Zeker!quote:Op woensdag 29 november 2023 08:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Iemand bekend met deze quickscan?
Tnx, over 2 weken komt de juf op huisbezoek, hij zit dan 8 weken op school, wellicht dat we er dan meer over horen.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:40 schreef Loj het volgende:
[..]
Zeker!
Ik analyseer hem altijd bij ons op school. Wij doen de Dhh quickscan ongeveer na 6 weken onderwijs in groep 1, november groep 3 en november groep 5.
Maar het is echt alleen een signalering, dus als een kind niet opvalt kan je het snel missen. Het idee bij ons is wel dat een kind zich pas echt gaat aanpassen als ze zijn gewend en dat is meestal na een maand of 2. Vandaar met 6 weken al de quickscan om hopelijk dit te voorkomen.
Thomas kon met 2,5 al bijna het hele alfabet en nu begint hij thuis al met korte zinnetjes lezen.quote:En wanneer weet je dat je kind slimmer is dan gemiddeld. Ik denk dat mijn oudste gewoon slim is. Een vwo leerling. Hij las bijvoorbeeld wel al toen hij naar 1 ging, maar hij vond dat ook gewoon leuk, vroeg om uitleg.
De middelste zat met 2 jaar puzzels van 200 stukjes te maken, maar niet alleen dat, hij leerde ook in een keer de stukjes uit zijn hoofd (hij kon hem dus ook zo maken via de achterkant). Hij begon ook met 2,5 te tellen. Niet gewoon leuk leren tellen, maar tellen t/m 1000. Vanuit daar begon hij te rekenen zonder dat wij hem iets hebben aangeboden, alleen vragen beantwoord. Maar we hadden ook rond deze tijd dat hij zeer bijzondere verbanden kon maken. Zoals dat hij wist voor wie de ambulance in de straat kwam omdat er een andere auto de straat in kwam rijden, en daar stapte een vrouw heel snel uit en ging bij een huis naar binnen.
Verder had hij bijvoorbeeld geen interesse in letters, dus wist die ook niet. Dus toen hij bij de kleuters kwam was het echt even de vraag of hij gewoon gewoon een rekentalent had of dat er meer aan de hand was. Toen hij tijdens het thuiswerk tijdens corona besloot dat hij ging leren lezen heeft hij zichzelf in een dag vloeiend leren lezen (ze hebben toen avi afgenomen en dat was M5 niveau). En hij heeft echt zichzelf leren lezen. We hebben hem alleen wat tweeteken klanken verteld.
We weten dus wel dat Js hb is, ondanks dat zijn iq dus niet volgens alle normeringen hb is. Maar zijn zijnskenmerken zijn zeer duidelijk aanwezig.
De jongste heeft ook wel wat ASS trekjes. Ik vermoed dat het voortkomt uit veel op zijn tenen lopen (aanpassen), frustraties en sociaal weinig aansluiting in de klas.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:42 schreef Loj het volgende:
Oja, ass! Dat dacht ik zelf ook eerst bij Js. Maar het was bij Js ook moeilijk te zien omdat hij pas met 2,5 jaar een beetje begon te praten.
Botsen zij onderling ook erg? Het klinkt erg herkenbaar namelijk en dit verschil in manier van denken zorgt onderling voor enorm veel onbegrip. Met het oog op de ASS trekjes probeer ik de oudste wel uit te leggen dat A. een beetje anders is en soms wat ruimte nodig heeft. Maar voor de oudste, met zijn enorme rechtvaardigheidsgevoeg, voelt dat heel oneerlijk. Hij voelt zich soms afgewezen of onbegrepen (maar is zelf soms ook gewoon de botte puberquote:Op donderdag 30 november 2023 07:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier trouwens eentje die in groep 4 getest is met 145. Maar voor geen meter kan puzzelen (ruimtelijk inzicht is nog steeds relatief matig). En
leren lezen 'pas' deed hij toen hij 5,5 was, in de laatste 2 maanden van de kleuterklas (wel binnen een jaar van avi-start niet halen naar avi uit).
Ik heb 2 slimme kinderen maar de snelheid waarmee deze de informatie verwerkte en hergebruikt is echt anders. De ene volgt redelijk de leercurve die normaal is op school, de andere knippert 2 keer en heeft de stof op groepsniveau al verwerkt. Dan wordt school echt saai.
Nee, juist niet. Maar er zit 4,5 jaar verschil tussen, dus oudste kan hem op ervaring wel de baas.quote:Op donderdag 30 november 2023 09:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Botsen zij onderling ook erg? Het klinkt erg herkenbaar namelijk en dit verschil in manier van denken zorgt onderling voor enorm veel onbegrip. Met het oog op de ASS trekjes probeer ik de oudste wel uit te leggen dat A. een beetje anders is en soms wat ruimte nodig heeft. Maar voor de oudste, met zijn enorme rechtvaardigheidsgevoeg, voelt dat heel oneerlijk. Hij voelt zich soms afgewezen of onbegrepen (maar is zelf soms ook gewoon de botte puber). Ik kan nog steeds niet 5 minuten de woonkamer uit zonder dat er een woordenwisseling start en escaleert.
Aan de ene kant wil ik ze dingen zelf laten oplossen, ze de kans geven om dat te leren, maar aan de andere kant triggert het geruzie en geschreeuw ons als ouders behoorlijk (en ik trek me ook iets aan van buren, zeg maar, want zo hard is het wel).
Wat fijn dat het bij jullie soepeler gaat! Geef mij ook zo'n relaxte puberquote:Op donderdag 30 november 2023 12:40 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Maar er zit 4,5 jaar verschil tussen, dus oudste kan hem op ervaring wel de baas.
De periode dat D emotioneel meer problemen had, ging hij soms echt fysiek door het dolle, inclusief bijten en krabben. Maar omdat de oudste echt groter was en heel mak/kalm was het niet lastig voor hem om dat te stoppen. Oudste gooide geen extra hout op het vuur en kon jongste fysiek makkelijk afweren tot ik die te pakken had.
En ze hebben dezelfde interesses (gamen, programmeren) dus jongste zuigt graag de info van oudste op en oudste is geduldig met uitleggen. Dat geeft juist hier een ontzettend connectie. En op dat gebied kan oudste hem nog heel veel leren, dat is echt zijn niche. (Nu zijn ze 16&11, maar oudste blijft die makke puber, zorgzaam en een huismus)
Ik ben wel blij dat er zoveel tijd tussen zit, daardoor kan de jongste ook moeilijk de oudste voorbij. Want de jongste was niet alleen slimmer, maar ook motorisch sneller en qua spraak. Zo konden ze hun eigen ding niet vergelijken met de ander. (Zoals mijn neefjes waar degene van 1,5 jonger een halve kop groter en op school ook vmbo vs vwo niveau. Dat wringt bij de oudste)
Aanradertje. Familielid is daarin te zien, dus heb het verhaal ook van dichtbij gehoord.quote:Op donderdag 7 december 2023 18:50 schreef BE het volgende:
Vanavond op Ned 2, om 22.15 een interessante docu over onderwijs voor hoogbegaafde kinderen: Utopie van Sofie.
(Hoop dat ik niet spuit 11 ben.)
Goede tip, hopelijk terug te kijken, want om 22.15u lig ik hopelijk lekker te slapen.quote:Op donderdag 7 december 2023 18:50 schreef BE het volgende:
Vanavond op Ned 2, om 22.15 een interessante docu over onderwijs voor hoogbegaafde kinderen: Utopie van Sofie.
(Hoop dat ik niet spuit 11 ben.)
Vast wel via npo start, denk ik.quote:Op donderdag 7 december 2023 20:08 schreef Nijna het volgende:
[..]
Goede tip, hopelijk terug te kijken, want om 22.15u lig ik hopelijk lekker te slapen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik merk dat D zijn PMT therapeut eerder, maar nu zijn pianoleraar hem echt zien. Gewoon compleet met alles (ipv alleen cognitief). Daar zie je hem ook echt opbloeien. Dat gezien worden voor wie je echt bent is belangrijk!
Mijn ervaring is dat uitleggen niet echt aan komt. Ervaren, daarvan leren ze. En zeker op de basisschool kunnen ze heel lang door zonder te leren leren als ze een beetje slim zijn.quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:26 schreef TolstoiFan het volgende:
Die docu ben ik ook wel benieuwd naar.
Simon is zeker geen HB kind, maar wel slimmer dan gemiddeld. Op school werkt hij met alles uit het 3* boekje.
Wat ons al een tijdje opvalt is dat hij in werkboekjes de dingen, die hij moeilijker vindt en waar hij dus wat moeite voor moet doen, gewoon overslaat en verder gaat bij de makkelijke dingen.
Ook schrijft hij antwoorden e.d. over van een klasgenoot, dat ook 3* werk doet, regelmatig corrigeert hij dan zijn eigen goede antwoord in een fout antwoord omdat X dat had.
Bij kleine tekstjes in het werkboek worden vragen gesteld over de inhoud, maar Simon leest de tekstjes niet, maar gokt dan de vragen op basis van plaatjes, of leest eerst de vraag en zoekt dan het antwoord op (of schrijft over van een ander).
Herkennen jullie dit? Hoe kun je je kind uitleggen, dat het door moeite te doen en door te zetten juist dingen leert ipv de makkelijke weg te kiezen. En hoe kun je duidelijk maken dat je van overschrijven van een ander niks leert?
We hebben het een aantal keer uitgelegd, maar het lijkt niet aan te komen, op wat voor manier we het ook proberen duidelijk te maken.
Of verwachten we teveel en is het een kwestie van loslaten en proberen niet druk over te maken?
Hij komt er vaak mee weg, want gokt ook vaak gewoon goed.
Fijn dat ze het leren leren nu door lijkt te hebben en dat ze meteen beloont wordt met mooie cijfers.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat uitleggen niet echt aan komt. Ervaren, daarvan leren ze. En zeker op de basisschool kunnen ze heel lang door zonder te leren leren als ze een beetje slim zijn.
Ik zie nu dit jaar, 3 vwo, dat het leren leren echt is doorgedrongen. Ze heeft een aantal keren echt geleerd voor bepaalde toetsen, en daar kreeg ze gelukkig loon naar werken en betaalde zich dat terug in prachtige cijfers voor heel verschillende vakken. Wij riepen ook al jaren dat inzet, oefenen, leren, en doorzetten belangrijk zijn. Dat heeft ze nu dus ervaren.
Kan je niet uitleggen dat, die ander de verkeerde domme dingen opschrijft? En dat het niet handig is om dat te kopieren.quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:26 schreef TolstoiFan het volgende:
Die docu ben ik ook wel benieuwd naar.
Simon is zeker geen HB kind, maar wel slimmer dan gemiddeld. Op school werkt hij met alles uit het 3* boekje.
Wat ons al een tijdje opvalt is dat hij in werkboekjes de dingen, die hij moeilijker vindt en waar hij dus wat moeite voor moet doen, gewoon overslaat en verder gaat bij de makkelijke dingen.
Ook schrijft hij antwoorden e.d. over van een klasgenoot, dat ook 3* werk doet, regelmatig corrigeert hij dan zijn eigen goede antwoord in een fout antwoord omdat X dat had.
Bij kleine tekstjes in het werkboek worden vragen gesteld over de inhoud, maar Simon leest de tekstjes niet, maar gokt dan de vragen op basis van plaatjes, of leest eerst de vraag en zoekt dan het antwoord op (of schrijft over van een ander).
Herkennen jullie dit? Hoe kun je je kind uitleggen, dat het door moeite te doen en door te zetten juist dingen leert ipv de makkelijke weg te kiezen. En hoe kun je duidelijk maken dat je van overschrijven van een ander niks leert?
We hebben het een aantal keer uitgelegd, maar het lijkt niet aan te komen, op wat voor manier we het ook proberen duidelijk te maken.
Of verwachten we teveel en is het een kwestie van loslaten en proberen niet druk over te maken?
Hij komt er vaak mee weg, want gokt ook vaak gewoon goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |