Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Vrijdag 21 juli om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Mmm, dit gaat over een bestaande vestiging die ook deel gaat nemen in een nieuwe vestiging in Barcelona. Exact hetzelfde verhaal als een andere Amsterdamse vestiging van deze organisatie die een paar weken geleden langs kwam. Ik ben wel benieuwd hoeveel delen nog gaan volgen. Het concept loopt goed maar uitbreiding naar Barcelona is wel even wat anders dan een nieuwe vestiging in Nederland, ik weet niet of ik in het kader van risicospreiding via 2-3-4-? projecten in deze vestiging wil zitten…
[..] Mmm, dit gaat over een bestaande vestiging die ook deel gaat nemen in een nieuwe vestiging in Barcelona. Exact hetzelfde verhaal als een andere Amsterdamse vestiging van deze organisatie die een paar weken geleden langs kwam. Ik ben wel benieuwd hoeveel delen nog gaan volgen. Het concept loopt goed maar uitbreiding naar Barcelona is wel even wat anders dan een nieuwe vestiging in Nederland, ik weet niet of ik in het kader van risicospreiding via 2-3-4-? projecten in deze vestiging wil zitten…
Ik laat per definitie alle projecten waar het buitenland in beeld is links liggen. Te veel gedoe als het op uitwinnen aankomt heb ik in het verleden geleerd.
[..] Ik laat per definitie alle projecten waar het buitenland in beeld is links liggen. Te veel gedoe als het op uitwinnen aankomt heb ik in het verleden geleerd.
Het gekke is dat in de teksten alleen wordt gesproken over de Nederlandse vestigingen en het feit dat ze een aandeel nemen in de buitenlandse vestiging. Het is niet zo dat er bijv pandrecht op de inventaris in Barcelona komt, daar zou je bij eventuele uitwinning inderdaad weinig aan hebben. Grootste pluspunt lijkt me het feit dat de franchisegever er in zit, voor zowel het opzetten van het concept in Spanje, de bedrijfsvoering en eventuele HA heb ik daar wel enig vertrouwen in.
[..] Mmm, dit gaat over een bestaande vestiging die ook deel gaat nemen in een nieuwe vestiging in Barcelona. Exact hetzelfde verhaal als een andere Amsterdamse vestiging van deze organisatie die een paar weken geleden langs kwam. Ik ben wel benieuwd hoeveel delen nog gaan volgen. Het concept loopt goed maar uitbreiding naar Barcelona is wel even wat anders dan een nieuwe vestiging in Nederland, ik weet niet of ik in het kader van risicospreiding via 2-3-4-? projecten in deze vestiging wil zitten…
Die andere vestiging nam een 35% aandeel in de nieuwe vestiging in Barcelona, bij deze is het 20%. Er zouden dus nog andere leningen kunnen komen voor maximaal 45%. Of de rest wordt gefinanceerd met eigen vermogen. Bij de lening voor de vestiging Oude Doelensteeg in 2021 waren er ook 6 andere aandeelhouders die hun aandeel volledig met eigen vermogen financieerden.
Ik zit al in de vorige tbv de vestiging in Barcelona en ook in die voor de Oude Doelensteeg van 2 jaar geleden, dus vind het nu wel even genoeg.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 20-07-2023 15:00:42 ]
GvE blijft emails sturen over allerlei projecten terwijl ik al 2 jaar geen cent geïnvesteerd heb daar. Ik begin het gevoel te krijgen dat ze veel moeite hebben de projecten te funden.
Op donderdag 20 juli 2023 14:00 schreef Faraday01 het volgende: GvE blijft emails sturen over allerlei projecten terwijl ik al 2 jaar geen cent geïnvesteerd heb daar. Ik begin het gevoel te krijgen dat ze veel moeite hebben de projecten te funden.
Dan heb je aangevinkt dat je mails wil ontvangen. Kun je uitzetten bij ---Mijn Gegevens
[..] Dan heb je aangevinkt dat je mails wil ontvangen. Kun je uitzetten bij ---Mijn Gegevens
Ik zal het nakijken maar volgens mij niet. Ik kreeg die berichten eerder niet namelijk en heb ook niet opnieuw geregistreerd omdat ik niet verder investeer bij GvE vanwege de slechte afhandeling van defaults.
[..] Ik zal het nakijken maar volgens mij niet. Ik kreeg die berichten eerder niet namelijk en heb ook niet opnieuw geregistreerd omdat ik niet verder investeer bij GvE vanwege de slechte afhandeling van defaults.
Zijn dit dan de projecten met meteen een investeringslink?
[..] Zijn inderdaad projecten met investeringslink. Die ik nog niet weggegooid had, zijn hier ook al gepost.
Projecten met investeringslink zullen vast niet onder de reguliere vinkje vallen, dus als je ze niet wil ontvangen dan zou je denk ik contact met ze op moeten nemen.
En is inderdaad een recenter iets dat ze doen, ik hoop niet dat ze denken dat er daarmee projecten eerder vollopen... aangezien daarvoor ook andere punten moeten worden aangepakt.
Op donderdag 20 juli 2023 14:19 schreef Horsemen het volgende: Nieuw GvE project zonder harde zekerheden maar met linkje om gelijk te kunnen investeren:
Lijkt me wel een haalbaar project. Mooie locatie. Die bedrijfsleidster loopt daar al 10 jaar dus zal prima weten wat er mogelijk is en hoe de tent gerund moet worden. Zekerheden zijn er nauwelijks. Neig naar een bescheiden inleg....
Volgens mij zitten meer investeerders in project ip camera van gve. Deze is vandaag tot stand gekomen. Voor dit project zou gelden dat de rente vanaf datum lening volgeboekt rentedragend is. Ik kom hier niet geheel op uit. Ik mis zo'n 15 dagen. Zou iemand mee kunnen kijken naar deze zienswijze: Ik verwacht over 82 dagen rente te ontvangen in de eerste maand, maar kom tot +/- 67 dagen rente.
Op donderdag 20 juli 2023 15:53 schreef KrekelJapie het volgende: Volgens mij zitten meer investeerders in project ip camera van gve. Deze is vandaag tot stand gekomen. Voor dit project zou gelden dat de rente vanaf datum lening volgeboekt rentedragend is. Ik kom hier niet geheel op uit. Ik mis zo'n 15 dagen. Zou iemand mee kunnen kijken naar deze zienswijze: [ afbeelding ] Ik verwacht over 82 dagen rente te ontvangen in de eerste maand, maar kom tot +/- 67 dagen rente.
Ik kom zelfs op minder dagen uit, heb rente% x investering gedeeld door 360/365 dagen gedaan en dan dit rentebedrag per dag gedeeld door te ontvangen rente bij de eerste termijn. Ik kom hierbij op 64/65 dagen uit.. oftewel 17/18 dagen geen rente..
Er is trouwens ook al meteen een update geplaatst inzake dit project...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het positieve is dat ze het communiceren... en neem toch aan dat de gelden nog niet zijn uitgeboekt en het project teruggetrokken wordt als de zekerheid niet gevestigd kan worden.
Op donderdag 20 juli 2023 15:53 schreef KrekelJapie het volgende: Volgens mij zitten meer investeerders in project ip camera van gve. Deze is vandaag tot stand gekomen. Voor dit project zou gelden dat de rente vanaf datum lening volgeboekt rentedragend is. Ik kom hier niet geheel op uit. Ik mis zo'n 15 dagen. Zou iemand mee kunnen kijken naar deze zienswijze: [ afbeelding ] Ik verwacht over 82 dagen rente te ontvangen in de eerste maand, maar kom tot +/- 67 dagen rente.
Ik had vanmorgen maar weer even mijn contact bij GVE aangesproken dat ik weinig merkte van de versnelling in de procedure. Ze berichtte mij dat vanmorgen (oh toeval) net de goedkeuring van de 1e hyp houder gekomen wasvoor het vestigen van de 2e hyp. Nu stonden alle seinen op groen. Grofweg een extra maand rente van 25/6-20/7 geloof ik. Ik heb het niet exact nagerekend.
Op donderdag 20 juli 2023 14:00 schreef Faraday01 het volgende: GvE blijft emails sturen over allerlei projecten terwijl ik al 2 jaar geen cent geïnvesteerd heb daar. Ik begin het gevoel te krijgen dat ze veel moeite hebben de projecten te funden.
Ik heb dat met CRE. In mijn profiel aangegeven dat ik geen mails over nieuwe projecten wil, maar ze blijven ze sturen.
Op zaterdag 15 juli 2023 16:45 schreef KrekelJapie het volgende: Betaalmomenten met wallet zijn niet meer om de 14 dagen. Er wordt elke maand op dezelfde datum uitgekeerd. Ik vermoed dat ze een buffer aanhouden voor storneringen.
quote:
Op zaterdag 15 juli 2023 17:06 schreef Horsemen het volgende: [..] Wat natuurlijk een kul argument zou zijn. Daar hebben ze namelijk de depotregeling voor. Van de GvE site: Depotregeling De depotregeling is bedoeld als tijdelijke buffer om een mislukte incasso van een maandtermijn op te vangen. Zo hoeven geplande uitbetalingen naar investeerders niet meteen vertraging op te lopen. Geldnemer is verplicht het depot zo snel mogelijk weer aan te vullen. Het depotbedrag beslaat 2 maandtermijnen en wordt ingehouden op de uit te keren hoofdsom. Wanneer aan alle betaalverplichtingen is voldaan, wordt het depot automatisch verwerkt op de laatste twee termijnen van de lening.
We gaan het bij dit project wel even goed in de gaten houden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ze zich netjes aan hun toezegging gaan houden. Voor jou lopende project zou ik het zeker even navragen.
Inmiddels is het nagevraagd. De aflossing/rente wordt twee weken achtergehouden door gve na incasso bij de ondernemer voordat ze deze uitbetalen aan de investeerders. We ontvangen hierdoor zo'n 14 dagen geen rente. Gve houdt dus een termijn aan voor evt. storneringen, naast de depotregeling. Ik deel de mening van @Horsemen zoals hierboven vermeld.
[..] [..] Inmiddels is het nagevraagd. De aflossing/rente wordt twee weken achtergehouden door gve na incasso bij de ondernemer voordat ze deze uitbetalen aan de investeerders. We ontvangen hierdoor zo'n 14 dagen geen rente. Gve houdt dus een termijn aan voor evt. storneringen, naast de depotregeling. Ik deel de mening van @:horsemen zoals hierboven vermeld.
En ik ben het uiteraard met jou eens. GvE moet m.i. gewoon haar toezegging waarmaken. Ook ik heb net even een mailtje gestuurd maar de directie is aan het genieten van een welverdiende vakantie. Ik ga er dus vanuit dat ik in de loop van volgende week wel een reactie krijg.
Ondanks de 2e hypotheek ziet deze er vrij risicoloos uit. Zelf neem ik deze kortlopende projecten niet mee dus verder niet inhoudelijk naar gekeken maar hij ziet er niet op het eerste gezicht niet onaardig uit.
Wat is dat toch op CCF met 5*+ M*biel en het blijven ophalen van meer kapitaal en strooien met linkjes. En alles zonder echte zekerheden en tegen hoge rentes.
Strategie is overgenomen worden door KPN of keihard failliet gaan volgens mij ivm te hoge schuld lasten. Investeerders zouden echt equity moeten krijgen ipv rente, dan heb je eventueel nog een upside voor je risico.
EDIT: gelukkig zit ik alleen in de eerste ronde uit 2021 ofwel ik zit bovenaan de piramide. Das mooi, want mijn maandelijkse aflossingen worden netjes betaald door de stakkers die nu inleggen.
[ Bericht 7% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 21-07-2023 12:23:06 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was natuurlijk erg dom van mij om ooit in dit project te trappen, maar dat terzijde. Ik heb Collin gevraagd naar een essentieel onderdeel in de pitch waar ik nu niets meer over hoor:
"Een echtpaar uit het netwerk van de ondernemer geeft een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 250.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde."
Volgens mij moeten ze per direct conservatoir beslag laten leggen op bezittingen van dit echtpaar, al was het alleen maar om de druk op te voeren voorlopig en om nare trucjes later voor te zijn.
Als ik het goed begrijp kan je een huis alleen op Funda zetten in alle rust als de eigenaar meewerkt? Anders moet het via een openbare verkoop, klopt dat?
Voor zover het iemand interesseert, volgens mij ben ik weer de enige stakker die in dit project zit, Collin zegt dat de borgstellers wel zijn aangeschreven, maar dat ze er alleen juridisch achteraan gaan als uit de (openbare) verkoop niet genoeg opbrengsten komen om de lening af te lossen. Dit omdat het anders gezien kan worden als 'rechtsmisbruik'. Dit lijkt me wel een redelijke positie.
Wel interessant vind ik wat hier gebeurt. De leningnemer lijkt niet voor rede vatbaar en dus gaat het richting openbare verkoop ipv het pand op Funda zetten. Hiermee gaat de verkoop opbrengst waarschijnlijk flink omlaag en stapelen de verliezen zich voor iedereen op, ook voor haar ex-man, ook voor het ex-bevriende echtpaar (borgstellers).
[..] Voor zover het iemand interesseert, volgens mij ben ik weer de enige stakker die in dit project zit, Collin zegt dat de borgstellers wel zijn aangeschreven, maar dat ze er alleen juridisch achteraan gaan als uit de (openbare) verkoop niet genoeg opbrengsten komen om de lening af te lossen. Dit omdat het anders gezien kan worden als 'rechtsmisbruik'. Dit lijkt me wel een redelijke positie.
Wel interessant vind ik wat hier gebeurt. De leningnemer lijkt niet voor rede vatbaar en dus gaat het richting openbare verkoop ipv het pand op Funda zetten. Hiermee gaat de verkoop opbrengst waarschijnlijk flink omlaag en stapelen de verliezen zich voor iedereen op, ook voor haar ex-man, ook voor het ex-bevriende echtpaar (borgstellers).
Je bent vast niet de enige die er hier in zit. Wel is de zekerheidspositie van dit project zeer uitgekleed toen het project niet vol kwam. Er zullen hier vanuit het forum inderdaad niet veel investeerders zijn die uiteindelijk meegedaan hebben. Het was ook duidelijk geen best project.
Wel bedankt voor het delen want het is altijd weer leerzaam om dit te volgen. Hopelijk blijft de schade voor de investeerders nog enigszins beperkt maar het ziet er niet best uit…
[..] Je bent vast niet de enige die er hier in zit. Wel is de zekerheidspositie van dit project zeer uitgekleed toen het project niet vol kwam. Er zullen hier vanuit het forum inderdaad niet veel investeerders zijn die uiteindelijk meegedaan hebben. Het was ook duidelijk geen best project.
Wel bedankt voor het delen want het is altijd weer leerzaam om dit te volgen. Hopelijk blijft de schade voor de investeerders nog enigszins beperkt maar het ziet er niet best uit…
Ja als ik moet schatten dan zou ik zeggen dat het wel moet lukken om 50-90% van de inleg terug te krijgen, afhankelijk van wat onzekere factoren. En verder geen cent rente meer natuurlijk. Maar inderdaad leerzaam.
<hersenspinsels> Ook besef ik steeds meer hoe afhankelijk wij hier allemaal zijn van een goede huizenmarkt voor het uitwinnen van de onderpanden. Eigenlijk moet je je hele crowdfund portefeuille gewoon classificeren als NL vastgoed investering en dan bepalen hoeveel procent van je vermogen daar redelijkerwijs in kan.
Misschien ook wel een domino effect mogelijk als huizenprijzen opeens zouden gaan dalen. Niemand kan meer herfinancieren en dan vallen er een hoop projecten ineens als kaartenhuizen in elkaar.
Nadeel in dat scenario zou zijn dat als een project klapt in een slechte markt, dat de onderpanden met verlies worden verkocht en wij allemaal de verliezen direct realiseren. Waar je, als je het zelf voor het zeggen had, het veel eerder zou uitzingen en wachten met verkoop van de onderpanden op een gunstiger moment. </hersenspinsels>
[ Bericht 5% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 21-07-2023 14:01:31 ]
Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden. Aan de andere kant, als je het hebt over een significante prijsdaling van vastgoed, zeg 20% of meer, dan is er waarschijnlijk zoveel aan de hand dat je met de overige projecten ook niet blij zal zijn. Dat zijn wel de risico's waar je als investeerder bewust van moet zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Werkkapitaal vastgoedportefeuille VIII (26629) 25184 ook verlenging 6mnd dus naar jul23 (status ?) en 24989 staat vr aflos nov 23, ben benieuwd. Cash is King
[ Bericht 12% gewijzigd door peterc op 21-07-2023 19:06:47 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Werkkapitaal vastgoedportefeuille VIII (26629) 25184 ook verlenging 6mnd dus naar jul23 (status ?) en 24989 staat vr aflos nov 23, ben benieuwd. Cash is King
25184 is nogmaals verlengd, tot nov23
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 21 juli 2023 16:26 schreef JP01 het volgende: Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden.
Voor wat investeren in vastgoedprojecten betreft geef ik je gelijk dat je ook moet spreiden over andere sectoren. Al die projecten die alleen uit kunnen op basis van een waardetoename van het vastgoed gaan het moeilijk krijgen als de leningnemers geen andere inkomsten hebben. Ik ben benieuwd hoeveel deelnemers die dure vastgoedcursussen nog trekken. Maar ik zie een hypothecaire zekerheid als waardevaster dan een zekerheid van dezelfde waarde voor bijvoorbeeld een pandrecht op voorraad, inventaris of persoonlijke borgstelling. Een pand blijft een pand, ook al is de waarde gedaald. De waarde van de voorraad is afhankelijk van het moment en na een faillissement vaak minimaal, onverkochte zooi die overblijft na eigendomsvoorbehoud van leveranciers, tweedehands inventaris idem en personen blijken vaak onwillig, blut (alles is van de vrouw) of opeens in het buitenland te wonen. Een hypotheek is ook juridisch sterk, er mee rommelen is moeilijk en een dreigende verkoop van de woning kan gebruikt worden om mensen te motiveren een betalingsregeling te treffen.
Op vrijdag 21 juli 2023 16:26 schreef JP01 het volgende: Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden.
Wat zie je als zekerheden die ook nog enigszins waardevast zijn? Inventaris en vooraard kun je naar mijn idee weinig van verwachten (horeca inventaris in een horeca pand levert mogelijk nog wat op, naar verder kun je het vergeten), eigendomsvoorbehoud zorgt ervoor dat eerst een deel van de voorraden weer verdwijnen en bodembeslag bij belastingschulden zorgt ervoor dat je helemaal het nakijken hebt. Blijft nog over debiteuren verpanding (maar zul je zelf tot incasso over moeten gaan als stichting zekerheden) en op de juiste manier vastleggen en verversen met debiteurenlijsten (kost relatief veel tijd), intelectual property (verkoop is niet altijd even gemakkelijk) en verpanding huurpenningen (dat vervalt weer bij faillisement), blijft toch weer over hypothecaire zekerheden. De waarde daarvan fluctueert, maar het recht zal niet zomaar vervallen of gaat niet zomaar naar bijna nul. Als er een goede/correcte taxatie is geweest (vandaar dat ik graag een taxatierapport zie om te zien hoe de waarde tot stand is gekomen) zal een halvering van de waarde ook nog niet zo heel snel aan de orde zijn, en zelfs als dat wel het geval is blijf er dus nog 50% over terwijl een inventaris (denk aan speciale machines, ovens etc.) van 100k taxatie uiteindleijk gemakkelijk voor 10k van de hand worden gedaan aan een "een vriendje" omdat er geen andere liefhebbers zijn. Voor mij zijn de juiste hypothecaire zekerheden dus nog steeds het meest betrouwbaar en stabiel.
Heeft iemand al ervaring met een borgstelling door een gelieerd bedrijf zoals een (grote) toeleverancier of franchisegever? Lijkt mij een redelijk waardevaste zekerheid, afhankelijk van hoe deze bedrijven er zelf voor staan natuurlijk.
Op zaterdag 22 juli 2023 16:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Heeft iemand al ervaring met een borgstelling door een gelieerd bedrijf zoals een (grote) toeleverancier of franchisegever? Lijkt mij een redelijk waardevaste zekerheid, afhankelijk van hoe deze bedrijven er zelf voor staan natuurlijk.
Je doelt op een geborgde lening bij HCN? Bij mij is het een keer voorgevallen dat de borg is aangesproken en die heeft hieraan gevolg gegeven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 22 juli 2023 18:56 schreef Slingervinger het volgende: Zou het dan zover zijn? Lukt niet om bij MAX in te loggen (time out) althans in mijn account (raadplegen updates wel mogelijk)
Als ze ook de telefoon niet meer opnemen dan zou je zomaar gelijk kunnen hebben
Op zaterdag 22 juli 2023 18:56 schreef Slingervinger het volgende: Zou het dan zover zijn? Lukt niet om bij MAX in te loggen (time out) althans in mijn account (raadplegen updates wel mogelijk)
Geen paniek, het lukt bij mij gewoon net als anders (dus suuuuuper traag allemaal)
Maar wellicht zijn ze nu bezig om de al zo lang aangekondigde nieuwe software te implementeren
Ik kan wel gewoon inloggen, maar op een ander device loopt de 2FA met Google Authenticator vast, code via e-mail (SMS doen ze niet meer blijkbaar?) loopt ook bijna tegen timeout maar kan nog net inloggen.
Op zich lijkt mij ook deze wel aardig. Toch twijfel ik een beetje omdat ik ook al in de vorige 2 leningen zit welke nog maar beperkt zijn afgelost. Wel bij deze lening een procentje meer rente.
Op vrijdag 21 juli 2023 12:10 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Wat is dat toch op CCF met 5*+ M*biel en het blijven ophalen van meer kapitaal en strooien met linkjes. En alles zonder echte zekerheden en tegen hoge rentes.
Strategie is overgenomen worden door KPN of keihard failliet gaan volgens mij ivm te hoge schuld lasten. Investeerders zouden echt equity moeten krijgen ipv rente, dan heb je eventueel nog een upside voor je risico.
EDIT: gelukkig zit ik alleen in de eerste ronde uit 2021 ofwel ik zit bovenaan de piramide. Das mooi, want mijn maandelijkse aflossingen worden netjes betaald door de stakkers die nu inleggen.
En weer is de nieuwe lening binnen een half uur volgeschreven