Bij de aanhang en de rest van progressief Nederland ja. Maar de reactiepanelen zijn niet onverdeeld positief.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Waar komt trouwens die jubelstemming ineens vandaan dat vind ik wel wonderlijk. PVDA/GL zegt we gaan samen en ineens is alle teneur rondom de PVDA verleden tijd?
De peilingen van de laatste tijd geven aan dat er een kans is dat PvdA/GL een vergelijkbare omvang kan bereiken als VVD en BBB. Waarmee de kans dat ze onderdeel van een regeringscoalitie kunnen vormen flink toeneemt.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Waar komt trouwens die jubelstemming ineens vandaan dat vind ik wel wonderlijk. PVDA/GL zegt we gaan samen en ineens is alle teneur rondom de PVDA verleden tijd?
Taalslimmigheidje dat iets onderderschikt is aan een zogenaamd lidmaatschap dat (andere) belangen nastreeft.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nederland is onderdeel van de EU dus kunnen de belangen van nederland per definitie niet haaks staat op die van de EU.
Wat populistisch rechtse reaguurders vinden is ook niet relevant in deze. Die vinden links altijd kut, wie er ook staat.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bij de aanhang en de rest van progressief Nederland ja. Maar de reactiepanelen zijn niet onverdeeld positief.
Een kabinet van GroenRood, VVD en BBB. Dat zou echt de grootste grap in decennia zijnquote:Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie ik nog wel gebeuren dat de dominante partijen op links zoals in 2012 weer tot elkaar veroordeeld gaan zijn. Nu VVD en PvdA/GL
Dat lijkt mij ook geen lang leven beschoren om eerlijk te zijn. Maar dat dacht ik ook van Rutte II en die hielden het aardig volquote:Op donderdag 20 juli 2023 14:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een kabinet van GroenRood, VVD en BBB. Dat zou echt de grootste grap in decennia zijn
Nou ja, het argument dat Timmermans weinig vernieuwend is, is imo gewoon valide.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat populistisch rechtse reaguurders vinden is ook niet relevant in deze. Die vinden links altijd kut, wie er ook staat.
Ik denk wel dat de mensen die hopen op een soort “change has come to the Netherlands”-scenario van een koude kermis thuiskomen. In grote lijnen verandert er waarschijnlijk niet zo veel.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook geen lang leven beschoren om eerlijk te zijn. Maar dat dacht ik ook van Rutte II en die hielden het aardig vol
Als je de belangen als haaks op die van de EU definieert dan vind je gelijk dat er geen plek is voor Nederland in de EU of er geen onderdeel van uitmaakt. Dat de belangen afwijken á la maar er niet haaks op. M.a.w. als nederland er netto genomen op achteruitgaat maar de EU als geheel gaat er op vooruit, dan gaat nederland er ook op vooruit omdat wij onderdeel zijn van de EU. Je kunt het niet los zien, een achteruitgaande EU is altijd ook slecht voor nederland (zolang we onderdeel zijn van die EU).quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Taalslimmigheidje dat iets onderderschikt is aan een zogenaamd lidmaatschap dat (andere) belangen nastreeft.
Ik ben inwoner van een wijk in een stad van Nederland wat niet wil zeggen dat EU belangen mij als kiezer dus zouden dienen..
En nee dat in Brussel iets entropisch wordt besloten maakt niet dat dit dus per definitie gunstig is voor Nederland.
Dat is zo. Maar als ze Moorman hadden gekozen waren die reaguurders ook niet tevreden geweest.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou ja, het argument dat Timmermans weinig vernieuwend is, is imo gewoon valide.
Het geschreeuw dat het een papzak is of de lange arm van Ursula neem ik niet echt serieus.
Boerenbont kabinet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een kabinet van GroenRood, VVD en BBB. Dat zou echt de grootste grap in decennia zijn
Dat is ook wel inherent aan de coalitie structuur die wij hebben, het roer omgooien is vrijwel onmogrlijk daardoor.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat de mensen die hopen op een soort “change has come to the Netherlands”-scenario van een koude kermis thuiskomen. In grote lijnen verandert er waarschijnlijk niet zo veel.
CDA, VVD, PvdA en D66 zijn dan ook allemaal in enige vorm gematigde middenpartijen die het op de meeste punten gewoon eens zijn, en slechts door hun ideologie verschillen op details. Het maakt dan niet eens zo veel uit wie de grootste is.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is ook wel inherent aan de coalitie structuur die wij hebben, het roer omgooien is vrijwel onmogrlijk daardoor.
Als ze dan weer met een kut programma komen als tijdens Rutte 2. Dan kunnen ze daarna weer meteen naar een nieuwe fusiepartij gaan uitkijken.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was al bijna weer vergeten dat Rosenmöller een Kaag deed avant la letrequote:Vóór de verkiezingen van 2003 verliet Rosenmöller vrij plotseling de Tweede Kamer wegens de bedreigingen aan het adres van zijn vrouw en kinderen
(toen was ik 8 dus heb ik niet opgepiktquote:Aan de Tweede Kamerverkiezingen van 1989 nam dus één gemeenschappelijke lijst deel. Zij had de naam Groen Links. De plaatsen op de lijst werden verdeeld tussen de PPR, de PSP, de EVP, de CPN en nieuwe gezichten. Hierbij speelden de ledenaantallen een belangrijke rol. De PPR leverde Ria Beckers als lijsttrekker en de plaatsen vijf en zeven, de PSP plaatsen twee en zes, de CPN plaatsen drie en acht en de EVP plaats elf. Als eerste onafhankelijke kandidaat kwam Paul Rosenmöller, vakbondsleider in Rotterdam, op plaats vier.[20] Andere onafhankelijken op de lijst waren choreograaf Rudi van Dantzig, schrijfster Astrid Roemer, milieuactiviste Marijke Vos en studentenactivist Maarten van Poelgeest.
De partij verdubbelde haar zetelaantal in vergelijking met 1986. De verwachtingen lagen echter hoger.[21]
Linkse partijen fuseren om niet te verdwijnen lijkt het soms.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook leuk om te zien dat Groen Links zijn ontstaangeschiedenis ook al uit een fusie heeft waar er eerst een gedeelde lijst bestond
[..]
(toen was ik 8 dus heb ik niet opgepikt)
Christelijke ook zie CDA en de VVD is ook een fusie (voortgang onder andere naam) van onder andere de PvdVquote:Op donderdag 20 juli 2023 14:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Linkse partijen fuseren om niet te verdwijnen lijkt het soms.
Confessionele partijen ook. CDA en CU bijvoorbeeldquote:Op donderdag 20 juli 2023 14:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Linkse partijen fuseren om niet te verdwijnen lijkt het soms.
Laten we de zwart-wit discussie in -en met taalkundige spitsvondigheden niet hier verder voeren omdat exacte definities in politiek sowieso nimmer hout zullen snijden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je de belangen als haaks op die van de EU definieert dan vind je gelijk dat er geen plek is voor Nederland in de EU of er geen onderdeel van uitmaakt. Dat de belangen afwijk á la maar er niet haaks op. M.a.w. als nederland er netto genomen op achteruitgaat maar de EU als geheel gaat er op vooruit, dan gaat nederland er ook op vooruit omdat wij onderdeel zijn van de EU. Je kunt het niet los zien, een achteruitgaande EU is altijd ook slecht voor nederland.
Die werd toen ook zwaar bedreigd kan ik me nog herinneren. Dat was ook na de moord op Pim Fortuyn. Hij heeft toen tijdens de verkiezingen van 2002 Pim Fortuyn vergeleken met Jorg Haider wat een Oostenrijkse politicus was die net met de FPO een grote zege had geboekt. Eigenlijk bijna alles aan de linker kant van de LPF werd toen zwaar bedreigd.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch goed om op dit soort periodes weer een beetje terug te lezen
[..]
Was al bijna weer vergeten dat Rosenmöller een Kaag deed avant la letreWat kan er veel gebeuren in 20 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |