SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
Kans is klein, gezien Centurion niet bepaald high end is, of een merk voor liefhebbers is.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:42 schreef Modus het volgende:
Geen idee of iemand dat weet maar:
volgens hun site heeft Centurion nu geen dealers meer in NL. Is kopen dan echt onmogelijk zonder fysiek naar DE te gaan, of zijn er in NL nog wel wat liefhebberszaakjes te vinden die alsnog wel wat voor je willen/kunnen regelen?
Al geprobeerd je achterderailleur te indexeren (of micro-adjust-en in het geval van elektronisch schakelen)?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:49 schreef StevenHyde het volgende:
Gisteren na werk nog ff lekker een rondje rondgefietst. Effe het hoofd leegmaken.
Wat me wel opvalt is dat 1 tandwiel achter de ketting soms doorschiet. Is zeker geen 1 duidelijke reden voor? Tandwielen zijn nog vrij nieuw.
toevallig de versnelling waar je het meeste in fiets?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:49 schreef StevenHyde het volgende:
Gisteren na werk nog ff lekker een rondje rondgefietst. Effe het hoofd leegmaken.
Wat me wel opvalt is dat 1 tandwiel achter de ketting soms doorschiet. Is zeker geen 1 duidelijke reden voor? Tandwielen zijn nog vrij nieuw.
Nou ja wellicht als je als koper bereid bent dan alle bijkomende kosten ook te vergoeden, maar ik snap het punt.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:51 schreef dop het volgende:
[..]
Kans is klein, gezien Centurion niet bepaald high end is, of een merk voor liefhebbers is.
Denk dat je als fietsenmaker er geen boterham aan zou kunnen verdienen als je het zelf moet gaan importeren.
Volgens mij doen ze dat officieel niet meer. Vorig jaar werden er nog wel ergens officieus tabellen gepubliceerd waaruit ik kon afleiden dat ik goud had, maar op het certificaat zelf staat het niet.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:40 schreef Fretwork het volgende:
Mocht iemand ergens iets vinden over goud/zilver tijden nu we via de Croix de Fer en Mollard gaan, zet het aub even hier neer voor de Marmotters onder ons.
Ook benieuwd of ze inderdaad Croix-de-Fer naar Belleville geneutraliseerd maken zoals ze zeggen, of dat een Fransman dat vergeten is weg te halen
Ja snap ik, ik ga even denken wat ik representatief vind voor mezelf. Hard getraind en wil er wel met een doel ingaan. Uitrijden is geen doel op zich op dit momentquote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:51 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dat officieel niet meer. Vorig jaar werden er nog wel ergens officieus tabellen gepubliceerd waaruit ik kon afleiden dat ik goud had, maar op het certificaat zelf staat het niet.
Als je de routes om en om in BestBikeSplit plot kan je de schemas nog wel aanpassen, maar inderdaad hier lag ook alles al klaarquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:48 schreef Gripper het volgende:
Had het er net nog met Patroon over, we hadden allerlei mooie schemaatjes met richttijden, kan allemaal overboord. Ik ga nu alleen nog maar een sticker op de stuurpen plakken met RMJK#
Het is echt super mul overal. Afgelopen weekend nog m’n vaste gravelrondje Drenthe gedaan en ik heb meerdere paden overgeslagen ivm te mul.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:06 schreef KolonelBroodje het volgende:
Komende zaterdag rijd ik Bartje200, mn eerste MTB cyclo. Paden zijn wel echt gortdroog en veel mulzand dus zal wel zwaar worden.
Rijden er toevallig nog meer van hier mee?
46 minuten extra?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:55 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Als je de routes om en om in BestBikeSplit plot kan je de schemas nog wel aanpassen, maar inderdaad hier lag ook alles al klaar
Ter referentie: ik zou na 4:00 bovenop de Telegraphe zijn, en dat is nu 4:46.
Hij pacet hem ook wel iets anders, maar zeg 500hm meer met een gemiddelde VAM van 800-1000 denk ik, plus überhaupt wat kilometers erbij.quote:
Toch ook maar even grotere bidons besteld, stuk tussen CdF en Valloire is behoorlijk lang. Al zit er een normale kraan is ergens onderaan de Telegraphe.quote:
Waarom geen gamelbak?quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:46 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Toch ook maar even grotere bidons besteld, stuk tussen CdF en Valloire is behoorlijk lang. Al zit er een normale kraan is ergens onderaan de Telegraphe.
Doe eens ff normaal, t is een cyclo, geen MTB tochtquote:
Piepende wielrenner emoties.quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:15 schreef Gripper het volgende:
[..]
Doe eens ff normaal, t is een cyclo, geen MTB tocht![]()
Als het 30 graden is worden overal extra waterpunten ingericht, geen enkele noodzaak om dan voor meer dan een uur zelf water mee te gaan sjouwen
Ik heb mn rug liever vrij, los van dat het een cyclo is, 950ml is al geen poremquote:Op woensdag 14 juni 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Piepende wielrenner emoties.
Een gamelbak is ideaal, je drink veel vaker en makkelijker, kun kleine dingen meenemen.
En een kleintje voel je niet eens, (huehue)
Teveel last van rug, dus sla voor het eerst over. Heb nog wel een startnummer voor wedstrijdvak in de aanbieding 😉quote:Op maandag 12 juni 2023 20:06 schreef KolonelBroodje het volgende:
Komende zaterdag rijd ik Bartje200, mn eerste MTB cyclo. Paden zijn wel echt gortdroog en veel mulzand dus zal wel zwaar worden.
Met 36/30 ga je bij 60rpm 9.12km/U en bij 70rpm 10.6km/uquote:Op woensdag 14 juni 2023 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Even een vraag aan de experts aangezien ik een beetje aan het twijfelen word gebracht.
Over 1.5 week ga ik dus de Marmotte fietsen. Ik heb een verzet van 36 voor en achter van 30. Niet een extreem bergverzet dus. Echter, vorig jaar ging de Trois Ballon daarmee eigenlijk wel prima en ook de Planche kwam ik daarmee na 170km en 3500 hm’s nog steeds redelijk omhoog.
Nu is er iemand (die al de Marmotte heeft gefietst en nu weer gaat fietsen) die zegt dat ik het heel zwaar ga krijgen op de Marmotte. Ik twijfel dus of ik toch niet even een andere cassette moet halen.
Aan de andere kant wil ik het mezelf ook niet te makkelijk maken met een superlicht verzet (als je lichter kunt schakelen, doe je dat namelijk ook). Daarnaast houd ik wel van een beetje stoempen. Met een cadans van 60-70 omhoog vind ik geen ramp.
Wat zouden jullie doen? Overigens ben ik 78kg met een relatief laag FTP vergeleken met de meesten hier (ik zit op ~260/270), maar tijd is voor mij van ondergeschikt belang. Heb wel aardig wat kilometers gefietst voor mijn doen dit jaar (3600) dus conditioneel zit het wel goed.
Je bedoelt dat je niet zomaar een cassette kunt vervangen zonder ketting ook te vervangen? Fiets is overigens 1 jaar oud, ik denk zo’n 5000km op gefietst.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:12 schreef Fretwork het volgende:
MAAAR: bedenk wel dat je dit niet moet doen als alles al lekker op elkaar ingesleten is. Dat is vragen om problemen.
Ooooh, dan zullen je voorbladen nog wel okay zijn. In dat geval zou ik verwachten dat je het redt met cassette+ketting.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je niet zomaar een cassette kunt vervangen zonder ketting ook te vervangen? Fiets is overigens 1 jaar oud, ik denk zo’n 5000km op gefietst.
Dus de cassette halen en meenemen naar Frankrijk en die monteren als donderdag/vrijdag voor de Marmotte blijkt dat het lastig wordt is geen optie volgens jou? Of dan een cassette én een nieuwe ketting meenemen?
Ja het zal wel een zware editie worden. Heb van de week nog een stuk van Gieten gereden en bij het Hemelriekje is het ook één en al mulzand.quote:Op woensdag 14 juni 2023 08:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Het is echt super mul overal. Afgelopen weekend nog m’n vaste gravelrondje Drenthe gedaan en ik heb meerdere paden overgeslagen ivm te mul.
Aah jammer, beterschap! Heb je toevallig ook nog een idee wat ze de vorige edities qua eten/drinken bij de stops hadden?quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:33 schreef Yankee het volgende:
[..]
Teveel last van rug, dus sla voor het eerst over. Heb nog wel een startnummer voor wedstrijdvak in de aanbieding 😉
Sportdrank, water, bananen, stroopwafels, droge worst, winegums, krentenbollen o.a. Kortom meer dan genoeg en is prima geregeld!quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:56 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Ja het zal wel een zware editie worden. Heb van de week nog een stuk van Gieten gereden en bij het Hemelriekje is het ook één en al mulzand.
[..]
Aah jammer, beterschap! Heb je toevallig ook nog een idee wat ze de vorige edities qua eten/drinken bij de stops hadden?
Droge worst vanwege het zout?quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:28 schreef Yankee het volgende:
[..]
Sportdrank, water, bananen, stroopwafels, droge worst, winegums, krentenbollen o.a. Kortom meer dan genoeg en is prima geregeld!
Veel plezier zaterdag, is een mooie uitdaging!
Geen idee, ik heb het nog nooit gepakt. Volgens mij komt dit bij een van de bedenkers van de bartje200 en drenthe200 vandaanquote:
Het lijkt mij vrij vet en wat zwaar op de maag liggen voor een fiets/mountainbike-tocht.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:57 schreef Yankee het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb het nog nooit gepakt. Volgens mij komt dit bij een van de bedenkers van de bartje200 en drenthe200 vandaan
2 grote bidons is een nobrainer. Die extra 500ml aan water maak je al goed als je 1x minder hoeft te stoppen vs kleine bidons.quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:15 schreef Gripper het volgende:
[..]
Doe eens ff normaal, t is een cyclo, geen MTB tocht![]()
Als het 30 graden is worden overal extra waterpunten ingericht, geen enkele noodzaak om dan voor meer dan een uur zelf water mee te gaan sjouwen
Wat was bij de oude route je richttijd? Als dat 7:15 ofzo was incl afdaling Glandon ben ik wel benieuwd naar je nieuwe schema.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:36 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Hij pacet hem ook wel iets anders, maar zeg 500hm meer met een gemiddelde VAM van 800-1000 denk ik, plus überhaupt wat kilometers erbij.
Mijn pacing plan trekt er nu 10 watt af op de eerste klimmen, dus daar zit ook wat vertraging in.
2,5km extra a 5-6% op de Croix de Fer, 6km extra op de Mollard a 6,8% en dat pukkeltje onderaan Le Bochet.
Overigens vindt Komoot het 5880m nu
Haha nee joh, heb meer een bouw voor kasseien. 8:04 inclusief afdalingquote:Op woensdag 14 juni 2023 22:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat was bij de oude route je richttijd? Als dat 7:15 ofzo was incl afdaling Glandon ben ik wel benieuwd naar je nieuwe schema.
Jep. Maar een stukje droge worst is wel chill, wanneer je de hele dag zoete meuk eet.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:57 schreef Yankee het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb het nog nooit gepakt. Volgens mij komt dit bij een van de bedenkers van de bartje200 en drenthe200 vandaan
Ik rij altijd in de bergen met 36-28, maar ga voor de Marmotte de 34 weer eens monteren. Het zorgt ervoor dat ik de ketting iets meer naar het midden van de cassette kan hebben en mocht het echt vervelend worden dan kan ik altijd nog lichter schakelen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:12 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Met 36/30 ga je bij 60rpm 9.12km/U en bij 70rpm 10.6km/u
De vraag is, ga je dat kunnen trappen op de klimmen (steilere stukken iets harder dan de vlakkere stukken).
Volgens mij moet je op 12%, met een fiets van 9kg en een gewicht van 82 (incl kleding, Garmin, water, eten, telefoon, spares) al 300w trappen om 9.1km/u te gaan.
Als je op die stukken 50rpm zou trappen (staan of whatever) dan is het 250watt.
MAAAR: bedenk wel dat je dit niet moet doen als alles al lekker op elkaar ingesleten is. Dat is vragen om problemen.
Dat is inderdaad goddelijk. Sowieso is droge worst heerlijk.quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Jep. Maar een stukje droge worst is wel chill, wanneer je de hele dag zoete meuk eet.
Ik vind dat accent van misspatty echt drie keer niets. Als ze stil was geweest was het wel een fraai filmpje geweest.quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:31 schreef Patroon het volgende:
Wat vinden jullie? Ik vind een gewone zonnebril op een racefiets echt niet kunne...
https://dailybuzz.nl/medi(...)nnen_web_wm.mp4?id=0
Nou ben ik niet vies van mooie vrouwen en tieten maar dit vind ik dan weer een onsmakelijk exemplaar.quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:31 schreef Patroon het volgende:
Wat vinden jullie? Ik vind een gewone zonnebril op een racefiets echt niet kunne...
Welke 2 cols waren dit?quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:31 schreef Patroon het volgende:
Jij was toch bezig om een fiets te verkopen?quote:
Oh ja dankje, ik keek zelf ook al vaak op die site maar geen idee of dat liep en wat de kosten waren.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Jij was toch bezig om een fiets te verkopen?
Ik heb de mijne nu verkocht via buycycle (https://buycycle.com/nl). Ik was het gezeik op Marktplaats zat met mensen die bieden en daarna niet meer reageren, of smoesjes zoeken om de fiets niet te hoeven kopen of er iets van de prijs af te krijgen.
Degene die de mijne gekocht heeft, heeft ervoor gekozen om 150 euro extra te betalen om de fiets te laten versturen (en de doos om te versturen wordt ook via die site geregeld), dus ook geen gezeik met mensen aan huis.
Al met al een positieve ervaring daar dus mee. En de prijs die ik nu gekregen heb is ook nog hoger dan op Marktplaats.
Het bereik is een stuk groter want de fiets wordt in heel Europa aangeboden. In Nederland zijn we verwend wat dat betreft en is de markt op zich redelijk verzadigd en dus zijn de prijzen hier lager dan elders.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:16 schreef Z het volgende:
De prijzen lijken wel extreem hoog op die site. Of er staan vooral dure fietsen op. Dat kan ook.
Je betaalt 2,5% van het bedrag waar je de fiets voor verkoopt. De verzendkosten komen volledig voor rekening van de koper.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh ja dankje, ik keek zelf ook al vaak op die site maar geen idee of dat liep en wat de kosten waren.
Mijn fiets heb ik vorige week verkocht via MP na veel gezeur en te weinig geld gekregen, maar was het zat. Dag erna wel gelijk een nieuwe gekocht
Wat is eigenlijk het nadeel van het jezelf makkelijk maken. Het gaat er toch om dat je kan fietsen in de versnelling waarbij je je vermogen het beste kwijt kan?quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:57 schreef Zwansen het volgende:
Aan de andere kant wil ik het mezelf ook niet te makkelijk maken met een superlicht verzet (als je lichter kunt schakelen, doe je dat namelijk ook). Daarnaast houd ik wel van een beetje stoempen. Met een cadans van 60-70 omhoog vind ik geen ramp.
Klopt, en dat is volgens mij toch met een lagere cadans.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:42 schreef Coppi het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het nadeel van het jezelf makkelijk maken. Het gaat er toch om dat je kan fietsen in de versnelling waarbij je je vermogen het beste kwijt kan?
Volgens mij is dit de beste samenvatting.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:49 schreef La_Tramposa het volgende:
Volgens mij is een lagere cadans inderdaad het meest 'efficient', maar bij een lange rit gaat spiervermoeidheid ook spelen. Hogere cadans is hogere hartslag (iets meer energieverbruik) maar minder kracht, lagere cadans het omgekeerde, kan dus tijdens een lange rit wel meer risico op spierkramp of spiervermoeidheid opleveren.
Frank van den Broecke deed alles op buitenblad.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:49 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Volgens mij is dit de beste samenvatting.
Conclusie: op de 30 zetten en niet meer schakelen.
Dan is dat logisch, al zullen er vast grenzen zijn aan hoe laag te laag is.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, en dat is volgens mij toch met een lagere cadans.
Klinkt als een goede uitleg. Ik vroeg mij altijd al af waarom je bij de profs nog zulke cadansverschillen ziet. De ideale balans tussen spiervermoeidheid en energiegebruik zal verschillen tussen de profs.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:49 schreef La_Tramposa het volgende:
Volgens mij is een lagere cadans inderdaad het meest 'efficient', maar bij een lange rit gaat spiervermoeidheid ook spelen. Hogere cadans is hogere hartslag (iets meer energieverbruik) maar minder kracht, lagere cadans het omgekeerde, kan dus tijdens een lange rit wel meer risico op spierkramp of spiervermoeidheid opleveren.
Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 13:49 schreef La_Tramposa het volgende:
Na 3 uur veel klimmen met 75-80 voel ik me spieren ook wel hoor.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt helemaal.
Overigens blijkt ook uit onderzoek dat veel amateurs toch te licht trappen. Maar inderdaad moet je voorkomen dat je heel lang zware vermogens met een cadans van 60 trapt. Dan zijn je spieren er snel klaar mee.
Dat is ook wel per persoon verschillend, je kunt ook trainen op klimmen met lage(te) cadans.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt helemaal.
Overigens blijkt ook uit onderzoek dat veel amateurs toch te licht trappen. Maar inderdaad moet je voorkomen dat je heel lang zware vermogens met een cadans van 60 trapt. Dan zijn je spieren er snel klaar mee.
Wat voor vest zoek je? Als in, voor welk weer/scenarios?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:13 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand ervaring met de MAAP Draft Team Vest (125 euro) of Prime vest (205 euro)?
MAAP geeft vandaag en morgen 10% korting, vandaar.
Er is ook nog een Prime vest van de oude collectie in de sale, maar die is er alleen nog maar in maat XL, ik denk niet dat je die fatsoenlijk kunt laten innemen voor een zeer betaalbare prijs?
Hoe ging het? Lekker stoffig?quote:Op maandag 12 juni 2023 20:06 schreef KolonelBroodje het volgende:
Het doel is om langer met koudere temperaturen in een jersey te kunnen doorfietsen. En dan natuurlijk de optie om ze handig open te ritsen als het te warm begint te worden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:32 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Wat voor vest zoek je? Als in, voor welk weer/scenarios?
Volgens strava is hij gefinished.quote:
Ja erg zwaar! Net onder de 9 uur gefinisht maar vooral lekker gereden. Waren een paar stroken waar bijna iedereen moest lopen door het zand maar verder was het qua parcour wel aardig te doen. Wel heel stoffig inderdaad! Zat helemaal onder het zand/stof (zie foto op Strava)quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:11 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Ja erg zwaar! Net onder de 9 uur gefinisht maar vooral lekker gereden. Waren een paar stroken waar bijna iedereen moest lopen door het zand maar verder was het qua parcour wel aardig te doen. Wel heel stoffig inderdaad! Zat helemaal onder het zand/stof (zie foto op Strava)Klasse!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Ik heb nu nog overal spd pedalen opzitten, omdat mijn eerste (sport)fiets een mountainbike was. Ik zit er wel over na te denken om een keer naar andere pedalen over te schakelen.quote:Op zondag 18 juni 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Welke pedalen prefereren jullie?
En welk zadel?
Pedalen met SPD-Sl , 105 of Ultegraquote:Op zondag 18 juni 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
En welk zadel?
Heb ook spd-sl gekocht.quote:Op zondag 18 juni 2023 13:38 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Pedalen met SPD-Sl , 105 of Ultegra
Specialized Power Arc voor de dijenkletsers van me
Ik heb Look Keo omdat de FM dat er op mn eerste fiets toen op heeft gezet. Zadel heb ik niet echt een voorkeur, heb nu 4 fietsen met verschillend zadels gehad en nergens niet lekker op gefietst.quote:Op zondag 18 juni 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
En welk zadel?
Pedalen SPDquote:Op zondag 18 juni 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
En welk zadel?
Pedalen snap ik nog dat je deze vraag stelt, maar wat schiet je op met de vraag over het zadel? Dat is toch super persoonlijk?quote:Op zondag 18 juni 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
En welk zadel?
Dit inderdaad, ik heb een Fizik Aliante gehad op mn Canyon en ik vond het echt verschrikkelijk. Terwijl Dop er ook op fietstquote:Op maandag 19 juni 2023 09:27 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Pedalen snap ik nog dat je deze vraag stelt, maar wat schiet je op met de vraag over het zadel? Dat is toch super persoonlijk?
Zadel breedte en manier van zitten (houding) is bepalend.quote:Op maandag 19 juni 2023 09:36 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit inderdaad, ik heb een Fizik Aliante gehad op mn Canyon en ik vond het echt verschrikkelijk. Terwijl Dop er ook op fietst
Gewoon benieuwd, ik heb er nl al een maar kan zijn dat ik m omruil nog.quote:Op maandag 19 juni 2023 09:27 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Pedalen snap ik nog dat je deze vraag stelt, maar wat schiet je op met de vraag over het zadel? Dat is toch super persoonlijk?
Mijn Power Arc is kort en met een gleuf, zit voor mij dus heel lekkerquote:Op maandag 19 juni 2023 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gewoon benieuwd, ik heb er nl al een maar kan zijn dat ik m omruil nog.
Was mijn fijne harde zadel op de gravel vergeten om te ruilen. En op de nieuwe Orca zat een verschrikkelijk Orbea zadel.
Dus moest weer eens wat kopen.
Tegenwoordig zie je veel meer zadels die veel korter zijn. Zoals de Superflow van Sella Italia.
Benieuwd of daar nog ervaringen over zijn.
Superflow heb ik heel even geprobeerd (de smalle variant), maar daar schoof ik te veel overheen.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gewoon benieuwd, ik heb er nl al een maar kan zijn dat ik m omruil nog.
Was mijn fijne harde zadel op de gravel vergeten om te ruilen. En op de nieuwe Orca zat een verschrikkelijk Orbea zadel.
Dus moest weer eens wat kopen.
Tegenwoordig zie je veel meer zadels die veel korter zijn. Zoals de Superflow van Sella Italia.
Benieuwd of daar nog ervaringen over zijn.
Je balzak komt nu onder de gleuf?quote:Op maandag 19 juni 2023 13:34 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Mijn Power Arc is kort en met een gleuf, zit voor mij dus heel lekker
Mensen met trappersquote:
Snap er allemaal niks meer van maar ga wel gewoon die gele pijlen volgen en als er aan het eind iemand met een megafoon roept "et bienvenue, formidale prestation Monsieur Gripper" dan stop ik met trappen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:48 schreef Fretwork het volgende:
Voor wat het waard is, toch een geneutraliseerde afdaling op de Mollard voor de Marmotters.
Voor zover je mentaal nog iets registreert na zo'n tochtquote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
Snap er allemaal niks meer van maar ga wel gewoon die gele pijlen volgen en als er aan het eind iemand met een megafoon roept "et bienvenue, formidale prestation Monsieur Gripper" dan stop ik met trappen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:58 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Voor zover je mentaal nog iets registreert na zo'n tochtJe ziet er lekker uitgewoond uit en dit bedoel ik louter complimenteusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
De eerste keer Marmotte moest ik huilen toen ik boven was en wel even vol bravoure dacht mn meisje te gaan vertellen aan de telefoon hoe het allemaal van een leien dakje was verlopen
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
Ik vorig jaar exact hetzelfde hahaquote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:07 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je ziet er lekker uitgewoond uit en dit bedoel ik louter complimenteus![]()
![]()
De eerste keer Marmotte moest ik huilen toen ik boven was en wel even vol bravoure dacht mn meisje te gaan vertellen aan de telefoon hoe het allemaal van een leien dakje was verlopen
Mooi. En ook op de Croix de Fer toch?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:48 schreef Fretwork het volgende:
Voor wat het waard is, toch een geneutraliseerde afdaling op de Mollard voor de Marmotters.
Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:06 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mooi. En ook op de Croix de Fer toch?
quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:58 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Voor zover je mentaal nog iets registreert na zo'n tochtAlsof deze FOK!kers uberhaupt mentaal wat kunnen registerenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
Vroeger was het afdaling Glandon in zn geheel. Nu is het een gesplitste afdaling (Croix de Fer tot Belleville, dan klimmen tot Mollard, dan afdaling Mollard). Bericht was eerst dat alleen die eerste halve afdaling geneutraliseerd was.quote:
Op de Mollard kwam ik er achter dat het niet handig is om na een dag lang in de auto te zitten een berg op te scheuren. Zeker niet omdat ik wat snoeppies had gehad onderweg. Maargoed, toch mijn eerste col ooit.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:44 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Vroeger was het afdaling Glandon in zn geheel. Nu is het een gesplitste afdaling (Croix de Fer tot Belleville, dan klimmen tot Mollard, dan afdaling Mollard). Bericht was eerst dat alleen die eerste halve afdaling geneutraliseerd was.
Wordt het net zo heet als vorig jaar?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:31 schreef Zwansen het volgende:
Gister met regen de Alp opgefietst. Gezien de weersvoorspelling kunnen we daar zondag alleen maar van dromen.
31 graden op zn heetst in Bourg, iets frisser dan vorig jaar. Was woensdag hetzelfde weer en heb hem tot halverwege gefietst, ging best goed vond ik.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:06 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Wordt het net zo heet als vorig jaar?
Kwestie van zorgen dat je zo vroeg mogelijk bij die Alpe bent zodat je daar niet helemaal gekookt wordtquote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:30 schreef Fretwork het volgende:
[..]
31 graden op zn heetst in Bourg, iets frisser dan vorig jaar. Was woensdag hetzelfde weer en heb hem tot halverwege gefietst, ging best goed vond ik.
Marmotte lijkt voornamelijk droog en zonnig te zijn.
Zit iig in het 7:00 vakquote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:40 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Kwestie van zorgen dat je zo vroeg mogelijk bij die Alpe bent zodat je daar niet helemaal gekookt wordtBlijkbaar reden de eersten hem vorig jaar nog redelijk in de schaduw op, terwijl het bij ons toen rond de 40 graden was..
Ik heb net nog de eerste 5 bochten gedaan om toch even te voelen hoe warm het was, maar om 13:00 - 13:30 was er al bijna nergens meer schaduw.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:40 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Kwestie van zorgen dat je zo vroeg mogelijk bij die Alpe bent zodat je daar niet helemaal gekookt wordtBlijkbaar reden de eersten hem vorig jaar nog redelijk in de schaduw op, terwijl het bij ons toen rond de 40 graden was..
Onderaan de berg ergens een parapluutje verstoppen die je op je fiets kunt monteren zodra je aan de Alpe begint.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:10 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb net nog de eerste 5 bochten gedaan om toch even te voelen hoe warm het was, maar om 13:00 - 13:30 was er al bijna nergens meer schaduw.
Misschien iets serieuzere tip; als je iemand mee hebt als supporter kun je diegene wel onderaan de Alpe zetten met een koelbox met ijspanties om in je shirt te doen en hele koude bidonnen, dat helpt wel..quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Onderaan de berg ergens een parapluutje verstoppen die je op je fiets kunt monteren zodra je aan de Alpe begint.
En ook een ventilator. Wel van achter anders heb je extra luchtweerstand.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Onderaan de berg ergens een parapluutje verstoppen die je op je fiets kunt monteren zodra je aan de Alpe begint.
Wat doe je dit weekend?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:26 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Misschien iets serieuzere tip; als je iemand mee hebt als supporter kun je diegene wel onderaan de Alpe zetten met een koelbox met ijspanties om in je shirt te doen en hele koude bidonnen, dat helpt wel..
Kunnen iig de moeite nemen om onderweg even mobiel te fokken.quote:Op zondag 25 juni 2023 12:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze aan het fietsen zijn.
Patroon is iig gefinished en Fret ookquote:
Desalwelteplus, je hebt het geflikt. 💪💪quote:Op zondag 25 juni 2023 18:56 schreef Fretwork het volgende:
Yes, had al kramp in de afdaling van de Mollard toen ik aanzette nadat ik wat mensen inhaalde
Officiële tijd 8:51, valt me niet tegen op het nieuwe parkour met die extra hoogtemeters
Goed bezig 👍🏻quote:Op zondag 25 juni 2023 18:56 schreef Fretwork het volgende:
Yes, had al kramp in de afdaling van de Mollard toen ik aanzette nadat ik wat mensen inhaalde
Officiële tijd 8:51, valt me niet tegen op het nieuwe parkour met die extra hoogtemeters
Dat klinkt alsof het te warm was om echt te genieten.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Nou, ik ben gefinisht maar daar is alles mee gezegd.
Croix de Fer ging relatief soepel en de Telegraph ook, maar ik had daar de laatste 20-30 minuten al geen eten meer. Dan is die stop in Valoire nog wel een behoorlijk stuk. En toen ik daar eenmaal kwam waren alle reepjes en gelletjes al op en waren er alleen nog Tucjes en stukjes banaan.
Ik weet niet of het daaraan lag, maar de Galibier was echt terror. Die laatste kilometers kon ik gewoon amper nog boven de 150-160W fietsen. Nou, dan ga je héél langzaam naar boven. Overigens fietsten er nog honderden mensen (ver) achter mij. Dus ik was niet de enige die aan het afzien was. Uiteindelijk de Galibier als een soort zombie afgedaald.
Bij de stop in Bourg 2 gelletjes en wat cola binnen gewerkt en toch maar die Alpe omhoog. Vooral omdat mijn hotel daar ook was, maar eigenlijk ging dat nog ‘relatief’ goed. Wel bijna 2 uur over gedaan om boven te komen.![]()
Van de 4368 deelnemers zijn er overigens bijna 700 niet gefinisht. Denk ook dat de hitte een rol speelde. Zelfs op de top van de Glandon was het eigenlijk niet eens koud.
Maar goed, toch lekker 11,5 uur getraind.
Ook voor jou. Je hebt het gehaald, en dat telt. 💪💪quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Croix de Fer ging relatief soepel en de Telegraph ook, maar ik had daar de laatste 20-30 minuten al geen eten meer. Dan is die stop in Valoire nog wel een behoorlijk stuk. En toen ik daar eenmaal kwam waren alle reepjes en gelletjes al op en waren er alleen nog Tucjes en stukjes banaan.
Ik weet niet of het daaraan lag, maar de Galibier was echt terror. Die laatste kilometers kon ik gewoon amper nog boven de 150-160W fietsen. Nou, dan ga je héél langzaam naar boven. Overigens fietsten er nog honderden mensen (ver) achter mij. Dus ik was niet de enige die aan het afzien was. Uiteindelijk de Galibier als een soort zombie afgedaald.
Bij de stop in Bourg 2 gelletjes en wat cola binnen gewerkt en toch maar die Alpe omhoog. Vooral omdat mijn hotel daar ook was, maar eigenlijk ging dat nog ‘relatief’ goed. Wel bijna 2 uur over gedaan om boven te komen.![]()
Van de 4368 deelnemers zijn er overigens bijna 700 niet gefinisht. Denk ook dat de hitte een rol speelde. Zelfs op de top van de Glandon was het eigenlijk niet eens koud.
Kudo's voor het doorzettingsvermogen en je herstelvermogen man! Het was echt loodzwaar en er zijn er veel die voor een stuk minder zouden zijn gestopt. Je mag er trots op zijn.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Klasse!quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Veel waar voor je geld!quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Wat stom dat alle voeding al op was! Denk toch ook wel de hoogte die je parten speelt op de Galibier, dat had ik vorig jaar ook, ik voelde ook een soort begrenzing op ongeveer die wattagesquote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Zwansen het volgende:
Het kan niet altijd feest zijn natuurlijk. De jaartjes beginnen ook te tellen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:07 schreef Gripper het volgende:
Ik vond het ook leuk en zwaar en heet en lang. De extra hoogtemeters (zowel het klimmen als het dalen) van de Mollard maken een al zware cyclo nog wat heftiger.
Reed in elk geval minder sterk dan de 2 voorgaande edities - als je het al kan vergelijken op dit parcours- en na de Galibier was ik echt wel een beetje opgerookt.
Je ziet de tijden ook overal wel oplopen. Glandon+Croix lekker op schema. Telegrape + 5 minuten, 10 minuutjes langer op de Galibier bezig geweest dan de vorige keer, de Alpe echt omhoog gezwoegd in 1,5u (+15 minuten).
Maar goed, eindtijd 8:22 terwijl ik er dit jaar niet bepaald keihard of veel voor getraind heb, tevreden mee en het was een gezellig weekend samen met Patroon en een niet-Fokker
Dat werkt niet helemaal natuurlijk. Je moet voor een bepaalde tijd onder aan de Alpe zijn, anders mag je niet meer omhoog. Tenminste, als dat nog steeds de regel is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:04 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon gaan voor een full value experience
Al die hardrijders, die betalen meer per uur dan jij.
Dan hoor je bij de echte echtequote:
Gewoon prima gedaan dus! Mooi manquote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:07 schreef Gripper het volgende:
Ik vond het ook leuk en zwaar en heet en lang. De extra hoogtemeters (zowel het klimmen als het dalen) van de Mollard maken een al zware cyclo nog wat heftiger.
Reed in elk geval minder sterk dan de 2 voorgaande edities - als je het al kan vergelijken op dit parcours- en na de Galibier was ik echt wel een beetje opgerookt.
Je ziet de tijden ook overal wel oplopen. Glandon+Croix lekker op schema. Telegrape + 5 minuten, 10 minuutjes langer op de Galibier bezig geweest dan de vorige keer, de Alpe echt omhoog gezwoegd in 1,5u (+15 minuten).
Maar goed, eindtijd 8:22 terwijl ik er dit jaar niet bepaald keihard of veel voor getraind heb, tevreden mee en het was een gezellig weekend samen met Patroon en een niet-Fokker
5 geloof ik. Dus je zou zomaar gelijk kunnen hebben.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:46 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben trots op jullie allemaal. Volgens mij wel een record qua hoeveelheid FOK!kers tijdens de marmotte ofnie?
Haha, de fietsen van een fortuin (en de vele Pas Normal Studios pekskes) waren wel opvallend ja.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:02 schreef Zwansen het volgende:
Nu heb ik natuurlijk weinig recht van spreken met mijn 11.5 uur, maar de grote niveauverschillen vielen me wel op.
Er deden echt heel veel gasten mee (ook met enorm dure fietsen en hippe fietspakjes) die op de Croix de Fer al amper bovenkwamen. Ik neem aan dat veel van die gasten niet gefinisht zijn.
Voor m’n gevoel deden dat soort types niet mee met de Trois Ballon die ik vorig jaar fietste. Wellicht is de Marmotte dan toch wel een tocht die ook dat soort mensen trekt.
Wat was er met die motorrijder dan?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:37 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Haha, de fietsen van een fortuin (en de vele Pas Normal Studios pekskes) waren wel opvallend ja.
Lees ook veel over mensen die op de Galibier ver na de cutoff aankwamen (sommigen 18-19u) dan zit je dus al uren achter de bezemwagen.
Ik heb zelf gelukkig niet gekeken, maar iemand een idee hoe het met die motorrijder op de Galibier is? Vrienden zijn daar wel behoorlijk van geschrokken.
Wat een vette shirts zijn dat!quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:37 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Haha, de fietsen van een fortuin (en de vele Pas Normal Studios pekskes) waren wel opvallend ja.
Lees ook veel over mensen die op de Galibier ver na de cutoff aankwamen (sommigen 18-19u) dan zit je dus al uren achter de bezemwagen.
Ik heb zelf gelukkig niet gekeken, maar iemand een idee hoe het met die motorrijder op de Galibier is? Vrienden zijn daar wel behoorlijk van geschrokken.
Kennelijk een motorrijder op een fietser geklapt, fietser been verwond maar motorrijder lag er kennelijk nogal slecht bij.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat was er met die motorrijder dan?
Heb wel meerdere mensen tijdens de dag op de grond zien liggen of die net in de ambulance werden afgevoerd, maar niks over een motorrijder gehoord.
Van wat ik zag, zat die fietser alweer te babbelen en praatjes te maken (We zeiden later al, die was vast opgelucht dat ie de Alpe niet meer op hoeft) en zat de motorrijder alleen maar gedesillusioneerd met zn hoofd in zn handen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:26 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Kennelijk een motorrijder op een fietser geklapt, fietser been verwond maar motorrijder lag er kennelijk nogal slecht bij.
Oh chill, ja op dat langere rechte stuk op de bovenste helft.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:10 schreef Gripper het volgende:
[..]
Van wat ik zag, zat die fietser alweer te babbelen en praatjes te maken (We zeiden later al, die was vast opgelucht dat ie de Alpe niet meer op hoeft) en zat de motorrijder alleen maar gedesillusioneerd met zn hoofd in zn handen.
Als je tenminste op dat ene ongelukje vlakbij die kaasboerderij op de Galibier (bovenste helft) doelt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Patroon op 29-06-2023 15:57:38 ]Maar ik kan 't mis hebben...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje haastig water gehaald, lopen klooien met tabletten, maar snel weer de afdaling in om binnen de neutralisatie te plassen. We reden echt achter de motorfietsen, en mochten dus ook geen tempo maken.
Daarna de Mollard op, waar ik ook weer makkelijk kon pacen, al begon ik al wel flink te zweten van de volle zon. In de tweede geneutraliseerde afdaling probeerde ik wat mensen in te halen die helemaal bevroren van de daalangst, om gelijk bij het accelereren kramp te krijgen.
In de Mauriennevallei en de Cote de le Bochet heel erg gefocust op de kramp langzaam eruit draaien, dus het was duidelijk dat ik mijn schema wat moest laten gaan. Overigens was het daar echt bizar warm al (en op de Telegraphe ook).
Na de extra waterstop was het op de Telegraphe en Galibier vooral vechten tegen de kramp, in het bijzonder als ik even van de fiets ging voor water, maar beetje bij beetje kwam hij ook tijdens het fietsen opzetten. Blij Plan Lachat net verkeerd gemikt met een koud bekertje water waardoor het op mijn been kwam, en jawel, ik volledig in de kramp schoot.
Zelfs in de laatste bocht voor de revitaillering nog even moeten rekken, maar blij dat ik de Galibier gehaald had, en wel vertrouwen in het volbrengen van de Marmotte.
In de afdaling wat kunnen herstellen, al was het soms wel nodig om even wat harder aan te zetten om goed bij groepjes te blijven. Samen met een vriend naar de Alpe kunnen rollen waar de echte strijd begon.
De Alpe kwam met deze hitte wel hard binnen, maar mentaal voorbereiden op La Garde, en later de waterstop bij bocht 7, hebben goed geholpen. Wel echt vaak tegen de kramp aangezeten maar het aftellen kon beginnen. Het klimmen ging inmiddels wel op een ander niveau dan op de Croix de Fer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdens de rit wel echt gebaald dat ik het me anders had voorgesteld, maar met het resultaat gewoon blij. En echt genieten om daarna met mn vrienden te kunnen praten over hoe het bij iedereen gegaan was over camping pizza.
Wat mij betreft een aanrader voor de fanatieke fietser, al zijn er wel wat dingen die beter kunnen in de organisatie. Zelf ga ik in het vervolg denk ik liever cyclos met iets minder hoogtemeters rijden, of mooie klimmen op eigen initiatief klimmen zodat je ook wat meer los kan.The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:13 schreef Fretwork het volgende:
Hier ook maar even een kort verslagje.
Zondag na een lekker baguette-ontbijtje vanuit de camper naar het 07:00 startvak vertrokken. Geen stress, vooral veel zin in.
Met het "rustig-blijven" mantra in mijn hoofd rustig de Croix de Fer beklommen, waar ik precies op schema aankwam met een goed gevoel in de benen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje haastig water gehaald, lopen klooien met tabletten, maar snel weer de afdaling in om binnen de neutralisatie te plassen. We reden echt achter de motorfietsen, en mochten dus ook geen tempo maken.
Daarna de Mollard op, waar ik ook weer makkelijk kon pacen, al begon ik al wel flink te zweten van de volle zon. In de tweede geneutraliseerde afdaling probeerde ik wat mensen in te halen die helemaal bevroren van de daalangst, om gelijk bij het accelereren kramp te krijgen.
In de Mauriennevallei en de Cote de le Bochet heel erg gefocust op de kramp langzaam eruit draaien, dus het was duidelijk dat ik mijn schema wat moest laten gaan. Overigens was het daar echt bizar warm al (en op de Telegraphe ook).
Na de extra waterstop was het op de Telegraphe en Galibier vooral vechten tegen de kramp, in het bijzonder als ik even van de fiets ging voor water, maar beetje bij beetje kwam hij ook tijdens het fietsen opzetten. Blij Plan Lachat net verkeerd gemikt met een koud bekertje water waardoor het op mijn been kwam, en jawel, ik volledig in de kramp schoot.
Zelfs in de laatste bocht voor de revitaillering nog even moeten rekken, maar blij dat ik de Galibier gehaald had, en wel vertrouwen in het volbrengen van de Marmotte.
In de afdaling wat kunnen herstellen, al was het soms wel nodig om even wat harder aan te zetten om goed bij groepjes te blijven. Samen met een vriend naar de Alpe kunnen rollen waar de echte strijd begon.
De Alpe kwam met deze hitte wel hard binnen, maar mentaal voorbereiden op La Garde, en later de waterstop bij bocht 7, hebben goed geholpen. Wel echt vaak tegen de kramp aangezeten maar het aftellen kon beginnen. Het klimmen ging inmiddels wel op een ander niveau dan op de Croix de Fer.
En ik maar denken dat Tour des Stations nu op de planning zou komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdens de rit wel echt gebaald dat ik het me anders had voorgesteld, maar met het resultaat gewoon blij. En echt genieten om daarna met mn vrienden te kunnen praten over hoe het bij iedereen gegaan was over camping pizza.
Wat mij betreft een aanrader voor de fanatieke fietser, al zijn er wel wat dingen die beter kunnen in de organisatie. Zelf ga ik in het vervolg denk ik liever cyclos met iets minder hoogtemeters rijden, of mooie klimmen op eigen initiatief klimmen zodat je ook wat meer los kan.![]()
Ik heb maandag uitgefietst en toen nog even lekker een klimmetje doorgetrapt. Voelde best goed eigenlijk. Laatste dagen wel wat spierpijn bij strekken na zitten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 20:06 schreef Zwansen het volgende:
Leuke verhalen jongens!
Hebben jullie alweer op de fiets gezeten? Ik heb gisterochtend nog even gefietst in Frankrijk op de terugweg halverwege, maar toen had ik wel meteen door dat m’n lichaam zeker nog niet hersteld was van die tocht (en logisch natuurlijk).
Donderdag een nieuwe poging.
Doen!quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Leuk om te lezen jongens! Gaat hier ook wel wat kriebelen om een keer aan mee te doen
Voor mijn doen ben ik wel in orde nu, het zijn volgens mij vooral alle jaren trainen/fietsen bij elkaar opgeteld.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:58 schreef kanovinnie het volgende:
Leuke verslagjes! Jij bent ook echt weer in bloedvorm Patroon ofnie?
Ja gisteren even, maar ik trapte meer vierkant dan rondquote:Op woensdag 28 juni 2023 20:06 schreef Zwansen het volgende:
Leuke verhalen jongens!
Hebben jullie alweer op de fiets gezeten? Ik heb gisterochtend nog even gefietst in Frankrijk op de terugweg halverwege, maar toen had ik wel meteen door dat m’n lichaam zeker nog niet hersteld was van die tocht (en logisch natuurlijk).
Donderdag een nieuwe poging.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:57 schreef Patroon het volgende:
Hier dan ook maar even een verslagje over mijn La Marmotte.
Mocht ochtends om 7u plaatsnemen in het 1e "wedstrijd"vak van zo'n 400 renners. Gelukkig kwamen we daar mooi op tijd en stonden we ongeveer op positie 30. Ik stond daar met een maatje (niet fokker) en konden mooi elkaars fietsen vasthouden als we even moesten pissen in een steegje naast het startvak. Nadat we vertrokken waren direct naar voren gereden, want ons plan was gelijk samen gas geven zodat we op de foto kwamen. Nadat dat gelukt was weer wat laten afzakken, die foto heb ik nog steeds niet kunnen vinden![]()
Enfin de Croix de Fer op, plan was om daar lekker rustig omhoog te rijden, maar op één of andere manier lukt dat niet echt. Ik had 34x28 als kleinste en daar zat ik al snel op en bleef wat harder rijden dan mij lief was. Dat iedereen mij voorbij reed hielp ook niet mee. Aangekomen bij het 1e dorpje nog meer mijn eigen ritme gepakt. Na het stuwmeer komt een stukje afdaling voor het laatste stuk van Glandon tot top CdF. Daar kwam ik lekker in mijn ritme en begon ook weer renners in te halen. Bovenop de CdF stond de tijd stil, dus daar even de tijd genomen om te pissen, bidons te vullen, reepje eten en weer door. Rustig de afdaling in want er viel toch niets te winnen. Col du Mollard liep wel lekker, al merkte je wel dat het warm begon te worden..einde was behoorlijk onregelmatig, maar kon toch wel lekker blijven rijden. De afdaling was weer geneutraliseerd en vlak voordat de tijd weer ging lopen zag ik een dame bij een auto staan met een NL kenteken. Gestopt en gevraagd om water. Daarmee de bidons gevuld. Dat zou mij later weer een stop schelen. Elk uur ging er iig een 1-2 gel in en had 80gram carbs in de bidons. Dat ging best goed en mijn maag hield ook alles goed binnen.
Na de afdaling van de Mollard moesten we 15km door het dal. Voor mij reden 2 renners waar ik niet zomaar naar toe kon rijden, dus keek even om wat daaraan kwam, dat was een mooie groep met zo'n 15 renners en na even de benen stil gehouden te hebben kwamen ze al voorbij. Dat draaide goed rond en voor we het wisten waren we aan de voet van de Telegraph. Tijdens die klim merkte ik dat het steeds beter begon te lopen. Ik begon steeds meer renners op te rapen, terwijl ik mezelf niet over de kop reed.
Bovenop Telegraph de verzorgingspost voorbij gereden en direct doorgegaan naar Valloire. Daar even iets langer van de fiets, pissen, drinken, gelletje erbij steken en weer door. Oja ook even de rug gerekt, want die begon wel wat stijf te worden. Toen mijn meest slechte moment van de dag op de Galibier, die lange rechte "loper" richting plan lachat. Ik kwam er gewoon niet lekker in, zat maar te malen op het kleinste verzetje en dacht daar echt, fuck die Alp en ga rechstreeks terug naar ons appartement.![]()
Na Plan Lachat ga je rechtsaf een bruggetje over en begint de Galibier eigenlijk echt en verbazingwekkend begon het daar echt weer beter te lopen. Blijkbaar ben ik met 66kg meer in het voordeel als het richting 9-10% gaat, dus begon ook weer renners in te halen. Wel ging het vermogen behoorlijk naar beneden, maar dat kwam waarschijnlijk door de hoogte. Die ervarnig heb ik in de dolomieten ook gehad boven de 2000m. Ik kwam ook langs die motorrijder en fietser die nog beide op de grond lagen..het was blijkbaar net gebeurd want de hulpdiensten zag ik pas vlak voor de top met sirenes richting het ongeluk rijden. Vlak voor de top bij de verzorging weer bidons gevuld en direct doorgegaan.
De afdaling van de Galibier loopt heerlijk en na Lautaret zag ik een groepje voor mij rijden, maar daar rij je in je eentje niet naar toe. Achterop kwamen 2 renners die echt als een komeet naar beneden vlogen, daar aangepikt en zo naar het groepje gereden. We waren nu weer met een man of 15 waarvan 5 erg goed samenwerkte en kop over kop zijn we naar de voet van de Alp gereden.
De eerste bochten van de Alp liep nog lekker, maar daarna raakte ik toch wel wat over de kook. Ben even van de fiets geweest en bij het waterpunt kreeg ik een bak water over mij heen, heerlijk! Na Huez begon het weer lekker te draaien en uiteindelijk boven gekomen in 1u13. Goed voor een netto tijd van 7u48.![]()
Ben misschien nog wel het meest tevreden met dat ik geen kramp heb gekregen, dat was bij de GF Schleck 4 juni wel anders, dus daar was ik wel een beetje bang voor. De volgende keer wil ik wel een lichter verzet dan 34x28, want het was met een cadans van rond de 60-70 wel harken op de Galibier en Alp.![]()
https://www.strava.com/activities/9332194532SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Hier dan ook maar even een verslagje over mijn La Marmotte.
Mocht ochtends om 7u plaatsnemen in het 1e "wedstrijd"vak van zo'n 400 renners. Gelukkig kwamen we daar mooi op tijd en stonden we ongeveer op positie 30. Ik stond daar met een maatje (niet fokker) en konden mooi elkaars fietsen vasthouden als we even moesten pissen in een steegje naast het startvak. Nadat we vertrokken waren direct naar voren gereden, want ons plan was gelijk samen gas geven zodat we op de foto kwamen. Nadat dat gelukt was weer wat laten afzakken, die foto heb ik nog steeds niet kunnen vinden![]()
Enfin de Croix de Fer op, plan was om daar lekker rustig omhoog te rijden, maar op één of andere manier lukt dat niet echt. Ik had 34x28 als kleinste en daar zat ik al snel op en bleef wat harder rijden dan mij lief was. Dat iedereen mij voorbij reed hielp ook niet mee. Aangekomen bij het 1e dorpje nog meer mijn eigen ritme gepakt. Na het stuwmeer komt een stukje afdaling voor het laatste stuk van Glandon tot top CdF. Daar kwam ik lekker in mijn ritme en begon ook weer renners in te halen. Bovenop de CdF stond de tijd stil, dus daar even de tijd genomen om te pissen, bidons te vullen, reepje eten en weer door. Rustig de afdaling in want er viel toch niets te winnen. Col du Mollard liep wel lekker, al merkte je wel dat het warm begon te worden..einde was behoorlijk onregelmatig, maar kon toch wel lekker blijven rijden. De afdaling was weer geneutraliseerd en vlak voordat de tijd weer ging lopen zag ik een dame bij een auto staan met een NL kenteken. Gestopt en gevraagd om water. Daarmee de bidons gevuld. Dat zou mij later weer een stop schelen. Elk uur ging er iig een 1-2 gel in en had 80gram carbs in de bidons. Dat ging best goed en mijn maag hield ook alles goed binnen.
Na de afdaling van de Mollard moesten we 15km door het dal. Voor mij reden 2 renners waar ik niet zomaar naar toe kon rijden, dus keek even om wat daaraan kwam, dat was een mooie groep met zo'n 15 renners en na even de benen stil gehouden te hebben kwamen ze al voorbij. Dat draaide goed rond en voor we het wisten waren we aan de voet van de Telegraph. Tijdens die klim merkte ik dat het steeds beter begon te lopen. Ik begon steeds meer renners op te rapen, terwijl ik mezelf niet over de kop reed.
Bovenop Telegraph de verzorgingspost voorbij gereden en direct doorgegaan naar Valloire. Daar even iets langer van de fiets, pissen, drinken, gelletje erbij steken en weer door. Oja ook even de rug gerekt, want die begon wel wat stijf te worden. Toen mijn meest slechte moment van de dag op de Galibier, die lange rechte "loper" richting plan lachat. Ik kwam er gewoon niet lekker in, zat maar te malen op het kleinste verzetje en dacht daar echt, fuck die Alp en ga rechstreeks terug naar ons appartement.![]()
Na Plan Lachat ga je rechtsaf een bruggetje over en begint de Galibier eigenlijk echt en verbazingwekkend begon het daar echt weer beter te lopen. Blijkbaar ben ik met 66kg meer in het voordeel als het richting 9-10% gaat, dus begon ook weer renners in te halen. Wel ging het vermogen behoorlijk naar beneden, maar dat kwam waarschijnlijk door de hoogte. Die ervarnig heb ik in de dolomieten ook gehad boven de 2000m. Ik kwam ook langs die motorrijder en fietser die nog beide op de grond lagen..het was blijkbaar net gebeurd want de hulpdiensten zag ik pas vlak voor de top met sirenes richting het ongeluk rijden. Vlak voor de top bij de verzorging weer bidons gevuld en direct doorgegaan.
De afdaling van de Galibier loopt heerlijk en na Lautaret zag ik een groepje voor mij rijden, maar daar rij je in je eentje niet naar toe. Achterop kwamen 2 renners die echt als een komeet naar beneden vlogen, daar aangepikt en zo naar het groepje gereden. We waren nu weer met een man of 15 waarvan 5 erg goed samenwerkte en kop over kop zijn we naar de voet van de Alp gereden.
De eerste bochten van de Alp liep nog lekker, maar daarna raakte ik toch wel wat over de kook. Ben even van de fiets geweest en bij het waterpunt kreeg ik een bak water over mij heen, heerlijk! Na Huez begon het weer lekker te draaien en uiteindelijk boven gekomen in 1u13. Goed voor een netto tijd van 7u48.![]()
Ben misschien nog wel het meest tevreden met dat ik geen kramp heb gekregen, dat was bij de GF Schleck 4 juni wel anders, dus daar was ik wel een beetje bang voor. De volgende keer wil ik wel een lichter verzet dan 34x28, want het was met een cadans van rond de 60-70 wel harken op de Galibier en Alp.![]()
https://www.strava.com/activities/9332194532Wat een tijd zeg, heel impressive!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BlaBlaBla
Bedankt. Maar er zijn altijd mensen die weer sneller zijn. Zo was onze niet Fokker 27e geworden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:24 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat een tijd zeg, heel impressive!
Was dat een Fransman?quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt. Maar er zijn altijd mensen die weer sneller zijn. Zo was onze niet Fokker 27e geworden.
Verschilletje bruto/netto misschien? Dus als 27e over de streep maar na correctie 26e of zo?quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Was dat een Fransman?
https://www.acn-timing.co(...)c/198025_3/home/OFF3
26e nu, alhoewel ik wel twijfel of dat klopt, aangezien de nr 27 nu geen tijd aftrek heeft gekregen bij de 3e neutralisatie, terwijl iedereen daar sowieso rond de 2 minuten over heeft gedaan. Was in een dorpje tijdens de afdaling richting de Alp.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Was dat een Fransman?
https://www.acn-timing.co(...)c/198025_3/home/OFF3
Van twee uur stilstaan kak je volgens mij helemaal in...quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:26 schreef Patroon het volgende:
[..]
26e nu, alhoewel ik wel twijfel of dat klopt, aangezien de nr 27 nu geen tijd aftrek heeft gekregen bij de 3e neutralisatie, terwijl iedereen daar sowieso rond de 2 minuten over heeft gedaan. Was in een dorpje tijdens de afdaling richting de Alp.
Die nr 33 zal wel pech hebben gehad in een neutralisatie. Ik heb in de neutralisatie ook iets langer de tijd genomen bij de verzorging dan ik deed op verzorgingsplekken zonder neutralisatie. Volgens mij word je nooit beter van 2u rust lijkt mij. Mocht hij het wel met opzet hebben gedaan dan is het slim, maar ik weet niet of ik het voor mezelf oke zou vinden om elke neutralisatie 30-60min stil te gaan staan.
Zeker, maar dat dal was dit jaar maar 15km. Bij de eerste 300 waren erg veel groepjes die daar goed doorreden.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:53 schreef La_Tramposa het volgende:
Lijkt me ook neit dat iemand in de top van het veld dat express doet, je wilt toch ook graag in de snelle groep met je concurrenten door het dal rijden lijkt me.
Nadat we vertrokken waren direct naar voren gereden, want ons plan was gelijk samen gas geven zodat we op de foto kwamen. Nadat dat gelukt was weer wat laten afzakken, die foto heb ik nog steeds niet kunnen vinden
Toch nog kunnen vinden!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik kan 't mis hebben...
Leuk aandenken!quote:
Ligt eraan aan welke kant je zit. Maar heb van collegas aan de zuidkant begrepen dat daar weleens mooie Etappes du Tour langs zijn gekomen.quote:Op maandag 10 juli 2023 10:48 schreef Z het volgende:
Ik zit komende verkansie een tijdje aan het meer van Genève. Tussen de Jura en de Alpen. Heeft iemand daar wel eens in de buurt wat gefietst?
Col de la Colombierequote:Op maandag 10 juli 2023 10:48 schreef Z het volgende:
Ik zit komende verkansie een tijdje aan het meer van Genève. Tussen de Jura en de Alpen. Heeft iemand daar wel eens in de buurt wat gefietst?
Ja.quote:Op maandag 10 juli 2023 10:48 schreef Z het volgende:
Mijn tactiek is altijd gewoon m'n fiets meenemen. Daarmee bedoel ik zoveel als niet vragen of mijn fiets meemag, maar gewoon met fiets en al doorlopen. En als er dan wat gesputter komt aangeven dat het een fiets van x bedrag is en mijn enige vervoersmiddel op dat moment. Maar ook ik heb 'm volgens mij wel eens in een garage neergezet. En uiteraard zorgen dat hij zo schoon mogelijk is. Ik heb 'm wel eens afgespoten bij een garagebedrijf nadat ik door de regen meost en helemaal onder de bagger zat.quote:Op maandag 24 juli 2023 17:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
Knettergek hahamooie foto's!
Hoe doe je dat met je fiets met hotels? Was gisteren ergens waar ik hem niet mee mocht op de kamer. Daar kon die in een afgesloten garage en heb zelf gelukkig nog een (best zwaar) slot mee maar vind dat niet ideaal als die niet mee mag..
Check even op Strava.quote:Op woensdag 26 juli 2023 17:42 schreef KolonelBroodje het volgende:
Iemand toevallig deze zomer al de grossglockner over gefietst? Was van plan daar over heen te gaan maar op de site staat dat die op dit moment gesloten is voor fietsers. Vraag me af of dat alleen nu is of bijv overmorgen ook? Staat er niet echt bij helaas
Ooh niet aan gedacht. Vandaag maar eentje maar dat zal wel met het weer hebben te maken. Eerdere dagen wel meerquote:
En de fiets thuisgelaten?quote:Op maandag 31 juli 2023 20:46 schreef Zwansen het volgende:
Vanochtend in Frankrijk (Morvan) met een thermoshirt gefietst. Fucking eind juli.
Toch beter dat dan 42 graden lijkt mij..quote:Op maandag 31 juli 2023 20:46 schreef Zwansen het volgende:
Vanochtend in Frankrijk (Morvan) met een thermoshirt gefietst. Fucking eind juli.
Nou is de Morvan daar ook wel berucht om. Ik was daar 2020 het enige jaar ooit dat het er droog en warm wasquote:Op maandag 31 juli 2023 20:46 schreef Zwansen het volgende:
Ja al heeft dit weer niet heel veel met de Morvan te maken want in Nederland is het ook dramatisch en toen wij vorige week wat zuidelijker in Frankrijk waren hadden we ook veel regen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 10:36 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Nou is de Morvan daar ook wel berucht om. Ik was daar 2020 het enige jaar ooit dat het er droog en warm was
Maar bah idd. Ik ben gisteren ook tot op de huid natgeregend. Als ik bewoog ging het nog wel maar je staat eventjes stil en je hebt het koud.
Wat is je doel? Harder fietsen op het vlakke? Beter klimmen?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:07 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik fiets zo'n 5 a 6 uur per week (2x) en vroeg me af wat ik ga merken als ik daarbij mijn benen ga trainen met wat krachttraining, wat squats etc. Ik doe dat nu namelijk niet.
Wat zijn jullie ervaringen?
Je hebt het hier over iemand die 6 uurtjes in de week fiets, niet over iemand die Wielrenner van beroep is.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 14:48 schreef La_Tramposa het volgende:
Ben het totaal niet eens met het voorgaande.
Krachttraining is voor iedereen nuttig, maar zeker voor fietsers. Het maakt je botten sterker, het zorgt voor een betere balans van het zenuwstelsel (parasympathisch vs sympathisch) en hormonaal, het kan de kans op blessures verminderen, en zorgt dat je langer je explosiviteit en spieren behoudt tot op latere leeftijd.
Fietsen is een enorm monotone beweging, dus 1 uur fietsen inruilen voor krachttraining in de week is een heel goed idee. Je zult er misschien niet direct in hetzelfde seizoen heel veel verschil in fietssnelheid door merken, maar op de lange termijn maakt het je wel een gezondere sporter en kun je dus meer resultaten behalen.
Krachttraining op de fiets kan sommige van deze effecten wel behalen, maar niet alles lijkt mij, het is namelijk nog steeds dezelfde monotone beweging en geen belasting op je botten, terwijl die variatie in beweging juist belangrijk is als fietser.
Zie hier een uitleg voor hardlopers, maar ook grotendeels van toepassing op fietsers die nog meer uren duurtraining doen: https://gretekoens.nl/krachttraining-voor-hardlopers/
En hier een stukje over botdichtheid bij wielrenners, waaruit blijkt dat bij baanwielrenners die veel krachttraining doen de botdichtheid juist hoog is: https://www.sportzorg.nl/(...)ken-en-botgezondheid
Je zegt 6 uurtjes alsof het ontzettend weinig is, maar als iemand dat structureel doet is het ruim 9000km per jaar, dat vind ik niet weinig.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:33 schreef dop het volgende:
[..]
Je hebt het hier over iemand die 6 uurtjes in de week fiets, niet over iemand die Wielrenner van beroep is.
Als het doel is een hogere botdichtheid te halen dan beter helemaal niet fietsen en je tijd aan andere sporten besteden.
maar goed we weten nog niet wat zijn doel is dus misschien moeten we daar eerst antwoord op hebben.
En mogelijk ook of hij een kantoorbaan heeft of misschien wel betonvlechter is
Ik heb niet perse een doel, gewoon overal beter, geen idee wat ik er van mag verwachten.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 13:11 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat is je doel? Harder fietsen op het vlakke? Beter klimmen?
Als je daar een uur mee kwijt bent per week is het de vraag of dat je beter maakt of dat je beter een uur langer zou kunnen fietsen.
Krachtraining op de fiets kan trouwens ook prima, maar eerlijk gezegd doe ik dat te weinig. Vooral als je ouder wordt schijnt het belangrijk te zijn om structureel kracht te trainen (op de fiets).
2x in de week 3uur , fietsen is niet veel, je plakt er wel heel makkelijk wat kilometers op om het veel te laten lijken maar dat zegt natuurlijk niets.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:39 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Je zegt 6 uurtjes alsof het ontzettend weinig is, maar als iemand dat structureel doet is het ruim 9000km per jaar, dat vind ik niet weinig.
Daarnaast is het doel op zich uiteraard niet een hogere botdichtheid, maar o.a. het voorkomen van poreuze botten wat door het fietsen op kan treden. En gewoon een beter belastbare, fittere sporter zijn waardoor je het fietsen langer en beter kunt volhouden.. En voor beide banen lijkt KT me ook een nuttige aanvulling eigenlijk, zij het om totaal verschillende redenen
Het doel van krachttraining op de fiets is dan ook niet echt belasting toch, maar ook krachtuithoudingsvermogen trainen. Bijvoorbeeld als je lange klimmen wilt doen kan het goed zijn om ‘gewend’ te zijn aan bijvoorbeeld een uur op 50-60 omwentelingen per minuut te fietsen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 15:24 schreef Patroon het volgende:
Krachttraining zal idd wel wat bijdragen zoals hierboven gezegd. Ik zie niet het nut van krachttraining op de fiets omdat je dan gewoon niet de belasting haalt die je wil bij krachttraining.
Als je bergop een uur 50-60 omwentelingen fietst zou ik nog eens naar je verzet kijken waarmee je de bergen in gaat.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 19:11 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het doel van krachttraining op de fiets is dan ook niet echt belasting toch, maar ook krachtuithoudingsvermogen trainen. Bijvoorbeeld als je lange klimmen wilt doen kan het goed zijn om ‘gewend’ te zijn aan bijvoorbeeld een uur op 50-60 omwentelingen per minuut te fietsen.
Overigens zijn er ook een paar goede ‘Beter Worden’-podcasts over krachttraining en ook over core.
Haha ja, 50 is wel laag, maar 60 lijkt me best redelijk. Overigens heb ik tijdens de Marmotte de Alpe met gemiddeld <50 opgefietst. Ik denk zelfs stukken rond de 45. Dan weet je dat je verzet niet helemaal lekker gekozen is.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 09:46 schreef Patroon het volgende:
[..]
Als je bergop een uur 50-60 omwentelingen fietst zou ik nog eens naar je verzet kijken waarmee je de bergen in gaat.
De CdF, Mollard en Telegraph reed ik met 81 rpm en waar ik gemiddeld 68 rpm omhoog reed, voelde het al harken.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:11 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Haha ja, 50 is wel laag, maar 60 lijkt me best redelijk. Overigens heb ik tijdens de Marmotte de Alpe met gemiddeld <50 opgefietst. Ik denk zelfs stukken rond de 45. Dan weet je dat je verzet niet helemaal lekker gekozen is.
Toch zegt men dat die 68 wel efficiënter is dan die 81. Tussen de 60-70 blijkt het meest efficiënt te zijn (voor een klimmer dan).quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
De CdF, Mollard en Telegraph reed ik met 81 rpm en waar ik gemiddeld 68 rpm omhoog reed, voelde het al harken.
Dat zal heel erg afhankelijk zijn van de getraindheid en spiersamenstelling. Ik rij op het vlakke ook tussen de 90-95. Iemand die rond de 85 rijdt op het vlakke zal in de bergen ook meer stoempen omhoog. 60-70 zal voor een recreant effectiever zijn omdat de hart-longfunctie minder goed ontwikkeld is dan iemand die meer traint. Je kan dan met spieren wat meer compenseren. Als 60-70 efficienter zou zijn, dan zou Froome en al die andere profs ook met een lagere rpm omhoog rijden.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toch zegt men dat die 68 wel efficiënter is dan die 81. Tussen de 60-70 blijkt het meest efficiënt te zijn (voor een klimmer dan).
https://join.cc/nl/training-tips/klimmen-bergen-wielrennen/
Daar is geen vaste datum voor. Even de site van het merk wat je wil in de gaten houden.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:20 schreef amp25 het volgende:
vraagje wanneer komen de nieuwe modellen voor 2024
Als jij of je vriendin de betaalde versie van Strava hebt, kun je zelf de route maken en als GPX-bestand exporteren.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 21:03 schreef heywoodu het volgende:
Gebruikt iemand van jullie wel eens routes van het Fietsroutenetwerk, met die genummerde knooppunten? Die vind ik vaak wel leuk om vooraf te maken, dan weet ik een beetje waar ik naartoe ga en waar ik precies heen kan voor een leuke route.
Voor morgen hebben we een route van 86km op het oog, met in totaal 39 knooppunten. Die kunnen we wel opschrijven en op onze fietsen plakken, maar mijn vriendin heeft een Garmin met GPS en op die site kun je de route ook als .gpx downloaden....superhandig dus. Maar, als ik die gpx dan via Garmin importeer, komt 'ie met een route van 150+ kilometer, met dit soort rare stukken waar hij van knooppunt naar knooppunt meerdere rechte lijnen mee wil pakken ipv alleen de daadwerkelijke route, zoals hier (rood is de daadwerkelijke route):
[ afbeelding ]
Dat is op meerdere plekken het geval, dus die onzinnige rechte lijnen in het .gpx-bestand zorgen voor nogal veel extra kilometers, en op de fiets ongetwijfeld ook voor de nodige verwarring, omdat 'ie je dan ineens 5km rechtuit terug stuurt ofzo
Iemand een idee hoe dit op te lossen is, of is het handiger om maar gewoon de knooppuntnummers op te schrijven?
Z’n vriendin kan ook met haar Garmin de route maken, maar dat is misschien wel een hoop werk.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 21:36 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Als jij of je vriendin de betaalde versie van Strava hebt, kun je zelf de route maken en als GPX-bestand exporteren.
Dat gaat voor morgen een beetje te lang duren denk ik, want Strava (en Garmin, daar kan het als het goed is ook) zal die precieze knooppunten niet hebben, dus die moet je dan per knooppunt opzoeken en zorgen dat 'ie exact het goede pad pakt. Wel te doen, maar voor morgen (zeker omdat we zo willen slapen ivm gepland vertrek rond 6-7u) is het dan even handiger om de nummers te noteren en op de fiets te plakkenquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 21:36 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Als jij of je vriendin de betaalde versie van Strava hebt, kun je zelf de route maken en als GPX-bestand exporteren.
Als je de .gpx in Strava upload dan kan je ook de alleen de onjuiste stukken van de route eruit halen. Dan hoef je niet de hele route na te tekenen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 21:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat gaat voor morgen een beetje te lang duren denk ik, want Strava (en Garmin, daar kan het als het goed is ook) zal die precieze knooppunten niet hebben, dus die moet je dan per knooppunt opzoeken en zorgen dat 'ie exact het goede pad pakt. Wel te doen, maar voor morgen (zeker omdat we zo willen slapen ivm gepland vertrek rond 6-7u) is het dan even handiger om de nummers te noteren en op de fiets te plakken
Zeker wel een optie voor andere routes trouwens
Waarschijnlijk later dan normaal, veel fabrikanten hebben nog teveel fietsen van vorig jaar over.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:20 schreef amp25 het volgende:
als ze die dan nu wat goedkoper maken wil ik er wel eens naar kijkenquote:Op zondag 6 augustus 2023 05:51 schreef dop het volgende:
[..]
Waarschijnlijk later dan normaal, veel fabrikanten hebben nog teveel fietsen van vorig jaar over.
Zelf doe ik Stronglifts 5x5 in mijn homegym en dan om de dag een keertje cardio. Meestal spinning maar ik tel rondjes op de bakfiets ook mee (ja, zo’n moeder ben ik, het is wel een gazelle ;-) ). Een bodybuilder die ik volg op YouTube doet ook aan competities fietsen op de weg maar ook op Zwift (Greg Doucette).quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:07 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik fiets zo'n 5 a 6 uur per week (2x) en vroeg me af wat ik ga merken als ik daarbij mijn benen ga trainen met wat krachttraining, wat squats etc. Ik doe dat nu namelijk niet.
Wat zijn jullie ervaringen?
Er zijn geen echte model jaren meer. Daarmee zou je jezelf als fabrikant in de vingers snijden,je moet het 2023 model ineens met korting gaan wegzetten en vaak is het enige “nieuwe” aan de 2024 modellen een ander kleurtje of net andere afmontage. Een compleet nieuw model fiets of frame overhaul komt ook maar om de 3-4 jaar. Dus inderdaad, eerst de huidige voorraden opmaken, de fietsenwinkels staan aardig volquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:20 schreef amp25 het volgende:
Je bent net zoveel recreatieve wielrennen als de rest hier.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 18:36 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Hele reactie getikt, afgeleid en alles weg. Goed, poging 2, ik ben een oude bekende hier. Vrouw van 32, inmiddels moeder van 2 kinderen; woonachtig te Amsterdam. Ik volg nu een werk-leertraject als doktersassistente welke ik eind dit jaar hoop af te ronden.
[..]
Zelf doe ik Stronglifts 5x5 in mijn homegym en dan om de dag een keertje cardio. Meestal spinning maar ik tel rondjes op de bakfiets ook mee (ja, zo’n moeder ben ik, het is wel een gazelle ;-) ). Een bodybuilder die ik volg op YouTube doet ook aan competities fietsen op de weg maar ook op Zwift (Greg Doucette).
Zelf ben ik mij aan het verdiepen in de aanschaf van een Zwift fiets (Tacx Neo Bike), met name vanwege de jonge kinderen ben ik beperkt tot een paar uurtjes in de avond. Tot die tijd heb ik een spinning fiets waarmee ik mij flink uit kan leven.
(Mocht ik te off-topic zijn, sorry!)
Met het gezin vandaag nog een heerlijk stukje gefietst. Papa + kids op de bakfiets en mama er achter op de racefiets.
Leuk, lekker sportief bezig!quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 18:36 schreef VenusFlyTrap het volgende:
elf doe ik Stronglifts 5x5 in mijn homegym en dan om de dag een keertje cardio. Meestal spinning maar ik tel rondjes op de bakfiets ook mee (ja, zo’n moeder ben ik, het is wel een gazelle ;-) ). Een bodybuilder die ik volg op YouTube doet ook aan competities fietsen op de weg maar ook op Zwift (Greg Doucette).
Zelf ben ik mij aan het verdiepen in de aanschaf van een Zwift fiets (Tacx Neo Bike), met name vanwege de jonge kinderen ben ik beperkt tot een paar uurtjes in de avond. Tot die tijd heb ik een spinning fiets waarmee ik mij flink uit kan leven.
(Mocht ik te off-topic zijn, sorry!)
Met het gezin vandaag nog een heerlijk stukje gefietst. Papa + kids op de bakfiets en mama er achter op de racefiets.
Niet erg fraai, maar ik ga er vanuit dat als je deze route in je garmin zet en gewoon een beetje om je heen kijkt je niet verkeerd fietst, je ziet ook de knooppuntenbordjes op de weg staan dus met die verwarring zal het wel meevallen als je een beetje logisch nadenkt toch?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 21:03 schreef heywoodu het volgende:
Gebruikt iemand van jullie wel eens routes van het Fietsroutenetwerk, met die genummerde knooppunten? Die vind ik vaak wel leuk om vooraf te maken, dan weet ik een beetje waar ik naartoe ga en waar ik precies heen kan voor een leuke route.
Voor morgen hebben we een route van 86km op het oog, met in totaal 39 knooppunten. Die kunnen we wel opschrijven en op onze fietsen plakken, maar mijn vriendin heeft een Garmin met GPS en op die site kun je de route ook als .gpx downloaden....superhandig dus. Maar, als ik die gpx dan via Garmin importeer, komt 'ie met een route van 150+ kilometer, met dit soort rare stukken waar hij van knooppunt naar knooppunt meerdere rechte lijnen mee wil pakken ipv alleen de daadwerkelijke route, zoals hier (rood is de daadwerkelijke route):
[ afbeelding ]
Dat is op meerdere plekken het geval, dus die onzinnige rechte lijnen in het .gpx-bestand zorgen voor nogal veel extra kilometers, en op de fiets ongetwijfeld ook voor de nodige verwarring, omdat 'ie je dan ineens 5km rechtuit terug stuurt ofzo
Iemand een idee hoe dit op te lossen is, of is het handiger om maar gewoon de knooppuntnummers op te schrijven?
Pff, ik voel me nu ietwat dom dat we daar niet aan hadden gedacht, maar inderdaad, dit zou redelijk makkelijk op te lossen moeten zijn zoquote:Op maandag 14 augustus 2023 10:38 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Niet erg fraai, maar ik ga er vanuit dat als je deze route in je garmin zet en gewoon een beetje om je heen kijkt je niet verkeerd fietst, je ziet ook de knooppuntenbordjes op de weg staan dus met die verwarring zal het wel meevallen als je een beetje logisch nadenkt toch?
Ik heb het eens uitgerekend; nu heb ik een spinning fiets (goedkoop ding maar heb er veel plezier van) en als ik kijk naar de aanschaf bij elkaar zal het niet veel schelen met een Tacx Bike. Hooguit ¤800, dat heb ik er wel voor over om niet door het huis te hoeven met de racefiets. Een tweede fiets voor Zwift komt er denk ik niet in hier 😅quote:Op maandag 14 augustus 2023 10:36 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Leuk, lekker sportief bezig!
Even meedenkend; die Zwift fietsen zijn hartstikke duur, is het niet leuker om een stationaire trainer te kopen en een goedkope racefiets, zodat je er in de zomer ook mee buiten kunt fietsen?
Heb je uitgereden?quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Wat is er aan de hand hier? Ik ga ff naar Parijs voro PBP en er wordt helemaal niks gepsot?
Druk bezig met verbouwen van een jaren ‘70 woningquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Wat is er aan de hand hier? Ik ga ff naar Parijs voro PBP en er wordt helemaal niks gepsot?
Ik kan heel trots zeggen dat ik zondag mijn eerste 200 van het jaar gereden heb, maar dat valt dan weer in het niet bij PBP van jou.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:13 schreef ultra_ivo het volgende:
quote:
Nee, het was veel te heet. Dus in Loudéac omgedraaid (na 440km). Ik verloor teveel tijd met schaduw zoeken in de middagen. De route ging vrijwel helemaal over schaduwloze wegen. Voor de terugweg vaak de Véloscenic gepakt, daar was veel schaduw en dus was het goed uit te houden (alleen is deze niet geasfalteerd, dus niet geschikt als PBP route).quote:
Een eerste 200 is altijd een mooie prestatie, dus gefeliciteerd. Moge het er vele wordenquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 07:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik kan heel trots zeggen dat ik zondag mijn eerste 200 van het jaar gereden heb, maar dat valt dan weer in het niet bij PBP van jou.
Dat is jammer, maar nog steedsquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 07:37 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
[..]
Nee, het was veel te heet. Dus in Loudéac omgedraaid (na 440km). Ik verloor teveel tijd met schaduw zoeken in de middagen. De route ging vrijwel helemaal over schaduwloze wegen. Voor de terugweg vaak de Véloscenic gepakt, daar was veel schaduw en dus was het goed uit te houden (alleen is deze niet geasfalteerd, dus niet geschikt als PBP route).
Ik zou juist eerder een fietscomputer dan horloge vertrouwen, maar tijdens het wandelen een paar weken terug had degene met een wahoo meer afwijking dan ik met m'n garmin 830.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:22 schreef heywoodu het volgende:
Sinds een paar dagen ben ik de Wahoo Elemnt Roam aan het proberen. Ik was iets dergelijks niet van plan, maar het kwam op m'n pad, dus dan wilde ik het ook wel eens proberen. Enfin, navigatie werkt meer dan uitstekend en de afstand komt ook na 100km nog nagenoeg perfect overeen met mijn Polar-horloge, dus óf ze zitten er allebei naast óf ze zitten allebei goed, maar ik ga van het tweede uit
Het enige vreemde: zodra ik in bebost gebied fiets, en dat is op de Veluwe nogal snel het geval, schiet de snelheid alle kanten op. Voorbeeld: ik rij op een simpele vlakke en rechte weg in een gelijk tempo van, volgens Polar, 25 kilometer per uur, paar kilometer lang. Polar blijft dan op om en nabij 25 staan, ook onder flinke bebossing, maar zodra de bomen ook maar een beetje in zicht komen schiet Wahoo al naar 18-20 kilometer per uur, en als ik er onder vandaan kom weer even naar ver boven de 30 om zich te corrigeren.
Is dat iets wat veel van dergelijke fietscomputers doen? Met name omdat mijn Polar-horloge de snelheid wél normaal blijft tonen vind ik het toch best vreemd, het is dus niet zo dat alles wat via GPS of iets dergelijks de snelheid meet zo'n 'dip' kent onder de bomen.
Zoals wat? Mijn 830 is net gesneuveld, heb nu een 840, maar heb dat altijd een prima ding gevonden.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nadeel van die 830 is dan weer dat alles zo fucking dom in elkaar zit qua software tov de wahoo.
Nou ja, ik zou ook verwachten dat een fietscomputer wat nauwkeuriger is dan een horloge, maar ik ben inmiddels ervaren genoeg om aan te voelen dat ik toch écht niet van 25 per uur ineens terug aan het zakken ben naar 18 per uur op een vlakke weg, dus ik weet zeker dat 'ie dan kilometerslang niet kloptquote:Op donderdag 7 september 2023 19:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zou juist eerder een fietscomputer dan horloge vertrouwen, maar tijdens het wandelen een paar weken terug had degene met een wahoo meer afwijking dan ik met m'n garmin 830.
Nadeel van die 830 is dan weer dat alles zo fucking dom in elkaar zit qua software tov de wahoo.
Routes vanuit Strava/komoot synchroniseren werkt de helft van de tijd niet, menu's zitten onhandig in elkaar, je hebt volgens mij 300 apps nodig om dingen vanaf je telefoon over te zetten. Dat soort dingen.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:52 schreef Yankee het volgende:
[..]
Zoals wat? Mijn 830 is net gesneuveld, heb nu een 840, maar heb dat altijd een prima ding gevonden.
Dat snap ik, je verwacht beter van zoiets. Wellicht een instelling met hoeveel satalieten je tegelijkertijd volgt? Als je dat al kan instellen?quote:Op donderdag 7 september 2023 19:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou ook verwachten dat een fietscomputer wat nauwkeuriger is dan een horloge, maar ik ben inmiddels ervaren genoeg om aan te voelen dat ik toch écht niet van 25 per uur ineens terug aan het zakken ben naar 18 per uur op een vlakke weg, dus ik weet zeker dat 'ie dan kilometerslang niet klopt
Zoals ik al zei, de afstand is uiteindelijk nagenoeg gelijk, dus dat klopt allemaal wel, maar het is (lichtjes) irritant als de snelheid die weer wordt gegeven zo schommelt.
Ligt dat wellicht aan hoe je de route gemaakt heb? Zelf heb ik de routeaanwijzingen altijd uit staan en volg "gewoon" het lijntje.quote:Verder top hoor, vooraf een route kiezen en het ding z'n gang laten gaan is best leuk, ging gisteren ook goed op één punt na waar de route ineens niet meer op het kaartje te zien was en er bij een rotonde ook niet stond welke kant ik op moest
Ik had hem rechtstreeks van Komoot, verder niks aan gedaan. Maar goed, willekeurige gok gedaan over de richting en dat was niet verrassend fout, maar binnen een paar seconden hercalculeert 'ie je dan weer de goede kant op...probleem opgelostquote:Op donderdag 7 september 2023 20:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Routes vanuit Strava/komoot synchroniseren werkt de helft van de tijd niet, menu's zitten onhandig in elkaar, je hebt volgens mij 300 apps nodig om dingen vanaf je telefoon over te zetten. Dat soort dingen.
[..]
Dat snap ik, je verwacht beter van zoiets. Wellicht een instelling met hoeveel satalieten je tegelijkertijd volgt? Als je dat al kan instellen?
[..]
Ligt dat wellicht aan hoe je de route gemaakt heb? Zelf heb ik de routeaanwijzingen altijd uit staan en volg "gewoon" het lijntje.
Hmm, goede.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:15 schreef dop het volgende:
Zou het kunnen dat je polar zowel gps als glonass en of Galileo satellieten gebruik.
En de Wahoo enkel gps.
Dat zou betekenen dat de Polar gewoon meer satellieten kan zien en dus ook nauwkeuriger blijft werken onder lastigere omstandigheden.
Inderdaad even kijken welke combinatie het beste resultaat geeft.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hmm, goede.
https://support.polar.com/en/vantage-m-vantage-v-gps-settings
Met Polar zit dat dus wel goed. Volgens dit heeft de Wahoo dat ook:
https://gpsopdefiets.nl/Fietsnavigatie/Wahoo-Elemnt-Roam
Dus dat wordt inderdaad even in de instellingen duiken
Je hebt ook een losse snelheidsmeter die je kunt koppelen, die kun je op de as van een wiel zetten. Dan is de snelheid een stuk nauwkeuriger, zeker in bossen en tunnels bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:22 schreef heywoodu het volgende:
Is dat iets wat veel van dergelijke fietscomputers doen? Met name omdat mijn Polar-horloge de snelheid wél normaal blijft tonen vind ik het toch best vreemd, het is dus niet zo dat alles wat via GPS of iets dergelijks de snelheid meet zo'n 'dip' kent onder de bomen.
Niet te heftig opschroeven lijkt me. Anderhalve maand niet trainen lijkt me reden om de intensiteit niet gelijk te hoog te gooien.quote:Op donderdag 7 september 2023 15:31 schreef Z het volgende:
Ik was goed fit tot ik eind juli geopereerd werd aan mijn been (onder narcose). Die operatie hakte er flink in. Tijdens mijn vakantie heb ik redelijk wat gefietst en merkte ik dat het wel weer de goede kant op ging. Half oktober ga ik een weekend fietsen in de Ardennen en dacht in ongeveer anderhalve maand met gericht trainen daar de gewenste fitheid voor te behalen. Maar nu heb ik griep. Er blijft ongeveer een maand over voor "training". Wat zal ik doen? Ik overweeg nu alleen langere afstanden (duur) te doen met misschien twee keer wat intervallen ofzo. Het zit niet echt mee dit jaar, al twee keer griep gehad en die operatie. In totaal een maand niet kunnen fietsen. Zit op 5k ytd.
Herken ik niks vanquote:Op donderdag 7 september 2023 20:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Routes vanuit Strava/komoot synchroniseren werkt de helft van de tijd niet, menu's zitten onhandig in elkaar, je hebt volgens mij 300 apps nodig om dingen vanaf je telefoon over te zetten. Dat soort dingen.
[..]
Heb ik met m’n Garmin 530 ook. De allernieuwste systemen zitten volgens mij op 3 systemen (GPS, Glonass en Galileo). Daar zou het beter moeten zijn gok ik?quote:Op vrijdag 8 september 2023 08:25 schreef Flipmoehoe het volgende:
Herken het ook van mijn wahoo, eerst op de bolt V1, en nu op de bolt V2 dat de snelheid onder de bomen erg wisselt. Als de snelheid niet meer goed klopt, dan weet ik dat de batterij van de externe snelheidssensor leeg is
Nieuw batterijtje erin en probleem opgelost
Verder zijn het beide top toestellen, maar dat zonder snelheidssensor de snelheid onder de bomen niet klopt is wel een klein minpuntje
Meet je dan de snelheid met GPS? Met een snelheidssensor op je wiel zou je dat niet moeten hebben...quote:Op vrijdag 8 september 2023 08:25 schreef Flipmoehoe het volgende:
Herken het ook van mijn wahoo, eerst op de bolt V1, en nu op de bolt V2 dat de snelheid onder de bomen erg wisselt. Als de snelheid niet meer goed klopt, dan weet ik dat de batterij van de externe snelheidssensor leeg is
Nieuw batterijtje erin en probleem opgelost
Verder zijn het beide top toestellen, maar dat zonder snelheidssensor de snelheid onder de bomen niet klopt is wel een klein minpuntje
ik meet het met een snelheidssensor op het wiel, maar als dat batterijtje leeg is. Dan zie je dat de snelheid niet kloptquote:Op zondag 10 september 2023 11:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Meet je dan de snelheid met GPS? Met een snelheidssensor op je wiel zou je dat niet moeten hebben...
Zo te zien wel, niet elk merk heeft een spacer op doe plek.quote:Op dinsdag 12 september 2023 19:17 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]
Wat doet dat rode ringetje precies? Moet, volgens mij, tussen de body en de eerste wiellager.
Weet je ook wat de functie is? Er zit wat speling op mn wiel. Zonder die spacer is dat weg. Het lijkt aan die spacer te liggen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:01 schreef dop het volgende:
[..]
Zo te zien wel, niet elk merk heeft een spacer op doe plek.
Maar ik ken verschillende naven die daar wel een spacer gebruiken.
zorgt dat de lagers aan de binnenzijde zijn opgeslotenquote:Op dinsdag 12 september 2023 20:06 schreef Z het volgende:
[..]
Weet je ook wat de functie is? Er zit wat speling op mn wiel. Zonder die spacer is dat weg. Het lijkt aan die spacer te liggen.
Ja precies. Allleen zijn die lagers vrij nieuwe. De spacer lijkt wat versleten. Ik ga Reynolds mailen. Niet per se een merk wat ik zou aanraden. Oersterke velgen en spaken maar de hubs zijn niet de beste. Bij mijn vorige setje brak de as.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:35 schreef dop het volgende:
[..]
zorgt dat de lagers aan de binnenzijde zijn opgesloten
En de spanning van het vastzetten van het wiel niet wordt doorgezet naar het lager.
In jouw geval heb je waarschijnlijk versleten lagers en door het weghalen van dat ringetje sluit je de lagers strakker (verkeerd) op, waar door de ontstane speling door slijtage wordt verminderd.
Daar mee rijden gaat uiteindelijk resulteren in het slopen van je body.
Je maakt van een radiaal kogellager een hoek contact lager.
ik neem aan dat het steek assen zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:57 schreef Z het volgende:
[..]
Ja precies. Allleen zijn die lagers vrij nieuwe. De spacer lijkt wat versleten. Ik ga Reynolds mailen. Niet per se een merk wat ik zou aanraden. Oersterke velgen en spaken maar de hubs zijn niet de beste. Bij mijn vorige setje brak de as.
Lekker rustig fietsen (ken je een beetje je hartslag-/vermogenszones?) en ook heel belangrijk, veel eten op de fiets en dan gaat het wel lukken.quote:Op zondag 17 september 2023 19:19 schreef heywoodu het volgende:
De afgelopen tijd, sinds eind mei eigenlijk, heb ik voor mijn doen erg veel gefietst. Zeker de laatste twee maanden gemiddeld 200+ kilometer per week, met elke woensdag (mijn vrije dag) een rit van 100-125 kilometer. Dat is een afstand die nu niet makkelijk is, maar zeker wel te doen, terwijl dat jaren geleden - de enige andere periode waarin ik een keer of 2-3 100km heb gehaald - wel écht de limiet was. Enfin, komende week vrij, voor een fietsdoel: vijf dagen op rij 100km fietsen. Dat is voor veel mensen natuurlijk niet zo bijzonder (en dan doel ik niet alleen op profs), maar zou voor mij toch best een mooie mijlpaal zijn
Morgen de eerste dag op mijn Cube (mountainbike, maar ik fiets vooral op de weg), ik wilde het even delen, want enthousiast
Morgen fiets ik overigens niet alleen, de werkgever van mijn vriendin (eigenaar van de lokale fietsenwinkel) gaat dan mee, dus dat wordt nog gezellig ook. Vandaag hebben we met hem en zijn vrouw alvast even gereden, hoewel het geplande opwarmrondje van 25-30 kilometer om de benen los te krijgen uiteindelijk een ruime 50km werd met flink wat grind en derrie
Vermogensmeter heb ik niet, maar ik hou mijn hartslag wel in de gaten inderdaad. De 100+-ritten van de afgelopen maanden heb ik meestal met een gemiddelde hartslag van rond de 130-135 gereden, in principe ben ik van plan om daar in elk geval morgen, dinsdag en woensdag een stukje onder te zitten, rond de 120 ofzo. Rustig en gecontroleerd beginnen in elk gevalquote:Op zondag 17 september 2023 20:10 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lekker rustig fietsen (ken je een beetje je hartslag-/vermogenszones?) en ook heel belangrijk, veel eten op de fiets en dan gaat het wel lukken.
Meestal heb ik onderweg wat gelletjes (vaak na een kilometer of 50, 75 en 100, als ik verder ga dan 100) en dat gaat over het algemeen prima. Qua drinken heb ik in elk geval één grote bidon met gewoon water (750ml) en één kleinere (500ml) waar zo'n tablet in gaat:quote:Op zondag 17 september 2023 21:17 schreef Fretwork het volgende:
Goed bezig heywoodu! Succes!
Benieuwd naar hoe het gaat. Zorg inderdaad voor voldoende eten en drinken, bij voorkeur vooral koolhydraten. Misschien nog wel een idee om sportdrank in de bidons te doen als je dat normaal niet doet.
Ga je elke dag een andere richting uit?
Goede tips, bedankt! Ik zal 's ochtends alvast even een flesje water klaar zetten voor bij thuiskomstquote:Op zondag 17 september 2023 22:38 schreef Fretwork het volgende:
Klinkt goed dan, je zou er ook 2 in kunnen doen. Wat je verder nog niet echt nodig hebt gehad is herstelvoeding.
Probeer bij binnenkomst even echt wat extra vocht te drinken en een goede hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen. Daarnaast gewoon normaal eten en misschien een keer extra opscheppen uit de rijstpan
quote:Op zondag 17 september 2023 22:44 schreef Fretwork het volgende:
En natuurlijk even de Jumbo Foodcoach app installeren en ketonen bestellen.
Nunspeet naar de service koers van Jumbo is 112k dus kan precies met overnachtingquote:Op zondag 17 september 2023 22:44 schreef Fretwork het volgende:
En natuurlijk even de Jumbo Foodcoach app installeren en ketonen bestellen.
Je weet dat je geen cd-rom meer nodig hebt voor apps toch?quote:Op zondag 17 september 2023 23:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nunspeet naar de service koers van Jumbo is 112k dus kan precies met overnachting
Ik zou meteen beginnen met eten. Niet wachten tot 50km. Met rustig fietsen ga je dan al richting de 2 uur. In principe maakt het voor 1 tochtje niet zo veel uit, maar als je 5 dagen op rij fietst moet je meteen wel denken aan je herstel en dat doe je niet door maar 3 gelletjes te nemen waar waarschijnlijk in totaal minder dan 100 gram koolhydraten in zit. Dat moet eigenlijk wel het dubbele worden.quote:Op zondag 17 september 2023 21:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Meestal heb ik onderweg wat gelletjes (vaak na een kilometer of 50, 75 en 100, als ik verder ga dan 100) en dat gaat over het algemeen prima. Qua drinken heb ik in elk geval één grote bidon met gewoon water (750ml) en één kleinere (500ml) waar zo'n tablet in gaat:
https://maximsportvoeding(...)n-orange-taste-100g/
Staan je HR zones goed ingesteld? Mijn HR threshold zit op zo'n 175 en dus zou 109-125 diep in Z1 zitten. Dan is mijn vermogen ook wel peanuts.quote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Coelho het volgende:
Ik ben een paar weken geleden begonnen met JOIN. Zo lang ik mijn nieuwe fiets nog niet heb (met vermogensmeter), rijdt ik op hartslag. Weet mijn omslagpunt vrij goed (kan enkele puntjes schelen, maar niet schokkend). Van mijn winters weet ik wel hoe het is om op vermogen te rijden, dat is wat ik altijd doe op mijn KICKR.
Nu wil JOIN dat ik het overgrote deel van mijn trainingen rijd met een hartslag van 109-125, hier corresponderen ze een vermogen van 161-188 mee en een RPE van 4-6. Als ik echter in het midden van die hartslagzone wil rijden, dan moet ik echt naar binnenblad en achter bijna mijn grootste kransje, moet mijn trapfrequentie terug omlaag naar 60-70 (ik rijd meestal 85-90), ga ik bij vlagen niet harder dan 20km/u. Dit terwijl ik recent nog ritten heb gemaakt waarbij ik solo 100km met 30/uur gereden heb. Kortom, gevoelsmatig zit ik niet aan het gevraagde vermogen, laat staan aan RPE om binnen de hartslagrange te blijven.
Ik snap dat hartslagzones minder nauwkeurig zijn dan vermogen, maar zodra ik op vermogen kan gaan trainen dan zit ik voor het boven genoemde blok wel meteen een stuk hoger in hartslag. Moet ik dat dan meteen vergeten?
Vind je verhaal wat onduidelijk omdat je niet zegt hoe je aan je hartslagzones komt en omdat ik niet kan zien welke vermogens jij denkt dat bij welke zones horen.quote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Coelho het volgende:
Ik ben een paar weken geleden begonnen met JOIN. Zo lang ik mijn nieuwe fiets nog niet heb (met vermogensmeter), rijdt ik op hartslag. Weet mijn omslagpunt vrij goed (kan enkele puntjes schelen, maar niet schokkend). Van mijn winters weet ik wel hoe het is om op vermogen te rijden, dat is wat ik altijd doe op mijn KICKR.
Nu wil JOIN dat ik het overgrote deel van mijn trainingen rijd met een hartslag van 109-125, hier corresponderen ze een vermogen van 161-188 mee en een RPE van 4-6. Als ik echter in het midden van die hartslagzone wil rijden, dan moet ik echt naar binnenblad en achter bijna mijn grootste kransje, moet mijn trapfrequentie terug omlaag naar 60-70 (ik rijd meestal 85-90), ga ik bij vlagen niet harder dan 20km/u. Dit terwijl ik recent nog ritten heb gemaakt waarbij ik solo 100km met 30/uur gereden heb. Kortom, gevoelsmatig zit ik niet aan het gevraagde vermogen, laat staan aan RPE om binnen de hartslagrange te blijven.
Ik snap dat hartslagzones minder nauwkeurig zijn dan vermogen, maar zodra ik op vermogen kan gaan trainen dan zit ik voor het boven genoemde blok wel meteen een stuk hoger in hartslag. Moet ik dat dan meteen vergeten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Ketonen scorenquote:Op maandag 18 september 2023 09:11 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je weet dat je geen cd-rom meer nodig hebt voor apps toch?
Uit interesse, hoe oud ben je en welk omslagpunt heb je ingevuld?quote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Coelho het volgende:
Ik ben een paar weken geleden begonnen met JOIN...
45 en omslag aeroob/anaeroob bij ca. 165 bpm. FTP 269.quote:Op maandag 18 september 2023 17:33 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Uit interesse, hoe oud ben je en welk omslagpunt heb je ingevuld?
De lichtste 4-6 effort bij mij is 178-211 watt en loopt van 116-134bpm.
Vaak geeft JOIN me 4-6 effort van 200-235 ongeveer, ergens tussen de 125-143bpm.
Dit bij een omslagpunt van 325w en bijbehorende hartslag van 176bpm.
Hartslagzones zijn op gevoel. Ik kan uren fietsen tot 165bpm, daarboven is het snel gedaan.quote:Op maandag 18 september 2023 14:43 schreef dop het volgende:
[..]
Vind je verhaal wat onduidelijk omdat je niet zegt hoe je aan je hartslagzones komt en omdat ik niet kan zien welke vermogens jij denkt dat bij welke zones horen.
Bij 166-188watt wat zullen de meeste hier tussen de 25 tot 30km/h rijden dus waarom jij denkt dat daar een veel lagere hartslag bij hoort is mij een raadsel.
Wat is je max hr?quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:56 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hartslagzones zijn op gevoel. Ik kan uren fietsen tot 165bpm, daarboven is het snel gedaan.
Het is precies andersom dan jij concludeert: Met 161-188 watt verwacht ik ook tegen de 30 te gaan, maar daar verwacht ik dan ook een hartslag van 145-150 bij. JOIN zegt echter dat een bepaald blokje met een hartslag van 109-125 gedaan moet worden en correspondeert dat met 161-188 watt of een RPE van 4-6. Mijn conclusie is dan ook dat mijn hartslag daar te laag is, maar waarom?
Als je een FTP hebt van 269 dan kan je hartslag toch ook niet heel hoog zijn bij een vermogen van 161?quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:56 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hartslagzones zijn op gevoel. Ik kan uren fietsen tot 165bpm, daarboven is het snel gedaan.
Het is precies andersom dan jij concludeert: Met 161-188 watt verwacht ik ook tegen de 30 te gaan, maar daar verwacht ik dan ook een hartslag van 145-150 bij. JOIN zegt echter dat een bepaald blokje met een hartslag van 109-125 gedaan moet worden en correspondeert dat met 161-188 watt of een RPE van 4-6. Mijn conclusie is dan ook dat mijn hartslag daar te laag is, maar waarom?
Max 185, rust 55.quote:Op dinsdag 19 september 2023 02:52 schreef dop het volgende:
[..]
Wat is je max hr?
En wat je rust hartslag?
Mijn gevoel is dat je conditie niveau lager is dan jij denkt en of je omslagpunt hoger.
Zones indelen is best lastig met natte vinger werk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |