quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:56 schreef stropdaz het volgende:
Maar kort en krachtig, wat gebeurd er als het kabinet valt?
Ik dacht dat er dan nieuwe verkiezingen kwamen en nieuw kabinet werd samengesteld.
Vrouw zegt: "nee stropdaz, dat blijft allemaal hetzelfde alleen zijn ze dan niet meer de bestuurders (maar demissionair)
Precies. Verkiezingen over het asielvraagstuk (waar de regering eigenlijk maar weinig speelruimte heeft), wat tot veel rechtse zetels gaat leiden. En vervolgens in volle vaart verder met de afbraak van de verzorgingsstaat, naar Angelsaksische niveaus.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:21 schreef Scorpie het volgende:
Rutte gaat hem laten vallen, gaat op de anti-immigratie toer en wordt de grote overwinnaar voor de volgende verkiezingen.
valt wel mee voor hen dus?quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:05 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j3lxp/demissionair_kabinet
Tuurlijk gaat ie dit doen, echter zijn veel kiezers hem echt wel spuugzat. Alleen de vaste VVD-kiezer blijft hem trouw. Helaas is dat niet een geringe groep.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:02 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Precies. Verkiezingen over het asielvraagstuk (waar de regering eigenlijk maar weinig speelruimte heeft), wat tot veel rechtse zetels gaat leiden. En vervolgens in volle vaart verder met de afbraak van de verzorgingsstaat, naar Angelsaksische niveaus.
Wat valt mee?quote:
Er komen nieuwe verkiezingen binnen 3 maanden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:09 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Als het valt voor rutte, kaag, wobke, enzovoorts
komen niet gelijk nieuwe verkiezingen etc?
Ik denk wat later, want niemand kijkt er naar uit om in de zomer campagne te voerenquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er komen nieuwe verkiezingen binnen 3 maanden.
Lekker flyers uitdelen op het strandquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:23 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
Ik denk wat later, want niemand kijkt er naar uit om in de zomer campagne te voeren
Nee, er komen mogelijknieuwe verkiezingen binnen 3 maanden na het ontbindingsbesluit maar er is daartoe geen verplichting, het is mogelijk om zonder verkiezingen een nieuwe regering te vormen vziw.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er komen nieuwe verkiezingen binnen 3 maanden.
Ja. Theoretisch kan dat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, er komen mogelijknieuwe verkiezingen binnen 3 maanden na het ontbindingsbesluit maar er is daartoe geen verplichting, het is mogelijk om zonder verkiezingen een nieuwe regering te vormen vziw.
Ik verwacht het niet maar het kan.
Een slimme tactische zet. Hiermee gaat hij de verkiezingen winnen. Vervolgens krijgen we een rechts conservatieve coalitie die nog strengere asielmaatregelen zullen invoeren dan er nu op tafel ligt. CU/D66 hebben hun hand overspeeld.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:21 schreef Scorpie het volgende:
Rutte gaat hem laten vallen, gaat op de anti-immigratie toer en wordt de grote overwinnaar voor de volgende verkiezingen.
Dan valt die optie alvast af.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:31 schreef Haags het volgende:
Haagse insider is er op twitter in ieder geval heilig van overtuigd dat het vanavond gaat vallen.
Zou dat niet juist de meest waarschijnlijke optie zijn als het valt? D66, CDA zitten echt niet te wachten op verkiezingen. D66 en CU willen ws ook wel vooruit met klimaat en stikstof bv. Dingen die bij een nieuw kabinet zoals de vlag nu hangt niet heel vanzelfsprekend zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, er komen mogelijknieuwe verkiezingen binnen 3 maanden na het ontbindingsbesluit maar er is daartoe geen verplichting, het is mogelijk om zonder verkiezingen een nieuwe regering te vormen vziw.
Ik verwacht het niet maar het kan.
Hoe betrouwbaar is die/hoe vaak heeft hij het goed?quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:31 schreef Haags het volgende:
Haagse insider is er op twitter in ieder geval heilig van overtuigd dat het vanavond gaat vallen.
Hij doelt op zichzelfquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hoe betrouwbaar is die/hoe vaak heeft hij het goed?
Tuurlijk , Rutte gaat verder met BBB, klaar met dat gezeikquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:31 schreef Haags het volgende:
Wisselend. Hij lijkt dicht bij het vuur te zitten maar hij is niet altijd even objectief, soms lijkt het ook wat wensdenken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hoe betrouwbaar is die/hoe vaak heeft hij het goed?
Megastallen voor mensenquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tuurlijk , Rutte gaat verder met BBB, klaar met dat gezeik
andere minister van wonen van de BBB
Ik heb mijn twijfels of die oude CDA'er die ooit achter dat account zat en ook serieuze ingangen had/heeft. Er nog steeds achter zit. Als dat zo is dan zijn zn bronnen in ieder geval behoorlijk minder geworden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wisselend. Hij lijkt dicht bij het vuur te zitten maar hij is niet altijd even objectief, soms lijkt het ook wat wensdenken.
Ik help het je hopen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:31 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Een slimme tactische zet. Hiermee gaat hij de verkiezingen winnen. Vervolgens krijgen we een rechts conservatieve coalitie die nog strengere asielmaatregelen zullen invoeren dan er nu op tafel ligt. CU/D66 hebben hun hand overspeeld.
Ooh dus het is niet @Haags zelf?quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wisselend. Hij lijkt dicht bij het vuur te zitten maar hij is niet altijd even objectief, soms lijkt het ook wat wensdenken.
Áls de VVD zou breken, ik verwacht dat nog steeds niet. Dan doen ze dat omdat ze denken dat nu naar de kiezer gunstiger is dan over anderhalf jaar. Dan gaan ze naar de stembus.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:36 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zou dat niet juist de meest waarschijnlijke optie zijn als het valt? D66, CDA zitten echt niet te wachten op verkiezingen. D66 en CU willen ws ook wel vooruit met klimaat en stikstof bv. Dingen die bij een nieuw kabinet zoals de vlag nu hangt niet heel vanzelfsprekend zijn.
Bovendien betekent nieuwe verkiezingen dat ze principieel doen om iets wat daarna alsnog wordt ingevoerd gezien de waarschijnlijke verhoudingen daarna.
En als er gewoon gedoogsteun is van bv CU zie ik niet hoe VVD het dan zou laten klappen. Dat zou heel raar zijn.
De grootste hobbel zijn mss de veranderde verhoudingen in de ministerraad dan.
Je hebt 2 soorten Haags in Den Haag, je hebtquote:Op donderdag 6 juli 2023 19:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dus het is niet @:Haags zelf?
Ja, ik denk het ook. Vooral een crisis faken, vanavond met slaande deuren uit elkaar, morgen 'plotseling' een opening en dan morgenavond een akkoord. Liefst na 10 uur, dan haalt het niet het journaal en zelfs de kranten nauwelijks meer. En daarna een warm weekend, hebben de mensen wat anders om over te praten.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:06 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De terugtrekkende beweging in de T is al ingezet. Ik blijf bij mijn voorspelling: toneel.
quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk het ook. Vooral een crisis faken, vanavond met slaande deuren uit elkaar, morgen 'plotseling' een opening en dan morgenavond een akkoord. Liefst na 10 uur, dan haalt het niet het journaal en zelfs de kranten nauwelijks meer.
Er komt ook echt wel iets. De kunst is: net voldoende om de VVD iets te geven en net niet zwaar genoeg om de achterban van de CU te laten stijgeren. Wellicht bijvoorbeeld er ook extra geld bij voor Bed-Bad-Brood om CU wat te geven.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ben ik het mee eens hoor. Maar deze analyse klopt ook. De VVD moet met iets komen. En anders gaat de T er nog wel even over doordrammen. Die zijn niet te beroerd om vol de aanval te kiezen.
Er is wel een bepaalde ondergrens, als die er niet in zit kan breken interessant zijn.
Maar ik vind het allemaal te gemaakt overkomen. Toneel.
Ja, de VVD fractie moet echt het idee hebben dat Rutte er het maximale uit heeft gehaald, natuurlijk. En de CU fractie moet net zo goed het idee hebben dat er niet minder mogelijk was om in te stemmen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:41 schreef trein2000 het volgende:
Trouw oppert nog een ander scenario. Dat deze act bedoeld is om de VVD-fractie straks te overtuigen.
Ook een interessante gedachtengang. We gaan het zien.
Zou dit uitkomen?quote:Op maandag 27 maart 2023 20:53 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik weet niet meer waar ik het las, maar de persoon had volgens mij wel gelijk: Rutte is te handig om het kabinet over stikstof te laten vallen. De VVD kan niks met stikstof in een nieuwe verkiezingscampagne. Dus als het kabinet al valt, dan is het over migratie. Tenzij één van de coalitiepartijen echt plots z'n eigen gang gaat en zonder inbreng van de VVD de coalitie laat stranden.
Waar lees jij een terugtrekkende beweging? Volgens hun berichtgeving is de enige uitweg nog dat Rutte zijn eis op het beperken van gezinshereniging van tafel veegt. Maar zelfs dan zijn de onderlinge verhoudingen nu al dusdanig beschadigd. Het klinkt juist alsof er geen weg meer terug is wat opzich logisch is want de VVD achterban gaat ook geen halfbakken akkoord accepteren.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:06 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De terugtrekkende beweging in de T is al ingezet. Ik blijf bij mijn voorspelling: toneel.
Eigenlijk is dit gewoon laakbaar gedragquote:Op donderdag 6 juli 2023 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk het ook. Vooral een crisis faken, vanavond met slaande deuren uit elkaar, morgen 'plotseling' een opening en dan morgenavond een akkoord. Liefst na 10 uur, dan haalt het niet het journaal en zelfs de kranten nauwelijks meer. En daarna een warm weekend, hebben de mensen wat anders om over te praten.
heel mooi moment op m de zaka met D66 op te blazenquote:
Je wil de rechters het land uit smijten?quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kunnen we ook weer normaal tegen stikstof waanzin aan kijken
en de woningbouw aanzwengelen voor onze nieuwe inwoners
quote:Politiek verslaggever Xander van der Wulp:
"Bronnen bij de ChristenUnie en D66 zeggen dat ze best bereid waren om ver te gaan om tot een herziening van het migratiestelsel te komen, maar dat het erop lijkt alsof Rutte nu bewust op een breuk aanstuurt.
De kans dat er alsnog een overeenkomst wordt gesloten, wordt klein geacht, maar er is nog wel een klein beetje hoop dat de vier partijen elkaar weten te vinden.
Tegelijkertijd wordt daarbij wel hardop de vraag gesteld binnen het CDA, D66 en de ChristenUnie of de gebeurtenissen van de afgelopen dagen, en dan vooral de opstelling van Rutte, niet voor blijvende schade hebben gezorgd voor de verhoudingen in het kabinet."
https://nos.nl/artikel/24(...)-naar-kabinetsberaad
Tenzij de inschatting van Rutte is dat het kabinet toch gaat vallen vanwege de stikstof en hij liever migratie als struikelpunt heeft, want dan heeft hij een grotere kans om de grootste te worden bij de nieuwe verkiezingen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk het ook. Vooral een crisis faken, vanavond met slaande deuren uit elkaar, morgen 'plotseling' een opening en dan morgenavond een akkoord. Liefst na 10 uur, dan haalt het niet het journaal en zelfs de kranten nauwelijks meer. En daarna een warm weekend, hebben de mensen wat anders om over te praten.
Ja, dat zou een reden kunnen zijn. Maar zie jij echt CDA de stekker uit dit kabinet trekken voor stikstof?quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Tenzij de inschatting van Rutte is dat het kabinet toch gaat vallen vanwege de stikstof en hij liever migratie als struikelpunt heeft, want dan heeft hij een grotere kans om de grootste te worden bij de nieuwe verkiezingen.
Het CDA heeft al zoveel kansen gehad om te breken, nu zijn ze te laat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zou een reden kunnen zijn. Maar zie jij echt CDA de stekker uit dit kabinet trekken voor stikstof?
Onder druk van een forse deel van de overgebleven achterban wel. Hoekstra zelf zal het weinig kunnen schelen, net als de meeste Kamerleden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zou een reden kunnen zijn. Maar zie jij echt CDA de stekker uit dit kabinet trekken voor stikstof?
woningbouw kan ook gewoon doorgaan , heeft niets met stikstof te maken, meer woningbouw maakt niets uit voor stikstof ,quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je wil de rechters het land uit smijten?
Kabinet doet momenteel nog steeds minder dan de rechters eisen.
Dit gevoel heb ik ook bij deze hele poespas afgelopen dagen.....quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Tenzij de inschatting van Rutte is dat het kabinet toch gaat vallen vanwege de stikstof en hij liever migratie als struikelpunt heeft, want dan heeft hij een grotere kans om de grootste te worden bij de nieuwe verkiezingen.
En dit, zelfs dat kan Hoekstra nietquote:Op donderdag 6 juli 2023 20:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het CDA heeft al zoveel kansen gehad om te breken, nu zijn ze te laat.
Dat het hierop valt betekent niet dat de campagne daar dan om gaat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rechts zal er na vanavond wel weer balend bij zitten als het kabinet voor de 568ste keer op het nippertje gered is omdat Rutte zijn keutel weer intrekt.
Ik reken nergens meer op.
De spindoctors van de VVD zullen wel proberen dit het belangrijkste campagne-punt te maken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat het hierop valt betekent niet dat de campagne daar dan om gaat.
Artikel spreekt zichzelf tegen:quote:
Beiden kan niet, of kabinet klapt, of het klapt niet maar de verhoudingen zijn zoek.quote:Politiek verslaggever Xander van der Wulp:
"Bronnen bij de ChristenUnie en D66 zeggen dat ze best bereid waren om ver te gaan om tot een herziening van het migratiestelsel te komen, maar dat het erop lijkt alsof Rutte nu bewust op een breuk aanstuurt.
De kans dat er alsnog een overeenkomst wordt gesloten, wordt klein geacht, maar er is nog wel een klein beetje hoop dat de vier partijen elkaar weten te vinden.
Tegelijkertijd wordt daarbij wel hardop de vraag gesteld binnen het CDA, D66 en de ChristenUnie of de gebeurtenissen van de afgelopen dagen, en dan vooral de opstelling van Rutte, niet voor blijvende schade hebben gezorgd voor de verhoudingen in het kabinet."
Het betekent wel dat deze coalitie niet weer door kan voor een volgende termijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat het hierop valt betekent niet dat de campagne daar dan om gaat.
Laatste alinea is ook helemaal niet belangrijk. Dit kabinet drijft niet op persoonlijke verhoudingen, die zijn al tijd al uiterst zakelijk geweest. Dit kabinet draait op een gezamenlijke afkeer van een alternatief. Daarin verandert niets (of misschien wel, bij de VVD maar dat gaan we vannacht zien)quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Artikel spreekt zichzelf tegen:
[..]
Beiden kan niet, of kabinet klapt, of het klapt niet maar de verhoudingen zijn zoek.
Toch een kleine kans dat dat een meerderheid haalt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het betekent wel dat deze coalitie niet weer door kan voor een volgende termijn.
Dat ligt toch enorm voor de hand? Op het partijcongres was dit een hot topic en hij heeft toen de toezegging gedaan er alles aan te doen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:41 schreef trein2000 het volgende:
Trouw oppert nog een ander scenario. Dat deze act bedoeld is om de VVD-fractie straks te overtuigen.
Ook een interessante gedachtengang. We gaan het zien.
En dan?? Komen ze er dan wel weer uit op dit punt??quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Toch een kleine kans dat dat een meerderheid haalt.
Dat zien we dan wel weer kaerel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:42 schreef SilverMane het volgende:
[..]
En dan?? Komen ze er dan wel weer uit op dit punt??
Ik denk dat-ie bedoelt: de kans dat deze coalitie weer een meerderheid heeft na nieuwe verkiezingen is zo verwaarloosbaar klein dat ze toch al niet door hadden gekund, of ze het nou met elkaar eens zijn of niet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:42 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Nee bedoel meer. De huidige coalitie heeft volgende periode toch geen meerderheid meer. CDA zie ik zo snel niet herstellen en D66 maakt zo'n klapper als in 2021 ook maar zeer incidenteel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:42 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Het is lastig inschatten. De VVD (Mark) zou niet de VVD zijn om toch weer de voorkeur te geven voor behoud van het kabinet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laatste alinea is ook helemaal niet belangrijk. Dit kabinet drijft niet op persoonlijke verhoudingen, die zijn al tijd al uiterst zakelijk geweest. Dit kabinet draait op een gezamenlijke afkeer van een alternatief. Daarin verandert niets (of misschien wel, bij de VVD maar dat gaan we vannacht zien)
Ik vind dat er sws naar die eindeloze rechtsbijstand moet worden gekeken. Nergens goed voor om zaken vele jaren te laten rekken. Zorg dat je t binnen 1 jaar klaar hebt. Lukt dat niet door gebrek aan medewerking dan er uit.quote:De rest van het pakket bevatte volgens betrokkenen zoet en zuur voor alle coalitiepartijen. Geen enkele verblijfsvergunning zou automatisch meer permanent worden, er zou geen rechtsbijstand meer komen voor asielzoekers met kansloze aanvragen en er zou worden ingegrepen om alleenstaande minderjarige asielzoekers niet meer massaal vooruit te laten sturen zodat ze vervolgens hun familie naar Nederland kunnen laten overkomen.
Bovendien zou er een nieuw detentiecentrum komen voor vreemdelingen en zou opvang voor migranten met kansloze aanvragen worden versoberd. Om D66 tegemoet te komen zouden regels voor sommige arbeidsmigranten worden versoepeld, zodat wat kan worden gedaan aan tekorten in sectoren waar de nood hoog is. Voor CU zou er meer aandacht zijn voor bekeerlingen en lhbti-asielzoek
Ja eensquote:Op donderdag 6 juli 2023 20:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee bedoel meer. De huidige coalitie heeft volgende periode toch geen meerderheid meer. CDA zie ik zo snel niet herstellen en D66 maakt zo'n klapper als in 2021 ook maar zeer incidenteel.
Klopt. Maar als je niet met PVV wil regeren, lijk je ook volgende keer niet aan D66 en/of PvdA/GL te ontkomen. Ook voor de Eerste Kamer, trouwens.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee bedoel meer. De huidige coalitie heeft volgende periode toch geen meerderheid meer. CDA zie ik zo snel niet herstellen en D66 maakt zo'n klapper als in 2021 ook maar zeer incidenteel.
En andersom geldt dat ook: als PvdA/D66/etc niet met FVD en PVV willen, moeten ze er uit komen met de VVD.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je niet met PVV wil regeren, lijk je ook volgende keer niet aan D66 en/of PvdA/GL te ontkomen. Ook voor de Eerste Kamer, trouwens.
Grotere kans op een minderheidskabinet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je niet met PVV wil regeren, lijk je ook volgende keer niet aan D66 en/of PvdA/GL te ontkomen. Ook voor de Eerste Kamer, trouwens.
Meerderheid op thema's is prima mogelijk idd. Dat krampachtig vasthouden aan algehele meerderheden heb ik nooit zo gesnapt. Het is makkelijker maar met versplintering onvermijdelijk.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:56 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Grotere kans op een minderheidskabinet.
In het huidige politieke klimaat is het onwerkbaar. Dan is het wachten op gevalletjes vertrouwensregel. Je hebt dan wel een soort van basale acceptatie nodig bij een breed deel van het parlement.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Meerderheid op thema's is prima mogelijk idd. Dat krampachtig vasthouden aan algehele meerderheden heb ik nooit zo gesnapt. Het is makkelijker maar met versplintering onvermijdelijk.
Klopt. Daarom is eigenlijk alleen de CU echt in de positie om het kabinet te laten vallen, dat zeg ik de hele tijd al. Want die willen eigenlijk niet eens meer in een volgend kabinet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En andersom geldt dat ook: als PvdA/D66/etc niet met FVD en PVV willen, moeten ze er uit komen met de VVD.
Dit noem ik ook niet meer werkbaar. Waarom werkt het in Scandinavië met de linkse en rechtse blok wel?quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In het huidige politieke klimaat is het onwerkbaar. Dan is het wachten op gevalletjes vertrouwensregel. Je hebt dan wel een soort van basale acceptatie nodig bij een breed deel van het parlement.
De persoon Rutte is echter al dusdanig controversieel dat zoiets niet gaat vliegen.
Ziet de CU dit ook als een kans om er met het oog op volgende verkiezingen goed uit te komen? Zij hebben zich immers verzet tegen Rutte.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Daarom is eigenlijk alleen de CU echt in de positie om het kabinet te laten vallen, dat zeg ik de hele tijd al. Want die willen eigenlijk niet eens meer in een volgend kabinet.
Als iemand dat op twitter roeptoetert zal het wel gebeurenquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:31 schreef Haags het volgende:
CU komt op 4 tot 6 zetels, wat ze ook doen. Electoraal gewin is bij hun gewoon niet echt sprake van.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ziet de CU dit ook als een kans om er met het oog op volgende verkiezingen goed uit te komen? Zij hebben zich immers verzet tegen Rutte.
Vrij stabiele kiezers groep hé, dus zoveel extra stemmen zullen ze wel niet krijgen. Denk dat de boerenflank eerder over zal gaan naar SGP/BBBquote:Op donderdag 6 juli 2023 21:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ziet de CU dit ook als een kans om er met het oog op volgende verkiezingen goed uit te komen? Zij hebben zich immers verzet tegen Rutte.
Geen idee. Ik ben geen Scandinavië-specialist. Van Duitsland, Frankrijk, VK en VS weet ik wel iets af. Maar dan wordt het heel snel minder…quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:02 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dit noem ik ook niet meer werkbaar. Waarom werkt het in Scandinavië met de linkse en rechtse blok wel?
Dat zou wel de ultieme transparantie zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:07 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Is op het ministerie van Rutte dat overleg, denk niet dat daar een camera staat
Bij een minderheidskabinet met nieuwe namen zou dat prima mogelijk zijn in Nederland.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:02 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dit noem ik ook niet meer werkbaar. Waarom werkt het in Scandinavië met de linkse en rechtse blok wel?
Nederland is het land van middencoalities, altijd geweest. Vanaf het begin al. De tijd van de partijen die opgingen in het CDA die dan de ene keer met links en de andere keer met rechts samenwerkten. Dan de Paarse kabinetten. Balkenende die zowel met PvdA als VVD regeerde. Blokvorming past niet bij Nederland, want dat staat juist die middenkabinetten in de weg.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bij een minderheidskabinet met nieuwe namen zou dat prima mogelijk zijn in Nederland.
Ah, overheen gelezen. Blokken zoals in Zweden gaat hier inderdaad niet, maar minderheidskabinetten waar je per thema een meerderheid zoekt moeten hier op zich ook prima mogelijk zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland is het land van middencoalities, altijd geweest. Vanaf het begin al. De tijd van de partijen die opgingen in het CDA die dan de ene keer met links en de andere keer met rechts samenwerkten. Dan de Paarse kabinetten. Balkenende die zowel met PvdA als VVD regeerde. Blokvorming past niet bij Nederland, want dat staat juist die middenkabinetten in de weg.
Enige is wel dat bij een minderheidskabinet de partijen die een minderheid vormen alle ministers krijgen en dat geeft ze wel behoorlijk veel macht voor een minderheid.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, overheen gelezen. Blokken zoals in Zweden gaat hier inderdaad niet, maar minderheidskabinetten waar je per thema een meerderheid zoekt op zich moeten hier ook prima mogelijk zijn.
Ik kan wat zeggen over Denemarken. Denemarken heeft geen senaat. Bovendien werken ze daar met partijen die als “blok” samenwerken en elkaar steunen/vasthouden, of een gezamenlijke premierskandidaat naar voren schuiven. Dus het is nooit helemaal ieder voor zich.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ben geen Scandinavië-specialist. Van Duitsland, Frankrijk, VK en VS weet ik wel iets af. Maar dan wordt het heel snel minder…
Als de meerderheid het ontslag van alle ministers eisen nietquote:Op donderdag 6 juli 2023 21:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Enige is wel dat bij een minderheidskabinet de partijen die een minderheid vormen alle ministers krijgen en dat geeft ze wel behoorlijk veel macht voor een minderheid.
Dat lijkt me niet zo'n heel groot probleem. De belangrijkste wetgevende middelen/bevoegdheden liggen toch bij de Kamer.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Enige is wel dat bij een minderheidskabinet de partijen die een minderheid vormen alle ministers krijgen en dat geeft ze wel behoorlijk veel macht voor een minderheid.
Dat kan idd prima, was nu ook al de voorkeur van de CU (al ben ik nu blij dat het nu niet zo is, D66 alleen tegen een rechtse meerderheid...).quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, overheen gelezen. Blokken zoals in Zweden gaat hier inderdaad niet, maar minderheidskabinetten waar je per thema een meerderheid zoekt moeten hier op zich ook prima mogelijk zijn.
Definieer de uitslag? Een echte uitslag heb je pas morgen in de ministerraad, maar ik verwacht in de loop van de nacht wel lekjes. Gisteren was het zo rond middernacht klaar.quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zouden we de uitslag om 03.00 uur kunnen verwachten, of eerder?
Waar zegt hij dat?quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:41 schreef Gehrman het volgende:
Sfeer is zeer slecht volgens Noorlander.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |