SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Destijds werd de RAI (op ingehouden wijze uiteraard) geprezen om de manier zoals het bij Senna in beeld was gebracht, omdat ze de dag ervoor er nog veel meer bovenop hadden gezeten bij Ronald Ratzenberger. Dat was nog afschuwelijker.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De regie is bij Weylandt destijds echt niet 'snel geswitcht'. Die bleven er uitgebreid bij, zodat we allemaal mee konden genieten
Maar ook zoiets als de dodelijke crash van Ayrton Senna, no way dat dat tegenwoordig nog zo in beeld gebracht zou worden (logischerwijze). Van het ongeluk tot het in de helikopter laden weetikhet hoeveel later, alles was te zien, en dan ben je als mediamedewerker gewoon niet geschikt.
Schei maar uit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:27 schreef golfer het volgende:
De dood (verbranden) van Roger Williamson tijdens de GP van Zandvoort werd in 1973 ook volop in beeld gebracht. Dat doen ze tegenwoordig gelukkig niet meer.
Ja, het went nooit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:46 schreef Dutch_view het volgende:
Ik ben echt even ontdaan door dit vreselijke nieuws![]()
Zo zie je een jonge renner actief over de wegen fietsen, en zo is het einde![]()
![]()
Van mij is de lol er nu wel even af hoor, dat fietsen over hoge bergen met bizarre snelheden naar beneden![]()
Laten ze de hele boel maar aanpassen, enkel nog een bergop aankomst
Dit wil je niet nog een keer![]()
RIP Gino en sterkte aan iedereen
Ik neem aan dat het vooral vanuit het respect voor nabestaanden om er niet mee geconfronteerd te worden wordt gedaan.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:15 schreef Toby56 het volgende:
Nog even over de rol van cameramensen, redacteuren, regisseurs en dergelijke: in mijn jongere jaren heb ik een freelance cameraman gekend, en als hij meende dat iets toch te erg was om te filmen, en zijn bazen hoorden dat er iets ergs was gebeurd en hij had er om "redenen van fatsoen" geen beeld van, dan kreeg hij de wind van voren.
Maar hij filmde niet voor live-uitzendingen.
Dus dan was het aan de redactie om het in de samenvatting/reportage niet te laten zien en het alleen te laten vermelden.
Zoals het bij Weylandt aan de regie was om bliksemsnel te switchen.
Het zou uiteraard kunnen dat de mores iets is veranderd en dat heden ten dage een dergelijk persoonlijk besluit ("ik ga dit niet filmen") nu veel meer wordt geaccepteerd.
Zonder herhalingen tot blijkt dat iemand in elk geval bij bewustzijn is. Er zijn wel heftiger valpartijen dan die van Maier geweest de afgelopen jaren en dat gaat eigenlijk steevast op die manier.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Destijds werd de RAI (op ingehouden wijze uiteraard) geprezen om de manier zoals het bij Senna in beeld was gebracht, omdat ze de dag ervoor er nog veel meer bovenop hadden gezeten bij Ronald Ratzenberger. Dat was nog afschuwelijker.
Zoals ik al zei: de tijden zijn vermoedelijk veranderd.
Neem de crash van Hermann Maier in Nagano 1998 (ski-afdaling): de hele val werd gevolgd en gezien de ernst had het dodelijk kunnen zijn. Toch bleven we Maier in beeld zien. Misschien wist de regisseur toen al dat hij een Herminator was?
Ik ben benieuwd hoe zoiets anno 2023 zou gaan...
Volgens mij werd het alleen nog uitgezonden in zwart-wit TV.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:45 schreef Toby56 het volgende:
Schei maar uit.
Ik zag dat als 7-jarige.
We hadden net een kleuren-tv.
Zo geniet je van rondscheurende speelgoedautootjes, zo krijg je deze vuurzee voorgeschoteld, die ik nauwelijks kon bevatten trouwens.
Ik heb het maar kort gezien. Mijn pa zette de tv uit.
Niettemin: hoe vaak is dat niet opnieuw uitgezonden? In terugblikkende reportages en documentaires?
Of de laatste meters van Tommy Simpson?
Ja, die gast die ik kende had een atleet gefilmd die een epileptische aanval kreeg en schuimbekkend op de grond viel.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:50 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het vooral vanuit het respect voor nabestaanden om er niet mee geconfronteerd te worden wordt gedaan.
De meeste cameramensen zullen vanuit instinct zeker in eerste instantie een crash wel in beeld brengen. Herhalingen uitzenden en online houden van de beelden zijn vervolgens een keuze van de regie/uitzender.
Dan is de herinnering met me aan de haal gegaan. Ik meen me te herinneren mijn eerste kleuren-GP te hebben gezien in Monaco, datzelfde jaar (waarschijnlijk een samenvatting).quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:55 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij werd het alleen nog uitgezonden in zwart-wit TV.
Ja, het zijn andere tijden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zonder herhalingen tot blijkt dat iemand in elk geval bij bewustzijn is. Er zijn wel heftiger valpartijen dan die van Maier geweest de afgelopen jaren en dat gaat eigenlijk steevast op die manier.
Net zoiets als die arme Björn Lambrechts.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:01 schreef Dutch_view het volgende:
Ik zie op Sporza website een foto waar Gino zeer waarschijnlijk is neergekomen
Een soort stenen dam met inderdaad zoals eerder genoemd een afwateringspijp.
Als je het over een noodlot hebt, dat is wel de meest ongelukkige plek daar waar je kunt vallen op hoge snelheid![]()
Tja, nét even te hard erin, nét even te laat ingesneden, etc...quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:14 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is dus op deze plek geweest
https://goo.gl/maps/26UzAFYtoL9BNMRw5
Niet een extreem scherpe bocht en prima asfalt.
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:14 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is dus op deze plek geweest
https://goo.gl/maps/26UzAFYtoL9BNMRw5
Niet een extreem scherpe bocht en prima asfalt.
Ik hoorde gisteren dat er voor de val contact was tussen hem en een ploeggenoot?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, nét even te hard erin, nét even te laat ingesneden, etc...
Je ziet hier al dat hij niet heel veel overhoudt in die bocht met die extreme snelheden. Nog iets minder goed aansnijden en je redt het niet.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas![]()
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Dan zou bijvoorbeeld de Croix-de-Fer (Franse Alpen) ook niet meer kunnen. Van 1 kant (weet niet meer welke) worden daar waanzinnige snelheden gerealiseerd.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas![]()
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Je kan het als renner zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Wat in een wedstrijd natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is, maar afdalingen zijn onderdeel van de wielersport, anders kan je over heel veel terrein gewoon geen etappes meer aanleggen. Als je afdalingen zoals die van Pidcock vorig jaar in de Tour ziet staat iedereen te juichen, met beelden die eindeloos herhaald worden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:21 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Schijn bedriegt, vanuit stilstand lijkt het goed.
Maar met zulke snelheden wordt het opeens levensgevaarlijk. Letterlijk helaas![]()
Hieronder dezelfde bocht, andere renner.
Met de wetenschap van nu, kun je je afvragen of het nog wel verstandig is om dit te doen zulke afdalingen.
Zelfs op goed asfalt.
[ twitter ]
Gesink in 2010 nog geloof ik.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:25 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoorde gisteren dat er voor de val contact was tussen hem en een ploeggenoot?
Of was dat met Sheffield?
Hoe het ook zei: het is enorm treurig, maar ik blijf erbij dat het te gemakkelijk is om in dit geval UCI & koersorganisatie meteen in de beklaagdenbank te zetten. Sommige keuzes zijn inderdaad te link voor woorden, maar volgens mij is La Punt wel vaker aankomstplaats geweest met deze afdaling eraan voorafgaand. (Klopt dat?)
Simpson stikte op de Ventoux (vermoedelijk ook door andere oorzaken) en vele anderen kwamen daar in ademhalingsproblemen.
Maar de klim wordt nog steeds in koersen opgenomen.
Je zou nog iets met seingevers kunnen doen in afdalingen, maar weet niet of die op zulke snelheden niet juist afleidend werken wat het alleen maar gevaarlijker maaktquote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:30 schreef franklop het volgende:
[..]
Gesink in 2010 nog geloof ik.
Maar wat is een oplossing, geen enkele bergrit meer met een afdaling? Of helemaal niet meer dalen, want Weylandt viel ook niet in weg 1e categorie afdaling. Geen sprints meer rijden om gevallen als Jakobsen te voorkomen?
Om der hele afdaling af te zetten zodat niemand eroverheen valt is ook niet realistisch.
Het is gewoon moeilijk om hier een 'oplossing' voor te vinden.
Als ik hier naar kijk, dan is het vreselijk wat Gino op die momenten heeft meegemaakt.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Je ziet hier al dat hij niet heel veel overhoudt in die bocht met die extreme snelheden. Nog iets minder goed aansnijden en je redt het niet.
Ik ben het hier wel mee eens.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:28 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Je kan het als renner zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Wat in een wedstrijd natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is, maar afdalingen zijn onderdeel van de wielersport, anders kan je over heel veel terrein gewoon geen etappes meer aanleggen. Als je afdalingen zoals die van Pidcock vorig jaar in de Tour ziet staat iedereen te juichen, met beelden die eindeloos herhaald worden.
Het is onderdeel van het risico van de wielersport. In de F1 hebben ze ook niet verboden om harder dan 200km per uur te rijden, maar is het ontwerp van de auto zo aangepast dat het veiliger werd. Zo is er in het wielrennen de helmplicht en het verbod op bepaalde daaltechnieken gekomen. Dat zijn de maatregelen waar je aan moet denken.
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:33 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Als ik hier naar kijk, dan is het vreselijk wat Gino op die momenten heeft meegemaakt.
In dat filmpje was het al op het randje.
Als er dan enkel een grasweide achter zit, maar nu dus een stenen wand/ plateau![]()
Wat mij betreft gaan ze kijken of er een maximum daalsnelheid kan worden gerealiseerd. Op de een of andere manier elektronisch geregeld. Met max. 45 km/u afdalen zodat je zulke bochten wel kunt halen.
Heinz Prüller.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
... In de mooie jaaroverzichten die in onze bieb te vinden waren.
Stewart reed met nummer 5, en op zijn auto stond ELF. Dat kon ik destijds ook niet rijmen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
O ja, wielrennen is veel gevaarlijker.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:36 schreef Remco het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.
Wielrennen is wat dat betreft wel uniek dat je uit zo'n afschuwelijk ongeval eigenlijk geen maatregelen kan nemen om het in de toekomst kan voorkomen. Bij de F1 kunje tegenwoordig vrijwel overal met 300 km/u op inrijden en nog zonder schrammetje uitstappen.
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhakenquote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:36 schreef Remco het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed elke afdaling neutraliseren.
Wielrennen is wat dat betreft wel uniek dat je uit zo'n afschuwelijk ongeval eigenlijk geen maatregelen kan nemen om het in de toekomst kan voorkomen. Bij de F1 kunje tegenwoordig vrijwel overal met 300 km/u op inrijden en nog zonder schrammetje uitstappen.
Heel veel afdalingsspecialisten en stuurkunstenaars gaan zich fors benadeeld voelen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Er zijn al renners die zeggen dat het helemaal geen supergevaarlijke afdaling is. Brede wegen, goed asfalt. Dit is supertriest maar ik denk niet dat het te voorkomen is.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Maar daar los je het probleem niet mee op, kijk naar de doden in het peloton de laatste 25 jaar en je ziet iedere keer compleet andere situaties. Een dodelijk ongeval bij een lange afdaling als gisteren zie je in ieder geval bijna nooit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:41 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Dan maar wat saaier. Misschien zullen er kijkers afhaken
Maar je wilt toch dat iedereen weer levend thuis komt? F1 is een gesloten parcours wat je veel beter kunt prepareren. Nu heb je 200 kilometer unieke kilometers met tientallen kilometers aan potentieel gevaar.
Er moet wel wat gebeuren vind ik. Benieuwd wat de renners zelf te zeggen hebben wat ze willen.
Dat is nog wel oplosbaar, ruimere tijdslimieten zijn in dat geval geen ramp. Maar zoals eerder al gezegd werd, je voorkomt het alleen door alle etappes ________/ te maken. Wouter Weylandt viel op 25 km van de meet, alle opties van Adam Hansen in zijn poll zouden dat ook niet voorkomen hebben.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:39 schreef franklop het volgende:
Punt is dat je hele koersdynamiek dan ook op de schop moet/ gaat. Renners in de 'bus' gebruiken afdalingen vaak om tijd terug te winnen voor de tijdslimiet. Als je dan iets van een max snelheid invoert dan moeten ze dat toch weer ergens anders terughalen (en misschien meer risico nemen).
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er zijn al renners die zeggen dat het helemaal geen supergevaarlijke afdaling is. Brede wegen, goed asfalt. Dit is supertriest maar ik denk niet dat het te voorkomen is.
Vergeet de klassiekers niet.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat is nog wel oplosbaar, ruimere tijdslimieten zijn in dat geval geen ramp. Maar zoals eerder al gezegd werd, je voorkomt het alleen door alle etappes ________/ te maken.
Zwitserland stond altijd op zijn programma. Vrij normaal ook als Zwitser en dit was een van zijn favoriete wedstrijden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:34 schreef franklop het volgende:
Weet niet of hij Zwitserland anders niet had gereden, maar hij miste de Giro door een corona besmetting natuurlijk.
Kun je aangeven waarom jij het dan wel een supergevaarlijke afdaling vindt?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:47 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?
Deze afdaling is vaker voorgekomen in Tour de Suisse. Toen ging het allemaal prima. Ik begrijp de emoties, ik vind het ook zeer verdrietig wat er gebeurd is maar ik denk niet dat je er heel veel aan kan doen. Zoals ratjetoe zegt beperkt je dan jezelf tot bepaald soort profielen. Als je een berg op gaat moet je er ook af grof gezegd.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:47 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik snap zulke renners echt niet hoor. Is dat hun stoere buitenkant? Hebben ze daar gister zelf gereden?
Misschien moet je als organisatie / team ingrijpen en je medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Bravoure kan ook fataal zijn....
Van de UCI verwacht ik 0,0.
Ik denk ook niet dat er 1 oplossing is voor alle situaties. Maar wellicht wel maatregelen die het risico weer verkleinen in zulke situaties. Zoals bijvoorbeeld een maximumsnelheid dalenquote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar daar los je het probleem niet mee op, kijk naar de doden in het peloton de laatste 25 jaar en je ziet iedere keer compleet andere situaties. Een dodelijk ongeval bij een lange afdaling als gisteren zie je in ieder geval bijna nooit.
Zelfs brokkenpiloot Gesink kwam in 2010 ongeschonden over de finishlijn, als eerste.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Deze afdaling is vaker voorgekomen in Tour de Suisse. Toen ging het allemaal prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |