Op veler verzoek is hier weer een Silly Season topic. Meestal komt deze zo rond de zomerstop, maar door de vele speculaties en recente ontwikkelingen rond AlphaTauri is ie er nu al.
Voor volgend seizoen zijn er nog niet bevestigde line-ups bij AlphaTauri, Haas, Williams, Sauber (zoals Alfa Romeo vanaf volgend jaar weer gaat heten) en Mercedes. Maar ook bij de teams met twee bevestigde coureurs rommelt het. In volgorde van het constructeurskampioenschap van vorig jaar volgt hieronder een overzicht.
Red Bull Racing•
Max Verstappen (contract t/m 2028)
•
Sergio Perez (contract t/m 2024)
Bij RBR liggen Max Verstappen en Sergio Perez vast voor volgend seizoen, al is de positie van Perez, gezien zijn prestaties van de laatste tijd, niet duidelijk. Geruchten gaan, dat als hij niet beter gaat presteren, vervangen zou worden. De vraag is dan door wie. Namen als Daniel Ricciardo, Alex Albon, Lando Norris en Charles Leclerc worden genoemd.
Ricciardo heeft vandaag het plekje van Nyck de Vries ingenomen bij AlphaTauri, mogelijk om te evalueren of hij nog goed genoeg is om volgend seizoen naast Max in de RBR plaats te nemen. Albon en Norris liggen allebei vast voor volgend jaar bij hun huidige teams. Al zeggen contracten niet veel meer tegenwoordig. Die kunnen worden afgekocht indien nodig. Zo zou Helmut Marko gezegd hebben dat
het jammer is dat Albon tot 2025 bij Williams vastligt en is
Norris manager op Silverstone gespot in gesprek met Marko. En zelfs de naam van Charles Leclerc, die ontevreden is over de vooruitgang van Ferrari, wordt genoemd als mogelijke vervanger van Perez.
Ferrari•
Charles Leclerc (contract t/m 2024)
•
Carlos Sainz (contract t/m 2024)
Ook bij Ferrari liggen beide coureurs vast voor volgend seizoen, maar net als bij RBR rommelt het binnen het team. Beide coureurs zijn ontevreden met de gang van zaken binnen het team en zouden mogelijk vroegtijdig willen of moeten vertrekken. Zeker als het gerucht gaat dat de grote baas bij Ferrari, John Elkann, Lewis Hamilton, die nog geen nieuw contract heeft bij Mercedes,
40 miljoen pond per jaar geboden hebben. Elkann zou het liefst Hamilton naast Leclerc zetten, wat ten koste van Sainz zou gaan. Maar het is ook mogelijk dat Leclerc dan de andere kant op gaat. En ook de namen van Lando Norris en
Alex Albon zijn langsgekomen, maar mogelijk dat dat pas voor 2025 is als de contracten van de huidige coureurs aflopen.
Mercedes• Lewis Hamilton (contract t/m 2023)
•
George Russell (contract t/m 2025)
Zoals gezegd heeft Hamilton nog geen contract getekend voor volgend jaar. Al vanaf het begin van dit seizoen wordt er gezegd dat er elk moment getekend kan worden en elke keer wordt dat weer uitgesteld. Na eerdere geruchten over dat Hamilton (te)veel geld zou vragen en een contract voor vijf jaar zou willen,
heeft Toto Wolff gezegd dat geld en de duur van het contract niet het probleem is, maar dat er nog enkele details gladgestreken moeten worden. Even afwachten dus. Wat wel zeker is, is dat George Russell volgend seizoen bij Mercedes rijdt.
Zijn contract zou verlengd zijn tot en met 2025.
Mochten Mercedes en Hamilton er toch niet uitkomen, of de verleiding van Ferrari te groot worden, wordt als mogelijke vervanger de naam van Charles Leclerc genoemd.
Die zou al met Wolff gesproken hebben. Datzelfde artikel noemt ook Norris als mogelijke vervanger voor Mercedes. En ze hebben ook nog reserve Mick Schumacher als reserverijder.
Alpine•
Esteban Ocon (contract t/m 2024)
•
Pierre Gasly (contract t/m 2024 (e.v.?))
Bij Alpine zijn er weinig geruchten. Na de rumoerige periode vorig jaar rond de contracten van Fernando Alonso en met name Oscar Piastri, liggen Esteban Ocon en Pierre Gasly vast voor volgend seizoen.
McLaren•
Lando Norris (contract t/m 2025)
•
Oscar Piastri (contract t/m 2024)
Bij McLaren liggen Lando Norris en Oscar Piastri vast voor volgend seizoen. Dus normaal gesproken rijden die twee daar dan ook. Maar gezien de geruchten over het mogelijke vertrek van coureurs bij zowel Red Bull Racing als Ferrari, wordt Norris genoemd als mogelijke vervanger. En dan komt er ook hier een stoeltje vrij.
Een van de namen die genoemd wordt is Alex Palou, naast Mick Schumacher de huidige reserverijder van McLaren. Palou is hard op weg naar zijn tweede IndyCar-titel en als hij (voor 31 juli?) geen F1-stoeltje kan vinden, rijdt hij zeer waarschijnlijk volgend seizoen voor McLaren in de IndyCar. Maar als er na die tijd ineens een plek bij McLaren vrijkomt is het mogelijk dat hij die kan innemen.
Sauber•
Valtteri Bottas (contract t/m 2024)
• Gyanyu Zhou (contract t/m 2023)
Bij Sauber heeft Valtteri Bottas nog een contract voor volgend seizoen. Gyanyu Zhou zit in het laatste jaar van zijn contract, maar doet het op dit moment beter dan Bottas. Al is het maar de vraag of hij kan blijven. Het team is nu voor 25% in handen van Audi, wat in de komende jaren groeit tot 75% en het is maar de vraag wat zij willen. In ieder geval ligt Formule 2 coureur en Sauber junior en reserve Theo Pourchaire op de loer en ook de naam van Mercedes reserve Mick Schumacher wordt genoemd. En ook
Carlos Sainz wordt in verband gebracht met Sauber/Audi. Is het niet voor volgend seizoen, dan wel voor 2025 als zowel zijn contract als dat van Bottas afloopt. En Andreas Seidl zou zelfs Vettel uit zijn pensioen willen halen.
Haas• Kevin Magnussen (contract t/m 2023 (e.v.?))
• Nico Hulkenberg (contract t/m 2023 + optie?)
Hulkenbergs contract loopt dit seizoen af, maar hij schijnt wel een optie te hebben voor volgend seizoen. En gezien zijn resultaten (vooral in de kwalificatie) lijkt het er op dat die optie gelicht gaat worden.
Er is wat onduidelijkheid over de contractduur van Kevin Magnussen. De ene bron heeft het over 2023, de andere over 2024. Hij heeft vorig jaar in ieder geval een multi-year contract getekend. Dus mogelijk dat zijn contract dit seizoen afloopt, of dat hij nog een contract heeft voor volgend seizoen. Veel lijkt het niet uit te maken. Steiner zei onlangs al geen veranderingen voor volgend seizoen te verwachten. Al hoopt reserve Pietro Fittipaldi erop dat hij eindelijk eens mag plaatsnemen in de Haas.
Aston Martin•
Fernando Alonso (contract t/m 2024 (e.v.?))
• Lance Stroll (contract t/m 2023)
Bij Aston Martin kunnen we weinig veranderingen verwachten. Alonso is ook voor volgend seizoen vastgelegd en Lance Stroll zal als zoon van de baas waarschijnlijk ook wel blijven. Al hoopt reserve en regerend Formule 2 kampioen Felipe Drugovich op een plekje, maar die schijnt richting de Formule E te gaan.
AlphaTauri• Daniel Ricciardo (contract t/m 2023)
• Yuki Tsunoda (contract t/m 2023)
En dan de bombshell van vandaag. Daniel Ricciardo vervangt per direct tot het einde van het seizoen Nyck de Vries bij AlphaTauri. Alleen zegt dat nog niets over volgend seizoen. Voor 2024 is er nog geen coureur vastgelegd. En het lijkt onwaarschijnlijk dat beide coureurs hier volgend seizoen ook nog samen rijden. Dus mocht Ricciardo beter presteren dan Tsunoda, bestaat de mogelijkheid dat hij bij Red Bull Racing Sergio Perez gaat vervangen. En als hij het slechter doet zou het wel eens einde verhaal kunnen worden voor Ricciardo. Sowieso zijn er nogal wat kapers op de kust. Om te beginnen de Red Bull junior Liam Lawson, die het goed doet in de Super Formula en de huidige reserve is. Daarnaast hebben we nog een Red Bull junior, de nieuwe Japanse hoop in bange dagen Ayumu Iwasa, die in de Formule 2 rijdt en momenteel derde staat in het kampioenschap. Iwasa moet minimaal zevende worden om genoeg punten te verzamelen om een superlicentie te kunnen krijgen.
Andere namen die genoemd worden zijn Mick Schumacher, die vorig seizoen al in de picture was, maar door Marko werd gepasseerd ten faveure van De Vries, en Alex Palou, die met elk team dat een stoeltje vrij heeft in gesprek lijkt te zijn.
Williams• Logan Sargeant (contract t/m 2023)
•
Alexander Albon (contract t/m 2025)
Bij Williams ligt Albon nog vast tot 2025. Dus normaal gesproken rijdt hij hier volgend seizoen ook nog. Dat kunnen we niet zeggen van Logan Sargeant, die nog niet echt naar behoren presteert, hoewel zijn laatste race op Silverstone wel goed was. Maar het feit dat hij vooralsnog de enige Amerikaan op de grid is, zou in zijn voordeel kunnen zijn, daar het team in handen is van een Amerikaanse investeerder. Al worden er ook namen genoemd van coureurs die staan te trappelen om zijn plek in te nemen. Naast Alex Palou, worden hier namen genoemd van
Liam Lawson, Mick Schumacher, Felipe Drugovich, Pato O'Ward en Colton Herta. Al moet die laatste wel een stuk beter presteren in de IndyCar om in aanmerking te komen voor een superlicentie. Om genoeg punten te halen moet hij minimaal derde worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 11-07-2023 20:33:40 ]