uiteraardquote:Op zondag 13 augustus 2023 19:07 schreef Red_85 het volgende:
Mooi.
Kan het wat rustiger worden hier
Maar helaas zal daar vvd66pvdagl wel een stokje voor gaan steken...
Of door links samen met neoliberaal knetterrechts voor meer massa-immigratie.quote:Op zondag 13 augustus 2023 18:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Onze kwaliteit en manier van leven.
Migratie:
Hoe we dat zinvol vorm gaan geven. Hoeveel mensen hebben we nodig, korte termijn, lange termijn.
Wie wel, wie niet, voorwaarden.
Wat willen bedrijven/werkgevers, wat willen wij als bevolking?
Er is genoeg te bespreken zonder het te laten kapen door extreem rechts en allerlei angstpropaganda.
Dan schrijf je er zelf een stukje over. Wat jouw ideeën zijn.quote:Op zondag 13 augustus 2023 19:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het bericht is dat de populatie van Europa naar verwachting de komende decennia afneemt. Wat daar de gevolgen van zijn, of die negatief zijn en of dat nu al opgelost moet worden met migratie, zie ik niet direct terug. Factoren als verdere toekomstige automatisering van allerlei beroepen worden mijns inziens niet meegenomen, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Dan moet je Hugo voor de schuld gevenquote:Op zondag 13 augustus 2023 19:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of door links samen met neoliberaal knetterrechts voor meer massa-immigratie.
Dat mensen die een gezin willen stichten gewoon voor hun dertigste een woning hebben zou wel helpen. Net als het uitzicht op een schooltijd zoals zij zelf ook hebben gehad.
een bevolking die gemiddeld ouder is dan 50, geen kennis heeft van productie en innovatiequote:Op zondag 13 augustus 2023 19:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het bericht is dat de populatie van Europa naar verwachting de komende decennia afneemt. Wat daar de gevolgen van zijn, of die negatief zijn en of dat nu al opgelost moet worden met migratie, zie ik niet direct terug. Factoren als verdere toekomstige automatisering van allerlei beroepen worden mijns inziens niet meegenomen, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Dan moet ik eerst wel weten wat het probleem is en waarom dat opgelost moet worden om daar mijn gedachten op los te laten. "De bevolking krimpt de komende decennia" an sich beschouw ik niet als probleem. Het lijkt me niet dat het absoluut noodzakelijk is dat een bevolking alleen maar groeit.quote:Op zondag 13 augustus 2023 19:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan schrijf je er zelf een stukje over. Wat jouw ideeën zijn.![]()
Zal het met interesse lezen.
Het gaat er niet om wat ik wil, maar wat er gebeurt en of en welke problemen dat oplevert die door migratie worden opgelost.quote:Op zondag 13 augustus 2023 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een bevolking die gemiddeld ouder is dan 50, geen kennis heeft van productie en innovatie
die allemaal zeer behoudend stemt
die uit de stoel geholpen moet worden en afhankelijk is van de collectieve geldpot, en de collectieve zorgpot
ja ook ik
Is dat wat je wilt?/
quote:Op zondag 13 augustus 2023 18:03 schreef Dementor het volgende:
[..]
En daarvoor was het 1000 jaar lang vrede en welvaart?
Welnee, mensen worden bang gemaakt en schuld aangepraat.
zal ik me dan maar van het Hilton af gooien , dat scheelt weer AOW en pensioenquote:Op zondag 13 augustus 2023 20:08 schreef Knip het volgende:
Moeten we wel zo oud willen worden met zijn allen?
Een moeilijke ethische discussie, vergrijzing heeft een prijs. Willen we ten koste van alles blijven betalen of is er een grens?
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ende-tachtigplussersquote:Wist je dat er in Nederland 1 miljoen mensen zijn van boven de 80? En dat dit aantal in 2040 waarschijnlijk is verdubbeld?
Ouderen vormen een steeds groter deel van de bevolking. Dit stelt ons voor grote maatschappelijke uitdagingen.
Op donderdag 10 maart organiseert het Kennisplatform Utrecht Sociaal hierover de conferentie 'Thuis in de samenleving - wonen, zorg welzijn ouderen 2040'.
quote:Tot 2040 verdubbelt het aantal alleenwonende tachtigplussers
© ANP
Over 25 jaar zal het aantal alleenwonende 80-plussers zijn verdubbeld tot 750 duizend.
Er komen tot 2040 ook meer andere huishoudens bij, maar de sterkste groei zit in het aantal eenpersoonshuishoudens van ouderen.
Ook al vlakt de groei af, toch telt Nederland in 2040 met 8,5 miljoen bijna 870 duizend huishoudens meer dan begin 2015. Dat blijkt uit de nieuwe huishoudensprognose van CBS.
VVD66 zou daar wel warm van worden, bij het bereiken van het pensioen dient de luxe pennenset alleen nog voor het schrijven van de afscheidsbrief en eventueel het opmaken van een testament, met als extra cadeau een pil die onder toezicht van een overheidsambtenaar dient te worden ingenomenquote:Op zondag 13 augustus 2023 20:08 schreef Knip het volgende:
Moeten we wel zo oud willen worden met zijn allen?
Een moeilijke ethische discussie, vergrijzing heeft een prijs. Willen we ten koste van alles blijven betalen of is er een grens?
"population collapse"? Probeer het nog eens maar dan zonder die Engelsetaaldiarree.quote:Op zondag 13 augustus 2023 16:15 schreef michaelmoore het volgende:
Europa krijgt een population collapse voor de kiezen de komende 20 jaar, een werelddeel zonder kinderen
https://www.populationpyramid.net/italy/2022/
Bevolkings inzakkingquote:Op zondag 13 augustus 2023 20:49 schreef Rostrup het volgende:
[..]
"population collapse"? Probeer het nog eens maar dan zonder die Engelsetaaldiarree.
Waarom zou een bevolking niet mogen/kunnen krimpen?quote:Op zondag 13 augustus 2023 18:19 schreef capricia het volgende:
Tijd voor een goede discussie over migratie. En niet over 1 miljard vluchtelingen uit Afrika en andere bangmakerij.
Ook dat is prima.quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:59 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Waarom zou een bevolking niet mogen/kunnen krimpen?
Dat heeft te maken met het BNPquote:Op zondag 13 augustus 2023 20:59 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Waarom zou een bevolking niet mogen/kunnen krimpen?
In goed Nederlandsquote:If the decline in total population is not matched by an equal or greater increase in productivity (GDP/capita), and if that condition continues from one calendar quarter to the next, it follows that a country would experience a decline in GDP, known as an economic recession.
quote:Een bevolkingsimplosie is een negatieve demografische trend waarbij het aantal mensen in een land of regio afneemt. Dit kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder een laag geboortecijfer, een hoog sterftecijfer en emigratie.
Een bevolkingsimplosie kan een aantal negatieve gevolgen hebben voor een land.
Ten eerste kan het leiden tot een krimpende economie, omdat er minder mensen zijn om te werken en te consumeren.
Ten tweede kan het leiden tot een verouderende bevolking, omdat er meer mensen zijn die ouder zijn dan 65 jaar dan jonger dan 15 jaar.
Dit kan een uitdaging vormen voor de sociale zekerheid en gezondheidszorgstelsels.
Ten derde kan het leiden tot een verlies van cultureel erfgoed, omdat er minder mensen zijn om de tradities en gebruiken van het land in stand te houden.
Er zijn een aantal dingen die landen kunnen doen om een bevolkingsimplosie te voorkomen of te vertragen.
Dit omvat het stimuleren van de geboortecijfers, het verbeteren van de levensverwachting en het aantrekkelijker maken van het land voor emigranten.
Hier zijn enkele specifieke voorbeelden van hoe een bevolkingsimplosie negatieve gevolgen kan hebben voor een land:
Een krimpende economie: een kleinere beroepsbevolking betekent dat er minder mensen zijn om te werken en te consumeren.
Dit kan leiden tot een lagere economische groei en een hogere werkloosheid.
Een verouderende bevolking: een verouderende bevolking stelt hogere eisen aan de sociale zekerheid en gezondheidszorgstelsels.
Dit komt omdat oudere mensen meer geneigd zijn om zorg te nodigen en minder belastingen te betalen.
Een verlies van cultureel erfgoed: een kleiner aantal mensen kan leiden tot een verlies van cultureel erfgoed.
Dit komt omdat er minder mensen zijn om de tradities en gebruiken van het land in stand te houden.
Er zijn een aantal dingen die landen kunnen doen om een bevolkingsimplosie te voorkomen of te vertragen.
Dit omvat het stimuleren van de geboortecijfers, het verbeteren van de levensverwachting en het aantrekkelijker maken van het land voor immigranten.
Of een verbod op het kunnen verdienen van geld als beïnvloeder. Kunnen die mensen iets zinnigers gaan doen dan het doodrijden van kinderen, onder andere.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook dat is prima.
Al heeft het wel gevolgen voor de zorg etc.
Wellicht is het zinvol om tijdelijk mensen van buitenaf aan te trekken?
Het draait om het woordje “if” in de 2e quote.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met het BNP
wie maakt het BNP
[..]
In goed Nederlands
[..]
Beperkte krimp is iets anders dan een implosie.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met het BNP.
Wie maakt het BNP?
[..]
In goed Nederlands:
[..]
Volgens mij meer een bevolkingsverzakking.quote:
Ik denk dat je per leeftijdgroep de voor en nadelen op een rijtje moet durven zetten,quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:05 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Beperkte krimp is iets anders dan een implosie.
Verder lees ik alleen maar argumenten die duiden op een onvolledig economisch model. De voordelen voor het milieu / de duurzaamheid ontbreken volledig.
quote:Een oudere bevolking kan nadelig zijn voor de consumptie van goederen.
Dit komt omdat oudere mensen minder geneigd zijn om nieuwe producten te kopen dan jongere mensen.
Bovendien hebben oudere mensen vaak een lager inkomen dan jongere mensen, waardoor ze minder geld te besteden hebben aan consumptiegoederen.
Hier zijn enkele voorbeelden van goederen die minder in trek zijn bij oudere mensen:
Kleding: Oudere mensen zijn minder geneigd om nieuwe kleding te kopen dan jongere mensen.
Dit komt omdat ze vaak een kleinere garderobe hebben en hun kleding langer kunnen dragen.
Elektronica:
Oudere mensen zijn minder geneigd om nieuwe elektronica te kopen dan jongere mensen. Dit komt omdat ze vaak tevreden zijn met hun huidige apparatuur en niet de behoefte voelen om deze te upgraden.
Auto's: Oudere mensen zijn minder geneigd om nieuwe auto's te kopen dan jongere mensen. Dit komt omdat ze vaak minder mobiel zijn en minder kilometers rijden.
Reis: Oudere mensen zijn minder geneigd om te reizen dan jongere mensen.
Dit komt omdat ze vaak minder gezond zijn en minder energie hebben om te reizen.
Het is echter belangrijk op te merken dat er ook een aantal goederen zijn die in trek zijn bij oudere mensen.
Dit zijn bijvoorbeeld:
Zorg: Oudere mensen hebben vaak meer zorg nodig dan jongere mensen. Dit kan leiden tot een grotere vraag naar zorgproducten en diensten.
Medicijnen: Oudere mensen gebruiken vaak meer medicijnen dan jongere mensen. Dit kan leiden tot een grotere vraag naar medicijnen.
Diensten: Oudere mensen zijn vaak meer geneigd om diensten te gebruiken dan jongere mensen. Dit kan leiden tot een grotere vraag naar diensten zoals thuiszorg, maaltijdbezorging en vervoer.
Over het algemeen zal een oudere bevolking een negatief effect hebben op de consumptie van goederen, maar er zijn ook een aantal goederen die in trek zijn bij oudere mensen.
quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het draait om het woordje “if” in de 2e quotehet tweede citaat.
bevolkingsverzakking schrijf je aan elkaar.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij meer een bevolkings verzakking.
Zinnen begin je met een hoofdletter en eindigen met een punt (of uitroepteken/vraagteken).quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat je per leeftijdgroep de voor en nadelen op een rijtje moet durven zetten
en de koopbereidheid van de productie een welk type productie dan
[..]
"Kan, kan, kan, kan". Ja, dat kan. Kan ook niet, omdat er bijvoorbeeld oplossingen worden gevonden in verdere automatisering waardoor de productiviteit per hoofd van de bevolking gelijk blijft of zelfs toeneemt en er meer arbeidscapaciteit vrijkomt voor sectoren waar nog wel veel mensenhanden nodig zijn.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met het BNP
wie maakt het BNP
[..]
In goed Nederlands
[..]
Ook wel ‘leestekens’ genoemd.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:09 schreef Rostrup het volgende:
Zinnen begin je met een hoofdletter en eindigen met een punt (of uitroepteken/vraagteken).
een overvloed aan producten en wat minder kopers komt het dus op neerquote:Op zondag 13 augustus 2023 21:20 schreef Tanatos het volgende:
Er is wereldwijd een toenname van zowel bevolking als welvaart, en dat blijft voorlopig doorgaan.
Wat betreft welvaart en dus consumptie is minder westerlingen sowieso een prima idee.
Ik wacht al jaren op bevolkingskrimp in Nederland, prima plan.
We kunnen best met wat minder "welvaart", we verzuipen in de nutteloze troep.
Als we iets kunnen missen als kiespijn zijn het wel die drugsdealer Audi's.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een overvloed aan producten en wat minder kopers komt het dus op neer
deflatie is ook wel eens fijn
Een komma is ook een leesteken maar daar sluit je een zin niet mee af.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook wel ‘leestekens’ genoemd.
Niet als er op dit moment 3 miljoen Nederlanders de AOW leeftijd hebben en dit aantal rapt gaat stijgen de komende jaren. Om over de zorgvraag van de even hard stijgende groep 80-plussers nog maar te zwijgeb.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:02 schreef Alpha0 het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van een krimpende bevolking , NL zou veel leefbaarder zijn met 13 mln mensen of zo.
quote:Op zondag 13 augustus 2023 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kleine nederland ??
ASML ring a bell gaat er een belletje rinkelen?
Port haven van Rotterdam ??
Germania Duitsland is onze grote buur
Even vertaald. Prutsers.quote:Op zondag 13 augustus 2023 17:06 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Germany Duitsland is niks meer zonder goedkoop gas, wij zijn een Duitse provincie.
Dit inderdaad. Ik heb hierboven ook maar een vertaling overheen gegooid. Men schijnt zelfs "Duitsland" niet meer te kunnen schrijven.quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:49 schreef Rostrup het volgende:
[..]
"population collapse"? Probeer het nog eens maar dan zonder die Engelsetaaldiarree.
De bevolking in nederland krimpt al sinds 2009.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:20 schreef Tanatos het volgende:
Er is wereldwijd een toenname van zowel bevolking als welvaart, en dat blijft voorlopig doorgaan.
Wat betreft welvaart en dus consumptie is minder westerlingen sowieso een prima idee.
Ik wacht al jaren op bevolkingskrimp in Nederland, prima plan.
We kunnen best met wat minder "welvaart", we verzuipen in de nutteloze troep.
Nee zo werkt het niet.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:52 schreef cherrycoke het volgende:
We hebben met kapitalisme een behoorlijk monster gemaakt, krimpen is niet mogelijk want staatsschuld er word verwacht dat er oneindig blijft groeien zonder de gevolgen te overzien over een 100 jaar waar ook dit deel van de wereld op india gaat lijken, een vieze wereld waar de vele sociale structuren alleen nog maar voor de rijken zijn weggelegd.
Nee die stijgt maar wel door immigratie. Er zit wel een staartje aan vast...30% schijtn terugkerende Nederlanders te zijn.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De bevolking in nederland krimpt al sinds 2009.
Nederland is al gekrompen tot 13 mlj mensen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:02 schreef Alpha0 het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van een krimpende bevolking , NL zou veel leefbaarder zijn met 13 mln mensen of zo.
CBS geeft aan 17887588, waar haal jij die 13 milj vandaan?quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nederland is al gekrompen tot 13 mlj mensen.
Als we niks aan migratie zouden toelaten Anyways.
Wat hij net zegt...als wij immigratie niet meer zouden toelaten zouden we op 13 milj uitkomen omdat er onder de autochtone bevolking minder kinderen worden geboren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:58 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
CPB geeft aan 17887588, waar haal jij die 13 milj vandaan?
misschien moeten we gaan leren krimpen,quote:
Lees en verbaas U.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:58 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
CBS geeft aan 17887588, waar haal jij die 13 milj vandaan?
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien moeten we gaan leren krimpen,
naast dat ouderen als ik gezond moeten blijven en werken tot we voor apegapen gaan
Ouderen kosten toch veel te veel , al ben ik er zelf een, welliswaar nog gezond en bij zinnenquote:Op zondag 13 augustus 2023 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Wat wil je en hoe zie je dat voor je?
Nee, dat doet hij niet.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De bevolking in nederland krimpt al sinds 2009.
Hij bedoeld de autochtonen bevolking. Dat klopt gewoon, alleen word de krimp ook veroorzaakt doordat autochtonen ook emigreren en studenten op uitwisseling gaan.quote:
Ja, en dus nee.quote:
Ik vind migratie niet “de Nederlandse bevolking”quote:
Emigreren zal tellen maar studenten blijven toch gewoon in nederland ingeschreven?quote:Op zondag 13 augustus 2023 22:35 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Hij bedoeld de autochtonen bevolking. Dat klopt gewoon, alleen word de krimp ook veroorzaakt doordat autochtonen ook emigreren en studenten op uitwisseling gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |