Waar: Ons Jongens, Someren (vlakbij Eindhoven)
Wanneer: vandaag
Wat:
Vandaag erg lekker gegeten, dat mocht ook wel na die teleurstelling van eerder deze week. Ons Jongens in Someren dus. Al vaker van gehoord, nog nooit geweest, tot vanavond. Chef is afkomstig van FG restaurant (**) en Treestwijkhoeve (**). Het ligt in het rustige Someren en binnen is het best wel gezellig ingericht, mag naar de toekomst nog wel wat mee gedaan worden maar je zit er wel lekker. Enkel keuze uit het chef menu van 3, 4 of 5 gangen, en wat bites vooraf bij te bestellen. Die sloegen we over en gingen voor het 4 gangen menu (55 euro pp). Als amuse kregen we een krokantje met rijst (lekker pittig, maar redelijk basic) en nori krokantje met ingelegde paddestoel:
![W2HSIGG.jpeg]()
Op tafel stond een flink stuk lekkere boter en ze serveerde daarbij huisgemaakte brioche, ze bakken sinds kort ook hun eigen brood:
![vVv1rZT.jpeg]()
Later kwam ook een desembroodje op tafel, die vond ik “gewoon” lekker, de brioche was uitmuntend.
Voorgerechtje huisgerookte zalm met verse augurk welke niet ingelegd was, zure room, gepofte rijst, druif en zilte groente. Lekkere start!
![sERSEJb.jpeg]()
Toen het tussengerecht, dit was echt een 10/10! Dit gerecht is niet het beste wat ik ooit op heb maar staat zeker wel in de top 10. Ook erg dure ingredienten namelijk een toch redelijk dik stuk tarbot met Rijpelaal paling uit de buurt (Deurne) gerookt en saus op basis van de paling. Eronder spinazie en heerlijke aadappelpuree a la Roubochon, welke ik thuis al wel eens na heb proberen te maken (halve kilo roomboter op halve kilo aardappels was het geloof ik) maar die kon hier niet aan tippen. Wat een perfecte puree was dit. Met wat kaviaar in de saus, echt een super gerecht. Als ze de rest ook naar zo’n niveau kunnen tillen ligt een ster of meer zeker in het verschiet.
![8gvPtTV.jpeg]()
Toen als hoofdgerecht sucade met een zoete aardappeltaartje wat heerlijk royaal van roomboter was voorzien en wat ingelegde groenten en verse groenten. Ook leuk was de compote van witte ui, wat een soort zuurkool werd. Leuk en lekker!
![3bmHrPv.jpeg]()
Dessert was eigenlijk het minste, maar dan heb ik het niet over dieptepunten zoals die magnum van de week. Dit was gewoon goed, maar kon beter. Sorbet van citroen, rabarber, cheesecake. Cheesecake was te letterlijk veel cake smaak en niet dat lekkere plakkerige gevoel dat deze moet geven, ijs iets te zuur. Details allemaal, maar toch.
![HeBElUO.jpeg]()
Al met al zeer lekker gegeten en kom zeker terug. Zou er (nog) geen grote afstanden voor omrijden, maar als ik in de buurt ben zeker er weer gaan eten!
Cijfer een 8,7. Verbeter puntjes amuses wat specialer (waren lekker, maar simpel zoals de rijst op een crackertje), desem brood beter, dessert beter. En wellicht porties ook of naar meer gangen dan 5 kunnen, wij hadden er 4 en dat was genoeg (en ook dure ingredienten) maar zijn kleine eters. Een grote eter kan de 5 makkelijk op en misschien nog wel meer wensen zoals 7 gangen.
En dan de kosten, een koopje: 153 eur met 1 cava, fles groot bruiswater, 3 alcoholvrije gin tonics en een cola.
Lekker gegeten dus.