Even een serieuze vraag he. Heb jij je wel eens afgevraagd of je hart misschien een beetje dicht zit?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:02 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
De beste en sterkste drijft hierdoor boven. Die wil je in de zorg en aan je bed.
Niet de zachtgekookte mietjes.
Denk je écht dat een arts die allemaal achten haalde tijdens zijn/haar studie een minder goede arts is dan eentje die allemaal negens haalde en een zeven?quote:Op maandag 31 juli 2023 14:36 schreef Gia het volgende:
Waar komt die druk om cum laude af te studeren vandaan? Van de ouders? Je kunt allemaal negens halen en een zeventje en het wordt al geen cum laude meer, terwijl iemand met allemaal achten wel cum laude afstudeert.
Nou, dan weet ik wel door wie ik geopereerd wil worden.
Heerlijk dat er een generatie is die niet meer mee wil doen aan de rat race.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:03 schreef de_boswachter het volgende:
Ach gut, kunnen ze weer eens niet omgaan met druk? Bang om bij iedere tegenslag of mislukte poging een burnout te krijgen. Want ja, men is alleen maar gewend dat iedereen voor hun knikt en buigt. Wat een in en in trieste zaadgeneratie.
Kan je dat ook nog toelichten of klinkt dat leuk? Er is daarnaast een wereld van verschil tussen zesjes-mentaliteit, intrinsieke motivatie (wat heel veel artsen hebben) en elkaar bevechten om de hoogste cijfers en de hoogste cijfers überhaupt als enige criterium zien voor een goede arts.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 05:13 schreef Inbox het volgende:
Juist bij iets als geneeskunde zou je geen zesjes-mentaliteit moeten hebben. Dus, houden bij geneeskunde!
Rat racequote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heerlijk dat er een generatie is die niet meer mee wil doen aan de rat race.
Presteren is helemaal niet slecht. Echter, als het gepaard gaat met elkaar tegenwerken in plaats van met elkaar werken, is het zeker niet goed nee.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:11 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Rat raceJa want bovenmatig presteren is iets slechts. Een zielige zieke generatie die niet te genezen valt.
Ik heb nooit gestudeerd dus nooit last van gehad. Ik ben hier vooral om met het belerende vingertje te wijzen, dat is het mooie van dit forum: vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Presteren is helemaal niet slecht. Echter, als het gepaard gaat met elkaar tegenwerken in plaats van met elkaar werken, is het zeker niet goed nee.
Daarnaast "presteert" een arts voor mij beter als die kan luisteren, kan samenwerken met collega's, kan communiceren, open staat voor suggesties en een veilige omgeving voor zijn/haar patiënten creëert. Zit allemaal niet verscholen in het verschil tussen een 8 en een 7,5. Een arts is er om patiënten zorg te bieden, niet om kennis zo goed mogelijk te reproduceren.
Daarnaast, hoeveel van jouw studie pas jij nu nog toe en heb jij het idee dat de cijfers behaald tijdens je studie daar ook maar enigszins van invloed op zijn? Werken leer je in de praktijk. Wat jij en anderen hier beweren is dat iemand die een zeer goed examen rijdt de beste chauffeur is.
Dus je hebt nooit gestudeerd maar dat anderen zich om omzinnige redenen kapot concurreren boeit je niet? Oké.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:31 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik heb nooit gestudeerd dus nooit last van gehad. Ik ben hier vooral om met het belerende vingertje te wijzen, dat is het mooie van dit forum: vrijheid van meningsuiting.
Concurrentie is gezond.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:48 schreef Richestorags het volgende:
Dus je hebt nooit gestudeerd maar dat anderen zich om omzinnige redenen kapot concurreren boeit je niet? Oké.
Gezonde concurrentie is gezond.quote:
Amenquote:Op woensdag 2 augustus 2023 05:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Denk je écht dat een arts die allemaal achten haalde tijdens zijn/haar studie een minder goede arts is dan eentje die allemaal negens haalde en een zeven?
Zoals later in dit topic is gezegd, komt daar véél meer bij kijken dan waar de meeste toetsen over gaan. Denk aan empathie, geduld, luisteren, samenwerken (met collega's en de (familie van de) patiënt), uitleggen, nieuwsgierigheid, oprechtheid, leervermogen, assertiviteit, etc.
Ik heb geneeskunde gestudeerd, en heb nooit enige druk ervaren om voor cum laude te gaan. Op het vwo was ik dat predicaat al misgelopen: een acht gemiddeld op mijn cijferlijst, maar met twee zevens die gecompenseerd werden door twee negens. Toen heb ik voor mezelf besloten dat cum laude een onzinnig concept is.
‘Elkaar kapot maken’ is een opvatting die komt vanuit de kneuzen die het niet halen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Gezonde concurrentie is gezond.
Elkaar kapot maken om er te geraken niet.
Aah in de race zijn er "winnaars" en "kneuzen die het niet halen". De "winnaars" mogen complete klootzakken zijn want in een ultra competitieve omgeving komen alleen sociopathen bovendrijven.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
‘Elkaar kapot maken’ is een opvatting die komt vanuit de kneuzen die het niet halen.
Nee hoor.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
‘Elkaar kapot maken’ is een opvatting die komt vanuit de kneuzen die het niet halen.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Het is onzinnig, en ik begrijp ook niet waar bij studenten de druk vandaan komt om per se cum laude te willen slagen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 05:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Denk je écht dat een arts die allemaal achten haalde tijdens zijn/haar studie een minder goede arts is dan eentje die allemaal negens haalde en een zeven?
Zoals later in dit topic is gezegd, komt daar véél meer bij kijken dan waar de meeste toetsen over gaan. Denk aan empathie, geduld, luisteren, samenwerken (met collega's en de (familie van de) patiënt), uitleggen, nieuwsgierigheid, oprechtheid, leervermogen, assertiviteit, etc.
Ik heb geneeskunde gestudeerd, en heb nooit enige druk ervaren om voor cum laude te gaan. Op het vwo was ik dat predicaat al misgelopen: een acht gemiddeld op mijn cijferlijst, maar met twee zevens die gecompenseerd werden door twee negens. Toen heb ik voor mezelf besloten dat cum laude een onzinnig concept is.
Het enkelvoud is quotum, meervoud quota.quote:Op maandag 31 juli 2023 17:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het meervoud van een quota? Quota's?
Dat hangt er toch helemaal vanaf? Een chirurg kan in theorie een botte bijl zijn, iemand die je in je vrije tijd volledig zou vermijden. Maar bij een huisarts of -zeg- een oncoloog is het naast vakkennis enorm belangrijk dat je je bij zo'n iemand ook op je gemak voelt en dat ze naar je luisteren.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Het is onzinnig, en ik begrijp ook niet waar bij studenten de druk vandaan komt om per se cum laude te willen slagen.
Echter, als patient heb ik liever een kundige, minder vriendelijke arts die aan mijn lijf sleutelt, dan een lieve, geduldige arts die het op de 'praktijkvakken' maar net gehaald heeft.
Dat laatste is nu gelukkig wel in toenemende mate het geval. Maar als iemand die dagelijks werkt met dergelijke lieden kan ik je vertellen dat dat in het verleden wel heel anders wasquote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hangt er toch helemaal vanaf? Een chirurg kan in theorie een botte bijl zijn, iemand die je in je vrije tijd volledig zou vermijden. Maar bij een huisarts of -zeg- een oncoloog is het naast vakkennis enorm belangrijk dat je je bij zo'n iemand ook op je gemak voelt en dat ze naar je luisteren.
Zoals Lenny ook al aangaf, de matigheid wordt er echt vanzelf wel uitgefilterd door de lengte van het curriculum.
Wat moet het een heerlijk gevoel zijn om zo simpel te zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Klopt. Geen stress.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:53 schreef Intint het volgende:
Wat moet het een heerlijk gevoel zijn om zo simpel te zijn.
Best nog wel veel chirurgen, vooral de ouderenquote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:04 schreef Solispolar het volgende:
Sommige chirurgen (om even een voorbeeld te geven) zijn nagenoeg perfect met hun handen. Zolang de patiënt maar 'out' is gaat alles goed zeggen we wel eens tegen elkaar, maar communicatief zijn ze dan zo bizar matig af en toe.. Sommigen lijken bijna een soort God-complex te hebben ontwikkeld ofzo. Een gigantisch loon i.c.m. een heel team wat op jou is afgesteld is voor sommige ego's wellicht net iets teveel voeding.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |