abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209532887



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_209532908
Nog even over de rol van cameramensen, redacteuren, regisseurs en dergelijke: in mijn jongere jaren heb ik een freelance cameraman gekend, en als hij meende dat iets toch te erg was om te filmen, en zijn bazen hoorden dat er iets ergs was gebeurd en hij had er om "redenen van fatsoen" geen beeld van, dan kreeg hij de wind van voren.

Maar hij filmde niet voor live-uitzendingen.
Dus dan was het aan de redactie om het in de samenvatting/reportage niet te laten zien en het alleen te laten vermelden.
Zoals het bij Weylandt aan de regie was om bliksemsnel te switchen.

Het zou uiteraard kunnen dat de mores iets is veranderd en dat heden ten dage een dergelijk persoonlijk besluit ("ik ga dit niet filmen") nu veel meer wordt geaccepteerd.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533040
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:10 schreef heywoodu het volgende:

[..]
De regie is bij Weylandt destijds echt niet 'snel geswitcht'. Die bleven er uitgebreid bij, zodat we allemaal mee konden genieten :{

Maar ook zoiets als de dodelijke crash van Ayrton Senna, no way dat dat tegenwoordig nog zo in beeld gebracht zou worden (logischerwijze). Van het ongeluk tot het in de helikopter laden weetikhet hoeveel later, alles was te zien, en dan ben je als mediamedewerker gewoon niet geschikt.
Destijds werd de RAI (op ingehouden wijze uiteraard) geprezen om de manier zoals het bij Senna in beeld was gebracht, omdat ze de dag ervoor er nog veel meer bovenop hadden gezeten bij Ronald Ratzenberger. Dat was nog afschuwelijker.

Zoals ik al zei: de tijden zijn vermoedelijk veranderd.

Neem de crash van Hermann Maier in Nagano 1998 (ski-afdaling): de hele val werd gevolgd en gezien de ernst had het dodelijk kunnen zijn. Toch bleven we Maier in beeld zien. Misschien wist de regisseur toen al dat hij een Herminator was?

Ik ben benieuwd hoe zoiets anno 2023 zou gaan...
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:27:28 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209533085
De dood (verbranden) van Roger Williamson tijdens de GP van Zandvoort werd in 1973 ook volop in beeld gebracht. Dat doen ze tegenwoordig gelukkig niet meer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_209533139
rip
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209533242
quote:
15s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:27 schreef golfer het volgende:
De dood (verbranden) van Roger Williamson tijdens de GP van Zandvoort werd in 1973 ook volop in beeld gebracht. Dat doen ze tegenwoordig gelukkig niet meer.
Schei maar uit.

Ik zag dat als 7-jarige.
We hadden net een kleuren-tv.
Zo geniet je van rondscheurende speelgoedautootjes, zo krijg je deze vuurzee voorgeschoteld, die ik nauwelijks kon bevatten trouwens.
Ik heb het maar kort gezien. Mijn pa zette de tv uit.

Niettemin: hoe vaak is dat niet opnieuw uitgezonden? In terugblikkende reportages en documentaires?
Of de laatste meters van Tommy Simpson?
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533252
Ik ben echt even ontdaan door dit vreselijke nieuws :'(
Zo zie je een jonge renner actief over de wegen fietsen, en zo is het einde ;( ;(
Van mij is de lol er nu wel even af hoor, dat fietsen over hoge bergen met bizarre snelheden naar beneden :{
Laten ze de hele boel maar aanpassen, enkel nog een bergop aankomst
Dit wil je niet nog een keer :N
RIP Gino en sterkte aan iedereen
pi_209533264
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:46 schreef Dutch_view het volgende:
Ik ben echt even ontdaan door dit vreselijke nieuws :'(
Zo zie je een jonge renner actief over de wegen fietsen, en zo is het einde ;( ;(
Van mij is de lol er nu wel even af hoor, dat fietsen over hoge bergen met bizarre snelheden naar beneden :{
Laten ze de hele boel maar aanpassen, enkel nog een bergop aankomst
Dit wil je niet nog een keer :N
RIP Gino en sterkte aan iedereen
Ja, het went nooit.

En dan vergeten we nog maar even alle gevaren tijdens het trainen, zeker in landen waar de fietser (en al helemaal de snelle) vogelvrij is.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:50:09 #9
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_209533277
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:15 schreef Toby56 het volgende:
Nog even over de rol van cameramensen, redacteuren, regisseurs en dergelijke: in mijn jongere jaren heb ik een freelance cameraman gekend, en als hij meende dat iets toch te erg was om te filmen, en zijn bazen hoorden dat er iets ergs was gebeurd en hij had er om "redenen van fatsoen" geen beeld van, dan kreeg hij de wind van voren.

Maar hij filmde niet voor live-uitzendingen.
Dus dan was het aan de redactie om het in de samenvatting/reportage niet te laten zien en het alleen te laten vermelden.
Zoals het bij Weylandt aan de regie was om bliksemsnel te switchen.

Het zou uiteraard kunnen dat de mores iets is veranderd en dat heden ten dage een dergelijk persoonlijk besluit ("ik ga dit niet filmen") nu veel meer wordt geaccepteerd.
Ik neem aan dat het vooral vanuit het respect voor nabestaanden om er niet mee geconfronteerd te worden wordt gedaan.

De meeste cameramensen zullen vanuit instinct zeker in eerste instantie een crash wel in beeld brengen. Herhalingen uitzenden en online houden van de beelden zijn vervolgens een keuze van de regie/uitzender.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 juni 2023 @ 14:53:15 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_209533301
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:22 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Destijds werd de RAI (op ingehouden wijze uiteraard) geprezen om de manier zoals het bij Senna in beeld was gebracht, omdat ze de dag ervoor er nog veel meer bovenop hadden gezeten bij Ronald Ratzenberger. Dat was nog afschuwelijker.

Zoals ik al zei: de tijden zijn vermoedelijk veranderd.

Neem de crash van Hermann Maier in Nagano 1998 (ski-afdaling): de hele val werd gevolgd en gezien de ernst had het dodelijk kunnen zijn. Toch bleven we Maier in beeld zien. Misschien wist de regisseur toen al dat hij een Herminator was?

Ik ben benieuwd hoe zoiets anno 2023 zou gaan...
Zonder herhalingen tot blijkt dat iemand in elk geval bij bewustzijn is. Er zijn wel heftiger valpartijen dan die van Maier geweest de afgelopen jaren en dat gaat eigenlijk steevast op die manier.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:55:06 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209533313
twitter
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:55:09 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209533314
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:45 schreef Toby56 het volgende:

Schei maar uit.

Ik zag dat als 7-jarige.
We hadden net een kleuren-tv.
Zo geniet je van rondscheurende speelgoedautootjes, zo krijg je deze vuurzee voorgeschoteld, die ik nauwelijks kon bevatten trouwens.
Ik heb het maar kort gezien. Mijn pa zette de tv uit.

Niettemin: hoe vaak is dat niet opnieuw uitgezonden? In terugblikkende reportages en documentaires?
Of de laatste meters van Tommy Simpson?
Volgens mij werd het alleen nog uitgezonden in zwart-wit TV.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_209533324
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:50 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het vooral vanuit het respect voor nabestaanden om er niet mee geconfronteerd te worden wordt gedaan.

De meeste cameramensen zullen vanuit instinct zeker in eerste instantie een crash wel in beeld brengen. Herhalingen uitzenden en online houden van de beelden zijn vervolgens een keuze van de regie/uitzender.
Ja, die gast die ik kende had een atleet gefilmd die een epileptische aanval kreeg en schuimbekkend op de grond viel.
Hij vertelde me dat hij het helemaal niet wilde filmen maar hij wist ook dat volgens de beroepscode de beslissing "ik ga daar niet heen" niet zo zou worden gewaardeerd.
Dus liep hij er snel heen en filmde een klein stukje. Het publiek schold hem uiteraard de huid vol.
Toen de redacteur de korte beelden zag, kreeg hij te horen: "wat een amateuristische beelden". "Ja", zei de cameraman, "ik vond het eigenlijk niet nodig". "Jij bent niet professioneel", zei de redacteur, "met die houding ga je nergens aan de bak komen."

Overigens werden de beelden helemaal niet uitgezonden daarna. Uit respect. Maar de cameraman kreeg de boodschap: dat is jouw verantwoordelijkheid en beslissing niet.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533342
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:55 schreef golfer het volgende:

[..]
Volgens mij werd het alleen nog uitgezonden in zwart-wit TV.
Dan is de herinnering met me aan de haal gegaan. Ik meen me te herinneren mijn eerste kleuren-GP te hebben gezien in Monaco, datzelfde jaar (waarschijnlijk een samenvatting).
Maar je kunt prima gelijk kunnen hebben. Dat de Lotus van Peterson zwart/goud was en de Tyrrell van Stewart blauw/wit, zou ik dan alleen op kleurenfoto's kunnen hebben gezien. In de mooie jaaroverzichten die in onze bieb te vinden waren.
Stewart reed met nummer 5, en op zijn auto stond ELF. Dat kon ik destijds ook niet rijmen.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533347
Ik zie op Sporza website een foto waar Gino zeer waarschijnlijk is neergekomen
Een soort stenen dam met inderdaad zoals eerder genoemd een afwateringspijp.
Als je het over een noodlot hebt, dat is wel de meest ongelukkige plek daar waar je kunt vallen op hoge snelheid ;( ;(
pi_209533356
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:53 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zonder herhalingen tot blijkt dat iemand in elk geval bij bewustzijn is. Er zijn wel heftiger valpartijen dan die van Maier geweest de afgelopen jaren en dat gaat eigenlijk steevast op die manier.
Ja, het zijn andere tijden.

Ik heb nog van pijn wild schreeuwende skiėrs in beeld en op het gehoorvlies staan.
Begeleid door de standaard-tekst van Evert ten Napel: "en weer valt een Olympische Droom in duigen."
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533373
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:01 schreef Dutch_view het volgende:
Ik zie op Sporza website een foto waar Gino zeer waarschijnlijk is neergekomen
Een soort stenen dam met inderdaad zoals eerder genoemd een afwateringspijp.
Als je het over een noodlot hebt, dat is wel de meest ongelukkige plek daar waar je kunt vallen op hoge snelheid ;( ;(
Net zoiets als die arme Björn Lambrechts.
Of pechvogel Jules Bianchi in de F1, met die kraanwagen.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:14:46 #18
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_209533495
Is dus op deze plek geweest
https://goo.gl/maps/26UzAFYtoL9BNMRw5

Niet een extreem scherpe bocht en prima asfalt.
Net efkes anges
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 juni 2023 @ 15:18:51 #19
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_209533544
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:14 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is dus op deze plek geweest
https://goo.gl/maps/26UzAFYtoL9BNMRw5

Niet een extreem scherpe bocht en prima asfalt.
Tja, nét even te hard erin, nét even te laat ingesneden, etc... ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209533573
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:14 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is dus op deze plek geweest
https://goo.gl/maps/26UzAFYtoL9BNMRw5

Niet een extreem scherpe bocht en prima asfalt.
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas :'(
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
twitter
pi_209533645
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Tja, nét even te hard erin, nét even te laat ingesneden, etc... ;(
Ik hoorde gisteren dat er voor de val contact was tussen hem en een ploeggenoot?
Of was dat met Sheffield?

Hoe het ook zei: het is enorm treurig, maar ik blijf erbij dat het te gemakkelijk is om in dit geval UCI & koersorganisatie meteen in de beklaagdenbank te zetten. Sommige keuzes zijn inderdaad te link voor woorden, maar volgens mij is La Punt wel vaker aankomstplaats geweest met deze afdaling eraan voorafgaand. (Klopt dat?)
Simpson stikte op de Ventoux (vermoedelijk ook door andere oorzaken) en vele anderen kwamen daar in ademhalingsproblemen.
Maar de klim wordt nog steeds in koersen opgenomen.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:27:24 #22
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209533669
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas :'(
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Je ziet hier al dat hij niet heel veel overhoudt in die bocht met die extreme snelheden. Nog iets minder goed aansnijden en je redt het niet.
pi_209533681
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas :'(
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Dan zou bijvoorbeeld de Croix-de-Fer (Franse Alpen) ook niet meer kunnen. Van 1 kant (weet niet meer welke) worden daar waanzinnige snelheden gerealiseerd.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:28:32 #24
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_209533687
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas :'(
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Je kan het als renner zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Wat in een wedstrijd natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is, maar afdalingen zijn onderdeel van de wielersport, anders kan je over heel veel terrein gewoon geen etappes meer aanleggen. Als je afdalingen zoals die van Pidcock vorig jaar in de Tour ziet staat iedereen te juichen, met beelden die eindeloos herhaald worden.

Het is onderdeel van het risico van de wielersport. In de F1 hebben ze ook niet verboden om harder dan 200km per uur te rijden, maar is het ontwerp van de auto zo aangepast dat het veiliger werd. Zo is er in het wielrennen de helmplicht en het verbod op bepaalde daaltechnieken gekomen. Dat zijn de maatregelen waar je aan moet denken.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:30:59 #25
194695 franklop
Fran knock
pi_209533725
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:25 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik hoorde gisteren dat er voor de val contact was tussen hem en een ploeggenoot?
Of was dat met Sheffield?

Hoe het ook zei: het is enorm treurig, maar ik blijf erbij dat het te gemakkelijk is om in dit geval UCI & koersorganisatie meteen in de beklaagdenbank te zetten. Sommige keuzes zijn inderdaad te link voor woorden, maar volgens mij is La Punt wel vaker aankomstplaats geweest met deze afdaling eraan voorafgaand. (Klopt dat?)
Simpson stikte op de Ventoux (vermoedelijk ook door andere oorzaken) en vele anderen kwamen daar in ademhalingsproblemen.
Maar de klim wordt nog steeds in koersen opgenomen.
Gesink in 2010 nog geloof ik.

Maar wat is een oplossing, geen enkele bergrit meer met een afdaling? Of helemaal niet meer dalen, want Weylandt viel ook niet in weg 1e categorie afdaling. Geen sprints meer rijden om gevallen als Jakobsen te voorkomen?

Om der hele afdaling af te zetten zodat niemand eroverheen valt is ook niet realistisch.

Het is gewoon moeilijk om hier een 'oplossing' voor te vinden.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_209533730
Godver... Ik lees het nieuws net.
Цой жив
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:32:19 #27
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_209533742
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:30 schreef franklop het volgende:

[..]
Gesink in 2010 nog geloof ik.

Maar wat is een oplossing, geen enkele bergrit meer met een afdaling? Of helemaal niet meer dalen, want Weylandt viel ook niet in weg 1e categorie afdaling. Geen sprints meer rijden om gevallen als Jakobsen te voorkomen?

Om der hele afdaling af te zetten zodat niemand eroverheen valt is ook niet realistisch.

Het is gewoon moeilijk om hier een 'oplossing' voor te vinden.
Je zou nog iets met seingevers kunnen doen in afdalingen, maar weet niet of die op zulke snelheden niet juist afleidend werken wat het alleen maar gevaarlijker maakt
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:32:49 #28
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_209533753
Je zou misschien nog kunnen denken aan afzettingen langs de afgrond op de meest risicovolle plekken in zo'n afdaling, maar dat zal ook al een flinke investering zijn voor organisatoren om rond te krijgen, lijkt mij?
pi_209533761
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Je ziet hier al dat hij niet heel veel overhoudt in die bocht met die extreme snelheden. Nog iets minder goed aansnijden en je redt het niet.
Als ik hier naar kijk, dan is het vreselijk wat Gino op die momenten heeft meegemaakt.
In dat filmpje was het al op het randje.
Als er dan enkel een grasweide achter zit, maar nu dus een stenen wand/ plateau :'(

Wat mij betreft gaan ze kijken of er een maximum daalsnelheid kan worden gerealiseerd. Op de een of andere manier elektronisch geregeld. Met max. 45 km/u afdalen zodat je zulke bochten wel kunt halen.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:34:54 #30
194695 franklop
Fran knock
pi_209533779
Weet niet of hij Zwitserland anders niet had gereden, maar hij miste de Giro door een corona besmetting natuurlijk.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_209533793
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:28 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Je kan het als renner zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Wat in een wedstrijd natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is, maar afdalingen zijn onderdeel van de wielersport, anders kan je over heel veel terrein gewoon geen etappes meer aanleggen. Als je afdalingen zoals die van Pidcock vorig jaar in de Tour ziet staat iedereen te juichen, met beelden die eindeloos herhaald worden.

Het is onderdeel van het risico van de wielersport. In de F1 hebben ze ook niet verboden om harder dan 200km per uur te rijden, maar is het ontwerp van de auto zo aangepast dat het veiliger werd. Zo is er in het wielrennen de helmplicht en het verbod op bepaalde daaltechnieken gekomen. Dat zijn de maatregelen waar je aan moet denken.
Ik ben het hier wel mee eens.
Moeten we stoppen met koersen over wegen waarlangs afwateringsbuizen liggen? (Mäder, Lambrechts)
Moeten we stoppen met zeer snelle afdalingen?
Wat Froome in 2016 deed op de Peyresourde en in 2018 op de Colle Delle Finestre was vermoedelijk ook niet verantwoord. (En de wegen waren daar ook smaller.)
Later werd, naar ik meen, het 'tussen het kader zakken' inderdaad verboden. Toch waren er nog meer dan genoeg profwielrenners die daar pissig om waren (en misschien nog steeds wel zijn).
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533806
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:33 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Als ik hier naar kijk, dan is het vreselijk wat Gino op die momenten heeft meegemaakt.
In dat filmpje was het al op het randje.
Als er dan enkel een grasweide achter zit, maar nu dus een stenen wand/ plateau :'(

Wat mij betreft gaan ze kijken of er een maximum daalsnelheid kan worden gerealiseerd. Op de een of andere manier elektronisch geregeld. Met max. 45 km/u afdalen zodat je zulke bochten wel kunt halen.
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.

Wielrennen is wat dat betreft wel uniek dat je uit zo'n afschuwelijk ongeval eigenlijk geen maatregelen kan nemen om het in de toekomst kan voorkomen. Bij de F1 kunje tegenwoordig vrijwel overal met 300 km/u op inrijden en nog zonder schrammetje uitstappen.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:39:25 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_209533841
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:00 schreef Toby56 het volgende:

[..]
... In de mooie jaaroverzichten die in onze bieb te vinden waren.
Stewart reed met nummer 5, en op zijn auto stond ELF. Dat kon ik destijds ook niet rijmen.
Heinz Prüller. ^O^
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:39:30 #34
194695 franklop
Fran knock
pi_209533843
Punt is dat je hele koersdynamiek dan ook op de schop moet/ gaat. Renners in de 'bus' gebruiken afdalingen vaak om tijd terug te winnen voor de tijdslimiet. Als je dan iets van een max snelheid invoert dan moeten ze dat toch weer ergens anders terughalen (en misschien meer risico nemen).
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_209533851
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:36 schreef Remco het volgende:

[..]
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.

Wielrennen is wat dat betreft wel uniek dat je uit zo'n afschuwelijk ongeval eigenlijk geen maatregelen kan nemen om het in de toekomst kan voorkomen. Bij de F1 kunje tegenwoordig vrijwel overal met 300 km/u op inrijden en nog zonder schrammetje uitstappen.
O ja, wielrennen is veel gevaarlijker.
De tweewekelijkse "confrontatie met de Dood" zoals lang geleden de F1 nog wel eens werd genoemd, bestaat al lang niet meer. Motorsport is ook veel en veel gevaarlijker (gebleven). De TT van Man heeft het ook dit jaar (om van vorig jaar maar te zwijgen) wederom bewezen.

Op een tweewieler - al dan niet gemotoriseerd - rondscheuren is gewoon superlink. Inclusief (val)helm en andere maatregelen.
En, hoe beroerd het ook is, mede daarom is het voor velen ook veel spectaculairder.
Vroeger zette ik me vaak met het hart kloppend in de keel voor de tv tijdens een F1 GP.
Nu heb ik dat eigenlijk alleen nog maar met Parijs-Roubaix.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_209533863
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:36 schreef Remco het volgende:

[..]
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.

Wielrennen is wat dat betreft wel uniek dat je uit zo'n afschuwelijk ongeval eigenlijk geen maatregelen kan nemen om het in de toekomst kan voorkomen. Bij de F1 kunje tegenwoordig vrijwel overal met 300 km/u op inrijden en nog zonder schrammetje uitstappen.
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
pi_209533867
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Heel veel afdalingsspecialisten en stuurkunstenaars gaan zich fors benadeeld voelen.
Dat sowieso.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:42:49 #38
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209533876
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Er zijn al renners die zeggen dat het helemaal geen supergevaarlijke afdaling is. Brede wegen, goed asfalt. Dit is supertriest maar ik denk niet dat het te voorkomen is.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:43:24 #39
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209533882
Adam Hansen zal garen spinnen bij deze discussie. Uit alles blijkt echter dat dit een afdaling is waarbij je zelf in grote mate mag bepalen hoe gevaarlijk hij is, daar kan geen veiligheidsmaatregel tegenop.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209533884
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Maar daar los je het probleem niet mee op, kijk naar de doden in het peloton de laatste 25 jaar en je ziet iedere keer compleet andere situaties. Een dodelijk ongeval bij een lange afdaling als gisteren zie je in ieder geval bijna nooit.
pi_209533897
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:39 schreef franklop het volgende:
Punt is dat je hele koersdynamiek dan ook op de schop moet/ gaat. Renners in de 'bus' gebruiken afdalingen vaak om tijd terug te winnen voor de tijdslimiet. Als je dan iets van een max snelheid invoert dan moeten ze dat toch weer ergens anders terughalen (en misschien meer risico nemen).
Dat is nog wel oplosbaar, ruimere tijdslimieten zijn in dat geval geen ramp. Maar zoals eerder al gezegd werd, je voorkomt het alleen door alle etappes ________/ te maken. Wouter Weylandt viel op 25 km van de meet, alle opties van Adam Hansen in zijn poll zouden dat ook niet voorkomen hebben.

Er wordt ook altijd moord en brand geschreeuwd over bochten in de laatste kilometer bij een massasprint. Maar vaak gaat dat juist goed en heb je vreselijke valpartijen bij brede rechte wegen.

Het is allemaal een vreselijk onderdeel van de sport.
pi_209533922
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:42 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Er zijn al renners die zeggen dat het helemaal geen supergevaarlijke afdaling is. Brede wegen, goed asfalt. Dit is supertriest maar ik denk niet dat het te voorkomen is.
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?
Misschien moet je als organisatie / team ingrijpen en je medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Bravoure kan ook fataal zijn....
Van de UCI verwacht ik 0,0.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 15:47:11 #43
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209533925
Ik zie dat Thijsje Zonneveld ook alweer op zijn zeepkist is gesprongen.

In een afdaling als deze, die in principe niet heel gevaarlijk is, zou je niet ontzettend veel meer kunnen doen. Overal netten hangen, overal signalering en overal mensen plaatsen klinkt leuk, maar daar moet je het geld en de mensen ook maar voor zien te vinden. Buiten het feit dat bijna alle valpartijen plaatsvinden op brede en rechte wegen. Als je echt aan de veiligheid wil denken kunnen we alleen nog maar Zwiften.
Het blijft toch een merkwaardige sport hč, dat wielrennen.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:47:23 #44
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209533929
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Dat is nog wel oplosbaar, ruimere tijdslimieten zijn in dat geval geen ramp. Maar zoals eerder al gezegd werd, je voorkomt het alleen door alle etappes ________/ te maken.
Vergeet de klassiekers niet.
  Redactie Sport vrijdag 16 juni 2023 @ 15:49:17 #45
451829 crew  H.Vviv
pi_209533944
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:34 schreef franklop het volgende:
Weet niet of hij Zwitserland anders niet had gereden, maar hij miste de Giro door een corona besmetting natuurlijk.
Zwitserland stond altijd op zijn programma. Vrij normaal ook als Zwitser en dit was een van zijn favoriete wedstrijden.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:49:31 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209533948
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:47 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?
Kun je aangeven waarom jij het dan wel een supergevaarlijke afdaling vindt?

Prima asfalt, brede weg, je ziet heel goed waar er bochten aankomen en kunt dus prima anticiperen, wat vereis je nog meer van een afdaling dan?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:50:05 #47
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209533954
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:47 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?
Misschien moet je als organisatie / team ingrijpen en je medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Bravoure kan ook fataal zijn....
Van de UCI verwacht ik 0,0.
Deze afdaling is vaker voorgekomen in Tour de Suisse. Toen ging het allemaal prima. Ik begrijp de emoties, ik vind het ook zeer verdrietig wat er gebeurd is maar ik denk niet dat je er heel veel aan kan doen. Zoals ratjetoe zegt beperkt je dan jezelf tot bepaald soort profielen. Als je een berg op gaat moet je er ook af grof gezegd.
pi_209533965
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Maar daar los je het probleem niet mee op, kijk naar de doden in het peloton de laatste 25 jaar en je ziet iedere keer compleet andere situaties. Een dodelijk ongeval bij een lange afdaling als gisteren zie je in ieder geval bijna nooit.
Ik denk ook niet dat er 1 oplossing is voor alle situaties. Maar wellicht wel maatregelen die het risico weer verkleinen in zulke situaties. Zoals bijvoorbeeld een maximumsnelheid dalen

In de Giro zag je dat bij een natte afdaling (weet niet meer welke) bijna alle renners met gematigde snelheid gingen afdalen. Dat vind ik ook een goede zet vanuit de renners zelf
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:51:37 #49
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209533968
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:50 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Deze afdaling is vaker voorgekomen in Tour de Suisse. Toen ging het allemaal prima.
Zelfs brokkenpiloot Gesink kwam in 2010 ongeschonden over de finishlijn, als eerste.
pi_209533975
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:47 schreef Zelva het volgende:

[..]
Vergeet de klassiekers niet.
In welke zin? Daar kan het toch ook mis gaan? Lambrecht verongelukte op een vlak stuk door een bizarre landing. Het is in de recente geschiedenis niet gebeurd maar zou ook zo kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')