zelf even je zorgen mailen naar de mentor.

Nav het eerste rapport was er hier een gesprek tussen kind en mentor en als ouder ben je daar bij. Aan het eind is er ruimte voor vragen van de ouder maar het was hun gesprek.

Ze gaan binnenkort voor een bezoek aan de Tweede Kamer. Geen van de andere leerlingen is ooit in Den Haag geweest dus kind vindt het geweldig dat hij nu degene is die het goed kent en er is ook vrije tijd nog in te vullen dus hij heeft al wat voorstellen gedaan aan de mentor. Hij krijgt toch nog best regelmatig te horen weet je niet wat dat is, carbidschieten, klootschieten of taalgebruik dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_212225605
Alle mentor gesprekken met ouders zijn bij ons op school een driehoeksgesprek. Kind is er altijd bij.
Iedere maand een nieuwsbrief is super netjes! Het is echt een les in loslaten zo’n brugklas.

Ik voel zelf geen behoefte om meer contact te hebben, maar weet wel dat áls ik eens iets heb en ik mail de mentor, dat er altijd tijd is voor een antwoord. Afhankelijk van het onderwerp per mail, telefoon of gesprek.
Met een meidenkwartet
pi_212225617
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
Hij krijgt toch nog best regelmatig te horen weet je niet wat dat is, carbidschieten, klootschieten of taalgebruik dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid ;)
Leuk!!
Met een meidenkwartet
pi_212226953
Onze kinderen krijgen geen rapport, maar maken zelf een portfolio presentatie, hierin zetten ze wat ze de afgelopen periode geleerd hebben, en wat hun doelen zijn voor de volgende periode. Die presenteren ze aan coach en ouders. Dit is zo'n 3 keer per jaar.
Verder is er de mogelijkheid om een gesprek te plannen met de vak experts, maar dat nog niet gedaan. We krijgen regelmatig een nieuwsbrief.

Uitval is er zo goed als niet. Als er iemand uitvalt wordt de les overgenomen. Er zijn altijd extra mensen in huis die dat kunnen. In de week voor kerst waren er zoveel zieken dat ze dat niet meer voor elkaar kregen. Toen waren er groepen die een dag vrij waren.

School gaat komende periode verhuizen. Deze week nog de oude locatie. De twee weken daarna hebben beide kinderen les op een andere locatie. De unit van de oudste heeft dan les in een HBO school en de unit van de jongste zit in een school hier in de wijk. Wel is de oudste die 2 weken wat dagen vrij.

Ook hebben ze 2 weken voorjaarsvakantie. Begin maart starten ze dan in de nieuwbouw.
*poef* nu is het weg
pi_212231816
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:

Waarom is elke maand een nieuwsbrief haast geen communicatie in jouw ogen?
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
pi_212232614
Laatste wat ik van de mentor zelf hoorde over mijn kind was het eerste mentor gesprek in september. Ergens nog een mailtje met leer-tips voor de eerste toetsweek. En op de hb-infoavond even 2 minuten afgestemd dat de mentor ook wel de hb coach wilde zijn.

De rest van de info komt via kind. Maar nu is er wel een verzoek vanuit haar, dus ik zie haar binnenkort wel.

Verder een maandelijkse nieuwsbrief over schoolbrede dingen. Voor elke toetsweek een mail over de regels. En hier en daar tussendoor dingen over bijzonderheden (een voorstelling, vrijwillig sport toernooi, parkeer-je-fiets-goed)..

Hier hadden ze in de 3e schoolweek de cbo test. Die uitslag hadden we de week voor de kerstvakantie.

Rapport krijgen ze niet, Magister kun je alles toch als zien. Alleen eind van het jaar een overzicht, omdat er nog 1 cijfer veranderd in weging (geen herkansingen, maar van de 4 toetsweken tellen de vakken 3* mee, behalve de laagste. Die telt automatisch 1* mee). En buiten die toetsweek hebben ze geen cijfers (of wel, maar dan geen toets)

Maar ik hoef niet meer info. Als het goed gaat, gaat het goed. Merk aan mijn kind wel als het niet lekker gaat.

Zijn cijfers van de toetsweek komen weer terug en zijn iets lager dan verwacht. Maar als je echt niks doet dan is een 6,5 prima. Zelf op de open boek toets waar hij het boek vergeten was :P
  woensdag 31 januari 2024 @ 07:48:16 #133
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_212232648
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Je verwacht dat je een mail van de mentor krijgt als er een roosterwijziging is?
Sorry, maar wat?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 31 januari 2024 @ 08:17:33 #134
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212232857
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Je verwacht echt te veel. Een mentor is er niet zoals de basisschool leerkracht om elke paar weken een update te geven over waar ze mee bezig zijn. Dat gaat ook niet want 15 docenten ipv 1 leerkracht die je kind onder hun hoede hebben.

Is er geen jaaragenda? Daar staat bij ons in wanneer er rapporten komen, uitjes, studiedagen, verkort rooster ivm rapport vergaderingen etc.

Het rooster elk semester veranderen is ook normaal. O. heeft nog steeds hetzelfde rooster maar again erg kleine school.
Ik had vroeger vaak wijzigingen. Op een grotere school heb je vaker zwangerschapsverlof of langdurig ziek etc waar je dan toch voor moet gaan schuiven.
Ik zie het probleem daar niet zo in?

Zulke toetsen hadden ze hier ook. Vooraf een mail er valt niet voor te leren, het is puur om te testen waar ze staan en of er hulp nodig is. Als je niks gehoord hebt was de score dus prima.

Ik geloof dat we het kunnen blijven herhalen, maar het weinig zin heeft, dat je een basisschool inzage verwacht op de middelbare school en dat je die niet gaat krijgen. Ik zie geen onduidelijkheden waar de mentor voor nodig is maar misschien dat je van haar wel aanneemt dat je een level van communicatie verwacht die onrealistisch is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 31 januari 2024 @ 08:19:44 #135
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212232878
Je zult er aan moeten wennen dat je kind op de middelbare school zit. Jij bent daar duidelijk nog niet aan gewend.

Als er belangrijke zaken over je kind te melden zijn staat dat in Magister bij de lesnotities, of belt de betreffende docent waar je kind de boel op stelten heeft gezet vanzelf op.

Dat jij niks hoort over een toets die je kind heeft is logisch. Je kind heeft die toets, niet jij.
De Diatoetsen signaleren een eventuele achterstand, en geeft ook een diagnostisch beeld. De school heeft inzage in alle toetsinformatie die nodig is om leerlingen verder te laten groeien. Dat kan individueel of in groepsverband.

Als je kind behoefte had om dit soort info met je te delen, dan was dat gebeurt.

Er is niets in wat jij nu aangeeft wat een gesprek met de mentor zou rechtvaardigen.

Je bent een helikopterouder

Laat je kind eens los!

[ Bericht 14% gewijzigd door Mickytjuh op 31-01-2024 09:07:19 ]
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 08:22:49 #136
5428 crew  miss_sly
pi_212232904
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Oefen jezelf in het meer loslaten :)
Echt, je zoon is een tiener, gaat naar de middelbare school. Hij moet juist leren al die dingen zelf te weten, regelen, op te lossen. Het feit dat hij niet met problemen komt en de mentor of iemand anders van school ook niet, is een goed teken. Het loopt kennelijk goed genoeg.

Misschien kun je proberen andere vragen te stellen aan je zoon waardoor je wat meer een idee krijgt van wat hij op school doet. Verder is de middelbare school weer een stap verder in loslaten van je kind. Daar worden ze groot en sterk van :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212233181
Waar zit je zorg dan in @Zana? Dat hij niet genoeg leert, dat het niet gaat zoals het hoort, dat hij ongelukkig is, dar hij zich misdraagt in de tussenuren?

Je voorziet blijkbaar een probleem door lesuitval en weinig communicatie, misschien helpt het om te bedenken wat dat probleem zou zijn?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212233602
De roosters veranderen hier ook regelmatig. Vaak is het een uurtje aan het begin of einde van de dag die ergens anders heen schuift. Of wisselingen overdag. En dan een paar weken later weer terug. Maar er is niet veel uitval. Dus geen zorgen. Zijn er wel zorgen zou ik contact zoeken.

Maar ik heb al eentje in de 5e, dan is het loslaten al een keer gebeurd.
  woensdag 31 januari 2024 @ 10:02:17 #139
35189 Troel
scherp en bot
pi_212233620
Heb je het gevoel dat je kind er zelf last van heeft zoals het gaat? Zo ja: dan zou ik het gesprek aangaan bij de mentor, wellicht dat er meer ondersteuning ingezet kan worden.
Als je er niets over hoort: dan gaat het waarschijnlijk prima en heeft het op je kind geen effect.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:03:16 #140
236264 crew  capricia
pi_212233629
Dat gaat voor mij ook nog wel een puntje worden. Dat loslaten. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:20 #141
5428 crew  miss_sly
pi_212233822
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:03 schreef capricia het volgende:
Dat gaat voor mij ook nog wel een puntje worden. Dat loslaten. :D
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.
Als ze wel een probleem ervaart, kijk eerst samen met haar hoe ze dat zelf kan oppakken. Dat wordt op de middelbare school echt meer verwacht. Dus hang niet meteen zelf bij de mentor o andere docent in de mail, maar adviseeer je kind hoe ze dit het beste met wie kan bespreken. Komt ze er niet uit of zijn er grote problemen, dan ben jij er natuurlijk om het op te pakken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:37:00 #142
236264 crew  capricia
pi_212234029
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.
Als ze wel een probleem ervaart, kijk eerst samen met haar hoe ze dat zelf kan oppakken. Dat wordt op de middelbare school echt meer verwacht. Dus hang niet meteen zelf bij de mentor o andere docent in de mail, maar adviseeer je kind hoe ze dit het beste met wie kan bespreken. Komt ze er niet uit of zijn er grote problemen, dan ben jij er natuurlijk om het op te pakken.
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet. :D
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.

Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 januari 2024 @ 10:42:49 #143
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212234108
Leren voor jezelf op te komen als leerling en als ouder om dingen te laten gaan.

Mijn kind heeft een vak dat afwisselend gegeven wordt door twee docenten. De ene zei dat het zo goed was voor de opdracht en de andere docent keek het na en gaf er puntenaftrek voor. Het was een opdracht samen met een ander. Ze vonden het beiden stom maar niet stom genoeg om een gesprekje over aan te gaan ondanks mijn coaching. Tja dan niet. Het was geen onvoldoende, het is geen ramp voor het gemiddelde dus ik heb het ook maar los gelaten.

En sinds hij iets na moest vragen bij een vriendje en ik daar zelfs een plakker voor op zijn laptop had gedaan en hij het nog vergat heb ik ook dat leren loslaten, hij loopt er vanzelf wel ergens tegenaan :7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_212234223
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet. :D
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.

Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
Stuur me maar een DM. Hebben hier ervaring met Cambridge en IB.
Met een meidenkwartet
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:57:13 #145
5428 crew  miss_sly
pi_212234302
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet. :D
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.

Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.

Vanaf volgend jaar (bovenbouw, 4VWO) zijn de examenvakken allemaal in het Nederlands, omdat de examens verplicht in het Nederlands zijn en ze dus de goede termen in het Nederlands moeet kennen. Vakken als gym, CKV, maatschappijleer, muziek, worden nog wel in het Engels gegeven. Tevens wordt, wel apart, de mogelijkheid om Cambridge examen te doen aangeboden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 12:30:15 #146
5428 crew  miss_sly
pi_212235429
Dat ik hier overigens post dat ze volgend jaar in 4VWO zit, is ook wel even een confronterend dingetje :D Loslaten gaat vrij aardig hier, maar wat worden ze toch ontzettend snel groot!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212235505
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Dat ik hier overigens post dat ze volgend jaar in 4VWO zit, is ook wel even een confronterend dingetje :D Loslaten gaat vrij aardig hier, maar wat worden ze toch ontzettend snel groot!
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere O+
pi_212235538
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere O+
Hier ook naar de 6e volgend jaar. Het jaar daarna is helemaal erg. Oudste het huis uit, tweede zit dan in de 4e en mijn mini’s naar de brugklas O+
Met een meidenkwartet
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 13:02:48 #149
236264 crew  capricia
pi_212235767
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.

Vanaf volgend jaar (bovenbouw, 4VWO) zijn de examenvakken allemaal in het Nederlands, omdat de examens verplicht in het Nederlands zijn en ze dus de goede termen in het Nederlands moeet kennen. Vakken als gym, CKV, maatschappijleer, muziek, worden nog wel in het Engels gegeven. Tevens wordt, wel apart, de mogelijkheid om Cambridge examen te doen aangeboden.
Idem hier. Precies hetzelfde.
Alleen wordt dat Cambridge sws aangeboden, los van het TTO. Op die betreffende school dan.

Ze doet nu 10-14 onderwijs (zeer tevreden over). Dus ze kan ook gewoon blijven waar ze nu zit. En dan is haar plek gegarandeerd. Maar die hebben dus geen TTO of Cambridge.

Nou ja. De open avonden hebben we bijna gehad. Nu de open lesmiddagen nog.
We moeten hier in Utrecht 6 scholen opgeven. Als ze van school gaat wisselen, that is. En de normale procedure gaat volgen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 14:02:54 #150
5428 crew  miss_sly
pi_212236506
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Idem hier. Precies hetzelfde.
Alleen wordt dat Cambridge sws aangeboden, los van het TTO. Op die betreffende school dan.

Ze doet nu 10-14 onderwijs (zeer tevreden over). Dus ze kan ook gewoon blijven waar ze nu zit. En dan is haar plek gegarandeerd. Maar die hebben dus geen TTO of Cambridge.

Nou ja. De open avonden hebben we bijna gehad. Nu de open lesmiddagen nog.
We moeten hier in Utrecht 6 scholen opgeven. Als ze van school gaat wisselen, that is. En de normale procedure gaat volgen.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat Cambridge ook buiten TTO wordt aangeboden. Kan best, hoor.
De school van dochter had ook een speciale lesmiddag voor leerlingen die geinteresseerd waren in TTO. Online toen, want corona. Maar dat vond ze ook al meteen erg leuk, en dat gaf wel de doorslag. Ze moest wel een motivatiebrief in het Engels schrijven om aan te melden voor TTO.

En als je TTO doet, ga je op deze school in de brugklas naar Kent (Canterbury, Ramsgate) en de rest gaat naar Limburg. Hoewel erg spannend (en door corona begin 2e in plaats van einde brugklas) wel ontzettend leuk! En wat is ze toen gegroeid, ongelofelijk in die paar dagen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')