quote:VanMoof staakt 'tijdelijk' verkoop van fietsen
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf. Dat doet de onderneming naar eigen zeggen ,,om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen."
De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt. VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden. Volgens de bronnen zou al deze week een beslissing over het lot van VanMoof kunnen komen.
Bij VanMoof was dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.
De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten. Wanneer precies is niet bekend.
VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.
quote:Geld weg, fiets weg: hoelang kunnen VanMoof-rijders nog doorfietsen?
Geld weg, fiets weg. En als hij nog rijdt, dan is het maar de vraag voor hoelang. Kopers van dure VanMooffietsen zitten nog weken in onzekerheid over hun aanschaf. Het vooruitzicht op een goede oplossing lijkt klein.
"Wie nu een VanMoof bezit, zit in een heel onfortuinlijke positie," zegt advocaat Sanne Depmann van juridisch dienstverlener DAS. "Het is een vervelende, onzekere periode. Er is nul garantie op geld. Zelfs als het bedrijf doorgaat of na een eventuele doorstart blijft bestaan, is de werking van de fietsen niet verzekerd."
Woensdag werd, na weken onzekerheid, uitstel van betaling verleend aan fietsenmaker VanMoof, nadat de hele dag al boze klanten voor de winkels stonden om hun fiets of hun geld terug te eisen. De rechtbank heeft bewindvoerder Jan Padberg aangesteld, die eerder onder meer de faillissementen van computerketen Mycom, amusementsgroep TEG (van ondernemer Marco Borsato) en reisbedrijf Travelbird heeft begeleid.
Die kans op terugbetaling of teruggave van de fiets is met het betalingsuitstel verkeken. "Surseance is afwachten," zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "Dat is heel vervelend voor die mensen die in onzekerheid zitten, maar het is niet anders. Alles is bevroren, er wordt niets betaald, juridische procedures liggen stil. De bewindvoerder onderzoekt nu of VanMoof te redden is en of daarvoor financiers kunnen worden gevonden. Daar zal binnen een of twee weken duidelijkheid over komen."
Volgens advocaat Depmann is de traditionele kopersbescherming met het uitstel van betaling vervallen. "Als je online een fiets hebt gekocht, betaald of aanbetaald, kun je volgens de wet gebruikmaken van herroepingsrecht. Dan mag je tot veertien dagen na de ontvangst van de fiets, maar ook in de periode daarvoor, zonder opgave van redenen de koop ontbinden. Dan moet het geld binnen twee weken worden terugbetaald."
VanMoof mag niemand betalen
"Door de surseance komt dat in de knel: het bedrijf mag niemand betalen. Je kunt de koopovereenkomst nu wel ontbinden, maar dat verandert niets." Bovendien: als veel mensen hun geld terug willen, kan dat voor de bewindvoerder mede aanleiding zijn om een faillissement door te zetten.
De Consumentenbond adviseert gedupeerden om vast golven te maken. "Het kan geen kwaad nu een brief naar VanMoof te sturen dat je je fiets of je geld terug wilt," aldus de zegsvrouw, "maar dat geeft je geen rechten of voorrang boven mensen die gewoon afwachten."
Loopt surseance uit op faillissement, dan wordt de situatie nog donkerder. "Dan zullen klanten de curator moeten vragen of hij de koopovereenkomst gestand doet," zegt Depmann. "Vaak zegt de curator van niet, wordt de overeenkomst ontbonden en ontstaat een vordering in het faillissement."
De kans dat de VanMoofkoper zijn geld dan nog terugziet, is verwaarloosbaar. "Bij faillissementen staan de fiscus, het UWV en eventuele geldschieters vooraan. Consumenten zijn de laatsten in de lijn."
Reparaties onzeker
Bij reparaties is de situatie mogelijk anders. "Het is onduidelijk of reparaties tijdens de surseance worden uitgevoerd. De taak van de bewindvoerder is nu eerst te onderzoeken of er een externe financier kan worden gevonden, zodat VanMoof zijn activiteiten kan voortzetten."
Gaat VanMoof failliet, dan kan het zijn dat de curator reparaties tijdens de eerste periode van het faillissement voortzet. Reparaties kunnen geld in het laatje brengen. Donderdag liet Kwikfit, dat pas onlangs als externe reparateur werd ingeschakeld, weten alleen reparaties uit te voeren als klanten cash afrekenen.
De vraag is wie het aandurft zijn fiets nog bij VanMoof te stallen. "Ik zou hem daar persoonlijk nu niet neerzetten," zegt de DAS-advocaat, "maar die fiets blijft jouw fiets, die behoort niet zomaar tot een faillissementsboedel. De spullen blijven daar nu even staan, maar op een gegeven moment zal een curator zeggen: je kunt je fiets nu ophalen." In dat geval zal de klant wel moeten aantonen dat de fiets zijn eigendom is, bijvoorbeeld met een factuur.
Voor de tevreden VanMoofrijder valt het doek langzamer. "Tijdens de surseance kan geen beroep worden gedaan op garantie en na een eventueel faillissement zal de levenslange garantie helemaal vervallen," aldus de woordvoerder van de Consumentenbond. "En de software en app zullen niet meer worden ondersteund."
Geen garantie
Maakt VanMoof na een faillissement een gehele of gedeeltelijke doorstart, dan is de nieuwe onderneming niet verplicht garantie, betalingen of andere afspraken na te komen; die blijven meestal achter in de failliete boedel.
Depmann: "Het is de vraag of een opvolgende partij bereid is om garantieverplichtingen en reparaties over te nemen en om de softwareontwikkeling voort te zetten." Dat lijkt onwaarschijnlijk, omdat dat vooral kostenposten zijn.
Ook als er niets kapotgaat, is de toekomst voor elke VanMoof onzeker. De fietsen reguleren de batterijen, de motor en het fietsslot via software. Een deel van die functies is ook via de app te bedienen, zoals het elektronische slot. De rijwielen blijven vooralsnog werken, maar doordat de ontwikkeling van software en app nu stilligt, is het onzeker hoe lang dat nog goed gaat.
Wees alert bij unieke producten
De teloorgang van VanMoof is volgens de Consumentenbond een waarschuwing voor iedereen die producten koopt die afhankelijk zijn van exclusieve software of apps. "Consumenten kiezen juist voor dat exclusieve. Maar als het misgaat dan zit je met de brokken."
"Dat zie je ook bij exclusieve auto's met unieke onderdelen. Of elektronica die alleen werkt met een app of met op maat gemaakte software. Als die niet meer wordt ondersteund, dan is het product waardeloos. Consumenten moeten dat bij aanschaf goed beseffen. Wees je ervan bewust dat je volledig afhankelijk bent van dat ene bedrijf."
quote:Allerlaatste keer lachen om VanMoof
VanMoof hangt de fiets aan de haak
Je doet niemand een gunst met afgunst en buiten Amsterdam weet helemaal niemand wat VanMoof is (Sigrid Kaag met twee wielen, red.) maar tóch is er geen beter vermaak dan leedvermaak, met dat hautaine geleuter van de Gebroeders Vreselijk over 'alles boven de 12 miljoen is ballast' terwijl ze Ferrari-geld vragen voor een Renault Scénic met snufjes: behhh. 40 miljoen verlies in 2020, 82 miljoen verlies in 2021, 78 miljoen verlies in 2022, kredieten gebruiken om eerdere kredieten te herfinancieren gecombineerd met een krakkemikkig rijwiel met hoge haatfactor en een klantenservice uit de hel: dan fiets je dus omhoog op de Puy de Dome, zo rechtstreeks de krater in. En mogen we toch nog even lachen om al die lui die voor de deur van de VanMoof-shop staan, omdat hun fiets al weken aan de reparatiehaak hangt en straks mogelijk verkocht gaat worden met de inboedel? Mogen we nog even lachen om die peperdure fietsen die alleen met een app op slot kunnen, maar straks (als de server uit de lucht gaat) onbruikbaar zijn? Mogen we nog even lachen om die lui die nog een fiets van 3k in bestelling hebben staan EN DEZE MISSCHIEN NOG KRIJGEN? Ja hoor Calimero, dat mag. VanMoof, en al je prachtige gebruikers, bedankt voor het lachen.
Ik ook en ik woon er. Maar blijkbaar hippie fiets met software koekoek. Ik hoef geen wifi op mijn gebruik dingen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:12 schreef Pheno het volgende:
Ik moest Google hoe die fietsen eruit zien, werden ze alleen in Amsterdam verkocht of zo?
En geen van de drie werkt nog..quote:
1 voor hem, 1 voor zijn vriendin en die 3e was een vervanger van een van die 2.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
En geen van de drie werkt nog..Dan ben je wel een ekte fan.
Niet genoeg vervangers, helaas.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
1 voor hem, 1 voor zijn vriendin en die 3e was een vervanger van een van die 2.
Hele lage onderhoudskostenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:29 schreef Fer het volgende:
Staan er best wat te koop
https://link.marktplaats.(...)ntent=app_ios_tablet
Precies; daarom is het diefstalquote:Op dinsdag 18 juli 2023 17:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als jij je auto naar de garage brengt voor de APK, dan zeg jij: "Alsjeblieft, mijn auto is nu van jullie en kun je als bezit bijschrijven op je balans. Als ik hem kom ophalen, is hij pas weer van mij!"? .
Ik las gisteren de cijfers en de verhouding was.¤1.20 kosten tegen ¤1.00 inkomstenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:49 schreef silverhill het volgende:
Dus nog geen 200.000 duizend stuks in totaal verkocht (vanaf 2009). En in 2020/21/22 bij elkaar 200 miljoen verlies. Dus al zou al het verlies in die drie jaar verspreid zijn over het totale bestaan, dan is dat alsnog 1000 euro verlies PER FIETS![]()
Is ook een sarcastische advertentie, wel alles ff lezen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hele lage onderhoudskosten
Klopt an sich wel, want kan niet meer gerepareerd worden, dus nul onderhoudskosten![]()
quote:
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:49 schreef dop het volgende:
[..]iets lezen, en het ook snappen zijn duidelijk twee verschillende dingen voor jouw.
waar uit zou blijken dat je fiets die je ter reparatie aanbied door de curator word bijgeschreven op de balans?
het enige wat de curator zal doen is checken van wie de fiets is om hem vervolgens aan de eigenaar een mailtje te sturen dat hij zijn fiets kan komen ophalen.
hij kan helemaal geen beslag leggen op goederen die niet van vanMoof zijn, en dat wil hij ook niet.
Zijn maar 200.000 fietsen verkocht in totaal.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:52 schreef Pheno het volgende:
Het gaat iig niet slecht met de Nederlander als ik die bedragen hoor
een hele mooie gazelle fiets zonder accu kost slechts 1000 euroquote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:50 schreef capricia het volgende:
Toen ik een paar jaar geleden voor mijn dochter keek, was ie nog 2.000 euro.
Maar ik lees hier al 3.500 euro. Die zijn hard omhoog gegaan zeg.
Ach. Een gazelle ultimate C5 is ook al 4.000 euro.![]()
Echt wat een bedragen.
Dat valt nog maar te bezien.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:49 schreef dop het volgende:
[..]iets lezen, en het ook snappen zijn duidelijk twee verschillende dingen voor jouw.
waar uit zou blijken dat je fiets die je ter reparatie aanbied door de curator word bijgeschreven op de balans?
het enige wat de curator zal doen is checken van wie de fiets is om hem vervolgens aan de eigenaar een mailtje te sturen dat hij zijn fiets kan komen ophalen.
hij kan helemaal geen beslag leggen op goederen die niet van vanMoof zijn, en dat wil hij ook niet.
Je leeft in Colombia? Daar zal het wel zo gaan als jij schetst.quote:
Niet bepaald. Het is waarschijnlijk een grote chaos daar en ze gebruikten waarschijnlijk onderdelen van de klant van 1 fiets voor de onderdelen voor een andere fiets. Sommige fietsen blijken niet eens meer te bestaan; maar goed de verhalen gaan ten ronde.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:01 schreef Pheno het volgende:
[..]
Je leeft in Colombia? Daar zal het wel zo gaan als jij schetst.
Dat is leuke theorie maar de praktijk is weerbarstiger.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:00 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Met andere woorden: "Joh, klopt wat je zegt dop. Nu snap ik het!"
Verhalen op social media gelovenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niet bepaald. Het is waarschijnlijk een grote chaos daar en ze gebruikten waarschijnlijk onderdelen van de klant van 1 fiets voor de onderdelen voor een andere fiets. Sommige fietsen blijken niet eens meer te bestaan; maar goed de verhalen gaan ten ronde.
Nogmaals; het valt allemaal nog maar te bezien wat er over is van de fietsen van deze klanten. Iedereen denkt dat dit bedrijf alles netjes heeft staan met labeltjes en goede administratie. haha
Duizend euro zeg je.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een hele mooie gazelle fiets zonder accu kost slechts 1000 euro
Staat er op NOS dat het een zooitje is bij de reparatie-afdeling?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lees NOS.nl en ziet dat vanmoof failiet is.
VerRhAlEen Op SoCiaAl medIAA GelOven
Zeg ik dat?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
Staat er op NOS dat het een zooitje is bij de reparatie-afdeling?
Ja, jij zegt dat het daar een zooitje is. Gezien het niet op NOS of een betrouwbare bron staat, tja, dan lees je weer teveel Twitter of wat er tegenwoordig weer hip is.quote:
Grappig dat je de aanname doet dat ik het op social media heb gelezen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:08 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ja, jij zegt dat het daar een zooitje is. Gezien het niet op NOS of een betrouwbare bron staat, tja, dan lees je weer teveel Twitter of wat er tegenwoordig weer hip is.
hou op man net bleek je nog niet slim genoeg om te begrijpen hoe faillissementsrecht in elkaar steekt en nu kom je met je volgende verzinsel.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niet bepaald. Het is waarschijnlijk een grote chaos daar en ze gebruikten waarschijnlijk onderdelen van de klant van 1 fiets voor de onderdelen voor een andere fiets. Sommige fietsen blijken niet eens meer te bestaan; maar goed de verhalen gaan ten ronde.
Nogmaals; het valt allemaal nog maar te bezien wat er over is van de fietsen van deze klanten. Iedereen denkt dat dit bedrijf alles netjes heeft staan met labeltjes en goede administratie. haha
Bijna wel inderdaad. In Amsterdam zie je die krengen echt overal.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:12 schreef Pheno het volgende:
Ik moest Google hoe die fietsen eruit zien, werden ze alleen in Amsterdam verkocht of zo?
Oh en nu is het opeens allemaal wel wat lastiger dan; 'Ja maar cUrAtOr'quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:09 schreef dop het volgende:
[..]
hou op man net bleek je nog niet slim genoeg om te begrijpen hoe faillissementsrecht in elkaar steekt en nu kom je met je volgende verzinsel.
Haha jouw soort is zo gruwelijk irritant. Jammer dat Fok hier steeds meer van krijgt. Ongelijk krijgen > iets insinueren > wederom ongelijk krijgen > WaAr HeB iK dAt GeZeGd?!quote:
Daar heb ik geen actieve herinneringen aan.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:13 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Haha jouw soort is zo gruwelijk irritant. Jammer dat Fok hier steeds meer van krijgt. Ongelijk krijgen > iets insinueren > wederom ongelijk krijgen > WaAr HeB iK dAt GeZeGd?!
je doet me ergens aan denkenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Oh en nu is het opeens allemaal wel wat lastiger dan; 'Ja maar cUrAtOr'
Daarmee heb je de technische blunders (elektronica en schakelmechanisme van de e-shifter in één en dezelfde, niet waterdichte behuizing) er nog niet uit.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:43 schreef xzaz het volgende:
Is er niet al een hackersgroep actief om dit helemaal te reverse engineren?
Duizend euro voor een fiets waar je ook nog zelf op moet trappen??quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een hele mooie gazelle fiets zonder accu kost slechts 1000 euro
ik vind ze niet mooiquote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bijna wel inderdaad. In Amsterdam zie je die krengen echt overal.
ha dat eens bij de tour de france vertellen met carbonfietsen van 25.000 euroquote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Duizend euro voor een fiets waar je ook nog zelf op moet trappen??
Helemaal koekoek.
ik heb wat foto's gezien en inderdaad slecht ontwerp, maar volgens mij wel mogelijk om dat te verbeteren voor dat er problemen ontstaan.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:19 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Daarmee heb je de technische blunders (elektronica en schakelmechanisme van de e-shifter in één en dezelfde, niet waterdichte behuizing) er nog niet uit.
je zit te hoog, Lidl-trek rijd op de Trek Madone SLR 9 AXS die kost in de winkel ¤15699quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha dat eens bij de tour de france vertellen met carbonfietsen van 25.000 euro
Ja. Die zijn wel wat duurder dan de gemiddelde ebike.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha dat eens bij de tour de france vertellen met carbonfietsen van 25.000 euro
eigenlijk moet ik hier geen fietsen gaan aanprijzen die ik verder niet ken of op gefietst heb.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:59 schreef capricia het volgende:
Mensen moeten gewoon eens naar Cube kijken.
Geweldige ebikes, super prijs/kwaliteit verhouding.
Ja want jij gaat lekker in je lycra pakje op je gazelle zitten zeker.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha dat eens bij de tour de france vertellen met carbonfietsen van 25.000 euro
Het zou me niets verbazen wanneer een paar handige jongens met een 3D printer en verstand van het ontwerpen van PCB's een e-shifter in mekaar weten te knutselen waar het broddelwerk van VanMoof zelf niet aan kan tippen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:36 schreef dop het volgende:
[..]
ik heb wat foto's gezien en inderdaad slecht ontwerp, maar volgens mij wel mogelijk om dat te verbeteren voor dat er problemen ontstaan.
motip elektrobescherm en een spuit siliconenkit als snelle optie.
of Urethaan Coating 71
ik denk dat de hele ebike business nu flink overrated is, Ik ga maar terug naar het aloude handwerkquote:Op dinsdag 18 juli 2023 21:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja want jij gaat lekker in je lycra pakje op je gazelle zitten zeker.
Gazelle zal inmiddels een voorraad onderdelen hebben aangelegd. In ieder geval meer dan een bedrijf wat sinds '08 bestaat. En bovendien 1-op-1 onderdeel maakt per eenheid fiets.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:30 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Waar denk jij dat de onderdelen van een Gazelle vandaan komen?
Ik vind dat we moeten inzetten op een texaanse 'dodge-ram'-cultuur.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:34 schreef capricia het volgende:
Ik kijk wel veel YT kanalen.
Zoals 'notjustbikes'.
Misschien zouden we als land sws moeten inzetten op fietscultuur. En niet zo haten op elkaar en Van Moof.
??quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik vind dat we moeten inzetten op een texaanse 'dodge-ram'-cultuur.
Vooral minder fietsen. En vooral minder bedrijven die de overspannen vraag misbruiken zoals VanMoof.
Die e-shifter is wel triest gemaakt ja, als dat een voorbeeld van de rest van de fiets is…quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:19 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Daarmee heb je de technische blunders (elektronica en schakelmechanisme van de e-shifter in één en dezelfde, niet waterdichte behuizing) er nog niet uit.
Waar heb jij vandaan dat de eerste VanMoofs niet degelijk waren?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Van Moof begon met best een aardig idee, een simpele degelijke fiets speciaal ontworpen op de ongemakken van de grote stad. Maar ze bleken al snel helemaal niet degelijk en toen zijn ze maar onzinnige high tech gaan doen die nog minder degelijk was.
Als ze daar deugdelijkere onderdelen gebruiken en wel een goede QA hebben zou dat nog best kunnen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:03 schreef Basp1 het volgende:
Is Cowboy de volgende VanMoof? 'Nee, we maken volgend jaar winst' We gaan het wel weer zien of het optimisme van deze ondernemers klopt.
Ze hebben gewoon teveel tegelijkertijd opnieuw willen uitvinden. Dat gaat natuurlijk nooit goed bij een MKB bedrijf.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Die e-shifter is wel triest gemaakt ja, als dat een voorbeeld van de rest van de fiets is…
Nja als ik die nieuwsberichten lees van al die grachtengordel lui die de politie gaan bellen vanwege een bedrijf wat failliet is, dan snap ik wel dat iedereen buiten de a10 dat narcistische volk wel kan schietenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:34 schreef capricia het volgende:
Ik kijk wel veel YT kanalen.
Zoals 'notjustbikes'.
Misschien zouden we als land sws moeten inzetten op fietscultuur. En niet zo haten op elkaar en Van Moof.
Ze hebben op een gegeven moment dat model 2k gemaakt om marktaandeel te gainen. IEDEREEN EEN VANMOOF!quote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:50 schreef capricia het volgende:
Toen ik een paar jaar geleden voor mijn dochter keek, was ie nog 2.000 euro.
Maar ik lees hier al 3.500 euro. Die zijn hard omhoog gegaan zeg.
Ach. Een gazelle ultimate C5 is ook al 4.000 euro.![]()
Echt wat een bedragen.
Kijk die ebike gekte met een Nederland die meer en meer viesdikker wordt is natuurlijk ook geen goede ontwikkeling. Zelfs kinderen hebben een ebike...quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Duizend euro voor een fiets waar je ook nog zelf op moet trappen??
Helemaal koekoek.
Rohloff is nu ook niet bepaald een doorslaand succes. is echt een high end niche.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:21 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon teveel tegelijkertijd opnieuw willen uitvinden. Dat gaat natuurlijk nooit goed bij een MKB bedrijf.
Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Rohloff, die focussen zich als bedrijf als sinds de jaren '80 op één specifiek onderdeeltje van een fiets, namelijk versnellingsnaven. Dan kun je als MKB een inderdaad een uitstekend product op de markt zetten. Maar als je als klein bedrijf 30 innovaties tegelijkertijd probeert te doen, dan kan dat alleen maar een drama eindigen.
Ebike gekte vs 8.9 miljoen autos in Nederland. Wat is nu gekker veel ruimte in beslag nemen met zoveel autos en totaal niet bewegen ipv nog wat bewegen met een ebike en veel minder ruimte in beslag nemen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Kijk die ebike gekte met een Nederland die meer en meer viesdikker wordt is natuurlijk ook geen goede ontwikkeling. Zelfs kinderen hebben een ebike...
Natuurlijk heeft het zijn functie als je echt lange afstanden moet afleggen of als je door redenen spierkracht mist, maar de meeste mensen doen geen toertochten op dagelijkse basis. Dan fungeert een normale fiets beter en het is nog beter voor je gezondheid.
Het is een luxe product. Zo lang mensen het kunnen betalen, zullen ze het aanschaffen. Daarnaast wordt een auto meer en meer ontmoedigt/duurder gemaakt.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ebike gekte vs 8.9 miljoen autos in Nederland. Wat is nu gekker veel ruimte in beslag nemen met zoveel autos en totaal niet bewegen ipv nog wat bewegen met een ebike en veel minder ruimte in beslag nemen.
Ik vind het super dat er zoveel van die fietsen verkocht worden. Het OV is hier ruk en het scheelt veel auto'squote:Op woensdag 19 juli 2023 09:57 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het is een luxe product. Zo lang mensen het kunnen betalen, zullen ze het aanschaffen. Daarnaast wordt een auto meer en meer ontmoedigt/duurder gemaakt.
Stel het OV zou tantoe goedkoop (het is véél te duur) zijn en perfect werken zonder overvolle treinen, dan krijg je mij wel uit de auto. Ik kies voor een leaseauto om niet tussen de zwetende paupers te staan in de ochtendOV is gewoonweg niet aantrekkelijk in Nederland.
Huh, we hebben toch al lang een fietscultuur en ook goede producenten en merken.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:34 schreef capricia het volgende:
Ik kijk wel veel YT kanalen.
Zoals 'notjustbikes'.
Misschien zouden we als land sws moeten inzetten op fietscultuur. En niet zo haten op elkaar en Van Moof.
Zeuren dat er teveel mensen op de (ongezonde) ebikes zitten maar zelf wel met de auto gaanquote:Op woensdag 19 juli 2023 09:57 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het is een luxe product. Zo lang mensen het kunnen betalen, zullen ze het aanschaffen. Daarnaast wordt een auto meer en meer ontmoedigt/duurder gemaakt.
Stel het OV zou tantoe goedkoop (het is véél te duur) zijn en perfect werken zonder overvolle treinen, dan krijg je mij wel uit de auto. Ik kies voor een leaseauto om niet tussen de zwetende paupers te staan in de ochtendOV is gewoonweg niet aantrekkelijk in Nederland.
Dat staat toch juist niet in de post waarop je reageert.quote:Op woensdag 19 juli 2023 00:05 schreef APK het volgende:
[..]
Waar heb jij vandaan dat de eerste VanMoofs niet degelijk waren?
Ik heb er een die een jaar of 10 oud is en ik heb voor ik deze fiets kocht (voor 600 euro) nog nooit na 10 jaar een fiets gehad waarvan de bel er nog opzat en nog functioneerde en de verlichting idem.
Het is aardappel kwaliteit, maar deze reclame uit 2003 laat goed zien hoe inefficiënt auto's zijn voor het gebruik van de publieke ruimten.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind het super dat er zoveel van die fietsen verkocht worden. Het OV is hier ruk en het scheelt veel auto's
Mensen zoals jij zijn we liever kwijt dan rijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:57 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het is een luxe product. Zo lang mensen het kunnen betalen, zullen ze het aanschaffen. Daarnaast wordt een auto meer en meer ontmoedigt/duurder gemaakt.
Stel het OV zou tantoe goedkoop (het is véél te duur) zijn en perfect werken zonder overvolle treinen, dan krijg je mij wel uit de auto. Ik kies voor een leaseauto om niet tussen de zwetende paupers te staan in de ochtendOV is gewoonweg niet aantrekkelijk in Nederland.
Ik wil best lopen hoor 50km naar werk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:06 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Zeuren dat er teveel mensen op de (ongezonde) ebikes zitten maar zelf wel met de auto gaan![]()
De delta tussen kosten/voordelen Auto vs. OV is mij te weinig. Ik maak daarom veel gebruik van de auto t.o.v. het OV.quote:Zeggen dat het OV te duur is maar mensen die gebruik maken van het OV paupers noemen.
Hmmm
Mijn LinkedIn inbox vertelt een ander verhaal.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Mensen zoals jij zijn we liever kwijt dan rijk.
Ik heb rond 2012 een VanMoof 3.7 gehad en dat was echt een ongelooflijk stuk prul. Constant vocht in de verlichting, versnellingen die elke week bijgestelt moesten worden en als klap op de vuurpijl, een crank die elke 50km aangedraait moest worden en er anders gewoon afflikkerde. Iets waar ze 10 jaar later nog steeds last van haddenquote:Op woensdag 19 juli 2023 00:05 schreef APK het volgende:
[..]
Waar heb jij vandaan dat de eerste VanMoofs niet degelijk waren?
Ik heb er een die een jaar of 10 oud is en ik heb voor ik deze fiets kocht (voor 600 euro) nog nooit na 10 jaar een fiets gehad waarvan de bel er nog opzat en nog functioneerde en de verlichting idem.
Herhaling: niet alle VanMoofs zijn van kutkwaliteit en niet alle e-bikes zijn van VanMoofquote:Op woensdag 19 juli 2023 10:08 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het is aardappel kwaliteit, maar deze reclame uit 2003 laat goed zien hoe inefficiënt auto's zijn voor het gebruik van de publieke ruimten.
Wat ik met name zou willen zien, is dat de grote steden en centra auto luw worden. Dan wordt het een stuk schoner/veiliger en houd je de overlast gevende automobilisten weg.
Ik snap niet waarom er in Nederland niet hoog wordt ingezet op OV. Dat is een extreem goed middel tegen vervuiling. Nee we gaan symptoombestrijding doen.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Kijk die ebike gekte met een Nederland die meer en meer viesdikker wordt is natuurlijk ook geen goede ontwikkeling. Zelfs kinderen hebben een ebike...
Natuurlijk heeft het zijn functie als je echt lange afstanden moet afleggen of als je door redenen spierkracht mist, maar de meeste mensen doen geen toertochten op dagelijkse basis. Dan fungeert een normale fiets beter en het is nog beter voor je gezondheid.
Cowboy heeft in ieder geval een veel zinniger businessmodel dan vanmoof.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:03 schreef Basp1 het volgende:
Is Cowboy de volgende VanMoof? 'Nee, we maken volgend jaar winst' We gaan het wel weer zien of het optimisme van deze ondernemers klopt.
Tja, dat paste waarschijnlijk in de visie om alles in-house te ontwikkelen. Vreemde keuze. Zelfs een ASML doet dat niet. Die hebben contracten met allerlei leveranciers voor hun machines.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:53 schreef Sapstengel het volgende:
Snap ook niet dat ze alles willen ontwikkelen. Volgens mij rijdt 9 van de 10 ebikes rond met dingen als Shimano groepen, Bosch motor en accu etc. Waarom zou je het fietswiel opnieuw gaan uitvinden.
Zie je ook met auto's. Zelfs dure, exclusieve merken pakken bepaalde onderdelen gewoon uit de bak ergens.
vanMoof heeft een Bafang motor, ook niet zelf ontwikkeld.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:53 schreef Sapstengel het volgende:
Snap ook niet dat ze alles willen ontwikkelen. Volgens mij rijdt 9 van de 10 ebikes rond met dingen als Shimano groepen, Bosch motor en accu etc. Waarom zou je het fietswiel opnieuw gaan uitvinden.
Zie je ook met auto's. Zelfs dure, exclusieve merken pakken bepaalde onderdelen gewoon uit de bak ergens.
Misschien om pattenten/licentie te ontwijken.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:53 schreef Sapstengel het volgende:
Snap ook niet dat ze alles willen ontwikkelen. Volgens mij rijdt 9 van de 10 ebikes rond met dingen als Shimano groepen, Bosch motor en accu etc. Waarom zou je het fietswiel opnieuw gaan uitvinden.
Zie je ook met auto's. Zelfs dure, exclusieve merken pakken bepaalde onderdelen gewoon uit de bak ergens.
Ook al had een topic een onbeperkt aantal berichten, ik ga niet alles lezen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:08 schreef nomina het volgende:
[..]
Misschien om pattenten/licentie te ontwijken.
Dit schreef ik al in het vorige topic en hieruit blijkt ook weer de beperking/domheid van FOK dat een topic maar 13 pagina's heeft. Zorgt alleen maar voor herhalingen..geen diepgang.
Je koop een getest onderdeel bij een leverancier die daarop patent heeft, dat lijkt me geen patent issue bij van moof geweest te zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:08 schreef nomina het volgende:
[..]
Misschien om pattenten/licentie te ontwijken.
Dit schreef ik al in het vorige topic en hieruit blijkt ook weer de beperking/domheid van FOK dat een topic maar 13 pagina's heeft. Zorgt alleen maar voor herhalingen..geen diepgang.
Zelfde als met Apple, het is "anders" en "premium/duur" en dat verkoopt voor veel mensen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:53 schreef Sapstengel het volgende:
Snap ook niet dat ze alles willen ontwikkelen. Volgens mij rijdt 9 van de 10 ebikes rond met dingen als Shimano groepen, Bosch motor en accu etc. Waarom zou je het fietswiel opnieuw gaan uitvinden.
Zie je ook met auto's. Zelfs dure, exclusieve merken pakken bepaalde onderdelen gewoon uit de bak ergens.
Ja Apple spul gaat ook daadwerkelijk lang mee.quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfde als met Apple, het is "anders" en "premium/duur" en dat verkoopt voor veel mensen.
En ik snap dat prima. Maar dan moet het wel daadwerkelijk premium zijn
En hebben de wijze keuze gemaakt om voor net even wat meer standaard componenten te gaan.quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja Apple spul gaat ook daadwerkelijk lang mee.
Zoals de Lightning connector ipv usb c.quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En hebben de wijze keuze gemaakt om voor net even wat meer standaard componenten te gaan.
Dat gaat om de gewone etappe fiets fietsen. Hij heeft wel ergens gelijk als het gaat om de wedstrijdtijdritfietsen. Die zitten wel rond die prijs.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 20:42 schreef dop het volgende:
[..]
je zit te hoog, Lidl-trek rijd op de Trek Madone SLR 9 AXS die kost in de winkel ¤15699
dat is de duurste
Uno x rijd op Dare VSRu die kost ¤7000 en is daar mee de goedkoopste in de toer
Ik bedoel dat ze zo dus, op termijn, goedkoper af wilden zijn omdat ze dan niet hoeven kopen, maar dus zelf maken.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je koop een getest onderdeel bij een leverancier die daarop patent heeft, dat lijkt me geen patent issue bij van moof geweest te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |