Hoe groter de belangen...quote:Op maandag 18 september 2023 17:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Marketing staat bekend om halve waarheden. Maar dit zou een volle leugen zijn dus.

https://nos.nl/artikel/25(...)-pas-in-2026-gehaaldquote:Het huidige wettelijke doel om 90 procent van de verkochte plastic flessen in te zamelen, wordt pas in 2026 gehaald. Dat concludeert het Afvalfonds Verpakkingen in een nieuw plan om de inzameling te verbeteren.
"Schokkend", vindt Suze Govers van Recycling Netwerk Benelux. "Dit kan niet. Er ligt een wet. Iedereen dient zich daaraan te houden."
Het Afvalfonds, dat namens bedrijven verantwoordelijk is voor de inzameling, ligt onder vuur van de handhavende Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Begin september kreeg het een officiële waarschuwing van de inspectie omdat er dit jaar met 68 procent veel te weinig flesjes zijn ingezameld.

Nou, dan zullen we binnenkort wel statiegeldboetes krijgen.quote:Op maandag 4 december 2023 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-pas-in-2026-gehaald
We zijn werkelijk helemaal gek aan het worden in dit land

Suze lijkt op een of andere manier te denken dat die wet mensen dus ook verplicht om statiegeldblikjes/flesjes te allen tijde in te leveren. Rare meid.quote:Op maandag 4 december 2023 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-pas-in-2026-gehaald
We zijn werkelijk helemaal gek aan het worden in dit land

Wie zou die dingen gaan betalen trouwens? Of moet dat uit het reguliere onderwijsbudget?quote:In het hernieuwde plan staat dat het Afvalfonds het aantal inzamelingspunten wil uitbreiden. Zo moeten er 1800 extra statiegeldmachines worden geplaatst bij bijvoorbeeld scholen, luchthavens, treinstations en attractieparken. Bij supermarkten worden 800 machines extra geplaatst.

Laat ik je eens op een briljante uitvinding wijzen. De plastic tas. Oke, hij is splinternieuw dus best kans dat je er nog niet van gehoord hebt of dat ze ze in Habbekutteveen nog niet verkopen, maar ze zijn ideaal.stop je blikjes erin (schud ze daarvoor even uit) en presto! Geen last mmeer van vieze plakkerige blikjes.quote:Op maandag 4 december 2023 17:49 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik gooi mijn blikjes gewoon nog steeds weg in de PMD zak of hoe dat heet.
Waar het voorheen moest, met plastic samen.
Ik vertik het om met vieze plakkerige blikjes te gaan lopen sjouwen voor die paar centen.
Flessen met dop en kratten bier is, een ander verhaal, daar worden de auto en je handen niet vies van.

Is dat wel de bedoeling, extra plastic gaan gebruiken? Da's niet milieuvriendelijk.quote:Op maandag 4 december 2023 17:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Laat ik je eens op een briljante uitvinding wijzen. De plastic tas. Oke, hij is splinternieuw dus best kans dat je er nog niet van gehoord hebt of dat ze ze in Habbekutteveen nog niet verkopen, maar ze zijn ideaal.stop je blikjes erin (schud ze daarvoor even uit) en presto! Geen last mmeer van vieze plakkerige blikjes.

quote:Op maandag 4 december 2023 17:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Laat ik je eens op een briljante uitvinding wijzen. De plastic tas. Oke, hij is splinternieuw dus best kans dat je er nog niet van gehoord hebt of dat ze ze in Habbekutteveen nog niet verkopen, maar ze zijn ideaal.stop je blikjes erin (schud ze daarvoor even uit) en presto! Geen last mmeer van vieze plakkerige blikjes.

Je gooit het tasje niet weg. Dat neem je gewoon weer mee. En anders gebruik je een koeltas of een ander soort tas.quote:Op maandag 4 december 2023 17:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Is dat wel de bedoeling, extra plastic gaan gebruiken? Da's niet milieuvriendelijk.

Of een krat, rechtop verzamelen en meenemenquote:Op maandag 4 december 2023 17:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je gooit het tasje niet weg. Dat neem je gewoon weer mee. En anders gebruik je een koeltas of een ander soort tas.

Ik zag laatst een gast twee zakken vol wegbrengen. Allerlei verschillende dingen, overduidelijk van straat/uit prullenbakken geraapt. De machine pakte een flesje niet, hij kijkt ernaar en ziet dat hij halfvol is. Wat doet hij? Hij drinkt het flesje leeg en stopt hem weer in de automaat.quote:Op maandag 4 december 2023 19:53 schreef Hathor het volgende:
Er komen hier in de supermarkt in de buurt mensen met tassen vol blikjes en die staan daar gewoon een kwartier/20 minuten aan dat apparaat voor een grijpstuiver, je moet het er maar voor over hebben.

De paar keer dat ik het geprobeerd heb, want zo veel blikjes verbruik ik niet, was of dat apparaat kapot of stond er een hobo met een 100 liter vuilniszak dat ding te hoggen.quote:Op maandag 4 december 2023 19:36 schreef littlemindy het volgende:
Wat een drama, die blikjes.
Vooral als je net achter iemand in de rij bij de automaat staat die 60 stuks in één keer wil inleveren![]()
In 90% van de gevallen 'pakt' de automaat ze ook niet en komt het weer terug.
Ik gooi ze ook nog steeds gewoon weg.
Die paar rotcenten had ook een gewone prijsverhoging kunnen zijn.

Als je op straat bent gewoon onder/naast de afvalbak leggen voor de daklozenquote:Op maandag 4 december 2023 20:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De paar keer dat ik het geprobeerd heb, want zo veel blikjes verbruik ik niet, was of dat apparaat kapot of stond er een hobo met een 100 liter vuilniszak dat ding te hoggen.
Gewoon wegtiefen dus.

Mijn huis is groot genoeg om het blik even te laten staan drogen.quote:Op maandag 4 december 2023 17:49 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik gooi mijn blikjes gewoon nog steeds weg in de PMD zak of hoe dat heet.
Waar het voorheen moest, met plastic samen.
Ik vertik het om met vieze plakkerige blikjes te gaan lopen sjouwen voor die paar centen.
Flessen met dop en kratten bier is, een ander verhaal, daar worden de auto en je handen niet vies van.

Dat doe ik ook, maar wel op de plekken waarvan ik weet dat er daklozen komen. Ik snap niet dat we niet zoals in andere landen van die ringen hebben om klikos. Dan kan ik ze daar in zetten.quote:Op maandag 4 december 2023 20:36 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Als je op straat bent gewoon onder/naast de afvalbak leggen voor de daklozen

Eigenlijk moeten we dus her en der blikjes gevuld met pis achterlaten.quote:Op maandag 4 december 2023 20:29 schreef Viezig het volgende:
[..]
Ik zag laatst een gast twee zakken vol wegbrengen. Allerlei verschillende dingen, overduidelijk van straat/uit prullenbakken geraapt. De machine pakte een flesje niet, hij kijkt ernaar en ziet dat hij halfvol is. Wat doet hij? Hij drinkt het flesje leeg en stopt hem weer in de automaat.
Maar er is ook een user hier op FOK! die flessen zoekt in het park en blij is als er nog een laagje in zit. Gratis fris! Alleen niet al te fris i.m.o.

Door statiegeld op blikjes verveelvoudig je het aantal eenheden wat verwerkt moet worden. Maar dit had niemand kunnen zien aankomen hoor!quote:Het Afvalfonds had niet eerder kunnen voorzien dat er veel meer apparaten bij moeten komen, zegt de zegsvrouw. "Er zijn al duizenden extra machines bij gekomen. Pas als het ingevoerd is, kan je kijken waar het beter kan."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |