abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:00:26 #51
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210125289
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 16:02 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
De beste en sterkste drijft hierdoor boven. Die wil je in de zorg en aan je bed.

Niet de zachtgekookte mietjes.
Even een serieuze vraag he. Heb jij je wel eens afgevraagd of je hart misschien een beetje dicht zit?

Het gaat om zorg. Zorg is veel meer dan alleen pillen voorschrijven en pleisters plakken. Wil je daar een stel sociopathen die de race hebben gewonnen? Alsof een patiënt alleen maar gebaat is bij "de sterkste". Het is vaak erg belangrijk dat een patiënt zich ook gehoord voelt en zich veilig voelt in een kwetsbare positie. Waarom denk je dat mensen uitwijken naar alternatieve zorg? Neem iemand die één uur naar je luistert tegenover zo'n alpha die jij voorstaat die je in tien minuten afwimpelt en geen tegenspraak duldt.
pi_210125328
Ach gut, kunnen ze weer eens niet omgaan met druk? Bang om bij iedere tegenslag of mislukte poging een burnout te krijgen. Want ja, men is alleen maar gewend dat iedereen voor hun knikt en buigt. Wat een in en in trieste zaadgeneratie.
U MAD?
pi_210126847
Juist bij iets als geneeskunde zou je geen zesjes-mentaliteit moeten hebben. Dus, houden bij geneeskunde!
  Manager PR/Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 05:53:43 #54
269689 crew  Viv
pi_210126883
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 14:36 schreef Gia het volgende:
Waar komt die druk om cum laude af te studeren vandaan? Van de ouders? Je kunt allemaal negens halen en een zeventje en het wordt al geen cum laude meer, terwijl iemand met allemaal achten wel cum laude afstudeert.
Nou, dan weet ik wel door wie ik geopereerd wil worden.
Denk je écht dat een arts die allemaal achten haalde tijdens zijn/haar studie een minder goede arts is dan eentje die allemaal negens haalde en een zeven? :?

Zoals later in dit topic is gezegd, komt daar véél meer bij kijken dan waar de meeste toetsen over gaan. Denk aan empathie, geduld, luisteren, samenwerken (met collega's en de (familie van de) patiënt), uitleggen, nieuwsgierigheid, oprechtheid, leervermogen, assertiviteit, etc.

Ik heb geneeskunde gestudeerd, en heb nooit enige druk ervaren om voor cum laude te gaan. Op het vwo was ik dat predicaat al misgelopen: een acht gemiddeld op mijn cijferlijst, maar met twee zevens die gecompenseerd werden door twee negens. Toen heb ik voor mezelf besloten dat cum laude een onzinnig concept is. :')
pi_210127228
Jammer dat de huidige generatie zo slap is dat ze de druk niet aan kunnen of is dit weer een woke reden omdat iedereen dokter moet kunnen worden?
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 08:01:30 #56
396550 Richestorags
pi_210127283
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:03 schreef de_boswachter het volgende:
Ach gut, kunnen ze weer eens niet omgaan met druk? Bang om bij iedere tegenslag of mislukte poging een burnout te krijgen. Want ja, men is alleen maar gewend dat iedereen voor hun knikt en buigt. Wat een in en in trieste zaadgeneratie.
Heerlijk dat er een generatie is die niet meer mee wil doen aan de rat race.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 08:03:24 #57
396550 Richestorags
pi_210127291
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 05:13 schreef Inbox het volgende:
Juist bij iets als geneeskunde zou je geen zesjes-mentaliteit moeten hebben. Dus, houden bij geneeskunde!
Kan je dat ook nog toelichten of klinkt dat leuk? Er is daarnaast een wereld van verschil tussen zesjes-mentaliteit, intrinsieke motivatie (wat heel veel artsen hebben) en elkaar bevechten om de hoogste cijfers en de hoogste cijfers überhaupt als enige criterium zien voor een goede arts.

Vraagje: heb jij ooit aan je huisarts of een andere arts gevraagd wat zijn/haar cijfers waren?
pi_210127347
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Heerlijk dat er een generatie is die niet meer mee wil doen aan de rat race.
Rat race :') Ja want bovenmatig presteren is iets slechts. Een zielige zieke generatie die niet te genezen valt.
U MAD?
  woensdag 2 augustus 2023 @ 08:20:01 #59
396550 Richestorags
pi_210127387
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:11 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Rat race :') Ja want bovenmatig presteren is iets slechts. Een zielige zieke generatie die niet te genezen valt.
Presteren is helemaal niet slecht. Echter, als het gepaard gaat met elkaar tegenwerken in plaats van met elkaar werken, is het zeker niet goed nee.

Daarnaast "presteert" een arts voor mij beter als die kan luisteren, kan samenwerken met collega's, kan communiceren, open staat voor suggesties en een veilige omgeving voor zijn/haar patiënten creëert. Zit allemaal niet verscholen in het verschil tussen een 8 en een 7,5. Een arts is er om patiënten zorg te bieden, niet om kennis zo goed mogelijk te reproduceren.

Daarnaast, hoeveel van jouw studie pas jij nu nog toe en heb jij het idee dat de cijfers behaald tijdens je studie daar ook maar enigszins van invloed op zijn? Werken leer je in de praktijk. Wat jij en anderen hier beweren is dat iemand die een zeer goed examen rijdt de beste chauffeur is.
pi_210127430
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Presteren is helemaal niet slecht. Echter, als het gepaard gaat met elkaar tegenwerken in plaats van met elkaar werken, is het zeker niet goed nee.

Daarnaast "presteert" een arts voor mij beter als die kan luisteren, kan samenwerken met collega's, kan communiceren, open staat voor suggesties en een veilige omgeving voor zijn/haar patiënten creëert. Zit allemaal niet verscholen in het verschil tussen een 8 en een 7,5. Een arts is er om patiënten zorg te bieden, niet om kennis zo goed mogelijk te reproduceren.

Daarnaast, hoeveel van jouw studie pas jij nu nog toe en heb jij het idee dat de cijfers behaald tijdens je studie daar ook maar enigszins van invloed op zijn? Werken leer je in de praktijk. Wat jij en anderen hier beweren is dat iemand die een zeer goed examen rijdt de beste chauffeur is.
Ik heb nooit gestudeerd dus nooit last van gehad. Ik ben hier vooral om met het belerende vingertje te wijzen, dat is het mooie van dit forum: vrijheid van meningsuiting.
U MAD?
pi_210127454
Verrassend. De boomers en de mensen die nog nooit een voet binnen een universiteit hebben gezet hebben hier een uiterst pittige mening over.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 08:48:00 #62
396550 Richestorags
pi_210127525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:31 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Ik heb nooit gestudeerd dus nooit last van gehad. Ik ben hier vooral om met het belerende vingertje te wijzen, dat is het mooie van dit forum: vrijheid van meningsuiting.
Dus je hebt nooit gestudeerd maar dat anderen zich om omzinnige redenen kapot concurreren boeit je niet? Oké.
pi_210127535
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:48 schreef Richestorags het volgende:
Dus je hebt nooit gestudeerd maar dat anderen zich om omzinnige redenen kapot concurreren boeit je niet? Oké.
Concurrentie is gezond.
U MAD?
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 09:41:42 #64
441859 crew  Lenny77
pi_210128005
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:50 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Concurrentie is gezond.
Gezonde concurrentie is gezond.

Elkaar kapot maken om er te geraken niet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_210128102
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 05:53 schreef Viv het volgende:

[..]
Denk je écht dat een arts die allemaal achten haalde tijdens zijn/haar studie een minder goede arts is dan eentje die allemaal negens haalde en een zeven? :?

Zoals later in dit topic is gezegd, komt daar véél meer bij kijken dan waar de meeste toetsen over gaan. Denk aan empathie, geduld, luisteren, samenwerken (met collega's en de (familie van de) patiënt), uitleggen, nieuwsgierigheid, oprechtheid, leervermogen, assertiviteit, etc.

Ik heb geneeskunde gestudeerd, en heb nooit enige druk ervaren om voor cum laude te gaan. Op het vwo was ik dat predicaat al misgelopen: een acht gemiddeld op mijn cijferlijst, maar met twee zevens die gecompenseerd werden door twee negens. Toen heb ik voor mezelf besloten dat cum laude een onzinnig concept is. :')
Amen
Shine bright like a diamond.
pi_210128105
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:41 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Gezonde concurrentie is gezond.

Elkaar kapot maken om er te geraken niet.
‘Elkaar kapot maken’ is een opvatting die komt vanuit de kneuzen die het niet halen.
U MAD?
  woensdag 2 augustus 2023 @ 10:06:11 #67
396550 Richestorags
pi_210128284
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:49 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
‘Elkaar kapot maken’ is een opvatting die komt vanuit de kneuzen die het niet halen.
Aah in de race zijn er "winnaars" en "kneuzen die het niet halen". De "winnaars" mogen complete klootzakken zijn want in een ultra competitieve omgeving komen alleen sociopathen bovendrijven.

Dit soort denkbeelden creëert een Reuzegom omgeving, een gestoorde financiële wereld waar men de hele nacht doorhaalt en elkaar naait als het kan, laat staan andere mensen en dictatoriale alpha's die patiënten als objecten zien en collega's slechts als vervelend en concurrenten. Want de kneuzen met meer gevoel, tsja, die voelden zich niet zo fijn in zo'n hyper opgefokte omgeving.
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 10:06:39 #68
441859 crew  Lenny77
pi_210128293
quote:

[..]
Nee hoor.
Het gaat om het saboteren van de sterken he? Niemand gaat de student die maar 6-jes haalt saboteren, die is immers geen concurrent.
Ik denk dat velen hier vergeten dat die studie op zich al zwaar genoeg is, enkel de sterksten en besten halen het einde. Iemand met een 6-jes cultuur geraakt niet eens door het eerste jaar. Plus dat die zware tijd ook nog eens erg lang duurt, het gaat niet om 3 jaartjes je schouders er onder zetten. Een beetje chirurg moet meer dan 10j studeren op hoog niveau en hoog tempo.
De cum laude op zich is iets moois, een eer voor die student die er keihard voor gewerkt heeft. Mss kunnen ze beter gaan kijken hoe ze de studenten onderling op een gezonde manier kunnen laten concurreren. Want daar is niets mis mee.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 10:22:42 #69
3542 Gia
User under construction
pi_210128574
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 05:53 schreef Viv het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Het is onzinnig, en ik begrijp ook niet waar bij studenten de druk vandaan komt om per se cum laude te willen slagen.

Echter, als patient heb ik liever een kundige, minder vriendelijke arts die aan mijn lijf sleutelt, dan een lieve, geduldige arts die het op de 'praktijkvakken' maar net gehaald heeft.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 10:24:23 #70
3542 Gia
User under construction
pi_210128592
quote:
6s.gif Op maandag 31 juli 2023 17:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat is eigenlijk het meervoud van een quota? Quota's? :?
Het enkelvoud is quotum, meervoud quota.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 10:46:04 #71
396550 Richestorags
pi_210128914
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 10:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Het is onzinnig, en ik begrijp ook niet waar bij studenten de druk vandaan komt om per se cum laude te willen slagen.

Echter, als patient heb ik liever een kundige, minder vriendelijke arts die aan mijn lijf sleutelt, dan een lieve, geduldige arts die het op de 'praktijkvakken' maar net gehaald heeft.
Dat hangt er toch helemaal vanaf? Een chirurg kan in theorie een botte bijl zijn, iemand die je in je vrije tijd volledig zou vermijden. Maar bij een huisarts of -zeg- een oncoloog is het naast vakkennis enorm belangrijk dat je je bij zo'n iemand ook op je gemak voelt en dat ze naar je luisteren.

Zoals Lenny ook al aangaf, de matigheid wordt er echt vanzelf wel uitgefilterd door de lengte van het curriculum.

[ Bericht 3% gewijzigd door Richestorags op 02-08-2023 11:05:22 ]
pi_210129247
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 10:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat hangt er toch helemaal vanaf? Een chirurg kan in theorie een botte bijl zijn, iemand die je in je vrije tijd volledig zou vermijden. Maar bij een huisarts of -zeg- een oncoloog is het naast vakkennis enorm belangrijk dat je je bij zo'n iemand ook op je gemak voelt en dat ze naar je luisteren.

Zoals Lenny ook al aangaf, de matigheid wordt er echt vanzelf wel uitgefilterd door de lengte van het curriculum.
Dat laatste is nu gelukkig wel in toenemende mate het geval. Maar als iemand die dagelijks werkt met dergelijke lieden kan ik je vertellen dat dat in het verleden wel heel anders was :') En natuurlijk zitten er zo af en toe ook nog rotte appels bij de nieuwere generaties.

Sommige chirurgen (om even een voorbeeld te geven) zijn nagenoeg perfect met hun handen. Zolang de patiënt maar 'out' is gaat alles goed zeggen we wel eens tegen elkaar, maar communicatief zijn ze dan zo bizar matig af en toe.. Sommigen lijken bijna een soort God-complex te hebben ontwikkeld ofzo. Een gigantisch loon i.c.m. een heel team wat op jou is afgesteld is voor sommige ego's wellicht net iets teveel voeding.
pi_210130019
quote:

[..]
Wat moet het een heerlijk gevoel zijn om zo simpel te zijn.
pi_210130058
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 11:53 schreef Intint het volgende:
Wat moet het een heerlijk gevoel zijn om zo simpel te zijn.
Klopt. Geen stress.
U MAD?
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 12:05:00 #75
441859 crew  Lenny77
pi_210130160
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 11:04 schreef Solispolar het volgende:

Sommige chirurgen (om even een voorbeeld te geven) zijn nagenoeg perfect met hun handen. Zolang de patiënt maar 'out' is gaat alles goed zeggen we wel eens tegen elkaar, maar communicatief zijn ze dan zo bizar matig af en toe.. Sommigen lijken bijna een soort God-complex te hebben ontwikkeld ofzo. Een gigantisch loon i.c.m. een heel team wat op jou is afgesteld is voor sommige ego's wellicht net iets teveel voeding.
Best nog wel veel chirurgen, vooral de ouderen :@
Heer en meester in hun OK, schreeuwen en schelden op de rest van het team..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')