abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 09:19:06 #1
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_209951442
Voor al uw bijgedachten en twijfels over prestaties in deze Tour. Waarbij we vooral denken vooral aan Vingegaard gisteren.

twitter
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 09:19:24 #2
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_209951471
Het zal aan de tijdritfiets hebben gelegen. Het nieuwe normaal wordt klimmen op de tijdritfiets
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 09:23:21 #4
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_209951494
Samenvatting van mijn hoofd gisteren: Het kan wel! Het kan niet. Het kan wel! Het kan niet. Het kan wel! Het kan niet. Het kan wel! Het kan niet.
pi_209951508
Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik er van overtuigd ben dit dat de op fysiek gebied de beste sportprestatie is die ooit geleverd is door een mens, in welke sport dan ook. En dat moeten we maar normaal vinden. Echt heel schaamteloos en kwalijk ook hoe (zeker in Nederland) het journaille hier mee omgaat en bijna kritiekloos in mee gaat. Iedereen die ook maar 1 milliseconde denkt dat dit kan is bijna gevaarlijk naïef.

(lol)
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:29:00 #6
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209951556
quote:
10s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:24 schreef Pistolero het volgende:
Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik er van overtuigd ben dit dat de op fysiek gebied de beste sportprestatie is die ooit geleverd is door een mens, in welke sport dan ook. En dat moeten we maar normaal vinden. Echt heel schaamteloos en kwalijk ook hoe (zeker in Nederland) het journaille hier mee omgaat en bijna kritiekloos in mee gaat. Iedereen die ook maar 1 milliseconde denkt dat dit kan is bijna gevaarlijk naïef.

[ afbeelding ]
(lol)
Het tart iig alle statistiek. Op het topniveau net een klein beetje beter dan de concurrentie zijn is hoe het zou moeten zijn.

De rest van de toppers vernietigen is.. bijzonder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209951558
quote:

[ afbeelding ]
(lol)
Maar het alternatief is een situatie waarin er een speciaal soort ondetecteerbare doping is (wat echt heel erg knap zou zijn met het bloedpaspoort, een doping die zich niet in de conventionele waardes laat zien maar wel prestatieverbeterend werkt), die enkel gebruikt wordt door een gekke Deen en gekke Sloveen.

Dat scenario vindt ik een stuk gekker.
pi_209951605
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Maar het alternatief is een situatie waarin er een speciaal soort ondetecteerbare doping is (wat echt heel erg knap zou zijn met het bloedpaspoort, een doping die zich niet in de conventionele waardes laat zien maar wel prestatieverbeterend werkt), die enkel gebruikt wordt door een gekke Deen en gekke Sloveen.

Dat scenario vindt ik een stuk gekker.
Ik geloof niet per se dat Vingegaard en Pogacar nou hele andere doping gebruiken dan de rest hoor. Maar als iedereen dezelfde doping gebruikt zal de één alsnog veel verder gaan dan de ander en is er nog steeds geen level-playing-field. Dat hebben onder andere de Armstrong en Froome jaren wel bewezen. Die gebruikten ook gewoon hetzelfde spul als de rest maar waren alsnog een klasse beter.

Al hebben die het nooit zo gek gemaakt als gisteren.
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:33:26 #9
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209951617
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het tart iig alle statistiek. Op het topniveau net een klein beetje beter dan de concurrentie zijn is hoe het zou moeten zijn.

De rest van de toppers vernietigen is.. bijzonder.
Wie zijn in dit geval: de rest van de toppers?
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:34:01 #10
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_209951625
1990 is de laatste Tour geweest die nog enigszins schoon was, dus....

De rest is of betrapt of op zijn minst verdacht, maar goed, ze doen het allemaal en de een wat beter dan de andere. Pogacar had een goede apotheker en nu heeft Jumbo die, c'est la vie, c'est le Tour.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_209951632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:34 schreef TweedeKlum het volgende:

De rest is of betrapt of op zijn minst verdacht, maar goed, ze doen het allemaal en de een wat beter dan de andere. Pogacar had een goed apotheker en nu heeft Jumbo die, c'est la vie, c'est le Tour.
_O-
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:34:36 #12
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209951635
Hier nog even een repost, misschien een relevanter topic.

Het is allemaal wat moeilijk echt te controleren. Maar heb zelf wat zitten klooien met CdA waardes en Power in BestBikeSplit.com.

Kom online tegen dat de CdA waardes van kleine/dunne profs zo tegen de 0.16 zijn op world class niveau. Stel Vingegaard a 60kg trapt 400W normalized power (382W average) met een vlakke/dalende CdA waarde van 0.16 en een klimmende CdA waarde van 0.22-0.23 dan rijdt hij: 32:42
https://www.bestbikesplit.com/public/253190

Dat zou 32 minuten aan 6,6W/kg zijn.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:35:47 #13
38496 Perrin
pi_209951657
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:33 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Wie zijn in dit geval: de rest van de toppers?
Van Aert, Bilbao, Yatesjes, Skjelmose, Pedersen, Gaudu, Rodriguez, Gall, Kuss, Hindley, etc
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:37:44 #14
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209951677
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Van Aert, Bilbao, Yatesjes, Skjelmose, Pedersen, Gaudu, Rodriguez, Gall, Kuss, Hindley, etc
Hierin is zeker de helft notaire slecht in tijdritten.

Geen idee of het gisteren de warmte was, maar de kleine verschillen tussen een van Aert, Gall en Gaudu. Op zn minst opvallend.
pi_209951699
quote:

[ afbeelding ]
(lol)
Het feit dat in de journalistiek inderdaad na gisteren met geen woord over doping wordt gerept doet mij soms wel twijfelen of wij hier niet te cynisch zijn, en het wel allemaal klopt.

Maar iemand die 4 km per uur harder fietst dan de rest van de profs vind ik bijna onverklaarbaar.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 09:40:31 #16
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_209951707
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik snap ook niet hoe doping het verschil tussen VInjego, Pogi en de rest zou verklaren? Of zijn er dan echt mensen die denken dat enkel die 2 toegang hebben tot deze magische nieuwe doping?
Even verplaatst @Wienerschnitzels
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:43:09 #17
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209951735
Verder simuleert Best Bike Split een verlies van zo'n 20-30 seconden per 0.01m2 CdA.

Er vanuit gaande dat Pogacar vergelijkbare W/Kg kan overleggen, en 30 seconden verloor met de fietswissel, zou dat 0.2-0.3 m2 CdA schelen. Dat lijkt me wat veel, al is 0.19m2 nog steeds behoorlijk goed.
Denk dat we kunnen stellen dat Vingegaard iets meer W/kg heeft getrapt, maar niet bizar veel meer.
pi_209951757
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:34 schreef TweedeKlum het volgende:

De rest is of betrapt of op zijn minst verdacht, maar goed, ze doen het allemaal en de een wat beter dan de andere. Pogacar had een goede apotheker en nu heeft Jumbo die, c'est la vie, c'est le Tour.
1990 en daarvoor nog enigszins schoon :D:D
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:33 #19
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209951832
Tsja. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur en deze prestaties zijn echt bizar, dus ik kan me voorstellen dat men aan doping denkt.

Tegelijk voelt de situatie echt nog wel anders dan 15-16 jaar geleden. Toen voelde je gewoon dat het net zich langzaam sloot. Je had niet alleen maar mutantenprestaties, je had gesjoemel met whereabouts, dopingdoktoren, medische certificaten, verdachte pakketjes en wat allemaal nog meer. Die zaken heb ik nu nog niet gezien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, wellicht zijn ze alleen geraffineerder geworden. Maar het ligt er in ieder geval niet zo dik bovenop als toen.

Ik hoorde ook wat verhalen over microdoseringen, dat kan natuurlijk maar dan zit je weer op het gebied van marginal gains. En als er een experimenteel middel is, heb je kans dat het niet verboden is en dus technisch gezien geen doping.

Laten we ook niet vergeten waaróm doping verboden is, het is uiteindelijk een gezondheidskwestie. Je kan een grote ronde toch al niet letterlijk rijden op een boterham met pindakaas en een bord pasta, je hebt sportvoeding en supplementen en wellicht ook (al dan niet legale) medicatie nodig om het maximale uit jezelf te halen. Maar een Bjarne Riis ging daar zo ver mee dat hij zichzelf in levensgevaar bracht, de EPO spoot dusdanig uit zijn oren dat hij 's nachts wakker gemaakt moest worden omdat zijn bloed anders ging stollen door het debiel hoge hematocriet. Langer geleden hadden we natuurlijk Tom Simpson die zichzelf letterlijk doodfietste omdat hij door de dope niet meer merkte hoe kapot hij zat.

Ik weet niet precies wat Vingegaard, en in mindere mate Pogacar, aan het uitspoken is. Maar op de een of andere manier betwijfel ik dat het zoiets is. Het systeem is zeker niet waterdicht, maar het zorgt wel dat sporters minder snel fratsen uithalen waardoor ze elk moment onder de groene zoden kunnen belanden. Volgens mij is dat nog altijd het belangrijkste.

En dat ze dan daarbinnen de grenzen opzoeken en soms overschrijden, ach ja. Dat houd je niet tegen.
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:56:46 #20
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_209951905
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:51 schreef DecoAoreste het volgende:
Tsja. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur en deze prestaties zijn echt bizar, dus ik kan me voorstellen dat men aan doping denkt.

Tegelijk voelt de situatie echt nog wel anders dan 15-16 jaar geleden. Toen voelde je gewoon dat het net zich langzaam sloot. Je had niet alleen maar mutantenprestaties, je had gesjoemel met whereabouts, dopingdoktoren, medische certificaten, verdachte pakketjes en wat allemaal nog meer. Die zaken heb ik nu nog niet gezien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, wellicht zijn ze alleen geraffineerder geworden. Maar het ligt er in ieder geval niet zo dik bovenop als toen.

Ik hoorde ook wat verhalen over microdoseringen, dat kan natuurlijk maar dan zit je weer op het gebied van marginal gains. En als er een experimenteel middel is, heb je kans dat het niet verboden is en dus technisch gezien geen doping.

Laten we ook niet vergeten waaróm doping verboden is, het is uiteindelijk een gezondheidskwestie. Je kan een grote ronde toch al niet letterlijk rijden op een boterham met pindakaas en een bord pasta, je hebt sportvoeding en supplementen en wellicht ook (al dan niet legale) medicatie nodig om het maximale uit jezelf te halen. Maar een Bjarne Riis ging daar zo ver mee dat hij zichzelf in levensgevaar bracht, de EPO spoot dusdanig uit zijn oren dat hij 's nachts wakker gemaakt moest worden omdat zijn bloed anders ging stollen door het debiel hoge hematocriet. Langer geleden hadden we natuurlijk Tom Simpson die zichzelf letterlijk doodfietste omdat hij door de dope niet meer merkte hoe kapot hij zat.

Ik weet niet precies wat Vingegaard, en in mindere mate Pogacar, aan het uitspoken is. Maar op de een of andere manier betwijfel ik dat het zoiets is. Het systeem is zeker niet waterdicht, maar het zorgt wel dat sporters minder snel fratsen uithalen waardoor ze elk moment onder de groene zoden kunnen belanden. Volgens mij is dat nog altijd het belangrijkste.

En dat ze dan daarbinnen de grenzen opzoeken en soms overschrijden, ach ja. Dat houd je niet tegen.
Ik meen me te herinneren uit een boek van Mart Smeets dat hij Indurain wel eens op de gang van een hotel had gezien midden in de nacht om exact dezelfde reden.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_209951929
ik geloof wel in de schone prestaties van Jumbo
ze zijn zeer professioneel met de sport bezig
bij een tijdrit komt het op veel meer aan dan puur vermogen
tuurlijk, Vingegaard had een absolute topdag, maar ik denk dat de rest ook top is: planning, materiaal, indeling, aeropositie op de fiets, etc.
allemaal gebaseerd op wetenschappelijke data
Mja
pi_209952035
nee dit kon niet
Groot fan van User Wotte
pi_209952226
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:39 schreef Remco het volgende:

[..]
Het feit dat in de journalistiek inderdaad na gisteren met geen woord over doping wordt gerept doet mij soms wel twijfelen of wij hier niet te cynisch zijn, en het wel allemaal klopt.

Maar iemand die 4 km per uur harder fietst dan de rest van de profs vind ik bijna onverklaarbaar.
Het was een a-typische tijdrit. Plus

Pogacar heeft een koortslip (dus niet fit?)
Pogacar heeft een druk en geniaal voorjaar gehad (en Vingegaard was net aan het trainen)
Pogacar is in voorjaar hard gevallen, geopereerd aan pols. Enige tijd uit roulatie geweest
Pogacar ging er elke etappe in alsof het eendaagse wedstrijd was waar een seconde winnen voldoende was
Pogacar is (waarschijnlijk) niet eens op hoogtestage geweest

Vooraf waren de verwachtingen dat Pogacar deze tour niet op zijn best zou zijn. Mogen we denken dat hij dat nu ook niet meer is?

Daarnaast lijkt Vingegaard met zijn ploeg iets berekender (minder aanvallend) te hebben gekoerst en is de ploeg absoluut perfectionistisch ingesteld (zelfs diëtist Kelderman was onder de indruk van voedingsschema Jumbo). Vooraf waren de verwachtingen hoog, een betere voorbereiding was niet mogelijk geweest, alles ging zoals gepland. De voorbereidingen zouden al meer dan een jaar geleden zijn gestart.

Op de fiets van Vingegaard werd 150 gram verf bespaard en nu zegt dat niks maar UAE doet het weer niet. Jumbo heeft vijf reservefietsen op de volgauto en UAE maar twee.... Wat gisteren ook erg goed liet zien is hoe goed Vingegaard het parkoers kende, in de afdaling wist hij precies hoe elke bocht was en hier won hij op iedereen tijd, ook op een Kung. Pogacar koos een fietswissel om tijdens het klimmen een voordeel te hebben en zelfs dat pakte op bijna alle andere klassementrenners niet goed uit.

Oftewel. Pogacar was niet op zijn best. Vingegaard misschien echt op zijn absoluut maximum, zowel fysiek als voorbereid op deze 22 km.

De vraag waar iedereen mee bezig is, is het zuiver? Is het mogelijk dat twee (drie met Evenepoel?) wielrenners zo ver boven de rest uitsteken en oude doping records vernietigt? Ik zou zeggen dat 't niet kan, maar gisteren is niet het bewijs

[ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 19-07-2023 10:29:28 ]
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:27:11 #24
38496 Perrin
pi_209952294
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Pogacar
[..]
Pogacar reed de rest er totaal af he? Alleen Vingegaard reed Pogacar er weer totaal af.
pi_209952383
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:51 schreef DecoAoreste het volgende:

Klopt, maar vergeet niet dat Londen 2012 één groot dopingfestijn was om over Sochi 2014 niet te spreken, dat was minstens even erg. Dan heb je het over minder dan 10 jaar geleden. We moeten dus niet doen alsof het zo ver in het verleden ligt dat eea simpelweg verwatert (in termen van gedrag).
pi_209952488
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Pogacar reed de rest er totaal af he? Alleen Vingegaard reed Pogacar er weer totaal af.
Daarom niet focussen op Vingegaard, beide zijn ongeloofwaardig.
pi_209952491
Ja, dit kan.
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:44:01 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209952515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Pogacar pakt 1:17 op Pello Bilbao, 1:20 op Yates, 2:02 op Gall en 1:53 op Gaudu.

Daaronder is moeilijk te zeggen wie nog echt zn best deed.
pi_209952539
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Pogacar pakt 1:17 op Pello Bilbao, 1:20 op Yates, 2:02 op Gall en 1:53 op Gaudu.

Daaronder is moeilijk te zeggen wie nog echt zn best deed.
Dat zijn over 22 km toch ook flinke verschillen?
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:49:04 #30
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209952572
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:46 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Dat zijn over 22 km toch ook flinke verschillen?
Ja maar wel ten opzichte van renners die vaak niks laten zien in tijdritten.

En vanuit AG2R, Groupama, Bahrein en Jayco verwacht ik ook wel echt matige begeleiding.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 10:56:06 #31
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209952677
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:49 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja maar wel ten opzichte van renners die vaak niks laten zien in tijdritten.

En vanuit AG2R, Groupama, Bahrein en Jayco verwacht ik ook wel echt matige begeleiding.
Dan loop je met je eigen domheid te koop, want Jayco beschikt over het fenomeen Marco Pinotti. En Simon Yates is een specialist in dit soort tijdritten.

Als je gisteren hebt gekeken en nu nog smoesjes probeert te verzinnen, wauw.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 10:58:31 #32
pi_209952698
twitter

twitter

Valt me nog mee dat dit niet is gepost. Een extra excuus: hij heeft een hoge VO2max. Waarmee hij tot 2020 nooit een platte prijs reed, maar soit.
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:08:21 #33
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_209952835
Kennen we Oegroemov nog?
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:08:22 #34
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209952836
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Dan loop je met je eigen domheid te koop, want Jayco beschikt over het fenomeen Marco Pinotti. En Simon Yates is een specialist in dit soort tijdritten.

Als je gisteren hebt gekeken en nu nog smoesjes probeert te verzinnen, wauw.
Grappig, Simon Yates heeft in 30 tijdritten 5 keer top 5 gereden.

1e Giro 2022: vlak 9km, voor Dumoulin en van der Poel
1e Parijs Nice 2019: nagenoeg vlak, 25km met 157hm, voor Politt en Kwiatkowski
2e Giro 2021 Bologna, 8km, voor Roglic en Nibali
5e Parijs Nice: 13km, 188hm achter Kung

Verder veel zo rond plek 15-20 (maar dat mag je ook verwachten van een klassementsrenner)

Volgens mij dus vooral goed in nog kortere ritten, alleen Bologna heeft noemenswaardig steile stroken.

Op vergelijkbare parcoursen gaf hij ook in zijn superperiode ook makkelijk 1-1:30 weg op een Porte.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 11:08:40 #35
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_209952840
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]

Valt me nog mee dat dit niet is gepost. Een extra excuus: hij heeft een hoge VO2max. Waarmee hij tot 2020 nooit een platte prijs reed, maar soit.
Anton Palzer, jeetje.

Maar fysiologisch is Vingegaard dus tot bijzondere prestaties in staat. Neem daarbij een perfecte begeleiding en omstandigheden die Jumbo creëert. Dan is het geen slecht excuus. Neemt mijn scepticisme verder niet weg.
pi_209952917
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]

Gelachen om de VO2max van WOUT.
Het sneeuwt compleet onder, maar die transformatie is net zo lachwekkend als die van Vingegaard.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 11:12:43 #37
pi_209952922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:08 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Grappig, Simon Yates heeft in 30 tijdritten 5 keer top 5 gereden.

1e Giro 2022: vlak 9km, voor Dumoulin en van der Poel
1e Parijs Nice 2019: nagenoeg vlak, 25km met 157hm, voor Politt en Kwiatkowski
2e Giro 2021 Bologna, 8km, voor Roglic en Nibali
5e Parijs Nice: 13km, 188hm achter Kung

Verder veel zo rond plek 15-20 (maar dat mag je ook verwachten van een klassementsrenner)

Volgens mij dus vooral goed in nog kortere ritten, alleen Bologna heeft noemenswaardig steile stroken.

Op vergelijkbare parcoursen gaf hij ook in zijn superperiode ook makkelijk 1-1:30 weg op een Porte.
We hebben nog nooit iemand een sterkere tijdrit zien afwerken dan Vingegaard gisteren. Zelfs Indurain was niet in de buurt gekomen van deze Vingegaard, en wellicht ook niet van Pogacar.

Het is de meest bizarre prestatie die ik ooit in een tijdrit heb gezien, en toch lees ik hier allerlei redenen waarom het eigenlijk heel normaal is. Wat ik me dan afvraag is: wat is er nodig om wél sceptisch te worden, als dit niet eens voldoende is? Wanneer zou jij wel denken: jeetje, dit gaat wat ver?
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:13:20 #38
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209952932
Overigens heeft fenomeen Pinotti het laatste jaar 1 ITT zege opgeleverd, op het nationale kampioenschap van Ethiopië.
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 11:13:53 #39
pi_209952940
quote:
10s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:12 schreef Pistolero het volgende:

[..]
Gelachen om de VO2max van WOUT.
Het sneeuwt compleet onder, maar die transformatie is net zo lachwekkend als die van Vingegaard.
Wout is een non-talent, zoals iedereen die zijn vroege jaren in de cross heeft gevolgd ook weet.
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:15:03 #40
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209952953
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:08 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Anton Palzer, jeetje.

Maar fysiologisch is Vingegaard dus tot bijzondere prestaties in staat. Neem daarbij een perfecte begeleiding en omstandigheden die Jumbo creëert. Dan is het geen slecht excuus. Neemt mijn scepticisme verder niet weg.
Skiërs hebben altijd gigantische VO2 max waarden. Als je de hoogste scores ooit ziet, bestaat de top 10 louter uit Noren, van Svendsen tot Bjerke en Daehlie.

Dat gezegd hebbende, is Vingegaard fysiek zo'n mutant dat hij een tip van Chris Andersen verwijderd was van een carrière tussen de vissen. Mmm.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209953008
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:15 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Skiërs hebben altijd gigantische VO2 max waarden. Als je de hoogste scores ooit ziet, bestaat de top 10 louter uit Noren, van Svendsen tot Bjerke en Daehlie.

Dat gezegd hebbende, is Vingegaard fysiek zo'n mutant dat hij een tip van Chris Andersen verwijderd was van een carrière tussen de vissen. Mmm.
Aan de andere kant, het is natuurlijk ook zo dat er figuren rondlopen in de amateursport(zowel het wielrennen als andere sport) die ook complete fysieke mutanten zijn en in theorie zulke VO2 max waardes zouden kunnen halen. Alleen die zullen om talloze redenen nooit ontdekt worden of doorbreken.

Net zoals dat er puur qua talent ook talloze nieuwe Messi's en Ronaldo's rondlopen op de amateurvelden die ook nooit prof zullen worden.
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:20:54 #42
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209953027
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:12 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
We hebben nog nooit iemand een sterkere tijdrit zien afwerken dan Vingegaard gisteren. Zelfs Indurain was niet in de buurt gekomen van deze Vingegaard, en wellicht ook niet van Pogacar.

Het is de meest bizarre prestatie die ik ooit in een tijdrit heb gezien, en toch lees ik hier allerlei redenen waarom het eigenlijk heel normaal is. Wat ik me dan afvraag is: wat is er nodig om wél sceptisch te worden, als dit niet eens voldoende is? Wanneer zou jij wel denken: jeetje, dit gaat wat ver?
Het was absoluut belachelijk. Scepsis lijkt me ook zeker op zn plek, dat heb ik ook.

Dat had ik ook bij Pogacar op de Planche, heb ik nog steeds bij Froome in de Giro.
Laten we hopen dat de renner en de ploeg bij de antidopingautoriteit onder een vergrootglas liggen.

Marginal gains kunnen het verschil niet verklaren, maar met de optelsom:
- warmte
- rustdag effect
- betere begeleiding
- betere vorm
- geen fietswissel
Brengen ons al wel bij een kleiner verschil tussen Pogacar en Vingegaard. Waarvan we van te voren zeiden dat Pogacar waarschijnlijk niet zn normale vorm zou hebben.

Al met al lijkt scepsis me terecht, ik heb die BestBikeSplit ook opgezet omdat ik zou verwachten dat het absurde cijfers zou opleveren. Maar ik ben niet overtuigd dat het onmogelijk is zonder verboden middelen, en gun mezelf dat stukje geloof in een eerlijk verloop.

Iets wat ik in Froome nog steeds verloren ben.
pi_209953080
Jonas (en ook dikwijls Pogi) steken er natuurlijk met kop en schouders bovenuit, maar is het sowieso niet een generatie van enorm jonge renners die buitenaards goed zijn meteen al. Ayuso, Evenepoel als meest bekende voorbeelden die samen met het peleton weer overal nieuwe wattagerecords zetten?
pi_209953154

De totale verbijstering over het verschil van de tijdrit op de LPBF (Tussen 1.05.00 en 1.10.00). En nu hebben ze het in alles volledig overtroffen.
pi_209953199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:13 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Wout is een non-talent, zoals iedereen die zijn vroege jaren in de cross heeft gevolgd ook weet.
Zijn fysieke transformatie is ook tamelijk bijzonder te noemen als je de crossen vanaf de junioren gevolgd hebt.

Over de prestatie van Vingegaard:
Dat het extreem bijzonder was staat buiten kijf, ik kijk al sinds het tijdperk Indurain maar dit was echt ongezien. Zelfs afgezet tegen het EPO tijdperk. Hoe extreem bijzonder (en eventueel ongeloofwaardig) is toch best lastig te beoordelen. Zeker bij tijdrijden spelen de marginal (of niet zo marginal) gains een aanzienlijke rol. In dat kader zou het prettig zijn als Matxin en Gianetti hun boeltje op orde brengen (betere tijdritfiets en banden, meer testen in de windtunnel, structurelere hoogtestages, voeding, pacing enz) want dan kun je veel beter vergelijken.
Dan nog had Vingegaard waarschijnlijk fors gewonnen van mede mutant Pogacar maar hadden we wel iets beter beeld gehad hoe bovenmatig gemuteerd de prestatie van Vingegaard was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 19-07-2023 11:49:17 ]
  woensdag 19 juli 2023 @ 11:57:56 #46
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209953566
Ik ga klinken als Karl, maar een Evenepoel in vorm zou toch ook wel ergens tussen Pogi en Vingegaard uitkomen?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 19 juli 2023 @ 11:59:46 #47
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209953594
Ik ben het even kwijt, maar Vingegaard was toch bepaald niet de enige die op zijn tijdritfiets startte en finishte, dus niet wisselde?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209953670
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:59 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben het even kwijt, maar Vingegaard was toch bepaald niet de enige die op zijn tijdritfiets startte en finishte, dus niet wisselde?
Nee, van de toppers wisselden alleen Pogi en Gaudu, dacht ik
pi_209953684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:57 schreef Momo het volgende:
Ik ga klinken als Karl, maar een Evenepoel in vorm zou toch ook wel ergens tussen Pogi en Vingegaard uitkomen?
Gisteren waarschijnlijk wel, over de hele ronde schat ik hem eerder tussen Pogi en Yates in (en daar is genoeg ruimte.. )
  woensdag 19 juli 2023 @ 12:08:56 #50
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209953716
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:26 schreef skysherrif het volgende:
Jonas (en ook dikwijls Pogi) steken er natuurlijk met kop en schouders bovenuit, maar is het sowieso niet een generatie van enorm jonge renners die buitenaards goed zijn meteen al. Ayuso, Evenepoel als meest bekende voorbeelden die samen met het peleton weer overal nieuwe wattagerecords zetten?
Het is vooral een generatie van vroege profs. Ze zijn 17, maar leven alsof ze 28 zijn. Dát is waar begeleiding echt een rol speelt. Als je nu naar het juniorenpeloton kijkt, wordt de meerderheid ergens wel op de een of andere manier gesponsord of liggen ze al vast in een programma van een profploeg. Let er straks maar op in Glasgow, waar de frames die opvallend veel weghebben van het kleurenschema van Jumbo, Alpecin, FDJ, INEOS of UAE je om de oren vliegen. Ayuso bijvoorbeeld was bij Bathco al een halve professional. En de tegenprestatie is straks dat de groeimarge beperkt(er) is en vroege uitdoving best reëel is.
Put these foolish ambitions to rest.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')