Goed idee, daar gaan we ook meer euro's per maand besparen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Kan, als dan de zorgpremie ook omlaag gaat
Precies ditquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Nope die verpleegkundigen komen in een separate business unit terecht, dus daar moet een extra manager boven en daarboven moet ook een extra manager komen die de 2 business units weer gaat coordineren.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Dat kan je wel vergeten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Volgens mij heb jij echt een hekel aan burgersquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Liever geen lagere zorgpremies, maar desgewenst zélfs nog wat hoger wanneer men beseft hoe duur de zorg is en alles daaromheen. Het geld uit deze premies is immers hard nodig in deze tijden.
Daarbij is het wegwijs maken van familieleden om naar wens bij te springen in de zorg een prima optie, zowel uit liefde voor hun dierbaren als het werven van 'meerdere handen' in geval van weinig zorgpersoneel voor wat lichtere en minder geschoolde zorgtaken e.d.
En de vergrijzing neemt anders ook zienderogen toe, waardoor best meer niet-gediplomeerd maar 'capabele naastenhulp' geworven mag worden.
Als we nou eerst eens de managers wat van hun salaris laten inleveren en dit dan ten goede laat komen aan het verplegend personeel, dan zijn we al een heel eind op de goede weg.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Liever geen lagere zorgpremies, maar desgewenst zélfs nog wat hoger wanneer men beseft hoe duur de zorg is en alles daaromheen. Het geld uit deze premies is immers hard nodig in deze tijden.
Daarbij is het wegwijs maken van familieleden om naar wens bij te springen in de zorg een prima optie, zowel uit liefde voor hun dierbaren als het werven van 'meerdere handen' in geval van weinig zorgpersoneel voor wat lichtere en minder geschoolde zorgtaken e.d.
En de vergrijzing neemt anders ook zienderogen toe, waardoor best meer niet-gediplomeerd maar 'capabele naastenhulp' geworven mag worden.
wut?quote:injectie geven
Dit ja.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef laffer het volgende:
Ziekenhuizen gewoon massaal sluiten en de zorg overlaten aan familieleden![]()
gaaf land
Ja is ook zo, zo werkt in de zorg. De managers kosten klauwen geld, waar ze ook goede salaris mee kunnen verdienen, maar is wel veel regeldruk en administratieve taken er bij gekomen. Dit houdt ook in dat er veel vergaderingen kunnen plaatsvinden in elke unit waar verpleegkundigen in zitten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:04 schreef duikje het volgende:
[..]
Nope die verpleegkundigen komen in een separate business unit terecht, dus daar moet een extra manager boven en daarboven moet ook een extra manager komen die de 2 business units weer gaat coördineren.
Goed plan! Zodat de mensen meer overhouden en de andere belastingen weer iets omhoog kunnenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Subcutane injecties zoals Clexane (bloedverdunner) kan zo wat iedereen doen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
allemaal prima, maar ik las ook dit:
[..]
wut?
Ook maar gelijk een open hart operatie doen, aangezien we er toch zijn?
welk staatsziekenhuis?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:35 schreef WammesWaggel het volgende:
Heb jij geen familie of de middelen om een particuliere verzorger te betalen? Dan kan je in de toekomst in het staatsziekenhuis gewoon in je eigen lichaamseigenssappen in je steunkousen dagenlang wegteren
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:41 schreef Cockwhale het volgende:
Binnenkort in het restaurant ook je eigen eten koken en serveren. De chefkok en serveerster geven wel instructie.
Klopt, maar ook insulinespuit kan iedereen zelf doen. Alles via infuus verloopt is voorbehouden aan verpleegkundigen en anesthesioloog(tijdens de operatie). Dus makkelijke zorgtaken kunnen mantelzorgers wel doen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Subcutane injecties zoals Clexane (bloedverdunner) kan zo wat iedereen doen.
Bij insuline hoop ik dat ze toch iets meer uitleg krijgen voor ze iemand zo in een hypo spuiten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:42 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Klopt, maar ook insulinespuit kan iedereen zelf doen. Alles via infuus verloopt is voorbehouden aan verpleegkundigen en anesthesioloog(tijdens de operatie). Dus makkelijke zorgtaken kunnen mantelzorgers wel doen.
Wel nee, we moeten met zijn allen meehelpen om kwaliteit van de zorg hoog te houden.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:38 schreef deedeetee het volgende:
Klinkt als een ziekenhuis in ern 3e wereld land....
Inderdaad, dan leren ze ook wel in eigen huisartsenpraktijk bij praktijkondersteuner. Een cursus volgen over injectie geven is ook een goed idee voor mantelzorgers, denk ik.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:43 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Bij insuline hoop ik dat ze toch iets meer uitleg krijgen voor ze iemand zo in een hypo spuiten.
Maar iemand die al jaren een vast spuitschema heeft kan prima ja.
Ben je goed bij je hoofd? Dat gebeurt nooit! De operaties zijn zeer secuur zowel deskundigheid van een chirurg benodigd is. Operaties zijn niet zonder risico's voor elke patiënt die moet ondergaan. Ik zeg met duidelijkheid: operaties worden altijd uitgevoerd door chirurgen die 10 of meer jaren hebben voor gestudeerd!quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:46 schreef Cockwhale het volgende:
Familieleden mogen binnenkort ook zelf een poging doen om operaties uit te voeren. Geheel vrijwillig natuurlijk. Er zal echter altijd een chirurg bij aanwezig zijn om te instrueren.
Dommig zijnquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:49 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Ben je goed bij je hoofd? Dat gebeurt nooit! De operaties zijn zeer secuur zowel deskundigheid van een chirurg benodigd is. Operaties zijn niet zonder risico's voor elke patiënt die moet ondergaan. Ik zeg met duidelijkheid: operaties worden altijd uitgevoerd door chirurgen die 10 of meer jaren hebben voor gestudeerd!
Daar gaan ze de patiënten zelf voor opleiden.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
wut?
Dat gaat echt nooit gebeuren, als de patiënt een open hartoperatie moet ondergaan, zullen ze het niet mee maken, dus ze worden dan in narcose gebracht...quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:52 schreef maily het volgende:
[..]
Daar gaan ze de patiënten zelf voor opleiden.
Duh ....quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:54 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Dat gaat echt nooit gebeuren, als de patiënt een open hartoperatie moet ondergaan, zullen ze het niet mee maken, dus ze worden dan in narcose gebracht...
Ja is ook, de beroepen worden dan minder aantrekkelijk om aangenomen te worden, die kosten bedrijven en instellingen veel geld aan salarissen. Het is duidelijk dat ze graag vrijwilligers willen aannemen dan een professional. Het lijkt wel een trend te worden zowel meer mensen vrijwilligers moeten worden in plaats van gekwalificeerde personeel.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:56 schreef MichaelScott het volgende:
En dan gaat het ziekenhuis ook minder kosten declareren natuurlijk.![]()
Wel een mooie manier om je winstmarge te vergroten.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ar-minder-dan-eerder
We hebben nu toch hoog opgeleide asielzoekers in dit land?quote:
Klopt, die zijn goedkoper dan Nederlanders!quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:00 schreef laffer het volgende:
[..]
We hebben nu toch hoog opgeleide asielzoekers in dit land?
Dus daarom wil ik ook meer asielzoekersquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:01 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Klopt, die zijn goedkoper dan Nederlanders!
Je kan elke aap een kunstje leren, maar weet de aap dan ook waar hij mee bezig is?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jij trut snap zelfs de ironie nietquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:01 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Klopt, die zijn goedkoper dan Nederlanders!
Mja, daar zet ik ook onmiddellijk hele grote vraagtekens bij. Dat is toch een (heel eenvoudige) medische handeling. Ik zou het toch liever laten bij de heul eenvoudige klusjes, en een praatje maken en wat aandacht geven, doet ook al wonderen als je daar in zo'n bed ligt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
wut?
Snap ik ook wel, maar het is en blijft een keuze van iemand die voor welke beroep gaat studeren. Maar overal in alle sectoren is ook groot personeelstekort door vergrijzing en hoge personeelskosten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:07 schreef Ponsai het volgende:
Weer een klap voor de zorgverleners.
Als een familielid iets kan (handelingen, niet praatje maken / bed op maken etc) waarom ga je dan nog naar school om zorgverlener te worden? Dan kies je toch veel liever een ander beroep? En het is al zo schaars
Eens. Laat de handelingen aan de mensen die ervoor geleerd hebben, hoe simpel ze ook mogen lijken, en laat familie die dingen doen waar door de zorgmedewerker echt geen ruimte voor is.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mja, daar zet ik ook onmiddellijk hele grote vraagtekens bij. Dat is toch een (heel eenvoudige) medische handeling. Ik zou het toch liever laten bij de heul eenvoudige klusjes, en een praatje maken en wat aandacht geven, doet ook al wonderen als je daar in zo'n bed ligt.
Ik ben ook mee eens, het is ons duidelijk wie ook bepaalde taken uitvoert variërend van simpel tot ingewikkelde, maar sommige taken kunnen ook veeleisend zijn wat ook deskundigheid vereist is. Je moet niet zo denken van als je niet voor geleerd hebt hoe je een infuus bij een patiënt aan moet sluiten. Bloed afnemen is niet voor iedereen weggelegd, zowel analisten of artsen hiervoor bevoegd zijn.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:24 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Eens. Laat de handelingen aan de mensen die ervoor geleerd hebben, hoe simpel ze ook mogen lijken, en laat familie die dingen doen waar door de zorgmedewerker echt geen ruimte voor is.
Ja, van vroegere ziekenhuisserie in jaren '80 van vorige eeuw. Was wel een leuke serie met veel romance en drama. Ik herinner me nog die verpleegsters in mooie witte uniform met rokjes aan, echt geweldig.quote:
Meedenken, jij denkt alleen aan geld, vreselijk gewoomquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:16 schreef Scjvb het volgende:
Integendeel. Meer een kwestie van proberen mee te denken.
Het enige wat ik me kan herinneren van die serie is Eric die in ieder washok een vrouw aanrandde.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:55 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Ja, van vroegere ziekenhuisserie in jaren '80 van vorige eeuw. Was wel een leuke serie met veel romance en drama. Ik herinner me nog die verpleegsters in mooie witte uniform met rokjes aan, echt geweldig.
Reken daar maar niet op.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:49 schreef Cupfighter het volgende:
Dat is de IKEA formule: laat de mensen zoveel mogelijk lekker alles zelf doen, tegen hogere prijzen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:41 schreef Cockwhale het volgende:
Binnenkort in het restaurant ook je eigen eten koken en serveren. De chefkok en serveerster geven wel instructie.
Ik moet weleens fragmin spuiten, als mijn INR te laag is, of voor een ingreep tijdelijk verlaagd moest worden.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe dit er in de praktijk dan uit gaat zien? De hele dag bezoektijd? Want mijnheer Jansen wil om 10 uur even aangekleed worden en naar buiten en Mevrouw Peters wil om 9 uur gedouched worden. Dan is het de hele dag een komen en gaan van familieleden, terwijl patienten toch vooral rust nodig hebben.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:39 schreef June. het volgende:
Wat een zwartwit reacties weer. Een familielid kan toch prima een bekertje water aangeven of meehelpen met eten geven als hij/zij er is. Of helpen aankleden als iemand even naar buiten wil etc etc. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. Als het tyfusdruk is heeft de verpleegkundige hierdoor meer tijd om wel even 10 minuten een kopje thee te drinken. Of om 10 minuten langer bij een terminale patiënt te zitten.
Ja klopt natuurlijk helemaal. Ook bij iets als een subcutaantje bestaat er de juiste manier.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik moet weleens fragmin spuiten, als mijn INR te laag is, of voor een ingreep tijdelijk verlaagd moest worden.
Ik kan dat niet bij mezelf, dus mijn man doet dat. Toen mijn oudste nog thuis woonde, heeft verpleegkunde opleiding gedaan, deed hij dat. Verschil is wel groot. Bij mijn zoon werd het nooit blauw, bij mijn man altijd. Akkoord, gaat wel over en is goedkoper als mijn man het doet, i.p.v. een wijkverpleegkundige, maar toch...
Ben het wel eens met het mogelijk maken van vrijwillige mantelzorgtaken, maar het moet wel vrijwillig blijven. Voor je het weet wordt dit van familie verwacht, of zelfs verplicht.
Zo gaat het inderdaad nu, genoeg mensen die willen helpen maar niet mogen.. Ook de rigide bezoekuren waarbij je de kans niet eens krijgt om met iets te helpen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:58 schreef Puzzie het volgende:
Toen mijn moeder ernstig ziek was mochten we niets doen , ik hoop niet dat ze er nog een keer zo slecht bij ligt maar fijn dat we dan wel meer kunnen doen
Ja dat, terwijl in die bezoektijd een patiënt wordt opgehaald en jij weer weg moet, dus ik ben voorquote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zo gaat het inderdaad nu, genoeg mensen die willen helpen maar niet mogen.. Ook de rigide bezoekuren waarbij je de kans niet eens krijgt om met iets te helpen.
Dit zijn dingen die gewoon afgesproken kunnen worden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Hang een whiteboard op in de kamer en het regelt zichzelf. Verpleegkundigen kunnen daar opschrijven wanneer bepaalde onderzoeken plaatsvinden en de familie maakt onderling afspraken om daar rondom te werken. Een familie die graag wil helpen zal dat zelf netjes willen en kunnen regelen. Het maakt uiteindelijk niet uit hoe laat Mevrouw Peters gewassen zal worden. Ook dat is veel te rigide: iedereen MOET op om 7 zodat iedereen gewassen is VOOR 9u want dan is het de medicatieronde en ontbijt. Genoeg mensen met een ander ritme en die zullen het dan veel beter doen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe dit er in de praktijk dan uit gaat zien? De hele dag bezoektijd? Want mijnheer Jansen wil om 10 uur even aangekleed worden en naar buiten en Mevrouw Peters wil om 9 uur gedouched worden. Dan is het de hele dag een komen en gaan van familieleden, terwijl patienten toch vooral rust nodig hebben.
Niet ieder familielid is zo rustig als de verpleegkundigen zijn. Ze zullen ook vaak met zijn tweeen komen.
Als ik naar mijn eigen familie kijk, en mijn moeder van 83 komt in het ziekenhuis, dan zal mijn nichtje daar regelmatig zijn voor enkele zorgtaken voor oma. En geloof me, dan is er bezoek genoeg!
Of gaat het ziekenhuis hier mensen voor oproepen en moet je maar de hele dag stand by staan? En wie gaat al die telefoontjes plegen?
De keerzijde ervan is bovenstaande: niet iedereen kan dit en zal dus overbelast worden want ze willen wel graag.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja prachtig, beide 40u werken en dan dit erbij nemen, kinderen opvoeden tijd zat...
Ik zie dit wel gebeuren, als je familie niet komt dat je gewoon minder zorg krijgt dan een ander.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De keerzijde ervan is bovenstaande: niet iedereen kan dit en zal dus overbelast worden want ze willen wel graag.
Daarom moet dit zeeeeeeer vrijblijvend/ vrijwillig zijn en moet je erop kunnen blijven rekenen dat er goede zorg is.
Het mag niet zo gaan zijn dat ze dan maar minder zorgpersoneel gaan laten rondlopen want familie moet maar komen.
Als je in dit land een comfortabele oude dag wilt hebben dan dien je in de toekomst simpelweg over een x-aantal kinderen te beschikken. Zo werkt het ook in Marokko en Pakistan. "Zelfredzaamheid" noemen ze dat bij de VVD en D66 geloof ik.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik zie dit wel gebeuren, als je familie niet komt dat je gewoon minder zorg krijgt dan een ander.
Gelijk een aanpak voor de vergrijzing.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:24 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Als je in dit land een comfortabele oude dag wilt hebben dan dien je in de toekomst simpelweg over een x-aantal kinderen te beschikken. Zo werkt het ook in Marokko en Pakistan.
Ik heb 2 zonen met drukke banen, dus daar hoef ik niet op te rekenen. Dus dat wordt dan een verpleegster in dienst nemen, wat dan ten koste gaat van de erfenis van de kinderen. Het is niet anders.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:24 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Als je in dit land een comfortabele oude dag wilt hebben dan dien je in de toekomst simpelweg over een x-aantal kinderen te beschikken. Zo werkt het ook in Marokko en Pakistan. "Zelfredzaamheid" noemen ze dat bij de VVD en D66 geloof ik.
Oh, dat begrijp ik wel. Uiteraard kun je de agenda's makkelijk op elkaar afstemmen. Blijft het nog de hele dag een komen en gaan van familieleden. Dan weer van bed 1, dan weer van bed 2, enz.... Is er ooit rust op de zaal?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit zijn dingen die gewoon afgesproken kunnen worden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Hang een whiteboard op in de kamer en het regelt zichzelf. Verpleegkundigen kunnen daar opschrijven wanneer bepaalde onderzoeken plaatsvinden en de familie maakt onderling afspraken om daar rondom te werken. Een familie die graag wil helpen zal dat zelf netjes willen en kunnen regelen. Het maakt uiteindelijk niet uit hoe laat Mevrouw Peters gewassen zal worden. Ook dat is veel te rigide: iedereen MOET op om 7 zodat iedereen gewassen is VOOR 9u want dan is het de medicatieronde en ontbijt. Genoeg mensen met een ander ritme en die zullen het dan veel beter doen.
Ik neem aan dat je in de zorg werkt? Dan ken je de luidruchtige verpleegkundigen toch wel die met zijn tweetjes al kakelend de kamer in komen lopen om Mv Peters te wekken/wassen? Lichten vol aan, gordijnen open: GOEDEMORGEN MADAMMEKE! HOE HEBT GE GESLAPEN? HEBT GE NOG PIJN? MOET GE NOG NAAR DE WC? KOM WE ZULLEN U EENS RAP GAAN WASSEN ZODAT GE KUNT GAAN ETEN HEquote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, dat begrijp ik wel. Uiteraard kun je de agenda's makkelijk op elkaar afstemmen. Blijft het nog de hele dag een komen en gaan van familieleden. Dan weer van bed 1, dan weer van bed 2, enz.... Is er ooit rust op de zaal?
De bezoekuren zijn nu als zodanig vanwege de patientenrust.
Dat is niet mijn ervaringquote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, dat begrijp ik wel. Uiteraard kun je de agenda's makkelijk op elkaar afstemmen. Blijft het nog de hele dag een komen en gaan van familieleden. Dan weer van bed 1, dan weer van bed 2, enz.... Is er ooit rust op de zaal?
De bezoekuren zijn nu als zodanig vanwege de patientenrust.
Nee, ik werk niet in de zorg, maar heb het vaak van de andere kant gezien; als patient. Verpleegkundigen komen vaak alleen voor 1 bed, of met 2 voor de hele kamer. Sommige families komen met 5 tot 6 mensen tegelijk en blijven de hele dag zitten. Brengen eten van thuis mee.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je in de zorg werkt? Dan ken je de luidruchtige verpleegkundigen toch wel die met zijn tweetjes al kakelend de kamer in komen lopen om Mv Peters te wekken/wassen? Lichten vol aan, gordijnen open: GOEDEMORGEN MADAMMEKE! HOE HEBT GE GESLAPEN? HEBT GE NOG PIJN? MOET GE NOG NAAR DE WC? KOM WE ZULLEN U EENS RAP GAAN WASSEN ZODAT GE KUNT GAAN ETEN HE(Vlaamse helaas vaak voorkomende versie) Mv Peters echter: [ afbeelding ]
Beweging is er toch, ofwel de vpk ofwel tante Ida.
Er moet goed over nagedacht worden, dat ben ik volledig met je eens en rust moet ook gerespecteerd worden. Maar het idee zelf is mooi
Daar moeten dus zeer duidelijke afspraken over gemaakt worden.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, ik werk niet in de zorg, maar heb het vaak van de andere kant gezien; als patient. Verpleegkundigen komen vaak alleen voor 1 bed, of met 2 voor de hele kamer. Sommige families komen met 5 tot 6 mensen tegelijk en blijven de hele dag zitten. Brengen eten van thuis mee.
Ik moet er, als patient, niet aan denken dat er de hele dag door familieleden van alle patienten binnen lopen wanneer het in hun agenda uitkomt.
Die verpleegkundigen laten de zaal ook zo veel mogelijk met rust. Zorgtaken op gezette tijden, dat weet je als patient. Tussendoor heerst er rust.
Ook dit is een aandachtspunt idd.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:52 schreef Idisrom het volgende:
Ik hoorde vanmorgen tegen tienen op Radio 1 van een gepensioneerde arts, dat dit juist geen goed idee is. Familiehulp in het ziekenhuis. Het verplegend personeel is dan nog meer tijd kwijt aan verantwoording afleggen en vragen beantwoorden aan familieleden. Dat slokt meer tijd op aan verzorgende tijd dan de besparing aan tijd die de familieleden kunnen bewerkstelligen.
Dat zal niet altijd meevallen, omdat dit vaak nogal een cultuurdingetje is.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Daar moeten dus zeer duidelijke afspraken over gemaakt worden.
Klopt helaas wel..quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zal niet altijd meevallen, omdat dit vaak nogal een cultuurdingetje is.
Bijvoorbeeld zigeuners, maar ook zie je dat vaak bij Antillianen en moslims. Laatste groep, gelukkig, steeds minder.
Dit is nu al het geval. Vaak genoeg gezien. Wordt er gezegd: Niet meer dan 2 personen aan het bed, zie je bij sommigen echt 5 tot 6 personen aan het bed. Zelfs meegemaakt dat er iemand over klaagde bij de verpleging en te horen kreeg dat dit nu eenmaal hun cultuur was. Maar bij ons wordt een derde persoon weggestuurd, want regels zijn regels.
Als je nu gaat beginnen met familieleden die een glaasje water inschenken, dan zie ik het er wel van komen dat het de hele dag een komen en gaan is van familieleden, vooral bij die culturen.
Gaat m.i. ten koste van de rust van andere patienten.
Dit ook, ja. En dan zeggen ze: Dat instrueren van familieleden w.b. handelingen, hoeft maar 1 keer.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:52 schreef Idisrom het volgende:
Ik hoorde vanmorgen tegen tienen op Radio 1 van een gepensioneerde arts, dat dit juist geen goed idee is. Familiehulp in het ziekenhuis. Het verplegend personeel is dan nog meer tijd kwijt aan verantwoording afleggen en vragen beantwoorden aan familieleden. Dat slokt meer tijd op van de verzorgende tijd dan de besparing aan tijd die de familieleden kunnen bewerkstelligen.
Ik denk ook dat het bij zeer simpele zaken gehouden moet worden. Iedereen kan iemand wassen en helpen met eten geven. En daar zou het in mijn ogen bij moeten stoppen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook, ja. En dan zeggen ze: Dat instrueren van familieleden w.b. handelingen, hoeft maar 1 keer.
Nee, want volgende week ligt er een andere patient, met andere familie en moet je het weer uit gaan leggen.
Geen idee. Ik denk dat ze in deze pilot beginnen met de reguliere bezoekuren, als de familieleden er toch al zijn. Dus dat de verpleegkundige de patiënt niet voert, maar gewoon een familielid die toch al op bezoek is. Zoiets.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe dit er in de praktijk dan uit gaat zien? De hele dag bezoektijd? Want mijnheer Jansen wil om 10 uur even aangekleed worden en naar buiten en Mevrouw Peters wil om 9 uur gedouched worden. Dan is het de hele dag een komen en gaan van familieleden, terwijl patienten toch vooral rust nodig hebben.
Niet ieder familielid is zo rustig als de verpleegkundigen zijn. Ze zullen ook vaak met zijn tweeen komen.
Als ik naar mijn eigen familie kijk, en mijn moeder van 83 komt in het ziekenhuis, dan zal mijn nichtje daar regelmatig zijn voor enkele zorgtaken voor oma. En geloof me, dan is er bezoek genoeg!
Of gaat het ziekenhuis hier mensen voor oproepen en moet je maar de hele dag stand by staan? En wie gaat al die telefoontjes plegen?
maar owee als je zwart gaat bijklussen dan krijg je de belastingdienst op je dakquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:46 schreef Cockwhale het volgende:
Familieleden mogen binnenkort ook zelf een poging doen om operaties uit te voeren. Geheel vrijwillig natuurlijk. Er zal uiteraard altijd een chirurg bij aanwezig zijn om te instrueren.
Klopt, maar Eric heeft helaas wel zelfmoord gepleegd in latere afloop van het serie. Ik kon ook herinneren dat Jan van Wouden zo verliefd was op een verpleegster..... wat een romance. Ja, nu is alles veranderd, zodat mannelijke doktoeren niet automatisch meer verliefd werden op verpleegsters.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:49 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Het enige wat ik me kan herinneren van die serie is Eric die in ieder washok een vrouw aanrandde.
Wel een serie gebaseerd op realiteit dus. Verpleegsters die ontucht billijken omdat de dokter invloed heeft op hun carrière. (ff dwars door het glazen plafond heen neuken)
Lijkt mij ook verstandig... Maar VOG is wel verplicht voor zorgpersoneel.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 15:36 schreef GS-Raw het volgende:
Hoe gaan ze er eigenlijk controle op houden wat voor volk er op de afdeling rondloopt? Iedereen een VOG overleggen? Ik snap wel dat nu ook iedereen het ziekenhuis binnen kan stampen maar als er daadwerkelijk (zorg)handelingen plaats gaan vinden dan lijkt het mij wel verstandig om enigszins controle hierop te houden.
Mee eens, zo moet het zijn. Ik vind steunkousen aandoen en uitdoen een taak is voor een verpleegster of verzorger.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het bij zeer simpele zaken gehouden moet worden. Iedereen kan iemand wassen en helpen met eten geven. En daar zou het in mijn ogen bij moeten stoppen.
Steunkousen (de hogere klasses) aandoen is een medische handeling die de patiënt flink pijn kan doen als niet goed wordt gedaan en bij ouderen met perkamenthuid zelfs zware verwondingen zoals skintears kan veroorzaken. Dan heb je dus weken wondzorg en ellende erbij.
Bijvoorbeeld een speciale hospice-afdeling voor terminale patienten in het ziekenhuis, dan is voor andere patiënten van andere gewone afdelingen veel prettiger zodat ze niet veel gestoord te worden door verpleegkundigen of artsen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:10 schreef Gia het volgende:
Ik zou dit een goed idee vinden in gevallen van langdurig ziekenhuisverblijf voor patienten die alleen liggen, of terminaal zijn. Daar is vaak al de hele dag familie bij. Prima als die wat meer zelf mogen doen.
Maar inzetten op mantelzorg buiten de bezoektijden, lijkt me geen goed idee.
En ja, het is 's morgens even druk als de zorg komt voor het wassen, medicijnen, bedden verschonen etc..., maar dat weet je als patient. Daarna komt het ontbijt. Artsenronde en dan rust tot aan de lunch. Na de lunch is het bijna bezoekuur. Daarna heb je weer rust tot het avondeten, als je geen onderzoeken hebt. En dan 's avonds nog een bezoekuur.
Ik vind het prima als familieleden mogen helpen met bepaalde zorgtaken, als dit tijdens de bezoektijden is, of tijdens de zorgtijden die er nu zijn. Als patient vind ik de regelmaat die er heerst erg prettig.
Ja stel je voor dat je stoort terwijl je aan het sterven bentquote:Op woensdag 2 augustus 2023 20:06 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een speciale hospice-afdeling voor terminale patienten in het ziekenhuis, dan is voor andere patiënten van andere gewone afdelingen veel prettiger zodat ze niet veel gestoord te worden door verpleegkundigen of artsen.
Volgens mij is dat voor patiënt verschillend hoe ze willen sterven, met iemand bij of alleen, maar een verpleegkundige kan ook bij staan als patiënt graag wil. Het is voor iedereen een emotionele gebeurtenis om zien iemand te sterven... Verpleegkundigen hebben ook gevoelens, dat ook wel.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 20:47 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja stel je voor dat je stoort terwijl je aan het sterven bent
Dat is raar, eerst sluiten ze de bejaardenhuizen en moeten ouderen verplicht thuis blijven wonen, tot ze half dood zijn en komen er ZZP er s over de vloer om de steunkousen aan en savonds weer uit te trekkenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:48 schreef maily het volgende:
Steunkousen helpen aantrekken is eenvoudig te leren; en daar zijn hulpmiddelen voor.
Bed verschonen/opmaken is ook even oefenen als de patiënten echt bedlegerig zijn; maar daar zijn ook technieken voor.
denk het welquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:50 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Goed idee, daar gaan we ook meer euro's per maand besparen.
ZZP ers werken met een factuurquote:Op woensdag 2 augustus 2023 15:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
maar owee als je zwart gaat bijklussen dan krijg je de belastingdienst op je dak
Weet je, ZZP'ers zijn veel duurder dan werknemers in de zorg, vooral zijn ze zelf de baas over werkritme, zowel ze ook zijn zelf ondernemer van eigen bedrijfje die hij of zich zelf verhuurt aan de zorgbedrijven. Meeste ZZP'ers werken in thuiszorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Maar er zijn ook ZZP'ers in dienst bij bedrijven in andere sectoren.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is raar, eerst sluiten ze de bejaardenhuizen en moeten ouderen verplicht thuis blijven wonen, tot ze half dood zijn en komen er ZZP er s over de vloer om de steunkousen aan en savonds weer uit te trekken
Kom je in het ziekenhuis te liggen waar verpleegsters zijn dan moet de familie het dus opeens gaan doen
Ga je dan na genezing weer naar huis dan komen de ZZP ers weer opdraven dus
[..]
denk het wel
[..]
ZZP ers werken met een factuur
Waarom gaat niet iedereen ZZP er worden dan ?? De familie ookquote:Op woensdag 2 augustus 2023 22:38 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Weet je, ZZP'ers zijn veel duurder dan werknemers in de zorg, vooral zijn ze zelf de baas over werkritme, zowel ze ook zijn zelf ondernemer van eigen bedrijfje die hij of zich zelf verhuurt aan de zorgbedrijven. Meeste ZZP'ers werken in thuiszorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Maar er zijn ook ZZP'ers in dienst bij bedrijven in andere sectoren.
Het wordt steeds erger met personeelstekort onder andere oudere personeel die met pensioen moeten gaan en weinig nieuwe personeel aangetrokken.. Ze proberen van alles wat, zowel buitenlandse verpleegkundigen aantrekken voor een periode of stagiaires al inzetten als volwaardig personeel wat ze ook minder verdienen dan gekwalificeerde collega's die diploma hebben gehaald tijdens hun opleiding. Met deze manieren willen ze dan ook werkdruk verlagen voor zorgpersoneel.
Maar familieleden en mantelzorgers hebben ook al een druk leven zowel werk, club, kinderen, sociale leven, vrienden en huishouden in hun huis... Hebben ze dan wel de tijd voor om dierbare te verzorgen in het ziekenhuis of verzorgingstehuis?
quote:Het keukentafelgesprek is een persoonlijk gesprek met een ambtenaar van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uit jouw gemeente. Je voert dit gesprek op het moment dat je ondersteuning nodig hebt om zelfstandig thuis te kunnen wonen of om hulpmiddelen aan te vragen. Dit kan zijn vanwege jouw beperking, chronische aandoening of het ouder worden.
Tja is de vraag natuurlijk, maar soms vindt iemand wel prettig om in dienst te zijn van een bedrijf of instelling, wat het ook voor hun zekerheid biedt. Niet iedereen wil graag ZZP'er worden, omdat voor hun veel geregel is vanwege eigen bedrijf, maar heeft geen verzekering en sociale zekerheid.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Waarom gaat niet iedereen ZZP er worden dan ?? De familie ook
Dan krijgt iedereen betaald
Ja is ook zo, maar marktwerking heeft alles veranderd en zeer ingewikkeld gemaakt met allerlei veel administratie, procedures en protocollen. Het is voor elk personeel echt een doolhof geworden wat ze door moeten maken,. terwijl marktwerking ook voor zeer hoge werkdruk heeft gezorgd. Dus VVD heeft in vele regeringen veel kapot gemaakt. We moeten op 22 november op andere partijen stemmen die wel echt goed voor ons Nederland is, maar het is wel een utopie.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AL je nu de bejaardenhuizen nog zou hebben, dan kan ik me nog voorstellen dat familie langskomt en wat mee doet en ook de anderen leert kennen en ouderen elkaar wat helpen
Maar die marktwerking maakt alles zo ingewikkeld he, alles moet met facturen tegenwoordig
Dat is echt een VVD iets he die marktwerking
Verschrikkelijk he?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 23:12 schreef HSG het volgende:
Doen ze in Afrika al jaren en Nederland begint er nu pas mee.
En mantelzorgers, dus.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 20:06 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een speciale hospice-afdeling voor terminale patienten in het ziekenhuis, dan is voor andere patiënten van andere gewone afdelingen veel prettiger zodat ze niet veel gestoord te worden door verpleegkundigen of artsen.
Kan ook, maar vele ziekenhuizen kiezen voor 1 persoonskamers om plaats van grote zalen. In het UMCG waar ik gelegen heb voor een operatie was in een zaal met 4 patiënten, voor kort verblijf.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 10:47 schreef Gia het volgende:
[..]
En mantelzorgers, dus.
Ik zou het onderverdelen in: grote zalen, kortliggende patienten, vaste bezoektijden. Kleinere zalen, max 3 personen, langdurig verblijf, uitgebreidere bezoektijden, met de maaltijden erbij. Terminale patienten, aparte kamers, doorlopende bezoektijd.
Yup, maar ik hoor sommigen al over 'dan kunnen ze ook meehelpen injecties te zetten of wassen'. Eh nee, daar hebben verpleegkundigen voor geleerd en moet je niet willen overdragen aan familieleden. Ik kan een huisdier een infuus geven, maar een mens is een ander verhaal.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:39 schreef June. het volgende:
Wat een zwartwit reacties weer. Een familielid kan toch prima een bekertje water aangeven of meehelpen met eten geven als hij/zij er is. Of helpen aankleden als iemand even naar buiten wil etc etc. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. Als het tyfusdruk is heeft de verpleegkundige hierdoor meer tijd om wel even 10 minuten een kopje thee te drinken. Of om 10 minuten langer bij een terminale patiënt te zitten.
Je denkt dat dit nu niet gebeurt?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:39 schreef June. het volgende:
Soms wel, maar soms ook niet. Ik heb weleens met verbazing staan kijken dat een verpleegkundige iemand moest voeren terwijl er dus 3 man familie omheen zat..quote:
Alleen de burgers die niet "rijk" zijn zoals hem.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij echt een hekel aan burgers
Dat de babyboomers voor een golf van vegrijzing gingen zorgen was natuurlijk al jaren bekend, maar alle kabinetten van de afgelopen 20 jaar hebben er voor gekozen om dit, net als een hele hoop andere problemen, gemakzuchtig voor zich uit te schuiven en met een rits aan (vooral) VVD ministers van VWS was de zakelijke kant, productie draaien, bezuinigen, administreren, veel belangrijker dan er voor te zorgen dat onze zorg op peil blijft of ingericht is op crisis situaties (denk even aan de IC bedden tijdens de pandemie).quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Ieder varkensfokker weet dat een stal met 200 varkens bijhouden veel efficienter is dan 100 varkenshouders met ieder een of twee varkensquote:Op donderdag 3 augustus 2023 17:58 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Dat de babyboomers voor een golf van vegrijzing gingen zorgen was natuurlijk al jaren bekend, maar alle kabinetten van de afgelopen 20 jaar hebben er voor gekozen om dit, net als een hele hoop andere problemen, gemakzuchtig voor zich uit te schuiven en met een rits aan (vooral) VVD ministers van VWS was de zakelijke kant, productie draaien, bezuinigen, administreren, veel belangrijker dan er voor te zorgen dat onze zorg op peil blijft of ingericht is op crisis situaties (denk even aan de IC bedden tijdens de pandemie).
Dan kan je een beetje de pedante lul uithangen door te vinden dat mensen moeten realiseren hoe duur zorg is, maar als je even voorbij je ZuidAs oogkleppen kijkt zou je ook zien dat het wederom een gotspe van je favoriete partij is die hier voor heeft gezorgd.
Te vrijblijvend is ook niet goed, maar het lijkt ons beter om sociale plicht in te voeren om voor iedereen moeten zorgen en natuurlijk ook voor zichzelf moeten zorgen. We moeten meer omkijken naar maatschappelijke aspecten zowel welzijn op de eerste plaats moet dan alleen maar maar economie.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 16:18 schreef June. het volgende:
[..]
Soms wel, maar soms ook niet. Ik heb weleens met verbazing staan kijken dat een verpleegkundige iemand moest voeren terwijl er dus 3 man familie omheen zat..
Het is nu te vrijblijvend. Sommige mensen doen ook gewoon niks als er niet specifieks iets aan hen wordt gevraagd. Anderen zijn wel pro-actief.
Dan moeten we op 22 november nier meer op VVD gaan stemmen, maar op andere partijen die hart hebben voor de zorg. Er moet een nieuwe VWS minister van andere partij komen die marktwerking probeert ongedaan te maken.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 17:58 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Dat de babyboomers voor een golf van vegrijzing gingen zorgen was natuurlijk al jaren bekend, maar alle kabinetten van de afgelopen 20 jaar hebben er voor gekozen om dit, net als een hele hoop andere problemen, gemakzuchtig voor zich uit te schuiven en met een rits aan (vooral) VVD ministers van VWS was de zakelijke kant, productie draaien, bezuinigen, administreren, veel belangrijker dan er voor te zorgen dat onze zorg op peil blijft of ingericht is op crisis situaties (denk even aan de IC bedden tijdens de pandemie).
Dan kan je een beetje de pedante lul uithangen door te vinden dat mensen moeten realiseren hoe duur zorg is, maar als je even voorbij je ZuidAs oogkleppen kijkt zou je ook zien dat het wederom een gotspe van je favoriete partij is die hier voor heeft gezorgd.
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
wut?
Doen ze toch al in de wijk bijvoorbeeld Fraxiparine of insuline.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
wut?
Ja door wijkverpleegkundige of thuiszorg natuurlijk.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:39 schreef Chadi het volgende:
[..]
[..]
Doen ze toch al in de wijk bijvoorbeeld Fraxiparine of insuline.
Ik vind het prima hoor. Al die rot klusjes die een trien ook kan doen. Daar heb ik niet voor geleerd. Zo kan ik meer mensen helpen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:07 schreef Ponsai het volgende:
Weer een klap voor de zorgverleners.
Als een familielid iets kan (handelingen, niet praatje maken / bed op maken etc) waarom ga je dan nog naar school om zorgverlener te worden? Dan kies je toch veel liever een ander beroep? En het is al zo schaars
Nee doen een hoop mensen zelf. Het eerste wat ik ze leerde toen ik wijkverpleegkundige was. Ik heb wel wat beters te doen .quote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:42 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Ja door wijkverpleegkundige of thuiszorg natuurlijk.
Dat is mooi, zo kunnen mensen zelf voor zorgen om op tijd te spuiten en zo.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee doen een hoop mensen zelf. Het eerste wat ik ze leerde toen ik wijkverpleegkundige was. Ik heb wel wat beters te doen .
Ja dat klopt. En ze hoeven niet op je te wachten tot je komt. Kunnen lekker hun eigen leven inrichten zonder dat ze rekening moeten houden met jouw komst.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:46 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Dat is mooi, zo kunnen mensen zelf voor zorgen om op tijd te spuiten en zo.
Inderdaad, maar is toch fijn voor die mensen zelf kunnen doen. Het is ook bedoeling dat mensen na ontslag uit het ziekenhuis zo veel mogelijk zelf zorgen en leren van thuiszorgmedewerker, zowel ze eerste dagen bij hun komt om hun leren hoe dat wel moet.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja dat klopt. En ze hoeven niet op je te wachten tot je komt. Kunnen lekker hun eigen leven inrichten zonder dat ze rekening moeten houden met jouw komst.
Zorg dat het gebeurd door hen of door hun familie dan kan iedereen verder.
kloptquote:Op donderdag 3 augustus 2023 22:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik vind het prima hoor. Al die rot klusjes die een trien ook kan doen. Daar heb ik niet voor geleerd. Zo kan ik meer mensen helpen.
Als je ziet hoeveel zorg er geconsumeerd wordt omdat het kan. Je zoon mentaal niet orde? Stuur maar naar de GGZ daar regelen ze alles voor hem. Zelf helemaal geen poot uitsteken en maar klagen dat het duur is.
Diabetes ? Wat? Lekker flessen cola zuipen tot je een diabetes Ketoacidose oploopt en dan jezelf afvragen wat je er zelf aan kan doen.
Dit land gaat naar de mallemoer omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet willen nemen als het ze niet uitkomt.
vergrijzing neemt zienderogen toe, maar de overheid deed fout om de bejaardenhuizen te sluiten, er is nu te weinig toezicht op oudere mensen in hun privequote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Inderdaad asociale vvd hondquote:Op donderdag 3 augustus 2023 16:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Alleen de burgers die niet "rijk" zijn zoals hem.
Mensen weten het dondersgoed en hebben daarvoor al vele malen advies gehad. Misschien moet je advies landelijk registreren en iemand die geen advies heeft gehad voorrang geven bij een behandeling.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
Maar ook om dat men geen advies krijgt in het ziekenhuis betreffende leefstyle
Veel mensen hebben totaal niet door dat ze een foutieve leefstyl hebben en dat de gegeven zorg totaal nutteloos is in the longrun
Er moet veel meer aandacht gegeven worden hoe na een operatie verder te gaan, om niet over drie maanden weer terug te komen met hetzelfde probleem van hart of gewicht
Begin gewoon eens met de handen aan het bed fatsoenlijker te betalen. Lost heel wat problemen op.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 07:38 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Er kan veel efficiënter worden gewerkt. Laten we eerst de zorg volledig fiscaliseren zoals in Denemarken (hogere inkomens betalen dan meer en er zijn geen bureaucratische constructies zoals zorgtoeslag meer nodig) dus geen gedoe met premieheffing en de zorgverzekeraars zijn dan dus ook overbodig. Kunnen die kantoorlieden wat anders gaan doen want er is werk zat.
De leaserijdende ZZP-thuiszorgdames een vast contract in loondienst aanbieden en ze meer cursussen/opleidingen laten volgen. Nu is het zo dat de één komt zwachtelen, de volgende komt van de trombosedienst en weer een volgende komt voor medicijnen en advies. M'n vader krijgt soms wel vier verschillende thuiszorgmedewerkers op een dag.
Minder administratie in ziekenhuizen en betere computersystemen want ze zitten nog steeds op dat halve gare Citrix. Neem SAP ofzo.
Minder managers.
Privatisering van ziekenhuizen terugdraaien en er weer overheidsinstellingen van maken. Marktwerking dat het goedkoper zou worden heeft gefaald.
Terugkeer van bejaardentehuizen. Hebben ouderen meer aanspraak met leeftijdsgenoten, minder leasekilometers en het is ook goed voor woningaanbod voor de rest van de bevolking.
na een opname moet er een schriftelijk advies komen hoe en wat niet te doen de komende maandenquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 07:06 schreef Chadi het volgende:
[..]
Mensen weten het dondersgoed en hebben daarvoor al vele malen advies gehad. Misschien moet je advies landelijk registreren en iemand die geen advies heeft gehad voorrang geven bij een behandeling.
Dat lost het aanbod probleem niet op , dat zal exponentieel blijven toenemen de komende 20 jaarquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 07:47 schreef Dementor het volgende:
[..]
Begin gewoon eens met de handen aan het bed fatsoenlijker te betalen. Lost heel wat problemen op.
Idd en snij heel veel overbodige managementlagen in de zorg weg.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 07:47 schreef Dementor het volgende:
[..]
Begin gewoon eens met de handen aan het bed fatsoenlijker te betalen. Lost heel wat problemen op.
Dat doen de meesten al. Iedereen die zelf ouders heeft op leeftijd en hulp nodig heeft en daar een normale band mee heeft is in feite al mantelzorger. Dit is ingang gezet na het saneren van het bejaardentehuis.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:42 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Klopt, maar ook insulinespuit kan iedereen zelf doen. Alles via infuus verloopt is voorbehouden aan verpleegkundigen en anesthesioloog(tijdens de operatie). Dus makkelijke zorgtaken kunnen mantelzorgers wel doen.
saneren betekent gezond maken , afhakken bedoel jequote:Op vrijdag 4 augustus 2023 18:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat doen de meesten al. Iedereen die zelf ouders heeft op leeftijd en hulp nodig heeft en daar een normale band mee heeft is in feite al mantelzorger. Dit is ingang gezet na het saneren van het bejaardentehuis.
Dit zou niets oplossen behalve de bejaardenhuizen die zorgen voor meer informele zorg en concentratie van formele zorg.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 07:38 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Er kan veel efficiënter worden gewerkt. Laten we eerst de zorg volledig fiscaliseren zoals in Denemarken (hogere inkomens betalen dan meer en er zijn geen bureaucratische constructies zoals zorgtoeslag meer nodig) dus geen gedoe met premieheffing en de zorgverzekeraars zijn dan dus ook overbodig. Kunnen die kantoorlieden wat anders gaan doen want er is werk zat.
De leaserijdende ZZP-thuiszorgdames een vast contract in loondienst aanbieden en ze meer cursussen/opleidingen laten volgen. Nu is het zo dat de één komt zwachtelen, de volgende komt van de trombosedienst en weer een volgende komt voor medicijnen en advies. M'n vader krijgt soms wel vier verschillende thuiszorgmedewerkers op een dag.
Minder administratie in ziekenhuizen en betere computersystemen want ze zitten nog steeds op dat halve gare Citrix. Neem SAP ofzo.
Minder managers.
Privatisering van ziekenhuizen terugdraaien en er weer overheidsinstellingen van maken. Marktwerking dat het goedkoper zou worden heeft gefaald.
Terugkeer van bejaardentehuizen. Hebben ouderen meer aanspraak met leeftijdsgenoten, minder leasekilometers en het is ook goed voor woningaanbod voor de rest van de bevolking.
Dat zeker. Maar wat is er mis met het salaris van zorgverleners aan bed??quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Idd en snij heel veel overbodige managementlagen in de zorg weg.
Geen idee, ik werk niet in de zorg. Je hoort wel vaak dat ze voor zichzelf beginnen of de detachering ingaan, omdat ze dan hun eigen uren kunnen bepalen en meer verdienen (maar dan wel het risico lopen dat ze bij ziekenhuizen worden ingepland die verder weg zijn).quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 08:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zeker. Maar wat is er mis met het salaris van zorgverleners aan bed??
Dat het te laag isquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 08:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zeker. Maar wat is er mis met het salaris van zorgverleners aan bed??
Een helpende heeft uurloon tussen de 13,33 euro per uur en 17,37 euro per uur. Wat is daar in hemelsnaam laag aan?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 10:47 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat het te laag is![]()
Zeker in verhouding met de verantwoordelijkheid die je hebt, het aantal gedraaide uren, de fysieke en mentale zwaarte van het beroep, het steeds opgeroepen worden op vrije dagen door tekorten,...
Nu weet ik wel dat de lonen van de zorg in NL hoger liggen dan bij ons in B, er gaan niet voor niets hopen Belgen in Nederland werken in de zorg.
Hoeveel zijn zij kwijt aan vaste lasten en dagelijkse boodschappen en noodzakelijk diensten? Als men dat er allemaal vanaf haalt is dat salaris wel aan de lage kant.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 13:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een helpende heeft uurloon tussen de 13,33 euro per uur en 17,37 euro per uur. Wat is daar in hemelsnaam laag aan?
Bij 40 uur per week, heb je dan een netto salaris van boven de 2.000. Niets te klagen lijkt mij zo.
Dat kun je vinden. Maar bij bijvoorbeeld een mbo-functie in de bouw, verdien je niet veel beter.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 13:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoeveel zijn zij kwijt aan vaste lasten en dagelijkse boodschappen en noodzakelijk diensten? Als men dat er allemaal vanaf haalt is dat salaris wel aan de lage kant.
Dat is bij mij in het ziekenhuis een jaar of 20 geleden gebeurd, er bleven uiteindelijk nog slechts 3 managers over.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Idd en snij heel veel overbodige managementlagen in de zorg weg.
Applaus voor scjvb omdat hij ook zonder emoji's kan reagerenquote:Op vrijdag 11 augustus 2023 17:16 schreef Scjvb het volgende:
Men moet inderdaad realistisch zijn en inderdaad wat meer gaan denken in alternatieve oplossingen, waarover het onderwerp hier uiteindelijk ook gaat:
> Zorgtoezichthouder: ’Tekort in langdurige zorg loopt op tot honderden miljoenen’
Het is voor iedere betrokkene bij lange na geen lolletje, en dat begrijpt men uiteraard, maar soms kan een helpende hand de ultieme uitkomst voor zowel zorgmedewerkers én dierbaren betekenen nu financiële nood binnen dergelijke sectoren ook actueel is.
Scjvb
Breng hem nou niet op ideeën.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 17:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Applaus voor scjvb omdat hij ook zonder emoji's kan reageren
Het blijft VVD onzin wat uit zijn tekst komt, met of zonder smileysquote:Op vrijdag 11 augustus 2023 17:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Applaus voor scjvb omdat hij ook zonder emoji's kan reageren
Heeft verder weinig van doen met ''VVD-perikelen'', mij dunkt.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 18:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het blijft VVD onzin wat uit zijn tekst komt, met of zonder smileys
Bepaalde prikken kan iedereen leren zetten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
wut?
Ja ik zet ook zelf mijn insuline spuitjes maar dat kan iedereen, het moet echter wel redelijk en veilig blijvenquote:Op vrijdag 11 augustus 2023 18:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Heeft verder weinig van doen met ''VVD-perikelen'', mij dunkt.
Bepaalde zaken zijn qua financiën of beschikbaar personeel nu eenmaal zoals ze zijn. Naar omstandigheden probeert men daar dus zowel vanuit de overheid als betrokken instellingen/bedrijven zo goed en kwaad als het gaat naar te handelen.
Soms breekt nood ook wetten!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |