abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:13:05 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968663
Niet mijn OP

De laatste tijd is er discussie over een eventuele fusie tussen de PvdA en Groenlinks. Nou willen beide partijen er nog niet aan maar zoiets kost tijd. In het verleden zijn er ook vaak genoeg partijen gefuseerd.
https://www.volkskrant.nl(...)-van-komen~bb7b9802/

Persoonlijk denk ik dat het een slim idee is. Qua standpunten zijn de partijen nauwelijks verschillend nog van elkaar. Ook zijn ze qua grootte onderhand wel aan elkaar gewaagd. En het zou de versplintering al weer wat terugdringen. Bovendien is men samen machtiger. Niet alleen in aantal zetels maar ook in het netwerk in de samenleving dat ze hebben. Het beste kan het beginnen met gezamenlijke lijsten. En in een later stadium een fusie van de organisatie.

Al zijn er ook een paar moeilijke punten. Groenlinksers blijven toch graag maagdelijk in de oppositie waar PvdA'ers als het even kan de regering in willen. Dus de idealisten en realisten kunnen botsen. Ook zijn beide partijen lid van een verschillende Eurofractie. Dus daar zal waarschijnlijk Groenlinks aan het kortste end trekken. Met als risico dat een nieuwe "Groene" partij ontstaat.

Wat denken jullie. Gaat dit er binnen nu en een paar jaar van komen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:13:14 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968666
Waar komt trouwens die jubelstemming ineens vandaan dat vind ik wel wonderlijk. PVDA/GL zegt we gaan samen en ineens is alle teneur rondom de PVDA verleden tijd?
pi_209968681
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Waar komt trouwens die jubelstemming ineens vandaan dat vind ik wel wonderlijk. PVDA/GL zegt we gaan samen en ineens is alle teneur rondom de PVDA verleden tijd?
Bij de aanhang en de rest van progressief Nederland ja. Maar de reactiepanelen zijn niet onverdeeld positief.
pi_209968689
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:13 schreef Bosbeetle het volgende:
De peilingen van de laatste tijd geven aan dat er een kans is dat PvdA/GL een vergelijkbare omvang kan bereiken als VVD en BBB. Waarmee de kans dat ze onderdeel van een regeringscoalitie kunnen vormen flink toeneemt.
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:15:04 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209968691
Overigens zie ik nog wel gebeuren dat de dominante partijen op links zoals in 2012 weer tot elkaar veroordeeld gaan zijn. Nu VVD en PvdA/GL
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:15:39 #6
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209968700
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Nederland is onderdeel van de EU dus kunnen de belangen van nederland per definitie niet haaks staat op die van de EU.
Taalslimmigheidje dat iets onderderschikt is aan een zogenaamd lidmaatschap dat (andere) belangen nastreeft.
Ik ben inwoner van een wijk in een stad van Nederland wat niet wil zeggen dat EU belangen mij als kiezer dus zouden dienen..

En nee dat in Brussel iets entropisch wordt besloten maakt niet dat dit dus per definitie gunstig is voor Nederland.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:15:43 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968701
Ik vind vooral de GL kant stilletjes. Waarom schuiven zij geen mensen naar voren.

Waar zijn Rosenmuller, Halsema, Sap (als we toch oude Timmermansen uit de sloot halen)
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:15:52 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209968703
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bij de aanhang en de rest van progressief Nederland ja. Maar de reactiepanelen zijn niet onverdeeld positief.
Wat populistisch rechtse reaguurders vinden is ook niet relevant in deze. Die vinden links altijd kut, wie er ook staat.
pi_209968708
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie ik nog wel gebeuren dat de dominante partijen op links zoals in 2012 weer tot elkaar veroordeeld gaan zijn. Nu VVD en PvdA/GL
Een kabinet van GroenRood, VVD en BBB. Dat zou echt de grootste grap in decennia zijn :')
pi_209968721
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Een kabinet van GroenRood, VVD en BBB. Dat zou echt de grootste grap in decennia zijn :')
Dat lijkt mij ook geen lang leven beschoren om eerlijk te zijn. Maar dat dacht ik ook van Rutte II en die hielden het aardig vol
pi_209968723
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat populistisch rechtse reaguurders vinden is ook niet relevant in deze. Die vinden links altijd kut, wie er ook staat.
Nou ja, het argument dat Timmermans weinig vernieuwend is, is imo gewoon valide.

Het geschreeuw dat het een papzak is of de lange arm van Ursula neem ik niet echt serieus.
pi_209968751
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook geen lang leven beschoren om eerlijk te zijn. Maar dat dacht ik ook van Rutte II en die hielden het aardig vol
Ik denk wel dat de mensen die hopen op een soort “change has come to the Netherlands”-scenario van een koude kermis thuiskomen. In grote lijnen verandert er waarschijnlijk niet zo veel.
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:20:54 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968763
quote:
12s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Taalslimmigheidje dat iets onderderschikt is aan een zogenaamd lidmaatschap dat (andere) belangen nastreeft.
Ik ben inwoner van een wijk in een stad van Nederland wat niet wil zeggen dat EU belangen mij als kiezer dus zouden dienen..

En nee dat in Brussel iets entropisch wordt besloten maakt niet dat dit dus per definitie gunstig is voor Nederland.
Als je de belangen als haaks op die van de EU definieert dan vind je gelijk dat er geen plek is voor Nederland in de EU of er geen onderdeel van uitmaakt. Dat de belangen afwijken á la maar er niet haaks op. M.a.w. als nederland er netto genomen op achteruitgaat maar de EU als geheel gaat er op vooruit, dan gaat nederland er ook op vooruit omdat wij onderdeel zijn van de EU. Je kunt het niet los zien, een achteruitgaande EU is altijd ook slecht voor nederland (zolang we onderdeel zijn van die EU).

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 21-07-2023 07:02:57 ]
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:20:56 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209968764
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nou ja, het argument dat Timmermans weinig vernieuwend is, is imo gewoon valide.

Het geschreeuw dat het een papzak is of de lange arm van Ursula neem ik niet echt serieus.
Dat is zo. Maar als ze Moorman hadden gekozen waren die reaguurders ook niet tevreden geweest.
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:21:16 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968770
quote:

[..]
Boerenbont kabinet. :Y
pi_209968775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk wel dat de mensen die hopen op een soort “change has come to the Netherlands”-scenario van een koude kermis thuiskomen. In grote lijnen verandert er waarschijnlijk niet zo veel.
Dat is ook wel inherent aan de coalitie structuur die wij hebben, het roer omgooien is vrijwel onmogrlijk daardoor.
pi_209968805
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is ook wel inherent aan de coalitie structuur die wij hebben, het roer omgooien is vrijwel onmogrlijk daardoor.
CDA, VVD, PvdA en D66 zijn dan ook allemaal in enige vorm gematigde middenpartijen die het op de meeste punten gewoon eens zijn, en slechts door hun ideologie verschillen op details. Het maakt dan niet eens zo veel uit wie de grootste is.
pi_209968825
quote:

[..]
Als ze dan weer met een kut programma komen als tijdens Rutte 2. Dan kunnen ze daarna weer meteen naar een nieuwe fusiepartij gaan uitkijken.
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:26:37 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968831
Toch goed om op dit soort periodes weer een beetje terug te lezen

quote:
Vóór de verkiezingen van 2003 verliet Rosenmöller vrij plotseling de Tweede Kamer wegens de bedreigingen aan het adres van zijn vrouw en kinderen
Was al bijna weer vergeten dat Rosenmöller een Kaag deed avant la letre :o Wat kan er veel gebeuren in 20 jaar.
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:29:29 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968864
Ook leuk om te zien dat Groen Links zijn ontstaangeschiedenis ook al uit een fusie heeft waar er eerst een gedeelde lijst bestond

quote:
Aan de Tweede Kamerverkiezingen van 1989 nam dus één gemeenschappelijke lijst deel. Zij had de naam Groen Links. De plaatsen op de lijst werden verdeeld tussen de PPR, de PSP, de EVP, de CPN en nieuwe gezichten. Hierbij speelden de ledenaantallen een belangrijke rol. De PPR leverde Ria Beckers als lijsttrekker en de plaatsen vijf en zeven, de PSP plaatsen twee en zes, de CPN plaatsen drie en acht en de EVP plaats elf. Als eerste onafhankelijke kandidaat kwam Paul Rosenmöller, vakbondsleider in Rotterdam, op plaats vier.[20] Andere onafhankelijken op de lijst waren choreograaf Rudi van Dantzig, schrijfster Astrid Roemer, milieuactiviste Marijke Vos en studentenactivist Maarten van Poelgeest.

De partij verdubbelde haar zetelaantal in vergelijking met 1986. De verwachtingen lagen echter hoger.[21]
(toen was ik 8 dus heb ik niet opgepikt :D )
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:30:43 #21
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_209968878
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook leuk om te zien dat Groen Links zijn ontstaangeschiedenis ook al uit een fusie heeft waar er eerst een gedeelde lijst bestond
[..]
(toen was ik 8 dus heb ik niet opgepikt :D )
Linkse partijen fuseren om niet te verdwijnen lijkt het soms.
  Moderator donderdag 20 juli 2023 @ 14:31:38 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_209968887
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:30 schreef beantherio het volgende:

[..]
Christelijke ook zie CDA en de VVD is ook een fusie (voortgang onder andere naam) van onder andere de PvdV :P
pi_209968900
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:30 schreef beantherio het volgende:

[..]
Confessionele partijen ook. CDA en CU bijvoorbeeld
  donderdag 20 juli 2023 @ 14:33:24 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209968905
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als je de belangen als haaks op die van de EU definieert dan vind je gelijk dat er geen plek is voor Nederland in de EU of er geen onderdeel van uitmaakt. Dat de belangen afwijk á la maar er niet haaks op. M.a.w. als nederland er netto genomen op achteruitgaat maar de EU als geheel gaat er op vooruit, dan gaat nederland er ook op vooruit omdat wij onderdeel zijn van de EU. Je kunt het niet los zien, een achteruitgaande EU is altijd ook slecht voor nederland.
Laten we de zwart-wit discussie in -en met taalkundige spitsvondigheden niet hier verder voeren omdat exacte definities in politiek sowieso nimmer hout zullen snijden.

Waar het mij om ging was in te gaan op de politieke beweegredenen die Frans zou hebben en ik die (idd: formeel, heeft hij zich nog niet gepresenteerd noch is hij gekozen) wellicht met erg veel bias bezie als "persoonlijk" belang ten eigen voordele. Dat dit prima past in het belang van de GP (geen partij) combinatie, maakt dat niet anders.

De insteek om eerst het hoogdravend gezever van Frans's aan te gaan horen om daarna dan een oordeel te mogen hebben over zijn beweegredenen, gooi ik alvast in mijn prullenbak.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209968911
quote:
88s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch goed om op dit soort periodes weer een beetje terug te lezen
[..]
Was al bijna weer vergeten dat Rosenmöller een Kaag deed avant la letre :o Wat kan er veel gebeuren in 20 jaar.
Die werd toen ook zwaar bedreigd kan ik me nog herinneren. Dat was ook na de moord op Pim Fortuyn. Hij heeft toen tijdens de verkiezingen van 2002 Pim Fortuyn vergeleken met Jorg Haider wat een Oostenrijkse politicus was die net met de FPO een grote zege had geboekt. Eigenlijk bijna alles aan de linker kant van de LPF werd toen zwaar bedreigd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')