U vraagt wij draaienquote:
quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:24 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat Dilan voldoende ervaring heeft en representatief wordt geacht om veel VVD-ers te behouden. Het is geen Caroline van der Plas die je toch minder snel naast Macron ziet staan. Alleen als ze het in de verkiezingsdebat het aflegt tegen Timmermans kan het een rol gaan spelen.
Timmermans en Rutte liggen politiek gezien zo ver uit elkaar - dat zie ik echt niet gebeuren.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat Timmermans echt de Ruttestemmen over kan nemen, de mensen die het belangrijk vinden hoe Nederland er op staat in het buitenland.
Er gingen genoeg mensen van Balkenende naar Samsom naar Rutte. Een deel van de mensen stemt vooral op iemand die de sterke leider kan zijn en Nederland er goed uit kan laten zien in het buitenland. En Timmermans is wel zo iemand.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Timmermans en Rutte liggen politiek gezien zo ver uit elkaar - dat zie ik echt niet gebeuren.
Ik denk dat een hele hoop mensen helemaal niet zo veel met het buitenland bezig zullen zijn, maar meer met de interne issues (Huizenbouw, Stikstofcrisis, Asielcrisis, Toeslagencrisis).quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er gingen genoeg mensen van Balkenende naar Samsom naar Rutte. Een deel van de mensen stemt vooral op iemand die de sterke leider kan zijn en Nederland er goed uit kan laten zien in het buitenland. En Timmermans is wel zo iemand.
Dat valt voor de VVD stemmer wel mee, als we het Kiescompas uit 2021 moeten geloven:quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:36 schreef Hexagon het volgende:
Veel stemmers doen maar wat. Dus die Rutte stemmers kunnen overal heen.
https://www.kieskompas.nl(...)zwevende_kiezers.pdfquote:Meest loyale achterbannen op rechts
De meest loyale kiezers komen van PVV (74,9%), SGP (73%) en VVD (67,6%) (zie figuur 1.1). Kiezers op rechts
zijn dus veel zekerder van hun partijkeuze dan kiezers op links. Die asymmetrische media-aandacht voor de
rechtse partijen staat in contrast met de twijfel op rechts. Veel meer twijfel zien we bij linkse partijen.
De Rutte stemmer was loyaal aan Rutte, niet aan de VVD.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat valt voor de VVD stemmer wel mee, als we het Kiescompas uit 2021 moeten geloven:
[..]
https://www.kieskompas.nl(...)zwevende_kiezers.pdf
Toegegeven, de factor dat Rutte er nu niet meer bij is kan dat beinvloeden, maar of het een aardverschuiving naar linkse partijen gaat zijn? Dat lijkt me twijfelachtig, gezien de loyaliteit op de rechtse achterban.
Nou nee, dat blijkt dus niet uit het stuk wat ik net quotte:quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Rutte stemmer was loyaal aan Rutte, niet aan de VVD.
Dus ALS ze al een switch maken - dan is het hoogst onzeker dat ze van rechts naar links gaan, maar eerder naar een andere rechtse partij. Dus de stelling "Timmermans gaat Rutte's stemmen snoepen" lijkt me nogal voorbarig.quote:Kiezers op rechts zijn dus veel zekerder van hun partijkeuze dan kiezers op links.
Kortom, er is een behoorlijk harde kern gelovers in de VVD die niet zo snel de switch gaat maken, en het aantal twijfelaars is ook daar laag. Ik zie nog geen reden om te zeggen dat een Timmermans die stemmen wel gaat pakken, maar aangezien er nog niks bekend is over de verkiezingsstrategie en of Timmermans uberhaupt ervoor wil gaan - zijn we vooral aan het speculerenquote:De laagste twijfel is te vinden onder kiezers van PVV (9%), SGP (10,2%), en VVD (14,5%).
Rechts stemt al sinds jaar en dag rechts en links stemt al sinds jaar en dag links. Als er al mensen zijn die anders stemmen gaan die wel weer naar CDA/BBB/JA21. Echt niet naar links.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat valt voor de VVD stemmer wel mee, als we het Kiescompas uit 2021 moeten geloven:
[..]
Toegegeven, de factor dat Rutte er nu niet meer bij is kan dat beinvloeden, maar of het een aardverschuiving naar linkse partijen gaat zijn? Dat lijkt me twijfelachtig, gezien de loyaliteit op de rechtse achterban.
Mja mijn ervaring met niet boze maar ook niet politiek angehauchte mensen is dat ze doorgaans geen idee hebben wat ze nu weer moeten stemmen. En pakken er een die een beetje de hype mee heeft.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Nou, je anekdotisch bewijs staat genoteerd. We gaan het wel zienquote:Op woensdag 12 juli 2023 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mja mijn ervaring met niet boze maar ook niet politiek angehauchte mensen is dat ze doorgaans geen idee hebben wat ze nu weer moeten stemmen. En pakken er een die een beetje de hype mee heeft.
Even 50 jaar aan Nederlands stemgedrag de prullenbak in flikkeren want 'mensen hebben geen idee wat ze stemmen'. Ze hebben inderdaad vaak geen idee maar ze weten wel het verschil tussen rechts en links op cultureel vlak. En die scheiding is duidelijk.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, je anekdotisch bewijs staat genoteerd. We gaan het wel zien
Ik krijg ook een beetje het gevoel dat het vooral wishful thinking is van mensen, terwijl het toch overduidelijk is dat Timmermans totaal ander beleid voorstaat dan een Rutte of een Dilgan als opvolger van hem. En om nou iedere stemmer in Nederland weg te zetten als hersenloze imbeciel die met moeite een vakje rood kan inkleuren en daarom maar een 180 graden draai doet qua politieke voorkeur - dat gaat me wat te ver.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Even 50 jaar aan Nederlands stemgedrag de prullenbak in flikkeren want 'mensen hebben geen idee wat ze stemmen'. Ze hebben inderdaad vaak geen idee maar ze weten wel het verschil tussen rechts en links op cultureel vlak. En die scheiding is duidelijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Put these foolish ambitions to rest.
Als ik het zou moeten vertalen dan heb je een hoogopgeleide groep (HBO+) van 30-40 procent van de mensen in Nederland die wel een beetje het verschil weten tussen partijen, economisch beleid en cultureel beleid. Die mensen vormen de harde kern van partijen als D66, GL en VVD.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik krijg ook een beetje het gevoel dat het vooral wishful thinking is van mensen, terwijl het toch overduidelijk is dat Timmermans totaal ander beleid voorstaat dan een Rutte of een Dilgan als opvolger van hem. En om nou iedere stemmer in Nederland weg te zetten als hersenloze imbeciel die met moeite een vakje rood kan inkleuren en daarom maar een 180 graden draai doet qua politieke voorkeur - dat gaat me wat te ver.
Een belangrijk deel van de kiezers denkt zo. Er is ook altijd wel verkeer tussen links en rechts volgens kiezers onderzoeken. Ook maken velen pas heel kort voor de verkiezingen hun keuze.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Even 50 jaar aan Nederlands stemgedrag de prullenbak in flikkeren want 'mensen hebben geen idee wat ze stemmen'. Ze hebben inderdaad vaak geen idee maar ze weten wel het verschil tussen rechts en links op cultureel vlak. En die scheiding is duidelijk.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:04 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]
Jan Paternotte heeft een GROOT probleem. Ik weet waar mijn stem heengaat.Schimmelpenninck lijsttrekker.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Holy shit.
Maar ze blijven wel heel vaak in hun politieke spectrum, zoals Kiescompas laat zien.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een belangrijk deel van de kiezers denkt zo. Er is ook altijd wel verkeer tussen links en rechts volgens kiezers onderzoeken. Ook maken velen pas heel kort voor de verkiezingen hun keuze.
Gaat hij op Twitter weer schelden als iets hem niet zint ?quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Schimmelpenninck lijsttrekker.Holy shit.
Ergens mag ik hem nog wel. Hij is iemand die niet zo erg denkt volgens de geijkte kaders en bijvoorbeeld ook kritiek durft te leveren op vrouwen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gaat hij op Twitter weer schelden als iets hem niet zint ?
Anno 2023 is het dus een kwestie van tijd totdat hij gecanceld wordt.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ergens mag ik hem nog wel. Hij is iemand die niet zo erg denkt volgens de geijkte kaders en bijvoorbeeld ook kritiek durft te leveren op vrouwen.
De stemmers? Want ik heb toch de indruk dat sinds Maxime Verhagen de meerderheid van de CDA-politici van het Rijnlands model zijn afgestapt. Wat mijns inziens ook precies de reden is dat ze geen verkiezingen meer winnen want het verschil met de VVD is nog moeilijk te zien.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:52 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Wat de overgebleven CDA'ers willen is volgens mij het Rijnlands model. En daar zijn best stemmen mee te trekken. Ze hebben alleen een vertegenwoordiger nodig die politiek vaardig is en die ook echt in het Rijnlands model geloofd.
Voor een groot deel wel maar een substantieel deel maakt wel eens een overstap tussen D66-VVD, PVV/FvD-SP, PvdA-CDA. Dus dat ligt niet altijd even vast.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar ze blijven wel heel vaak in hun politieke spectrum, zoals Kiescompas laat zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |