Is die drukkracht niet juist de reden van falen? Koolstofvezel is niet geschikt voor zulke drukkrachten. Dat wordt bijna volledig opgenomen door de epoxy.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zou de druk van het water tegen de endcaps niet volstaan om eventuele fouten in de lijmverbinding te compenseren? Op 3000m diepte worden de endcaps met ruim 14500 ton tegen de cilinder gedrukt, dat is 15 ton per cm van de omtrek.
Sommige subs gebruiken die druk om de verbinding waterdicht te houden, de Triton 36000/2 bvb (die tot de bodem van de Mariana Trench afdaalde) bestond uit twee titanium halve bollen met o-ringen ertussen.
Cyclisch belasten van de cylinder lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het porthole raam was blijkbaar van (polymethylmeth)acrylaat, ben ook benieuwd of dat het de implosie overleefd heeft.
Wat maakt het uit, zit je te pissen en inééns barst dat glaasje daar. Poef doodquote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Is die drukkracht niet juist de reden van falen? Koolstofvezel is niet geschikt voor zulke drukkrachten. Dat wordt bijna volledig opgenomen door de epoxy.
Daarnaast hebben ze natuurlijk ook geen scans van het materiaal uitgevoerd neem ik aan want dat kost geld. En van buiten zag het er nog goed uit volgens Henk uit de werkplaats
Tuurlijk maakt dat uit! In de techniek worden dit soort dingen als voorbeeld gebruikt hoe het dus niet moet (zouden politici eens moeten doenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:33 schreef Soury het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, zit je te pissen en inééns barst dat glaasje daar. Poef dood
Serieus ze stapte er zelf in he?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Tuurlijk maakt dat uit! In de techniek worden dit soort dingen als voorbeeld gebruikt hoe het dus niet moet (zouden politici eens moeten doen)zodat de fout niet nog een keer gemaakt wordt.
Ondanks dat Oceangate meermaals gewaarschuwd om dit concept niet te gebruiken hebben ze nu wel aangetoond dat regels er niet voor niets zijn. En dat ‘veiligheid staat innovatie in de weg’ een heul gevaarlijke uitspraak is
Beetje domheid, onwetendheid, roekeloosheid, maar vooral de schuld van zo’n CEO die ze zonder twijfel heeft gegarandeerd dat het veilig isquote:
Maar wat ik bedoel; het zal zeker als casus gebruikt worden om roekeloosheid aan te tonen zodat dit concept in ieder geval niet meer gebruikt wordtquote:
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.quote:
Het waren niet de minste die hem waarschuwde hè?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.
Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
4:45 - Zie ik daar naar "orbs" naar binnen vliegen? Dat er buiten van alles rond vliegt, dat snap ik, maar dat "orbs" dwars door het ruitje gaan, is TRU-waardig!quote:
Wat lul je nou man, die duikboot hing nog net niet van plakband aan elkaar. Dus ja, een complete gek. Als de gasten aan boord dit wisten en alsnog mee zijn gegaan waren die ook niet al te snugger.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.
Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
Kan je dat vergelijken. Nasa en pruts kneusquote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.
Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
In de overeenkomst staat zes keer het woord dood vermeld. Echter de CEO van Oceangate bleef volhouden dat een weg oversteken gevaarlijker was. Ik krijg het idee dat de mensen aan boord totaal niet bewust waren van de gevaren.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:48 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Wat lul je nou man, die duikboot hing nog net niet van plakband aan elkaar. Dus ja, een complete gek. Als de gasten aan boord dit wisten en alsnog mee zijn gegaan waren die ook niet al te snugger.
Dat zou goed kunnen hoor, vandaar mijn voorbehoud.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In de overeenkomst staat zes keer het woord dood vermeld. Echter de CEO van Oceangate bleef volhouden dat een weg oversteken gevaarlijker was. Ik krijg het idee dat de mensen aan boord totaal niet bewust waren van de gevaren.
Er is ook nog zoiets als common sense.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In de overeenkomst staat zes keer het woord dood vermeld. Echter de CEO van Oceangate bleef volhouden dat een weg oversteken gevaarlijker was. Ik krijg het idee dat de mensen aan boord totaal niet bewust waren van de gevaren.
Als je veel geld heb ben je onsterfelijk denk je.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:55 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als common sense.
Mijn ervaring in en met grote "risico" projecten is dat er altijd mensen zijn die waarschuwen en doorgaans niet bereid zijn om hun "deskundigheid" naar wel haalbare omstandigheden voor het projectdoel om te zetten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:45 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het waren niet de minste die hem waarschuwde hè?
Jij weet het en ik snap je denkinrichting die lijkt uit te gaan van zelfkennis.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:48 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Wat lul je nou man, die duikboot hing nog net niet van plakband aan elkaar. Dus ja, een complete gek. Als de gasten aan boord dit wisten en alsnog mee zijn gegaan waren die ook niet al te snugger.
Ja dat kan je zeker vergelijken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:49 schreef Soury het volgende:
[..]
Kan je dat vergelijken. Nasa en pruts kneus
Nogal cru, nu er statiegeld op blikjes bestaat.quote:
@veryquote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:09 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Nogal cru, nu er statiegeld op blikjes bestaat.
Met titanium heb je ook duur syntax schuim nodig voor het drijfvermogen las ik, dus carbonfiber scheelt blijkbaar op veel punten centjes.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:03 schreef BBach het volgende:
[..]
Nope, dat is niet de reden. De reden om voor koolstofvezel te gaan was o.a. om het gewicht te beperken bij transport over land. Hoger gewicht=hogere transportkosten.
In de handleiding van mijn lasapparaat staat ook dat het bindvliesontsteking en andere levensgevaarlijk risico's kan veroorzaken ? Dan maar niet gebruiken ?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In de overeenkomst staat zes keer het woord dood vermeld. Echter de CEO van Oceangate bleef volhouden dat een weg oversteken gevaarlijker was. Ik krijg het idee dat de mensen aan boord totaal niet bewust waren van de gevaren.
Aha, ik had effe uitgerekend hoe dik de wand van een holle bol maximaal kon zijn om nog te drijven. Bij staal is dat 4.44% van de straal, bij titanium 8%. NIet erg veel, en dat is voor een lege bol, zonder passagiers etc.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met titanium heb je ook duur syntax schuim nodig voor het drijfvermogen las ik, dus carbonfiber scheelt blijkbaar op veel punten centjes.
Ah ben jij er zo een. Het zijn niet een stel cavia's die je erin stopt he? 'dwarsligger/denkers'quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Mijn ervaring in en met grote "risico" projecten is dat er altijd mensen zijn die waarschuwen en doorgaans niet bereid zijn om hun "deskundigheid" naar wel haalbare omstandigheden voor het projectdoel om te zetten.
Dat waarschuwen tijdens een project heeft imo overigens wel degelijk een functie zodat de 'klacht' kan (en zeker zal) worden meegenomen om af te wegen. Het project en vraagt/vroeg de inzet van tal van allerlei betrokkenen.
Vereiste voor succes bij "exploratie" is dat mensen over (hun) persoonlijkheden kunnen heen stappen en niet met als doel obstructie plegen om dat zij zich niet gehoord voel(d)en. Neem bv de waarschuwing over dat raam en de constructie dat geenszins daarmee aantoonde dat het dus onveilig was.
Zelfs als en dat het ding in elkaar is geklapt, zegt mij dat feitelijk nog niets; hooguit dat er veel is uit te zoeken, te controleren en mogelijk dan te verbeteren is.
Ik heb in mijn projecten altijd graag constructieve dwarsliggers/denkers maar men moet niet gaan zeuren of daarmee veroorzaken dat iets in een gevorderd stadium niet (meer) kan. Hier zijn zonder enige twijfel risico's genomen en ik weiger aan te nemen dat die onbezonnen waren.
"Het is een experimenteel voertuig." Dat is wel een erg matige omschrijving voor een voertuig wat geen enkele certificering heeft en waarvan 38 experts aangeven dat het zeer twijfelachtig is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
In de handleiding van mijn lasapparaat staat ook dat het bindvliesontsteking en andere levensgevaarlijk risico's kan veroorzaken ? Dan maar niet gebruiken ?
Ik ga er vanuit dat de deelnemers zich zeker bewust waren van gevaren.
Wel 's mee geweest op een experimentele missie en dan - touché, je hebt gelijk - is deelname net even belangrijker dan dat je het niet redt. Het verschil van lopers en wachters.
Mwah, ze moesten een aantal waivers tekenen waarin duidelijk aangegeven werd dat het een experimenteel voertuig was zonder certificering en dat ze een risico liepen op verwonding en dodelijke ongevallen dus ik heb niet het idee dat ze het niet (konden) weten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
"Het is een experimenteel voertuig." Dat is wel een erg matige omschrijving voor een voertuig wat geen enkele certificering heeft en waarvan 38 experts aangeven dat het zeer twijfelachtig is.
Maar, de mensen die zoveel geld moeten betalen zal iets anders verteld zijn.
De 19-jarige was als de dood voor dit voertuig. Hoe kan het dan dat 'ie alsnog overstag is gegaan, vraag ik mij af.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mwah, ze moesten een aantal waivers tekenen waarin duidelijk aangegeven werd dat het een experimenteel voertuig was zonder certificering en dat ze een risico liepen op verwonding en dodelijke ongevallen dus ik heb niet het idee dat ze het niet (konden) weten.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De 19-jarige was als de dood voor dit voertuig. Hoe kan het dan dat 'ie alsnog overstag is gegaan, vraag ik mij af.
Als die waivers kort voor vertrek bij Oceangate getekend moesten worden ....
Heeft ie toch nog gelijk gekregenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De 19-jarige was als de dood voor dit voertuig. Hoe kan het dan dat 'ie alsnog overstag is gegaan, vraag ik mij af.
Als die waivers kort voor vertrek bij Oceangate getekend moesten worden ....
Eigenlijk moet het soortelijk gewicht van de gehele bol gelijk zijn aan dat van zeewater. Ander drijft ie en dat wil je niet bij een onderzeeërquote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Aha, ik had effe uitgerekend hoe dik de wand van een holle bol maximaal kon zijn om nog te drijven. Bij staal is dat 4.44% van de straal, bij titanium 8%. NIet erg veel, en dat is voor een lege bol, zonder passagiers etc.
Dan leek de logische optie iets aan de sub te bevestigen dat voor extra drijfvermogen zorgde, bvb tanks gevuld met olie (of een andere vloeistof met een dichtheid lager dan 1kg/dm³), of een omhulsel van polypropyleen, cis-polybutadiene, of een andere vaste stof met dichtheid < 1kg/dm³
Wat een gezwam. Dus ze weet niet dat haar broer en neef naar de Titanic gingen. Lekker closequote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:12 schreef roos94 het volgende:
Azmeh Dawood had tot maandagavond nog geen idee in welk avontuur haar broer en neef zich hadden gestort, vertelt ze voor haar huis in Amsterdam-Zuid. Dan krijgt ze ineens een appje van haar ex-echtgenoot die enorm meeleeft met het drama dat zich bij de Titanic afspeelt. Azmeh snapt er niets van en verifieert bij een familielid of haar dierbaren inderdaad aan boord zijn. ,,Ja, dat klopt’’, is het antwoord dat ze nooit hoopte te horen.
Dit kan niet waar zijn, denkt ze dan nog. Haar jongere broertje en zakenman Shahzada (48)? Haar lievelingsneef Suleman (19), die vijf dagen later ter wereld kwam dan haar eigen zoon?
Aanwijzingen dat het geimplodeerd zou kunnen zijn, maakt het nog niet zeker dat dat ook werkelijk gebeurd is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:24 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder dat er dus al dagenlang aanwijzingen waren dat dit ding geïmplodeerd was. Die hele reddingsoperatie was dus min of meer voor de schijn? En dan gek opkijken dat er een gebrek is aan vertrouwen in allerlei instituten in de VS.
Ik kan me niet eens voorstellen dat die 19 jarige dat contract helemaal gelezen heeft. Zijn vader wel natuurlijk en die tekende uiteindelijk waardoor die zoon het ook deed, want als zijn vader het getekend had, dan zal het wel goed zijn natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
De 19-jarige was als de dood voor dit voertuig. Hoe kan het dan dat 'ie alsnog overstag is gegaan, vraag ik mij af.
Als die waivers kort voor vertrek bij Oceangate getekend moesten worden ....
Met Peter Gillis als ballastquote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:39 schreef Tengano het volgende:
De intentie was gewoon Massa is Kassa, heel simpel.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Aanwijzingen dat het geimplodeerd zou kunnen zijn, maakt het nog niet zeker dat dat ook werkelijk gebeurd is.
Dat kun je op dat moment nooit zeker weten, en daarom is men door blijven zoeken tot het moment dat de zuurstof op was.
Pas toen men later brokstukken vond die idd van de Titan afkomstig, pas toen kon men met zekerheid vaststellen dat dat geluid wat ze waargenomen hadden de implosie was.
Geen complot, gewoon logisch nadenken.
Iets wat bij de zelfverklaarde 'kritische denkers' meer dan eens lastig is gebleken
Waarom kunnen dit soort dingen niet meteen openbaar worden gemaakt? En over een complot heeft niemand het hier gehad, tenzij jij natuurlijk dit artikel van de NOS als dusdanig zou willen interpreteren.quote:VS-correspondent Rudy Bouma:
"Het is opvallend dat er zo'n enorme reddingsoperatie is opgezet en er zo lang is gesproken over de hoeveelheid zuurstof en klopgeluiden die werden opgevangen terwijl nu dus blijkt dat er al heel snel indicaties waren dat er een implosie was na een uur en drie kwartier. Maar, zegt men wel, men wist niet zeker of dat wel het geluid van een implosie was. Daarom is er desondanks voor gekozen een heel brede zoekactie op touw te zetten."
Bron
Misschien omdat de geluiden opgepikt werden door het Integrated Undersea Surveillance System van de US Navy, bedoelt om onderzeeërs op te sporen. Maw, de militairen wisten het, en die zijn meestal niet snel met het vrijgeven van informatie. Zou me niet verbazen als het eerst via de chain of command naar het Pentagon ging, en men daar eerst zeker wilde zijn dat het vrijgeven van de informatie geen geheimen zou onthullen (bvb dat men er uit zou kunnen afleiden dat hun systeem gevoeliger of nauwkeuriger is dan aangenomen wordt), en pas nadat ze daar antwoord op kregen besloten het openbaar te maken.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Waarom kunnen dit soort dingen niet meteen openbaar worden gemaakt? En over een complot heeft niemand het hier gehad, tenzij jij natuurlijk dit artikel van de NOS als dusdanig zou willen interpreteren.
Ze kunnen de US Coast Guard simpelweg verteld hebben dat het 99.99% zeker was dat het een implosie was van een vaartuig met bepaalde afmetingen en waar dat geluid van die implosie precies vandaan kwam, met even een accoordje van hoger hand desnoods om dat te delen. En ik vermoed dat dat ook gebeurd is. Daarom zochten ze specifiek op die bepaalde lokatie en waren ze er wss zo relatief snel bij. Die Victor 6000 die wel tot op de bodem kon, had die debri site binnen een paar uur te pakken. Ik zei toen nog dat dat ding tering laat was en voordat we het wisten, had hij de Titan al gevonden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:09 schreef crystal_meth het volgende:
Misschien omdat de geluiden opgepikt werden door het Integrated Undersea Surveillance System van de US Navy, bedoelt om onderzeeërs op te sporen. Maw, de militairen wisten het, en die zijn meestal niet snel met het vrijgeven van informatie. Zou me niet verbazen als het eerst via de chain of command naar het Pentagon ging, en men daar eerst zeker wilde zijn dat het vrijgeven van de informatie geen geheimen zou onthullen (bvb dat men er uit zou kunnen afleiden dat hun systeem gevoeliger of nauwkeuriger is dan aangenomen wordt), en pas nadat ze daar antwoord op kregen besloten het openbaar te maken.
En 4 uur en 18 minuten laten krijgen we dit bericht.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:35 schreef Tengano het volgende:
Tering!! Dat is wel laat zeg.
Dat is die Vector 6000. Die zou er gisteravond al zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |