abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 20:42:58 #101
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210049442
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 20:42 schreef Managarm het volgende:

[..]
Als je de foto's ziet is het al redelijk beschut.
Ahja. Was even eroverheen aan het lezen dat het er al zit. Dacht, moet nog geplant worden. Heb er achteraf wat spijt van dat wij niet beplante hebben onderhandeld ('t is vanuit de bouw geplaatst)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 26 juli 2023 @ 21:18:14 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210050034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 20:33 schreef Rene het volgende:

[..]
Tenzij enorm zonnige achtertuin. Na 1,5jaar is het nog niet je-van-het bij ons. De schaduwkant groeit wel als kool.
Ligt eraan wat je er aanplant. Klimop houdt van halfschaduw.
Resistance is futile.
  woensdag 26 juli 2023 @ 22:14:39 #103
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_210050871
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 21:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ligt eraan wat je er aanplant. Klimop houdt van halfschaduw.
Potje ijzerschaafsel doet wonderen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 26 juli 2023 @ 23:26:43 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210051465
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:14 schreef lipje het volgende:

[..]
Potje ijzerschaafsel doet wonderen
Ijzerschaafsel?!
Resistance is futile.
  woensdag 26 juli 2023 @ 23:41:43 #105
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_210051566
quote:
10s.gif Op woensdag 26 juli 2023 23:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ijzerschaafsel?!
Mijn schoonzusje had een potje ijzer in de tuin gegooid en de hedera ging er als een tierelier op
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 26 juli 2023 @ 23:43:19 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210051578
Onze grote boom blijkt een gewone es te zijn, en die is geschikt om te knotten! Dus dat lijkt me een mooie, eerst daar de hovenier voor laten komen en dan elke 3 tot 5 jaar zelf bijwerken. Verder zie ik wel hangmatten en boomhutten potentie daar dus van mij mag 'ie blijven, ondanks dat we in een vergunningsvrij gebied zitten wat betreft bomen kappen.

Verder zijn de zwarte elzen broers geen zwarte elzen maar grauwe elzen. En sijzen en vinkjes zijn dus gek op elzen. Dus nu vind ik ze al minder irritant. Bovendien staan ze op gemeentegrond. Ik geef gewoon de laurier de schuld van het gebrek aan licht. Dus die gaat eraan.

Ik ga alvast nadenken over welke plantjes tegen het gaas aan de achterkant, gewoon omdat het kan. En ik heb ineens een ingeving voor het pad dat door de zijtuin gaat slingeren straks. De oprit heeft naast en tussen de 'karrensporen' prachtige kasseien liggen en flink wat ook. Dat wordt het pad (in beton).

Wat vindt FOK! eigenlijk van grind op de oprit?
Resistance is futile.
  woensdag 26 juli 2023 @ 23:54:08 #107
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210051680
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 23:41 schreef lipje het volgende:

[..]
Mijn schoonzusje had een potje ijzer in de tuin gegooid en de hedera ging er als een tierelier op
Hedera doet het gewoon altijd. Daar is geen ijzerschaafsel oid voor nodig.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:05:53 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210051752
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 23:43 schreef Seven. het volgende:
Onze grote boom blijkt een gewone es te zijn, en die is geschikt om te knotten! Dus dat lijkt me een mooie, eerst daar de hovenier voor laten komen en dan elke 3 tot 5 jaar zelf bijwerken. Verder zie ik wel hangmatten en boomhutten potentie daar dus van mij mag 'ie blijven, ondanks dat we in een vergunningsvrij gebied zitten wat betreft bomen kappen.

Verder zijn de zwarte elzen broers geen zwarte elzen maar grauwe elzen. En sijzen en vinkjes zijn dus gek op elzen. Dus nu vind ik ze al minder irritant. Bovendien staan ze op gemeentegrond. Ik geef gewoon de laurier de schuld van het gebrek aan licht. Dus die gaat eraan.

Ik ga alvast nadenken over welke plantjes tegen het gaas aan de achterkant, gewoon omdat het kan. En ik heb ineens een ingeving voor het pad dat door de zijtuin gaat slingeren straks. De oprit heeft naast en tussen de 'karrensporen' prachtige kasseien liggen en flink wat ook. Dat wordt het pad (in beton).

Wat vindt FOK! eigenlijk van grind op de oprit?
Wat FOK! er van vindt weet ik niet, ik weet wel wat ik er van vind: Kut..... want je neemt altijd steentjes mee als je weer van de oprit afrijdt.
Loop maar eens door een wijk met opritten met steentjes; de halve straat zit onder, en bij van die scherpe steentjes (die nu zo hip zijn) lijkt het nog erger te zijn dan bij dat ouderwetse grind wat gewoon afgerond is.

Als ik op teenslippers loop is het altijd vervelend, regelmatig een steentje in de onderkant van de slipper, want het is natuurlijk niet zo dat degenen die grind op de oprit hebben dat ook regelmatig weer hun eigen terrein op vegen ofzo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210051790
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:
want het is natuurlijk niet zo dat degenen die grind op de oprit hebben dat ook regelmatig weer hun eigen terrein op vegen ofzo.
Ain't nobody got time for that.

En tvp, tof dat jullie zo vlot kunnen beslissen en er gewoon voor gaan!
pi_210051803
Een es is een prachtige boom vanwege het blad en de volle kroon. Is het echt nodig die te snoeien? Knotten lijkt mij niets.

Ik zou de struiken rustig gaan snoeien en kijken wat er gebeurt. Mijn strook tuin onder de es krijgt hier en daar genoeg zon voor leuke bloemen. En het is ook fijn om wat schaduw in je tuin te hebben.

Ik vind grind wel oké. Nadelen: loopt niet fijn (bijvoorbeeld met hoge hakken) en is wat gehorig. Maar ik vind het geluid van een auto die over grind aan komt rijden ook wel gezellig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:20:01 #111
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_210051835
quote:

[..]
Wat FOK! er van vindt weet ik niet, ik weet wel wat ik er van vind: Kut..... want je neemt altijd steentjes mee als je weer van de oprit afrijdt.
Loop maar eens door een wijk met opritten met steentjes; de halve straat zit onder, en bij van die scherpe steentjes (die nu zo hip zijn) lijkt het nog erger te zijn dan bij dat ouderwetse grind wat gewoon afgerond is.

Als ik op teenslippers loop is het altijd vervelend, regelmatig een steentje in de onderkant van de slipper, want het is natuurlijk niet zo dat degenen die grind op de oprit hebben dat ook regelmatig weer hun eigen terrein op vegen ofzo.
Ik reed zondag hier nog langs, toen dacht ik nog. Wat een zooitje.

Vroeger zag je dit nog wel eens, maar tegenwoordig tegelen ze alles dicht.

Helemaal met het grasbeton van tegenwoordig vind ik dit wel mooie opritten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:26:24 #112
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_210051856
Over je struiken, zonde om het allemaal te rooien, ik zie dat zoveel gebeuren. Echt zonde. Als ze echt te groot zijn zoek eens de juiste snoeitijd op per soort en snoei ze dan flink terug. Waarschijnlijk zijn het gezonde struiken met goede wortels dus binnen no time heb je weer een (kleinere en handzamere) mooie struik terug.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:26:26 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210051858
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:13 schreef Claudia_x het volgende:
Een es is een prachtige boom vanwege het blad en de volle kroon. Is het echt nodig die te snoeien? Knotten lijkt mij niets.

Ik zou de struiken rustig gaan snoeien en kijken wat er gebeurt. Mijn strook tuin onder de es krijgt hier en daar genoeg zon voor leuke bloemen. En het is ook fijn om wat schaduw in je tuin te hebben.

Ik vind grind wel oké. Nadelen: loopt niet fijn (bijvoorbeeld met hoge hakken) en is wat gehorig. Maar ik vind het geluid van een auto die over grind aan komt rijden ook wel gezellig.
Zo'n es kan 40m worden. Dus ja, ik vind het geen optie om 'm te laten gaan. Zelf rigoureus snoeien lijkt me geen optie. Maar knotten kun je wel zelf bijhouden.

Ik vind grind ook gezellig maar grind op straat vind ik minder.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:41:13 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210051896
quote:
6s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:26 schreef Dagoduck het volgende:
Over je struiken, zonde om het allemaal te rooien, ik zie dat zoveel gebeuren. Echt zonde. Als ze echt te groot zijn zoek eens de juiste snoeitijd op per soort en snoei ze dan flink terug. Waarschijnlijk zijn het gezonde struiken met goede wortels dus binnen no time heb je weer een (kleinere en handzamere) mooie struik terug.
Ik wil kunnen leven in de tuin en dat kan niet als het overwoekerd is. Het is niet alleen het formaat van een aantal struiken, het is ook te veel (qua aantallen en teveel van hetzelfde). Ik zou slechts een enkele van deze struiken zelf gekozen hebben. Het zijn ook alleen maar struiken, geen bloemen, geen siergrassen, geen leuke sierboompjes, geen mooie haag, geen waterwerken, geen mooie terrassen. M'n Piet Oudolf ideeën zijn al overboord om zoveel mogelijk te kunnen redden. Verder is deze tuin wat mij betreft niet goed genoeg voor de biodiversiteit omdat het alleen vogels en katten aan zal trekken, maar geen insecten. Klap op de vuurpijl: het licht komt er niet door. En ik ben wel wat gewend qua schaduw maar dat heeft mij altijd erg beperkt in het tuinieren. Nu wil ik ook eens de kans om een zonnige border in te richten.

Al het kleinere spul probeer ik te redden. De haag liguster en witte kornoelje ook, ondanks dat ze eigenlijk te groot zijn om te verplaatsen (en ze staan op de plek waar onze schuur en fietsenhok moeten komen). Het pad slinger ik waarschijnlijk om de hazelaar heen, ondanks dat ik daar zo'n 4m2 aan potentiële borderruimte mee verlies. Verder staan de overige joekels die niet te verplaatsen zijn, vooral in de zijtuin waar dus een pad moet komen. Op dit moment kun je er niet eens doorheen lopen.

En de laurier onder de es gaat sowieso weg. Het wordt geen aangeharkt tuintje, maar er zijn grenzen hoor.

[ Bericht 4% gewijzigd door Seven. op 27-07-2023 00:48:29 ]
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 00:44:22 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210051903
quote:
6s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:20 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik reed zondag hier nog langs, toen dacht ik nog. Wat een zooitje.

[ afbeelding ]

Vroeger zag je dit nog wel eens, maar tegenwoordig tegelen ze alles dicht.

[ afbeelding ]

Helemaal met het grasbeton van tegenwoordig vind ik dit wel mooie opritten.
Zo'n karrenspoor vind ik wel leuk, alleen uiteindelijk kan een robotmaaier daar denk ik niet komen. Maar zeker het overwegen waard.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 07:55:49 #116
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210053136
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik wil kunnen leven in de tuin en dat kan niet als het overwoekerd is. Het is niet alleen het formaat van een aantal struiken, het is ook te veel (qua aantallen en teveel van hetzelfde). Ik zou slechts een enkele van deze struiken zelf gekozen hebben. Het zijn ook alleen maar struiken, geen bloemen, geen siergrassen, geen leuke sierboompjes, geen mooie haag, geen waterwerken, geen mooie terrassen. M'n Piet Oudolf ideeën zijn al overboord om zoveel mogelijk te kunnen redden. Verder is deze tuin wat mij betreft niet goed genoeg voor de biodiversiteit omdat het alleen vogels en katten aan zal trekken, maar geen insecten. Klap op de vuurpijl: het licht komt er niet door. En ik ben wel wat gewend qua schaduw maar dat heeft mij altijd erg beperkt in het tuinieren. Nu wil ik ook eens de kans om een zonnige border in te richten.

Al het kleinere spul probeer ik te redden. De haag liguster en witte kornoelje ook, ondanks dat ze eigenlijk te groot zijn om te verplaatsen (en ze staan op de plek waar onze schuur en fietsenhok moeten komen). Het pad slinger ik waarschijnlijk om de hazelaar heen, ondanks dat ik daar zo'n 4m2 aan potentiële borderruimte mee verlies. Verder staan de overige joekels die niet te verplaatsen zijn, vooral in de zijtuin waar dus een pad moet komen. Op dit moment kun je er niet eens doorheen lopen.

En de laurier onder de es gaat sowieso weg. Het wordt geen aangeharkt tuintje, maar er zijn grenzen hoor.
Precies waar wij hier tegenaan liepen, tuin van ruim 30 jaar oud die (door ziekte/overlijden) al jaren niet is bijgehouden. Tuurlijk is het heel jammer om (een gedeelte van) het groen te zien verdwijnen maar zonder dat kan er niets anders groeien en vaak zie je ook pas hoe misvormd planten zijn als iets eromheen weggehaald wordt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210054273
Een goede robotmaaier kan zo'n karrenspoor ook wel. Ligt er volgens mij aan hoe ze hun grenzen bepalen.

quote:
Die ronde zijn ook erg, bij mij in de wijk heeft iemand die van die plastic grindroosters en daarop teveel rond grind waardoor de stoep bezaaid ligt. Dat is lopend al vervelend maar voor iets met wielen onmogelijk.

@Seven. Jullie fietsen moeten ook over de oprit toch? Als je perse grind wil zou ik gaan voor grind tussen het karrenspoor.
pi_210055125
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 07:55 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Precies waar wij hier tegenaan liepen, tuin van ruim 30 jaar oud die (door ziekte/overlijden) al jaren niet is bijgehouden. Tuurlijk is het heel jammer om (een gedeelte van) het groen te zien verdwijnen maar zonder dat kan er niets anders groeien en vaak zie je ook pas hoe misvormd planten zijn als iets eromheen weggehaald wordt.
Dat is ook mijn ervaring. Ik begon met licht snoeien, maar uiteindelijk heb ik bijna alle struiken teruggesnoeid tot een halve meter boven de grond omdat ze zich in allerlei bochten hadden gewrongen om naar het licht toe te groeien. Toen had ik overzicht en kon ik beter bepalen hoeveel licht er kwam en wat ik wilde houden.

Overigens had Oudolf in zijn eigen tuin heggen die hij als structuurelementen gebruikte. Een Oudolftuin sluit heesters dus niet helemaal uit. En eerlijk gezegd vind ik een tuin met struiken en vaste planten leuker dan een tuin met alleen vaste planten. Maar ik snap de wens om meer licht in de tuin te hebben goed. Ik vind het zelf fijn om allebei te hebben: schaduw voor verkoeling en om in te zitten, zon voor weelderige zomerbloeiers.

Misschien leuk om eens de tuin van het Singermuseum op te zoeken en inspiratie op te doen.
  donderdag 27 juli 2023 @ 12:42:54 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210056683
Over grind gesproken: de buren hebben het (split) en de buurman had issues met steentjes die tussen de remmen van zijn iX3 gingen zitten :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  Vis een optie? donderdag 27 juli 2023 @ 12:44:22 #120
70532 loveli
N
pi_210056695
Ik heb een houten vloer en dat split spul is vreselijk.
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 27 juli 2023 @ 12:45:20 #121
70532 loveli
N
pi_210056704
Ronde kiezels worden hier door kraaien aangezien voor een slak. Eens in de zoveel tijd valt er 1 uit de lucht.
crap in = crap out
  donderdag 27 juli 2023 @ 12:58:51 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210056891
Overigens, iemand riep iets over UF-schuim, maar dat is in de jaren 70 en 80 vooral als middel voor na-isolatie gebruikt, onze jaren 70 woning had het ook, en dat was idd voor 1980 gedaan, want toen kochten mijn ouders dat huis en die hebben het niet laten doen.

Ik heb in 2015 laten onderzoeken hoe en wat en toen bleek het allemaal nog heel aardig op z'n plek te zitten, dus het hoeft nog niet verzakt te zijn in 40 jaar.

Het goede nieuws daarin is vooral dat jullie huis uit 1987 is, dus de kans dat er nog UF-schuim als na-isolatie is gebruikt is vrij klein.
Wat er dan wel is gebruikt (als er überhaupt sprake is van spouwmuur-isolatie), heb ik dan weer geen flauw idee van.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer donderdag 27 juli 2023 @ 13:16:41 #123
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210057131
*knip*

Doe maar niet.

[ Bericht 73% gewijzigd door Vonkenboer op 27-07-2023 13:22:40 ]
  Moderator donderdag 27 juli 2023 @ 13:22:24 #124
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_210057215
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2023 13:16 schreef Kreator het volgende:
...
Ben je op de hoogte van het feit dat je niet alles hoeft te lezen in K&W wat je diep van binnen toch niet interesseert ?
En je hoeft zelfs niet eens te reageren ^O^
  Official ESF Kreviewer donderdag 27 juli 2023 @ 13:37:47 #125
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210057417
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 13:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ben je op de hoogte van het feit dat je niet alles hoeft te lezen in K&W wat je diep van binnen toch niet interesseert ?
En je hoeft zelfs niet eens te reageren ^O^
Volgens mij zei je dat laatst ook al en mijn response daarop is:

Krijg het heen en weer. Dit is een openbaar forum en ik mag binnen de grenzen van het forum gewoon overal op reageren.

Waarom zou je mijn reactie verwijderen? Er staat niets bijzonders in. Beetje raar.
pi_210057439
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 11:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is ook mijn ervaring. Ik begon met licht snoeien, maar uiteindelijk heb ik bijna alle struiken teruggesnoeid tot een halve meter boven de grond omdat ze zich in allerlei bochten hadden gewrongen om naar het licht toe te groeien. Toen had ik overzicht en kon ik beter bepalen hoeveel licht er kwam en wat ik wilde houden.

Oh zo herkenbaar! Op zich prachtige struiken en bomen maar niks meer van te maken omdat ze zo naar het beetje licht gegroeid waren...

Je kon geen schop meer in de grond steken want alles zat vol wortels. In een serieus verwaarloosde tuin is vaak alleen opnieuw beginnen een oplossing
pi_210058008
Als de XXL struiken op de verkeerde plek staan/door slecht onderhoud weg moeten is stekken eventueel wel een idee. Laurier is bijv heel goed te doen. En door vogels en insecten erg geliefd :)
pi_210058275
quote:
6s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:26 schreef Dagoduck het volgende:
Hangt nogal van de struik af. Rotsheide of kornoelje is fijn, maar laurier (afhankelijk van de soort) vind ik persoonlijk echt een verschrikking. Ik had van de vorige bewoners een paar van die krengen in de tuin geërfd, dat spul groeide met bijna een meter per jaar en daar kon je aan blijven snoeien :') Ik zou sowieso (afgezien van bomen) niks zetten wat hoger wordt dan twee meter, want snoeien met behulp van een ladder is een crime.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2023 14:52:11 ]
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:06:39 #129
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210062923
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 10:03 schreef Elleska het volgende:
Een goede robotmaaier kan zo'n karrenspoor ook wel. Ligt er volgens mij aan hoe ze hun grenzen bepalen.
[..]
Die ronde zijn ook erg, bij mij in de wijk heeft iemand die van die plastic grindroosters en daarop teveel rond grind waardoor de stoep bezaaid ligt. Dat is lopend al vervelend maar voor iets met wielen onmogelijk.

@:Seven. Jullie fietsen moeten ook over de oprit toch? Als je perse grind wil zou ik gaan voor grind tussen het karrenspoor.
De fietsen moeten dus uiteindelijk over het pad aan de andere kant van het huis. In eerste instantie zullen ze wel in de garage staan maar op termijn kun je via de oprit niet meer in de tuin komen (daar komt een aanbouw tussen het huis en de garage).
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:08:40 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210062961
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 12:44 schreef loveli het volgende:
Ik heb een houten vloer en dat split spul is vreselijk.
OK, geen split dus!
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:10:21 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210062988
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 12:58 schreef Leandra het volgende:
Overigens, iemand riep iets over UF-schuim, maar dat is in de jaren 70 en 80 vooral als middel voor na-isolatie gebruikt, onze jaren 70 woning had het ook, en dat was idd voor 1980 gedaan, want toen kochten mijn ouders dat huis en die hebben het niet laten doen.

Ik heb in 2015 laten onderzoeken hoe en wat en toen bleek het allemaal nog heel aardig op z'n plek te zitten, dus het hoeft nog niet verzakt te zijn in 40 jaar.

Het goede nieuws daarin is vooral dat jullie huis uit 1987 is, dus de kans dat er nog UF-schuim als na-isolatie is gebruikt is vrij klein.
Wat er dan wel is gebruikt (als er überhaupt sprake is van spouwmuur-isolatie), heb ik dan weer geen flauw idee van.
Het plan is ook om daar ff door een expert naar te laten kijken. Dus ff de aannemer vragen om muurisolatie apart te vermelden.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:16:15 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210063110
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
OK, geen split dus!
Is ook waardeloos om op te fietsen, en je oprit is lang zat om dat mee te nemen in je overweging.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:20:38 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210063191
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is ook waardeloos om op te fietsen, en je oprit is lang zat om dat mee te nemen in je overweging.
Ik vind het grind in onze achtertuin wel mooi (Nero Ebano). Maar dat rijden we niet alle kanten op.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:28:17 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210063315
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 14:47 schreef J.B. het volgende:

[..]
Hangt nogal van de struik af. Rotsheide of kornoelje is fijn, maar laurier (afhankelijk van de soort) vind ik persoonlijk echt een verschrikking. Ik had van de vorige bewoners een paar van die krengen in de tuin geërfd, dat spul groeide met bijna een meter per jaar en daar kon je aan blijven snoeien :') Ik zou sowieso (afgezien van bomen) niks zetten wat hoger wordt dan twee meter, want snoeien met behulp van een ladder is een crime.
Steigertje kopen. Ik hou wel van laurier trouwens, ik heb nu ook een laurierhaag en die hou ik op borsthoogte door 2x per jaar te snoeien. Maar de laurier die om de es heen groeit, is te groot en neemt teveel licht weg. Het gras wil daar niet groeien en we kunnen er geen hangmat in hangen of speelhuisje tegenaan zetten. De andere laurierstruiken zijn gewoon te groot om te verplaatsen en staan op de verkeerde plekken.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:28:37 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210063321
Voorlopig koopcontract is trouwens binnen, en eind september krijgen we de sleutel. Ik denk dat wij er half/eind december in kunnen.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:35:29 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210063410
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik vind het grind in onze achtertuin wel mooi (Nero Ebano). Maar dat rijden we niet alle kanten op.
Dat hebben wij in de rand rond het huis liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210063436
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
OK, geen split dus!
Ik had én een houten vloer én een splitoprit én geen probleem. Ook niet met mijn autowielen/remmen. En tussen de straat en het splitgedeelte een strookje tegels zodat het split niet op de weg terecht kwam. Het is relatief goedkoop en heb er nooit spijt van gehad. Nu geen split meer want mama_mido vond het niet mooi meer. Ook balangrijk.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:38:37 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210063459
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat hebben wij in de rand rond het huis liggen.
Dat wil ik ook graag, grindstrookje van 40-50cm.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:39:01 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210063463
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:37 schreef _mido het volgende:

[..]
Ik had én een houten vloer én een splitoprit én geen probleem. Ook niet met mijn autowielen/remmen. En tussen de straat en het splitgedeelte een strookje tegels zodat het split niet op de weg terecht kwam. Het is relatief goedkoop en heb er nooit spijt van gehad. Nu geen split meer want mama_mido vond het niet mooi meer. Ook balangrijk.
Ik vind split ook niet zo mooi :@
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:42:41 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210063526
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat wil ik ook graag, grindstrookje van 40-50cm.
Ook handig tegen opspattende regen, blijven je muren schoner.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210063628
Mijn ouders hebben ook grind rondom het huis. Dat bleek een goed inbraakalarm

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 28-07-2023 12:26:08 ]
pi_210064025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:47 schreef Elleska het volgende:
Mijn ouders hebben ook grind rondom het huis. Dat bleek ook een goed inbraakalarm
Haha, kan ik me voorstellen.

Split is fijner voor een terras dan grind omdat je stoelpoten er niet in wegzakken. Maar voor een oprit spelen andere overwegingen een rol. Bedenk wel dat je halfverharding zo schoon mogelijk moet houden om onkruid minder kans te geven. Denk aan het verwijderen van afgevallen blad.

Wij hebben split en willen dat ook voor de oprit gebruiken. Ik vind het veel prettiger om overheen te rijden, lopen en fietsen dan grind. Bovendien kun je onkruid relatief eenvoudig eruit harken. En voor het aanbrengen heb je geen grindplaten nodig. Een nadeel is dat je de kleine steentjes naar binnen loopt als je schoenen met een grof profiel hebt. Trouw voeten vegen voorkomt dat bijna volkomen.

Zelf vind ik lichter grind trouwens natuurlijker en mooier ogen. Ik ben weg van Flachkorn. Dat zijn platte kiezels die minder eenvoudig wegrollen.
  donderdag 27 juli 2023 @ 22:48:08 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210064223
Ik zit dus zo te denken aan het buitenplaatje. De dakpannen zijn donkerbruin, de kozijnen, boeidelen, vensterbanken zijn donkerbruin. Dat geeft het huis in combinatie met de gele baksteen een belegen uitstraling. Dus overweeg ik of we de muren niet ooit wit moeten verven. Dat zou het al enorm opfrissen.

Is dat zelf te doen? Moet je dan niet om het jaar je hele huis schilderen?
Resistance is futile.
pi_210064340
quote:
5s.gif Op donderdag 27 juli 2023 22:48 schreef Seven. het volgende:
Ik zit dus zo te denken aan het buitenplaatje. De dakpannen zijn donkerbruin, de kozijnen, boeidelen, vensterbanken zijn donkerbruin. Dat geeft het huis in combinatie met de gele baksteen een belegen uitstraling. Dus overweeg ik of we de muren niet ooit wit moeten verven. Dat zou het al enorm opfrissen.

Waarom niet het houtwerk schilderen? Dat moet toch eens in de zoveel tijd.
  donderdag 27 juli 2023 @ 23:06:47 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210064372
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Haha, kan ik me voorstellen.

Split is fijner voor een terras dan grind omdat je stoelpoten er niet in wegzakken. Maar voor een oprit spelen andere overwegingen een rol. Bedenk wel dat je halfverharding zo schoon mogelijk moet houden om onkruid minder kans te geven. Denk aan het verwijderen van afgevallen blad.

Wij hebben split en willen dat ook voor de oprit gebruiken. Ik vind het veel prettiger om overheen te rijden, lopen en fietsen dan grind. Bovendien kun je onkruid relatief eenvoudig eruit harken. En voor het aanbrengen heb je geen grindplaten nodig. Een nadeel is dat je de kleine steentjes naar binnen loopt als je schoenen met een grof profiel hebt. Trouw voeten vegen voorkomt dat bijna volkomen.

Zelf vind ik lichter grind trouwens natuurlijker en mooier ogen. Ik ben weg van Flachkorn. Dat zijn platte kiezels die minder eenvoudig wegrollen.
Flachkorn is mooi! Six. wil trouwens geen grind op de oprit dus die optie valt af. Grastegels vind ik wel leuk.
Resistance is futile.
  donderdag 27 juli 2023 @ 23:09:06 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210064392
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 23:03 schreef yinu het volgende:

[..]
Waarom niet het houtwerk schilderen? Dat moet toch eens in de zoveel tijd.
Ja, maar dat wordt dan weer donkerbruin omdat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat een andere kozijnkleur goed gaat matchen met de dakpannen en vensterbanken. Ja, misschien wit. Maar dat lijkt me niet mooi met de gele bakstenen.
Resistance is futile.
pi_210064414
quote:

quote:

Leuk blogje erover: https://www.jaren70verbou(...)tucadoren-cementeren

Sowieso een leuke blog.

Je kan deze stenen denk ik prima keimen. Dat kun je zelf en is niet zo onderhoudsgevoelig.

Hier ook dat dillema gehad maar dan erger. MBI betonsteen (ook wel bekend van de Centerparcs huisjes van weleer). Die gaan we uiteindelijk stucen en dan schilderen. Ook om een paar bouwkundige aspecten.
  donderdag 27 juli 2023 @ 23:21:08 #148
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210064453
quote:

Bij ons nieuwbouwhuis hadden we vanuit de bouw wit gekeimde muren, onze aanbouw hebben we toen zelf wit geschilderd omdat we geen keim konden vinden. De wit geverfde muur werd in de winter groenig maar zodra de zon ging schijnen was dat opgelost. De gekeimde muren waren na 10 jaar toen we verhuisden nog steeds wit (zonder dat we er ooit iets aan hebben gedaan).
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 28 juli 2023 @ 07:51:06 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210065317
Dat keimen en lakeien zien we wel heil in. Alleen de dorpelstenen en dakpannen zijn donkerbruin, dus we moeten ff goed kijken naar welke kleuren. En wanneer, de pot met geld is niet eindeloos.
Resistance is futile.
pi_210065337
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2023 23:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, maar dat wordt dan weer donkerbruin omdat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat een andere kozijnkleur goed gaat matchen met de dakpannen en vensterbanken. Ja, misschien wit. Maar dat lijkt me niet mooi met de gele bakstenen.
Je kunt kijken wat je van de andere, soortgelijke huizen in de straat vindt met witte kozijnen. Ik vind het er heel aardig uitzien, veel minder belegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')