Samequote:Op donderdag 20 juli 2023 16:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Werd bij ons niet meegenomen. Mijn vrouw werkt ook bij de overheid en zelfs de cao verhoging die reeds bekend was werd niet meegenomen.
https://www.nu.nl/economi(...)nden-van-daling.htmlquote:De prijs van een koophuis was in juli gemiddeld 0,5 procent hoger dan een maand eerder. Ook in juni was al sprake van een kleine stijging. De maanden daarvoor zakten de huizenprijzen juist iets. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS en het Kadaster.
De prijzen van koopwoningen stegen jarenlang fors. In 2021 en 2022 waren er zelfs stijgingen van meer dan 20 procent in een jaar.
Maar vorig jaar begonnen de prijzen aan het einde van de zomer iets te zakken. Dit kwam vooral door de snel opgelopen hypotheekrente. Waar je begin vorig jaar nog je rente voor bijvoorbeeld tien of twintig jaar tussen de 1 en 2 procent kon vastzetten, was dat medio vorig jaar al opgelopen naar zo'n 4 procent.
Hierdoor konden huizenkopers minder lenen en dus ook minder hoog bieden. Inmiddels lijkt de daling van de huizenprijzen, in ieder geval kortstondig, een halt toegeroepen, gezien de stijgingen van juni en juli.
Wie de huizenprijzen in juli vergelijkt met een jaar eerder, komt nog wel tot een duidelijke daling van maar liefst 5,5 procent. Ook in juni was de gemiddelde prijs van een koopwoning 5,5 procent lager dan het jaar ervoor.
Huizenprijzen in juli iets hoger dan maand eerder
Minder huizen gekocht dan vorig jaar
Vorige maand zijn 14.925 huizen van eigenaar gewisseld. Dat was ruim 9 procent minder dan het aantal transacties in juli vorig jaar. Die daling sluit aan bij de rest van het jaar. In de eerste zeven maanden van 2023 zijn ruim 7 procent minder woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Bovenstaande cijfers hebben alleen betrekking op bestaande koophuizen. Nieuwbouwwoningen zijn niet meegenomen in deze cijfers.
Was te verwachten toch, de rente steeg niet meer echt verder en dan normaliseert de markt zichquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef Scorpie het volgende:
Slecht nieuws voor de mensen die op een verdere daling van de huizenprijzen zaten te wachten om in te stappen:
Huizenprijzen weer in de lift na maanden van daling
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)nden-van-daling.html
Het maakt niet uit, die mensen wachten al 20 jaar op een daling en als de prijzen op de bodem zijn kopen ze nog niet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef Scorpie het volgende:
Slecht nieuws voor de mensen die op een verdere daling van de huizenprijzen zaten te wachten om in te stappen:
[..]
Ik weet zeker dat als ze 20 jaar geleden hadden gekocht ze nu spekkoper waren geweest.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, die mensen wachten al 20 jaar op een daling en als de prijzen op de bodem zijn kopen ze nog niet.
Als ze 10 jaar geleden hadden gekocht ook, maar voor sommige mensen zijn de prijzen (of rente) nooit laag genoeg.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat als ze 20 jaar geleden hadden gekocht ze nu spekkoper waren geweest.
Dan blijven het dus toekijkers, helaas.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze 10 jaar geleden hadden gekocht ook, maar voor sommige mensen zijn de prijzen (of rente) nooit laag genoeg.
Je gaat er vanuit dat het dan een keuze is. Ik denk dat dat stiekem niet echt een keuze is (voor sommigen uiteraard wel).quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze 10 jaar geleden hadden gekocht ook, maar voor sommige mensen zijn de prijzen (of rente) nooit laag genoeg.
Oh absoluut, sommige mensen kunnen nooit kopen, maar ik ga er vanuit dat dat niet de mensen zijn die zitten te jubelen bij iedere daling op de huizenmarkt.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat het dan een keuze is. Ik denk dat dat stiekem niet echt een keuze is (voor sommigen uiteraard wel).
Heel gek ja na stagnerende rente en alle loonsverhogingen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ken best wat eind twintigers en begin dertigers die hopen op een daling (en ik snap die hoop). Maar die waren daar 20 jaar geleden echt niet mee bezig hoor.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt niet uit, die mensen wachten al 20 jaar op een daling en als de prijzen op de bodem zijn kopen ze nog niet.
En als je kijkt naar Kopen zonder kijken wilt die groep ook allemaal een gelikt huis met een visgraatje, kookeiland en wat stalen deurtjes. Allemaal zonder zelf iets te doen, want ze kunnen letterlijk niks zelf.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 12:22 schreef Sledgehammer. het volgende:
Ik ken best wat eind twintigers en begin dertigers die hopen op een daling (en ik snap die hoop). Maar die waren daar 20 jaar geleden echt niet mee bezig hoor.
Vergeet “jaren 30 woning” niet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 12:30 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
En als je kijkt naar Kopen zonder kijken wilt die groep ook allemaal een gelikt huis met een visgraatje, kookeiland en wat stalen deurtjes. Allemaal zonder zelf iets te doen, want ze kunnen letterlijk niks zelf.
Niemand wil nog een jaren 30 woning met de energiecrisis.quote:
Heb mijn huis van een millie cash gekocht op de top van de woningmarkt. Dat wordt weer lekker verdienen zo.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jouw huis dus? Wie is dan de mede eigenaar?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:10 schreef Fe2O3 het volgende:
Bod van mensen op onze toko, die willen cash betalen en rap oversluiten en bieden 12k onder de WOZ waarde nu.
Label G huis, gigantisch veel achterstallig onderhoud.
Mede-eigenaar "ik wil minimaal de woz want het bezwaar op de woz was afgewezen omdat ze de staat van het onderhoud hadden meegenomen". Toen de WOZ is gemaakt was het energielabel niet bekend ...
grmbl, zucht, etc....
12k onder de WOZ. Maar hoeveel onder de vraagprijs? En hoe graag wil je er vanaf? Want label G dus nooit iets aan isolatie gedaan EN nooit iets aan onderhoud gedaan...hoeveel biedingen zijn er al geweest op dat huis? En hoe lang staat het te koop?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:10 schreef Fe2O3 het volgende:
Bod van mensen op onze toko, die willen cash betalen en rap oversluiten en bieden 12k onder de WOZ waarde nu.
Label G huis, gigantisch veel achterstallig onderhoud.
Mede-eigenaar "ik wil minimaal de woz want het bezwaar op de woz was afgewezen omdat ze de staat van het onderhoud hadden meegenomen". Toen de WOZ is gemaakt was het energielabel niet bekend ...
grmbl, zucht, etc....
1e bod na ~8 weken, WOZ is 327, vraagprijs is 350 naar inzicht makelaar; maar een taxatie willen ze ook niet want geld. Ik wacht wel af wat de 3e eigenaar wilt. Het zit mij niet in de weg zulle we maar zeggen, maar frustrerend is het wel.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
12k onder de WOZ. Maar hoeveel onder de vraagprijs? En hoe graag wil je er vanaf? Want label G dus nooit iets aan isolatie gedaan EN nooit iets aan onderhoud gedaan...hoeveel biedingen zijn er al geweest op dat huis? En hoe lang staat het te koop?
De....3e eigenaar? Wat heb jij voor een constructie? Dus je vraagprijs is 350 en het bod is dus 315? Dus tenzij er niet minimaal een bod komt van 327 wordt de toko niet verkocht?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:28 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
1e bod na ~8 weken, WOZ is 327, vraagprijs is 350 naar inzicht makelaar; maar een taxatie willen ze ook niet want geld. Ik wacht wel af wat de 3e eigenaar wilt. Het zit mij niet in de weg zulle we maar zeggen, maar frustrerend is het wel.
Qua onderhoud is het niet dat het uit elkaar flikkert van ellende, maar je moet van schrootjes en hout accenten houden zeg maar
Erfenis en drie eigenaren?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De....3e eigenaar? Wat heb jij voor een constructie? Dus je vraagprijs is 350 en het bod is dus 315? Dus tenzij er niet minimaal een bod komt van 327 wordt de toko niet verkocht?
oke en kost dat huis jullie geld? Als in, moeten jullie er maandelijks aan betalen? Want dat moet je dan ook meenemen in de overweging. Want je kunt wel met alle geweld 12k willen, maar als daar steeds minder van overblijft omdat elke maand langer in de verkoop jullie ook elke maand X bedrag zou kosten (weet dus niet of dat van toepassing is), dan...ja, dan moet je toch ergens een keer een grens trekken lijkt me.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Erfenis en drie eigenaren?
En idd dat denkt een van de drie er blijkbaar over. Straks eens horen wat de andere ervan vindt.
Weg = weg zou ik zeggenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Erfenis en drie eigenaren?
En idd dat denkt een van de drie er blijkbaar over. Straks eens horen wat de andere ervan vindt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |