abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209592719
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 14:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Bij Britse staatsobligaties komt ook nog een gratis loterij dus dat is in die zin wel een leuk extra detail.
Gratis loterij in de zin van? Wisselkoers risico?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209592763
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gratis loterij in de zin van? Wisselkoers risico?
Maar geen rente dus, ik zou passen.

quote:
What Is a Lottery Bond?
A lottery bond is a government bond most famously issued by the United Kingdom's National Savings and Investments (NS&I). The bond gives the holder a chance to win a random monthly drawing for a tax-free cash prize. The bonds do not pay interest, but they do encourage saving.

However, like zero-coupon bonds, they are not protected against inflation. Otherwise, these are considered extremely safe because they are backed by the U.K. government.
pi_209592780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:17 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Maar geen rente dus, ik zou passen.
[..]

Pretty Kewl.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209593184
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oké, maar waarom is dat gunstig? En is er een verwachting dat het gaat veranderen in de toekomst?

Ik bedoel: zo'n PE is toch vaak juist hoog wegens een te verwachten groei?
Andersom beredeneerd: als de PE hoog is, en de groei valt tegen (of: terug) en dat gebeurt ooit, dan zijn de rapen gaar. Been there, seen that. Een lage PE geeft juist ruimte voor een hogere P als E hoger uitvalt.

@TheFreshPrince: HPE heb ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209593204
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Andersom beredeneerd: als de PE hoog is, en de groei valt tegen (of: terug) en dat gebeurt ooit, dan zijn de rapen gaar. Been there, seen that. Een lage PE geeft juist ruimte voor een hogere P als E hoger uitvalt.
Maar er is natuurlijk een reden waarom een PE hoog of laag is. Heeft de markt het dan verkeerd?

Groei of vasthouden van huidige omzet / winst kan ook tegenvallen voor een aandeel met lage PE, denk ik dan.

PE van Tesla is ook hoog. Desondanks wel >100% gestegen sinds ik heb bijgekocht ;) (waardoor de PE nu nog hoger is).

Ik denk zelf dat je de PE niet te zwaar moet laten meewegen bij het kiezen van een aandeel, tenzij je verwachtingen er totaal niet bij aansluiten.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2023 15:59:07 ]
pi_209593267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk zelf dat je de PE niet te zwaar moet laten meewegen bij het kiezen van een aandeel.
Mee eens.

De cash flow vind ik belangrijker.

Btw: wat vind je van BYD??

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 21-06-2023 16:08:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209593903
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar er is natuurlijk een reden waarom een PE hoog of laag is. Heeft de markt het dan verkeerd?

Groei of vasthouden van huidige omzet / winst kan ook tegenvallen voor een aandeel met lage PE, denk ik dan.
Tzijn over het algemeen wel aandeeltjes met minder risico.

Daarnaast in het verleden wel aangetoond dat er een overreactie effect bestaat, mijn vermoeden is dat book to market en P/E ook significant hogere rendementen geven.... Tenminste, in het verleden, volgens finance onderzoek.
pi_209593940
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 15:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Btw: wat vind je van BYD??
Interessant bedrijf, waarschijnlijk belangrijkste concurrent van Tesla.

Maar ik zit niet in Chinese bedrijven, dus geen aandelen in.
pi_209594458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

Maar ik zit niet in Chinese bedrijven, dus geen aandelen in.
Welke Amerikaanse (naast TEsla)?
pi_209594525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 17:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke Amerikaanse (naast TEsla)?
Heb je even? :D

Coca Cola, PepsiCo, McDonalds, 3M, Mondelez, Pfizer, The Kraft Heinz, Stanley B&D, Walt Disney, Walgreens Boots, Bank of America, Nvidia, Citigroup, IBM, First American Financial Corp, Floor & Decor, Hasbro, JPMorgan, Keurig Dr Pepper, US Bancorp, Verizon, nog wat kleinere holdings in startups en nog een "shitload" aan diverse REIT's en REIT ETF's.

Tesla is >20% van portfolio inmiddels.

edit: heb een aardige "dividendstroom" inmiddels en daar is m'n portfolio ook een stuk meer op gericht dan in het begin

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2023 17:56:54 ]
pi_209594674
Heb 80% van mijn NT Emerging Markets fonds verkocht onlangs.
Ga denk ik ook maar afscheid nemen van Alibaba... heb daar ooit 2500 ingestopt en daar is nog 1100 van over.
Vertrouw niet meer zo op China.
pi_209598671
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
WP Carey heb ik ook.
Deels als aandeel, deels in REIT ETF.
Vandaag nog een plukje van 23 stuks bijgekocht op $68,27 van wat dividend.
Zag dat de koers wat dipte (na aankoop uiteraard nog wat meer), maar dat heeft zich ook weer hersteld daarna.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2023 23:04:32 ]
pi_209620654
Gaat hier een plukje geld vrij komen die we liefst tegen een wat lager risico willen wegzetten. Spaarrekening kan natuurlijk, maar zit ook te spelen met idee om obligaties aan te schaffen. Zit nu puur in aandelen en crypto, dus de mix is niet heel evenwichtig :')

Iemand hier in de obligaties? Of tips om mijn zoektocht te beginnen?
pi_209627352
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:57 schreef Heph844 het volgende:
Gaat hier een plukje geld vrij komen die we liefst tegen een wat lager risico willen wegzetten. Spaarrekening kan natuurlijk, maar zit ook te spelen met idee om obligaties aan te schaffen. Zit nu puur in aandelen en crypto, dus de mix is niet heel evenwichtig :')

Iemand hier in de obligaties? Of tips om mijn zoektocht te beginnen?
Ik heb ooit in obligatiefondsen gezeten van Robeco geloof ik. Vond er geen bal aan.
pi_209628601
Wat vinden jullie van Enphase Energy? Een bedrijf dat micro-omvormers produceert voor zonnepanelen. Daarnaast bieden ze ook o.a. batterij-opslag en laadstations voor huiseigenaren.

Het is natuurlijk een groeimarkt en dat zie je ook wel terug in de omzetgroei van de afgelopen jaren. De winstmarges zijn wel wat wisselvallig en de concurrentie zal de komende jaren natuurlijk ook niet stil zitten in zo'n groeimarkt.

Hoogtepunt van de koers was in december op 336. Daarna is het fors gezakt, als gevolg van lagere groeiverwachtingen. Nu zit het na weer een dip rond de 158.

PE ratio zit rond de 42. ik overweeg wat te kopen maar twijfel of het niet nog steeds aan de dure kant is en wellicht eerst de Q2 resultaten af te wachten.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 13:17:53 #141
545 dop
:copyright: dop
pi_209629464
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 12:14 schreef Breekfast het volgende:
Wat vinden jullie van Enphase Energy? Een bedrijf dat micro-omvormers produceert voor zonnepanelen. Daarnaast bieden ze ook o.a. batterij-opslag en laadstations voor huiseigenaren.

Het is natuurlijk een groeimarkt en dat zie je ook wel terug in de omzetgroei van de afgelopen jaren. De winstmarges zijn wel wat wisselvallig en de concurrentie zal de komende jaren natuurlijk ook niet stil zitten in zo'n groeimarkt.

Hoogtepunt van de koers was in december op 336. Daarna is het fors gezakt, als gevolg van lagere groeiverwachtingen. Nu zit het na weer een dip rond de 158.

PE ratio zit rond de 42. ik overweeg wat te kopen maar twijfel of het niet nog steeds aan de dure kant is en wellicht eerst de Q2 resultaten af te wachten.
Maken ze producten die niemand anders kan maken, hoe blijven ze de concurrentie voor?
Een Pe van 42 is fors.
Ik ken de solar markt niet goed, maar wil iedereen speciaal hun omvormers om dat zoveel beter zijn?

Lijken mij producten waar bij voor de meeste consumenten de prijsstelling het belangrijkste is.
Een groeimarkt betekent vaak ook steeds meer concurrenten en concurrentie.
Dus dan moet met z'n pe vooraf duidelijk zijn waarom nu juist zij daar het meest van gaan profiteren
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209629880
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 13:17 schreef dop het volgende:

[..]
Maken ze producten die niemand anders kan maken, hoe blijven ze de concurrentie voor?
Een Pe van 42 is fors.
Ik ken de solar markt niet goed, maar wil iedereen speciaal hun omvormers om dat zoveel beter zijn?

Lijken mij producten waar bij voor de meeste consumenten de prijsstelling het belangrijkste is.
Een groeimarkt betekent vaak ook steeds meer concurrenten en concurrentie.
Dus dan moet met z'n pe vooraf duidelijk zijn waarom nu juist zij daar het meest van gaan profiteren
Met de micro-omvormers zijn ze wel marktleider. Vaak zijn zonnepanelen nu nog aangesloten op één centrale omvormer. In dat geval bepaald de "zwakste schakel" onder de panelen de energieopbrengst.

Bij een micro-omvormer heeft elk paneel zijn eigen omvormer, wat voor hogere opbrengsten zorgt.

Maar een PE van 42 is inderdaad nog wel fors.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 19:14:01 #143
545 dop
:copyright: dop
pi_209633990
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 13:50 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Met de micro-omvormers zijn ze wel marktleider. Vaak zijn zonnepanelen nu nog aangesloten op één centrale omvormer. In dat geval bepaald de "zwakste schakel" onder de panelen de energieopbrengst.

Bij een micro-omvormer heeft elk paneel zijn eigen omvormer, wat voor hogere opbrengsten zorgt.

Maar een PE van 42 is inderdaad nog wel fors.
de techniek voor zonnepanelen ken ik wel. Het is vooral de markt die ik niet goed ken.
Micro omvormers hebben ook nadelen
Voor grotere panelen een opbrengst boven de 300wp is een string beter eventueel met optimizers.
Verder hangt een string omvormer vaak op een plek waar je makkelijk bij kunt als er problemen zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209671075
Als je naar het rendement kijkt is Alfen op weg een tweede postnl te worden in mijn portefeuille :X
pi_209671924
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 19:40 schreef Faraday01 het volgende:
Als je naar het rendement kijkt is Alfen op weg een tweede postnl te worden in mijn portefeuille :X
Wat heb je nog meer in je portefeuille?
pi_209671971
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 20:47 schreef xminator het volgende:

[..]
Wat heb je nog meer in je portefeuille?
Vooral wereldwijd gespreide fondsen(75%). Verder o.a. wat ASML, Shell, ING, Ahold, URW, Inbev en Rabo certificaten.

Bewust geen Amerikaanse tech omdat die al zo zwaar wegen in de fondsen en ook in mijn pensioen bij Meesman.
pi_209691629
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien begrijp ik iets niet (grote kans) maar 6 cent is geen 6% van ¤100.
40 cent op 50 euro.

Bijna 1% dan.
pi_209691635
Iemand had het hier over care property invest of niet? Die gaan wel lekker (naar beneden).
pi_209691670
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:11 schreef ludovico het volgende:
Iemand had het hier over care property invest of niet? Die gaan wel lekker (naar beneden).
Vrijwel alle REIT's hebben het momenteel lastig in de US (en mss ook wel daarbuiten).

Deels door leegstaande kantoor- en winkelpanden, deels door dalende waarde van dat vastgoed, deels door hoge rente en de onzekerheid daarover voor de komende jaren ivm lopende schulden.

Maar bij veel REIT's is de lucht er ook wel fors uitgelopen en dat geeft misschien wel weer een interessante push omhoog over 1 of 2 jaar.

Ik zit in REIT's maar dan wel gespreid en ook ETF's (die sowieso al spreiding bieden).

Voor mij is het vooral wegens de relatief hoge divindend van zo'n 4 tot 8% (en nog wel hoger bij de echte dalers).
pi_209691671
Nu ben ik bodemvisser maar dat ziet er wel goed uit!?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')