Onbewoond huis wordt ook object voor vandalisme en inrekers. Been there, seen that.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Het verhaal uit mijn nabije omgeving van erfgenamen die dachten de hoofdprijs te kunnen vangen en vervolgens jaren met dat onbewoonde huis in hun maag zaten zal me altijd bijblijven. Onderhoud moeten plegen, de tuin (laten) bijhouden, elke open huizen route vol hoop zitten wachten op kijkers, drama was het
Die rotzooi kan je eruit halen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit ja, vrienden van mij hebben zo'n hut gekocht twee jaar geleden, voor 2,5 ton verbouwd en nu betalen ze zich ondanks HR+ glas blauw aan energie. De spouwmuur zit namelijk vol rotzooi en kan daardoor niet geïsoleerd worden, en als kers op de taart passen er ook hooguit zes zonnepanelen op het dak
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is ook bijna een garantie op onderling gezeik, lijkt me.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Het verhaal uit mijn nabije omgeving van erfgenamen die dachten de hoofdprijs te kunnen vangen en vervolgens jaren met dat onbewoonde huis in hun maag zaten zal me altijd bijblijven. Onderhoud moeten plegen, de tuin (laten) bijhouden, elke open huizen route vol hoop zitten wachten op kijkers, drama was het
Laatst hier op de radio in het nieuws een item over gestegen hypotheek-rente en dat zoveel mensen daardoor in de problemen komen (onze buren gaan £1000 meer per maand betalen bijv, hij zoekt nu een andere baan). Lieten ze een vrouw aan het woord die klaagde dat de huur van haar verhuurhuis nu niet meer de hypotheek dekt van dat huis. Verkoop het dan troela, als je het voor 2020 hebt gekocht heb je er aardig rendement over en mag je niet klagen imo.quote:Op maandag 18 september 2023 10:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Grappig stuk op linkedin: https://www.linkedin.com/(...)7107597647577796608/
Ontzettend bijzonder hoe mensen echt enorm in hun eigen bubbel kunnen levenHet stuk en de comments leest echt alsof iedereen maar investeert in huizen en dat dat nu kapot gemaakt wordt. Vooral het voorbeeld "de slager die een paar pandjes heeft voor zijn pensioen
" Ik vraag me soms echt af hoe mensen in de wereld staan, er is in ieder geval ontzettend weinig voeling met gemiddelde mensen. Over de huurders wordt niet gesproken, over waarvoor er belasting betaald wordt ook niet, het is vooral één grote klacht die samen te vatten valt als "we verdienden bakken met geld maar met nieuwe regels minder boehoe". Dit stuk werd ook gedeeld door mensen die nu roepen alleen nog maar in bulgarije te gaan investeren
Het is ook ontzettend bijzonder dat er de hele tijd omvloers bijgehaald wordt dat ze het echt niet voor hunzelf doen maar vooral voor "het land" en voor "de huurders" en voor "de middenstand"
En dat wel klagen dat de echte huizen crisis komt omdat iedereen in nederland part time werkt
Laat die paupers eens meer gaan verdienen zeg dan krijgen wij in ieder geval meer geld van ze door huren
Ja datquote:Op maandag 18 september 2023 11:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Laatst hier op de radio in het nieuws een item over gestegen hypotheek-rente en dat zoveel mensen daardoor in de problemen komen (onze buren gaan £1000 meer per maand betalen bijv, hij zoekt nu een andere baan). Lieten ze een vrouw aan het woord die klaagde dat de huur van haar verhuurhuis nu niet meer de hypotheek dekt van dat huis. Verkoop het dan troela, als je het voor 2020 hebt gekocht heb je er aardig rendement over en mag je niet klagen imo.
Ik hoop dat het waar is en dat Hugo de Jonge dit soort graftakken aanpakt. Die huizen die ze bezitten moeten doorstromen naar de markt en niet worden gemolken.quote:Op maandag 18 september 2023 10:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Ontzettend bijzonder hoe mensen echt enorm in hun eigen bubbel kunnen levenHet stuk en de comments leest echt alsof iedereen maar investeert in huizen en dat dat nu kapot gemaakt wordt. Vooral het voorbeeld "de slager die een paar pandjes heeft voor zijn pensioen
" Ik vraag me soms echt af hoe mensen in de wereld staan, er is in ieder geval ontzettend weinig voeling met gemiddelde mensen. Over de huurders wordt niet gesproken, over waarvoor er belasting betaald wordt ook niet, het is vooral één grote klacht die samen te vatten valt als "we verdienden bakken met geld maar met nieuwe regels minder boehoe". Dit stuk werd ook gedeeld door mensen die nu roepen alleen nog maar in bulgarije te gaan investeren
Het is ook ontzettend bijzonder dat er de hele tijd omvloers bijgehaald wordt dat ze het echt niet voor hunzelf doen maar vooral voor "het land" en voor "de huurders" en voor "de middenstand"
En dat wel klagen dat de echte huizen crisis komt omdat iedereen in nederland part time werkt
Laat die paupers eens meer gaan verdienen zeg dan krijgen wij in ieder geval meer geld van ze door huren
Dit hele topic staat vol met geklaag. Maar een praktisch voorbeeld van haar is not done?quote:Op maandag 18 september 2023 11:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Laatst hier op de radio in het nieuws een item over gestegen hypotheek-rente en dat zoveel mensen daardoor in de problemen komen (onze buren gaan £1000 meer per maand betalen bijv, hij zoekt nu een andere baan). Lieten ze een vrouw aan het woord die klaagde dat de huur van haar verhuurhuis nu niet meer de hypotheek dekt van dat huis. Verkoop het dan troela, als je het voor 2020 hebt gekocht heb je er aardig rendement over en mag je niet klagen imo.
koekoekquote:Op maandag 18 september 2023 12:58 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ik hoop dat het waar is en dat Hugo de Jonge dit soort graftakken aanpakt. Die huizen die ze bezitten moeten doorstromen naar de markt en niet worden gemolken.
Nee. Alleen de underdog mag klagen, dat is toch normaal. Waarbij ik dus wel hoop dat dit soort woningen terug de markt in komen. Wonen is een levensbehoefte, geen verdienmodel.quote:Op maandag 18 september 2023 13:06 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dit hele topic staat vol met geklaag. Maar een praktisch voorbeeld van haar is not done?
Ja je mag best klagen dat je lamborgini niet over een drempel kan, maar dan mag je ook verwachten dat mensen daar wat van vindenquote:Op maandag 18 september 2023 13:06 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dit hele topic staat vol met geklaag. Maar een praktisch voorbeeld van haar is not done?
goeiequote:Op maandag 18 september 2023 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja je mag best klagen dat je lamborgini niet over een drempel kan, maar dan mag je ook verwachten dat mensen daar wat van vinden
Ja hè vond ik ook, ook helemaal nooit eerder gebruikt als vergelijking, ben er best trots op.quote:
Los van wat je van haar verhaal vindt - dat de overheid halverwege de spelregels rigoureus verandert is wel een dingetje natuurlijk.quote:Op maandag 18 september 2023 10:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Halverwege wat? Is er een gegeven "spelduur"?quote:Op maandag 18 september 2023 14:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Los van wat je van haar verhaal vindt - dat de overheid halverwege de spelregels rigoureus verandert is wel een dingetje natuurlijk.
De zaken in de O.G.-wereld liepen (en lopen) gewoon de spuigaten uit. Daarin had al eerder ingegrepen moeten worden. Nu zijn het de grootste pandenbezitters die "huilen met de wolven in het bos".quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Halverwege wat? Is er een gegeven "spelduur"?
Nee hoor, terechte klacht.quote:Op maandag 18 september 2023 13:06 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Die huizen zijn al in de markt. In de huurmarkt. Niet iedereen kan/wil een huis kopen en als je op de woonstichtingen moet wachten...quote:Op maandag 18 september 2023 13:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Alleen de underdog mag klagen, dat is toch normaal. Waarbij ik dus wel hoop dat dit soort woningen terug de markt in komen. Wonen is een levensbehoefte, geen verdienmodel.
Ik vind de aanval op huisbezit (ook als extra) erg vreemd.quote:
Ja, en daar moeten mensen lang op een huis wachten en ze voorzien niet echt in de behoefte van mensen die zich (nog) niet aan één plek willen binden.quote:Op maandag 18 september 2023 14:30 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik vind de aanval op huisbezit (ook als extra) erg vreemd.
Eindstand van minder huizenbezit is meer in handen van (een paar) coöperaties. Zeg maar professionele 'huisjesmelkers'
Het probleem zit hem in dat deze mensen na invoering van extra belasting zeggen, nu worden de huren alleen maar duurder (het land gaat kapot), in plaats van, dan hebben we minder rendement op deze woningen. Hoe dan ook komen ze er zelf prima uit, het is dus klagen bij proxy maar aan de andere kant wel geld verdienen aan andermans eerste levensbehoefte.quote:Op maandag 18 september 2023 14:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die huizen zijn al in de markt. In de huurmarkt. Niet iedereen kan/wil een huis kopen en als je op de woonstichtingen moet wachten...
als die huisjesmelkers hun huis verkopen hoef je je in je eigen woonplaats niet al op je tweede levensjaar in te schrijven voor een plekje als je 20 bent, maar kun je wachten tot misschien wel je vijfde verjaardagquote:Op maandag 18 september 2023 14:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, en daar moeten mensen lang op een huis wachten en ze voorzien niet echt in de behoefte van mensen die zich (nog) niet aan één plek willen binden.
Waarom is het volgens jou een probleem dat iemand desgevraagd uitlegt hoe dit hun situatie verandert (in dit geval in negatieve zin)?quote:Op maandag 18 september 2023 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in dat deze mensen na invoering van extra belasting zeggen, nu worden de huren alleen maar duurder (het land gaat kapot), in plaats van, dan hebben we minder rendement op deze woningen. Hoe dan ook komen ze er zelf prima uit, het is dus klagen bij proxy maar aan de andere kant wel geld verdienen aan andermans eerste levensbehoefte.
Die aan heel andere regels gebonden zijn dan de particuliere sector.quote:Op maandag 18 september 2023 14:30 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik vind de aanval op huisbezit (ook als extra) erg vreemd.
Eindstand van minder huizenbezit is meer in handen van (een paar) coöperaties. Zeg maar professionele 'huisjesmelkers'
Het probleem is niet dat ze uitleggen hoe dit de situatie verandert, het probleem is dat ze de schuld van een mede door hun ontstaan probleem bij de overheid (deels terecht) en de huurders van hun panden (onterecht) leggen, en hun eigen deel erin onderbelichten/negeren.quote:Op maandag 18 september 2023 14:36 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Waarom is het volgens jou een probleem dat iemand desgevraagd uitlegt hoe dit hun situatie verandert (in dit geval in negatieve zin)?
Het is niet inherent fout om iets te bezitten wat een ander ook wil, lijkt me.
Door veel op te trekken naar zeg maar sociale huur, probeert Hugoshenko dat wel te voorkomen. Maar ja, als ik dan een Nederlands koppel heb dat wil huren (met het risico dat ze gaan klagen om de huur omlaag te krijgen) of een paar Roemenen die initieel al een stuk meer willen betalen...quote:Op maandag 18 september 2023 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in dat deze mensen na invoering van extra belasting zeggen, nu worden de huren alleen maar duurder (het land gaat kapot), in plaats van, dan hebben we minder rendement op deze woningen. Hoe dan ook komen ze er zelf prima uit, het is dus klagen bij proxy maar aan de andere kant wel geld verdienen aan andermans eerste levensbehoefte.
Dat ja. En mensen die niet aan een plek gebonden (willen) zijn, vallen helemaal buiten de boot. Zie maar wat te huren als je tijdelijk ergens aan de slag bent of zo.quote:Op maandag 18 september 2023 14:35 schreef aTypisch het volgende:
[..]
als die huisjesmelkers hun huis verkopen hoef je je in je eigen woonplaats niet al op je tweede levensjaar in te schrijven voor een plekje als je 20 bent, maar kun je wachten tot misschien wel je vijfde verjaardag
#thedream
#destroyallmarkets
Dit is geheel afhankelijk van plek en staat van het huis, iemand die daar het beste iets serieus over kan zeggen is een aankoop makelaar. Ik zou niet te bang zijn om in een slecht daglicht bij een verkoopmakelaar te staan, die zien genoeg vreemde biedingen etc. Maar ik heb meer verstand van microscopen.quote:Op maandag 18 september 2023 14:38 schreef Kiwi7 het volgende:
Een noob vraag, maar ik heb een (in mijn ogen) mooi huis bezichtigd dat te koop staat voor 620k. WOZ in 2022 was 585k.
Nu is mijn partner niet overtuigd van de vraagprijs, en wilt maximaal 570 bieden. Dus 50.000 onder de koopprijs. Er is verder niet iets mis met het huis, we zouden wel wat kleine zaken moeten veranderen (vloer, etc) maar het is zeker leefbaar en modern.
Nu denk ik, dan kunnen we beter helemaal niet bieden want dit lijkt mij niet realistisch en ook eventueel gaan we zo niet direct op goede voet verder met deze verkoop makelaar lijkt mij?
Vergelijkbare huizen zijn niet voor zo'n lager bedrag verkocht. Wel soms iets onder de vraagprijs maar geen 50k...
Maar ik weet ook niet in hoeverre we het toch kunnen proberen..
Het staat je vrij om lager te bieden. Je biedt wat jij een goed openingsbod vindt, dan moet de verkoper maar kijken wat 'ie er mee gaat doen.quote:Op maandag 18 september 2023 14:38 schreef Kiwi7 het volgende:
Een noob vraag, maar ik heb een (in mijn ogen) mooi huis bezichtigd dat te koop staat voor 620k. WOZ in 2022 was 585k.
Nu is mijn partner niet overtuigd van de vraagprijs, en wilt maximaal 570 bieden. Dus 50.000 onder de koopprijs. Er is verder niet iets mis met het huis, we zouden wel wat kleine zaken moeten veranderen (vloer, etc) maar het is zeker leefbaar en modern.
Nu denk ik, dan kunnen we beter helemaal niet bieden want dit lijkt mij niet realistisch en ook eventueel gaan we zo niet direct op goede voet verder met deze verkoop makelaar lijkt mij?
Vergelijkbare huizen zijn niet voor zo'n lager bedrag verkocht. Wel soms iets onder de vraagprijs maar geen 50k...
Maar ik weet ook niet in hoeverre we het toch kunnen proberen.. iemand advies?
Ik zou je woonhuis vooral benaderen met: wil ik hier wonen en kan ik dat (ruim) bekostigen?quote:Op maandag 18 september 2023 14:38 schreef Kiwi7 het volgende:
Maar ik weet ook niet in hoeverre we het toch kunnen proberen.. iemand advies?
Het zegt genoeg dat je een individuele marktparticipant schuldig wil noemen. Wat kan zij er nou aan doen dan?quote:Op maandag 18 september 2023 14:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat ze uitleggen hoe dit de situatie verandert, het probleem is dat ze de schuld van een mede door hun ontstaan probleem bij de overheid (deels terecht) en de huurders van hun panden (onterecht) leggen, en hun eigen deel erin onderbelichten/negeren.
Een drie paginas lang stuk schrijven op linkedin over het onrecht dat haar aangedaan wordt door deze boze maatschappij, waar je niet eens meer fatsoenlijk een vastgoedonderneming kan runnen, zonder daarvoor belast te worden.quote:Op maandag 18 september 2023 14:45 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Het zegt genoeg dat je een individuele marktparticipant schuldig wil noemen. Wat kan zij er nou aan doen dan?
Belast worden vind ik op zich prima, maar dan wel op daadwerkelijk rendement. En niet op een fictief rendement dat je in de praktijk vaak niet haalt.quote:Op maandag 18 september 2023 14:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een drie paginas lang stuk schrijven op linkedin over het onrecht dat haar aangedaan wordt door deze boze maatschappij, waar je niet eens meer fatsoenlijk een vastgoedonderneming kan runnen, zonder daarvoor belast te worden.
Je bent van mening dat de huurmarkt onnodig is?quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je haalt een rendement uit een 'product', lees "je laat mensen meer betalen dan nodig is om dat een deel daarvan winst is voor jezelf door die mensen te overtuigen dat jij noodzakelijk bent in het systeem".
We hebben ook een klimaatcrisis waaraan verdiend wordt. En een migrantencrisis. En een arbeiderscrisis.quote:Dat systeem ligt in een crisis, de alom bekende woningcrisis, toch blijf je aan deze crisis verdienen.
Er zijn 2 soorten rendement - eenmalig rendement en rendement vanwege een belegging of anderzijdig investeren. Je eenmalige rendement krijg je als je je huis verkoopt, je doorlopend rendement als je het huis wat je nu verhuurd onderhoudt en netjes bijhoudt.quote:Een beetje ondernemer denkt dan toch bij zichzelf nu maar goed het rendement veilig stellen want je weet nooit wanneer 'ze' het door gaan krijgen dat het zo niet kan en het rendement minder wordt.
Als je een huurhuis wil verkopen met huurders er nog in krijg je dus bij lange na niet dat eenmalige rendement waar jij hierboven over praat. Dus zo eenvoudig om te verkopen is het niet.quote:Daarnaast heb jij bij deze aangepaste regels de optie om te verkopen, en dat vinden ze in het artikel erg, niet omdat ze moeten verkopen (met winst) maar wel omdat ze niet doorlopend rendement kunnen opstrijken.
In NL is nog geen 10% van de huizen in Nederland in handen van particuliere verhuurders. Dat je hun de schuld van de huizencrisis die toch echt door een slappe overheid al 30 jaar lang veroorzaakt geeft is nogal kortzichtig.quote:Op maandag 18 september 2023 14:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat ze uitleggen hoe dit de situatie verandert, het probleem is dat ze de schuld van een mede door hun ontstaan probleem bij de overheid (deels terecht) en de huurders van hun panden (onterecht) leggen, en hun eigen deel erin onderbelichten/negeren.
De realiteit maakt niet uit in de oorlog tegen bezit (van een ander)quote:Op maandag 18 september 2023 15:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In NL is nog geen 10% van de huizen in Nederland in handen van particuliere verhuurders. Dat je hun de schuld van de huizencrisis die toch echt door een slappe overheid al 30 jaar lang veroorzaakt geeft is nogal kortzichtig.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-ze-aan-woningcrisis
Alleen is de wens tussen particuliere huur en beginnend koop nogal verkeerd op dit moment. Waarbij ik inderdaad ook arbeidsmigranten die niet willen kopen geen relevante doelgroep vind.quote:Op maandag 18 september 2023 14:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die huizen zijn al in de markt. In de huurmarkt. Niet iedereen kan/wil een huis kopen en als je op de woonstichtingen moet wachten...
Dat klopt en was ook niet correct van mij. Toch begeeft de mevrouw uit het linkedin artikel zich in zo'n andere wereld dan ik dat ik er wat vreemd naar kijk.quote:Op maandag 18 september 2023 15:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In NL is nog geen 10% van de huizen in Nederland in handen van particuliere verhuurders. Dat je hun de schuld van de huizencrisis die toch echt door een slappe overheid al 30 jaar lang veroorzaakt geeft is nogal kortzichtig.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-ze-aan-woningcrisis
Het gaat niet om het bezit van de ander, maar het gaat om geld verdienen aan een ander dat mij een naar gevoel geeft. En inderdaad ik hou niet zo van de markt en van winst maken. Alleen dat is wellicht weer een beroepsdeformatie van mij.quote:Op maandag 18 september 2023 15:17 schreef aTypisch het volgende:
[..]
De realiteit maakt niet uit in de oorlog tegen bezit (van een ander)
Er zijn er nog al wat van. En als ik zo rond kijk in de omgeving worden er heel wat gebouwen om dozen te stapelen gebouwd. Daar zullen mensen moeten werken. En dat zijn meestal geen Nederlanders.quote:Op maandag 18 september 2023 15:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen is de wens tussen particuliere huur en beginnend koop nogal verkeerd op dit moment. Waarbij ik inderdaad ook arbeidsmigranten die niet willen kopen geen relevante doelgroep vind.
Ik zeg niet dat je geen punt hebt - ik maak alleen de opmerking dat de overheid vrij rigoreus ingegrepen heeft in de huurmarkt, wat in mijn ogen 2 dingen zal veroorzaken:quote:Op maandag 18 september 2023 15:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat klopt en was ook niet correct van mij. Toch begeeft de mevrouw uit het linkedin artikel zich in zo'n andere wereld dan ik dat ik er wat vreemd naar kijk.
Er wordt aan een ieder van ons geld verdiend he, of het nou in de supermarkt, sportschool, bioscoop, museum, restaurant of zelfs op werk is.quote:Op maandag 18 september 2023 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het gaat niet om het bezit van de ander, maar het gaat om geld verdienen aan een ander dat mij een naar gevoel geeft. En inderdaad ik hou niet zo van de markt en van winst maken. Alleen dat is wellicht weer een beroepsdeformatie van mij.
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald. Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen. Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurders expliciet van een onwenselijke situatie.quote:Op maandag 18 september 2023 15:25 schreef Scorpie het volgende:
En ja er zijn huisjesmelkers en ja er zijn mensen die hier van profiteren. Maar er zijn ook zat particuliere verhuurders die dat niet doen, die gewoon een 2e huis als een investering zien waar ze en goed zorg voor willen dragen en er een rendement uit willen halen die de moeite waard is.
Ik kost alleen maar geld, ik werk niet om anderen mij geld te geven, maar daar verschil ik wel in van andere beroepen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er wordt aan een ieder van ons geld verdiend he, of het nou in de supermarkt, sportschool, bioscoop, museum, restaurant of zelfs op werk is.
Strikt noodzakelijk in welke zin? Vergeleken met een hypotheek, waarbij je rente betaald over het geleende bedrag wat je vervolgens af mag storten naar een bank die letterlijk miljarden in kas heeft?quote:Op maandag 18 september 2023 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald.
Ja, dat kopers een voordeel hebben ten opzichte van huurders omdat ze bezit hebben, dat klopt. Maar ook kopers betalen gewoon "meer dan nodig" he, want daar worden de banken weer beter van. Sterker nog, sommige verhuurders sluizen een deel van hun opbrengsten zo door om de hypotheek van hun 2e huis te betalen.quote:Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen.
Ik snap wel wat je zegt, maar dat is niet primair de schuld van de verhurende particulier. Dat is vooral de schuld van 30 jaar lang falend overheidsbeleid op het gebied van huisvesting.quote:Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurder expliciet van zeer onwenselijke situatie.
Je bent leraar?quote:Op maandag 18 september 2023 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee hoor ik kost alleen maar geldik verdien niets.
Onderanderequote:
Dan kan je sec gezien zeggen dat de school geld aan jou verdient - voor elke leerling die zij onderwijs geven krijgen zij geld - om kinderen onderwijs te geven moeten ze een leraar voor de klas hebben staan - jij wordt ingehuurd en zolang je minder geld kost dan de kinderen binnen brengen is het rendabel voor een school om te bestaan. Jij genereert dus geld voor jouw werkgever op deze manier.quote:
Gaat ook niet zo zeer over schuld maar wel over dat de verhuurder profeit heeft van dat beleid en als het beleid dan ongunstig veranderd is ineens het hek van de dam.quote:Op maandag 18 september 2023 15:34 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap wel wat je zegt, maar dat is niet primair de schuld van de verhurende particulier. Dat is vooral de schuld van 30 jaar lang falend overheidsbeleid op het gebied van huisvesting.
hoezo is 'ineens het hek van de dam'?quote:Op maandag 18 september 2023 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gaat ook niet zo zeer over schuld maar wel over dat de verhuurder profeit heeft van dat beleid en als het beleid dan ongunstig veranderd is ineens het hek van de dam.
Economie is onbegrijpelijke voodoo verzonnen door mensen die niet goed hebben nagedacht over systematische ruilhandelquote:
Het hek van de dam in het bericht van de mevrouw op linkedin. "Ze maken het land kapot" want het is minder gunstig voor ons (en die slager) e.d. hek van de dam.quote:Op maandag 18 september 2023 15:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
hoezo is 'ineens het hek van de dam'?
de trend zet zich nog steeds voort richting meer (be)lasten voor die groep toch?
als je Keynes volgt wel jaquote:Op maandag 18 september 2023 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Economie is onbegrijpelijke voodoo verzonnen door mensen die niet goed hebben nagedacht over ruilhandel
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van.quote:Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef aTypisch het volgende:
[..]
als je Keynes volgt wel ja
oostenrijkse school van economie is wel leuk
dat kan alleen met een harde geldstandaardquote:Op maandag 18 september 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van.Zoals het nu is is er geen touw aan vast te knopen. Maar inderdaad ik geef geen economie les en begrijp er ook helemaal niets van.
Ja en ik heb niet het idee dat we de samenleving hier mee helpen. Maar daar verschillen we van mening.quote:Op maandag 18 september 2023 15:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zijn er nog al wat van. En als ik zo rond kijk in de omgeving worden er heel wat gebouwen om dozen te stapelen gebouwd. Daar zullen mensen moeten werken. En dat zijn meestal geen Nederlanders.
Een arbeidsmigrant kan vaak niet eens kopen, omdat ze geen hypothecaire geldlening kunnen versieren. En snap ook wel dat je niet meteen een huis gaat kopen als je vanuit Polen of Roemenië naar Nederland komt om met een uitzendcontractje dozen te gaan stapelen.
Precies en daarom is het onnavolgbaar.quote:Op maandag 18 september 2023 15:45 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dat kan alleen met een harde geldstandaard
en die hebben we niet
en zelfs dan bestaat er geen objectieve 'waarde', behalve dus een bedrag of iets anders wat je er in ruil voor wil geven
Ik heb dat idee ook niet hoor. Vaak zijn het ook nog eens bedrijven die bv. in Duitsland zaten. Er is toch vaak al een personeelstekort en een woningprobleem. Dus je bouwt werkgelegenheid voor personeel dat er (nog) niet is en als ze komen, dan is er in principe geen woning voor ze.quote:Op maandag 18 september 2023 15:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja en ik heb niet het idee dat we de samenleving hier mee helpen. Maar daar verschillen we van mening.
Als investeren in Curacao zo aantrekkelijk is volgens, waarom verkoopt ze dan niet alles in Nederland en investeert dat in Curacao?quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je haalt een rendement uit een 'product', lees "je laat mensen meer betalen dan nodig is om dat een deel daarvan winst is voor jezelf door die mensen te overtuigen dat jij noodzakelijk bent in het systeem". Dat systeem ligt in een crisis, de alom bekende woningcrisis, toch blijf je aan deze crisis verdienen. Een beetje ondernemer denkt dan toch bij zichzelf nu maar goed het rendement veilig stellen want je weet nooit wanneer 'ze' het door gaan krijgen dat het zo niet kan en het rendement minder wordt. Daarnaast heb jij bij deze aangepaste regels de optie om te verkopen, en dat vinden ze in het artikel erg, niet omdat ze moeten verkopen (met winst) maar wel omdat ze niet doorlopend rendement kunnen opstrijken.
@Scorpie drukte zich wat ongelukkig uit. Een grief is dat de overheid onvoorspelbaar en onbetrouwbaar is. Dat maakt het moeilijk om een plan te maken voor de lange termijn. De huidige ontwikkelingen in zonnepanelenland zijn daar een ander voorbeeld van.quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kan dit boek warm aanbevelen:quote:Op maandag 18 september 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van.Zoals het nu is is er geen touw aan vast te knopen. Maar inderdaad ik geef geen economie les en begrijp er ook helemaal niets van.
Grappig, alle mensen die ik op dit moment ken die huren zijn daar bijzonder gelukkig mee dat ze dat kunnen. Want dat zijn eigenlijk allemaal expats die geen zin hebben om een huis te kopen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald. Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen. Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurders expliciet van een onwenselijke situatie.
Daar verander je zomaar niet iets aan maar om dan vanuit de win-win situatie te gaan klagen als je ook eens wat verliest, vind ik niet zo netjes.
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)quote:Op maandag 18 september 2023 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
@:scorpie drukte zich wat ongelukkig uit. Een grief is dat de overheid onvoorspelbaar en onbetrouwbaar is. Dat maakt het moeilijk om een plan te maken voor de lange termijn. De huidige ontwikkelingen in zonnepanelenland zijn daar een ander voorbeeld van.
Dat jij neerkijkt op mensen die geld verdienen aan vastgoed, vind ik dan weer dubieus. Maar hé, ik geloof dan ook niet dat de overheid een betere huurbaas zou zijn. Integendeel.
Nog steeds mee eensquote:Op maandag 18 september 2023 16:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Grappig, alle mensen die ik op dit moment ken die huren zijn daar bijzonder gelukkig mee dat ze dat kunnen. Want dat zijn eigenlijk allemaal expats die geen zin hebben om een huis te kopen.
Wat ik probeer te zeggen, het leven is niet zo zwart/wit als jij schetst. En er is ook eens iemand geweest die hier poste juist geen koopwoning te willen vanwege de verantwoordelijkheden die er bij horen.
Ik snap jou echt niet. Eerst was het allemaal kut omdat je geen huiskon kopen, nu heb je er 1 en is het weer allemaal kutquote:Op maandag 18 september 2023 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nog steeds mee eensallemaal gezeik joh, dakgoten laten repareren, muren isoleren.. allemaal geen lol aan en dat voor maar een paar ton aan schuld
(toch wel 40 jaar schuldenvrij geweest om nu voor de rest van mijn leven aan een schuld vast te zitten)
Maar dat is wel een goed punt, ik maakte de fout om alleen een bepaald type huurders voor ogen te hebben.
Tsja, dat kan je ook zeggen over alle andere dingen in het leven. MAar toch zeiken mensen als de benzine duurder wordt.quote:Op maandag 18 september 2023 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)
Nee het was kut dat je een schuld aan moest gaan om een huis te kopen, dat is nog steeds kut. Hypotheken blijven een krom vervelend systeem dat niet te begrijpen is. En sinds we een huis hebben snap ik er nog minder van.quote:Op maandag 18 september 2023 16:48 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap jou echt niet. Eerst was het allemaal kut omdat je geen huiskon kopen, nu heb je er 1 en is het weer allemaal kut
Waarom heb je dan een huis gekocht?quote:Op maandag 18 september 2023 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee het was kut dat je een schuld aan moest gaan om een huis te kopen, dat is nog steeds kut. Hypotheken blijven een krom vervelend systeem dat niet te begrijpen is. En sinds we een huis hebben snap ik er nog minder van.
Of je begrijpt de impact van de regel niet goed. Laat ik het weer vergelijken met de zonnepanelen. Iemand die wat meer panelen heeft liggen dan normaal, ziet de terugverdientijd met de 'boete' van een leverancier als Van de Bron zo sterk oplopen dat het de vraag is of de investering loont (bron). Was het te voorzien dat de salderingsregeling af zou lopen? Ja. Was het te voorzien dat de terugverdientijd zo sterk op zou lopen dat het risico van zo'n grote investering niet meer zou opwegen tegen de voordelen? Nee.quote:Op maandag 18 september 2023 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)
Omdat ik ergens wilde wonen.quote:Op maandag 18 september 2023 16:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom heb je dan een huis gekocht?
Maar je koopt toch geen zonnepanelen om ze terug te verdienen? Bij mij lopen dit soort dingen op een basaal niveau altijd al spaak, maar dat is waarschijnlijk een gedachtekronkel van mij. Als ik zonnepanelen zou kopen zou ik ze kopen omdat ik zelf op een 'groene' manier energie wil opwekken, niet om ze terug te verdienen of er uberhaupt aan te verdienen. Ik koop nooit spullen om er winst op te maken, zou ook niet weten hoe ik dat aan moet pakken.quote:Op maandag 18 september 2023 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of je begrijpt de impact van de regel niet goed. Laat ik het weer vergelijken met de zonnepanelen. Iemand die wat meer panelen heeft liggen dan normaal, ziet de terugverdientijd met de 'boete' van een leverancier als Van de Bron zo sterk oplopen dat het de vraag is of de investering loont (bron). Was het te voorzien dat de salderingsregeling af zou lopen? Ja. Was het te voorzien dat de terugverdientijd zo sterk op zou lopen dat het risico van zo'n grote investering niet meer zou opwegen tegen de voordelen? Nee.
Box 3-plannen zijn er al langer, dat is zeker waar, maar vooralsnog is steeds onduidelijk geweest welke vorm die plannen aan zouden nemen. Daarom ben ik al lang geleden gestopt met extra aflossingen op mijn hypotheek.
Je doet net alsof winst maken een doel op zich is en dat iets fouts is. Vind je de groenteboer ook immoreel omdat-ie meer geld voor z'n groenten vraagt dan de kostprijs? Hij heeft geld nodig om voor z'n gezin te zorgen en z'n plannen, hoe klein ook, te verwezenlijken. Of zie je mensen louter als radartjes in een complex productieproces zonder recht op eigen dromen en projecten?quote:Op maandag 18 september 2023 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar je koopt toch geen zonnepanelen om ze terug te verdienen? Bij mij lopen dit soort dingen op een basaal niveau altijd al spaak, maar dat is waarschijnlijk een gedachtekronkel van mij. Als ik zonnepanelen zou kopen zou ik ze kopen omdat ik zelf op een 'groene' manier energie wil opwekken, niet om ze terug te verdienen of er uberhaupt aan te verdienen. Ik koop nooit spullen om er winst op te maken, zou ook niet weten hoe ik dat aan moet pakken.
Ja, leuk, maar je woonde al ergens en, en daarbij had je ook weer gehuurd kunnen gaan wonen in plaats van te kopen.quote:
Nee er waren daar geen huur huizen beschikbaar.quote:Op maandag 18 september 2023 17:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar je woonde al ergens en, en daarbij had je ook weer gehuurd kunnen gaan wonen in plaats van te kopen.
Ik vind geld als ik over mijn beweegredenen nadenk inderdaad een vervelend element, niet fout, maar wel een bijkomstigheid waar ik liever niet over nadenk. Juist omdat het altijd ergens nadelig is voor iemand, en puur vanuit mijn eigen voordeel denken voelt voor mij wel fout inderdaad.quote:Op maandag 18 september 2023 17:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je doet net alsof winst maken een doel op zich is en dat iets fouts is. Vind je de groenteboer ook immoreel omdat-ie meer geld voor z'n groenten vraagt dan de kostprijs? Hij heeft geld nodig om voor z'n gezin te zorgen en z'n plannen, hoe klein ook, te verwezenlijken. Of zie je mensen louter als radartjes in een complex productieproces zonder recht op eigen dromen en projecten?
Ik heb in zonnepanelen geïnvesteerd om mijn maandlasten te drukken (1) zodat we rond kunnen komen van één salaris als één van ons onze baan kwijtraakt, (2) om de vrijheid te hebben om te besluiten een slechter betaalde baan te nemen, en (3) om meer geld over te houden voor het vervroegde pensioen van mijn lief. Dat jij het zou doen om het milieu te redden, moet je zelf weten. Dat is misschien jouw droom of project.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |