abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 09:35:19 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210019317
Een beetje aan de hand van de zomergast van afgelopen week een theoretisch natuurkundige die simpelweg (het interview ging niet heel diep) evolutie van natuurwetten ten tijde van het vroege heelal poneert.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie hier voorbeelden van?

Ik ken het idee vanuit the selfish gene waar Dawkins ook de neiging heeft om aan het einde van zijn boek evolutie zo breed te trekken dat het wat mij betreft veel te kort door de bocht gaat. Zo omschrijft hij meme's als analoog aan gene's en trekt het zo breed dat alles evolueert.

Evolutie is natuurlijk een heel sterk model gebleken in de biologie die alles behoorlijk duidelijk gemaakt heeft, eenvoudig te begrijpen is en complexiteit goed kan verklaren. Alleen zie ik in de toespelingen die worden gemaakt naar andere vakgebieden vaak heel veel dingen ontbreken. Eén van de grootste is de duplicatie (met kleine fout) van de informatie. De basis van evolutie in de biologie is de voortplanting, er komen nieuwe versies met kleine afwijkingen, dat ontbreekt vrijwel in alle andere evolutie analogiën. Het andere is de dood vrij essentieel is dat de minder aangepaste systemen verdwijnen, minder voortplanten en ook ophouden te bestaan.

De zomergast sprak over evolutie van natuurwet systemen en dat quantummechanica wetten dat dicteren maar ik zie (en wellicht heb ik het mis) het kopieren van deze systemen niet zo goed met andere woorden als er al meerdere systemen naast elkaar bestaan, hoe kan een succesvol systeem er voor zorgen dat er daarna weer permutaties zijn van datzelfde systeem en niet van anderen. Wellicht mis ik essentiele informatie en daarom dit topic.

Wat mij betreft mag dit een centraal topic worden met voorbeelden van de evolutie theorie toegepast of toegedicht aan dingen die niet direct biologie zijn en de details en haken en ogen daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 24-07-2023 09:54:41 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_210020691
Ja leuk, echter dat wij net als een hond, krokodil of bv een vlieg ogen mond ed hebben maakt het wel heel moeilijk te geloven.
Het verschil is te groot.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 11:31:58 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210020764
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 11:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ja leuk, echter dat wij net als een hond, krokodil of bv een vlieg ogen mond ed hebben maakt het wel heel moeilijk te geloven.
Wat bedoel je precies?

Het heeft weinig met geloven te maken, we zien het onder onze neus gebeuren. Genetisch zijn we ongeveer 84% gelijk aan een hond dus zo groot zijn de verschillen ook weer niet, we verschillen wat meer van een krokodil en een vlieg. Het mooie van de evolutie theorie is dat het blijft gebeuren terwijl we kijken er zijn talloze directe voorbeeld hoe het werkt, het is een simpel systeem met krachtige uitwerking het kost alleen veel tijd. (daarom zien we het beter gebeuren bij kleine organismen die minder lang leven)

[ Bericht 30% gewijzigd door Bosbeetle op 24-07-2023 11:38:15 ]
  maandag 24 juli 2023 @ 13:13:16 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210022197
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 11:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_210023801
quote:
88s.gif Op maandag 24 juli 2023 09:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Een beetje aan de hand van de zomergast van afgelopen week een theoretisch natuurkundige die simpelweg (het interview ging niet heel diep) evolutie van natuurwetten ten tijde van het vroege heelal poneert.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie hier voorbeelden van?

Ik ken het idee vanuit the selfish gene waar Dawkins ook de neiging heeft om aan het einde van zijn boek evolutie zo breed te trekken dat het wat mij betreft veel te kort door de bocht gaat. Zo omschrijft hij meme's als analoog aan gene's en trekt het zo breed dat alles evolueert.

Evolutie is natuurlijk een heel sterk model gebleken in de biologie die alles behoorlijk duidelijk gemaakt heeft, eenvoudig te begrijpen is en complexiteit goed kan verklaren. Alleen zie ik in de toespelingen die worden gemaakt naar andere vakgebieden vaak heel veel dingen ontbreken. Eén van de grootste is de duplicatie (met kleine fout) van de informatie. De basis van evolutie in de biologie is de voortplanting, er komen nieuwe versies met kleine afwijkingen, dat ontbreekt vrijwel in alle andere evolutie analogiën. Het andere is de dood vrij essentieel is dat de minder aangepaste systemen verdwijnen, minder voortplanten en ook ophouden te bestaan.

De zomergast sprak over evolutie van natuurwet systemen en dat quantummechanica wetten dat dicteren maar ik zie (en wellicht heb ik het mis) het kopieren van deze systemen niet zo goed met andere woorden als er al meerdere systemen naast elkaar bestaan, hoe kan een succesvol systeem er voor zorgen dat er daarna weer permutaties zijn van datzelfde systeem en niet van anderen. Wellicht mis ik essentiele informatie en daarom dit topic.

Wat mij betreft mag dit een centraal topic worden met voorbeelden van de evolutie theorie toegepast of toegedicht aan dingen die niet direct biologie zijn en de details en haken en ogen daarvan.
Ik moest denken aan hoe AI leert. En zich verbetert. Dat gaat via 'Temporaldifference learning' 'TD'. Ze denken soms dat het menselijkbrein ook zo leert. En misschien werkt alles zo.

Misschien dat moeder natuur gewoon simpelweg van alles uitprobeert, tot ze de beste oplossing heeft gevonden. En dan kiest ze die.
En dat kan dan ook weer veranderen als de omstandigheden weer veranderen.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 15:28:43 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210023851
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:24 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik moest denken aan hoe AI leert. En zich verbetert. Dat gaat via 'Temporaldifference learning' 'TD'. Ze denken soms dat het menselijkbrein ook zo leert. En misschien werkt alles zo.

Misschien dat moeder natuur gewoon simpelweg van alles uitprobeert, tot ze de beste oplossing heeft gevonden. En dan kiest ze die.
En dat kan dan ook weer veranderen als de omstandigheden weer veranderen.
Maar ons brein heeft geen backward propagation dus ons brein werkt niet zoals een AI. Met andere woorden wij kunnen niet de gemaakte fout terugrekenen en vervolgens onze synapsen zo aanpassen dat ze het iets beter gaan doen, een brein werkt meer met dingen die goed gaan belonen.

Het is ook wezelijk anders dan biologische evolutie, waar er meerdere duplicaten worden gemaakt en daarvan de meest succesvolle meer kans heeft op duplicatie, AI is vrij rechtlijnig in zijn verandering AI leert 1 verandering en die verandering weer een andere, er is zo geen vertakking mogelijk.
pi_210031526
quote:
88s.gif Op maandag 24 juli 2023 09:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Evolutie is natuurlijk een heel sterk model gebleken in de biologie die alles behoorlijk duidelijk gemaakt heeft, eenvoudig te begrijpen is en complexiteit goed kan verklaren.

Eén van de grootste is de duplicatie (met kleine fout) van de informatie. De basis van evolutie in de biologie is de voortplanting, er komen nieuwe versies met kleine afwijkingen, dat ontbreekt vrijwel in alle andere evolutie analogiën.
Ik vind het helemaal niet zo eenvoudig te begrijpen. Je kan een mutatie bijvoorbeeld alleen een fout noemen als je kan bepalen dat perfecte duplicatie het doel is van een cel, de cel daarmee losstaat van (het belang van) het evoluerende organisme, en dus niet als een gewijzigde versie tracht voort te bestaan op de langere termijn maar louter zélf (minstens) éénmaal gekopieerd 'wilt' worden. Moeten we op zijn minst niet concluderen dat het niet-maken van foutjes zélf weg-geselecteerd is? Dankzij een niet te onderschatte gebrek aan kennis, blijf ik het sowieso een magisch iets vinden, dat cellen, ongeacht de termijn, zonder enige input, (collectieve) intelligentie en bredere doelgerichtheid, d.m.v. foutjes 'per toeval' veranderingen realiseren welke zichzelf als organismen in staat stellen de omgeving (beter) te overleven. Waarom het (eerste) oog bijvoorbeeld? Waarom groeien mijn vingers niet door tot aan de maan? Wat remt de replicatie van cellen? Van alles wat de onderliggende natuur- en scheikundige mechanismen opleveren; waarom ontstaat er iets uit dat 'past'; iets dat de cellen (zij het in gewijzigde vorm) in staat stelt langer in de omgeving te bestaan? Je kan iets zeggen over hoeveel delingen er wel niet plaatsvinden, en hoeveel afwijkingen niet succesvol bleken, maar waarom ontstaat er überhaupt informatie, die ergens op slaat? En hoeveel informatie ontstaat welke geen verband houd met de fysieke omgeving? Het alternatief lijkt namelijk te zijn: het ontstaan van niet-informatie en informatie welke in geen velde of wegen te maken heeft met wat past binnen 'het systeem'. Hoe kunnen we dat conceptualiseren en meten? Hoe groot of reëel is bv de kans dat, het nét iets langere snaveltje bij dat éne organisme, opdat het insectje uit de boom gepikt kan worden, 'per toeval' dankzij een 'foutje' ontstond? Zonder sturing zit er immers geen begrenzing aan wat er per foutje aan informatie kan ontstaan. Ik zie het links- of rechtsom sowieso niet voor me omdat ik de fundamentele processen niet afdoende begrijp, maar gevoelsmatig komt het op mij wat absurd over dat alle variaties van leven niet alleen überhaupt tot bestaan zijn gekomen, maar zich ook nog eens onderling tot elkaar weten te verhouden. Voor veel mensen is het besef dat het het langdurige processen betreft afdoende, maar mij zegt tijdsduur an sich niet zoveel wanneer ik poog te bepalen hoe reëel het is om het allemaal op toeval af te schuiven omdat ik niet weet hoe ik die kans met het ontstaan van informatie, laat staan herhaaldelijk nieuwe en (bijna) 'juiste' informatie, moet verhouden. Een bepaalde mate van begrip en informatieuitwisseling over de omgeving lijkt me bijna vereist (tot ik weer denk aan het ontstaan van het eerste oog). Wat het wat dat betreft nog ingewikkelder maakt is het idee dat er tegelijkertijd geen intelligentie op celniveau bestaat, maar er wel om de haverklap in termen als 'communicatie' gesproken wordt om celgedrag te omschrijven, en in het algemeen aangenomen wordt dat er iets met informatie gedaan wordt (bv morfologie), terwijl informatieverwerking de basis is van intelligentie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 26-07-2023 09:44:48 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 10:24:12 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210031900
Als eerste doen cellen ontzettend hun best om fouten te voorkomen, doormiddel van allelei proofreading etc. Er worden dus maar heel weinig "fouten" gemaakt, die fouten zitten ook in het genetype en hoeven niet direct tot een verandering te lijden. Ook zijn er foutjes die ontstaan door fysische effecten zoals straling die worden ook gerepareerd maar ook niet altijd helemaal goed.

Er zijn ook wel leuke alternatieve voorbeelden waar organismen niet heel erg aan evolutie onderhevig zijn, dat zijn bijvoorbeeld kleine foraminiferen die echt een belachelijke hoeveelheid aan vormen hebben die allemaal even succesvol zijn en dus ook allemaal naast elkaar bestaan. Daar zit ook jou waarom ontstaat er een vogel met een iets groter snaveltje. Ook bomen en bacterien zijn een leuk voorbeeld, zo evolueren bomen op hele andere tijdschaal dan bacterien, m.a.w. dingen die bomen voelen en voor selecteren zijn onzichtbaar voor bacteriën en vice versa. Bomen voelen lange periodes van warmte of koude maar zijn ongevoelig voor een koude dag, bacterien zijn ongevoelig voor langschalige dingen.

En over je communicatie van cellen dat is eenvoudig te omschrijven eiwitje a bind aan b en modificeert c waardoor die aan d bind etc. De hogere intelligentie die je omschrijft is een emergent fenomeen, wat heel goed uitgelegd wordt in het boek "I am a strange loop" maar ook te zien is in een grote collectie van automaton's die samen een emergent gedrag vormen, vogelzwermen zijn ook een mooi en simpeler voorbeeld hiervan, je kunt een lastig vogel patroon maken terwijl elke vogel alleen maar de andere vogels hoeft te ontwijken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bosbeetle op 25-07-2023 10:32:16 ]
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 10:28:46 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210031940
Wat mij heel erg hielp om te begrijpen hoe complex het al snel wordt was door zelf een simpele evolutie simulatie te schrijven, ik had deeltjes die met elkaar vochten en tijdens de deling veranderden en die ook op eilandjes iets makkelijker overleefden, als je dat en paar uur laat lopen zie je vanzelf strategiën ontwikkelen over het algemeen klein snel maar niet zo sterk of traag en sterk of heel erg om zich heen zwaaiend. Maar je ziet het gewoon voor je ogen gebeuren in een generatie of 10000. Best leuk om te doen.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 10:29:53 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210031948
ps. je lange post is lang waar ik veel over kan zeggen wellicht dat ik later vandaag even puntje voor puntje probeer te uit te leggen.
pi_210032044
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:24 schreef Bosbeetle het volgende:
Als eerste doen cellen ontzettend hun best om fouten te voorkomen, doormiddel van allelei proofreading etc. Er worden dus maar heel weinig "fouten" gemaakt, die fouten zitten ook in het genetype en hoeven niet direct tot een verandering te lijden. Ook zijn er foutjes die ontstaan door fysische effecten zoals straling die worden ook gerepareerd maar ook niet altijd helemaal goed.
Maar dat zegt mij dat er net zo goed het 'belang' kan zijn om een kleine marge voor verandering te laten bestaan, in welk opzicht 'fouten' als 'probeersels' gezien kunnen worden. Zeker als er geredeneerd wordt vanuit (de cel als) het organisme, voor welke het belangrijk is dat enerzijds het grootste deel wél correct gekopieerd wordt, en anderzijds het vermogen behoeft om te evolueren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 10:46:37 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032103
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:41 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Maar dat zegt mij dat er net zo goed het 'belang' kan zijn om een kleine marge voor verandering te laten bestaan, in welk opzicht 'fouten' als 'probeersels' gezien kunnen worden. Zeker als er geredeneerd wordt vanuit (de cel als) het organisme, voor welke het belangrijk is dat enerzijds het grootste deel wél correct gekopieerd wordt, en anderzijds het vermogen behoeft om te evolueren.
Jazeker er zijn zelfs delen van het DNA die gecontroleerd meer muteren dan anderen, dus die systemen is ook meegeëvolueerd.

De grootste verandering die geprogrammeerd is is wel geslachtelijke voortplanting, een enorm ongunstig systeem als je naar energie gebruik kijkt maar wel extreem nuttig als je grote evolutionaire stappen moet maken. Kleine organismen en planten doen veel ongeslachtelijk tenzij ze onder stress komen te staan dan gaan ze ineens kijken of er grote veranderingen gemaakt kunnen worden door geslachtelijk voort te planten.
pi_210032120
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:24 schreef Bosbeetle het volgende:
m.a.w. dingen die bomen voelen en voor selecteren zijn onzichtbaar voor bacteriën en vice versa.
Dit pleit er voor dat er informatiewisseling bestaat tussen wat het organisme interpreteert en wat de cel 'weet' of 'doet'? Ergens lijkt het mij heel erg logisch dat cellen daarop vervolgens mutaties uitselecteren i.p.v. dat ze afhankelijk zijn van willekeurige 'foutjes'.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 10:51:27 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032156
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dit pleit er voor dat er informatiewisseling bestaat tussen wat het organisme interpreteert en wat de cel 'weet' of 'doet'? Ergens lijkt het mij heel erg logisch dat cellen daarop vervolgens mutaties uitselecteren i.p.v. dat ze afhankelijk zijn van willekeurige 'foutjes'.
Nee want mutaties van individuele cellen hebben meestal heel weinig effect pas als er een mutatie in de geslachtcellen zit heb je er echt een evolutionair effect van. Tenzij er ongeslachtelijke voortplanting is.

Sowieso is op celniveau "weet" en "doet" niet aan de orde (op een hoger niveau ook niet maar daar lijkt het wel zo) het is slechts een complex systeem dat de natuurkundige wetten opvolgt.
pi_210032230
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Jazeker er zijn zelfs delen van het DNA die gecontroleerd meer muteren dan anderen, dus die systemen is ook meegeëvolueerd.

De grootste verandering die geprogrammeerd is is wel geslachtelijke voortplanting, een enorm ongunstig systeem als je naar energie gebruik kijkt maar wel extreem nuttig als je grote evolutionaire stappen moet maken. Kleine organismen en planten doen veel ongeslachtelijk tenzij ze onder stress komen te staan dan gaan ze ineens kijken of er grote veranderingen gemaakt kunnen worden door geslachtelijk voort te planten.
Hmm, dus die door cellen vormgegeven systemen 'willen' méér 'foutjes', maar het blijven foutjes desalniettemin?
pi_210032271
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Nee want mutaties van individuele cellen hebben meestal heel weinig effect pas als er een mutatie in de geslachtcellen zit heb je er echt een evolutionair effect van. Tenzij er ongeslachtelijke voortplanting is.

Sowieso is op celniveau "weet" en "doet" niet aan de orde (op een hoger niveau ook niet maar daar lijkt het wel zo) het is slechts een complex systeem dat de natuurkundige wetten opvolgt.
Hmm, ja dat is een goed punt inderdaad. Bij díe cellen vindt het niet vaker plaats? Misschien is het tot op zekere hoogte rücksichtslos.

Dat tweede is natuurlijk precies waar ik continu tegenaan loop; op het moment dat de feitelijke processen omschreven worden om het vatbaar te maken (voor de leek?) vallen we terug op omschrijvingen die passen bij onze beleving van de wereld (de farce van bewustzijn, een grip op de realiteit, identiteit en 'wil?). Zie ook hoe je hierboven toedicht dat planten 'gaan kijken...' om een bepaald doel te bewerkstelligen - hetgeen ook voorbij gaat aan louter een 'natuurkundige wet'.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 25-07-2023 11:21:31 ]
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 11:33:45 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032599
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:04 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hmm, ja dat is een goed punt inderdaad. Bij díe cellen vindt het niet vaker plaats? Misschien is het tot op zekere hoogte rücksichtslos.

Dat tweede is natuurlijk precies waar ik continu tegenaan loop; op het moment dat de feitelijke processen omschreven worden om het vatbaar te maken (voor de leek?) vallen we terug op omschrijvingen die passen bij onze beleving van de wereld (de farce van bewustzijn, een grip op de realiteit, identiteit en 'wil?). Zie ook hoe je hierboven toedicht dat planten 'gaan kijken...' om een bepaald doel te bewerkstelligen - hetgeen ook voorbij gaat aan louter een 'natuurkundige wet'.
Ikzelf zie het meer als "het gebeurt" als er stress is (want zich manifesteert als verandering in moleculen) dan gaat het systeem geslachtelijke voortplanting aan (wat ook verandering van moleculen is).

En inderdaad voor het gemak hangen we er wel eens werkwoorden als doen en kijken aan vast.
pi_210032616
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zeg nergens dat planten gaan kijken. Ikzelf zie het meer als "het gebeurt" als er stress is (want zich manifesteert als verandering in moleculen) dan gaat het systeem geslachtelijke voortplanting aan (wat ook verandering van moleculen is).
Stress is inderdaad ook een (geprojecteerde) 'beleving', maar dan blijft evengoed de vraag over waarom een verandering in moleculen een reactie bij de collectie moleculen teweegbrengt die gunstig is voor wat de moleculen representeren zijnde een plant.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 11:39:01 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032657
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:35 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Stress is inderdaad ook een (geprojecteerde) 'beleving', maar dan blijft evengoed de vraag over waarom een verandering in moleculen een reactie bij de collectie moleculen teweegbrengt die gunstig is voor wat de moleculen representeren zijnde een plant.
Stress zie ik niet als een emotie maar als een stress op het systeem zoals tempratuur stress, osmotische stress (te weinig of te veel zout), synthese stress (teveel eiwitten moeten maken), DNA schade stress niet genoeg reparatie eiwitten hebben om door een chekcpoint heen te komen etc. Dat resulteert in slecht gevouwen eiwitten of moleculen die kapot gaan. Stress is wat dat betreft wel een beetje een jargon term.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 11:41:58 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032688
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:35 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dat laatste komt de evolutie bij kijken, dat de collectie moleculen reageert zoals het doet levert meer kans op succesvolle voortplanting. Daar zit geen beleving of doel aan maar puur kans en als een kans maar een klein beetje gunstiger is kan het de hele toekomstige generaties een kant op duwen.
pi_210032717
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Stress zie ik niet als een emotie maar als een stress op het systeem zoals tempratuur stress, osmotische stress (te weinig of te veel zout), synthese stress (teveel eiwitten moeten maken) etc. Dat resulteert in slecht gevouwen eiwitten of moleculen die kapot gaan. Stress is wat dat betreft wel een beetje een jargon term.
Ah ja, ik kende bv 'stressor' (zonder de menselijke connotatie) inderdaad, maar in dit voorbeeld leek het ook wat voorbij te gaan aan stress als niets meer dan 'oorzaak tot effect', en er lijkt nog altijd iets in te zitten dat uitgaat van een 'prefered state', wat een 'wens' impliceert voor het geheel wat de moleculen vormen.
pi_210032736
quote:
88s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat laatste komt de evolutie bij kijken, dat de collectie moleculen reageert zoals het doet levert meer kans op succesvolle voortplanting. Daar zit geen beleving of doel aan maar puur kans en als een kans maar een klein beetje gunstiger is kan het de hele toekomstige generaties een kant op duwen.
Ik zal mijn onwetendheid nog verder openbaren; wat gebeurd er met moleculen als ze niet als plant kunnen voortbestaan?
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 12:01:12 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210032935
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:45 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik zal mijn onwetendheid nog verder openbaren; wat gebeurd er met moleculen als ze niet als plant kunnen voortbestaan?
Moleculen worden continu afgebroken een beetje eiwit bestaat een max dagje ofzo, meestal worden ze zelfs actief afgebroken en er wordt weer een nieuwe gemaakt (aan de hand van de genetische code). Als ze worden afgebroken kunnen de amminozuren waaruit ze bestaan weer hergebruikt worden voor nieuwe onder delen of gemetaboleerd tot een ander molecuul door verschillende enzymatische reacties (die enzymen zijn ook weer eiwitten die zelf al niet lang bestaan) etc. etc.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 12:05:59 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210033006
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:44 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ah ja, ik kende bv 'stressor' (zonder de menselijke connotatie) inderdaad, maar in dit voorbeeld leek het ook wat voorbij te gaan aan stress als niets meer dan 'oorzaak tot effect', en er lijkt nog altijd iets in te zitten dat uitgaat van een 'prefered state', wat een 'wens' impliceert voor het geheel wat de moleculen vormen.
Ja en die wens is een evenwicht staat of een eindstaat, als je moleculen maar heel weinig eigenschappen geeft bijvoorbeeld ze binden aan elkaar en bestaan gemiddeld zo lang behalve als ze gebonden zijn dan bestaan ze iets langer ofzo. Dan krijg je uiteindelijk een evenwicht of een eindpunt. Die kun je als wens van "het systeem" beschouwen. Alleen is een cel een systeem met honderduizenden verschillende typen moleculen (waarvan velen weer honderden vormen hebben dmv modificatie staten etc) en van die moleculen weer honderden tot duizenden per cel. Dat systeem kunnen we niet volledig omschrijven en bevatten maar het emergente "gedrag" van het systeem wel tot zekere hoogte.
pi_210039767
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:24 schreef christmastsunami het volgende:

Ik zou niet willen zeggen dat ze probeert tot 'de beste' oplossig is gevonden. Ze probeert van alles tot ze een oplossing heeft gevonden. Wat werkt, dat werkt. We zien in evolutie immers de meest niet-zo-heel-efficiente dingen, maar het werkt. Dus is het goed genoeg. Tot selectiedruk ervoor zorgt dat iets misschien iets efficienter wordt. Of die selectiedruk zorgt ervoor dat iets nog minder efficient wordt, maar toevallig (elk nadeel heb zijn voordeel) toch iets handiger voor voortplanting blijkt en het verder nog steeds werkt. Dus goed genoeg is.
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')