bron: https://www.balticshipping.com/vessel/imo/9667344quote:IMO number 9667344
MMSI 356651000
Name of the ship FREMANTLE HIGHWAY
Vessel type Car carrier
Operating status Active
Flag Panama
Gross tonnage 59525 tons
Deadweight 18549 tons
Length 199 m
Breadth 32 m
Engine type Mitsubishi
Engine model 8UEC60LSII
Engine power 12240 KW
Year of build 2013
Builder IMABARI SHIPBUILDING CO. LTD., MARUGAME YARD - MARUGAME, JAPAN
Classification society NIPPON KAIJI KYOKAI (NKK)
Description FREMANTLE HIGHWAY is a Car carrier built in 2013 by IMABARI SHIPBUILDING CO. LTD., MARUGAME YARD - MARUGAME, JAPAN. Currently sailing under the flag of Panama. It's gross tonnage is 59525 tons.
Lelijke bootquote:Op woensdag 26 juli 2023 06:50 schreef Metalfrost het volgende:
[ afbeelding ]
bron: NOS
[..]
bron: https://www.balticshipping.com/vessel/imo/9667344
Dat is een flinkerd.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.omropfryslan.(...)skip-boppe-it-amelan
Ook al een dode gevallen
Vertaling: Het Panamese schip vervoert zo'n 3000 auto's, waarvan ongeveer 25 elektrische.quote:It Panameeske skip ferfiert sa'n 3.000 auto's, wêrfan ûngefear 25 elektryske.
Volgens Omrop Fryslân zijn het er 'maar' 25.quote:Op woensdag 26 juli 2023 05:08 schreef PS. het volgende:
Electrische auto's
Lekker gezond ook al die accus in de zee.
Er liggen nu ook ~3000 ICE auto's op de bodem van de zee die geen CO2-uitstoot meer gaan hebben. Dat is ook winst.quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:22 schreef asco het volgende:
Ja, en nu? Naar goed Hollands gebruik dan maar de E-auto's verbieden?
Oh nee, dat gaat niet, want ze moeten het klimaat gaan redden volgens onze alwetende beleidsbepalers.![]()
25, zie artikel omropfryslanquote:Op woensdag 26 juli 2023 07:32 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Er liggen nu ook ~3000 ICE auto's op de bodem van de zee die geen CO2-uitstoot meer gaan hebben. Dat is ook winst.![]()
Al kapotte accu. Zou daar niet nog een check op moeten zitten als de auto al in elkaar is gezet?quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:34 schreef tesssssssss het volgende:
Ik zou ook even nakijken hoe dat kan, dat die electrische auto zo in brand vliegt.
(als dat waar mocht zijn)
25 wat?quote:
Iemand beweert 3000 elektrische auto's, maar het zijn er 25quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:44 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
25 wat?Op die boot staan in totaal ~3000 auito's, waarvan ~25 Elektrisch
En voorlopig ligt er nog niets op de bodem van de zee. (gelukkig)
wie dan?quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:45 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Iemand beweert 3000 elektrische auto's, maar het zijn er 25
Oohja want auto's die rijden op benzine kunnen niet in de fik vliegenquote:Op woensdag 26 juli 2023 08:04 schreef Centenbak het volgende:
Elektrische auto's waren toch zo goed voor het milieu?
Kan me niet voorstellen dat een schip met 3000 auto's in zee droppen zo milieubewust is.
En dat allemaal door 1 elektrische auto. Stel je voor dat ze dat allemaal doen?
Dan is een gewone verbrandingsmotor nog helemaal zo slecht nog niet.
Hopelijk komt er snel een verbod op het aandrijven van auto's mbv elektromotoren, hier gaat het milieu aan kapot!
Laten we alle zorgmedewerkers ook afschaffen omdat er weleens een kwaadaardige arts tussen zitquote:Op woensdag 26 juli 2023 08:04 schreef Centenbak het volgende:
Kan me niet voorstellen dat een schip met 3000 auto's in zee droppen zo milieubewust is.
Hopelijk komt er snel een verbod op het aandrijven van auto's mbv elektromotoren, hier gaat het milieu aan kapot!
Dat valt wel wat mee.quote:Op woensdag 26 juli 2023 05:08 schreef PS. het volgende:
Electrische auto's
Lekker gezond ook al die accus in de zee.
Ik weet niet of het nieuwe auto's waren. Ze gingen naar Egypte lees ik, dus dat zou ook een schip met exportauto's kunnen zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:37 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Al kapotte accu. Zou daar niet nog een check op moeten zitten als de auto al in elkaar is gezet?
Weet niet, horen die dingen geen reddingsbootjes te hebben met een mechanisme om die veilig in het water te laten zakken?quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:30 schreef Ponsai het volgende:
Flink schip. Hoe springt daar een deel van de bemanning eigenlijk gecontroleerd / veilig vanaf? Is toch een behoorlijke hoogte
2975 auto’s op fossiele brandstof minder, zo’n stookolie verstokend schip minder, deze potentiële CO2 besparing hadden die auto’s anders nooit gehaald!quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:04 schreef Centenbak het volgende:
quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:30 schreef Ponsai het volgende:
Flink schip. Hoe springt daar een deel van de bemanning eigenlijk gecontroleerd / veilig vanaf? Is toch een behoorlijke hoogte
Op het achterschip zie je ook een spleet waar de stuurman waarschijnlijk vanaf gesprongen is.De anderen zullen wel eea gebroken hebben bij het neerkomen.quote:,,Ze waren natuurlijk van grote hoogte gesprongen’’, vertelt Simon Smit, eigenaar van rederij Noordgat. Hij was zelf niet bij het incident, maar hoorde alles van zijn werknemers. ,,De stuurman zat op het achterschip ingesloten en dat was een stuk lager, dus die sprong er redelijk gecontroleerd vanaf. Maar die anderen sprongen echt van hele grote hoogte. Toen heeft de kustwacht ook gezegd: stoppen met springen, want dat ging gewoon niet goed.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-zinken~a0aa58e5/
Juist.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet, horen die dingen geen reddingsbootjes te hebben met een mechanisme om die veilig in het water te laten zakken?
quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:48 schreef Hyperdude het volgende:
30 km uit de kust en nog geen beelden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probleem is: Áls het fout gaat bij een EV.... dan gaat het ook goed fout. Het is gewoon niet te blussen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oohja want auto's die rijden op benzine kunnen niet in de fik vliegen
Dat is wel correct. Ik denk dat er op dat vlak wel met meer compartimenten en betere blusmethoden (om omliggende overtuigen koel te houden) gewerkt moet gaan worden op die RoRo schepen. Aan de andere kant worden er nu jaarlijks miljoenen EV's en accu's verscheept en het is niet alsof er dagelijks een schip zinkt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:54 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Probleem is: Áls het fout gaat bij een EV.... dan gaat het ook goed fout. Het is gewoon niet te blussen.
Juist op RoRo schepen lijkt me compartimentatie een lastig ding.... (overal drempels in t ruimquote:Op woensdag 26 juli 2023 08:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel correct. Ik denk dat er op dat vlak wel meer met compartimenten gewerkt moet gaan worden op die RoRo schepen. Aan de andere kant worden er nu jaarlijks miljoenen EV's en accu's verscheept en het is niet alsof er dagelijks een schip zinkt.
Zou een benzineauto makkelijker te blussen zijn op zo'n schip? Ik denk het niet, de ruimtes worden al snel te heet en dat maakt het lastig om te gaan blussen. Als het fout gaat op zo'n schip, dan gaat het ook goed fout.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:54 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Probleem is: Áls het fout gaat bij een EV.... dan gaat het ook goed fout. Het is gewoon niet te blussen.
Ja, daarom juist. Het is heel efficiënt ingedeeld maar als er brand is in een auto, dan gaat ook alles in vlammen op omdat, tegen de tijd dat je het opmerkt, de brand al te ver verspreid is. Brand bestrijden in een afgesloten ruimte is gewoon lastig en gevaarlijk.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:57 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Juist op RoRo schepen lijkt compartimentatie een lastig ding.... (overal drempels in t ruim)
Naja, daar komt het wel op neer. Als er 10x per jaar een schip met auto's zou uitbranden zou het vervoer al aangepast zijn.quote:Qua aantallen/statistieken.... ja, dan valt alles mee
Ja, maar een Benzine-auto-brand is met de juiste blusmiddelen echt wel tijdig te blussen. Een EV niet echt. (de brandweer moet op land niet voor niets containers/bakken met water laten aanrukken omdat ze steeds weer in de fik vliegen als de vlammen weg zijn)quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zou een benzineauto makkelijker te blussen zijn op zo'n schip? Ik denk het niet, de ruimtes worden al snel te heet en dat maakt het lastig om te gaan blussen. Als het fout gaat op zo'n schip, dan gaat het ook goed fout.
Als je er water op blijft sproeien blijft de brand gecontroleerd. De brand was al heel snel uit de klauwen gelopen of ze hebben niet de juiste blusmiddelen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:00 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, maar een Benzine-auto-brand is met de juiste blusmiddelen echt wel tijdig te blussen. Een EV niet echt. (de brandweer moet op land niet voor niets containers met water laten aanrukken)
Er komt gewoon een nieuw schip natuurlijk, en er worden 2975 extra auto's geproduceerd.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
2975 auto’s op fossiele brandstof minder, zo’n stookolie verstokend schip minder, deze potentiële CO2 besparing hadden die auto’s anders nooit gehaald!
Daarom hebben tunnel branden ook altijd zo'n goede afloop omdat dit gebeurde met brandstofautos.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:00 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, maar een Benzine-auto-brand is met de juiste blusmiddelen echt wel tijdig te blussen. Een EV niet echt. (de brandweer moet op land niet voor niets containers/bakken met water laten aanrukken omdat ze steeds weer in de fik vliegen als de vlammen weg zijn)
Ja! Een false flag van een klimaatveranderingsontkenner om EV's in een kwaad daglicht te zetten.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mij kustwacht medewerkers petje op.
Ik vermoed dat er een ontevreden medewerker het heeft aangestoken.
Maar je kan het wel gecontroleerd laten uitbranden en omliggende auto's beschermen met de juiste blusmiddelen zodat de brand niet overslaat (en dat kan een vooraf aangelegde blusinstallatie zijn zodat je de ruimte niet in hoeft).quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:00 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, maar een Benzine-auto-brand is met de juiste blusmiddelen echt wel tijdig te blussen. Een EV niet echt. (de brandweer moet op land niet voor niets containers/bakken met water laten aanrukken omdat ze steeds weer in de fik vliegen als de vlammen weg zijn)
Zal met zeewater geblust worden.. en elektrische auto’s zijn natuurlijk niet ontworpen om in een hele lading zout water te staan/besproeid te worden. Dan kan je denk ik nog meer kortsluiting veroorzaken waardoor er nog meer elektrische auto’s de fik in gaan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar je kan het wel gecontroleerd laten uitbranden en omliggende auto's beschermen met de juiste blusmiddelen zodat de brand niet overslaat (en dat kan een vooraf aangelegde blusinstallatie zijn zodat je de ruimte niet in hoeft).
Ik vermoed dat de blusmiddelen niet heel indrukwekkend zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 09:36:06 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
De Vliegende Hollander?quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:29 schreef Zorro het volgende:
Boven Ameland? Ja wat is het nou, een boot of een vliegtuuuug?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:48 schreef Tengano het volgende:
Foto's van Urker sensatie vissers:
[ afbeelding ]Heeft Raymond van Barneveld een nieuwe baan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Lees de volgende keer ff voordat je op ctrl s ramtquote:Op woensdag 26 juli 2023 09:47 schreef michaelmoore het volgende:
een vliegend schip
met 3000 electrische autos aan boord, zal er eentje bij zijn met een slechte accu
nu weet je waarom men een hekel heeft aan accus en batterijen in de lading
kennelijk is dat met auto s geen probleem nog
Sow jaquote:Op woensdag 26 juli 2023 09:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heeft Raymond van Barneveld een nieuwe baan?
Een schip met 3.000 auto's aan boord, waarvan ongeveer 25 EV's.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:47 schreef michaelmoore het volgende:
een vliegend schip
met 3000 electrische autos aan boord, zal er eentje bij zijn met een slechte accu
nu weet je waarom men een hekel heeft aan accus en batterijen in de lading
kennelijk is dat met auto s geen probleem nog
Op RTL nieuws zeiden ze dat ze volgens mij even stopten met blussen omdat al dat water wel eens zou kunnen zorgen dat dat schip dan instabiel wordt, kapseist en uiteindelijk op de bodem van de Waddenzee voor anker gaat.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:53 schreef bleiblei het volgende:
Sow ja.
Ze kunnen ook een beetje moeite doen om dat ding te raken.
Waarom zou dat ding in de Waddenzee zinken?quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Op RTL nieuws zeiden ze dat ze volgens mij even stopten met blussen omdat al dat water wel eens zou kunnen zorgen dat dat schip dan instabiel wordt, kapseist en uiteindelijk op de bodem van de Waddenzee voor anker gaat.
...
omdat ie daar is denk ikquote:Op woensdag 26 juli 2023 09:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom zou dat ding in de Waddenzee zinken?![]()
Ik weet het niet, maar dat ding is zo gruwelijk groot dat hij ook niet meer te bergen is af hij naar de bodem gaat. Dit zijn ongeveer de mogelijkheden die ik zie.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:01 schreef Hyperdude het volgende:
Hier krijg je een beetje de indruk van de afmetingen.
Je denkt dat de Waddenzee ten noorden van Ameland ligt én dat er vrachtschepen in de Waddenzee kunnen varen?quote:
Aha, ik snap hemquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je denkt dat de Waddenzee ten noorden van Ameland ligt én dat er vrachtschepen in de Waddenzee kunnen varen?
[ afbeelding ]Blussen ze nu de zee?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Nee joh, ze proberen het water rond die boot koel te houden.quote:
Denk wel dat ze 'm uit dat verkeersscheidingstelsel willen wegslepen als ie gaat zinken. Hij ligt nu in de middenberm. Bij wijze van spreken. Die paarse balk op de kaart: https://webapp.navionics.com/#boating@8&key=y%7CteIw~pa%40. Ongeveer 2 zeemijl (=3,5-4km.) breed.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar dat ding is zo gruwelijk groot dat hij ook niet meer te bergen is af hij naar de bodem gaat. Dit zijn ongeveer de mogelijkheden die ik zie.
• Gewoon uit laten fikken en daarna wegslepen.
Drijft hij dan nog, als hij uitgefikt is? Hoe lang kan dat gaan duren?
• Blussen met het risico dat hij zinkt.
• Wegslepen en ergens anders laten affikken of afzinken.
Hoe schadelijk zou dat eigenlijk zijn als dat schip daar zinkt? Het is gelukkig geen olietanker.
quote:
Uit de Telegraaf. Er staat trouwens een klein filmpje bij.quote:Schip dreigt te zinken
Het hele schip, 200 meter lang en 32 meter breed, staat nog steeds in brand. Er wordt nog steeds geblust. Dat gebeurt met blusboten en blusvliegtuigen.
De Fremantle Highway, gebouwd in 2013, dreigt te zinken . Het zou een ramp van jewelste zijn.
Alles valt te bergen als je maar wilt. De Kursk is vanaf veel grotere diepte geborgen en de Thialf van Heerema tilt complete olie platform topsides op. Pioneering Spirit is er denk ik ook groot genoeg voor. Onder water in behapbare stukken snijden als het moet en gaan met die banaan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar dat ding is zo gruwelijk groot dat hij ook niet meer te bergen is af hij naar de bodem gaat. Dit zijn ongeveer de mogelijkheden die ik zie.
<knip>
RTL schrijft dat ze met de Hunter het ding op zijn plaats houden incl. plaatje.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:38 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij kun je ook geen sleepkabels meer aan zo'n schip aanbrengen als het in de fik staat. En als je met sleepboten dat ding ergens naartoe zou willen duwen kom je wel heel erg dichtbij. Lijkt me best link zo dichtbij dat vuur, en zeker als dat schip instabiel is.
Als ik me niet vergis heeft @:bleiblei verstand van dat soort dingen.
Oh, gelukkigquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:45 schreef nixxx het volgende:
Alles valt te bergen als je maar wilt. De Kursk is vanaf veel grotere diepte geborgen en de Thialf van Heerema tilt complete olie platform topsides op. Pioneering Spirit is er denk ik ook groot genoeg voor. Onder water in behapbare stukken snijden als het moet en gaan met die banaan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SSCV_Thialf
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pioneering_Spirit
quote:Hoe nu verder?
Momenteel worden met meerdere partijen - bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat - bekeken wat de best mogelijke wijze is om de schade zoveel mogelijk te beperken. Er wordt rekening gehouden met dat het schip zinkt en geborgen moet worden.
Ook wordt gelet op de effecten voor het milieu. ,, Een milieuramp is nog niet aan de orde , maar houden we ook rekening mee. Het is een van de scenario's", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat
https://www.telegraaf.nl/(...)ighway-boven-ameland
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2571/quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:46 schreef Hyperdude het volgende:
unter ligt altijd in West-Terschelling. Achtergelaten door de Amerikanen in 1945 ofzo, dacht ik.
Dit.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:18 schreef Gunner het volgende:
Wel weer des Foks om zo'n bericht aan te grijpen om je jaloezie richting EV te etaleren hoor. de tandjes. jullie stellen echt nooit teleur.
Bedoelde een "oud ding", vandaar ookquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2571/
Niet volgens deze gegevens. Bouwjaar 1972
En ik was benieuwd of het echt zo wasquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bedoelde een "oud ding", vandaar ook
Niet laten zakken, maar vallen. Is zo’n oranje Z-pil waar je je als een achtbaan in vergrendeld. Kan 10 rondjes om zn as draaien, maar komt altijd weer met de bovenkant boven water.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet, horen die dingen geen reddingsbootjes te hebben met een mechanisme om die veilig in het water te laten zakken?
[ afbeelding ]Ik had exact hetzelfde gedaanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dit dan weer welquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
én dat er vrachtschepen in de Waddenzee kunnen varen?
Is inderdaad een machtig groot ding. Valt al snel op als je er rondloopt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:46 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
RTL schrijft dat ze met de Hunter het ding op zijn plaats houden incl. plaatje.
Hunter ligt altijd in West-Terschelling. Achtergelaten door de Amerikanen in 1945 ofzo, dacht ik.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stwacht-knrm-redding
Duitsers hebben Nordic gestuurd. Die is ook gearriveerd. 80 meter.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:04 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Is inderdaad een machtig groot ding. Valt al snel op als je er rondloopt.
Er ligt nog een groter joekel, maar dat is geen duwert volgens mij
quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Duitsers hebben Nordic gestuurd. Die is ook gearriveerd. 80 meter.
https://de.wikipedia.org/wiki/Nordic_(Schiff,_2011)
quote:AMELAND - De Kustwacht roept vliegtuigjes op om niet naar het brandende schip de Fremantle Highway bij Ameland te vliegen. De vliegtuigjes hinderen volgens de Kustwacht de hulpverlening.
"Er zijn meerdere vliegtuigjes onderweg naar de Fremantle Highway. Dit hindert de hulpverlening. Vandaar het verzoek aan alle vliegtuigjes om niet naar het incidentschip te vliegen", aldus de orproep van de Kustwacht.
Je kan een electrische wagen niet blussen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je er water op blijft sproeien blijft de brand gecontroleerd. De brand was al heel snel uit de klauwen gelopen of ze hebben niet de juiste blusmiddelen.
Ze zijn bezig met een plan te maken, een strategie te kiezen hoe ze dit gaan handelen. Dus wat jij noemt is ook een mogelijkheid. Maar bij al die opties zitten nadelen en risico's, dus het blijft een lastige afweging.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:07 schreef RAVW het volgende:
Waarom trekken ze dat ding niet naar het ondiepe , dat is altijd beter dan het te laten afzinken
Wat snap je niet aan dikgedrukt? Ik zeg nergens dat ze het kunnen blussen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Je kan een electrische wagen niet blussen.
Alleen onder dompelen of onder zand begraven.
Dit heeft met de accu samenstelling te maken.
De accu van een electrische wagen maak namelijk eigen zuurstof tijdens de verbranding.
Dat heeft mee te maken hoe die accu is gebouwd.
Blussen zorgt alleen voor dat de rest van de cellen niet oververhit raken en ontploffen.
Alleen LiFePO4 accu ontploffen niet en verbranden niet
Probleem is dat deze accu uit bakken staan .
En de anderen accu uit pasta bestaat.
Gelukkig komen steeds meer wagens met LiFePO4 .
Zelfs fietsen en brommers
quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je er water op blijft sproeien blijft de brand gecontroleerd. De brand was al heel snel uit de klauwen gelopen of ze hebben niet de juiste blusmiddelen.
De kabel die er nu aan vast zit is te zwak om te kunnen slepen. Die zit er nu alleen aan om hem op positie te houden. En om een sterkere kabel eraan te koppelen zullen ze aan boord moeten, wat nu nog te gevaarlijk is.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:07 schreef RAVW het volgende:
Waarom trekken ze dat ding niet naar het ondiepe , dat is altijd beter dan het te laten afzinken
[ afbeelding ]Die brandweerboten moeten nog examen doen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Neuh, ik ben maar gewoon internet-expertquote:Op woensdag 26 juli 2023 10:38 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij kun je ook geen sleepkabels meer aan zo'n schip aanbrengen als het in de fik staat. En als je met sleepboten dat ding ergens naartoe zou willen duwen kom je wel heel erg dichtbij. Lijkt me best link zo dichtbij dat vuur, en zeker als dat schip instabiel is.
Als ik me niet vergis heeft @:bleiblei verstand van dat soort dingen.
Je kan het niet onder controle houdenquote:Op woensdag 26 juli 2023 12:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan dikgedrukt? Ik zeg nergens dat ze het kunnen blussen.
[..]
je hoeft niet te slepen dat ding kun je ook duwen naar een zandbank.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:12 schreef Papabear het volgende:
[..]
De kabel die er nu aan vast zit is te zwak om te kunnen slepen. Die zit er nu alleen aan om hem op positie te houden. En om een sterkere kabel eraan te koppelen zullen ze aan boord moeten, wat nu nog te gevaarlijk is.
Brandt het onder water ook gewoon door net als met Natrium?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
Je kan het niet onder controle houden
Als de wagen niet kan blussen
De boel blijft branden simpel.
Alleen van de dek afgooien in het water als enige oplossing.
Dat lijkt me wel een kritisch punt inderdaad. Je wilt dat ding drijvend houden zodat hij na de brand weg te slepen is. Maar als hij dreigt te zinken moet je dat ding wel op tijd ergens naartoe duwen zodat hij daar niet in die vaarroute afzinkt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:17 schreef RAVW het volgende:
je hoeft niet te slepen dat ding kun je ook duwen naar een zandbank.
Zo iets moet toch wel te regelen zijn omdat ding even naar een hooggelegen stuk te duwen
https://www.ankerbeer.nl/projecten/duwboten/duwboot-impala
quote:Wisselvallige weer houdt aan met komende dagen veel kans op regen
Amsterdam - De paraplu blijft komende dagen waarschijnlijk nog wel even nodig, want het weerbeeld ziet er volgens Weeronline wisselvallig uit. Met name woensdag en vrijdag trekken er stevige buien over het land en ook donderdag regent het van tijd tot tijd.
https://www.telegraaf.nl/(...)n-veel-kans-op-regen
Teveel de klepel van de klok tegen je hoofd gekregen?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Een grote thermische deken dus over die boot heengooien dan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:42 schreef Basp1 het volgende:
Teveel de klepel van de klok tegen je hoofd gekregen?
We zien hier toch duidelijk aan de thermische beelden dat die branddeken werkt.
Vanaf heden elke electrische auto aan boord dan maar preventief met een brand deken bedekken.
Waarom zouden ze die niet gebruikt hebben met zijn allen?quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:58 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Niet laten zakken, maar vallen. Is zo’n oranje Z-pil waar je je als een achtbaan in vergrendeld. Kan 10 rondjes om zn as draaien, maar komt altijd weer met de bovenkant boven water.
Zit ook een reddingsvlot inclusief life support bij.
Bij de meeste branden is het idd een kwestie van zuurstof afsluiten. Een branddeken van formaat schip zal wel niet aanwezig zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Een grote thermische deken dus over die boot heengooien dan.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef Ponsai het volgende:
Waarom zouden ze die niet gebruikt hebben met zijn allen?
Door de paniek?
Het lijkt me nogal wat om van deze hoogte het water in te springen, in de donkere zee.
Het bemanningslid wat is overleden is verkeerd gevallen tijdens de sprong?
Nee, geen paniek lijkt mij. Er was contact onderling blijkbaar en ook met de Kuswacht. Misschien lag die boot op een plek die niet te bereiken was agv het vuur. Dat zou wel zuur zijn trouwens; waar heb je zo'n ding anders voor.quote:Er zijn zes bemanningsleden van boord gesprongen. Dat hebben ze gedaan na overleg met de Kustwacht. Reddingsboten lagen klaar om hen direct uit het water te halen.
Eén bemanningslid is omgekomen, meldt de Kustwacht. Hoe en waar dat is gebeurd, kon een woordvoerder nog niet zeggen.
De 23-koppige bemanning wilde de brand eerst zelf blussen , maar zonder succes. Even na 2 uur in de nacht van dinsdag op woensdag is aan de bemanning opgedragen om het schip compleet te evacueren en het stuurloos achter te laten.
Hunter(LV) lijkt echt superklein tov. die sleepreuzen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:36 schreef Tengano het volgende:
Wss een plaatje dat door zo'n privevliegtuigje aan de Telegraaf is verkocht.
Het is blijkbaar belangrijk om even te melden dat er wss geen Nederlanderse verwanten aan boord waren.
https://www.telegraaf.nl/(...)nning-brandend-schip
[ afbeelding ]
Dit is dan wel weer gunstig
[..]
quote:Bergers kunnen niet aan boord van rampschip Ameland door enorme vuurhaarden
Ameland - Op het vrachtschip ten noorden van Ameland zijn nog steeds vuurhaarden te zien en is veel rookontwikkeling, meldt de kustwacht. Volgens een woordvoerder is het daardoor nog niet mogelijk bergers aan boord van het schip te laten, die nodig zijn om het weg te kunnen slepen.
https://www.telegraaf.nl/(...)r-enorme-vuurhaarden
Met die Zeeslepers er naast lijkt die boot die in brand staat ook niet zo groot meer :-)quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:57 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hunter(LV) lijkt echt superklein tov. die sleepreuzen.
Die Duitsers kunnen beter mikken.![]()
quote:Boskalis bergt brandend autoschip: ’nu koel houden’
Amsterdam - Maritiem dienstverlener Boskalis is sinds woensdagmorgen bezig met de berging van het brandende autoschip bij Ameland. ,,Een complexe klus", zegt topman Peter Berdowski in een gesprek met De Telegraaf.
We zijn woensdagmorgen ingeschakeld door Rijkswaterstaat en de Japanse reder om te helpen met de berging. De eerste prioriteit is nu om het schip koel te houden, zodat de brand onder controle komt. Bij een autoschip is het moeilijk, omdat de brand makkelijk kan overslaan. Het schip moet zo snel mogelijk de vaargeul uit gesleept worden", zegt Berdowski. Op het schip staan 3000 auto's, waarvan 25 elektrisch.
Ervaring
Boskalis werkt bij de berging samen met Multraship, dat een contract heeft met Rijkswaterstaat voor calamiteiten op de Noordzee. ,,Wij hebben nu een team richting de Fremantle Highway gestuurd, dat gaat redelijk snel vanuit Rotterdam. Multraship heeft een speciaal emergency-responseschip The Guardian, dat kan blussen en kan voorkomen dat er olie lekt. Zaak is nu dat er niet al te veel bluswater op het dek komt, waardoor het schip nog meer gaat hellen. We hebben veel ervaring met branden van deze omvang", zegt Berdowski.
Bij het blussen helpt onder meer een blusschip uit Duitsland. Verder zijn er verschillende vaartuigen ter plaatse om het schip in de gaten te houden en hulp te verlenen. Zo ligt het kustwachtpatrouillevaartuig Barend Biesheuvel nabij. Op het gestrande schip zaten 23 bemanningsleden. De bemanning heeft zelf geprobeerd de brand te blussen, maar dat lukte volgens de kustwacht niet. Eén bemanningslid is omgekomen.
Ever Given
Pikant detail is dat de Fremantle Highway van dezelfde eigenaar is als de Ever Given, dat Boskalis ruim twee jaar geleden na een thriller van een week rechttrok in het Suezkanaal in Egypte. Daardoor raakte de internationale scheepvaart ernstig ontregeld met miljardenschade tot gevolg, waardoor de berging mondiale aandacht trok. Het bedrijf uit Papendrecht is in gevecht bij de rechter in Londen om de betaling van deze bergingsklus.
Dat neemt niet weg dat Boskalis de bergingsopdracht bij Ameland toch heeft aangenomen. ,,In tijden van nood kom je weer bij elkaar uit"![]()
zo zegt Berdowski daarover. Boskalis is ook bezig in Jemen, waar het een olietanker aan het leegpompen is. Dat gaat om de FSO Safer, waarmee een catastrofe voorkomen moet worden in de Rode Zee. ,,Het is een drukke week", aldus de topman.
https://www.telegraaf.nl/(...)schip-nu-koel-houden
Ja die leeft niet meer.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Al iets meer bekend over de overleden persoon?
Goeie vraag. Misschien te heet om erbij in de buurt te komen?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Waarom zouden ze die niet gebruikt hebben met zijn allen?
Door de paniek?
Het lijkt me nogal wat om van deze hoogte het water in te springen, in de donkere zee.
Het bemanningslid wat is overleden is verkeerd gevallen tijdens de sprong?
Kan vanalles zijn. Bv teveel rook binnen gekregen, maar kan ook verkeerd terecht zijn gekomen door de sprong.quote:
Zo zie ik het ineens een beetje voor me. Ze zijn zelf bezig geweest om die brand te blussen en blijkbaar is dat niet gelukt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:19 schreef Ponsai het volgende:
Dit, of soortgelijk, is zo'n reddingsboot die ze aan boord moeten hebben, mogelijk wel meer dan één.
Raar dat ze deze niet gebruikt hebben, maar misschien wat @:Tengano zegt > niet bereikbaar ivm de brand/rook.
EDIT:
Je hebt er meer zie ik https://nl.wikipedia.org/wiki/Reddingsboot
Ja tot dat de zuurstof wat het zelf maakt op is .quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:26 schreef Tengano het volgende:
[..]
Brandt het onder water ook gewoon door net als met Natrium?
Iemand geeft de juiste antwoord al in de klipje.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Teveel de klepel van de klok tegen je hoofd gekregen?
We zien hier toch duidelijk aan de thermische beelden dat die branddeken werkt.
Vanaf heden elke electrische auto aan boord dan maar preventief met een brand deken bedekken.
Zou goed kunnen dat het zo gegaan is.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:30 schreef Tengano het volgende:
Zo zie ik het ineens een beetje voor me. Ze zijn zelf bezig geweest om die brand te blussen en blijkbaar is dat niet gelukt.
Dus terwijl ze aan het blussen waren is die brand gewoon verder uitgeslagen en dat schip is 32 meter breed. Dat betekent dat je wellicht niet genoeg ruimte meer hebt om te passeren als er ergens op dat dek een flinke brand woedt.
Communicatie met al die bemanningsleden gebeurde mogelijk vanuit de kapitein met luidsprekers op het schip. Hij zal degene zijn die contact hield met de kustwacht. En op enig moment zal hij dus in overleg met de kustwacht zijn bemanning hebben geboden om het schip direct te verlaten en dat reddingswerkers onderweg waren.
Ik denk dat hij één van de springers is. Dan spreek je over een HET ongeval.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:30 schreef Tengano het volgende:
En ik vraag me ook af wat er dan met die overleden persoon is gebeurd. In zo'n situatie kun je eigenlijk niet meer verrast of overvallen worden in wat er plaats vindt.
Vorige keer bij de Azoren zonk ook een dergelijk schip met duizenden electrische auto's, kopie van dit verhaal.quote:Op woensdag 26 juli 2023 06:15 schreef MichaelScott het volgende:
Dat gaat gevolgen hebben voor de verzekering.
Zou me niet verbazen als er binnenkort geen elektrische auto's meer per schip vervoerd mogen worden.
Helder verhaal.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:02 schreef Tengano het volgende:
Ik zie dat dat schip twee reddingsboten heeft. Eentje links en eentje rechts (zie onderste foto, die orange bootjes) en die zitten beide net achter de stuurhut en de werk- en verblijfplaats van de bemanning. Gesitueert dus op 'een kwart' afstand van het hele schip. Logisch ook want, die dingen moeten voor de bemanning snel en goed te bereiken zijn.
En op die andere foto's kun je zien dat het vuur vooral in het midden zit. En als je dus achterop dat schip aan het blussen bent, en het vuur slaat steeds verder uit, dan kun je wss niet meer naar voren bij die reddingsboten komen. Plus dat er wellicht ook nog sprake van vuur was rondom die reddingsboten, maar dan zou je eigenlijk te laat het besluit hebben genomen om het schip te verlaten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er staan nog duidelijkere foto's op internet maar die kan ik hier niet plaatsen. Misschien dat deze link helpt zodat je die bootjes wat beter kunt zien.
https://www.marinetraffic(...)?order=date_uploaded
raar dat er geen touwladders / reddingslijnen zijn met knopenquote:Op woensdag 26 juli 2023 14:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Helder verhaal.
Ze konden denk ik idd niet meer bij de bootjes. Te lang gewacht met verlaten kan, maar ook dat het vuur plots razendsnel om zich heen heeft gegrepen.
Opzich ook raar dat je niet aan de achterkant nog een reddingsboot hebt
Inb4 het clubje teslafappers die komt claimen dat elektrisch veel veiliger is en beter voor het milieu en we straks allemaal een D66 goedgekeurde elektrische auto moeten rijden.quote:
quote:Update: 26 juli 2023 14:25 uur
De situatie met het schip blijft hetzelfde. Een bergingsbedrijf heeft specialisten naar de sleper Guardian gebracht. Dit voor het onderzoeken van mogelijkheden om een sleepverbinding tot stand te brengen. De huidige verbinding met de sleper Hunter is een noodverbinding om het schip op zijn plaats te houden. Die kan niet gebruikt worden om het schip eventueel te verslepen.
quote:Update: 26 juli 2023 12:59 uur
De Guardian en Nordic proberen de zijkanten van het schip af te koelen met brandblusinstallaties. De Nordic wordt straks afgelost door de Fairplay 30. De brand aan boord van de Fremantle Highway kan nog niet geblust worden.
Waarom? Die hebben wel voor hetere vuren gestaan hoorquote:Op woensdag 26 juli 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Vraag me af wat ze gaan doen mocht dat ding zinken. Zal wel te groot/complex zijn voor een bergingsoperatie door onze helden van Smit?
quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Vraag me af wat ze gaan doen mocht dat ding zinken. Zal wel te groot/complex zijn voor een bergingsoperatie door onze helden van Smit?
Verdorie, ik was nog aan het zoeken en je had em alquote:
Hoezo was dat een lastigere klus dan? Deze is nog 50 meter langer die Baltic Ace lag ook maar op 35 meter diepte.quote:
Je hoeft een brand niet te blussen om hem onder controle te hebben.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Alleen van de dek afgooien in het water als enige oplossing.
Smit kan alles.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
En wat maakt jou de user expert?quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:50 schreef Red_85 het volgende:
Hmmm... 2023
Defensie experts
Duikboot experts
Scheepsbrand experts
Ik constateer alleen Prince, ik constateer alleen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wat maakt jou de user expert?
Waar beweer ik dat het een lastiger klus was?quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo was dat een lastigere klus dan? Deze is nog 50 meter langer die Baltic Ace lag ook maar op 35 meter diepte.
Het is bewezen dat ze veel beter voor het milieu zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:23 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Inb4 het clubje teslafappers die komt claimen dat elektrisch veel veiliger is en beter voor het milieu en we straks allemaal een D66 goedgekeurde elektrische auto moeten rijden.
Circa 25 meter vanaf het dek tot het water.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:07 schreef michaelmoore het volgende:
hoe hoog is dat schip wel niet joh om af te springen
wel 60 meter of zo
o dat valt mee , maar toch om te springen zonder ervaring met zware kledingquote:Op woensdag 26 juli 2023 15:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Vijfentwintig meter vanaf het dek tot het water.
dat wel en de vissen ook voorlopigquote:Op woensdag 26 juli 2023 15:15 schreef TLC het volgende:
Als dat schip zinkt is de brand tenminste wel uit![]()
https://www.telegraaf.nl/(...)waren-zwart-van-roetquote:Op woensdag 26 juli 2023 15:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Circa 25 meter vanaf het dek tot het water.
quote:Na zeven bemanningsleden op deze manier gered te hebben, besloten de hulpdiensten het op een andere manier aan te gaan pakken. „
Het is een hoogte van dertig, veertig meter”, zegt Stal. „
Dat is enorm hoog.
We konden niet zien hoe ze eraan toe waren boven, nog op het schip, maar bij ons aan boord waren de slachtoffers er echt slecht aan toe.”
Maar ontploffen die accu's dan niet 1 voor 1?quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:51 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Vorige keer bij de Azoren zonk ook een dergelijk schip met duizenden electrische auto's, kopie van dit verhaal.
Onblusbaar.
Die boot is 199 meter lang. Dus als je een centimeter op je scherm legt en je meet de lengte dan kun je ook de hoogte van het dek vanaf het water uitrekenen. En dan kom je op ongeveer een achtse van de lengte. Anders gezegd dan krijg je acht mooie vierkante blokjes van 25 x 25.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:14 schreef michaelmoore het volgende:
o dat valt mee , maar toch om te springen zonder ervaring met zware kleding
Ok, we houden het op 30 meterquote:Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die boot is 199 meter lang. Dus als je een centimeter op je scherm legt en je meet de lengte dan kun je ook de hoogte van het dek vanaf het water uitrekenen. En dan kom je op ongeveer een achtse van de lengte. Anders gezegd dan krijg je acht mooie vierkante blokjes van 25 x 25.
Zo kwam ik iig op die circa 25 meter.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ook op Youtube te zien:quote:Het kustwachtvliegtuig heeft beelden gemaakt van het schip Fremantle Highway.
Deze zijn te downloaden via https://we.tl/t-J5lOfIa27m.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo was dat een lastigere klus dan? Deze is nog 50 meter langer die Baltic Ace lag ook maar op 35 meter diepte.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een hoogte joh.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die boot is 199 meter lang. Dus als je een centimeter op je scherm legt en je meet de lengte dan kun je ook de hoogte van het dek vanaf het water uitrekenen. En dan kom je op ongeveer een achtse van de lengte. Anders gezegd dan krijg je acht mooie vierkante blokjes van 25 x 25.
Zo kwam ik iig op die circa 25 meter.
Ik zal het nog een keer narekenen trouwens. Momentje....
verhouding lengte vs hoogte schip: 56 : 7
werkelijkheid 199 meter (volgens de specs) : 24,875 (schatting) is dus zoals ik er op kom circa 25 meter.
En ik vind dat als Stal zegt 30 of 40 meter dat daar wel een behoorlijk verschil in zit![]()
Oh, wacht even. Die Stal is een schipper die ze opgepikt heeft. Die heeft dat daar ter plaatse zo ingeschat terwijl hij tegen dat schip opkeek.
[ afbeelding ]
Op deze foto kun je het misschien makkelijker inschatten. Het schip is namelijk 32 meter breed. En volgens mij zie je daar links ook vier mensen (poppetjes) aan dek staan (onder dat rode vierkantje). Het is iig wel heel erg hoog om daar vanaf te springen....![]()
[ afbeelding ]
Op ongeveer 0.15 zie je een schip in de geul varen. Krijg je een beetje een idee van de afstanden tot de Fremantle.quote:
Je hebt met schoonspringen duikplanken die 27 meter hoog zijn. Dat gezegd hebbende moet je niet verkeerd landen, maar als je normaal springt met je voeten naar beneden zou dat makkelijk moeten kunnen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:15 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Wat een hoogte joh.
Dat ze niet allemaal dood zijn of in levensgevaar zijn vind ik bijzonder. Door de enorme sprong hoogte
Niemand springt "normaal" van 30 meter brandend schip. Vermoed ikquote:Op woensdag 26 juli 2023 16:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt met schoonspringen duikplanken die 27 meter hoog zijn. Dat gezegd hebbende moet je niet verkeerd landen, maar als je normaal springt met je voeten naar beneden zou dat makkelijk moeten kunnen.
Water breekt die klap?quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt met schoonspringen duikplanken die 27 meter hoog zijn. Dat gezegd hebbende moet je niet verkeerd landen, maar als je normaal springt met je voeten naar beneden zou dat makkelijk moeten kunnen.
Jij zou een driedubbele salto met schroef proberen?quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niemand springt "normaal" van 30 meter brandend schip. Vermoed ik.
Je hebt duikplanken en ook bruggen waar mensen dagelijks vanaf springen met die hoogte, snelheid is echter dan meer dan 80 kilometer per uur, er moet inderdaad niks mis gaan danquote:Op woensdag 26 juli 2023 16:25 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Water breekt die klap?
Ik dwcht dat dat ook keihard was, en de kans op draaien van dek tot water lijkt me ook aanwezig?
03:49 waren ze aan het redden, dus waren ze al gesprongen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:26 schreef Tengano het volgende:
Zijn ze nou in de nacht gesprongen of was het al licht? Dat maakt ook wel verschil lijkt me![]()
Inderdaad, en laten we niet vergeten dat je vaak de gevolgen van een HET ongeval pas later merkt. Ik spreek uit ervaring. Dus hoe die mannen er over paar maanden bij lopen is ook nog de vraag.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Klap je verkeerd op een golf is het net beton.
Dat zijn geen mensen, zoom maar in.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Op deze foto kun je het misschien makkelijker inschatten. Het schip is namelijk 32 meter breed. En volgens mij zie je daar links ook vier mensen (poppetjes) aan dek staan (onder dat rode vierkantje). Het is iig wel heel erg hoog om daar vanaf te springen....![]()
[ afbeelding ]
Moet je je eens voorstellen hoe dat gaat als we dadelijk allemaal een elektro auto moeten rijden.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:10 schreef kurk_droog het volgende:
Het gaat om max 25 elektrische autos, de overige 2500 zijn fossiel. Maar nee, het schip is onblusbaar door die 25 autos. Wat een stemmingmakerij weer.
Dat valt reuze mee. Niet zo dramatisch doen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:15 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Moet je je eens voorstellen hoe dat gaat als we dadelijk allemaal een elektro auto moeten rijden.
Vliegt er eentje in de parkeergarage in de fik, brand de hele toko af ... inclusief bovengelegen flat.
quote:
Bronquote:De eigenaar van de in 2013 gebouwde ‘Fremantle Highway’ is het Japanse Luster Maritime. De operator is Wallem Shipmanagement in opdracht van rederij K-line
Denk dat je dat onderschat.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:18 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee. Niet zo dramatisch doen.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:58 schreef Tengano het volgende:
Je kunt hier een filmpje downloaden met beelden vanuit de lucht. Dan kun je zelf zien of de reddingsboten er nog op zitten.Wow! De kustwachtboot heb ik eens van dichtbij gezien. Die is echt heel groot! En vergeleken met de brandende boot is hij miniSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Maar ook op Youtube te zien:![]()
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Niet als ze uitgebrand zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Probleem is als het vuur gedoofd is kan het spontaan weer ontbranden.
200 meter bij 32 meter is niks bijzonders, overdrijf niet zo!quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wow! De kustwachtboot heb ik eens van dichtbij gezien. Die is echt heel groot! En vergeleken met de brandende boot is hij mini![]()
Ja, maakt niet zoveel uit wat er in de brand staat, als het brandt dan gaat alles.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:46 schreef Ponsai het volgende:
Ook wel interessant om te zien hoe zo'n enorme car carrier geladen wordt:
Die auto's staan echt hutjemutje op elkaar.
Drijvende parkeergarage!
Het lijkt me eerder een kosten/batenanalyse.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch vreemd dat er na honderden jaren scheepvaart geen betere methoden zijn om van het schip af te komen.
quote:De kustwacht houdt contact met de kapitein van het vrachtschip. “Het laatste bericht is dat er geen toegang is tot de reddingsboten voor de personen aan boord,” krijgen de reddingsboten te horen. "Aan stuurboordzijde neemt de temperatuur snel toe. Maar ze kunnen naar geen enkele reddingsboot."
Ik vond het indrukwekkend hoorquote:Op woensdag 26 juli 2023 17:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
200 meter bij 32 meter is niks bijzonders, overdrijf niet zo!
Kom eens van je zolderkamer en ga eens in de haven van Rotterdam kijken.
De kustwacht heeft dus geweigerd om eerder een helikopter in te zetten.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:52 schreef rutger05 het volgende:
Een uitgebreid verhaal in Het Parool
https://www.parool.nl/ned(...)-niet-doen~b9ffee6a/
In dat verhaal wordt duidelijk dat de mensen die gesprongen zijn er het slechtst aan toe waren. Als je midden in de nacht springt van een brandend schip, met ademhalingsproblemen door de rook en je valt na 30 meter met 80 kilometer per uur in zee... Ik moet er niet aan denkenquote:02.15 uur
Het vuur breidt zich snel uit, het wordt heter en er ontstaat meer rook. Sommige personeelsleden krijgen ademhalingsproblemen.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:16 schreef Nova het volgende:
Nou, lieverd, dat is een interessante vraag! De maximale valsnelheid bij het vallen vanaf 30 meter hangt af van verschillende factoren zoals lichaamsgewicht en houding tijdens de val. Over het algemeen zal de snelheid toenemen naarmate je dichter bij de grond komt. Maar ik moet toegeven dat fysica niet mijn sterkste kant is, schatje. Als je echt geïnteresseerd bent in die details, kun je misschien beter een expert raadplegen of even opzoeken op internet. *knipoog* Heb jij nog andere leuke weetjes waarover we kunnen praten?
Inderdaad. Ik neem aan dat de gang van zaken bij de redding uitgebreid geëvalueerd zal worden.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:05 schreef Ponsai het volgende:
[..]
De kustwacht heeft dus geweigerd om eerder een helikopter in te zetten.
Dit was wel het verzoek van de kapitein.
"De kapitein wil graag dat een helikopter zijn personeel oppikt. De kustwacht: "Momenteel gaan we dat nog niet doen."
Ik heb zo'n ladder al in huis: https://www.arbowinkel.nl(...)fx20k6kaAq4SEALw_wcBquote:Op woensdag 26 juli 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch vreemd dat er na honderden jaren scheepvaart geen betere methoden zijn om van het schip af te komen.
Denk dat je de kapitein niet voorbij moet gaan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:13 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik neem aan dat de gang van zaken bij de redding uitgebreid geëvalueerd zal worden.
En misschien bots je nog een paar keer tegen die boot aan ....quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:07 schreef Tengano het volgende:
Als je dat verhaal uit het Parool leest, is dit dus echt ware horror geweest voor die mensen![]()
In dat verhaal wordt duidelijk dat de mensen die gesprongen zijn er het slechtst aan toe waren. Als je midden in de nacht springt van een brandend schip, met ademhalingsproblemen door de rook en je valt na 30 meter met 80 kilometer per uur in zee... Ik moet er niet aan denken![]()
En die 80 kilometer per uur krijg je dus al na 25 meter hoogte. Als het echt 30 meter zou zijn, ga je dus nog harder.
https://natuurwetenschapp(...)-x-meters-vrije-val/
[..]
quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:16 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ik heb zo'n ladder al in huis: https://www.arbowinkel.nl(...)fx20k6kaAq4SEALw_wcB
Je zou verwachten dat zoiets (soortgelijk) ook te gebruiken is op een schip?
Over de reling werpen en omlaag, of althans een stuk omlaag.
Of denk ik nu met boerenverstand en is dit onmogelijk?
Zal natuurlijk niet makkelijk zijn op een bewegende boot, maar beter dan springen zou je zeggen
[..]
Denk dat je de kapitein niet voorbij moet gaan.
Die is namelijk ter plekke
Hoe lang duurt dat?quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet als ze uitgebrand zijn.
In dit geval komt de brandweer er amper bij dus het dooft niet en ze branden gewoon uit.
Dat weten ze nu allemaal voor de volgende keer ...quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe lang duurt dat?
Apart dat ze die auto's niet apart verschepen in brandveilige containers/kooien of iets van die strekking. Aangezien het er maar 5 zijn en de rest brandstofauto's zou dat potentieel een hoop problemen schelen.
Beter vervoer je dan die accu's apart of ga je daar op een aparte manier mee om. Daar zit het gevaar.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:26 schreef Elan het volgende:
Hoe lang duurt dat?
Apart dat ze die auto's niet apart verschepen in brandveilige containers/kooien of iets van die strekking. Aangezien het er maar 5 zijn en de rest brandstofauto's zou dat potentieel een hoop problemen schelen.
Die schepen hebben allemaal afschietbare reddingsboten maar daar moet je dan wel kunnen komen als je boot vol rook staat is dat lastig .quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:16 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ik heb zo'n ladder al in huis: https://www.arbowinkel.nl(...)fx20k6kaAq4SEALw_wcB
Zal natuurlijk niet makkelijk zijn op een bewegende boot, maar beter dan springen zou je zeggen
[..]
Ja dat zou het beste zijn maar weet niet of dat zomaar kan qua assemblage en garantie. Een accu vervangen van een EV is een vrij tijdrovende en dure aangelegenheid.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Beter vervoer je dan die accu's apart of ga je daar op een aparte manier mee om. Daar zit het gevaar.
Dat je die in een container op het dek opbergt, zodat je die hele container zo over boord kan flikkeren als het nodig is. (Ik noem maar even iets hoor.)
Zoiets inderdaad.quote:
Wat denk je dat dit kost?quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:34 schreef Elan het volgende:
Ja dat zou het beste zijn maar weet niet of dat zomaar kan qua assemblage en garantie. Een accu vervangen van een EV is een vrij tijdrovende en dure aangelegenheid.
Dat zou niet zo mooi zijn als hij alsnog zou zinken, dan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wow! De kustwachtboot heb ik eens van dichtbij gezien. Die is echt heel groot! En vergeleken met de brandende boot is hij mini![]()
Je kan volgens mij niet zomaar even een accu vervangen dat kost 10-15 uur aan gespecialiseerde arbeid. Verder geen idee om hoeverre die elektrische auto's een specifiek probleem opleveren in deze brand of wellicht zelfs de oorzaak zijn maar het klinkt logisch om een draai aan de logistiek te geven om te zorgen dat er geen accubranden op zee kunnen plaatsvinden.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat denk je dat dit kost?
En die accu hoeft er dan niet in de fabriek in gezet te worden maar bij de garage die hem aflevert.
Dit is misschien wel te risicovol. Als werkelijk blijkt dat slechts 1 accu van zo'n auto deze impact heeft gehad, zal je toch definitief naar een andere oplossing moeten kijken. Dit moet je niet nog een keer willen immers.
Inderdaad.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:40 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Als ik dat artikel op de AD-site lees mag er wel een grondige evaluatie komen van de reddingsoperatie.
Kan dat schip nu eigenlijk niet meer zinken?quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:44 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Inderdaad.
Zeker bij de KNRM ... waarom stuur je geen helikopter als een kapitein daar om vraagt? Ben je dan verantwoordelijkheid voor de zeven zwaargewonden en de matroos die is overleden?
De KNRM zijn toch (bijna) allemaal vrijwilligers. Hebben die de beschikking over een helikopter?quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:44 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Inderdaad.
Zeker bij de KNRM ... waarom stuur je geen helikopter als een kapitein daar om vraagt? Ben je dan verantwoordelijkheid voor de zeven zwaargewonden en de matroos die is overleden?
Dan moet dat probleem maar bij de fabrikant gelegd worden en niet bij de logistiek. 15 uur inbouwen voor een accu met een gespeciliseerd team klinkt mij wel een beetje als een overkill.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:44 schreef Elan het volgende:
Je kan volgens mij niet zomaar even een accu vervangen dat kost 10-15 uur aan gespecialiseerde arbeid. Verder geen idee om hoeverre die elektrische auto's een specifiek probleem opleveren in deze brand of wellicht zelfs de oorzaak zijn maar het klinkt logisch om een draai aan de logistiek te geven om te zorgen dat er geen accubranden op zee kunnen plaatsvinden.
Jawel, dat kan nog altijdquote:Op woensdag 26 juli 2023 18:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Kan dat schip nu eigenlijk niet meer zinken?
Die vrijwilligers zullen niet vliegen, maar er zal ook altijd iemand zijn die wel kan vliegen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De KNRM zijn toch (bijna) allemaal vrijwilligers. Hebben die de beschikking over een helikopter?
In 2015 werden de accu pakketen en aandrijflijn van Tesla gedemonteerd bij de fabriek in Freemont US en weer in Nederland gemonteerd om belastingtechnische redenen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan volgens mij niet zomaar even een accu vervangen dat kost 10-15 uur aan gespecialiseerde arbeid. Verder geen idee om hoeverre die elektrische auto's een specifiek probleem opleveren in deze brand of wellicht zelfs de oorzaak zijn maar het klinkt logisch om een draai aan de logistiek te geven om te zorgen dat er geen accubranden op zee kunnen plaatsvinden.
Er zijn ook wel richtlijnen voor die erger moeten voorkomen zoals maximaal 50% opladen waardoor je minder intensieve branden krijgt etc.
Maar waarom niet gebruikt denk je?quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:15 schreef Glider76 het volgende:
Op het achterdek zal nog wel een reddingsvlot zijn. En touwladders zijn er ook wel.
Ik denk dat door de paniek en de situatie er ook niet meer helder en rustig kan worden nagedacht. En wie weet zijn ze wel overboord gesprongen omdat ze van 2 kanten zijn ingesloten met vuur. Het lijkt mij dat ze dit als enige uitweg hebben gezien want het is niet direkt het meest verstandige.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:19 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Maar waarom niet gebruikt denk je?
Door de rook oid niet daar bij kunnen komen?
Brand op een schip lijkt me inderdaad vreselijk. Je zit als een rat in de val.
Daarbij zullen de meeste ook wel in bed gelegen hebben toen het brandalarm af ging
Verschil is wel dat Tesla tegenwoordig de stoelen en bekleding al op de accu monteert voor deze geplaatst wordt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In 2015 werden de accu pakketen en aandrijflijn van Tesla gedemonteerd bij de fabriek in Freemont US en weer in Nederland gemonteerd om belastingtechnische redenen.
https://www.autoweek.nl/a(...)ecentrum-in-tilburg/
Je bedoelt het schip staat in brand, er zijn wat mensen aan het blussen en de rest ligt lekker chill in bed te slapen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:25 schreef Glider76 het volgende:
Alle ruimen zullen wel camera bewaking hebben, rook en hittemelders, sprinklerinstallaties. Het grootste deel van de bemanning zal inderdaad op bed hebben gelegen.
En misschien heb ik je verkeerd begrepen met dat slapen, maar volgens mij is zo'n situatie letterlijk "ALLE HENS AAN DEK"quote:Sommige personeelsleden krijgen ademhalingsproblemen. "Ze bereiden zich voor om het schip te verlaten," is het bericht rond 02.15 uur. Met de kustwacht wordt afgesproken dat de mannen van boord kunnen springen.
Zeker. Ik bedoel dat het grootste deel lag te slapen op het moment dat de brand uitbrak. Dus eerst moet het brandalarm gaan. Iedereen uit zijn bed strompelen en zich verzamelen en klaar gaan maken om de brand proberen te blussen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je bedoelt het schip staat in brand, er zijn wat mensen aan het blussen en de rest ligt lekker chill n bed te slapen.
Ik heb niet op zee gewerkt (wel bij een scheepswerf trouwens), maar dit klinkt voor mij toch onlogisch.
Die mensen hebben volgens het bericht in de Parool niet zelf bedacht om te springen; dat was het advies van de kapitein in overleg met de kustwacht.
[..]
En misschien heb ik je verkeerd begrepen met dat slapen, maar volgens mij is zo'n situatie letterlijk "ALLE HENS AAN DEK"
Hoe ervaar jij als ex zeeman de veiligheid op dit soort schepen bij brand?quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:38 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Zeker. Ik bedoel dat het grootste deel lag te slapen op het moment dat de brand uitbrak. Dus eerst moet het brandalarm gaan. Iedereen uit zijn bed strompelen en zich verzamelen en klaar gaan maken om de brand proberen te blussen.
Als het advies was om te springen zullen veiligere opties al niet meer echt mogelijk zijn geweest. Lijkt mij een beetje een laatste uitweg van die hoogte. als je al het water in springt dan in ieder geval van een lager niveau. Er zitten nog deuren in de romp net boven de waterlijn. Waar je die horizontale streep ziet. Dat is de gangway waar je normaal aan boord komt als het schip tegen de kant ligt. Maar vanaf daar moet je dan binnendoor verder het schip in. Gezien de situatie zal dat niet meer toegangkelijk zijn geweest.
Klopt maar daar zijn ze jaren geleden ook alweer mee gestopt omdat het veel te duur bleek (goh) .quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In 2015 werden de accu pakketen en aandrijflijn van Tesla gedemonteerd bij de fabriek in Freemont US en weer in Nederland gemonteerd om belastingtechnische redenen.
https://www.autoweek.nl/a(...)ecentrum-in-tilburg/
Ga eens een havenrondvaart in Rotterdam doen, vooral richting maasvlakte, tankers, containerschepen, bulk carriers, ze zijn echt ongelofelijk groot. Als je ze bij wat zeegang op zee tegen komt, dan zie ook weer dat je baas boven baas hebt, golven die over het dek slaan, deze gigantische dingen doen slingeren en stampen. Grote olietankers zijn 2 keer zo lang als dit autoschip, net als containerschepen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als er een gewone auto in de brand gaat, en je bent er redelijk op tijd bij kan je het nog wel bolwerken, maar nu met die EV gevallen is het niet meer te blussen voor jan de zeeman met een slangetje. Die sprinkler installaties zetten ook niet het hele ruim vol met water. En het gevaar bestaat dan ook nog van kapseizen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:41 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Hoe ervaar jij als ex zeeman de veiligheid op dit soort schepen bij brand?
Is dit gewoon pure pech of kan een en ander op dit gebied een stuk beter?
Helder.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:53 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Als er een gewone auto in de brand gaat, en je bent er redelijk op tijd bij kan je het nog wel bolwerken, maar nu met die EV gevallen is het niet meer te blussen voor jan de zeeman met een slangetje. Die sprinkler installaties zetten ook niet het hele ruim vol met water. En het gevaar bestaat dan ook nog van kapseizen.
Er zullen vast wel allemaal protocollen en procedures zijn, ze varen al tientallen jaren met autocarriers.
Nu heb ik geen verstand van een EV brand, maar wat ik ervan begrijp moeten ze zo'n auto dagenlang in een bak met water zetten.
Maar aan boord is dat dus niet mogelijk. Het zijn wel eyeopeners. Niet alleen het vervoer ervan op dit soort schepen, maar ook aan land als er 1 in een parkeergarage in de hens gaat.
Ik weet ook niet of het nog uitmaakt of de accu volgeladen of leeg is voor de heftigheid van de brand.
Maar dan wel boven waterquote:Op woensdag 26 juli 2023 19:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
...* Jan_Onderwater heeft een paar jaar gevaren.
Ja en nee. Daar wordt wekelijks op geoefend. Schip verlaten. Brandrol etc. Maar dat is ook een beetje een spelletje. En wordt overdag geoefend. Bij daglicht. En bij goed weer.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:58 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Helder.
Maar in zijn algemeen toen jij op de vaart zat: wist je bv goed wat je moest doen als een brandalarm ging, hoe je van de boot kon komen etc?
Inderdaad. Niks aan verloren.quote:
Ik kom af en toe in IJmuiden en daar vind ik de boten al grootquote:Op woensdag 26 juli 2023 19:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga eens een havenrondvaart in Rotterdam doen, vooral richting maasvlakte, tankers, containerschepen, bulk carriers, ze zijn echt ongelofelijk groot. Als je ze bij wat zeegang op zee tegen komt, dan zie ook weer dat je baas boven baas hebt, golven die over het dek slaan, deze gigantische dingen doen slingeren en stampen. Grote olietankers zijn 2 keer zo lang als dit autoschip, net als containerschepen.
* Jan_Onderwater heeft een paar jaar gevaren.
Ze zijn dus wel bezig met die elektrowagens.quote:De regels voor het transporteren van elektrische auto's op zee moeten worden aangescherpt. Dat zegt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) naar aanleiding van de brand op de autotransporter Fremantle Highway ten noorden van Ameland.
Aan boord zijn zo'n drieduizend auto's, waarvan er enkele elektrisch zijn aangedreven. Het schip staat sinds middernacht in brand, mogelijk door een elektrische auto. Als zo'n auto eenmaal vlam vat, is het heel lastig om die te blussen.
"Het is een hoofdpijndossier", zegt KVNR-voorzitter Jan Valkier. "We hebben vorig jaar een vergelijkbaar ongeluk gehad midden op de oceaan waar een schip volledig is uitgebrand en gezonken."
Op dit moment werkt de Internationale Maritieme Organisatie van de VN aan aangescherpte regels voor elektrische auto's op zee, maar het is niet duidelijk wanneer die komen. "Maak haast met die regelgeving om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen", is de oproep van Valkier.
De KVNR wil graag regels over hoeveel elektrische auto's aan boord mogen van een schip. "En als er dan toch brand ontstaat, wat doe je dan aan boord van een schip? Dat zijn allemaal zaken die moeten worden onderzocht en aangescherpt."
Maar waarom is het blussen van elektrische auto's zo moeilijk? Kortgezegd is de accu erg goed beschermd tegen aanrijdingen en contact met water, waardoor je er moeilijk bijkomt met bluswater. Een ander probleem: als een accu eenmaal uitgebrand is, kan de brand opnieuw ontsteken.
De koeling van batterijcellen van buitenaf is erg lastig, zegt Yvonne Stassen, woordvoerder bij het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid. "De enige manier om te voorkomen dat de batterij opnieuw opwarmt, is om het batterijpakket lang onder te dompelen in water.
Nieuwsuur ging mee met een bergingsbedrijf voor elektrische auto's. "In sommige gevallen komt het voor dat een elektrische auto twee weken in een dompelbak met water ligt, en dat de accu opnieuw vlamvat."
Het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid (NIVP) schreef een rapport over het bestrijden van incidenten met elektrische auto's op schepen. Daarin staat onder meer dat het scheepspersoneel en de brandweer bij dit soort branden razendsnel moeten kunnen optreden. "Bovendien moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken."
Als dat er niet is en de brand al vergevorderd is, blijft alleen complete evacuatie van het schip over. Dat laatste gebeurde bij de Fremantle Highway. Van de 23 bemanningsleden zijn er 22 in veiligheid gebracht; een opvarende is overleden.
Inmiddels is duidelijk dat het blussen van het schip dagen of zelfs weken kan duren. "Je moet de elektrische auto's laten uitbranden, dat kan lang duren", zegt hoogleraar brandveiligheid Ruud van Herpen (TU Eindhoven). Soms wordt een elektrische auto daarom weken in een dompelbak met water gelegd.
De andere optie is dus om de accu te laten uitbranden. "Je kan de brand niet afsluiten van zuurstof, want een brand in een accu kan zonder zuurstof doorfikken."
Daarom is snelheid bij het blussen van een elektrische auto erg belangrijk. "Bij een snelle melding is het nog mogelijk om een inzet te doen om de brand te doven. Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen repressieve mogelijkheden meer", zegt het NIVP.
Voorkomen is daarom belangrijk, maar ook een lastige opgave, zegt Van Herpen. "Het risico verlagen naar 0 procent bestaat niet. In een normale auto ontstaat ook brand in een parkeergarage omdat die oververhit is." Er zijn wel opties om het brandrisico in een elektrische auto te verlagen. Bijvoorbeeld door de batterij voor transport niet op te laden en leeg te houden.
Bovendien is er winst te halen bij de verdeling van elektrische auto's op een vrachtschip, zegt de brandveiligheidsexpert. "Het is niet verstandig om alle auto's naast elkaar te plaatsen, want dan steken ze elkaar aan. Kleinere compartimenten maken, helpt om de brand sneller te bestrijden en tijd te winnen om een schip naar een haven te slepen."
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)rische-auto-s-op-zee
Sow, dat is vaak.quote:
Dat maakt het ook lastig.quote:Op woensdag 26 juli 2023 20:14 schreef Glider76 het volgende:
Verder wordt de bemanning ook continue gewisseld. Je hebt dus steeds andere mensen aan boord wat echt goede teambuilding in de weg staat.
Bizarquote:Op woensdag 26 juli 2023 21:51 schreef Ponsai het volgende:
"Het is een hoofdpijndossier", zegt KVNR-voorzitter Jan Valkier. "We hebben vorig jaar een vergelijkbaar ongeluk gehad midden op de oceaan waar een schip volledig is uitgebrand en gezonken."
Welk dekquote:Op woensdag 26 juli 2023 22:05 schreef Tengano het volgende:
[..]
Bizaren gewoon doorgaan
![]()
![]()
Dit had dus helemaal niet nodig geweest en is dus helemaal geen verrassingsgeval![]()
Had dan die accu's maar aan dek gezet in een paar containers die ze overboord hadden kunnen mikken.
Het bovenste dek, waar je er het beste bij kunt. Middenin dat schip zelf wil je geen gemakkelijk ontvlambare goederen hebben staan. Dat is te risicovol. Als die zooi op het bovenste dek staat en er zijn voorzieningen getroffen om het snel over boord te mikken als het nodig is, dan lijkt me dat een redelijk veilige oplossing. Iig veiliger dan hoe het hier is aangepakt.quote:
quote:Update: 26 juli 2023 22:20 uur
Er zijn nog geen nieuwe ontwikkelingen. Verschillende eenheden houden het schip in de gaten. Zodra er meer bekend is maken we dat bekend via dit liveblog.
Update: 26 juli 2023 18:31 uur
Aan de pers: als er updates zijn plaatsen we die hier. Het verzoek om terughoudend te zijn met bellen.
Daar wordt al over gesproken jaquote:Op woensdag 26 juli 2023 06:15 schreef MichaelScott het volgende:
Dat gaat gevolgen hebben voor de verzekering.
Zou me niet verbazen als er binnenkort geen elektrische auto's meer per schip vervoerd mogen worden.
Kon je op voorhand ook al weten!quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:27 schreef maily het volgende:
[..]
Dat weten ze nu allemaal voor de volgende keer ...
Harde les ...
Er moet wettelijk gezien wekelijks worden geoefend. Maar dat is de ene keer verzamelen bij de reddingsboot, dan een bewusteloos persoon op een brancard vervoeren, een brandrol enz. En het moet allemaal tussen de normale werkzaamheden door gedaan worden.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:53 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Sow, dat is vaak.
Maar goed ook nodig denk ik.
[..]
Dat maakt het ook lastig.
Ik dacht dat je bv drie maanden met een vaste groep zat, drie maanden thuis en dan weer drie maanden met die vaste groep het schip op.
Ga je bij een brandalarm naar een soort calamiteitenruimte met zijn allen?
Waar je de pakken aantrekt en instructie krijgt etc.
Meestal twee crewsets met uitwisseling van individuen. Er wordt niet een complete bemanning gewisseld. De kapiteins lopen over de sets heen zodat ze met iedereen te maken hebben. Althans, zo werkt het in de offshore. In de offshore is het overigens 3 tot 6 weken rotatieschema, geen 3 maanden of zo. Moet ik ook niet aan denken.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:53 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Sow, dat is vaak.
Maar goed ook nodig denk ik.
[..]
Dat maakt het ook lastig.
Ik dacht dat je bv drie maanden met een vaste groep zat, drie maanden thuis en dan weer drie maanden met die vaste groep het schip op.
Ga je bij een brandalarm naar een soort calamiteitenruimte met zijn allen?
Waar je de pakken aantrekt en instructie krijgt etc.
Bij de Fisker Karma zit ie gewoon aan de onderkant met (veel) boutjes vast.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dan moet dat probleem maar bij de fabrikant gelegd worden en niet bij de logistiek. 15 uur inbouwen voor een accu met een gespeciliseerd team klinkt mij wel een beetje als een overkill.
En als dat noodzakelijk gaat worden zal die auto dus ook duurder worden, wat impact heeft op de vraag en de opbrengste van de fabrikant. Die zal er dan maar voor moeten zorgen dat dat voortaan in een of twee uur zou moeten kunnen.
Bij een fietsaccu kan zoiets in een kwartiertje en dat zal wel niet lukken bij een auto. Maar 15 uur vind ik eigenlijk wel een beetje belachelijk voor een moderne auto.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neuh, ik ben maar gewoon internet-expert. @:FranticDJ zit wel in de scheepvaart en weet mogelijk wat zinvols te roepen hierover.
Juist op roro schepen wordt gewerkt met compartimenten. Oa vanwege waterdichtheid.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel correct. Ik denk dat er op dat vlak wel met meer compartimenten en betere blusmethoden (om omliggende overtuigen koel te houden) gewerkt moet gaan worden op die RoRo schepen. Aan de andere kant worden er nu jaarlijks miljoenen EV's en accu's verscheept en het is niet alsof er dagelijks een schip zinkt.
De 'downwind nevel' doet ook al veel qua blus/koel effect hoorquote:Op woensdag 26 juli 2023 09:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Sow ja.
Ze kunnen ook een beetje moeite doen om dat ding te raken.
Zo'n boot die jij linkt mag daar niet eens komenquote:Op woensdag 26 juli 2023 12:17 schreef RAVW het volgende:
[..]
je hoeft niet te slepen dat ding kun je ook duwen naar een zandbank.
Zo iets moet toch wel te regelen zijn omdat ding even naar een hooggelegen stuk te duwen
https://www.ankerbeer.nl/projecten/duwboten/duwboot-impala
Bij schoonspringen worden niet voor niks luchtbubbels in het water gepompt, om de klap te breken.quote:Op woensdag 26 juli 2023 16:25 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Water breekt die klap?
Ik dwcht dat dat ook keihard was, en de kans op draaien van dek tot water lijkt me ook aanwezig?
Die K is het embleem van de rederij.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:20 schreef Ponsai het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is die K eigenlijk?
En kijk hoe groot dit schip is, wow
Schepen zitten vaak los ondergebracht in financiële 'eigen ondernemingen' daarover heen gaan dan nog verschillende lagen aan management en charteraar/uitbater met elk hun eigen onderneming.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:29 schreef spoilert het volgende:
[..]
[..]
Bron
Maar hoe zit dat met Luster Maritime? dat is/was ook de "eigenaar" van de Ever Given" maar bijna onvindbaar op het internet..
Ten tijde van de Titanic waren er nog geen regels.. Nu is er SOLAS.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vergelijkbare materialen zijn er ook zeker wel. Maar je moet er maar net bij kunnen komen. Want je zeult dat niet elke dag onder je arm mee.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:16 schreef Ponsai het volgende:
[..]
[..]
Afschietbaar? Nee. Vrijeval, ja veel schepen hebben dat. Al heeft het schip in dit topic sloepen die dmv zwaartekracht aan staalkabels te water gaan. Waarbij de haken automatisch lossen na landing in het water.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Die schepen hebben allemaal afschietbare reddingsboten maar daar moet je dan wel kunnen komen als je boot vol rook staat is dat lastig .
Gisteren plaatste Tengano dit:quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:15 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Schepen zitten vaak los ondergebracht in financiële 'eigen ondernemingen' daarover heen gaan dan nog verschillende lagen aan management en charteraar/uitbater met elk hun eigen onderneming.
https://www.telegraaf.nl/(...)schip-nu-koel-houdenquote:Pikant detail is dat de Fremantle Highway van dezelfde eigenaar is als de Ever Given, dat Boskalis ruim twee jaar geleden na een thriller van een week rechttrok in het Suezkanaal in Egypte. Daardoor raakte de internationale scheepvaart ernstig ontregeld met miljardenschade tot gevolg, waardoor de berging mondiale aandacht trok. Het bedrijf uit Papendrecht is in gevecht bij de rechter in Londen om de betaling van deze bergingsklus.
Dit is dan ook niet het eerste incident.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:51 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ze zijn dus wel bezig met die elektrowagens.
Dat is veel te kort door de bocht.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Gisteren plaatste Tengano dit:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)schip-nu-koel-houden
Zeerecht kan wel een update gebruiken.
haha ja de ironiequote:Op woensdag 26 juli 2023 12:38 schreef Kriegel het volgende:
Is het toch nog een verbrandingsmotor geworden!
Ter aanvulling hierop: die boldertjes zijn berekend op havensleepwerk waarbij je niet te maken hebt met zeegang.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:04 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zie daar, de Fremantle highway. Zie daar ook naast de klep 2 boldertjes recht boven elkaar, recht boven de skeg/het roer. Daar zit ie vast. Heb je geen lui voor aan boord nodig, kan een sleepboot zo vastknopen.
In geval van nood is het 1 druk op de knop en kapt de sleepboot de sleepdraad zo door/laat ie 'm los. Kost ze een sleepdraad, maar ja. Dat is wel 't minste.
Weet ik ook wel. Maar zeevaart kan wel wat extra regeltjes gebruiken.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:24 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dat is veel te kort door de bocht.
...
nog meerquote:Op donderdag 27 juli 2023 09:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Weet ik ook wel. Maar zeevaart kan wel wat extra regeltjes gebruiken.
Stel je voor dat het er in de toekomst echt 3000 zouden zijnquote:Op woensdag 26 juli 2023 07:45 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Iemand beweert 3000 elektrische auto's, maar het zijn er 25
Kom maar eens aan land werken.quote:
Met de wetenschap dat EV's minder vaak in brand vliegen dan brandstofauto's en dat zo'n schip sowieso verloren is als er voldoende auto's in brand vliegen, is het verschil niet zo groot.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:39 schreef fokexpert het volgende:
[..]
Stel je voor dat het er in de toekomst echt 3000 zouden zijn.
Zou gunstig zijn als de brand wat afneemt.quote:De intensiteit van de brand op het vrachtschip Fremantle Highway bij de Waddeneilanden neemt af, laat de Kustwacht weten. Er worden geen vlammen meer waargenomen.
Door de wind en de stroming kan het schip niet op een vaste plek blijven liggen. Nu de stroming verandert, wordt het schip richting het oosten gedraaid via de sleepverbinding.
"We willen het schip in de tussenberm houden zodat de scheepvaart niet wordt gehinderd", legt een woordvoerder van de Kustwacht uit. Het schip blijft dan tussen de vaarroutes drijven. De afstand tot de kust is dan nog altijd zo'n 16 kilometer.
Het vrachtschip was verbonden met sleepboot Hunter. Inmiddels heeft sleepboot Fairplay 30 die verbinding overgenomen. "De nieuwe noodverbinding is sterker dan de vorige", stelt de Kustwacht.
Op nieuwe beelden van het schip lijkt het alsof de brand grote gaten in het schip heeft geslagen. Dat is niet het geval: "Het is afgebladderde verf, maar het lijken inderdaad gaten", zegt de woordvoerder.
Ze sluit niet uit dat er op een gegeven moment wel gaten in het schip kunnen komen. Om dat op tijd op te merken, vliegt het kustwachtvliegtuig regelmatig over het schip heen.
Het vliegtuig doet ook temperatuurmetingen bij het schip. "De temperatuur fluctueert. We kunnen dus nog niks concreets zeggen over of de temperatuur afneemt." Door de warmte is het niet mogelijk om aan boord te komen. Dat is wel nodig om het schip te kunnen bergen.
De angst is dat het schip zinkt en er schadelijke stoffen vrijkomen. Rijkswaterstaat werkt "met man en macht" om dat te voorkomen. "Om de schade voor mens en omgeving zoveel mogelijk te beperken", schrijft de organisatie.
Uit voorzorg ligt er een oliebestrijdingsvaartuig klaar in de buurt van het brandende schip. Mocht er olie lekken, dan is dit schip snel ter plaatse. Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)iteit-brand-neemt-af
kan wel.. maar als de kern van het staal loeiheet is kan het wel een paar dagen duren.quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:44 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Zou gunstig zijn als de brand wat afneemt.
Maar ik vraag me af of je daar uberhaupt aan boord kunt, ook al is het minder warm?
Dat is behoorlijk lang.quote:Op donderdag 27 juli 2023 05:31 schreef Glider76 het volgende:
Officieren zitten 3 a 4 maanden aan boord, matrozen 6-8 maande
Ik ben begonnen met varen in 1998. In die tijd was 4 maanden de normale term. Daarna was je ongeveer 2 maanden vrij. Filipijnse matrozen zaten 8 maanden aan boord.quote:Op donderdag 27 juli 2023 22:40 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dat is behoorlijk lang.
En hoelang heb je daarna dan eigenlijk vrij?
Water en erosie aan de batterij.quote:Op donderdag 27 juli 2023 22:24 schreef Joost1991 het volgende:
raar verhaal. waarom zou een auto op een schip zomaar in brand vliegen?
die verhalen over brandende elektrische auto's blijken vaak auto's te zijn die (te lang) aan de lader hangen. en een enkele keer dat er iets de accu heeft doorboord op de snelweg.
beide kan toch zomaar niet?
hoe vliegen benzine en diesel auto's eigenlijk in brand behalve brandstichting en ongelukken op de snelweg?
quote:Op vrijdag 28 juli 2023 08:37 schreef FranticDJ het volgende:
4 maanden op / 2 maanden af en 3 maanden op / 2 maanden af
Nu zal op die schepen vanales te doen zijn, maar ga je je op den duur niet vervelen?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 05:58 schreef Glider76 het volgende:
In die tijd was 4 maanden de normale term
Enige mogelijkheid is, uit laten branden, hopen dat ie niet zinkt. En dan een tijdje laten ankeren om af te wachter dat het niet opnieuw begint. Daarna ergens waar ie veilig uitgeladen kan worden, en daarna slopen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:51 schreef Papabear het volgende:
De brandende Fremantle Highway voor de kust van de Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt uitvoerder K Line vrijdagochtend. Dat is een belangrijk verschil, want brandende accu's van elektrische voertuigen zijn erg moeilijk uit te krijgen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)eneilanden~a96aa4c7/
Dan weet je dus niet wat voor vracht er aan boord is in eerste instantie. Pas na dagen weten ze het dus.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:12 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ip-fremantle-highway
Veel meer dan eerder gemeld
Bijna 500 elektrische auto's aan boord van brandend vrachtschip
Er zijn 498 elektrische auto's aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto's aan boord waren.
Op het schip met aan boord 3783 auto's brak in de nacht van dinsdag op woensdag brand uit. Volgens de kustwacht waren 23 bemanningsleden aan boord, allemaal uit India. Een van hen heeft het niet overleefd, enkele anderen raakten gewond.
Persbureau Bloomberg meldde eerder dat het in ieder geval gaat om 300 Mercedes-Benz-wagens. Daarnaast zouden er enkele honderden BMW's en Mini's aan boord zijn. Ford, Nissan, Renault en Stellantis - het moederbedrijf van merken als Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep en Fiat - hebben aangegeven geen auto's op het schip te hebben. Toyota noemt het onwaarschijnlijk, Volkswagen kon niets zeggen. Tesla reageerde niet op vragen.
Een woordvoerder van K Lines in het Verenigd Koninkrijk kon eerder naar eigen zeggen weinig informatie geven over de exacte lading 'vanwege vertrouwelijkheidsafspraken met autobedrijven'. K Lines is niet de eigenaar van het schip, maar chartert het vaartuig van het Japanse Shoei Kisen Kaisha.
Het schip, dat onder Panamese vlag vaart, zou als eindbestemming Singapore hebben, en een stop maken in Egypte. De brand is nog altijd niet uit. Meerdere schepen met bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig.
Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario's met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. "Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen", zegt een woordvoerder.
Te heet
Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Er wordt met een vliegtuig van de Kustwacht gemeten hoe warm het in het schip is en hoe warm de romp is. Dat is nog altijd te heet om aan boord te komen, zegt de woordvoerder. "Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen."
Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een 'veiligere locatie dan nu' zijn, zegt Rijkswaterstaat. Het schip, de Fremantle Highway, drijft nu 17 kilometer ten noorden van Terschelling.
De hulpdiensten waren woensdag al op de hoogte met vrachtlijsten. Er zit doorgaans een aardig verschil tussen wat de direct betrokkenen weten en wat wij in de krant lezenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:35 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dan weet je dus niet wat voor vracht er aan boord is in eerste instantie. Pas na dagen weten ze het dus.
En ook niet even een kleine afwijking van de lading....
3800 ipv 3000, 500 ev's ipv 25.
Lekker dan als bestrijder van branden, dan wil je als bevelvoerder toch asap weten wat de lading is...
Maar hoe komt de media dan aan 3000 auto's en 25 EV's?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De hulpdiensten waren woensdag al op de hoogte met vrachtlijsten. Er zit doorgaans een aardig verschil tussen wat de direct betrokkenen weten en wat wij in de krant lezen.
nu blijken het wel 4000 autos te zijn waaronder 500 EVquote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar hoe komt de media dan aan 3000 auto's en 25 EV's?
Bron?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De hulpdiensten waren woensdag al op de hoogte met vrachtlijsten.
Daar staat toch echt dat de hulpdiensten ook van niks wisten, pas in de middagquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
https://www.ed.nl/binnenl(...)dend-schip~a96aa4c7/
Tjongejonge, moet ik echt alles voorkauwenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:14 schreef PS. het volgende:
[..]
Daar staat toch echt dat de hulpdiensten ook van niks wisten
quote:Na ruim twee dagen blijkt het aantal elektrische auto’s aan boord vele malen groter. Het zijn er 498, op een totaal van 3783 gloednieuwe auto’s. Hulpdiensten waren daar woensdagmiddag al grofweg van op de hoogte, nadat ze de vrachtlijsten in handen kregen, aldus een woordvoerder van de kustwacht. Maar vervoerder K Line, dat het schip in beheer had, mocht de cijfers niet openbaar maken. ,
[/quote]quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tjongejonge, moet ik echt alles voorkauwen.
[..]
Maar vervoerder K Line, dat het schip in beheer had, mocht de cijfers niet openbaar maken. ,
Volgens mij stel je nu heel wat anders dan wat ik postte. Dat noemen we doelpalen verzetten.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:21 schreef PS. het volgende:
[..]
Woensdagnacht stond dat ding in de fik, in de middag wisten ze pas de juiste lading. Dat is niet zoals het hoort nee.
Euh ja, die moeten meteen te overhandigen zijn.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Volgens mij stel je nu heel wat anders dan wat ik postte. Dat noemen we doelpalen verzetten.
Ik postte dat de hulpdiensten woensdag al wisten wat er op stond. Daar is geen woord van gelogen.
Dat jij daarnaast denkt dat het mogelijk is om binnen 4 uur de exacte vrachtlijsten op te hoesten van elk schip ter wereld... tja. Dat mag je verwachten. Realiteit is anders blijkt maar weer.
Het is een heel andere mindset. je bent aan het werk en je bent heel intens met je werk bezig (met z'n allen). Lange werkdagen.. vaak wel ergens nog een paar uurtjes voor jezelf, maar dan moet je ook je 'huishouden' doen (hut schoonmaken/kleding wassen etc.) maar je kan ook met wat medebemanningsleden een film kijken of spelletjes spelenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:49 schreef Ponsai het volgende:
[..]
[..]
Nu zal op die schepen vanales te doen zijn, maar ga je je op den duur niet vervelen?
Het lijkt me niet prettig om alleen maar water onder je voeten te hebben of steeds te zien.
Ga er niet vanuit dat je ook eens een weekje vakantie hebt aan wal
Overleg met fabrikantenquote:Na ruim twee dagen blijkt het aantal elektrische auto’s aan boord vele malen groter. Het zijn er 498, op een totaal van 3783 gloednieuwe auto’s. Hulpdiensten waren daar woensdagmiddag al grofweg van op de hoogte, nadat ze de vrachtlijsten in handen kregen, aldus een woordvoerder van de kustwacht. Maar vervoerder K Line, dat het schip in beheer had, mocht de cijfers niet openbaar maken. ,,Fabrikanten hebben liever niet dat de aantallen bekend worden’’, zegt een Britse woordvoerder van het internationale vervoersbedrijf.
Valt best mee. Om te beginnen is het natuurlijk wel een keuze en een way of life om daadwerkelijk op zee te varen. Dus water zien is niet vervelend.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:49 schreef Ponsai het volgende:
[..]
[..]
Nu zal op die schepen vanales te doen zijn, maar ga je je op den duur niet vervelen?
Het lijkt me niet prettig om alleen maar water onder je voeten te hebben of steeds te zien.
Ga er niet vanuit dat je ook eens een weekje vakantie hebt aan wal
Denk het niet. Misschien een Dacia Sandero, ergens achterin?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zou er nu van die 4000 auto’s er een zijn die nog onbeschadigd is
die gaan allemaal terug naar de fabriek , worden ontmanteldquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zou er nu van die 4000 auto’s er een zijn die nog onbeschadigd is
Snap ik maar gewoon nieuwsgierigquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:23 schreef michaelmoore het volgende:
die gaan allemaal terug naar de fabriek , worden ontmanteld
verzekering betaald
met die hitte, de lak zal van allemaal wel eraf zijnquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Snap ik maar gewoon nieuwsgierig![]()
Zou er een het overleefd hebben
Nee, allemaal kapot gegaan in die oven denk ikquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Snap ik maar gewoon nieuwsgierig![]()
Zou er een het overleefd hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |