abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:06:41 #33
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_209618598
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[ afbeelding ]

Onvoorstelbaar, dan is het gewoon geluk dat dit ding niet veel eerder al geimplodeerd is. Carbon fibre is niet geschikt voor deze doeleinden.

In de Formule1 gebruikt men carbon fibre. Na afloop van een raceweekend gaat al dit materiaal door een röntgenscan om te kijken of er haarscheurtjes zichtbaar zijn. Ik ga er gewoon maar van uit dat dit niet bij zo'n lomp ding als die Titan is gebeurd.
Voor het geld wat de deelnemers betaalden om mee te kunnen hadden ze dat maar beter kunnen doen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator vrijdag 23 juni 2023 @ 16:07:46 #34
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_209618613
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:09:35 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209618640
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Voor het geld wat de deelnemers betaalden om mee te kunnen hadden ze dat maar beter kunnen doen.
Ja die lui hoefden nergens op te beknibbelen zou je zeggen. Die hadden best een wat minder experimenteel duikbootje kunnen laten bouwen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:12:12 #36
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_209618670
En ik pas ergens dat die jongen van 19 zich door zijn vader had laten overhalen waar hij erg tegenop keek… Hij was angstig toen ze erin gingen. Ik vind het zielig. :X :'(
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_209618753
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:12 schreef MissButterflyy het volgende:
En ik pas ergens dat die jongen van 19 zich door zijn vader had laten overhalen waar hij erg tegenop keek… Hij was angstig toen ze erin gingen. Ik vind het zielig. :X :'(
Ik vind het ook zielig, voor alle 5 personen. dat zijn ook gewoon mensen die een partner of wellicht kinderen hebben.
De reactie 'wat een domme mensen' was niet bepaald wat er bij mij naar boven kwam.
zit een lang verhaal aanvast, iets met dat velen rijke mensen niets gunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:26:49 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 23 juni 2023 @ 16:36:34 #39
408813 crew  trein2000
pi_209618984
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:04 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nou ja, dat is wel duidelijk toch? Er verdrinken zo vaak mensen. Zelden tot nooit is de hele media dan een week in rep en roer en er wordt al helemaal nooit met groot materieel uit verschillende landen dagenlang gezocht.
Wat een nonsens. Komt natuurlijk gewoon omdat het tot de verbeelding spreekt zo’n onderzeeër dat het in het nieuws is. Maar als jij een melding geeft van een zeil zonder kiteplank dan krijg je ook gewoon een SAR-actie, niet zo lang geleden was er nog een mooie serie over de KNRM op TV.
zie email 27 oktober
pi_209619006
twitter

Er is niets van ze over.
pi_209619042
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:38 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]

Er is niets van ze over.
In de comments:
twitter

Dun dun duuun :o
pi_209619111
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)ars-lapte~af6ec4aeb/

Ik zou graag herinnerd worden als een innovator”, vertelt Rush in de video, terwijl hij in de cabine van de Titan zit. “Ik denk dat het generaal MacArthur (de opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten in het Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog, red.) was die ooit zei dat je herinnerd wordt voor de regels die je gebroken hebt. Ik heb wel wat regels gebroken om deze duikboot te maken.”

Daarop voegt hij eraan toe dat het volgens hem weloverwogen gebeurde. “Ik denk dat ik de regels gebroken hebben met mijn logica en goede techniek. Neem de koolstofvezels en titanium (waarmee de Titan gemaakt is, red.). Er is een regel dat je dat niet doet. Wel, ik heb het gedaan”, vertelt hij.

Video in de bron.
Daarom bestaat het spreekwoord "Hoogmoed komt voor de val" nog steeds en de Atari Titan niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Sigaartje op 23-06-2023 17:55:11 ]
pi_209619149
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:27 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zou de druk van het water tegen de endcaps niet volstaan om eventuele fouten in de lijmverbinding te compenseren? Op 3000m diepte worden de endcaps met ruim 14500 ton tegen de cilinder gedrukt, dat is 15 ton per cm van de omtrek.
Sommige subs gebruiken die druk om de verbinding waterdicht te houden, de Triton 36000/2 bvb (die tot de bodem van de Mariana Trench afdaalde) bestond uit twee titanium halve bollen met o-ringen ertussen.

Cyclisch belasten van de cylinder lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het porthole raam was blijkbaar van (polymethylmeth)acrylaat, ben ook benieuwd of dat het de implosie overleefd heeft.
Daar heb je wel een punt eigenlijk, tenzij de lijm radiaal ergens een foutje heeft ontwikkeld. Want ook in de lengteas van de cilinder is er een cyclische beweging en invloed van temperatuur. Ik weet niet welke lijm ze gebruiken, maar ook bij veel vliegtuigen en schepen wordt lijm gebruikt die nog beter presteert dan lasnaden soms. Ga me er niet over uitspreken, maar ook niet uit te sluiten.
Composiet delaminatie lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijke. Ook omdat er ook een verhaal is, dat hij bij vorige duiken eens de controller heeft overhandigd aan een passagier, die er dan prompt mee in ze zeebodem botste. Ook iets dat composiet niet goed verdraagt.
Overigens halverwege de docu van Cameron over de Deepsea Challenge. Als je niet beter zou weten dan zou je ook denken dat dit in een DIY loodsje werd gebouwd, maar hun aanpak is veel en veel professioneler en rigoureuzer (en ook onder toezicht van Klasse DNV-GL, die -uit eigen ervaring- zeer kritisch en doortastend is)
pi_209619200
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:42 schreef Drxx het volgende:

[..]
In de comments:
[ twitter ]

Dun dun duuun :o
Dat is niet waar natuurlijk.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_209619224
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
_O- _O- _O- _O-
Als er IETS belangrijk is bij een onderzeeër is het gewicht, en hoe dat verdeeld is. Hoe zwaarder een onderzeeer, hoe groter je hem moet maken, waardoor je hem weer moet versterken omdat de totale hoeveelheid druk groter wordt. Daardoor wordt ie weer zwaarder, etc etc
Nope, dat is niet de reden. De reden om voor koolstofvezel te gaan was o.a. om het gewicht te beperken bij transport over land. Hoger gewicht=hogere transportkosten.
pi_209619319
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:00 schreef Soury het volgende:

[..]
Dat is niet waar natuurlijk.
Jaa, de wappen maken er weer een feest van met al die complottheorie.
Best wel ziek. Er zijn namelijk 5 mensen omgekomen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_209619329
@ Slashdotter 3 over containerschepen (quoten lukt me niet op mobiel momenteel)
Niet de verkeerde dingen leren ;)

Containerschepen (en andere) werken gewoon door het principe van archimedes. De waterverplaatsing zorgt voor de draagkracht om het zomaar te zeggen. Het gewicht van het schip is gelijk aan het gewicht van het water dat door de romp onder water wordt vervangen. Uiteraard zijn de drukken veel minder zoals Jan_Onderwater zegt. En er is ook gewoon veel ervaring over honderden jaren van scheepsbouw. De regels daarvoor zijn goed gekend en 'makkelijk' te berekenen, zeker in staal en met huidige FEM analyses (computermodellen die zeggen hoe een structuur zich vervormt bij een bepaalde belasting, bepaalde golfslag, etc.) Voor composiet is het gedrag van het materiaal veel onvoorspelbaarder, zeker als het niet tussen belastingen door gecontroleerd wordt.

Overigens: de max grootte van containerschepen wordt bepaald door omgevingsfactoren. De huidige grootste zijn de Panamax schepen (366m lang en 50m breed ofzo) omdat dat de grootste afmetingen zijn waarbij een schip door het Panamakanaal kan raken. Je zou in theorie gerust een schip kunnen bouwen van 600m lang en 80m breed om zomaar te zeggen, maar dat is dan gewoon niet bruikbaar in de realiteit (zoek daar dan ook maar eens een droogdok voor). Eigenlijk komt het neer op krachten verdelen op een oppervlak. Een schip: groot oppervlak en veel krachten, maar dit blijft binnen de limieten van staal. Of een onderzeeboot: gigantische krachten op een zeer klein oppervlak.
Denk aan het middelbare school experiment (leuk om te tonen aan de kindjes): houten lat halverwege op de tafelrand leggen, met een blad papier over het stuk dat op de tafel ligt. Je kan op het overkragende deel van de lat gewoon met jouw vuist slaan en de lat zal niet vallen. =kracht verdelen over een groot oppervlak

[ Bericht 17% gewijzigd door BBach op 23-06-2023 19:16:11 ]
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:13:12 #48
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:24:21 #49
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209619525
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik vind het ook zielig, voor alle 5 personen. dat zijn ook gewoon mensen die een partner of wellicht kinderen hebben.
De reactie 'wat een domme mensen' was niet bepaald wat er bij mij naar boven kwam.
zit een lang verhaal aanvast, iets met dat velen rijke mensen niets gunnen.
Ja, vijf slachtoffers is erg verdrietig. May they rest in pieces.....
pi_209619568
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:50 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Daarom bestaat het spreekwoord "Hoogmoed komt ten val voor de val" nog steeds en de Atari Titan niet meer.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:31:24 #52
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619603
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:27 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zou de druk van het water tegen de endcaps niet volstaan om eventuele fouten in de lijmverbinding te compenseren? Op 3000m diepte worden de endcaps met ruim 14500 ton tegen de cilinder gedrukt, dat is 15 ton per cm van de omtrek.
Sommige subs gebruiken die druk om de verbinding waterdicht te houden, de Triton 36000/2 bvb (die tot de bodem van de Mariana Trench afdaalde) bestond uit twee titanium halve bollen met o-ringen ertussen.

Cyclisch belasten van de cylinder lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het porthole raam was blijkbaar van (polymethylmeth)acrylaat, ben ook benieuwd of dat het de implosie overleefd heeft.
Is die drukkracht niet juist de reden van falen? Koolstofvezel is niet geschikt voor zulke drukkrachten. Dat wordt bijna volledig opgenomen door de epoxy.

Daarnaast hebben ze natuurlijk ook geen scans van het materiaal uitgevoerd neem ik aan want dat kost geld. En van buiten zag het er nog goed uit volgens Henk uit de werkplaats :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_209619633
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Is die drukkracht niet juist de reden van falen? Koolstofvezel is niet geschikt voor zulke drukkrachten. Dat wordt bijna volledig opgenomen door de epoxy.

Daarnaast hebben ze natuurlijk ook geen scans van het materiaal uitgevoerd neem ik aan want dat kost geld. En van buiten zag het er nog goed uit volgens Henk uit de werkplaats :P
Wat maakt het uit, zit je te pissen en inééns barst dat glaasje daar. Poef dood
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:38:27 #54
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619690
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:33 schreef Soury het volgende:

[..]
Wat maakt het uit, zit je te pissen en inééns barst dat glaasje daar. Poef dood
Tuurlijk maakt dat uit! In de techniek worden dit soort dingen als voorbeeld gebruikt hoe het dus niet moet (zouden politici eens moeten doen ;) )zodat de fout niet nog een keer gemaakt wordt.

Ondanks dat Oceangate meermaals gewaarschuwd om dit concept niet te gebruiken hebben ze nu wel aangetoond dat regels er niet voor niets zijn. En dat ‘veiligheid staat innovatie in de weg’ een heul gevaarlijke uitspraak is
pi_209619708
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:38 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Tuurlijk maakt dat uit! In de techniek worden dit soort dingen als voorbeeld gebruikt hoe het dus niet moet (zouden politici eens moeten doen ;) )zodat de fout niet nog een keer gemaakt wordt.

Ondanks dat Oceangate meermaals gewaarschuwd om dit concept niet te gebruiken hebben ze nu wel aangetoond dat regels er niet voor niets zijn. En dat ‘veiligheid staat innovatie in de weg’ een heul gevaarlijke uitspraak is
Serieus ze stapte er zelf in he?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:40:17 #57
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619715
Dit soort ongelukken hadden net zo goed kunnen gebeuren met zo’n BlueOrigin waar gegarandeerd ook alle bochten afgesneden zijn.

Een van de crew was ook al mee op die ‘missie’ gemeen ik :')
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:41:31 #58
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619734
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:39 schreef Soury het volgende:

[..]
Beetje domheid, onwetendheid, roekeloosheid, maar vooral de schuld van zo’n CEO die ze zonder twijfel heeft gegarandeerd dat het veilig is
pi_209619745
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Dank je voor de correctie. Was inderdaad taalkundig niet juist.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:42:56 #60
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619758
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:39 schreef Soury het volgende:

[..]
Maar wat ik bedoel; het zal zeker als casus gebruikt worden om roekeloosheid aan te tonen zodat dit concept in ieder geval niet meer gebruikt wordt
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:44:07 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209619774
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:33 schreef Regilio_ het volgende:
Wat een megalomane gek, die Rush.
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.

Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:45:20 #62
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209619796
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.

Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
Het waren niet de minste die hem waarschuwde hè?
pi_209619800
quote:
4:45 - Zie ik daar naar "orbs" naar binnen vliegen? Dat er buiten van alles rond vliegt, dat snap ik, maar dat "orbs" dwars door het ruitje gaan, is TRU-waardig!
pi_209619851
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat lul je nou man, die duikboot hing nog net niet van plakband aan elkaar. Dus ja, een complete gek. Als de gasten aan boord dit wisten en alsnog mee zijn gegaan waren die ook niet al te snugger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')