Dat met haar moeder raakte mij nog wel, maar verder denk ik vooral dat ze haar eigen verhaal geconstrueerd heeft en tot in de perfectie heeft uitgevoerd in haar hoofd en dat verhaal droeg ze dan ook uit.quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:38 schreef Sodemieters het volgende:
Op de een of andere manier had ik het idee dat het nergens echt oprecht was, niet authentiek. Misschien met uitzondering van de discussie over de anonieme brieven en het onderzoek.
Dat verhaal over haar dementerende moeder bijvoorbeeld. Het werd zo vlak en emotieloos gebracht. Ze schakelde ook moeiteloos van dat verhaal naar een veel algemener verhaal over de zorgbehoefte van de eerste generatie gastarbeiders - zonder dat het iets veranderde aan hoe ze het vertelde. Alsof haar eigen moeder uiteindelijk niet veel meer is dan een illustratie van een maatschappelijk probleem. Gereduceerd tot een soort anekdote.
Ook toen ze gevraagd werd naar haar aankomst in Nederland, de eerste ervaringen op school hier, ging het al na een halve zin niet meer over haarzelf, maar werd het een kraak noch smaak 'in-die-tijd-ging-het-zo-verhaal'.
Bovendien ontbrak het aan wat luchtigheid, wat humor. Zelfs na Annie en Ischa lukte dat niet.
Ohquote:
Dat formuleer je treffend; ik had precies dezelfde indruk. Misschien kun je hier Theo ook wel aanrekenen dat hij haar alle ruimte gaf. Had hij haar niet moeten interrumperen en helpen?quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:38 schreef Sodemieters het volgende:
Op de een of andere manier had ik het idee dat het nergens echt oprecht was, niet authentiek. Misschien met uitzondering van de discussie over de anonieme brieven en het onderzoek.
Dat verhaal over haar dementerende moeder bijvoorbeeld. Het werd zo vlak en emotieloos gebracht. Ze schakelde ook moeiteloos van dat verhaal naar een veel algemener verhaal over de zorgbehoefte van de eerste generatie gastarbeiders - zonder dat het iets veranderde aan hoe ze het vertelde. Alsof haar eigen moeder uiteindelijk niet veel meer is dan een illustratie van een maatschappelijk probleem. Gereduceerd tot een soort anekdote.
Ook toen ze gevraagd werd naar haar aankomst in Nederland, de eerste ervaringen op school hier, ging het al na een halve zin niet meer over haarzelf, maar werd het een kraak noch smaak 'in-die-tijd-ging-het-zo-verhaal'.
Bovendien ontbrak het aan wat luchtigheid, wat humor. Zelfs na Annie en Ischa lukte dat niet.
Nee maar als Theo vraagt wat vind je ervan of hoe voelde dat, had ze op zijn minst dat kunnen beantwoorden in plaats van wat 'men' vind of hoe de anderen waar ze voor in actie kwam het ervaarden. Ze veralgemeniserde alles naar buiten haarzelf.quote:Op maandag 7 augustus 2023 09:48 schreef AnneX het volgende:
Had mw. Arib moeten huilen dan? want dan is het emo tv?
Dit is eigenlijk wel precies het gevoel dat ik ook had.quote:Op maandag 7 augustus 2023 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond de recensie in NRC goed: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-ontsnappen-a4171402
Leest wel meer als een column dan een recensie met flink wat eigen waardeoordelen van de schrijver.quote:Op maandag 7 augustus 2023 12:10 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk wel precies het gevoel dat ik ook had.
Recensies zijn altijd waardeoordelen van de schrijver ervan.quote:Op maandag 7 augustus 2023 12:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Leest wel meer als een column dan een recensie met flink wat eigen waardeoordelen van de schrijver.
waardeoordelen over het programma, maar hier wordt er ook een waardeoordeel gegeven over het uitleggen van fragmenten en of Arib wel of niet schuldig is, dan gaat het toch de column kant op.quote:Op maandag 7 augustus 2023 12:48 schreef golfer het volgende:
[..]
Recensies zijn altijd waardeoordelen van de schrijver ervan.
Trouw is juist lekker neutraal, die rellen normaalgesproken het hardst.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:07 schreef loveli het volgende:
Als Theo niets had losgekregen was hij geen goede interviewer geweest, dus de botte bijl ging erin. Resultaat is er, iedereen zat erop te wachten.
De recensies geven de politieke achtergrond goed weer. Van de publicatie..
Superflauw.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:24 schreef loveli het volgende:
Nog een column:
https://www.hpdetijd.nl/2(...)r-zo-agressief-theo/
En dit, ja! Dit bevestigt juist mijn blik op Theo als interviewer van vrouwen. Met mannen kan hij beter omgaan. Voor de rest vond ik de houding van Arib zoals zij altijd al was als gast in Dwdd. Ik snap haar wel, ze voelt zich altijd op achterstand staan tov 'geboren' witte Nederlanders en zeer zeker ook tov mannen, daarom zoveel strijd en zichzelf juist niet van de kwetsbare kant laat zien, want vrouwelijk en zwak. Jammer vond ik ook dat zij de huidige kamervoorzitter zo moest afbranden, bah, dat is juist weer mannelijk gefrustreerd machtsgevoel gedrag.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:53 schreef Claudia_x het volgende:
Dank, @:golfer, die uit de Libelle had ik gemist en werpt weer een andere blik op de uitzending.
Wow, hoe raak!quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
www.groene.nl/artikel/zom(...)harnas-bleef-op-slot
Ik bedoelde het alleen sarcastisch. Vooral dat opvoeren van de immer eenzijdige twitterverontwaardiging is wat lachwekkend. Maar hé, het is de Libelle.quote:Op maandag 7 augustus 2023 14:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En dit, ja! Dit bevestigt juist mijn blik op Theo als interviewer van vrouwen. Met mannen kan hij beter omgaan. Voor de rest vond ik de houding van Arib zoals zij altijd al was als gast in Dwdd. Ik snap haar wel, ze voelt zich altijd op achterstand staan tov 'geboren' witte Nederlanders en zeer zeker ook tov mannen, daarom zoveel strijd en zichzelf juist niet van de kwetsbare kant laat zien, want vrouwelijk en zwak. Jammer vond ik ook dat zij de huidige kamervoorzitter zo moest afbranden, bah, dat is juist weer mannelijk gefrustreerd machtsgevoel gedrag.
Ja, erg goed geschreven.quote:
Inderdaad een rake recensie!quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
Alsof een 17-jarige scholier dit geschreven heeft.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
Okee, jouw opmerking dat het maar de Libelle is doet mij al direct steigeren, hoezo de Libelle, een vrouwenblad en hoeft niet serieus genomen te worden? Hoe blase ben je dan?quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik bedoelde het alleen sarcastisch. Vooral dat opvoeren van de immer eenzijdige twitterverontwaardiging is wat lachwekkend. Maar hé, het is de Libelle.
Dat Arib een vrouw is lijkt me op geen enkele manier een factor te zijn geweest in dit gesprek. Ze kan speldenprikken uitdelen aan Hiddema en carpoolen met Bosma, dus waarom zou ze niet met Theo om kunnen gaan (en vice versa)? Het probleem was vooral dat ze er als een echte politica zat.
Welke emoties had jij van haar verwacht dan?quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:37 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Alsof een 17-jarige scholier dit geschreven heeft.
Tja en verder over Khadija: zakelijk en weinig emoties. Jammer, ik had gehoopt wat meer persoonlijks van haar te zien.Al vond ik het toch een vermakelijke aflevering. Alleen geen topper.
Blasé, ja. Seksist, nee. (Mag ik dat op een T-shirt?)quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Okee, jouw opmerking dat het maar de Libelle is doet mij al direct steigeren, hoezo de Libelle, een vrouwenblad en hoeft niet serieus genomen te worden? Hoe blase ben je dan?
Natuurlijkquote:Op maandag 7 augustus 2023 17:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Blasé, ja. Seksist, nee. (Mag ik dat op een T-shirt?)
Ik zag haar aan het werk. Ik had gehoopt een ‘privé Khadija‘ te zien. Meer open en ontspannen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Welke emoties had jij van haar verwacht dan?
HUH? Waarom? Alsof ze in haar verleden zich ooit open en ontspannen heeft laten zien, hooguit in privesfeer met intieme grapjes met haar dementerende moeder. Ik herken dat wel, waarom zo nodig al die privegevoelens etaleren, dat is dan toch ook alleen maar voor de buhne? Zie jij Theo ook maar enig intiem momentje van zichzelf zien? Nee, daar is de setting niet naar. Het mooiste tv-fragment was die met Annie MG Schmidt, die liet 'zichzelf' zien (blind inmiddels) door juist openlijk over praktische zaken te spreken zoals het gebruik van een pessarium.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:18 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik zag haar aan het werk. Ik had gehoopt een ‘privé Khadija‘ te zien. Meer open en ontspannen.
Ze had het ook zo aan kunnen pakken als de eerste zomergast of alle andere gasten die het over een zaak en niet zichzelf wilden hebben. In plaats daarvan koos ze ervoor fragmenten te laten zien die met haar privéleven te maken hadden, zoals uit The Father. Nogal wiedes dat menig kijker vervolgens teleurgesteld is vanwege haar “professionaliteit”. (Ik vind het zelf niet professioneel maar berekenbaar en onaangenaam.)quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
HUH? Waarom? Alsof ze in haar verleden zich ooit open en ontspannen heeft laten zien, hooguit in privesfeer met intieme grapjes met haar dementerende moeder. Ik herken dat wel, waarom zo nodig al die privegevoelens etaleren, dat is dan toch ook alleen maar voor de buhne? Zie jij Theo ook maar enig intiem momentje van zichzelf zien? Nee, daar is de setting niet naar. Het mooiste tv-fragment was die met Annie MG Schmidt, die liet 'zichzelf' zien (blind inmiddels) door juist openlijk over praktische zaken te spreken zoals het gebruik van een pessarium.
Haar Jip en Janneke boekjes zeiden meer over haar dan dit, ik heb ze als kind altijd heel grappig gevonden en zeker relativerend.
Hmmm, professioneel en berekenbaar vind ik haar juist niet. Onaangenaam al helemaal niet. Waarom voortdurend altijd op de persoon steeds, ze deed haar vak als voorzitter van de kamer uitstekend. Zo leek het.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze had het ook zo aan kunnen pakken als de eerste zomergast of alle andere gasten die het over een zaak en niet zichzelf wilden hebben. In plaats daarvan koos ze ervoor fragmenten te laten zien die met haar privéleven te maken hadden, zoals uit The Father. Nogal wiedes dat menig kijker vervolgens teleurgesteld is vanwege haar “professionaliteit”. (Ik vind het zelf niet professioneel maar berekenbaar en onaangenaam.)
Als ze haar vak als Kamervoorzitter zo geweldig deed, waarom is de dan weggestemd door de Kamerleden?quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hmmm, professioneel en berekenbaar vind ik haar juist niet. Onaangenaam al helemaal niet. Waarom voortdurend altijd op de persoon steeds, ze deed haar vak als voorzitter van de kamer uitstekend. Zo leek het.
Jemig, ze zat in een demissionair cabinet met de PvdA die verloor na de tussentijdse verkiezing, manoman.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:07 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Als ze haar vak als Kamervoorzitter zo geweldig deed, waarom is de dan weggestemd door de Kamerleden?
Ik vind Theo idd niet zakelijk.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
HUH? Waarom? Alsof ze in haar verleden zich ooit open en ontspannen heeft laten zien, hooguit in privesfeer met intieme grapjes met haar dementerende moeder. Ik herken dat wel, waarom zo nodig al die privegevoelens etaleren, dat is dan toch ook alleen maar voor de buhne? Zie jij Theo ook maar enig intiem momentje van zichzelf zien? Nee, daar is de setting niet naar. Het mooiste tv-fragment was die met Annie MG Schmidt, die liet 'zichzelf' zien (blind inmiddels) door juist openlijk over praktische zaken te spreken zoals het gebruik van een pessarium.
Wat heeft haar werk met deze aflevering te maken? Hoe ze dat deed staat hier toch los van.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hmmm, professioneel en berekenbaar vind ik haar juist niet. Onaangenaam al helemaal niet. Waarom voortdurend altijd op de persoon steeds, ze deed haar vak als voorzitter van de kamer uitstekend. Zo leek het.
Ze heeft volgens mij de uitnodiging voor dit programma aanvaard om juist niet zakelijk haar punt te zetten.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:09 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik vind Theo idd niet zakelijk.
[..]
Wat heeft haar werk met deze aflevering te maken? Hoe ze dat deed staat hier toch los van.
Ze zit daar zakelijk. En dat is niet standaard in dit programma.
Dat lijkt me niet alleen een factor in het gesprek met Theo, maar in haar hele loopbaan. Ze heeft een (in mijn ogen goed gebalanceerde) vorm gevonden om professioneel en vrouwelijk te zijn.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:59 schreef Claudia_x het volgende:
Dat Arib een vrouw is lijkt me op geen enkele manier een factor te zijn geweest in dit gesprek.
quote:... het fragment uit The Singing Detective dat Arib had gekozen als illustratie van de kafkaiaanse gewaarwording om te worden verdacht van feiten die geheim dienen te blijven, werd tijdens uitzending geruisloos geschrapt. 'Vanwege de tijd’ was het antwoord toen Arib vroeg waar het bleef.
Dat is waar, in die zin doet alles ertoe zoals haar leeftijd. Geslacht werd uitgelicht om van Theo een seksist te maken en dat vond ik onterecht. Het was nota bene Arib zelf die zei dat niet noodzakelijk iemands achtergrond (bijvoorbeeld etniciteit) voor een onheuse bejegening zorgt maar dat het iets in de persoonlijkheid kan zijn (of, nog ingewikkelder, een wisselwerking tussen die twee omdat we worden gevormd door onze natuur en onze omgeving en de interactie tussen die twee - maar dat voeg ik er zelf aan toe).quote:Op maandag 7 augustus 2023 19:43 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet alleen een factor in het gesprek met Theo, maar in haar hele loopbaan. Ze heeft een (in mijn ogen goed gebalanceerde) vorm gevonden om professioneel en vrouwelijk te zijn.
Ook als ik terugdenk aan "24 uur met Voctoria Koblenko", dan twijfel ik er niet aan dat de dynamiek mede afhankelijk is van het geslacht van de gesprekspartner van Theo. Sowieso is dat niet los te zien van de personen.
Voorzichtig vind ik het, Theo zat echt al uren te zoeken en te zeiken om de 'ware' Arib met bijbehorende emotie. Enorm irritant, want hij leek totaal geen interesse te hebben in haar beweegreden om juist de procedures te volgen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 20:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is waar, in die zin doet alles ertoe zoals haar leeftijd. Geslacht werd uitgelicht om van Theo een seksist te maken en dat vond ik onterecht. Het was nota bene Arib zelf die zei dat niet noodzakelijk iemands achtergrond (bijvoorbeeld etniciteit) voor een onheuse bejegening zorgt maar dat het iets in de persoonlijkheid kan zijn (of, nog ingewikkelder, een wisselwerking tussen die twee omdat we worden gevormd door onze natuur en onze omgeving en de interactie tussen die twee - maar dat voeg ik er zelf aan toe).
Ik bedoelde inderdaad “berekenend”.
Die aanval op Bergkamp vond ik het meest pijnlijke wat ze deed.quote:Op maandag 7 augustus 2023 20:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik denk dat de reactie van Theo ook wel beetje ingegeven was door de aanval op Bergkamp en dat Arib zichzelf ging vergelijken met slachtoffers zoals bij de toeslagenaffaire.
Men had beter direct met dit onderwerp kunnen beginnen, ze bleef nu de hele tijd op haar hoede.
Of aan het begin, of na de (geschrapte) scène van The Singing Detective. Blijkbaar wilde Thoe dat laatste ook niet afwachten.quote:Op maandag 7 augustus 2023 20:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Men had beter direct met dit onderwerp kunnen beginnen, ze bleef nu de hele tijd op haar hoede.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |