Bedankt!quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:19 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Die vraag kan ik wel beantwoorden.
Om die zekerheid te hebben moet je zoals je zelf al aangeeft alle parameters kennen en telkens opnieuw kunnen gebruiken. Maar om hier echt antwoord op te kunnen geven moet je op een kleinere schaal kijken dan het muntje, namelijk op kwantum niveau.
En naarmate je kleiner en kleiner gaat loop je in het bepalen van jouw genoemde parameters zoals locatie, snelheid, spin, lading etc, tegen een probleem aan: namelijk dat hoe preciezer je de locatie van een deeltje bepaald, des te onnauwkeuriger je de snelheid van een deeltje bepaald, en omgekeerd. Dit heet het onzekerheidsprincipe
Om, in theorie, tot beide een exacte peiling te komen, zou je, nogmaals: in theorie, eerst elke mogelijke locatie en snelheid van elk mogelijk deeltje in het hele universum moeten weten. Maar om dit te weten moet je dus telkens bij het bepalen van de precieze snelheid en locatie van het deeltje na het voorgaande deeltje hetzelfde doen, waardoor je dit in oneindigheid moet herhalen. Het zal duidelijk zijn dat dit dus niet mogelijk is.
Er is dus enkel en alleen een zekere mate van waarschijnlijkheid toe te kennen aan een bepaalde uitkomst, maar de daadwerkelijke uitkomst berust daarentegen, jawel: inderdaad op zuiver toeval.
En ook over het feit dat je in wezen oneindig moet blijven bepalen.quote:namelijk dat hoe preciezer je de locatie van een deeltje bepaald, des te onnauwkeuriger je de snelheid van een deeltje bepaald, en omgekeerd. Dit heet het onzekerheidsprincipe
Hoezo moet hij het zijn om het te weten?quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:24 schreef Dusthor92 het volgende:
En als God inderdaad alwetend is, dan zou Hij wel de exacte locatie en de exacte snelheid van elk mogelijk deeltje in het universum weten, maar dat zou dan ook inhouden dat God het universum ís.
En dat vind ik onwaarschijnlijk. Of gewoon moeilijk te bevatten. Ik kan niet uitleggen waarom eigenlijk.
Daarom denk ik dat God gewoon wél dobbelt. Dat creëert meer mogelijkheden. Voor Hemzelf, maar dus ook voor het ontstaan van het universum, en het verdere verloop daarvan.
Sterkte alvastquote:Op woensdag 7 juni 2023 23:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt!
Volgens mij is het tijd dat ik me in kwantummechanica ga verdiepenDaar heb ik eigenlijk nooit echt de tijd voor genomen.
Ik moest even de tijd nemen om deze een paar keer te lezen, maar ik snap wat je bedoeld en ik vind de beredenering mooi gevonden. Elegant zelfs.quote:Toch alvast een vraag. Je zegt:
[..]
En ook over het feit dat je in wezen oneindig moet blijven bepalen.
Maar dan vraag ik me af: het is niet zo dat er daadwerkelijlk toeval is, maar wij zijn simpelweg niet in staat om alle parameters vast te stellen die voor een bepaalde uitkomst hebben gezorgd. Daardoor nemen wij dingen waar als toeval, ook al zijn ze dat niet. Want ook op dat kwantumniveau neem ik aan dat deeltjes zich op een wetmatige manier gedragen, en niet puur willekeurig.
Ik snap je punt, maar de vraagstelling “bestaat zuiver toeval?” id fundamentalistisch van aard. En dan volstaat een voorbeeld als een muntje met daarbij verwaarloosbaar kleine factoren niet, want dat voorbeeld is niet fundamenteel.quote:Ook vraag ik me af vanaf wanneer factoren met mindere invloed zo irrelevant worden dat ze eigenlijk geen invloed meer hebben. Ik snap dat je in theorie het hele universum zij moeten kunnen meten, maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Zo kunnen we bepaalde zaken wel degelijk op een bepaalde manier manipuleren waardoor we een voorspelbare uitkomst krijgen. Dus dan verminderen we de factor kans omdat de kracht van onze manipulatie groter is dan onbekende krachten.
Ja tot hier kom ik voor nu evenquote:Verlicht mij
Ik bedoelde het meer als hersenspinsel:quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo moet hij het zijn om het te weten?
De bijbel zegt:
Hebreeen 1:3 Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.
'Die alle dingen draagt'.
1 Kolossenzen:16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.
17En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
De bijbel leert dat God het hele universum als het ware in stand houdt. Hij overstijgt het en houdt het in stand.
Ik denk niet of God dobbelt. Ik heb meer de indruk dat dit universum met bepaalde wetten is gemaakt en de zaken zich volgens die wetten gedragen. Maar levende wezens kunnen actief zelf ook kracht uitoefenen en op die manier zaken manipuleren en in gang zetten. Dode materie ontvangt die kracht en reageert erop volgens de geldende wetten. Zo kunnen God, maar ook mensen invloed uitoefenen op de wereld ('God spreekt en het is').
Maar er wordt juist gesteld dat God niet het universum is en er geen onderdeel van is, want God is: eeuwig, alomaanwezig, ziet het begin van het einde.quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:50 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het meer als hersenspinsel:
Om de exacte locatie en snelheid te bepalen moet je dit dus weten van alle deeltjes in het universum.
Als God alwetend is, zou dit hierboven bekend moeten zijn, maar dan moet Hij dit ook van zichzelf weten (waar Hij dan ook uit opgebouwd mag zijn), want hij bevind zich in hetzelfde universum.
Het universum is echter in beweging vanwege de tijdsdimensie en Zijn locatie hierin veranderd dus ook, tenzij Hij het universum is, want dan is het universum Zijn eigen locatie.
“God is overal en altijd”
Edit:
Maar voor alle duidelijkheid trek ik dit dus in twijfel omdat ik denk dat God wel dobbelt.
Niet met alles altijd, maar wel gedeeltelijk.
Dan ga je tegen Einstein in.quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:50 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het meer als hersenspinsel:
Om de exacte locatie en snelheid te bepalen moet je dit dus weten van alle deeltjes in het universum.
Als God alwetend is, zou dit hierboven bekend moeten zijn, maar dan moet Hij dit ook van zichzelf weten (waar Hij dan ook uit opgebouwd mag zijn), want hij bevind zich in hetzelfde universum.
Het universum is echter in beweging vanwege de tijdsdimensie en Zijn locatie hierin veranderd dus ook, tenzij Hij het universum is, want dan is het universum Zijn eigen locatie.
“God is overal en altijd”
Edit:
Maar voor alle duidelijkheid trek ik dit dus in twijfel omdat ik denk dat God wel dobbelt.
Niet met alles altijd, maar wel gedeeltelijk.
Dit is even het laatste wat ik erover ga zeggen, want daarna ga ik echt slapen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 00:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar er wordt juist gesteld dat God niet het universum is en er geen onderdeel van is, want God is: eeuwig, alomaanwezig, ziet het begin van het einde.
Materie, ruimte en tijd gaan altijd samen. Je kan geen materie zonder ruimte en zonder begin hebben, dus die drie dimensies gelden altijd.
God echter heeft geen begin, is geen materie en neemt daarom geen ruimte in. Hij staat buiten deze dimensie en kijkt als het ware van buiten naar binnen, met een compleet overzicht van alles wat is, op elk moment dat het is, en waar het is. Alsof je een film kijkt, en naar voor en achter kunt spoelen, maar altijd in heden. Je kent de film van begin tot einde. In de film verstrijken er misschien jaren, maar jij kunt die tijdsperiode in een klap zien.
God is dus geen materieel wezen maar geest, intelligentie en kracht:
Johannes 4:24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
En Hij heeft het universum met Zijn woord tot stand gebracht, en met datzelfde Woord (Jezus Christus) houdt hij het in stand.
Dus God kijkt van buiten naar binnen zonder zelf een tijd of ruimte in te nemen.
Leuk om het hoofd over te breken.
Kloptquote:
Ik wil hier graag op reageren, maar ik doe dat morgen ffquote:Maar deze conceptuele God is dan een andere als die van het oude testament. De Torah, de Bijbel en De Koran beschrijven God in de context van de observeerbare wereld en gelimiteerde voorstellingen van de gemiddelde mens.
Het heeft nooit beschreven wat er in een onvoorstelbare microwereld onder steeds beter wordende microscopen te zien was (want die hadden 'mensen' (!) tijdens het schrijven van de geschriften nog niet ontdekt). Op Macro-niveau met alles wat oa Nasa met Hubble en de James Webb Telescope ontdekken evenmin. Laat staan dat ze de Kwantumfysica ook maar enigszins aanraakten.
Ja dus? jij heb bewijs dat het ontstaan van het universum, wel of geen zuiver toeval is?quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen zuiver toeval, dat hangt af van het gewicht van het muntje, de kracht waarmee je het opgooit, de richting waarin je het laat draaien, de afstand die het moet vallen, enzovoorts. Dat kun je berekenen en voorspellen, rekening houdend met de zwaartekracht en andere krachten, die allemaal wetmatig zijn.
In theorie zou je elke keer dezelfde uitkomst kunnen krijgen als je parameters steeds exact hetzelfde zijn. Je hebt daar alleen geen kennis van en het is misschien zelfs te complex om te berekenen, maar in theorie is het geen toeval.
Verder is een muntje opgooien natuurlijk niet hetzelfde als een natuurverschijnsel.
Edit ik ben blijkbaar niet de enige die dit zegt. Een wiskundige heeft er zelfs een machientje voor gebouwd:
https://www.cheenta.com/p(...)-flipping-is-random-
De vraag is dus: wat is wel zuiver toeval, en bestaat het uberhaupt, of is alles slechts een kwestie van wetmatigheid. In het voorbeeld dat je noemt is er geen sprake van toeval, maar veranderen de parameters waardoor je een andere uitkomst krijgt.
We weten helemaal niet of het universum uit het niets is ontstaan, is ook helemaal niet mijn stelling.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:52 schreef Politicoloog het volgende:
[..]
Nee, je bent niet in staat om te geloven dat je iPhone uit het niets is ontstaan, maar het universum is uit het niets ontstaan terwijl dat laatste belachelijker klinkt.
Kun je net zo makkelijk stellen dat het universum niet is geschapen, of (g)een begin of eind heeftquote:God is niet geschapen, mocht dat wel zo zijn, dan is degene die God geschapen heeft de echte God die het recht heeft om aanbeden te worden.
Je weet het antwoord niet dus god, je vind het gewoon moeilijk te accepteren dat we niet weten hoe/waar/of het begon.quote:Ik geloof ook niet dat het oneindig doorgaat (God is geschapen door GOD, en die weer door G O D), want dan zou je niets gedaan krijgen. Stel je voor dat je een taak alleen mag uitvoeren nadat je toestemming krijgt van je baas, en die weer van zijn baas ad infinitum. Zou je toekomen aan het uitvoeren van je taak? Nooit, aangezien je nog altijd op toestemming wacht. Daarom is het logisch dat er één echte God bestaat die de baas is, anders zou je nooit iets gedaan krijgen.
Wat en of je iets interessant genoeg vind om te aanbidden is een puur persoonlijke keuzequote:En dat jij zelf een schepper bent, maakt je nog niet de originele ongeschapen Alwetende Schepper van het universum, je zegt zelf al dat je bar weinig weet, een zwakke sterveling bent die een schepping is van de Schepper en dus niet interessant om aanbeden te worden.
In de klassieke mechanica, bleken bepaalde fysische verschijnselen op atomair niveau, onverklaarbaar.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:14 schreef Dusthor92 het volgende:
Hoe bedoel je dit laatste precies?
Want de Schrödingervergelijking is natuurlijk bevestigd met het double slit experiment. Of hoe bedoel je dat precies?
Ahh, op die manier bedoelde je dat het niet echt iets uit de natuur/materie is.quote:Op donderdag 8 juni 2023 08:32 schreef blomke het volgende:
[..]
In de klassieke mechanica, bleken bepaalde fysische verschijnselen op atomair niveau, onverklaarbaar.
Waarom landt het electron (-) niet op de atoomkern (+),
Waarom is het emissiespectrum van een licht emitterende stof niet continu, maar discreet met een bepaalde bandbreedte,
Waa komt het spectrum in een "black box" vandaan?
Allemaal zaken, die met een golffunctie "psi(r,t)" ongeveer beschreven konden worden, waarbij opgemerkt dat |psi| 2 (of: psi*psi*) pas de waarschijnlijkheidsdichtheidsverdeling in ruimte en tijd geeft.
Hoe komt men aan die golffunctie psi? Door de Schrodingervergelijking (een wiskundige differentiaalvergelijking) op te lossen. Daar zjn al heel wat proefschriften aan gewijd. Met de komst van grote computers, zijn de numerieke oplossingen, een stuk beter geworden.
Het "twee spleten" experiment, heeft het duale karakter van licht aangetoond: de "lichtgolf" en "het deeltje foton"
Klopt helemaal wat je zegt. Wat voor mij doorslaggevend is om dit ook op het allerkleinste (of allergrootste) niveau te betrekken, is dat God het universum zou hebben geschapen. De eerste woorden van de bijbel bijvoorbeeld zijn dat God de hemelen en de aarde heeft gecreëerd. Dat impliceert naar mijn mening de toestand voorafgaand aan Zijn creatie: Niets, een nul-toestand, waarna het universum moet zijn ontstaan. En omdat de kwantummechanica klaarblijkelijk onderdeel is van dat universum, geloof ik erin dat dit ook uit God’s hand komt. Evenals alle dimensies die wij (nog) niet waarnemen, maar er hoogstwaarschijnlijk wel zijn.quote:Op donderdag 8 juni 2023 00:07 schreef Beathoven het volgende:
Maar deze conceptuele God is dan een andere als die van het oude testament. De Torah, de Bijbel en De Koran beschrijven God in de context van de observeerbare wereld en gelimiteerde voorstellingen van de gemiddelde mens.
Het heeft nooit beschreven wat er in een onvoorstelbare microwereld onder steeds beter wordende microscopen te zien was (want die hadden 'mensen' (!) tijdens het schrijven van de geschriften nog niet ontdekt). Op Macro-niveau met alles wat oa Nasa met Hubble en de James Webb Telescope ontdekken evenmin. Laat staan dat ze de Kwantumfysica ook maar enigszins aanraakten.
Ik heb hier over nagedacht.quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toch alvast een vraag. Je zegt:
En ook over het feit dat je in wezen oneindig moet blijven bepalen.
Maar dan vraag ik me af: het is niet zo dat er daadwerkelijlk toeval is, maar wij zijn simpelweg niet in staat om alle parameters vast te stellen die voor een bepaalde uitkomst hebben zorgen. Daardoor nemen wij dingen waar als toeval, ook al zijn ze dat niet. Want ook op dat kwantumniveau neem ik aan dat deeltjes zich op een wetmatige manier gedragen, en niet puur willekeurig.
Bedankt en ik denk dat je gelijk heb hebt (al heb ik werkelijk de ballen verstand van de materie. heb me er nooit echt in verdiept).quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:47 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik heb hier over nagedacht.
Het korte antwoord is dat we het niet kunnen weten.
De kleinst mogelijke theoretisch meetbare eenheden zijn Planck massa, Planck lengte, Planck tijd en Planck temperatuur. Kleiner dan dat kan niet waargenomen worden. Nu niet, nooit niet. Ik ga even niet in detail waarom, maar hierover is genoeg uitleg te vinden online.
Anyway
Mijn interpretatie van jouw stelling: “Toeval is er niet, maar het onderliggende patroon van haar wetmatigheid vindt op zo’n kleine schaal plaats dat wij het niet anders dan als toeval kunnen interpreteren.”
Dat zou dan op kleiner niveau dan de Planck-schaal moeten zijn.
Hier snijdt je naar mijn mening heel precies aan waarom er uiteindelijk iets als kwantummechanica is verzonnen.
Nee, we kunnen dus niet weten of zuiver toeval wel bestaat, omdat we het nooit zullen kunnen meten en dus zou het kunnen dat zuiver toeval inderdaad niet bestaat.
Echter, deze gedachte kun je ook andersom beredeneren:
Nee, we kunnen dus niet weten of zuiver toeval niet bestaat, omdat we het nooit zullen kunnen meten en dus zou het kunnen dat zuiver toeval inderdaad wel bestaat.
Als ik slim ben (maar tegelijkertijd kinderachtig), dan zou ik deze stelling dus tegengesteld naar je terugkaatsen, waarop jij ook geen antwoord kan hebben en daarmee mijn eigen stelling sterk. Maar zo ben ik niet.Dus mijn antwoord zou zijn:
We weten het niet. Desondanks is het in deze ogenschijnlijke tegenstelling wel zo dat wanneer wij ogenschijnlijk toeval als zuiver toeval beschouwen, het in statistische zin makkelijker is te beschrijven en er praktisch mee te kunnen werken.
Dus ookal zou zou zuiver toeval niet bestaan, door het desondanks te behandelen als zuiver toeval is het statistisch elegant te gebruiken in diverse modellen. Zouden we het niet doen, dan zouden we geen werkbare modellen hebben.
Nee, dit bewijst inderdaad niets.maar dit is zo dicht als ik bij een zinnig antwoord kan komen voor je.
Dit is dus precies waar ik inderdaad ook in geloof. En dus echt zuiver geloof omdat ik het nooit zal kunnen weten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt en ik denk dat je gelijk heb hebt (al heb ik werkelijk de ballen verstand van de materie. heb me er nooit echt in verdiept).
Uiteindelijk zou dus alleen God in staat kunnen zijn om de dingen zo naar zijn hand te zetten, dat wetmatigheden geen geen rol meer spelen. Omdat alleen God kennis heeft van elk deeltje en het ook kan manipuleren op de manier die Hij wil, met kennis van welk effect het zal hebben tot in de eeuwigheid. Dat is mindblowing, wij kunnen dat niet bevatten.
Dat zou dan gebeurtenissen verklaren die mensen als 'extreem toeval' kunnen zien, zelfs zo toevallig dat het geen toeval lijkt te kunnen zijn, maar dat er een hogere hand is geweest die de zaken heeft gestuurd.
Mee eens!quote:De praktische hantering van toeval is inderdaad vanzelfsprekend. Dat bedoelde ik met de invloed van factoren en wanneer die wel/niet relevant zijn. Bij een statistische analyse kun je dat tot op zekere mate onderzoeken, maar je zult je altijd beperken tot een bepaald aantal factoren.
Overigens is dit wel de reden waarom modellen lang niet altijd een nauwkeurige weerspiegeling zijn van de realiteit. De factoren waar je rekening mee houdt en hun weging bepalen de uitkomsten. Maar het is goed mogelijk om factoren over het hoofd te zien of ze uit te sluiten.
Graag gedaan! Jij ook bedankt voor de discussiequote:Anyway, bedankt voor je uitleg, erg interessant.
Kleine toevoeging hierop: ik geloof er dus tegelijkertijd in dat God óók dobbelt. Juist omdat God almachtig en alwetend zou zijn. Dus als Hij het kan, waarom zou Hij het niet doen?quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:11 schreef Dusthor92 het volgende:
Dit is dus precies waar ik inderdaad ook in geloof. En dus echt zuiver geloof omdat ik het nooit zal kunnen weten.
Ik bedoelde meer: kun je bronnen aanhalen waarin jouw beweerde wordt gesteld?quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:40 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ja, dat voorbeeld kan ik geven. Dit wordt een lang antwoord maar ik ben blij om te weten dat jij dit soort gedachtengangen kan volgen. Om te beginnen even een aantal parameters:
- Voor de big bang was er niets: geen ruimtelijke dimensie en geen tijdsdimensie. Het is dus ook niet zinnig om te vragen “wat was er vóór de big bang?”, want als er geen tijdsdimensie is, dan kan er voor de big bang niets geweest zijn.
- Het universum is dus letterlijk ontstaan uit het niets.
- Iets dat uit niets ontstaat is mogelijk, omdat dan de som van materie ( dus energie) 0 was, maar samengesteld was uit positieve energie en negatieve energie, bestaande uit quantum fluctuaties op planck schaal.
Ik zie niet in wat het antropisch principe hier mee te maken heeft. Wat ik weet, is dat Hawking en Hartle (onlangs overleden, overigens) in de jaren '80 met het "No Boundary Proposal" kwamen, een redenatie op basis van de Wheeler-DeWitt vergelijking waarin randcondities en dynamica worden samengevoegd in een "onbegrensdheidsvoorstel". Maar volgens mij staat dat los van het antropische principe. Overigens heeft dat No Boundary voorstel ook weer allerlei haken en ogen, en zou ik het zelf hooguit als een interessante theoretische speeltuin zien.quote:Stephen Hawking stelt dat er geen God nodig is voor het ontstaan van het universum, omdat deze uit het niets kan ontstaan. Dit is dus het sterk antropisch principe waarin áls er dus een God zou zijn, Hij zou zijn geschapen door het universum zelf, en niet andersom.
De bron die ik als voorbeeld gebruikte was Stephen Hawking. Maar ik vat zijn hele aanloop daar deze stelling genoodzaakt kort samen, omdat mijn geheugen niet ver genoeg terug gaat voor de specifieke details. Antropie was wel een specifiek onderdeel in zijn aanloop naar de stelling waarom God niet zou hoeven te bestaan om voor het universum tot zijn eigen creatie te kunnen komen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer: kun je bronnen aanhalen waarin jouw beweerde wordt gesteld?
Ik snap die redenatie van "het heelal uit het niets" a la Lawrence Krauss niet zo. Ruimte en tijd moeten we "kwantummechanisch" beschrijven rond de oerknal. Of we daarvoor de kwantummechanica ook weer moeten aanpassen weten we niet. Wat wel waarschijnlijk is, is dat veel klassieke eigenschappen van ruimte en tijd verloren gaan. Zoals energiebehoud: energie is immers de behouden lading onder tijdtranslaties. Daarvoor heb je in de context van de algemene relativiteitstheorie een zogenaamde tijd-achtige Killing-vector nodig. en die is er niet in het geval van een deSitter oplossing. "De totale energie van het heelal" is dus niet eenduidig gedefinieerd.
[..]
Ik zie niet in wat het antropisch principe hier mee te maken heeft. Wat ik weet, is dat Hawking en Hartle (onlangs overleden, overigens) in de jaren '80 met het "No Boundary Proposal" kwamen, een redenatie op basis van de Wheeler-DeWitt vergelijking waarin randcondities en dynamica worden samengevoegd in een "onbegrensdheidsvoorstel". Maar volgens mij staat dat los van het antropische principe. Overigens heeft dat No Boundary voorstel ook weer allerlei haken en ogen, en zou ik het zelf hooguit als een interessante theoretische speeltuin zien.
Het idee dat de kansen in de kwantummechanica "epistemisch" zijn en dus slechts iets vertellen over onze kennis en onwetendheid omtrent het systeem is het idee achter "verborgen variabelen"-interpretaties van de kwantummechanica. De bekendste daarvan is de Bohm-de Broglie interpretatie of "pilot wave" interpretatie:quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dan vraag ik me af: het is niet zo dat er daadwerkelijlk toeval is, maar wij zijn simpelweg niet in staat om alle parameters vast te stellen die voor een bepaalde uitkomst hebben zorgen. Daardoor nemen wij dingen waar als toeval, ook al zijn ze dat niet. Want ook op dat kwantumniveau neem ik aan dat deeltjes zich op een wetmatige manier gedragen, en niet puur willekeurig.
Ja, voorlopig wel. Een andere uitweg:quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar het is onmogelijk om een machine te bouwen die zo snel kan.
Dat is ook niet nodig.quote:En je kunt sowieso niet sneller dan het licht reizen.
Planck beschrijft de kleinste hoeveelheid energie. Maar een Planck-lengte of -massa, ken ik niet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:47 schreef Dusthor92 het volgende:
De kleinst mogelijke theoretisch meetbare eenheden zijn Planck massa, Planck lengte, Planck tijd en Planck temperatuur. Kleiner dan dat kan niet waargenomen worden. Nu niet, nooit niet. Ik ga even niet in detail waarom, maar hierover is genoeg uitleg te vinden online.
Ja die zijn er ook. Als je de Planck vergelijking vereenvoudigd kom je op een van deze 4 eenheden uit. Afhankelijk van hoe je vereenvoudigd natuurlijkquote:Op donderdag 8 juni 2023 10:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Planck beschrijft de kleinste hoeveelheid energie. Maar een Planck-lengte of -massa, ken ik niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |