abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:39:47 #101
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_210167632
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:37 schreef Spirit82 het volgende:

[..]
Ik denk dat er een goede reden is waarom echoscopistes geen verloskundigen zijn geworden. Dat sociale component ontbreekt vaker een beetje :@
Ik ben blij dat (behalve 13 en 20 weken) de echo’s gewoon door de VK gedaan zijn hier. En voor die medische echo’s hebben we gelukkig ook altijd een doortastende, maar wel persoonlijke dame gehad :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_210171633
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:36 schreef Debsterr het volgende:
Dat is al een heus buikje zeg!

Ik heb de eerste nacht met voorwerk gehad :@ sjezus wat spannend haha! Flink harde buiken, ontzettende lage rugpijn, maar een douche hielp gelukkig uiteindelijk wel.
Spannend!!!
pi_210194923
Zo de laatste dagen last van maagzuur!
Iemand nog middeltjes (geen Rennie of Gaviscom) die helpen tegen dit vervelende probleem?
  maandag 7 augustus 2023 @ 11:25:24 #104
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_210195408
Zuivel eten/drinken kan helpen :).
pi_210196467
Vanille vla helpt verrassend goed :)
Sarcasme. Herken het.
pi_210198273
Top, ga straks meteen halen!
pi_210198706
Een excuus om vanillevla te eten. Ik ga dat hele zwanger zijn nog leuk vinden. :9

Zeg ik terwijl ik alleen maar de dagen aan het aftellen ben in de hoop dat ik na een echo (of een paar meer) er meer vertrouwen in ga krijgen. :')
pi_210202074
quote:
14s.gif Op maandag 7 augustus 2023 15:18 schreef Myraela het volgende:
Een excuus om vanillevla te eten. Ik ga dat hele zwanger zijn nog leuk vinden. :9

Zeg ik terwijl ik alleen maar de dagen aan het aftellen ben in de hoop dat ik na een echo (of een paar meer) er meer vertrouwen in ga krijgen. :')
Die eerste weken kruipt de tijd ook echt voorbij.. wanneer heb je je eerste echo?
Sarcasme. Herken het.
pi_210202408
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 19:37 schreef Spirit82 het volgende:
Die eerste weken kruipt de tijd ook echt voorbij.. wanneer heb je je eerste echo?
21 augustus naar het ziekenhuis voor de echo, dus dat is gelukkig niet al te lang wachten. En in de tussentijd zat afleiding. Geduld is gewoon niet mijn sterkste kant.
pi_210203702
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 19:53 schreef Myraela het volgende:

[..]
21 augustus naar het ziekenhuis voor de echo, dus dat is gelukkig niet al te lang wachten. En in de tussentijd zat afleiding. Geduld is gewoon niet mijn sterkste kant.
Het is ook gewoon super onzeker allemaal. Liefst zou je tijdens je zwangerschap een luikje in je buik hebben om af en toe even te kunnen checken hoe het ervoor staat.
Sarcasme. Herken het.
pi_210231309
Wij hadden vanavond een fotoshoot om de zwangerschap vast te leggen O+ Ik ben zo benieuwd naar het resultaat! Ik hoop dat er ook leuke foto's met M bij zitten, want hij was nogal recalcitrant na een tijdje }:|

Nog een vraagje: ik hoor steeds meer om mij heen dat er gevraagd wordt naar mijn wensen omtrent de bevalling. En het klinkt misschien wat gek, maar ik weet het helemaal niet zo goed. Ik weet ook niet zo heel goed over welke wensen (of keuzes) ik na moet denken. Al pratende met andere mensen hoor ik steeds meer dingen waarvan ik eigenlijk geen weet heb. Mijn grootste prioriteit is dat de kleine man levend en wel op mijn buik terecht komt en dat ik er het liefst ook zo goed mogelijk uit kom O-). Mja, enigszins goed terugkijken op de bevalling is ook wel prettig :D
Wat is/was voor jullie juist heel belangrijk (geweest) bij de bevalling?

Wat ik al wel weet: bevallen in het ZH i.v.m. eerdere keizersnede, geen inleiding en weeenopwekkers i.v.m. hogere kans op ruptuur litteken.
pi_210231538
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 21:43 schreef Peacefulll het volgende:
Wij hadden vanavond een fotoshoot om de zwangerschap vast te leggen O+ Ik ben zo benieuwd naar het resultaat! Ik hoop dat er ook leuke foto's met M bij zitten, want hij was nogal recalcitrant na een tijdje }:|

Nog een vraagje: ik hoor steeds meer om mij heen dat er gevraagd wordt naar mijn wensen omtrent de bevalling. En het klinkt misschien wat gek, maar ik weet het helemaal niet zo goed. Ik weet ook niet zo heel goed over welke wensen (of keuzes) ik na moet denken. Al pratende met andere mensen hoor ik steeds meer dingen waarvan ik eigenlijk geen weet heb. Mijn grootste prioriteit is dat de kleine man levend en wel op mijn buik terecht komt en dat ik er het liefst ook zo goed mogelijk uit kom O-). Mja, enigszins goed terugkijken op de bevalling is ook wel prettig :D

Wat ik al wel weet: bevallen in het ZH i.v.m. eerdere keizersnede, geen inleiding en weeenopwekkers i.v.m. hogere kans op ruptuur litteken.
Ik wilde zoveel mogelijk hands off, en dus ook geen ontsluiting meten. Als de ontsluiting, in overleg met mij, wel gemeten zou worden dan wilde ik niet de centimeters weten maar alleen of er voortgang was.
Ik wilde in bad bevallen (kan in verschillende ziekenhuizen ook) en iig niet op mijn rug.
Navelstreng wilde ik uit laten kloppen en heb ik zelf doorgeknipt daarna, zoveel mogelijk met rust gelaten worden tijdens golden hour en geen mutsje op bij baby. Oh en ik wilde geen synthetische oxytocine voor de placenta zolang die zich binnen een half uur tot een uur aandiende.
Verder heb ik vooral nagedacht over in welke situatie ik een interventie wel wilde. Dus in principe geen knip, vacuümpomp, schedelelektrode etc maar ook iets neergezet over wanneer dat wel oké was.
Ik kan Bevallen als een baas van Nira aanraden. Die vertelt veel over wat er zoal te kiezen is. ;)
pi_210231550
Oh en het allerbelangrijkste vond ik dat ze met mij en niet over mij moesten praten, en dat er verteld en overlegd werd wat ze deden.
pi_210231558
quote:

Wat voor dingen hoor je waar je geen weet van hebt?

Ik had bij de eerste weinig wensen. De voor mij belangrijkste drie dingen (absoluut niet naar een bepaald ziekenhuis, geen discussies als ik aan zou geven pijnstilling te willen en uitleg aan mij en partner (+ derde persoon die erbij was) wanneer bepaalde handelingen uitgevoerd werden en waarom) heb ik opgeschreven. Verder aangegeven dat ik uit zou gaan van de expertise en kennis van de zorgverleners. Dat werd uiteindelijk een spoedsectio en bij de tweede had ik geen wensen meer nadat het geen probleem bleek een geplande sectio te doen.
  woensdag 9 augustus 2023 @ 22:02:50 #115
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_210231575
quote:

Bij bevalwensen is het vooral belangrijk wat je niet wil en dat je dat bespreekt met op zijn minst je partner zodat die het kan bewaken. Waar je aan kan denken (waar ik iig over na had gedacht):
Wil je pijnbestrijding?
Hoe wil je bevallen? (Bevalbad, baarkruk, etc.)
Sta je open voor instructies/tips tijdens de bevalling of moet men je juist zoveel mogelijk met rust laten/in je bubbel laten?
Welke eventuele interventies wil je absoluut niet? (Schedelelektrode, toucheren, knip etc.)
Wie pakt de baby aan?
Wie knipt de navelstreng door?
Wil je een navelklem of cordring?
Wie wil je überhaupt allemaal wel en niet bij de bevalling aanwezig hebben?
Wie maakt wanneer foto's? (bijv. pas na de bevalling door je partner, een geboortefotograaf die de hele bevalling vastlegt, of helemaal geen foto's?)

En als je hier allemaal niet over na wil denken of je wil het niet vastleggen oid, kan je ook aangeven dat je het allemaal op zijn beloop wil laten en wil zien hoe je er op dat moment in staat. Dat is namelijk mijn boodschap voornamelijk geweest; ik wil dat wat op dat moment goed voelt. Maar globaal had ik over bovenstaande al wel een beetje nagedacht.
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
pi_210236004
Thnx dames O+ Hier heb ik zeker wat aan. Geeft mij even richting in welke stappen in het proces doorlopen gaan worden en waar ik over kan en mag nadenken.
pi_210236485
Net eerste controle in ziekenhuis gehad. Onze dame is groot! Dus mag morgen een suikertest gaan doen 😒
  donderdag 10 augustus 2023 @ 14:06:15 #118
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_210237149
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 13:06 schreef Bruinoog1982 het volgende:
Net eerste controle in ziekenhuis gehad. Onze dame is groot! Dus mag morgen een suikertest gaan doen 😒
Hopelijk valt het mee!

En soms zou ik er niet te hard aan hangen hoor! Mijn meisje schatten ze de hele zwangerschap ook vrij groot in, haar buik werd altijd heel groot gemeten (in de 95/97% en ik moest dus ook de test doen hier in Engeland!) en uiteindelijk woog ze maar 3270 toen ze met 39+5 kwam!

Een halve kilo lichter dan mijn zoon die 3805 woog en altijd normaal geschat werd! :D
pi_210237442
Precies, begrijp dat ze dingen willen uitsluiten. Maar goed, we wachten even af.
Hoop dat het meevalt en het drankje niet te smerig is 😄
pi_210241104
Hopelijk valt het idd mee bruinoog! Hier geen ervaring met grote baby's of suikertest.

Wat betreft bevallig heb ik nooit een plan gemaakt. Ik vond de ziekenhuisbevalling (medisch) voornamelijk vervelend door het onpersoonlijke en 0 aandacht, ze renden maar wat in en uit door drukte, ook geen aandacht na de bevalling bij onze eerste dus wilde zo snel mogelijk weg. Door de drukte ruim 3 uur moeten wachten op ontslag na middernacht waarbij ze ook nog eens verzuimd hebben mijn verloskundige in te lichten die vanaf dan verantwoordelijk over ons was. Later gaf de vk aan dat wij haar alsnog hadden mogen bellen tijdens de bevalling, als ze geen andere bevalling had zou ze gewoon komen. Achteraf had ik dat dan wellicht wel gedaan.

Bij de tweede thuis met de vk bevallen, alles verliep soepel dus geen bijzonderheden achteraf die ik nu weer mee zou willen nemen.

Vandaag contact gezocht met de verloskundige, ben benieuwd wanneer ik voor het eerst mag komen.

Overigens erg misselijk geweest vandaag, niet tof. Ook geen eetlust blugh. Ben nu 6+4, hoe voelen de andere pril zwangeren zich?
pi_210241611
Ik had maar een karig geboorteplan bij mijn bevalling. Ik wilde sowieso in het ziekenhuis, met pijnstilling als ik dat wenste (en liefst geen morfine in het infuus ivm de kans op misselijkheid) en ik wilde 3 dagen in het geboortehotel blijven. Ik wilde baby meteen op mijn buik hebben voor het gouden uur, niet schoongemaakt, navelstreng uitkloppen en man die de navelstreng doorknipte. Behalve mijn man en zorgverleners geen andere mensen erbij.

Bad en baarkruk had ik ook fijn gevonden maar al snel bleek dat het er niet in zou zitten en toen heb ik daar ook niet meer over nagedacht.

Ik had geen gedachtes over voortgang meten, communicatie of hoe persoonlijk het zou worden. Daar is dan ook geen aandacht aan besteed. Dat heeft me nooit een biet geïnteresseerd maar nu ik naderhand zoveel uitgebreide geboorteplannen heb gezien en allerlei geweldige ervaringen heb gehoord ben ik nieuwsgierig of ik iets heb gemist.

En in mijn hoofd zou ik smooth vaginaal bevallen rond de 40 weken.

Hoe het daadwerkelijk ging (en volgens mij voor velen niet een aantrekkelijke bevalling):
- bij 36 weken besloot de gynaecoloog dat ik bij 38 weken ingeleid zou worden. Dus toen wist ik ineens 2 weken vooraf al wanneer het allemaal ging gebeuren. Maakte me niet uit

- het werd toeters en bellen, alles erop en eraan ivm inleiding om medische redenen. Ik heb 3 dagen opgenomen gelegen in het ziekenhuis, de eerste 1,5 dag op een 4 persoons zaal, ik lag continu aan de CTG en onderging allerlei pijnlijke shit zoals het plaatsen van een ballonkatheter.
Ik vond t wel best. Ik had mn man naar huis gestuurd en lag lekker de hele dag te Netflixen. Was net met verlof en sowieso nog half burn out van het werk. De hele familie was geappt dat ik in het ziekenhuis lag dus die wisten ook dat de baby zou komen.

- ik trok m’n eigen plan. Sneakte naar de parkeerplaats met infuus in m’n arm om in de zon te gaan zitten en las m’n medische dossier op de computer van een verpleegkundige die vergeten was uit te loggen. Vooral ook de delen die via patiënt portaal niet inzichtelijk zijn.

- bij bevalling ging infuus met weeenopwekkers vol open. Ik kreeg een weeenstorm en dus vroeg ik na 2 uur al om een ruggenprik omdat ik geen zin had in lang pijn lijden. Dat was wel chill, al was ik daarna de rest van de bevalling aan het bed gebonden, kon alleen op m’n rug liggen.
Heb dutje gedaan en muziek geluisterd.

- 3 uur later had ik volledige ontsluiting. Hele ontsluitingsfase (die overigens dus heel kort was, van 3 naar 10cm in 5 uur) was er niemand meer bij me op de kamer geweest, ze waren druk met andere bevallingen. Toen de verloskundige voor t eerst weer kwam checken en toucheren had ik dus al 10cm

Daarna baby eruit geperst. Op m’n rug in de beensteunen. Ging soepeltjes. Was gescheurd, niet geknipt (kreeg ik geen keuze in, boeide me ook niet echt), en werd daarna gehecht.

Er werd vrij snel na de geboorte stevig op m’n buik gedrukt om placenta eruit te krijgen, dat was pijnlijk. Heb ik verder geen aandacht aan besteed.

Daarna lekker beschuitjes gegeten, zittend douchen, plassen met de gieter en een paar uur later stond ik al in het restaurantje van het ziekenhuis eten te bestellen (ontsnapt uit geboortehotel).

Heb er altijd met een prima gevoel op teruggekeken.
Nu met de 2e weet ik t allemaal nog niet.

In ieder geval weer ziekenhuis, weer vlotte pijnstilling, deze keer hopelijk wel bevalbad en geen geboortehotel
pi_210242056
Heel veel dingen die vaak in het bevalplan staan zijn gewoon standaard zorg tegenwoordig in Nederland mits medisch verantwoord in mijn ervaring. Denk aan golden hour en uitkloppen van de navelstreng enz. Die heb ik eruit gelaten zodat de aandacht uitging naar de voor mij belangrijkste zaken. Waar, wie erbij, wie mijn medische beslissingen neemt als ik daartoe niet in staat zou zijn geweest en dat indien mogelijk ik graag uitleg wil over het hoe en waarom van medische handelingen.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:33:36 #123
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_210244659
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 21:46 schreef LauriLynne het volgende:
Heel veel dingen die vaak in het bevalplan staan zijn gewoon standaard zorg tegenwoordig in Nederland mits medisch verantwoord in mijn ervaring. Denk aan golden hour en uitkloppen van de navelstreng enz. Die heb ik eruit gelaten zodat de aandacht uitging naar de voor mij belangrijkste zaken. Waar, wie erbij, wie mijn medische beslissingen neemt als ik daartoe niet in staat zou zijn geweest en dat indien mogelijk ik graag uitleg wil over het hoe en waarom van medische handelingen.
Inderdaad. Golden hour, uitkloppen navelstreng, baby niet schoonmaken, allemaal dingen die al standaard waren volgens mijn verloskundige :Y
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:59:18 #124
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_210245013
Gisteren goed nieuws gekregen, groei is terug op haar eigen lijntje en mag dus gewoon onder begeleiding VK bevallen O+ *O*
pi_210245078
Wat fijn Debsterr!!!

Ik zit in ziekenhuis. Eerste bloedafname gehad en smerig drankje weggewerkt. Nu begint het lange wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')