abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209979263
Nieuw 12 tot 24 maanden Collin project met ook bij deze een 2e hypotheek:

Renovatie Hotel/Restaurant Aardenburg
¤ 275.000 | 7,5% rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfu(...)staurant-aardenburg/
pi_209980034
Wat is dat toch op CCF met 5*+ M*biel en het blijven ophalen van meer kapitaal en strooien met linkjes. En alles zonder echte zekerheden en tegen hoge rentes.

Strategie is overgenomen worden door KPN of keihard failliet gaan volgens mij ivm te hoge schuld lasten. Investeerders zouden echt equity moeten krijgen ipv rente, dan heb je eventueel nog een upside voor je risico.

EDIT: gelukkig zit ik alleen in de eerste ronde uit 2021 ofwel ik zit bovenaan de piramide. Das mooi, want mijn maandelijkse aflossingen worden netjes betaald door de stakkers die nu inleggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 21-07-2023 12:23:06 ]
pi_209980507
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:27 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Update over achterstand CCF lening De L*lieho*ve:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was natuurlijk erg dom van mij om ooit in dit project te trappen, maar dat terzijde. Ik heb Collin gevraagd naar een essentieel onderdeel in de pitch waar ik nu niets meer over hoor:

"Een echtpaar uit het netwerk van de ondernemer geeft een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 250.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde."

Volgens mij moeten ze per direct conservatoir beslag laten leggen op bezittingen van dit echtpaar, al was het alleen maar om de druk op te voeren voorlopig en om nare trucjes later voor te zijn.

Als ik het goed begrijp kan je een huis alleen op Funda zetten in alle rust als de eigenaar meewerkt? Anders moet het via een openbare verkoop, klopt dat?
Voor zover het iemand interesseert, volgens mij ben ik weer de enige stakker die in dit project zit, Collin zegt dat de borgstellers wel zijn aangeschreven, maar dat ze er alleen juridisch achteraan gaan als uit de (openbare) verkoop niet genoeg opbrengsten komen om de lening af te lossen. Dit omdat het anders gezien kan worden als 'rechtsmisbruik'. Dit lijkt me wel een redelijke positie.

Wel interessant vind ik wat hier gebeurt. De leningnemer lijkt niet voor rede vatbaar en dus gaat het richting openbare verkoop ipv het pand op Funda zetten. Hiermee gaat de verkoop opbrengst waarschijnlijk flink omlaag en stapelen de verliezen zich voor iedereen op, ook voor haar ex-man, ook voor het ex-bevriende echtpaar (borgstellers).
pi_209980669
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 12:52 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Voor zover het iemand interesseert, volgens mij ben ik weer de enige stakker die in dit project zit, Collin zegt dat de borgstellers wel zijn aangeschreven, maar dat ze er alleen juridisch achteraan gaan als uit de (openbare) verkoop niet genoeg opbrengsten komen om de lening af te lossen. Dit omdat het anders gezien kan worden als 'rechtsmisbruik'. Dit lijkt me wel een redelijke positie.

Wel interessant vind ik wat hier gebeurt. De leningnemer lijkt niet voor rede vatbaar en dus gaat het richting openbare verkoop ipv het pand op Funda zetten. Hiermee gaat de verkoop opbrengst waarschijnlijk flink omlaag en stapelen de verliezen zich voor iedereen op, ook voor haar ex-man, ook voor het ex-bevriende echtpaar (borgstellers).
Je bent vast niet de enige die er hier in zit. Wel is de zekerheidspositie van dit project zeer uitgekleed toen het project niet vol kwam. Er zullen hier vanuit het forum inderdaad niet veel investeerders zijn die uiteindelijk meegedaan hebben. Het was ook duidelijk geen best project.

Wel bedankt voor het delen want het is altijd weer leerzaam om dit te volgen. Hopelijk blijft de schade voor de investeerders nog enigszins beperkt maar het ziet er niet best uit…
pi_209980723
Duikschool die hotel/restaurant faciliteiten gaat aanbieden
https://www.collincrowdfund.nl/sub-ocean-b-v/
2e hypotheek bedrijfswoning + berdrijfsmatig onroerend goed
pi_209981120
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 13:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Je bent vast niet de enige die er hier in zit. Wel is de zekerheidspositie van dit project zeer uitgekleed toen het project niet vol kwam. Er zullen hier vanuit het forum inderdaad niet veel investeerders zijn die uiteindelijk meegedaan hebben. Het was ook duidelijk geen best project.

Wel bedankt voor het delen want het is altijd weer leerzaam om dit te volgen. Hopelijk blijft de schade voor de investeerders nog enigszins beperkt maar het ziet er niet best uit…
Ja als ik moet schatten dan zou ik zeggen dat het wel moet lukken om 50-90% van de inleg terug te krijgen, afhankelijk van wat onzekere factoren. En verder geen cent rente meer natuurlijk. Maar inderdaad leerzaam.

<hersenspinsels>
Ook besef ik steeds meer hoe afhankelijk wij hier allemaal zijn van een goede huizenmarkt voor het uitwinnen van de onderpanden. Eigenlijk moet je je hele crowdfund portefeuille gewoon classificeren als NL vastgoed investering en dan bepalen hoeveel procent van je vermogen daar redelijkerwijs in kan.

Misschien ook wel een domino effect mogelijk als huizenprijzen opeens zouden gaan dalen. Niemand kan meer herfinancieren en dan vallen er een hoop projecten ineens als kaartenhuizen in elkaar.

Nadeel in dat scenario zou zijn dat als een project klapt in een slechte markt, dat de onderpanden met verlies worden verkocht en wij allemaal de verliezen direct realiseren. Waar je, als je het zelf voor het zeggen had, het veel eerder zou uitzingen en wachten met verkoop van de onderpanden op een gunstiger moment.
</hersenspinsels>

[ Bericht 5% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 21-07-2023 14:01:31 ]
pi_209983521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 13:35 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
<hersenspinsels>

Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden. Aan de andere kant, als je het hebt over een significante prijsdaling van vastgoed, zeg 20% of meer, dan is er waarschijnlijk zoveel aan de hand dat je met de overige projecten ook niet blij zal zijn. Dat zijn wel de risico's waar je als investeerder bewust van moet zijn.
pi_209984600
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 11:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 12 tot 24 maanden Collin project met ook bij deze een 2e hypotheek:

Renovatie Hotel/Restaurant Aardenburg
¤ 275.000 | 7,5% rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfu(...)staurant-aardenburg/
Lekker kort lopend. Net begonnen met Collin. Goed voor opbouw loyaliteitskorting. Een linkje voor deze lening wordt zeer gewaardeerd.
pi_209985346
Aflossingstermijn 9,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Werkkapitaal vastgoedportefeuille VIII (26629)
25184 ook verlenging 6mnd dus naar jul23 (status ?) en 24989 staat vr aflos nov 23, ben benieuwd.
Cash is King

[ Bericht 12% gewijzigd door peterc op 21-07-2023 19:06:47 ]
pi_209985778
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 18:54 schreef peterc het volgende:
Aflossingstermijn 9,
SPOILER
Werkkapitaal vastgoedportefeuille VIII (26629)
25184 ook verlenging 6mnd dus naar jul23 (status ?) en 24989 staat vr aflos nov 23, ben benieuwd.
Cash is King
25184 is nogmaals verlengd, tot nov23
SPOILER
pi_209990904
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:26 schreef JP01 het volgende:
Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden.
Voor wat investeren in vastgoedprojecten betreft geef ik je gelijk dat je ook moet spreiden over andere sectoren. Al die projecten die alleen uit kunnen op basis van een waardetoename van het vastgoed gaan het moeilijk krijgen als de leningnemers geen andere inkomsten hebben. Ik ben benieuwd hoeveel deelnemers die dure vastgoedcursussen nog trekken.
Maar ik zie een hypothecaire zekerheid als waardevaster dan een zekerheid van dezelfde waarde voor bijvoorbeeld een pandrecht op voorraad, inventaris of persoonlijke borgstelling. Een pand blijft een pand, ook al is de waarde gedaald. De waarde van de voorraad is afhankelijk van het moment en na een faillissement vaak minimaal, onverkochte zooi die overblijft na eigendomsvoorbehoud van leveranciers, tweedehands inventaris idem en personen blijken vaak onwillig, blut (alles is van de vrouw) of opeens in het buitenland te wonen. Een hypotheek is ook juridisch sterk, er mee rommelen is moeilijk en een dreigende verkoop van de woning kan gebruikt worden om mensen te motiveren een betalingsregeling te treffen.
pi_209992553
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:26 schreef JP01 het volgende:
Des te meer een reden om niet alleen in hypothecaire projecten te investeren maar goed te spreiden, ook wat betreft zekerheden.
Wat zie je als zekerheden die ook nog enigszins waardevast zijn? Inventaris en vooraard kun je naar mijn idee weinig van verwachten (horeca inventaris in een horeca pand levert mogelijk nog wat op, naar verder kun je het vergeten), eigendomsvoorbehoud zorgt ervoor dat eerst een deel van de voorraden weer verdwijnen en bodembeslag bij belastingschulden zorgt ervoor dat je helemaal het nakijken hebt. Blijft nog over debiteuren verpanding (maar zul je zelf tot incasso over moeten gaan als stichting zekerheden) en op de juiste manier vastleggen en verversen met debiteurenlijsten (kost relatief veel tijd), intelectual property (verkoop is niet altijd even gemakkelijk) en verpanding huurpenningen (dat vervalt weer bij faillisement), blijft toch weer over hypothecaire zekerheden. De waarde daarvan fluctueert, maar het recht zal niet zomaar vervallen of gaat niet zomaar naar bijna nul. Als er een goede/correcte taxatie is geweest (vandaar dat ik graag een taxatierapport zie om te zien hoe de waarde tot stand is gekomen) zal een halvering van de waarde ook nog niet zo heel snel aan de orde zijn, en zelfs als dat wel het geval is blijf er dus nog 50% over terwijl een inventaris (denk aan speciale machines, ovens etc.) van 100k taxatie uiteindleijk gemakkelijk voor 10k van de hand worden gedaan aan een "een vriendje" omdat er geen andere liefhebbers zijn. Voor mij zijn de juiste hypothecaire zekerheden dus nog steeds het meest betrouwbaar en stabiel.
pi_209996011
Heeft iemand al ervaring met een borgstelling door een gelieerd bedrijf zoals een (grote) toeleverancier of franchisegever? Lijkt mij een redelijk waardevaste zekerheid, afhankelijk van hoe deze bedrijven er zelf voor staan natuurlijk.
pi_209998826
Zou het dan zover zijn? Lukt niet om bij MAX in te loggen (time out) althans in mijn account (raadplegen updates wel mogelijk)
pi_209998830
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 16:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Heeft iemand al ervaring met een borgstelling door een gelieerd bedrijf zoals een (grote) toeleverancier of franchisegever? Lijkt mij een redelijk waardevaste zekerheid, afhankelijk van hoe deze bedrijven er zelf voor staan natuurlijk.
Je doelt op een geborgde lening bij HCN? Bij mij is het een keer voorgevallen dat de borg is aangesproken en die heeft hieraan gevolg gegeven.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_209998842
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:56 schreef Slingervinger het volgende:
Zou het dan zover zijn? Lukt niet om bij MAX in te loggen (time out) althans in mijn account (raadplegen updates wel mogelijk)
Als ze ook de telefoon niet meer opnemen dan zou je zomaar gelijk kunnen hebben :)
Pecunia non olet
pi_209998870
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ze ook de telefoon niet meer opnemen dan zou je zomaar gelijk kunnen hebben :)
Dat is op dit moment van de week niet zo vreemd als ze niet opnemen.
pi_209998903
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat is op dit moment van de week niet zo vreemd als ze niet opnemen.
De week heeft nog meer dagen.
Pecunia non olet
  zaterdag 22 juli 2023 @ 20:13:32 #44
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210000035
quote:
Geen paniek, het lukt bij mij gewoon net als anders (dus suuuuuper traag allemaal)

Maar wellicht zijn ze nu bezig om de al zo lang aangekondigde nieuwe software te implementeren :N :N :N
pi_210002214
quote:
Ik kan wel gewoon inloggen, maar op een ander device loopt de 2FA met Google Authenticator vast, code via e-mail (SMS doen ze niet meer blijkbaar?) loopt ook bijna tegen timeout maar kan nog net inloggen.
pi_210009431
Vervroegde aflossing GvE:

SPOILER
pi_210018823
De verhuurpanden van de pizzaria kok op ccf is zojuist volgegooid met 28.500 euro.
pi_210020387
Nieuwe (3e) lening via Collin van Eetcafé Brabant met een 1e hypotheek:

Eetcafé Brabant III
¤ 400.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/eetcaf%c3%a9-brabant-iii/

Op zich lijkt mij ook deze wel aardig. Toch twijfel ik een beetje omdat ik ook al in de vorige 2 leningen zit welke nog maar beperkt zijn afgelost. Wel bij deze lening een procentje meer rente.
pi_210020456
Nog een nieuwe Collin lening (duikschool en duikshop) dit maal met 2x een 2e hypotheek:

Sub Ocean B.V.
¤ 120.000 | 9,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/sub-ocean-b-v/

Helaas heb ik met een andere duikschool/duikshop geen beste ervaring. Aan de andere kant is de ene ondernemer niet de andere.
pi_210020720
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 12:10 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wat is dat toch op CCF met 5*+ M*biel en het blijven ophalen van meer kapitaal en strooien met linkjes. En alles zonder echte zekerheden en tegen hoge rentes.

Strategie is overgenomen worden door KPN of keihard failliet gaan volgens mij ivm te hoge schuld lasten. Investeerders zouden echt equity moeten krijgen ipv rente, dan heb je eventueel nog een upside voor je risico.

EDIT: gelukkig zit ik alleen in de eerste ronde uit 2021 ofwel ik zit bovenaan de piramide. Das mooi, want mijn maandelijkse aflossingen worden netjes betaald door de stakkers die nu inleggen.
En weer is de nieuwe lening binnen een half uur volgeschreven 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')