Finland heeft het ook niet ondertekend en is bij de NAVO gekomen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:48 schreef Delenlill het volgende:
Ik weet niet hoe ik voel over dat Oekraïne cluster munitie gaat krijgen en dus ook gebruiken. Ik weet dat het niet illegaal is in Oekraïne, Amerika en Rusland. Maar het is niets voor niets illegaal in meer dan de helft van de rest van de wereld.
Ik weet dat er een groot verschil is met hoe Oekraïne het zal gebruiken versus hoe Rusland dat doet. Maar Dat Rusland het gebruikt heeft zou geen argument moeten zijn voor het gebruik door Oekraïne. Anders zou Oekraïne al moordend en verkrachtend zich een weg door Rusland kunnen banen. (En nee, ik stel deze dingen niet op gelijke hoogte. Het is slechts een dramatisch voorbeeld) Er moet ergens een grens zijn.
En zou dit een belemmering kunnen zijn voor het toelaten van Oekraïne in de EU en NATO? Er hoeft maar 1 land tussen te zitten die daadwerkelijk compleet tegen is op het gebruik ervan. Of een land die dit als argument gebruikt hiervoor.
De tijd zal het vertellen. Natuurlijk ben ik nog steeds 100 procent voor Oekraïne, en moet Rusland gewoon opdonderen uit Oekraïne. Ook moet Rusland hun compleet schadeloos stellen. Tenminste waar dat mogelijk is natuurlijk. Sommige dingen zijn nu eenmaal onbetaalbaar.
Ik vind dat de emoties omtrent dit erg gekleurd zijn door partijen zoals HRW, die wat dat betreft een goeie klus hebben geklaard mbt ons 'tegen' dit wapentuig laten zijn.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:48 schreef Delenlill het volgende:
Ik weet niet hoe ik voel over dat Oekraïne cluster munitie gaat krijgen en dus ook gebruiken.
Finland gebruikt ze op dit ogenblik niet En er is ook geen verwachting dat zij ze binnenkort gaat gebruiken. Het was een non issue voor Finland.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Finland heeft het ook niet ondertekend en is bij de NAVO gekomen.
Het blijft op zijn minst opmerkelijk dat de vredesduivenbewegingen dit punt maar blijven negeren of niet eens durven te noemen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:04 schreef Ulx het volgende:
Oekraïne zal hoe dan ook wel opletten hoe ze het inzetten. Ze moeten er tenslotte zelf ook langs. Volgens mij is het modernere spul van de VS voorzien van timers waardoor ze na x aantal uur of zichzelf uitschakelen of ontploffen. Het lijkt me dat ze om die hebben gevraagd.
Dat is natuurlijk niet echt relevant.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het blijft op zijn minst opmerkelijk dat de vredesduivenbewegingen dit punt maar blijven negeren of niet eens durven te noemen.
Dat is acceptabel. Ook omdat er toch wel heel veel blindgangers en mijnen blijven liggen. Dus er zal hoe dan ook moeten worden geruimd.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt relevant.
Want ook die super-duper-hypermoderne clustermunities "met timer" hebben een failure rate van 1%.
Tja als men een deuk wil maken in de verdediging en nu gaat het niet snel genoeg..quote:Op vrijdag 7 juli 2023 08:33 schreef Aether het volgende:
Hoogleraar: clustermunitie zeer effectief, niet per se in strijd met oorlogsrecht
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-70524977
Vreemd dat men de kijk blijft baseren op hoe zo'n bom vroeger was met hoogstwaarschijnlijk veel meer submunitie die niet afging. Velden vol mijnen zijn net zo, of zelfs erger en dat is ook gewoon de realiteit al in gebieden die Oekraine nu probeert terug te krijgen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vind dat de emoties omtrent dit erg gekleurd zijn door partijen zoals HRW, die wat dat betreft een goeie klus hebben geklaard mbt ons 'tegen' dit wapentuig laten zijn.
Maar we laten ons beeld wel heel erg bepalen door gevallen waar er volstrekt onverantwoord met die dingen omgegaan is. Dus: rijkelijk die dingen overal neerdonderen, en niet de intentie hebben om bij te houden waar je dat gedaan hebt, om ze zo later op te ruimen. Ongetwijfeld erger gemaakt door relatief slechte kwaliteit van die dingen.
Oekraine kan, en zal gewoon netjes bijhouden waar ze het spul gebruiken, om het daarna op te ruimen.
En de kwaliteit van westers spul is anno nu veel hoogwaardiger, pakken we bv die GMLRS versie die clusterbommen heeft, zitten er rond de 400 in, en ja, zelfs met betere kwaliteit kun je rekenen op 1% die niet afgaat en dus op langere termijn een probleem wordt.
Maar dat is nog steeds heel ver weg van zoals in vietnam, cambodja maar de complete jungle ondersproeien met matige kwaliteit cluster munities, waarvan ongeveer 1/3 het niet deed.
Voor NAVO lidmaatschap is het zeker geen factor, de VS zelf heeft dat verdrag niet ondertekent, en ik denk Turkije ook niet (gezien die het al geleverd hebben aan oekraine), en die zijn ook lid.
Eensquote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:17 schreef theguyver het volgende:
[..]
Tja als men een deuk wil maken in de verdediging en nu gaat het niet snel genoeg..
Dan maar onconventionele manier.
Waiting for a cluster fuck!
In mijn optiek wel ja, en in de optiek van oekraine ook, anders vragen ze er niet om.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is acceptabel. Ook omdat er toch wel heel veel blindgangers en mijnen blijven liggen. Dus er zal hoe dan ook moeten worden geruimd.
Voor wie alles wil lezen zonder Twitter:quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:20 schreef Slayage het volgende:
Hertling heeft ervaring met culster munitie in Irak en staat niet te springen op de Amerikaanse leveringen aan oekrine. Hij benoemt de voor en nadelen.
[ twitter ]
Volgend jaar een artikel. Why is the Sovjet T-18 tank better than the American Abram tank.quote:
Zou goed kunnen. Wij zijn in Nederland wel heel trots op de Zeven Provinciën fregatten, maar zijn die wel opgewassen tegen galeien met vastberaden roeiers?quote:
Met Grieks vuur 😱quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou goed kunnen. Wij zijn in Nederland wel heel trots op de Zeven Provinciën fregatten, maar zijn die wel opgewassen tegen galeien met vastberaden roeiers?
Tja, iedereen weet dat ze op een één of andere manier steun ontvangen van het Kremlin. Jammer dat het nog niet bewezen is, want je wilt het liefst deze partij verbieden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 13:22 schreef ExTec het volgende:
Dit vroegen sommigen van ons zich af. Ik had Bij1 ook wel tegen verwacht, want die zitten immers zo in de race dat alleen bruine mensen slachtoffer kunnen zijn. Maar viel mee dus. Alleen de putin partij was tegen.
[ afbeelding ]
Valt niet tegen. Had wel verwacht dat van Haga en PVV ook tegen zouden stemmen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 13:22 schreef ExTec het volgende:
Dit vroegen sommigen van ons zich af. Ik had Bij1 ook wel tegen verwacht, want die zitten immers zo in de race dat alleen bruine mensen slachtoffer kunnen zijn. Maar viel mee dus. Alleen de putin partij was tegen.
[ afbeelding ]
En Ja21.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 13:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Valt niet tegen. Had wel verwacht dat van Haga en PVV ook tegen zouden stemmen.
En het trieste is dat zulke mensen gewoon mogen stemmen, politieke partijen op mogen richten, kinderen op de wereld mogen zetten en deze tot net zulke achterlijke dwazen mogen opvoeden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik heb een tante die volledig verloren is. Ik probeer elk onderwerp uit de weg te gaan wat voor wappie-genuil kan zorgen, maar dit is vaak onmogelijk. Ik heb dit hier volgens mij wel eens verteld: ik kwam haar vorig jaar in maart een keer tegen. Ik dacht nog bij mezelf: "niet over covid beginnen, niet over Oekraïne beginnen". Ik hou het dus zo oppervlakkig mogelijk: "Wel lekker weer hè vandaag". En je krijgt direct als antwoord terug: "ja, geen chemtrails in de lucht, want Poetin is de biolabs in Oekraïne aan het bombaderen". Dan is het meteen klaar, met deze figuren kun je helemaal niks meer mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |