Welke territoria heeft Rusland “verloren” aan de NAVO dan? Ik neem aan dat je de gebieden bedoelt die Rusland na WOII heeft bezet en voor decennia met grof geweld onderdrukt en hun staatsvorm heeft opgedrongen?quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:13 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zwitserland heeft in de 20ste eeuw geen territorium verloren aan de NAVO, Rusland wel. Dat is een belangrijk verschil.
Bovendien is Oostenrijk ook geen NAVO-lidstaat.
Amerikaans Rusland, oftewel het gebied met steden als Vilnius, Kaunas, Klaipeda, Riga en Talinn.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat heeft de Russische Federatie dan aan gebied verloren aan NAVO?
Je bedoelt Estland, Letland en Litouwen. Die zich vreedzaam hebben afgescheiden van Rusland. Goed om te lezen dat je de soevereiniteit van 3 gewaardeerde EU- en NAVO-partners niet erkent.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Amerikaans Rusland, oftewel het gebied met steden als Vilnius, Kaunas, Klaipeda, Riga en Talinn.
Zelensky heeft al gezegd dat iedereen die er niet voor 2014 woonde moet oprotten. Al waren zijn woorden wel vriendelijker.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:08 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me wel af wat er met de mensen op de Krim gaat gebeuren zodra het Oekraďens geworden is.
Mag ik even de doelpalen terugzetten waar ze stonden?quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:13 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zwitserland heeft in de 20ste eeuw geen territorium verloren aan de NAVO, Rusland wel. Dat is een belangrijk verschil.
Bovendien is Oostenrijk ook geen NAVO-lidstaat.
Hoe kan het dat Zwitserland, en inderdaad ook Oostenrijk, niet klagen over ondervonden economische nadelen vanwege insluiting door NATO en Kalingrad wel?quote:Op woensdag 14 juni 2023 07:58 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
…Kaliningrad is al helemaal ingesloten door NAVO-gebied en daar ondervindt Kaliningrad wel enorme economische nadelen van.
Beginnen over NAVO expansiedrift en vervolgens Kaliningrad aanhalen, de Russen hebben die geannexeerde exclave vol (kern)wapens gestortquote:Op woensdag 14 juni 2023 07:58 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de VS landen als Libië, Irak en Afghanistan ook compleet gedestabiliserd hebben. Tuurlijk zijn de Russen geen lieverdjes, maar de Russen hebben in 40 jaar tijd wel heel veel territorium verloren en ik kan de Russische zorgen omtrent de expansiedrift van de NAVO goed begrijpen. Kaliningrad is al helemaal ingesloten door NAVO-gebied en daar ondervindt Kaliningrad wel enorme economische nadelen van.
Die waren nooit deel van Rusland. Dat waren republieken in de Sovjet-Unie. Net als Rusland.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Amerikaans Rusland, oftewel het gebied met steden als Vilnius, Kaunas, Klaipeda, Riga en Talinn.
Ben er mee eens dat dat niet heel legitiem is, maar ook de verkiezing timosjenko vs janoekovitsch geeft (net als alle andere verkiezingen) heel mooi weer wat voor gesplitst land Oekraine was: meer dan 90% (!) stemt op janoekovitsch waarbij in andere westerse regio’s meer dan 90% (!) timosjenko kiest. Tuurlijk, dit is geen reden om het dan maar Rusland te noemen, maar een oplossing waarbij het westerlijke deel het gebied volledig claimt is ook niet een oplossing die vanuit het perspectief van donbass bewoners logisch lijkt. Een lange termijn oplossing zou een onafhankelijke donbass kunnen zijn. De Krim is lastiger: daar zit ook een hele geschiedenis aan vast.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wanneer? In het referendum dat door Rusland is georganiseerd zeker?
Ik heb net even een korte referendum op Fok! gehouden. Jouw huis is nu van Fok!. Graag binnen 24 uur eruit zijn.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:08 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Tot 2014 waren zowel De Krim als de Donbass onderdeel van Oekraďne. Echter in 2014 is De Krim herenigd met de rest van Rusland en hebben de Volksrepubliek Donesk en de Volksrepubliek Luhansk de onafhankelijkheid uitgeroepen. Overigens zijn de Volksrepubliek Donesk en de Volksrepubliek Luhansk in 2022 opgegaan in Rusland.
overigens is dit echt onzin, er bestaat geen Amerikaans Rusland. Er is in de geschiedenis nog nooit een meerderheid van Esten geweest die volledig bij Rusland wilde aansluiten en zich als Rus zag.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Kaliningrad is nooit onderdeel geweest van Polen of Litouwen en terug naar Duitsland is geen optie, omdat het te ver van de rest van Duitsland af ligt en wat moet Duitsland met 1 miljoen Russen in hun land.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:22 schreef J.B. het volgende:
[..]
Beginnen over NAVO expansiedrift en vervolgens Kaliningrad aanhalen, de Russen hebben die geannexeerde exclave vol (kern)wapens gestortAls ze het zo dwarszit geven ze het maar terug aan de Duitsers, of voor mijn part aan de Polen of Litouwers.
Als je af wilt van een Russisch Kaliningrad is dat de enigste optie denk ik.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:28 schreef Ulx het volgende:
Waarom zou Koningsberg onafhankelijk moeten worden van Rusland?
Wanneer kan ik langskomen er ligt nog een telefoon en laptop/pc van mij.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:25 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Ik heb net even een korte referendum op Fok! gehouden. Jouw huis is nu van Fok!. Graag binnen 24 uur eruit zijn.
quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:30 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je af wilt van een Russisch Kaliningrad is dat de enigste optie denk ik.
Kun jij niet gewoon elders op het forum een Risk topic openen? En hier wegblijven svpquote:Op woensdag 14 juni 2023 08:32 schreef Erno-BE het volgende:
Vergeet niet dat Kaliningrad voor de Russen wel heel belangrijk is om (kern)aanvallen uit te voeren op steden als Stockholm, Kopenhagen, Warschau, Berlin, Frankfurt, Den Haag, London of Paris voor het geval dat als Het Westen/Oekraďne de Krimbrug opblaast.
Heuh? Rusland is juist groter geworden door de Krim in te pikken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 07:58 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de VS landen als Libië, Irak en Afghanistan ook compleet gedestabiliserd hebben. Tuurlijk zijn de Russen geen lieverdjes, maar de Russen hebben in 40 jaar tijd wel heel veel territorium verloren en ik kan de Russische zorgen omtrent de expansiedrift van de NAVO goed begrijpen. Kaliningrad is al helemaal ingesloten door NAVO-gebied en daar ondervindt Kaliningrad wel enorme economische nadelen van.
Waarom moeten 'we' daarvan af? Sinds Poetin van de Oostzee het Meer van Navonië wist te maken is dat gebied strategisch irrelevant.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:30 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je af wilt van een Russisch Kaliningrad is dat de enigste optie denk ik.
Rusland was in 1988 toch echt een flink stuk groter dan in 2015. Ook was Rusland in 1988 een flink stuk groter dan nu.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heuh? Rusland is juist groter geworden door de Krim in te pikken.
Welke stukken had Rusland dan nog in 1988 die ze nu niet meer heeft?quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:37 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Rusland was in 1988 toch echt een flink stuk groter dan in 2015. Ook was Rusland in 1988 een flink stuk groter dan nu.
Je haalt de Sovjet Unie en Rusland door elkaar.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:37 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Rusland was in 1988 toch echt een flink stuk groter dan in 2015. Ook was Rusland in 1988 een flink stuk groter dan nu.
Vergeet niet dat in de Oostzee en de Finse Golf tussen Zweden (wat voor de Kerst gewoon NAVO-lid is), Finland en de Baltische Staten gewoon voor Rusland een vrije doorgang moet zijn om Kaliningrad te bevoorraden. Wapens en minutie worden gewoon vanuit de havens van Sint-Petersburg over de Finse Golf en de Oostzee getransporteerd naar de havens van Kaliningrad om Kaliningrad te bevoorraden en daar kan niemand iets tegenin brengen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom moeten 'we' daarvan af? Sinds Poetin van de Oostzee het Meer van Navonië wist te maken is dat gebied strategisch irrelevant.
Estlandquote:Op woensdag 14 juni 2023 08:37 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Welke stukken had Rusland dan nog in 1988 die ze nu niet meer heeft?
Sovjet unie.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:37 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |