abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209782144
Na lang overleg nog geen besluit over migratie: kabinetscrisis steeds dichterbij

Het kabinet heeft nog geen onderlinge deal over asiel. In een topoverleg met premier Mark Rutte en kopstukken van coalitiepartners CDA, D66 en ChristenUnie kwam het woensdagavond nog niet tot een doorbraak. Dat het crisis is in het kabinet ontkennen betrokken ministers, maar dat kan niet verhullen dat na maanden van gesprekken de discussie over asiel binnen het kabinet een kookpunt is genaderd.

Vooral de VVD wil dat er een pakket maatregelen komt om op langere termijn de instroom van asielzoekers terug te dringen. Om die reden kwamen Mark Rutte (VVD), Sigrid Kaag (D66), Wopke Hoekstra (CDA) en Carola Schouten (CU) en andere bewindslieden woensdagavond weer bijeen. Ze zullen dat donderdag opnieuw doen.

Kaag zei na afloop dat iedereen van goede wil is. ,,We gaan morgen verder. We hebben goede gesprekken gevoerd.” Schouten sprak van ‘intensieve gesprekken’. Of het kabinet eruit gaat komen? ,,We gaan morgen verder.” CDA-leider Wopke Hoekstra sprak van ‘taaie gesprekken’. ,,Maar gaan morgen verder praten. Ik vind dat we ons bij zo'n groot probleem enorm moeten inspannen eruit te komen.”

VVD-staatssecretaris Eric van der Burg ‘gaat er nog steeds vanuit dat er vrijdag een besluit ligt’. Premier Mark Rutte hield het kort: ,,Morgen meer!

De wens van de VVD om de asielinstroom terug te brengen, wordt niet gedeeld door coalitiepartner ChristenUnie en D66. De partijen erkennen dat tienduizenden asielaanvragen per jaar op lange termijn niet te behappen zijn, maar willen alleen ‘juridisch haalbare’ maatregelen steunen.

Weken van overleg gaan nu naar een hoogspanning, vooral omdat Rutte zijn VVD-achterban beloofde ‘voor de zomer’ met een plan te komen om de instroom terug te brengen. De ‘temperatuur van de gesprekken loopt hoog op’, melden betrokkenen. Vooral omdat de ChristenUnie en D66 een lagere instroom niet zien als doel op zich en geen haast hebben met de ‘deadline’ die de VVD ‘zichzelf opgelegd heeft’. ,,Het gaat er stevig aan toe, maar het is nog niet kapot”, zegt een ingewijde.

Tegelijk is voor de VVD en de ChristenUnie het onderwerp asiel zo principieel dat het de partijen wel een kabinetscrisis waard is.

Deals
De partijen zijn het al wel eens over beperking van arbeidsmigratie. Om de komst van Oost-Europese arbeiders te remmen, zouden nieuwe distributiecentra alleen worden toegestaan als er in de omgeving voldoende woningen, scholen en zorgverleners zijn.

Maar op asiel is het kabinet ook na maanden beraad enkel ‘centimeters opgeschoten’. Er wordt gedacht aan het minder vaak inwilligen van asielaanvragen, meer grenscontroles en minder ruimhartige gezinshereniging. Nu nog mogen statushouders soms heel veel gezinsleden over laten komen, maar het kabinet zoekt manieren om dat groepje kleiner te maken. Dat is een gevoelig onderwerp voor de ChristenUnie, die nareis liever ongemoeid laat.

Daarnaast liggen er nog plannen op tafel om een tijdelijke verblijfsvergunning na vijf jaar niet automatisch om te zetten in een permanente en om te zorgen dat asielzoekers sneller aan het werk mogen.

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asielzaken) zei voorafgaand aan het overleg dat hij ervan uitgaat dat het kabinet vrijdag een besluit neemt over het migratiepakket.
https://www.ad.nl/politie(...)dichterbij~af645e07/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209782168
Morgen hebben we of een historische migratiedeal of nieuwe verkiezingen.
  donderdag 6 juli 2023 @ 10:43:44 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209782243
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Morgen hebben we of een historische migratiedeal of nieuwe verkiezingen.
Nee hoor, gewoon weer een of ander slap compromis waarna de politici lekker 2 maanden aan het strand gaan liggen.

In september modderen we weer op dezelfde voet verder.
pi_209782264
Kabinet gaat vallen.
Rutte geeft hun de schuld.
Ondertussen omdat het kabinet is gevallen kunnen ze alles door drukken wat ze willen.
Waar wij pas de gevolgen zien op 1 juli 2024.

Er komen nieuwe stemmen .
Vvd weer aan de macht en de spel niks doen is weer van kracht.
pi_209782270
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:43 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Nee hoor, gewoon weer een of ander slap compromis waarna de politici lekker 2 maanden aan het strand gaan liggen.

In september modderen we weer op dezelfde voet verder.
Ik ben bang dat dit het weer zal gaan worden ja....
pi_209782276
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kabinet gaat vallen.
Ondertussen omdat het kabinet is gevallen kunnen ze alles door drukken wat ze willen.

Mag toch hopen dit eindelijk het einde van de vvd als grootste partij zal zijn
  donderdag 6 juli 2023 @ 10:47:50 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209782285
Tja, de mensen van de CU geloven dat Jezus de hele catering voor een bruiloft heeft gedaan met maar een paar vissen en broden.

Dan geloof je dat het inderdaad nooit op kan.

Dit kabinet gaat spoedig heen. :W
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209782383
quote:
De wens van de VVD om de asielinstroom terug te brengen, wordt niet gedeeld door coalitiepartner ChristenUnie en D66. De partijen erkennen dat tienduizenden asielaanvragen per jaar op lange termijn niet te behappen zijn, maar willen alleen ‘juridisch haalbare’ maatregelen steunen.
Wat een vreemde alinea. Moet ik hieruit opmaken dat VVD en CDA maatregelen steunen die juridisch niet haalbaar zijn? Wat is daar het nut van? Je kunt nu wel allerlei maatregelen afkondigen, maar dat heeft weinig zin als de rechter ze vervolgens naar de prullenbak verwijst.
pi_209782407
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:54 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat een vreemde alinea. Moet ik hieruit opmaken dat VVD en CDA maatregelen steunen die juridisch niet haalbaar zijn? Wat is daar het nut van? Je kunt nu wel allerlei maatregelen afkondigen, maar dat heeft weinig zin als de rechter ze vervolgens naar de prullenbak verwijst.
Oh nee hoor. Dat is prima. Dat heeft de VVD z’n belofte gestand gedaan en ligt het weer aan die stomme rechter,
Dit hele gedoetje draait om beeldvorming.
zie email 27 oktober
  donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:17 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209782423
Stel, het kabinet valt. Hoe vroeg kunnen we dan verkiezingen krijgen? Maart volgend jaar is best ver weg.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209782436
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kabinet gaat vallen.

Kan toch ook dat BBB de grootste gaat zijn?

(met vraagteken)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209782442
quote:
84s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:59 schreef Starhopper het volgende:
Stel, het kabinet valt. Hoe vroeg kunnen we dan verkiezingen krijgen? Maart volgend jaar is best ver weg.
Dat moet wettelijk binnen 3 maanden na de val van het kabinet plaatsvinden.
  Forum Admin donderdag 6 juli 2023 @ 11:02:38 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209782449
Kansloze show voor de bühne.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 6 juli 2023 @ 11:03:04 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209782454
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat moet wettelijk binnen 3 maanden na de val van het kabinet plaatsvinden.
Telt het zomerreces dan mee? In 2012 duurde het veel langer. De val in april en verkiezingen in september.
pi_209782466
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Kan toch ook dat BBB de grootste gaat zijn?

(met vraagteken)
Mijn voor spelling zal zijn.
Vvd
Bbb
Pvv .

En dan word er een minderheids kabinet gemaakt omdat pvv buitenword gesloten.
En dat bbb vermoedelijk ook buiten word gesloten..

Of ze gaan wel met bbb maar word later de stekker er uit getrokken .
En dan word bbb de schuldige uitgewezen.
pi_209782480
Heb toch het idee dat de crisis groter is dan men nu naar buiten brengt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 6 juli 2023 @ 11:06:00 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209782484
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:02 schreef Straatcommando. het volgende:
Verschrikkelijk inderdaad.
  donderdag 6 juli 2023 @ 11:06:31 #18
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209782487
Ik geloof er niks van dat dit kabinet gaat vallen hoor. Dat durven ze echt niet te riskeren. Het is gewoon weer meer van hetzelfde : Kijk ons eens ons best doen en wat beloften die ze niet waar gaan maken en weer door.....
Ik vind wel dat de CU zich zeer onchristelijk bezig is. Geloof nooit dat christus het eigen volk zou achterstellen bij moslims. Kan me ook niet voorstellen dat hij veel waardering zou hebben voor de islam. Daar zouden christus en mohammed wrs een pittige discussie over kunnen voeren.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_209782506
Agrarische sector versneld inkrimpen. Daardoor minder arbeidsmigranten, meer woonruimte, minder vervuiling, meer natuur.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_209782508
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Telt het zomerreces dan mee? In 2012 duurde het veel langer. De val in april en verkiezingen in september.
Daar lees ik in elk geval geen aparte regels over:
https://www.kiesraad.nl/v(...)verkiezingen-bepaald
pi_209782511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Mijn voor spelling zal zijn.
Vvd
Bbb
Pvv .

En dan word er een minderheids kabinet gemaakt omdat pvv buitenword gesloten.
En dat bbb vermoedelijk ook buiten word gesloten..

Of ze gaan wel met bbb maar word later de stekker er uit getrokken .
En dan word bbb de schuldige uitgewezen.
Okee, mijn voorspelling zou zijn :

BBB
VVD
PVV

Dan kunnen we later terug kijjken. :)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209782540
Iedereen die d66 of cu gaat stemmen bij de volgende verkiezingen moeten verplicht in een achterstandswijk gaan wonen.
pi_209782550
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:02 schreef Straatcommando. het volgende:
Idd. De huidige partijen weten ook wel dat bij nieuwe verkiezingen ze weggevaagd worden, met D66 en CDA voorop. Dus rekken ze de boel nog maar tot de volgende verkiezingen.

En ze zijn bang dat BBB wel eens heel veel stemmen gaat krijgen, en terecht vind ik.
  donderdag 6 juli 2023 @ 11:26:01 #24
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_209782687
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 10:47 schreef thedeedster het volgende:
Tja, de mensen van de CU geloven dat Jezus de hele catering voor een bruiloft heeft gedaan met maar een paar vissen en broden.

Dan geloof je dat het inderdaad nooit op kan.

Dit kabinet gaat spoedig heen. :W
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je haalt wat door elkaar. :D
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 6 juli 2023 @ 11:29:25 #25
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209782731
Wat is die D'66 toch ook een verschrikkelijke partij.

Gesteund door al die bakfietsmoeders, die hun kinderen opvoeden met water en vegetarisch eten.
Regenboog vlaggetje voor het raam, en lekker 'deugen'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')