abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209878539
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 11:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgende maand loopt mijn driejarige vast contract af. Wat is nu het slimste om te doen? Een jaar vast? Rekeninghoudend dat uiteraard niemand een glazen bol heeft.
Ik heb sinds juli één jaar vast en gok erop dat gasprijzen nog gaan dalen. Zo hoef ik me in ieder geval komende winter geen zorgen te maken en kan ik vanaf april '24 weer shoppen. Mocht het toch weer de verkeerde kant opgaan dan heb ik de hele zomer volgend jaar om een alternatief te bedenken. Vorig jaar was ik op tijd met het kopen van een laserpetroleumkachel en een voorraad nog net goedkope petroleum. Ondanks dat het goed verwarmde vond ik het niet chill qua luchtkwaliteit, dus ik overweeg nu airco aan te schaffen in het najaar om ook mee bij te kunnen stoken. Heb zonnepanelen met wat overcapaciteit.
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:59:47 #204
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_209882203
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:45 schreef Donna het volgende:
Paar weken geleden een goede deal afgesloten, maar nu moet ik opnieuw, want mijn relatie is over.

Volgende week telefonische intake voor een nieuwe woning en dan meteen een contract afsluiten :Y
Denk dat het Eneco wordt. Heb hun app gezien bij een vriendin en die ziet er goed uit.
Eneco zag er wat prijzen betreft ook wel goed uit nog ja dus dat is geen slechte keuze denk ik.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 13 juli 2023 @ 20:02:03 #205
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_209882233
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 22:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Zekerheid is ook wat waard maar daar betaal je extra voor.
Geannuleerd en nieuw aanbod gekregen nu voor 1,33 m3. Daar ben ik wel ok mee en dan ben ik er weer 3 jaar vanaf.
pi_209893543
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:02 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Geannuleerd en nieuw aanbod gekregen nu voor 1,33 m3. Daar ben ik wel ok mee en dan ben ik er weer 3 jaar vanaf.
Veel te duur.
Als de winter meevalt betaal je straks 80 cent.
blablablabla
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 14 juli 2023 @ 17:31:22 #207
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209893606
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Veel te duur.
Als de winter meevalt betaal je straks 80 cent.
Energiebelasting (1 t/m 170.000 m3) ¤ 0,59266/m3

Nee ik verwacht niet dat de gasprijs kaal naar 30 cent terug gaat. In maart 2019 was deze al 0,39252/m3
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 17:33:51 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209893641
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

Nee ik verwacht niet dat de gasprijs kaal naar 30 cent terug gaat. In maart 2019 was deze al 0,39252/m3
Plus dat dit nou exact is wat de keuze is. Geld (besparen) versus gemoedsrust. Als gemoedsrust de reden is, dan weegt dat blijkbaar zwaarder dan een eventuele besparing. Is het omgekeerd, dan handel je dáár naar. Beiden zijn niet fout, maar hebben gewoon elk een ander doel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209893702
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

We zullen zien kunnen een eind komen.

https://fd.nl/financiele-(...)jzen-halveren-tot-15
blablablabla
pi_209893774
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Plus dat dit nou exact is wat de keuze is. Geld (besparen) versus gemoedsrust. Als gemoedsrust de reden is, dan weegt dat blijkbaar zwaarder dan een eventuele besparing. Is het omgekeerd, dan handel je dáár naar. Beiden zijn niet fout, maar hebben gewoon elk een ander doel.
Geld besparen = gemoedsrust :P
Nou moet ik wel bekennen dat de zonnepanelen een gamechanger zijn, verwacht niet meer dan 200 kuub te gaan verstoken, moet wel echt uit de hand lopen qua prijzen wil dat problematisch worden.
blablablabla
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 19:52:16 #211
16180 crew  CoolGuy
pi_209895416
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Nou moet ik wel bekennen dat de zonnepanelen een gamechanger zijn, verwacht niet meer dan 200 kuub te gaan verstoken, moet wel echt uit de hand lopen qua prijzen wil dat problematisch worden.
Nee, gemoedsrust = gemoedsrust, ook als dat betekent dat je zeker weet dat je niet méér gaat betalen. Ik denk dat je iets te veel verwacht want je weet 1 niet hoe ze dat gaan doen en 2 is dat afhankelijk van hoeveel panelen.

Want hoeveel appartementen vs hoeveel panelen per appartement dan wel welke verdeelsleutel ze hanteren.
pi_209895945
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, gemoedsrust = gemoedsrust, ook als dat betekent dat je zeker weet dat je niet méér gaat betalen. Ik denk dat je iets te veel verwacht want je weet 1 niet hoe ze dat gaan doen en 2 is dat afhankelijk van hoeveel panelen.

Want hoeveel appartementen vs hoeveel panelen per appartement dan wel welke verdeelsleutel ze hanteren.
Als je ergens veel teveel betaalt geeft dat echt geen rust. Kan je jezelf wijsmaken maar is onzin.

Nee hoor Is bij mij allemaal exact bekend werken allemaal met een eigen stuk dak, eigen panelen en geen verdeelsleutel.
blablablabla
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 20:53:17 #213
16180 crew  CoolGuy
pi_209896271
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Als je ergens veel teveel betaalt geeft dat echt geen rust. Kan je jezelf wijsmaken maar is onzin.

Nee hoor Is bij mij allemaal exact bekend werken allemaal met een eigen stuk dak, eigen panelen en geen verdeelsleutel.
Ja, wel dus, want die mensen staan er dus anders in dan jij. Dat jij je dat niet kunt voorstellen is prima, maar dat betekent niet dat andere mensen niet kunnen denken 'ik vind het belangrijker straks niet voor hele hoge verrassingen te komen staan, en dat ik dan nu iets meer betaal voor die rust, dat is prima'. Dat is ook de reden waarom er nu zoveel vaste contracten worden afgesloten, om precies die vervelende verrassingen te voorkomen. Dat kun jij je niet voorstellen schijnbaar, en dat is prima, maar daarom zei ik eerder al, dan lijkt het mij dat je het ook niet echt trekt als je buurman 5000 euro minder heeft betaald voor zijn huis dan jij. Want immers, dan heb jij 'teveel' betaald.

Dus krijg je een 'stuk dak'. Oke, en hoeveel panelen passen er op dat stuk dak? En hoe vertaald dat zich met uitsteeksels (schoorsteentjes, schaduw van dingen, etc) en wat voor systeem krijg je? Want als je een ongunstig stuk dak hebt, en je hebt schaduw en je hebt een serieel systeem, dan ga je al nat, kort door de bocht gezegd.

Is dat allemaal bekend of is dat hele verhaal eigenlijk nog 1 groot vraagteken?

[ Bericht 2% gewijzigd door CoolGuy op 14-07-2023 20:59:08 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:02:40 #214
492360 COVID-19
Haters make me stronger
pi_209896439
quote:

[..]

Het hele principe is toch, dat je het niet weet? Wij pakken standaard een vast-contract, en toen de energiecrisis kwam hadden we nergens last van. Om nu vast te leggen kan riskant zijn, omdat het omlaag kan gaan, maar dat is niet heel aannemelijk daar de oorlog nog in volle gang is.

Dat is ook vergelijkbaar met vast- en variabel contract. Als je nu vast afsluit, betaal je wellicht te veel, maar je weet wel wat je betaalt voor de komende paar jaar dat je vastlegt. Dat kan rust geven, indien je dat vaste bedrag geen probleem vindt. Je hoeft je dan niet druk te maken om wat de prijzen in de winter gaan doen. Dat ze daarna alsnog omlaag gaan, is dan ook niet zo'n heel groot probleem omdat je het bedrag dat je hebt vastgelegd wel prima vond.

Met zonnepanelen is het ook een beetje zo, maar ook daar is het de vraag is het het je waard om ze te laten leggen en leveren ze genoeg voor jouw huishouden.
Op woensdag 19 juli 2023 20:07 schreef Mortaxx het volgende:
stop eens met die kneus te quoten
pi_209897391
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:02 schreef COVID-19 het volgende:

[..]
Het hele principe is toch, dat je het niet weet? Wij pakken standaard een vast-contract, en toen de energiecrisis kwam hadden we nergens last van. Om nu vast te leggen kan riskant zijn, omdat het omlaag kan gaan, maar dat is niet heel aannemelijk daar de oorlog nog in volle gang is.

Dat is ook vergelijkbaar met vast- en variabel contract. Als je nu vast afsluit, betaal je wellicht te veel, maar je weet wel wat je betaalt voor de komende paar jaar dat je vastlegt. Dat kan rust geven, indien je dat vaste bedrag geen probleem vindt. Je hoeft je dan niet druk te maken om wat de prijzen in de winter gaan doen. Dat ze daarna alsnog omlaag gaan, is dan ook niet zo'n heel groot probleem omdat je het bedrag dat je hebt vastgelegd wel prima vond.

Nou ik betaal niet graag veel teveel voor iets hoor.Stel dat de prijzen doormidden gaan dan is het wel zuur als je jarenlang op een veel te hoog tarief zit. Welke tarieven zit je nu dan?

quote:
Met zonnepanelen is het ook een beetje zo, maar ook daar is het de vraag is het het je waard om ze te laten leggen en leveren ze genoeg voor jouw huishouden.

Wij gebruiken door de pc's en airco alleen al echt tering veel stroom op het moment. 5000+ kW/h + voor een tweepersoons huishouden . Voordeel is wel dat je kunt verwarmen met de airco. Alleen ik de winter zal het lastiger worden als je zelf amper of geen stroom kunt opwekken.
blablablabla
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 22:11:12 #216
16180 crew  CoolGuy
pi_209897513
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 22:01 schreef Elan het volgende:

Wij gebruiken door de pc's en airco alleen al echt tering veel stroom op het moment. 5000+ kW/h + voor een tweepersoons huishouden . Voordeel is wel dat je kunt verwarmen met de airco. Alleen ik de winter zal het lastiger worden als je zelf amper of geen stroom kunt opwekken.
5000+ kWh?! Teringjantje. Maar ja, beetje dikke grafische kaart lust natuurlijk wel wat KWh'tjes.

Wij gebruiken met 3 (2 volwassenen 1 kind) man 5.118 kWh in een jaar (dat was het vorige volledige factuurjaar zo). Voor afgelopen jaar komt de afrekening binnen nu en 2 weken gok ik. En wij doen alles op stroom, dus ook warm water is op stroom.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 08:24:01 #217
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_209899721
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik snap alleen niet hoe je dat nu kunt zeggen na wat we de afgelopen 2 jaar hebben meegemaakt?

-Het goedkope Russische gas is en blijft weg (in elk geval de komende jaren)
-Groningen doet niet meer mee
-De oorlog is nog steeds aan de gang en daar kunnen nog gekke dingen gebeuren.

Misschien ben je idd komend jaar wel goedkoper uit maar als de winter erna weer een strenge is?

Een jaar geleden had iedereen een moord gedaan voor de huidige tarieven en nu zijn ze ineens veeel te hoog.
pi_209899744
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:24 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Ik snap alleen niet hoe je dat nu kunt zeggen na wat we de afgelopen 2 jaar hebben meegemaakt?

Misschien ben je idd komend jaar wel goedkoper uit maar als de winter erna weer een strenge is?

Een jaar geleden had iedereen een moord gedaan voor de huidige tarieven en nu zijn ze ineens veeel te hoog.
Komt ook nog bij dat we afhankelijk zijn gemaakt van Amerikaanse LNG, maar nu zit China dat voor ons weg te kapen. :')
pi_209901049
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:24 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Het leeuwendeel van ons LNG gas komt helemaal niet uit Amerika maar is nog steeds relatief goedkoop en komt nog steeds uit Rusland. Dat is sanctievrij (lekker hypocriet maar ja)

Verder is er in en rond Noorwegen qua productie flink opgeschaald. Er is echt voldoende productie om behoorlijke prijsdalingen mogelijk te maken. Zeker als de winter weer zo'n milde is als de afgelopen jaren. Lees de analyse van Bloomberg maar dat zijn echt geen koekenbakkers als het gaat om financiële markten voorspellen. Of je daar verder wel of geen risico mee wil lopen is volledig aan jezelf. Ontopic want het gaat hier over de tarieven: Vandaag dynamisch voor gas zitten we op 1 euro. Dat is ruim 30% goedkoper dan als je het ergens langdurig had vastgezet.

Wellicht interessant de mensen die voor 1 juni gelijk hebben vastgezet kunnen momenteel beter goedkoop overstappen naar veel gunstigere tarieven. De boete valt mee ten opzichte van het prijsverschil.
blablablabla
pi_209901441
quote:

[..]

Hoeveel kWh ga je ophalen dan als het een game changer is? En hoeveel panelen krijg je ? Welk merk?
pi_209901463
En 5000kwh per jaar is echt heel erg veel. Ons nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen en 210M2 oppervlakte, volledig met warmtepomp, inductie kookplaat, 2 badkamers, airco en alle electronics die je kan bedenken doet rond de 6500kwh per jaar zoals het er nu voorstaat.

Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt 5000 te verstoken en dan ook nog eens gas op 200 kuub nodig te hebben.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 11:59:10 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209901510
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:55 schreef Scorpie het volgende:
En 5000kwh per jaar is echt heel erg veel. Ons nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen en 210M2 oppervlakte, volledig met warmtepomp, inductie kookplaat, 2 badkamers, airco en alle electronics die je kan bedenken doet rond de 6500kwh per jaar zoals het er nu voorstaat.

Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt 5000 te verstoken en dan ook nog eens gas op 200 kuub nodig te hebben.
Hier vergelijkbaar, rond de 6.300 kWh.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209901533
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hier vergelijkbaar, rond de 6.300 kWh.
Ja precies, dan is 5000kwh plus 200kuub gas voor een appartement echt extreem veel hoor, zeker voor 2 personen.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 12:04:48 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209901576
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ja precies, dan is 5000kwh plus 200kuub gas voor een appartement echt extreem veel hoor, zeker voor 2 personen.
Ik snap het ook niet, en dan te bedenken dat ik zo'n 95% van alle wassen die ik draai in de droger gooi.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209901601
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik snap het ook niet, en dan te bedenken dat ik zo'n 95% van alle wassen die ik draai in de droger gooi.
:D dat is een stroomvreter pur sang :D
Je zou bijna denken dat Elan Bitcoin mined met zijn verbruik.
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 12:14:20 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_209901689
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Hoeveel kWh ga je ophalen dan als het een game changer is? En hoeveel panelen krijg je ? Welk merk?
Dat is afhankelijk van of het stuk dak last heeft van schaduwval icm of het een serieel of parallel geschakeld systeem is. Hoeveel dakoppervlak er is gedeeld door het aantal appartementen bepaald hoe groot dat stuk dak is dat elk appartement toegewezen krijgt, en dat is dan weer bepalend voor hoeveel panelen er maximaal op dat stuk kunnen.

Dus als dat ook maar een beetje tegenvalt is het geen gamechanger meer (al helpen alle beetjes natuurlijk alsnog mee).
pi_209904440
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat valt reuze mee.
2 gaming pc's met 4090, airco, OLED monitoren en televisies waarvan eentje 75 inch en een infrarood sauna haha vroeger wel wat ETH gemined maar meh.

We krijgen 6 panelen totale opbrengst zal 1500-2000 kW h zijn dus dat haalt de scherpe kantjes er wel vanaf zeg maar.
blablablabla
pi_209906071
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:04 schreef Elan het volgende:

Ontopic want het gaat hier over de tarieven: Vandaag dynamisch voor gas zitten we op 1 euro. Dat is ruim 30% goedkoper dan als je het ergens langdurig had vastgezet.

Wellicht interessant de mensen die voor 1 juni gelijk hebben vastgezet kunnen momenteel beter goedkoop overstappen naar veel gunstigere tarieven. De boete valt mee ten opzichte van het prijsverschil.
Dat is maar 13% goedkoper dan wat ik bij Coolblue heb vastgelegd in juni, en dat loopt pas vanaf augustus.

Dat je dynamisch tijdens de zomermaanden maar 13% goedkoper uitbent dan een 'dure' vaste contract vind ik vrij gek. :?
pi_209906649
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 18:17 schreef Drxx het volgende:

[..]
Dat is maar 13% goedkoper dan wat ik bij Coolblue heb vastgelegd in juni, en dat loopt pas vanaf augustus.

Dat je dynamisch tijdens de zomermaanden maar 13% goedkoper uitbent dan een 'dure' vaste contract vind ik vrij gek. :?
Heb jij je gasprijs voor 3 jaar vastgezet tegen 1.13 in juni? Lijkt me sterk. Hier was het 1.33 in elk geval, dus ik zit echt wel een stuk voordeliger.
blablablabla
  zaterdag 15 juli 2023 @ 19:27:54 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209906993
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Het Ontopic want het gaat hier over de tarieven: Vandaag dynamisch voor gas zitten we op 1 euro. Dat is ruim 30% goedkoper dan als je het ergens langdurig had vastgezet.

En hoeveel kuub gas gebruik je op een zomerse dag als vandaag?

Wat gas vandaag kost met een dynamisch contract is ongeveer net zo interessant als de dagprijs van een sneeuwschep.

Zelfs als je heel wild doet en 2 kuub op een dag gebruikt scheelt je dat maar liefst 26 cent over de hele dag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209907610
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 19:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
En hoeveel kuub gas gebruik je op een zomerse dag als vandaag?

Wat gas vandaag kost met een dynamisch contract is ongeveer net zo interessant als de dagprijs van een sneeuwschep.

Zelfs als je heel wild doet en 2 kuub op een dag gebruikt scheelt je dat maar liefst 26 cent over de hele dag.
Amper inderdaad. Maar stroom scheelt ook 8 cent.
Zit op 28ct nu.
En dat gaat er behoorlijk hard door heen. Vandaag en gisteren al 20 kw/h er doorheen gejast :X . Blij dat ik niet in die val van zo'n vast contract ben getrapt. Op jaarbasis gaat het behoorlijk schelen zeker met de verwachting van verder dalende prijzen.
blablablabla
  zaterdag 15 juli 2023 @ 20:39:32 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209907966
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Amper inderdaad. Maar stroom scheelt ook 8 cent.
Zit op 28ct nu.
En dat gaat er behoorlijk hard door heen. Vandaag en gisteren al 20 kw/h er doorheen gejast :X . Blij dat ik niet in die val van zo'n vast contract ben getrapt. Op jaarbasis gaat het behoorlijk schelen zeker met de verwachting van verder dalende prijzen.
Maar in januari niet janken als het gas ¤ 2,34 per kuub kost en een kWh stroom ¤ 0,95.

Met je "blij dat ik niet in de val van een vast contract ben getrapt".
En die conclusie trek je dan op de tarieven van deze maand, waar je met je dynamische contract nog 28 cent voor een kWh betaalt terwijl het halve topic het elektriciteitsnet loopt te voeden.

De laatste keer dat ik iemand zelfvoldaan hoorde roepen dat hij niet meer in een val zou trappen ging dat over hypotheken en was dat een deelnemer aan Uitstel van Executie die zijn appartement volle bak verhypotheekt had, nooit afgelost had en zelfs de overwaarde verhypotheekt had en dat over de balk had gesmeten.
En toen raakte hij werkloos terwijl de huizenmarkt in 2008 instortte.
Maar nee, hij zou er niet meer intrappen, want die banken, die hadden het gedaan.

Overigens is dat stukje niet uitgezonden want hij zei het tegen mij persoonlijk niet voor de camera.
Inmiddels is hij geen onderdeel meer van de vriendenkring, om heel andere redenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 15 juli 2023 @ 20:42:12 #233
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209908010
Ik ben nog steeds gelukkig dat ik wel in die val getrapt ben in 2019. En dat voor een 5 jaarsval.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 20:52:16 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_209908151
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar in januari niet janken als het gas ¤ 2,34 per kuub kost en een kWh stroom ¤ 0,95.

En die conclusie trek je dan op de tarieven van deze maand, waar je met je dynamische contract nog 28 cent voor een kWh betaalt terwijl het halve topic het elektriciteitsnet loopt te voeden.

De laatste keer dat ik iemand zelfvoldaan hoorde roepen dat hij niet meer in een val zou trappen ging dat over hypotheken en was dat een deelnemer aan Uitstel van Executie die zijn appartement volle bak verhypotheekt had, nooit afgelost had en zelfs de overwaarde verhypotheekt had en dat over de balk had gesmeten.
Maar nee, hij zou er niet meer intrappen, want die banken, die hadden het gedaan.

Overigens is dat stukje niet uitgezonden want hij zei het tegen mij persoonlijk niet voor de camera.
Inmiddels is hij geen onderdeel meer van de vriendenkring, om heel andere redenen.
Maar die logica mag niet, want op de stroomprijs van nu wordt alles opgehangen.

Want als ik dan even reken, dan is die 'val' dus (laat ik mijn tarieven als voorbeeld nemen, 32ct en 36ct maakt gemiddeld 34ct dus daar reken ik mee) grofweg...

5000 kWh x 28ct (dit is NU waar, maar niet voor de rest van het jaar, maar schijnbaar spreekt die 28ct NU voor het hele jaar) = ¤ 1.400 euro.
5000 kWh x 34ct = ¤ 1.700 euro.

Die 'val' is dus maar 300(!) euro grofweg op jaarbasis, oftewel 82ct per dag. Maar dan moet je wel hopen dat het vooral niet duurder wordt, want dan worden die 300 euro al minder. Dus we praten over 300 euro alsof dat een godsgeschenk is, en dat is dan 'de val'.

Terwijl er wel vrolijk 5000+ kWh verstookt wordt in een appartement (wat geen penthouse zal zijn en dus ook niet enorm) naast 200 kuub gas.

Volgens mij zit het mogelijke voordeel hem dan niet zo zeer in een lager tarief, maar meer in hoe je kunt kijken hoe je minder stroom kunt verbruiken, want dat levert geheid meer op dan 82ct per dag.
pi_209908361
quote:

[..]

Nee hoor ik ga niet janken.
Jij bent gewoon in alles erg pessimistisch, valt me op. Als JP Morgan nou zegt dat de gasprijs kan halveren, zal die dan verdubbelen denk je? Waarom zouden ze zo scheutig zijn met vaste contracten als we komende winter 2.34 gaan betalen. Alle logica is weg.

Verder post ik alleen mijn tarieven en jij komt gelijk weer met een hele bak irrelevante stront over onder andere de woningmarkt waar niemand hier iets aan heeft.
blablablabla
pi_209908667
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar die logica mag niet, want op de stroomprijs van nu wordt alles opgehangen.

Want als ik dan even reken, dan is die 'val' dus (laat ik mijn tarieven als voorbeeld nemen, 32ct en 36ct maakt gemiddeld 34ct dus daar reken ik mee) grofweg...

5000 kWh x 28ct (dit is NU waar, maar niet voor de rest van het jaar, maar schijnbaar spreekt die 28ct NU voor het hele jaar) = ¤ 1.400 euro.
5000 kWh x 34ct = ¤ 1.700 euro.

Die 'val' is dus maar 300(!) euro grofweg op jaarbasis, oftewel 82ct per dag. Maar dan moet je wel hopen dat het vooral niet duurder wordt, want dan worden die 300 euro al minder. Dus we praten over 300 euro alsof dat een godsgeschenk is, en dat is dan 'de val'.

Terwijl er wel vrolijk 5000+ kWh verstookt wordt in een appartement (wat geen penthouse zal zijn en dus ook niet enorm) naast 200 kuub gas.

Volgens mij zit het mogelijke voordeel hem dan niet zo zeer in een lager tarief, maar meer in hoe je kunt kijken hoe je minder stroom kunt verbruiken, want dat levert geheid meer op dan 82ct per dag.
De prijzen nu ja, die prijzen gaan natuurlijk nog veel verder naar beneden toe daar kan je de klok op gelijk zetten.

Vind het vooral sneu dat energiereuzen mensen zo bang lopen te maken en ze in langjarige dure contracten proberen te lokken. Terwijl zij dondersgoed weten dat de prijzen zullen zakken. Onder het mom van zekerheid, terwijl alle belastingen niet vast liggen. Je loopt dus het risico dubbel genaaid te worden als gas en elektriciteit straks goedkoper gaat worden met je vaste contract. Want dan zullen de belastingen onherroepelijk stijgen. Zoals we dat nu ook met brandstof zien.
blablablabla
pi_209908753
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:42 schreef Nizno het volgende:
Ik ben nog steeds gelukkig dat ik wel in die val getrapt ben in 2019. En dat voor een 5 jaarsval.
Nee juist niet. De algemene trend was toen variabel. 80% van NL zat variabel. Door toen tegen de stroom in te gaan pluk je nu nog steeds de vruchten daarvan.

Beste is exact het tegenovergestelde doen van wat energieboeren adviseren. Mensen raken panisch over potentieel hoge prijzen maar vergeten voor het gemak dat de prijzen al gigantisch gestegen zijn vergeleken met 2 jaar geleden.
blablablabla
  zaterdag 15 juli 2023 @ 21:36:09 #238
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_209908850
quote:

[..]

Hier heb je zeker een punt. Echter was het afgelopen jaar ook niet zo. Ik ga er vanuit dat dynamisch prima gaat komend winter.

Ik heb afgelopen jaar ongeveer net zoveel betaald gemiddeld per maand als voor deze periode. Ik zit sinds augustus dynamisch. Voor mij heeft het prima uitgepakt en hier geen horror verhalen over duizenden euro’s meer betalen. Volgens mij heb ik maar een paar dagen boven het energieplafond gezeten men verder ruim goedkoper.

Voor mij nog even dynamisch. En gaat het fout, tja dan zien we het dan wel weer. Maar ieder contract was voor mij duurder geweest afgelopen 12 maanden.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 15 juli 2023 @ 21:59:30 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209909276
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:05 schreef Elan het volgende:

[..]
Nee hoor ik ga niet janken.
Jij bent gewoon in alles erg pessimistisch, valt me op. Als JP Morgan nou zegt dat de gasprijs kan halveren, zal die dan verdubbelen denk je? Waarom zouden ze zo scheutig zijn met vaste contracten als we komende winter 2.34 gaan betalen. Alle logica is weg.

Verder post ik alleen mijn tarieven en jij komt gelijk weer met een hele bak irrelevante stront over onder andere de woningmarkt waar niemand hier iets aan heeft.
Ik ben pessimistisch? :D
Waarover dan??

Ik kom helemaal niet met "een bak irrelevante stront", jij bent hier degene die loopt te verkondigen dat je zo goed zit met je dynamische contract en dat je blij bent dat je "niet in de val getrapt bent van een vast contract".
Daarmee maak je dus anderen die wel een vast contract hebben min of meer voor sukkels uit die er wel in getrapt zijn.

Ik ben nergens pessimistisch over: ik heb geen gas en qua stroom heb ik overproductie dus voor mij maakt het idd geen reet uit of stroom 12 cent of ¤ 1,35 per kWh kost, zolang ik kan salderen zit ik goed.
Dat wil zeggen, zolang ik niet in de val van een dynamisch contract val.

Maar goed, ik heb niets om pessimistisch over te doen, maar ik ga hier ook niet op een dag met hele lage dynamische tarieven doen alsof de tarieven van vandaag leidend zijn voor dynamische contracten en iedereen die voor een dubbeltje meer een vast contract heedt een sukkel is die het niet snapt.

Deze dame snapt het iig wel met een energierekening van minus 25 per maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:03:35 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209909349
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:36 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hier heb je zeker een punt. Echter was het afgelopen jaar ook niet zo. Ik ga er vanuit dat dynamisch prima gaat komend winter.

Ik heb afgelopen jaar ongeveer net zoveel betaald gemiddeld per maand als voor deze periode. Ik zit sinds augustus dynamisch. Voor mij heeft het prima uitgepakt en hier geen horror verhalen over duizenden euro’s meer betalen. Volgens mij heb ik maar een paar dagen boven het energieplafond gezeten men verder ruim goedkoper.

Voor mij nog even dynamisch. En gaat het fout, tja dan zien we het dan wel weer. Maar ieder contract was voor mij duurder geweest afgelopen 12 maanden.
Het boeit me echt niets of iemand een dynamisch contract heeft, maar mensen met een vast contract wegzetten als mensen die "dus" teveel betalen terwijl hun contracttarieven maar een paar cent hoger liggen dan je zomerse dynamische tarieven is gewoon niet handig, en dat is wat er gebeurde.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 22:09:01 #241
16180 crew  CoolGuy
pi_209909444
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarover dan??

Ik kom helemaal niet met "een bak irrelevante stront", jij bent hier degene die loopt te verkondigen dat je zo goed zit met je dynamische contract en dat je blij bent dat je "niet in de val getrapt bent van een vast contract".
Daarmee maak je dus anderen die wel een vast contract hebben min of meer voor sukkels uit die er wel in getrapt zijn.

Ik ben nergens pessimistisch over: ik heb geen gas en qua stroom heb ik overproductie dus voor mij maakt het idd geen reet uit of stroom 12 cent of ¤ 1,35 per kWh kost, zolang ik kan salderen zit ik goed.

Maar goed, ik heb niets om pessimistisch over te doen, maar ik ga hier ook niet op een dag met hele lage dynamische tarieven doen alsof de tarieven van vandaag leidend zijn voor dynamische contracten en iedereen die voor een dubbeltje meer een vast contract heedt een sukkel is die het niet snapt.

Deze dame snapt het iig wel met een energierekening van minus 25 per maand.
Ik vind 'hele lage dynamische tarieven' nogal meevallen, op een dag in de zomer, waarbij die dynamische tarieven dan je van het moeten zijn en die op een dag als vandaag blijkbaar 28 ct zijn waar ik 32ct betaal. Dat zijn 4 ct verschil. Dat zijn met een verbruik van 20 kWh (ik weet niet of dat per dag is of vandaag + gisteren samen) dus 40ct of 80ct. Maar als het 80ct zijn dan zijn het dus 20 kWh per dag, en dan vraag ik me weer af waar aan dan.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:13:02 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209909522
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik vind 'hele lage dynamische tarieven' nogal meevallen, op een dag in de zomer, waarbij die dynamische tarieven dan je van het moeten zijn en die op een dag als vandaag blijkbaar 28 ct zijn waar ik 32ct betaal. Dat zijn 4 ct verschil. Dat zijn met een verbruik van 20 kWh (ik weet niet of dat per dag is of vandaag + gisteren samen) dus 40ct of 80ct. Maar als het 80ct zijn dan zijn het dus 20 kWh per dag, en dan vraag ik me weer af waar aan dan.
Ik vind het ook vooral tegenvallen.
Het was een redelijk zonnige dag, dus de prijzen hadden lager mogen liggen, het net stroomt vol met overproductie.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:20:18 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209909656
Afgelopen donderdag (de 13de), 30,1 kWh opgewekt, waarvan 23,46 teruggeleverd, dus zelf 6,64 verbruikt, verder nog 2,589 tegen laag tarief en 2,326 tegen normaal tarief uit het net gehaald, maakt een totaal verbruik van 11,555 kWh.

Wel alleen thuis deze week maar vrijwel permanent een TV aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 22:22:28 #244
16180 crew  CoolGuy
pi_209909690
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:
Afgelopen donderdag (de 13de), 30,1 kWh opgewekt, waarvan 23,46 teruggeleverd, dus zelf 6,64 verbruikt, verder nog 2,589 tegen laag tarief en 2,326 tegen normaal tarief uit het net gehaald, maakt een totaal verbruik van 11,555 kWh.

Maar zeker weten geen 75" OLED.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:31:29 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209909862
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, een 65" The Frame... daar zal het wel aan liggen :{
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 22:36:46 #246
16180 crew  CoolGuy
pi_209909985
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, een 65" The Frame... daar zal het wel aan liggen :{
Nee, dat jij zeker weten geen 75" OLED hebt is omdat die er niet zijn (volgens Tweakers) :+ tenminste, niet in de laatste X aantal jaar, en als ie er eerder wél was is ie inmiddels zo oud dat je die beter kunt vervangen want geheid dat je daar meer mee bespaart in verbruik dan een lager tarief. :P
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 22:41:27 #247
16180 crew  CoolGuy
pi_209910074
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:

Wat is er bijzonder aan die donderdag? Als ik bij mij kijk kom ik op 9,5 kWh totaalverbruik die dag, waarvan 2,1 kWh uit het stopcontact, dus de rest was eigen verbruik. Die dag 33 kWh opgewekt dus ik heb 25,6 kWh terug geleverd.

Maar ik weet nog steeds niet waarom afgelopen donderdag boeiend is?
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:42:06 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209910086
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat is er bijzonder aan die donderdag? Als ik bij mij kijk kom ik op 9,5 kWh totaalverbruik die dag, waarvan 2,1 kWh uit het stopcontact, dus de rest was eigen verbruik. Die dag 33 kWh opgewekt dus ik heb 25,6 kWh terug geleverd.

Maar ik weet nog steeds niet waarom afgelopen donderdag boeiend is?
Oh, toevallig kon ik daarmee makkelijk rekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 22:43:16 #249
16180 crew  CoolGuy
pi_209910106
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, toevallig kon ik daarmee makkelijk rekenen.
Oh, ik al helemaal zoeken of donderdag iets bijzonders was, en dan kom je met die reden :D
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:44:08 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209910127
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh, ik al helemaal zoeken of donderdag iets bijzonders was, en dan kom je met die reden :D
Ja, lekker recent, dat soort dingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 juli 2023 @ 22:44:58 #251
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_209910142
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het boeit me echt niets of iemand een dynamisch contract heeft, maar mensen met een vast contract wegzetten als mensen die "dus" teveel betalen terwijl hun contracttarieven maar een paar cent hoger liggen dan je zomerse dynamische tarieven is gewoon niet handig, en dat is wat er gebeurde.
Ah sorry check. Ik snap je.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_209910549
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat jij zeker weten geen 75" OLED hebt is omdat die er niet zijn (volgens Tweakers) :+ tenminste, niet in de laatste X aantal jaar, en als ie er eerder wél was is ie inmiddels zo oud dat je die beter kunt vervangen want geheid dat je daar meer mee bespaart in verbruik dan een lager tarief. :P
Mijn 65" neo qled 8k tv geeft mij wel een beeld hoeveel pijn een moderne tv in 8k met hdr kan doen 🤣
pi_209910558
quote:
99s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:42 schreef Nizno het volgende:
Ik deed het zelfs in 2021 nog. Vijf jaar geketend :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 16-07-2023 10:14:35 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209910574
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarover dan??

.
Omdat je op basis van helemaal niks loopt te verkondigen dat de gasprijs misschien in de winter wel weer naar de 2.34 gaat. Ook zo'n lekker random bedrag :D Het zou theoretisch kunnen hoor, maar als je zo redeneert moet je eigenlijk alles afbakenen. Alles in je leven gelijk maximaal laten verzekeren want je weet tenslotte maar nooit :) . Ja daaaag.

quote:
Deze dame snapt het iig wel met een energierekening van minus 25 per maand
Is een keuze persoonlijk investeer ik liever in plezier en een goede gezondheid kun je ook niet afkopen. Verder dan een paar zonnepanelen zal het niet komen, al kan dat verder ook niet hier :P
blablablabla
pi_209910600
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 22:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
OLED goden. Jammer dat ze zoveel verbruiken.
blablablabla
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 23:33:00 #256
16180 crew  CoolGuy
pi_209910825
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:15 schreef Elan het volgende:

[..]
OLED goden. Jammer dat ze zoveel verbruiken.
Ja, maar een 75" OLED is er niet zegt tweakers.
pi_209910863
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
77 wel..
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 23:39:33 #258
16180 crew  CoolGuy
pi_209910927
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
77 wel..
Dat weet ik, want die heb ik in de woonkamer. Maar zelfs die heeft sinds ie hangt in september 2021 tot nu pas 158 kWh verbruikt.
pi_209910965
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wij hebben 65 OLED en 75 QLED maar volgens mij verbruikt die OLED meer.
blablablabla
pi_209910998
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
77 wel..
Bohhhh die van LG wat een beest is dat _O_
blablablabla
pi_209911016
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat weet ik, want die heb ik in de woonkamer. Maar zelfs die heeft sinds ie hangt in september 2021 tot nu pas 158 kWh verbruikt.
Je hebt het natuurlijk veel te druk met opscheppen op internet om nog tv te kijken.
blablablabla
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 23:49:01 #262
16180 crew  CoolGuy
pi_209911063
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hebt het natuurlijk veel te druk met opscheppen op internet om nog tv te kijken.
Nou nee, dan zou ik hoog van de toren blazen over 4ct verschil bijvoorbeeld.
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 23:50:15 #263
16180 crew  CoolGuy
pi_209911077
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Wij hebben 65 OLED en 75 QLED maar volgens mij verbruikt die OLED meer.

Afstelling doet een hele hoop. Op de slaapkamer hebben we een 65" oled en die heeft minder verbruikt dan de 77 in hetzelfde tijdsbestek, maar in verhouding staat de tv op de slaapkamer meer aan dan in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 23:52:29 #264
16180 crew  CoolGuy
pi_209911110
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Bohhhh die van LG wat een beest is dat _O_
In principe is/was elke OLED tv een LG tv omdat zij als enigen de panelen fabriceren. Dat Sony bv daar dan een tv omheen bouwde is leuk, maar het paneel was LG.
pi_209911139
Volgens mij hebben die computers samen een theoretisch verbruik van 1 kWh :') _O-

Exclusief schermen.

Er was toch ook sprake dat het electriciteitsnet overbelast dreigde te raken? Of gold dat alleen voor het toelaten nieuwe aansluitingen op het net?
blablablabla
pi_209911227
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou nee, dan zou ik hoog van de toren blazen over 4ct verschil bijvoorbeeld.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Zolang er hier een shitload aan users met een negatief verbruik zijn zou ik zoiets natuurlijk nooit posten om op te scheppen.

Ik kijk gewoon zo van elke euro die niet naar die oplichters gaat is er eentje. Niet wie de langste e-piemel heeft qua besparingen of lage energierekening. Alsjeblieft zeg _O-
blablablabla
  zondag 16 juli 2023 @ 00:05:13 #267
492360 COVID-19
Haters make me stronger
pi_209911262
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 00:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Zolang er hier een shitload aan users met een negatief verbruik zijn zou ik zoiets natuurlijk nooit posten om op te scheppen.

Ik kijk gewoon zo van elke euro die niet naar die oplichters gaat is er eentje. Niet wie de langste e-piemel heeft qua besparingen of lage energierekening. Alsjeblieft zeg _O-
Iedereen wil als coolgjy zin.
Op woensdag 19 juli 2023 20:07 schreef Mortaxx het volgende:
stop eens met die kneus te quoten
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 00:08:50 #268
16180 crew  CoolGuy
pi_209911304
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 00:01 schreef Elan het volgende:

[..]

Zei je, om vervolgens in dezelfde post anderen te beschuldigen van oplichter zijn. Zoals de waard is...

Ah, het gaat je niet om je eigen portemonnee, maar om de energieleverancier een hak te zetten. Die invalshoek hadden we inderdaad nog niet gehad.
  zondag 16 juli 2023 @ 00:48:44 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209911566
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:12 schreef Elan het volgende:

[..]
Omdat je op basis van helemaal niks loopt te verkondigen dat de gasprijs misschien in de winter wel weer naar de 2.34 gaat. Ook zo'n lekker random bedrag :D Het zou theoretisch kunnen hoor, maar als je zo redeneert moet je eigenlijk alles afbakenen. Alles in je leven gelijk maximaal laten verzekeren want je weet tenslotte maar nooit :) . Ja daaaag.
[..]
Is een keuze persoonlijk investeer ik liever in plezier en een goede gezondheid kun je ook niet afkopen. Verder dan een paar zonnepanelen zal het niet komen, al kan dat verder ook niet hier :P
Nee, dat verkondig ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je niet moet gaan janken ALS de gasprijs in de winter ¤ 2,34 is, of ¤ 1,85 of wat dan ook.
Dat is iets totaal anders dan roepen dat de gasprijs in de winter zo hoog zal zijn, want in tegenstelling tot jou, met je "De prijzen blijven wel dalen", heb ik niet de illusie dat ik kan voorspellen hoe hoog de prijzen over 6 maanden zijn.
Al was het alleen al omdat ik nu nog geen flauw idee heb hoe de wereld er dan uitziet.

Dus niet doen alsof ik gezegd heb dat ze over een half jaar wel hoog zullen zijn, want dat heb ik niet gezegd, waar jij wel geroepen hebt dat je verwacht dat ze gaan dalen.
Ik verwacht nog helemaal niets, ik stel alleen maar dat je niet moet gaan janken als ze toch hoog blijken te zijn in de winter.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209911644
Het “leven” wordt noooooit goedkoper op alle fronten!
pi_209911651
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 00:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat verkondig ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je niet moet gaan janken ALS de gasprijs in de winter ¤ 2,34 is, of ¤ 1,85 of wat dan ook.
Dat is iets totaal anders dan roepen dat de gasprijs in de winter zo hoog zal zijn, want in tegenstelling tot jou, met je "De prijzen blijven wel dalen", heb ik niet de illusie dat ik kan voorspellen hoe hoog de prijzen over 6 maanden zijn.
Al was het alleen al omdat ik nu nog geen flauw idee heb hoe de wereld er dan uitziet.

Dus niet doen alsof ik gezegd heb dat ze over een half jaar wel hoog zullen zijn, want dat heb ik niet gezegd, waar jij wel geroepen hebt dat je verwacht dat ze gaan dalen.
Ik verwacht nog helemaal niets, ik stel alleen maar dat je niet moet gaan janken als ze toch hoog blijken te zijn in de winter.
Ah je noemt een specifiek bedrag maar je bedoelde het generiek. Natuurlijk. Hoe kan het ook anders.
Hoe dan ook zou het los van een ander zijn contractvorm een zeer pessimistisch scenario zijn als we daadwerkelijk weer prijzen boven de 2 euro zouden gaan zien op korte termijn.

Waarbij je energierekening wellicht nog wel de minste zorg is. Als je ziet welke impact de energieprijzen op andere zaken hebben/hadden (met name boodschappen) is de kans op een stevige recessie dan wel bijzonder groot. Nu zullen mensen gokken op de overheid onverstandig vinden maar het lijkt me sterk dat er dan niet wederom met stimuli gewerkt gaat worden om de tarieven te drukken.
blablablabla
pi_209911658
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 01:15 schreef AnneX het volgende:
Het “leven” wordt noooooit goedkoper op alle fronten!
Correct maar over de vorm kun je discussiëren aangezien de welvaart elk decennium opnieuw weer een vlucht naar boven lijkt te nemen. We gaan toch niet minder op vakantie terwijl de energie aanzienlijk duurder is dan dezelfde periode vorig jaar.
blablablabla
pi_209911674
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 00:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, het gaat je niet om je eigen portemonnee, maar om de energieleverancier een hak te zetten. Die invalshoek hadden we inderdaad nog niet gehad.
Gelul natuurlijk want jij heb je hut uiteindelijk ook niet verduurzaamd om deze of gene een hak te zetten. Tenminste: Dat mag ik toch hopen.
Uiteindelijk willen we allemaal zo'n voordelig mogelijke situatie. Vergeet ook niet dat bijna de helft van je tarieven uit belastingen bestaan. M.a.w
bij hoge prijzen kan de overheid extra BTW bijschrijven en als de prijzen dalen zullen ze ze zwaarder belasten. En die mogen de energieboeren dan gewoon doorrekenen, ook als je je prijzen voor 3 jaar hebt vastgezet. Want dat staat in de kleine lettertjes.
blablablabla
pi_209912542
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:23 schreef Elan het volgende:

[..]
De prijzen nu ja, die prijzen gaan natuurlijk nog veel verder naar beneden toe daar kan je de klok op gelijk zetten.

Vind het vooral sneu dat energiereuzen mensen zo bang lopen te maken en ze in langjarige dure contracten proberen te lokken. Terwijl zij dondersgoed weten dat de prijzen zullen zakken. Onder het mom van zekerheid, terwijl alle belastingen niet vast liggen. Je loopt dus het risico dubbel genaaid te worden als gas en elektriciteit straks goedkoper gaat worden met je vaste contract. Want dan zullen de belastingen onherroepelijk stijgen. Zoals we dat nu ook met brandstof zien.
Realiseer je wél dat de prijzen kúnnen stijgen. Vorig jaar augustus stond de kale stroomprijs op bijna 45 cent. Kaal he, kwam alles nog bij én was de belasting lager.
Wij zitten zakelijk dynamisch en ik heb daar écht spijt van. Was ook heel de bedoeling niet maar toen we er een derde bedrijf bijkochten en ik die bij onze energieboer aanmeldde, wilden ze eerst 5k borg zien. Toen heb ik alles opgezegd en vond man dynamisch wel handig :X
Maar jouw verbruik komt in de buurt van wat wij bij één zaak verbruiken. Het ziet er nú misschien goed uit, maar het kan dus ook omhoog.

Maargoed, dynamisch is handig als de prijzen laag zijn maar níet in deze maffe tijd waarin er maar iets hoeft te gebeuren en de prijzen stijgen sky high.

*Zegt iemand die blij is het thuis voor 1 jaar vastgezet te hebben.

En dan te bedenken dat ik in 2015 nog geen 10 cent incl. per kwh betaalde :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 10:17:44 #275
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209913347
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:07 schreef Mushanga71 het volgende:

Ja dat haal je nu niet meer.
de energiebelasting alleen al is ¤ 0,15245/kWh op stroom nu :'(
pi_209913672
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:17 schreef Nizno het volgende:

[..]
Ja dat haal je nu niet meer.
de energiebelasting alleen al is ¤ 0,15245/kWh op stroom nu :'(
Nou, dát. De kale stroomprijs nu is 6,5 cent maar maar dat komt er nog bovenop :{
If they say
pi_209913675
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:07 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Realiseer je wél dat de prijzen kúnnen stijgen. Vorig jaar augustus stond de kale stroomprijs op bijna 45 cent. Kaal he, kwam alles nog bij én was de belasting lager.
Wij zitten zakelijk dynamisch en ik heb daar écht spijt van. Was ook heel de bedoeling niet maar toen we er een derde bedrijf bijkochten en ik die bij onze energieboer aanmeldde, wilden ze eerst 5k borg zien. Toen heb ik alles opgezegd en vond man dynamisch wel handig :X
Maar jouw verbruik komt in de buurt van wat wij bij één zaak verbruiken. Het ziet er nú misschien goed uit, maar het kan dus ook omhoog.

Maargoed, dynamisch is handig als de prijzen laag zijn maar níet in deze maffe tijd waarin er maar iets hoeft te gebeuren en de prijzen stijgen sky high.

*Zegt iemand die blij is het thuis voor 1 jaar vastgezet te hebben.

Of anders wel:

Kosten gaslevering door Nuon, afrekening maart 2015:

Nuon Gas 828 m³:

Omgerekend verbruik (x 1,006): 833 m³ ¤ 0,332857 = ¤ 277,27

Nuon Gas vastrecht 347 dagen ¤ 0,101902 = ¤ 35,36

Regiotoeslag gaslevering 833 m³ ¤ 0,007100 = ¤ 5,91

Totaal = ¤ 318,54

Belastingen en toeslagen:

Energiebelasting Gas 833 m³ ¤ 0,190012 = ¤ 158,28
Opslag duurzame energie Gas 833 m³ ¤ 0,005606 = ¤ 4,67

Totaal = ¤ 162,95

Netwerkkosten:

Stedin G6 minder dan 4000 m3 347 dagen ¤ 0,376340 = ¤ 130,59

Totaal = ¤ 130,59

+ ¤ 318,54
+ ¤ 162,95
+ ¤ 130,59
--------------
= ¤ 612,08 (/833 = ¤ 0,734789 per m³)

Voor de grap ook de afrekening van elektra erbij geplakt:

Kosten elektriciteitslevering door Nuon, afrekening maart 2015:

Nuon Stroom hoog 1.092 kWh ¤ 0,072463 =¤ 79,13

Nuon Stroom laag 872 kWh ¤ 0,057477 = ¤ 50,12

Nuon Stroom vastrecht 347 dagen ¤ 0,088444 = ¤ 30,69

Totaal = ¤ 159,94

Energiebelasting Elektriciteit 1.964 kWh ¤ 0,118702 = ¤ 233,13

Opslag duurzame energie Elektriciteit 1.964 kWh ¤ 0,002536 = ¤ 4,98

Teruggave Energiebelasting 347 dagen ¤ 0,870058 = ¤ 301,91 -

Totaal = - ¤ 63,80

Netwerkkosten:

Stedin 3 x 25 ampère 347 dagen ¤ 0,548818 = ¤ 190,44

Totaal = ¤ 190,44

+ ¤ 159,94
- ¤ 63,80
+ ¤ 190,44
--------------
= ¤ 286,58 (/1964 = ¤ 0,145916 per kWh)
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 10:47:29 #278
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209913723
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:43 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Of anders wel:

Nuon Gas 828 m³:

Totaal = ¤ 318,54

Totaal = ¤ 162,95

Netwerkkosten:

Totaal = ¤ 130,59

+ ¤ 318,54
+ ¤ 162,95
+ ¤ 130,59
--------------

Totaal = ¤ 159,94

Totaal = - ¤ 63,80

Netwerkkosten:

Totaal = ¤ 190,44

+ ¤ 159,94
- ¤ 63,80
+ ¤ 190,44
--------------

als je de dagkosten ook door je verbruik gaat delen dan kom ik hoger uit. Want minder verbruik.

sowieso had ik in 2015 geen eigen energiecontract
pi_209913780
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:47 schreef Nizno het volgende:

[..]
als je de dagkosten ook door je verbruik gaat delen dan kom ik hoger uit. Want minder verbruik.

Verkeerde quote :')
If they say
pi_209913805
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:43 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Of anders wel:

Nuon Gas 828 m³:

Totaal = ¤ 318,54

Totaal = ¤ 162,95

Netwerkkosten:

Totaal = ¤ 130,59

+ ¤ 318,54
+ ¤ 162,95
+ ¤ 130,59
--------------

Totaal = ¤ 159,94

Totaal = - ¤ 63,80

Netwerkkosten:

Totaal = ¤ 190,44

+ ¤ 159,94
- ¤ 63,80
+ ¤ 190,44
--------------

Kun je nagaan, de kwh prijs was, inclusief, toen goedkoper dan de vaste kosten nu. Het is echt bizar.
Gasprijs vaste kosten nu zijn al 65 cent. Die prijzen van toen komen echt nooit meer terug :{

Ik zat met mijn 10 cent trouwens wat te laag. Liander moest daar nog bij komen want dat wordt zakelijk apart berekend, maar dan nog. Tis bizar.
If they say
pi_209914007
Deze periode: juni 2015
Aantal kWh Tarief
¤ 237,64 ¤ 0,05428 4.378 Piek
¤ 105,57 ¤ 0,04017 2.628 Dal
¤ 360,81 ¤ 0,05150 7.006 Energiebelasting schijf 2
¤ 25,00 Vastrecht
¤ 25,99- Heffingskorting
Subtotaal
¤
703,03 Af: voorschot juni 2015
¤ 559,50-
¤ 143,53
BTW ¤ 30,14
Totaal ¤173,67

703,03 / 7006 = 0.1003

Toch 10 cent, daarna hebben ze het gesplitst (vanaf 2016). We hadden toen steeds een contract voor 2 jaar, vaste stroomprijzen maar wel elke maand de afrekening van het werkelijke verbruik.
If they say
pi_209914174
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:47 schreef Nizno het volgende:

quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:53 schreef Mushanga71 het volgende:

Kun je nagaan, de kwh prijs was, inclusief, toen goedkoper dan de vaste kosten nu. Het is echt bizar.
Gasprijs vaste kosten nu zijn al 65 cent. Die prijzen van toen komen echt nooit meer terug :{

Ik zat met mijn 10 cent trouwens wat te laag. Liander moest daar nog bij komen want dat wordt zakelijk apart berekend, maar dan nog. Tis bizar.
Het klopt, ik heb alle kostenposten opgeteld en gedeeld door het totaal aan verbruikseenheden, links of rechtsom betaal je er toch voor.

Zelf heb ik begin juni een 3 jarig contract bij Eneco afgesloten, ik wilde rust nadat ik de kosten voor ons in november 2022 tot en met februari 2023 zowat zag exploderen.

Wat helemaal schrikbarend is is het volgende:

apr 2014 ¤ 150,00 mei 2014 ¤ 150,00 jun 2014 ¤ 150,00 jul 2014 ¤ 150,00
aug 2014 ¤ 150,00 sep 2014 ¤ 150,00 okt 2014 ¤ 150,00 nov 2014 ¤ 150,00
dec 2014 ¤ 150,00 jan 2015 ¤ 150,00 feb 2015 ¤ 150,00 mrt 2015 ¤ 150,00

Totaal ¤ 1.800,00
Door u te ontvangen ¤ 712,63

Afgelopen maart bij de afrekening kregen we nog een "vette" ¤ 22,00 terug! :')
pi_209914315
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:15 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
[..]
Het klopt, ik heb alle kostenposten opgeteld en gedeeld door het totaal aan verbruikseenheden, links of rechtsom betaal je er toch voor.

Zelf heb ik begin juni een 3 jarig contract bij Eneco afgesloten, ik wilde rust nadat ik de kosten voor ons in november 2022 tot en met februari 2023 zowat zag exploderen.

Wat helemaal schrikbarend is is het volgende:

apr 2014 ¤ 150,00 mei 2014 ¤ 150,00 jun 2014 ¤ 150,00 jul 2014 ¤ 150,00
aug 2014 ¤ 150,00 sep 2014 ¤ 150,00 okt 2014 ¤ 150,00 nov 2014 ¤ 150,00
dec 2014 ¤ 150,00 jan 2015 ¤ 150,00 feb 2015 ¤ 150,00 mrt 2015 ¤ 150,00

Totaal ¤ 1.800,00
Door u te ontvangen ¤ 712,63

Afgelopen maart bij de afrekening kregen we nog een "vette" ¤ 22,00 terug! :')
Daarom thuis ook maar vastgezet. Telkens als de prijzen stegen, kreeg Vattenfall het voor elkaar om het gehele jaar met de prijs van dan te berekenen. Op een gegeven moment zat ik op ruim 9600 euro op jaarbasis, met het duurste tarief 8)7
Onder de streep heb ik ongeveer 380 per maand betaald en kreeg ik ook zoiets terug. Maar die stress telkens... Heb dat met de bedrijven al genoeg, dus nu thuis rust voor een jaar gekocht :Y
If they say
pi_209914622
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:29 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Daarom thuis ook maar vastgezet. Telkens als de prijzen stegen, kreeg Vattenfall het voor elkaar om het gehele jaar met de prijs van dan te berekenen. Op een gegeven moment zat ik op ruim 9600 euro op jaarbasis, met het duurste tarief 8)7
Onder de streep heb ik ongeveer 380 per maand betaald en kreeg ik ook zoiets terug. Maar die stress telkens... Heb dat met de bedrijven al genoeg, dus nu thuis rust voor een jaar gekocht :Y
Slim! Rust in de toko is ook wat waard, al is het jammer dat ze ons zover hebben gekregen.

Ik kijk nog steeds zo af en toe bij Eneco wat de tarieven doen, begin juni bij het ondertekenen van het contract kwam ik op een maandbedrag uit van 147, nog iets en ondertussen staat het met dezelfde verbruikscijfertjes al op 166, nog iets. (Inclusief vaste kosten.)

De prijzen zijn toen in een week of twee omhoog gegaan en daarna niet meer gezakt bij Eneco, het volgende konijn wat ze uit de hoge hoed trokken was dat er maar een maximaal aantal contracten konden worden afgesloten want markt en bla, bla, :7 (Toevallig ook op het moment dat de marktprijzen voor energie weer wat aan het zakken waren. :') )

Ik las afgelopen week dat het grote gasveld van Noorwegen wat in onderhoud lag weer is gaan produceren, mijn verwachting is dat deze verhoging in productie wel weer wat van de tarieven gaat afsnoepen, maar langzaam en mondjesmaat zodat de tarieven niet lager komen te liggen dan begin juni.

Er hoeft straks maar een zeemeeuw vlak langs de brug van zo'n LNG tanker te vliegen, of zo'n LNG terminal wordt geblokkeerd door een troep met levensgevaarlijke zeeleeuwen, en de markt schrikt dan weer zo hard dat de prijzen stijgen en poef de energiereuzen volgen dezelfde tactiek als de brandstofproducenten... :+

Het enige waar ik nu zelf op moet letten is dat ik nu bij een lange echt koude winterperiode het gas zelf niet ongebreideld ga laten stromen, want het verbruik is in de laatste 2 jaren door de kortere winterperiodes ook minder geworden en op die m3 zijn de huidige maandbedragen mede gebaseerd.

Dus per 1 augustus met een gerust hart de overstap naar Eneco :lijstje: en dan nog even afwachten hoe overzichtelijk Vattenfall het voor mij gaat maken.

Het zal wel meevallen want ik hou zelf ook alles bij, ingelegde maandbedragen vanaf maart tot nu toe min de verbruikkosten op de energierapport vanaf maart tot nu toe, alleen lopen die bij Vattenfall van de 1e tot de 1e en ons contact van de 15e tot de 15e dus daar zit nog een klein verschil in, ik verwacht een eindafrekening van ongeveer ook weer een ¤ 150,00...
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 11:59:30 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_209914626
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:29 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dit is wel bijzonder, want ik heb in dit topic begrepen dat blijkbaar niemand dit doet, want de groep mensen die rust willen en verzekerd willen zijn dat ze niet in de situatie van vorig jaar komen, en dat belangrijker vinden dan de allerlaagste tarieven, die bestaat niet. 8)7

Nou, dat fabeltje kan dus ook weg (dat kon het al, want ook ik vind rust belangrijker).

Maar ja, over tijd heen zijn de prijzen gestegen ja. 2015 is natuurlijk ook al 8 jaar geleden, en de wereld verandert helaas.
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 12:04:06 #286
16180 crew  CoolGuy
pi_209914670
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:59 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Slim! Rust in de toko is ook wat waard, al is het jammer dat ze ons zover hebben gekregen.

Ik kijk nog steeds zo af en toe bij Eneco wat de tarieven doen, begin juni bij het ondertekenen van het contract kwam ik op een maandbedrag uit van 147, nog iets en ondertussen staat het met dezelfde verbruikscijfertjes al op 166, nog iets. (Inclusief vaste kosten.)

De prijzen zijn toen in een week of twee omhoog gegaan en daarna niet meer gezakt bij Eneco, het volgende konijn wat ze uit de hoge hoed trokken was dat er maar een maximaal aantal contracten konden worden afgesloten want markt en bla, bla, :7 (Toevallig ook op het moment dat de marktprijzen voor energie weer wat aan het zakken waren. :') )

Ik las afgelopen week dat het grote gasveld van Noorwegen wat in onderhoud lag weer is gaan produceren, mijn verwachting is dat deze verhoging in productie wel weer wat van de tarieven gaat afsnoepen, maar langzaam en mondjesmaat zodat de tarieven niet lager komen te liggen dan begin juni.

Er hoeft straks maar een zeemeeuw vlak langs de brug van zo'n LNG tanker te vliegen, of zo'n LNG terminal wordt geblokkeerd door een troep met levensgevaarlijke zeeleeuwen, en de markt schrikt dan weer zo hard dat de prijzen stijgen en poef de energiereuzen volgen dezelfde tactiek als de brandstofproducenten... :+

Het enige waar ik nu zelf op moet letten is dat ik nu bij een lange echt koude winterperiode het gas zelf niet ongebreideld ga laten stromen, want het verbruik is in de laatste 2 jaren door de kortere winterperiodes ook minder geworden en op die m3 zijn de huidige maandbedragen mede gebaseerd.

Dus per 1 augustus met een gerust hart de overstap naar Eneco :lijstje: en dan nog even afwachten hoe overzichtelijk Vattenfall het voor mij gaat maken.

Het zal wel meevallen want ik hou zelf ook alles bij, ingelegde maandbedragen vanaf maart tot nu toe min de verbruikkosten op de energierapport vanaf maart tot nu toe, alleen lopen die bij Vattenfall van de 1e tot de 1e en ons contact van de 15e tot de 15e dus daar zit nog een klein verschil in, ik verwacht een eindafrekening van ongeveer ook weer een ¤ 150,00...
Ik ben ook naar Eneco over gestapt, maar dat was vooral omdat Engie me vertelde dat ik geen vast contract meer kon krijgen bij hun toen ik belde toen mijn 3 jarige contract afliep. De reden daarvoor was dat ik meer teruglever dan ik verbruik.

Oke nou dan niet, ga ik ergens anders heen joh (is Eneco geworden dus). En toen zat ik in de bedenktijd van Eneco en toen werd ik gebeld door Engie met 'goed nieuws' want ze mochten me een vast contract aanbieden voor een jaar. Ik zeg ja leuk, maar een paar weken kon dat nog niet. Jawel hoor. Nee hoor, uw collega vertelde me dat aan de telefoon, want anders was ik helemaal niet gewisseld (want gedoe, andere app, etc).

Nu was Engie ook duurder dan Eneco, maar als je meer terug levert dan afneemt maakt dat dus niets uit, al kost een kWh 2 euro, dus mijn voorkeur was blijven zitten, maar als je me eerst verteld dat een vast contract niet mogelijk is bij jullie waardoor ik een overstap maak om me vervolgens te bellen dat het wél kan, ja, te laat joh, volgend jaar wellicht weer beter.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 12:09:51 #287
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209914730
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:59 schreef CoolGuy het volgende:
Maar ja, over tijd heen zijn de prijzen gestegen ja. 2015 is natuurlijk ook al 8 jaar geleden, en de wereld verandert helaas.
dat klopt maar laten we niet vergeten

quote:
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 01-07-2022 t/m 31-12-2022 ¤ 0,04010
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 01-07-2022 t/m 31-12-2022 ¤ 0,03325
(dit was ivm de 9% ipv 21% btw)
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 22-03-2022 t/m 30-06-2022 ¤ 0,04452
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 22-03-2022 t/m 30-06-2022 ¤ 0,03691
De energiebelasting en ODE samen was 0,08143 in 2022 met 21% BTW er bij in

En dan valt de ODE weg want dat kon wel met de Energiebelasting gedekt worden blabla....
quote:
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 01-01-2023 t/m 21-03-2023 ¤ 0,15245
Voor elektra alleen al een (bijna) verdubbeling
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 12:12:18 #288
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209914753
Voor gas valt dat op gelukkig wel mee

quote:
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 22-03-2022 t/m 30-06-2022 ¤ 0,43950
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 22-03-2022 t/m 30-06-2022 ¤ 0,10467
samen 0,54417
quote:
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 01-01-2023 t/m 21-03-2023 98 m3 x ¤ 0,59266 = ¤ 58,08
pi_209914772
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben ook naar Eneco over gestapt, maar dat was vooral omdat Engie me vertelde dat ik geen vast contract meer kon krijgen bij hun toen ik belde toen mijn 3 jarige contract afliep. De reden daarvoor was dat ik meer teruglever dan ik verbruik.

Oke nou dan niet, ga ik ergens anders heen joh (is Eneco geworden dus). En toen zat ik in de bedenktijd van Eneco en toen werd ik gebeld door Engie met 'goed nieuws' want ze mochten me een vast contract aanbieden voor een jaar. Ik zeg ja leuk, maar een paar weken kon dat nog niet. Jawel hoor. Nee hoor, uw collega vertelde me dat aan de telefoon, want anders was ik helemaal niet gewisseld (want gedoe, andere app, etc).

Nu was Engie ook duurder dan Eneco, maar als je meer terug levert dan afneemt maakt dat dus niets uit, al kost een kWh 2 euro, dus mijn voorkeur was blijven zitten, maar als je me eerst verteld dat een vast contract niet mogelijk is bij jullie waardoor ik een overstap maak om me vervolgens te bellen dat het wél kan, ja, te laat joh, volgend jaar wellicht weer beter.
Mijn ouders zaten vroeger al bij voorloper van Eneco, naderhand bij Eneco en ik zelf had ook mijn eerste contracten bij Eneco, toen ik introk bij mijn partner zat zij al jaren bij Nuon/Vattenfall en dat contract hebben we meegenomen naar ons huidige huis.

Ik ben zelf niet zo'n overstapper en had in principe dan ook graag bij Vattenfall willen blijven alleen lagen de tarieven bij Eneco een 10-12% voordeliger, dit in combinatie dat ik eigenlijk zelf eerder best tevreden over Eneco was zijn we overgestapt.

En toen kwam Vattenfall ook nog met een bericht dat ze het jammer vonden en ik maar eens moest bellen om te kijken of ik niet alsnog wilde blijven, dat heb ik niet meer gedaan want als ze echt wilde dat ik bleef dan hadden ze gelijk een scherpe aanbieding moeten doen die het aanbod van Eneco teniet zou doen. :Y
pi_209914879
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:59 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Ik heb altijd variabel gezeten, zonder problemen. Maar door al die toestanden ga je idd nadenken wat het verstandigst is :Y
En ik heb geen zin om me te moeten afvragen of ik de droger aan zal doen omdat het dan zoveel kost. Ik betaal nu een vast bedrag en vattenfall heeft die hoger gezet dan mijn vorige gebruik. Helemaal goed, hoef ik nog minder op te letten :D

Dat las ik ook ja, dat ze maar voor zoveel contracten inkopen en daarna moet je wachten tot de volgende ronde waarna de prijzen kúnnen zakken maar zeker ook stijgen. Dat zie je nu maar weer bij eneco. Ik ga niet meer kijken bij Vattenfall. Ik heb gekozen en daar doe ik het mee :)

quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is wel bijzonder, want ik heb in dit topic begrepen dat blijkbaar niemand dit doet, want de groep mensen die rust willen en verzekerd willen zijn dat ze niet in de situatie van vorig jaar komen, en dat belangrijker vinden dan de allerlaagste tarieven, die bestaat niet. 8)7

Nou, dat fabeltje kan dus ook weg (dat kon het al, want ook ik vind rust belangrijker).

:D
Weet je wat het kutte van dynamisch is? Terug naar vast. Als de prijzen zo vreselijk stijgen, dan betaal je vast óók de hoofdprijs plus nog een beetje. Het lijkt goedkoper maar dat is het onder de streep niet echt.
Ik heb mijn zakelijke jaarverbruik ingevuld en heb snel de site gesloten. Want wat ik nú vast zou moeten betalen... :'( Dus wij zitten voorlopig nog wel vast aan dynamisch :')
If they say
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 12:35:39 #291
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209914951
Ik zie trouwens de verbruiken van PieterCornelis en Mushanga71
en wil er daarom nog eens in gooien

quote:
99s.gif Op zondag 9 juli 2023 19:35 schreef Nizno het volgende:
ow en een ding voor mensen zonder zonnepanelen om eens naar te gaan kijken, als je dubbel tarief hebt. Hoe veel verbruik je dan in het dag/normaal/piek tarief en hoeveel in het dal/laag tarief?
als je meer in de normaal gebruikt dan kun je sowieso beter over gaan naar enkel.
Zit je wel meer in de dal, kijk dan even of het verbruik in de dal dan genoeg is om dat uit te laten kunnen.
Ik zie namelijk bij beiden dat er in de normaaluren minder gebruik is dan in de daluren.
waardoor enkel tarief gewoon gunstiger is.
pi_209914961
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:09 schreef Nizno het volgende:

[..]
dat klopt maar laten we niet vergeten
[..]
De energiebelasting en ODE samen was 0,08143 in 2022 met 21% BTW er bij in

En dan valt de ODE weg want dat kon wel met de Energiebelasting gedekt worden blabla....
[..]
Voor elektra alleen al een (bijna) verdubbeling
Belachelijk toch? Elektra zelf valt mee, maar al die heffingen :'( En die waren er in 2015 een stuk minder.
If they say
pi_209914999
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:35 schreef Nizno het volgende:
Ik zie trouwens de verbruiken van PieterCornelis en Mushanga71
en wil er daarom nog eens in gooien
[..]
Ik zie namelijk bij beiden dat er in de normaaluren minder gebruik is dan in de daluren.
waardoor enkel tarief gewoon gunstiger is.
Het piek en daltarief wat ik nu betaal wordt volgens mij op 1 hoop gegooid want dat staat niet uitgesplitst op de factuur.
Die van 2015, toen betaalden we wél piek en dal.
Dat was zakelijk.

Ik kon vorig jaar (thuis) via vattenfall zien wat het verschil tussen enkel en dubbeltarief was, met mijn verbruik én kosten. Toen kwam piek en dal op precies 10 cent goedkoper uit _O-
Heb het gelaten bij enkel. Ik was en droog wanneer het mij uitkomt en niet wanneer het daltarief is. Moet er niet aan denken daar rekening mee te houden 😖
If they say
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 12:43:03 #294
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209915008
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:41 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Het piek en daltarief wat ik nu betaal wordt volgens mij op 1 hoop gegooid want dat staat niet uitgesplitst op de factuur.
Die van 2015, toen betaalden we wél piek en dal.

Ik kon vorig jaar via vattenfall zien wat het verschil tussen enkel en dubbeltarief was, met mijn verbruik én kosten. Toen kwam piek en dal op precies 10 cent goedkoper uit _O-
Heb het gelaten bij enkel. Ik was en droog wanneer het mij uitkomt en niet wanneer het daltarief is. Moet er niet aan denken daar rekening mee te houden 😖
Heel goed. Ik zie namelijk bij veel mensen dat ze het van oudsher nog op dubbel hebben staan en er nooit naar gekeken hebben en das gewoon zonde als je geen (ongerveer) 60% van je gebruik in de daluren hebt zitten
pi_209915037
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:43 schreef Nizno het volgende:

[..]
Heel goed. Ik zie namelijk bij veel mensen dat ze het van oudsher nog op dubbel hebben staan en er nooit naar gekeken hebben en das gewoon zonde als je geen (ongerveer) 60% van je gebruik in de daluren hebt zitten
Dubbel werkt alleen als je er rekening mee houdt en overdag niet thuis bent. Maar ik ben en overdag thuis én ik wil er geen rekening mee houden.
Maar was nieuwsgierig dus toen gekeken wat er verschil was. Zoals ik nu leef dus 10 cent :D
If they say
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2023 @ 12:49:03 #296
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_209915082
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:45 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dubbel werkt alleen als je er rekening mee houdt en overdag niet thuis bent. Maar ik ben en overdag thuis én ik wil er geen rekening mee houden.
Maar was nieuwsgierig dus toen gekeken wat er verschil was. Zoals ik nu leef dus 10 cent :D
zelfs toen ik 40u buitenshuis werkte kon het bij mij niet uit. Ik ga namelijk niet tot 23u wachten met TV kijken bijv en dan deed ik wel in de weekenden wassen en stofzuigen maar dat woog niet op tegen het feit dat de koelkast (met vriezer in 1) de hele dag een verbruik heeft en er een aantal apparaten zijn die gewoon een standby verbruik hebben.
pi_209915101
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:36 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Belachelijk toch? Elektra zelf valt mee, maar al die heffingen :'( En die waren er in 2015 een stuk minder.
Daarom zijn tarieven 3 jaar vast ook een farce. Je beschermt je weliswaar tegen een stijging van de kale stroom en gasprijs, maar alles wat de overheid de komende jaren bedenkt in hun hetze jegens fossiele brandstoffen ben je niet voor 'verzekerd' . Als de gasprijs laag blijft of verder daalt zullen onherroepelijk belastingen.omhoog gaan en vice versa.
blablablabla
pi_209915194
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:49 schreef Nizno het volgende:

[..]
zelfs toen ik 40u buitenshuis werkte kon het bij mij niet uit. Ik ga namelijk niet tot 23u wachten met TV kijken bijv en dan deed ik wel in de weekenden wassen en stofzuigen maar dat woog niet op tegen het feit dat de koelkast (met vriezer in 1) de hele dag een verbruik heeft en er een aantal apparaten zijn die gewoon een standby verbruik hebben.
En dan zou je juist zeggen dat dal goedkoper is. Zo zie maar dat het echt onzin is, dubbeltarief :Y

quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:51 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarom zijn tarieven 3 jaar vast ook een farce. Je beschermt je weliswaar tegen een stijging van de kale stroom en gasprijs, maar alles wat de overheid de komende jaren bedenkt in hun hetze jegens fossiele brandstoffen ben je niet voor 'verzekerd' . Als de gasprijs laag blijft of verder daalt zullen onherroepelijk belastingen.omhoog gaan en vice versa.
Nou, die gasprijs kan echt wel flink stijgen, dat hebben we gezien vorig jaar. Elektra dito en dat is nou net de reden om wel vast te zetten. De overheidsheffingen, die kunnen omhoog of omlaag (haha) en tuurlijk betaal je die dan alsnog. Maar de zekerheid weegt, voor mij en anderen, toch zwaarder dan de onzekerheid van een variabel of dynamisch contract.
Het is nogal een verschil of de gasprijs 1,26 is (wat ik nu betaal) of de 3,21 die ik betaalde (zonder prijsplafond) bij vattenfall. En die zorg heb ik nu niet meer, al zou de gasprijs 50 cent dalen, dan boeit me dat nu echt niet.
If they say
pi_209915293
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
stroom              gas

1-7-2016        0,1896               0,638
1-7-2017        0,1812               0,6243
1-1-2018        0,1921               0,6585
1-7-2018        0,195421             0,669868
1-1-2019        0,209094             0,805412
1-7-2019        0,20138              0,768991
1-1-2020        0,210419             0,84769
1-7-2020        0,207515             0,782229
1-1-2021        0,202742             0,778708
1-7-2021        0,21463              0,824567
1-1-2022        0,198476             1,258787
1-4-2022        0,227982             1,34264
1-7-2022        0,245593             1,476754
1-10-2022       0,352931             2,020773
1-1-2023        0,665186             3,219447
1-4-2023        0,398653             1,83073
1-7-2023        0,330046             1,330032

Ik had laatst een bestandje gemaakt met de variabele prijzen van vattenfall vanaf 2016. Dan is mijn gasprijs van 1,26 m3 en elektra van 0,30 kwh niet eens zo heel slecht.
Oké, het kan goedkoper maar zekerheid kent geen prijs ;)

Edit: ik krijg het niet goed uitelkaar getrokken want het is misschien wat onduidelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Nizno op 16-07-2023 13:47:13 (stiekem even je edit opgelost) ]
If they say
pi_209917705
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 13:10 schreef Mushanga71 het volgende:

[ code verwijderd ]

Ik had laatst een bestandje gemaakt met de variabele prijzen van vattenfall vanaf 2016. Dan is mijn gasprijs van 1,26 m3 en elektra van 0,30 kwh niet eens zo heel slecht.
Oké, het kan goedkoper maar zekerheid kent geen prijs ;)

Edit: ik krijg het niet goed uitelkaar getrokken want het is misschien wat onduidelijk.
Bizar eigenlijk.

Hoeveel % stijging is kale gasprijs en hoeveel % is belastingen?
blablablabla
pi_209919463
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 16:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Bizar eigenlijk.

Hoeveel % stijging is kale gasprijs en hoeveel % is belastingen?
Ik kan wél de kale prijzen erbij zetten, van alle jaren? Er zit ook regiotoeslag bij, netbeheerderskosten...
Dan doe ik alleen de kale prijzen, geeft ook een idee van de kosten.

En dit is de lapo. Aangezien ik wel weet hoe ik een topic open maar niet met de fipo erbij :@ kan iemand een nieuw deel openen?
If they say
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')