De kale huur zegt niet zoveel, de koopprijzen des te meer... die liggen beduidend lager dan in de naastgelegen wijk Bezuidenhout.quote:Op zondag 18 juni 2023 16:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, de buurt is mij geheel onbekend. Maar als ik lees dat de kale huur het dubbele is van mijn hypotheek krijg ik een aardig beeld van de woning, ook al staat 'ie in de randstad.
Tegenwoordig zie je dat wel vaker, dat er meer net als in China of Japan permanent gepresteerd moet worden en geen tijd mag worden verlummeld.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:05 schreef Viv het volgende:
Ik kan goed leren, maar was wél van de zesjescultuur. De ochtend van het proefwerk pas voor het eerst even naar de lesstof kijken en dan toch een voldoende halen.![]()
En toen wilde ik geneeskunde gaan doen, waar destijds een numerus fixus met gewogen loting gold: hoe hoger het gemiddelde eindexamencijfer, hoe groter de kans op inloten. Bij een 8 of hoger werd je direct geplaatst aan de universiteit van jouw voorkeur.
Toen heb ik tijdelijk wat meer moeite gedaan en ben ik precies met een 8 gemiddeld geslaagd.![]()
Over het meisje in de OP, ik hoop dat ze soms ook gewoon even écht niks mag doen, Netflix kijken of gamen of zo. Want tot dusver - PRE University College, de landelijke Wiskunde Olympiade, Chinees leren en dwarsfluit spelen met papa - ligt de nadruk ook buiten school om altijd op presteren.
Als je heel erg je best moet doen om een 6 te halen zit je wellicht op het verkeerde niveau...quote:Op zondag 18 juni 2023 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een beetje een lastige, als een kind ondanks niet leren toch een 6 haalt is dat leuk voor het kind maar betekent het wel dat het kind niet zijn/haar best gedaan heeft als het met leren een 8 of 9 zou halen.
Een kind dat ondanks goed leren een 6 haalt is een heel ander verhaal, dan is het logisch dat je trots bent op die 6.
Dat laatste betekent niet dat er wel een zesjescultuur heerst.
Een hoop aannames over het leven/thuissituatie van haar op basis van 1 kort artikel. Misschien vind ze het wel helemaal fantastisch om bezig te zijn met leren of dwarsfluit te spelen. En verschrikkelijk om dat "niks" te doen.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:05 schreef Viv het volgende:
Ik kan goed leren, maar was wél van de zesjescultuur. De ochtend van het proefwerk pas voor het eerst even naar de lesstof kijken en dan toch een voldoende halen.![]()
En toen wilde ik geneeskunde gaan doen, waar destijds een numerus fixus met gewogen loting gold: hoe hoger het gemiddelde eindexamencijfer, hoe groter de kans op inloten. Bij een 8 of hoger werd je direct geplaatst aan de universiteit van jouw voorkeur.
Toen heb ik tijdelijk wat meer moeite gedaan en ben ik precies met een 8 gemiddeld geslaagd.![]()
Over het meisje in de OP, ik hoop dat ze soms ook gewoon even écht niks mag doen, Netflix kijken of gamen of zo. Want tot dusver - PRE University College, de landelijke Wiskunde Olympiade, Chinees leren en dwarsfluit spelen met papa - ligt de nadruk ook buiten school om altijd op presteren.
Er is wel wat social welfare maar daar red je het niet mee.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:20 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Hebben ze daar geen ww of bijstand dan?
Hier wilde ik nog op inhaken. Mijn ouders (en met name mijn vader) hebben het wel geprobeerd hoor.quote:Op zondag 18 juni 2023 14:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
als je dan nooit hebt leren leren omdat je met die zesjes ook altijd wel wegkwam dan is dat ook zonde, en wat mij betreft falend ouderschap.
Met zo'n "trotse" vader aan haar zijde, vraag ik me eerder af of ze wel weet wat ze zélf helemaal fantastisch vindt.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Een hoop aannames over het leven/thuissituatie van haar op basis van 1 kort artikel. Misschien vind ze het wel helemaal fantastisch om bezig te zijn met leren of dwarsfluit te spelen. En verschrikkelijk om dat "niks" te doen.
Nogmaals, een hoop aanname's op basis van 1 artikel.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:42 schreef Viv het volgende:
[..]
Met zo'n "trotse" vader aan haar zijde, vraag ik me eerder af of ze wel weet wat ze zélf helemaal fantastisch vindt.
Jaquote:Op zondag 18 juni 2023 12:00 schreef de_boswachter het volgende:
Uitslover. Ik was altijd al tevreden met een 5.4, het was immers de hoogte onvoldoende
Je iets afvragen is geen aanname.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nogmaals, een hoop aanname's op basis van 1 artikel.
Omdat papa de krant gebeld heeft waarschijnlijk.quote:
als iemand belt die zegt dat zijn kind allemaal onvoldoende heeft, met de tekst: bij ons geen zesjes cultuur, wordt dat dan ook gepubliceerd?quote:Op zondag 18 juni 2023 17:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Omdat papa de krant gebeld heeft waarschijnlijk.![]()
Er zijn weleens vaker scholieren met alleen maar negens en tienen. Een aantal jaar geleden was er een jongen die met dat rapport buschauffeur wilde worden.
De zoon van Fred Teeven?quote:Op zondag 18 juni 2023 17:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Omdat papa de krant gebeld heeft waarschijnlijk.![]()
Er zijn weleens vaker scholieren met alleen maar negens en tienen. Een aantal jaar geleden was er een jongen die met dat rapport buschauffeur wilde worden.
Met zesjescultuur wordt iemand bedoeld die beter kan dan een 6, maar geen zin heeft er beter zijn best voor te doen, niet iemand die 'zijn best heeft gedaan' voor een zes.quote:Op zondag 18 juni 2023 13:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind zesjescultuur behoorlijk laaghartig klinken, en dat zittem vooral in 'zesjes'. Als iemand zijn best heeft gedaan is dat 'zesje' goed genoeg.
Ik heb hier eerder al op gereageerd.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:55 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Met zesjescultuur wordt iemand bedoeld die beter kan dan een 6, maar geen zin heeft er beter zijn best voor te doen, niet iemand die 'zijn best heeft gedaan' voor een zes.
Is al 6 (quote:Op zondag 18 juni 2023 17:55 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Met zesjescultuur wordt iemand bedoeld die beter kan dan een 6, maar geen zin heeft er beter zijn best voor te doen, niet iemand die 'zijn best heeft gedaan' voor een zes.
Dat snap ik, in groep 8 van de basisschool word er al opgelegd wat je kansen zijn, dan ben je net 12...quote:Op zondag 18 juni 2023 15:25 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik meen gelezen te hebben dat zeker 40% niet achter hun keuzes uit het verleden staan en er nu spijt van hebben.
Ik ben er een van.
Ik herken het ook wel, want ik liep enorm te prutsen en toen verweet mijn vader me op een gegeven moment "als ik je les zou geven zat je zo op havo-niveau", want ik zat Inmiddels op de mavo, en had nog nooit voor een toets geleerdquote:Op zondag 18 juni 2023 17:39 schreef Viv het volgende:
[..]
Hier wilde ik nog op inhaken. Mijn ouders (en met name mijn vader) hebben het wel geprobeerd hoor.De keerzijde van geen huiswerk maken was immers regelmatig een 2 scoren voor onverwachte overhoringen Frans.
![]()
Maar zij hadden op die leeftijd bijzonder weinig grip op mijn doen en laten, pogingen daartoe werkten eerder averechts. Mijn ouders hebben het daarom maar losgelaten, en ik ben uiteindelijk toch best goed terechtgekomen.
Misschien, misschien niet. Ons onderwijssysteem met vijf (of zes) niveaus van voortgezet onderwijs en het impliciete doel om het hoogste niveau te kiezen dat je nog kan halen, zorgt daardoor automatisch voor veel zessen.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je heel erg je best moet doen om een 6 te halen zit je wellicht op het verkeerde niveau...
Ik heb nog (net) een basisschool kind, en daar is het in principe allemaal hetzelfde niveau.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je heel erg je best moet doen om een 6 te halen zit je wellicht op het verkeerde niveau...
Dat ze extra uitdagingen aangeboden heeft gekregen betekent niet dat haar tijd niet verdaan is met te makkelijke reguliere stof. Als er zoveel leerlingen zijn met zoveel tienen dat bedient het hoogste onderwijsniveau de beste leerlingen niet goed, om de kneusjes ook aan flatteus diploma te helpen zodat de verantwoordelijke politici weer kunnen doen alsof het goed gaat met het onderwijs en integratie, 'omdat we steeds hoger opgeleid raken'. Nee, we noemen gewoon meer mensen hoogopgeleid door het niveau te laten zakken.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, dat laat het helemaal niet zien.
Dat ze negens en tienen haalt voor de reguliere examens betekent niet dat ze geen extra uidagingen aangeboden heeft gekregen van school.
Ook dat, maar een ander element is dat er eigenlijk helemaal niet zozeer gepresteerd wordt. De verlangde prestatie is immers een leerprestatie. Ze zoude zoveel mogelijk moeten leren, zich ontwikkelen. Hoge cijfers is vooral een kwestie van laten zien dat je nog veel meer had kunnen leren.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tegenwoordig zie je dat wel vaker, dat er meer net als in China of Japan permanent gepresteerd moet worden en geen tijd mag worden verlummeld.
Ik denk dat het heel goed is voor kinderen om tijd te verlummelen en gewoon lekker in hun eigen fantasie de dingen te doen die ze zelf leuk vinden.
Ik zal het aan mijn leerlingen doorgevan tijdens de diploma-uitreiking.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:
om de kneusjes ook aan flatteus diploma te helpen
Het zijn anders vooral de mensen die zesjes halen en pronken over de term zesjescultuurquote:Op zondag 18 juni 2023 13:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind zesjescultuur behoorlijk laaghartig klinken, en dat zittem vooral in 'zesjes'. Als iemand zijn best heeft gedaan is dat 'zesje' goed genoeg.
Doe dat. Het is het hoogst haalbare diploma, niets mooier dan zoiets meepikken als je er eigenlijk geen recht op hebt. Als je er maar geen participation trophy van maakt.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zal het aan mijn leerlingen doorgevan tijdens de diploma-uitreiking.
Er zit natuurlijk wel een bepaalde nuance bij, maar je snapt mijn punt denk ik wel.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien, misschien niet. Ons onderwijssysteem met vijf (of zes) niveaus van voortgezet onderwijs en het impliciete doel om het hoogste niveau te kiezen dat je nog kan halen, zorgt daardoor automatisch voor veel zessen.
De uitspraak die je doet wordt ook nogal vaak andersom gebruikt. Als een leerling in 1 vmbo een eindrapport met allemaal zevens en achten heeft, dan kun je de vraag 'kan ik/kan mijn kind niet naar de havo' wel zo ongeveer opschrijven. Of: ieder jaar hebben we op het vmbo 1 of 2 leerlingen die cum laude slagen. Eerste vraag die ze dan vaak van buitenstaanders krijgen: Had je dan niet de havo moeten doen?
Je verzint zelf dat ze niet voldoende stof op niveau aangeboden heeft gekregen en vervolgens gebruik je al die tienen ook nog als reden van je bewering.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ze extra uitdagingen aangeboden heeft gekregen betekent niet dat haar tijd niet verdaan is met te makkelijke reguliere stof. Als er zoveel leerlingen zijn met zoveel tienen dat bedient het hoogste onderwijsniveau de beste leerlingen niet goed, om de kneusjes ook aan flatteus diploma te helpen zodat de verantwoordelijke politici weer kunnen doen alsof het goed gaat met het onderwijs en integratie, 'omdat we steeds hoger opgeleid raken'. Nee, we noemen gewoon meer mensen hoogopgeleid door het niveau te laten zakken.
[..]
Ook dat, maar een ander element is dat er eigenlijk helemaal niet zozeer gepresteerd wordt. De verlangde prestatie is immers een leerprestatie. Ze zoude zoveel mogelijk moeten leren, zich ontwikkelen. Hoge cijfers is vooral een kwestie van laten zien dat je nog veel meer had kunnen leren.
Het mooie aan de zesjescultuur is juist een hoge en harde ondergrens. Als je het haalt moet het ook echt goed genoeg zijn, 'voldoende' met een goed Nederlands woord. Als dat maar had genoeg is dan laat dat lummelen toe maar laat het ook weer niet teveel lummelen toe. Het geeft letterlijk speelruimte, je kunt ook eens een keer gokje wagen met hoeveel tijd je nodig hebt voor een werkstuk of woordjes stampen, om te ontdekken dat je het veel sneller kunt. Of je schrijft eens iets wat de leraar verrast. Spelen en leren zijn nauw verwant. Je kunt ook een keer een slechte jaar hebben. Ik had ook negens op mijn eindlijst, maar in de 4e wilde mijn hoofd gewoon niet, ik heb gewoon een tijdelijke IQ-verlaging ervaren, ik moet er niet aan denken dat ik toen dmv hoge cijfers had moeten 'presteren'.
Ik denk dat ik het wel snap, ik weet alleen niet of ik het met je eens ben. Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard (aan school) werken, en er is weinig mis mee om aan de bak te moeten voor een diploma. Pas als de hoeveelheid werk niet meer passend is voor een normale schoolweek voor een puber, of een leerling ten onder gaat aan de stress, dan kun je (wat mij betreft) inderdaad beter een stapje terug doen.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een bepaalde nuance bij, maar je snapt mijn punt denk ik wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |