Helder en of Early Adopters nodig zijn is hoe dingen worden gezien. Een (mode/l)wereld die uitgaat dat cylcisch nieuwe dingen noodzakelijk zijn of dat het niet of best kan wachten. Zonder die verniewingsdrift hadden we er idd niet zo warmpjes. Ws ook geen klimaatrobleem e.d. want mensen zullen wel wat anders aan hun hoofd hebben.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nu niet meer van toepassing op panelen maar in het algemeen heb je 'early adapters' nodig om nieuwe technologie mogelijk te maken. In het begin is het nog niet helemaal rendabel. Met panelen zijn we dat punt wel voorbij inmiddels, dat kan eigenlijk altijd wel uit mits juiste opstelling.
Maar nog steeds is het nodig om het voor de normale burger uit te laten kunnen. Salderen kan er op een goed moment van af. Ja, zelfs met een dynamisch contract kan je het oplopen dat je soms even geen geld retour krijgt. Dat gaat echter om uren, hooguit dagen per jaar dus overkomelijk. Ook mijn fiets staat meer in de schuur dan dat ik hem gebruik.
Maar de onrust die VDB nu maakt werkt niet erg mee voor verdere integratie van zonnepanelen.
Vandaag afgesloten voor een jaar. Ik speel op zekerquote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt om schommelingen op te vangen, ga dan aub voor een vast contract.
3 jaar is nauwelijks duurder dan bijv 1 jaar. En het scheelt ook niet veel met een variabel contract.
Vaak kun je je contract ook gewoon meenemen. Zeker bij de grote spelers wel.
Maar de praktijk is nog steeds dat als regel in de nacht energie over is en op de dag flink bij gestookt moet worden. Met als grote uitzondering weekenddagen met veel wind en zon.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:06 schreef Vallon het volgende:
VDB zal ms veel saldeerders kennen die overdag als een razende staan te pompen naar een zwart spaargat om later op kosten van andere paneelloze VDB'ers, in de nacht die stroom ergens vandaan te moeten halen.
Ook hier een kwartier geleden bij Greenchoise voor twee jaar vastgezet. wel anderhalve cent duurder dan variabel maar ik wek op wat ik gebruik, dus veel kan het nooit schelen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:17 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Vandaag afgesloten voor een jaar. Ik speel op zeker
Het is wmb een beter idee dan door "salderen" te motiveren. Salderen is op volstrekt foute grondslagen ("stroom opsparen voor later gebruik") ingevoerd. De bekende wijze dat wij van Zonnepanelen graag overal zonnepanelen willen (laten) gebruiken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En hoe werkt dat idee? Ligt je dak al vol?
Alleen die cijfers kloppen niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar de praktijk is nog steeds dat als regel in de nacht energie over is en op de dag flink bij gestookt moet worden. Met als grote uitzondering weekenddagen met veel wind en zon.
Dus voornamelijk energiegebruik tussen 08.00 en 20.00 op weekdagen of zo iets. Dus juist nog steeds als de zon het meeste oplevert. Het is nog steeds een zeldzaamheid als er meer beschikbaar is dan vraag.
Ergens op twitter X stond dat paneellozen 80 euro per jaar bijdragen aan paneelbezitters maar ook voor 30 euro per jaar profiteren van een lager tarief door de panelen. Als VDB dat wil afwentelen is iets van twee tientjes per jaar dus meer dan voldoende.
Verstandig. Hopelijk hebben we goed gegokt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ook hier een kwartier geleden bij Greenchoise voor twee jaar vastgezet. wel anderhalve cent duurder dan variabel maar ik wek op wat ik gebruik, dus veel kan het nooit schelen.
Een veel groter probleem is dat ze in de winter bijna niets opbrengen, terwijl de vraag alleen maar groter wordt ivm toename vraag warmtepompen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar de praktijk is nog steeds dat als regel in de nacht energie over is en op de dag flink bij gestookt moet worden. Met als grote uitzondering weekenddagen met veel wind en zon.
Dus voornamelijk energiegebruik tussen 08.00 en 20.00 op weekdagen of zo iets. Dus juist nog steeds als de zon het meeste oplevert. Het is nog steeds een zeldzaamheid als er meer beschikbaar is dan vraag.
Ergens op twitter X stond dat paneellozen 80 euro per jaar bijdragen aan paneelbezitters maar ook voor 30 euro per jaar profiteren van een lager tarief door de panelen. Als VDB dat wil afwentelen is iets van twee tientjes per jaar dus meer dan voldoende.
Thanks. Interessant om te lezen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:24 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Alleen die cijfers kloppen niet.
Bijdrage van de paneellozen is ca 205¤ per jaar gemiddeld.
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf
Nee dat is niet waar dat er energie "over" en is juist het probleem van een wenselijke perceptie.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je zal ergens van uit moeten gaan.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
'Aanname voor percentage eigenverbruik dat
salderen dekt = 90%' staat er. En daar rekenen ze mee.
Dus mensen met zonnepanelen gebruiken maar 10% van de opgewekte stroom direct?
Ik kan niet weten of deze aanname klopt, maar het lijkt met nogal weinig direct verbruik. Die 10%
Laat het ergens tussen de 10 en 20% zijn. Ieder zal anders leven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan niet weten of deze aanname klopt, maar het lijkt met nogal weinig direct verbruik. Die 10%
het verschil is dat de mensen op tweakers in een enorme grootverdieners bubbel zitten. Met mijn warmtepomp en zonnepanelen heb ik geen moeite met vervroegde afschaffing. Sterker, dat is de reden dat ik teveel panelen heb (afgestemd op winterverbruik). Ik heb ook de subsidies voor het vervangen van mijn glaswerk nooit aangevraagd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:17 schreef Viezig het volgende:
Wel grappig om het verschil in reacties te zien op verschillende platformen. Op Tweakers is de algemene tendens dat mensen zonder panelen niet moeten zeuren. Als je daar aangeeft dat je de salderingsregeling niet eerlijk vindt wordt je reactie gelijk gedownvote. Niet gek omdat de meeste leden daar die actief reageren wn modereren bovengemiddeld verdienen en natuurlijk in grotere verhouding een EV, warmtepomp en zonnepanelen hebben.
Klopt. En dat afbouwen kan wmb echt nog veel sneller.quote:Kijk, als de afspraak was dat mensen mogen salderen dan moet die natuurlijk nagekomen worden, maar het lijkt me heel duidelijk dat het zo snel mogelijk afgebouwd moet worden.
Of gewoon niemand meer laten salderen. Het salderen heeft geen doel meer. Daargelaten dat na plaatsing salderen niet te doen is, want wat als je bijplaatst?quote:Misschien een regeling maken dat iedereen een x aantal jaar mag salderen, ongeacht wanneer ze de zonnepanelen plaatsen? Dus de mensen die nu al een tijd salderen laten meebetalen met mensen die nu pas panelen kunnen laten installeren. Eens kijken of ze het dan nog zo eens zijn met die solidariteit die zo voordelig voor ze is geweest.
De huidige energiebespaarlening is een prachtig voorbeeld. 0% rente tot een X inkomen. Dan steun je daadwerkelijk de groep die het nodig heeft.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er zijn leningen op va nalles en nog wat. Maar ook met die constructie gaan er mensen buiten de boot vallen, want mensen die het niet binnen 10 jaar kunnen terug betalen (stel dat je dat 100% zeker zou kunnen concluderen) die vallen buiten de boot.
Die gaan dan mekkeren over dat de, voor hun 'rijken', het wel kunnen en zij niet en dat dat oneerlijk is.
Als het op de levensduur de investering terug verdient kan het uit voor de burger. Maar zo wil de burger niet denken want stel je voor dat ik met 5 jaar wil verhuizen. Of in aandelen krijg ik meer geld. Of in deposito's krijg ik meer geld.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:38 schreef qajariaq het volgende:
Maar nog steeds is het nodig om het voor de normale burger uit te laten kunnen.
En dat de vraag overdag ook uurgebonden is. De momenten dat panelen het meeste opleveren is de vraag niet het hoogste.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:24 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Alleen die cijfers kloppen niet.
Bijdrage van de paneellozen is ca 205¤ per jaar gemiddeld.
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf
Ik gebruik altijd https://www.gaslicht.com/quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 01:24 schreef Isabeau het volgende:
Welke website raden jullie aan om energieprijzen te vergelijken? Ik moet toch maar eens gaan overstappen, want ik denk niet dat het goed komt als ik blijf zitten. Helemaal geen ervaring mee dus, want serieus nog nooit in mijn leven overgestapt van energieleverancier(bedrijf zelf wel in verschillende handen gekomen, nu dus bij Engie - die geen enkele moeite had met verhogingen, maar nog steeds niets hebben verlaagd).
Dank je wel. Ik hoop dat het zo makkelijk is. Op de één of andere manier ben ik altijd wat huiverig voor dit soort dingen; bang dat er van alles mis gaatquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 03:55 schreef Klepper272 het volgende:
Ik gebruik altijd https://www.gaslicht.com/
Heel eenvoudig, een kind kan (bijna) de was doen.![]()
Zeggen ook de oude leverancier op, of de nieuwe leverancier doet dat maar ook dat ging bij mij altijd vanzelf![]()
Diverse keren overgestapt, liep altijd vlekkeloos.
Weet je je jaargebruik van het gas en elektra?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 05:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dank je wel. Ik hoop dat het zo makkelijk is. Op de één of andere manier ben ik altijd wat huiverig voor dit soort dingen; bang dat er van alles mis gaat
Ze zijn allemaal duurder dan ik nu betaal en ik krijg ook nog terug in januari. (ja, ik weet, ik word nu nog gesponsord door de overheid). Thuis even de prijs van kWh en kuub bekijken, wat ik nu betaal tov wat ze bieden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 05:44 schreef Klepper272 het volgende:
Weet je je jaargebruik van het gas en elektra?
Dat even invullen en je postcode en je kan het eenvoudig vergelijken.
Gaat best lukken, ik het zo vaak al gedaan.
De nieuwe leverancier gaat wat betreft uit van je huidige gemiddelde jaarverbruik van de laatste jaren voor de bepaling van voorschotbedrag, zou daar ook zelf vanuit gaan.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 05:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze zijn allemaal duurder dan ik nu betaal en ik krijg ook nog terug in januari. (ja, ik weet, ik word nu nog gesponsord door de overheid). Thuis even de prijs van kWh en kuub bekijken, wat ik nu betaal tov wat ze bieden.
Het wordt sowieso lastig schatten, want we krijgen ook nog zonnepanelen eind van het jaar + veel minder gasverbruik met elektrische verwarming en elektrisch fornuis. Geen idee hoeveel dat gaat schelen.
Mja, maar mijn huidige voorschot is gebaseerd op het energieplafond. En dat valt weg. En als ik huidig verbruik + postcode invul zijn de goedkoopste aanbiedingen +30 euro duurder dan ik nu betaal, terwijl ze beweren onder het prijsplafond te zitten. En volgens Engie krijg ik ook nog geld terug in januari.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 06:02 schreef Klepper272 het volgende:
De nieuwe leverancier gaat wat betreft uit van je huidige gemiddelde jaarverbruik van de laatste jaren voor de bepaling van voorschotbedrag, zou daar ook zelf vanuit gaan.
Het is echt handig om je huidige verbruik en postcode in te vullen, dan je kun je ook je huidige voorschot bedrag vergelijken met het nieuwe.
Vreemd dat de andere aanbieders een 30¤ hoger maand bedrag geven, de prijzen zitten inderdaad ruim onder het huidige prijsplafond.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 06:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mja, maar mijn huidige voorschot is gebaseerd op het energieplafond. En dat valt weg. En als ik huidig verbruik + postcode invul zijn de goedkoopste aanbiedingen +30 euro duurder dan ik nu betaal, terwijl ze beweren onder het prijsplafond te zitten. En volgens Engie krijg ik ook nog geld terug in januari.
Een bijzonder lage aanname.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks. Interessant om te lezen.
Je moet het natuurlijk op een heel jaar bekijken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 13:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een bijzonder lage aanname.
Als ik kijk naar vorige maand, dan hebben we 555kWh opwekking en daarvan 412kWh teruggeleverd aan het net.
Daarmee zitten we al op 25% eigen verbruik in een zomermaand met veel overschot. In de winter verbruiken we met de warmtepomp bijna alles direct zelf.
Is je termijnbedrag niet aangepast een tijd geleden? Met het invoeren van het prijsplafond heeft de overheid energieleveranciers verplicht om de termijnbedragen voor hun klanten te verlagen zodat ze het effect direct zouden merken i.p.v. pas bij de jaarrekening. Grote kans dat je aan het begin van dit jaar dus nog een aantal termijnen hebt betaald die eigenlijk te hoog waren, om dat te compenseren betaal je op dit moment dus eigenlijk "te weinig" per maand.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 06:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mja, maar mijn huidige voorschot is gebaseerd op het energieplafond. En dat valt weg. En als ik huidig verbruik + postcode invul zijn de goedkoopste aanbiedingen +30 euro duurder dan ik nu betaal, terwijl ze beweren onder het prijsplafond te zitten. En volgens Engie krijg ik ook nog geld terug in januari.
December zijn de cijfers inderdaad heel anders. Dan wekken de zonnepanelen zo veel minder op, dat je dus een nog veel groter deel van die geproduceerde elektriciteit direct verbruikt met je koelkast, diepvries, stand-by apparatuur en gewoon de wasmachine, vaatwasser en stofzuiger.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:01 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je moet het natuurlijk op een heel jaar bekijken.
December kom je op heel andere cijfers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |