Nee. Met name de linkeroever pal onder kherson verzuipt nu, maar binnen x-tijd leveld dat wel weer uit. Daar een front openen is nu moeilijker, maar dat was sowieso nooit waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:17 schreef BEFEM het volgende:
Zou Oekrane nu vanuit de stuwmeerkant makkelijker over kunnen steken richting bijvoorbeeld de ZPP, nu het water daalt?
Wat was de reden voor rus om het reservoir tot de nokken te vullen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind het soms lastig om in deze informatieoorlog (de juiste) conclusies te trekken en twijfel mag je best openlijk bespreken denk ik.
Dat zorgt ook weer voor reacties en argumenten om twijfel weg te nemen.
Het is hoe dan ook duidelijk dat als Rusland thuis was gebleven, die dam er nog was geweest (niet te verwarren met Diedam).
Het kan ook nog domme mismanagement zijn van de Rus.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat was de reden voor rus om het reservoir tot de nokken te vullen?
IDDQDquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
YOUCANTLEAVEMEALONE en dan doorstoten naar Moskou
Ja, misschien hebben de kaboutertjes het gedaan. Kan! We weten het immers niet.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Het kan ook nog domme mismanagement zijn van de Rus.
Russisch dom mismanagement is wel een beetje een pleonasme natuurlijkquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Het kan ook nog domme mismanagement zijn van de Rus.
Het is vooral mentale gymnastiek om de Russen te verkleinen tot een stelletje slappelingen die niks kunnen. Ze houden Oekraine al een jaar bezig.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is dit voor mentale gymnastiek dan
En dat is door de explosie waarvan de video nu rond gaat.quote:
Ik zou de Russen als vrij dom willen bestempelen maar een totale oorlog (met kwantiteit als doorslaggevend) acht ik nog steeds niet onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is vooral mentale gymnastiek om de Russen te verkleinen tot een stelletje slappelingen die niks kunnen. Ze houden Oekraine al een jaar bezig.
Dat weet ik. Was toen rond de tijd dat Cherson heroverd werd. Maar sommige lijken dat nog wel is te vergeten.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En dat is door de explosie waarvan de video nu rond gaat.
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat weet ik. Was toen rond de tijd dat Cherson heroverd werd. Maar sommige lijken dat nog wel is te vergeten.
De spoorbrug moet wel stuk. De verkeersbrug mag wel even blijven staan.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die moet heel blijven want dan kunnen de Russen vluchten. Gaat Oekrane een hoop gezeik schelen als ze de Krim eenmaal hebben ingenomen.
Dat zou kunnen maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Het kan ook een actie zijn geweest van de huidige trekkende bewegingen vanuit het Oekrainsche leger.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:56 schreef koemleit het volgende:
[..]
Denk je niet dat als ze vorig jaar dichterbij waren gekomen. Dat ze dan al die dam hadden opgeblazen?
Tis niet zo dat vandaag al een jaar vast stond ofzo he.
Als je als zgn tweede leger ter wereld moeite hebt met Oekrane ben je inderdaad gierend incompetent. En dat is wat mensen de wenkbrauwen doet fronzen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is vooral mentale gymnastiek om de Russen te verkleinen tot een stelletje slappelingen die niks kunnen. Ze houden Oekraine al een jaar bezig.
Op alle punten waarschijnlijk geen gevolgen; tenminste dat heeft ons de afgelopen half jaar geleerd.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
Waarom zouden de Russen vertrekken nu het zoete water niet meer uit de kraan komt?
En iemand enig idee wat voor een gevolgen dit gaat hebben voor het stuwmeer? Gaat die nu helemaal leeg en wat heeft dit voor een gevolgen voor het het front?
De Kherson regio op de westoever van de Dnieper is in november vorig jaar bevrijd. De Kharkiev regio is in september vorig jaar bevrijd. De grootste gebieden die Rusland nu nog bezet houdt zijn al bezet sinds 2014 en het is niet gemakkelijk een extreem goed ingegraven vijand te verjagen. Zie Bakmoet, een enkel middelgroot stadje, waar Rusland een half jaar over gedaan heeft met een -als het Oekraiene was geweest- onacceptabel hoog aantal doden (maar een Rus is vervangbaar dus boeit het de legertop niet).quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als het Oekraine was zou er geen Rus in Oekraine te vinden zijn. Er is werkelijk in een jaar tijd niks veranderd.
Ja, dan had oekraine een participatie trofee gekregen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:48 schreef xzaz het volgende:
Dat zou kunnen maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Als je als 2e leger ter wereld meer dan een jaar nodig hebt om een land ter grootte van Frankrijk (maar zeker niet het leger van Frankrijk) in te nemen en je bent nog niet verder opgeschoten dan de grensstreken dan doe je het niet heel geweldig.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
En..quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik mis optie 3: De Rabobank.
Dat gebied sinds 2014 is vele male kleiner.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:51 schreef cynicus het volgende:
[..]
De Kherson regio op de westoever van de Dnieper is in november vorig jaar bevrijd. De Kharkiev regio is in september vorig jaar bevrijd. De grootste gebieden die Rusland nu nog bezet houdt zijn al bezet sinds 2014 en het is niet gemakkelijk een extreem goede ingegraven vijand te verjagen. Zie Bakmoet, een enkel middelgroot stadje waar Rusland een half jaar over gedaan heeft met een -als het Oekraiene was geweest- onacceptabel hoog aantal doden (maar een Rus is vervangbaar dus boeit het de legertop niet).
En dat zou gaan gebeuren als ze het zo door laten gaan; eens moet er een doorbraak komen of je moet onderhandelen. Laten we hopen op een doorbraak icm gevechtsvliegtuigen volgend jaar.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dan had oekraine een participatie trofee gekregen.
'Niet geweldig' is een understatement.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je als 2e leger ter wereld meer dan een jaar nodig hebt om een land ter grootte van Frankrijk (maar zeker niet het leger van Frankrijk) in te nemen en je bent nog niet verder opgeschoten dan de grensstreken dan doe je het niet heel geweldig.
Welkom heer necrose loopgraafvoet!quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:15 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
[Russische troepen tot hun middel in het water]
Maar als dat meer een rivier wordt heb je dan na verloop van tijd niet een enorm gebied erbij waar je troepen zich kunnen verplaatsen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:50 schreef xzaz het volgende:
[..]
Op alle punten waarschijnlijk geen gevolgen; tenminste dat heeft ons de afgelopen half jaar geleerd.
De rivier neemt gewoon weer z'n natuurlijke omvang aan.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
Waarom zouden de Russen vertrekken nu het zoete water niet meer uit de kraan komt?
En iemand enig idee wat voor een gevolgen dit gaat hebben voor het stuwmeer? Gaat die nu helemaal leeg en wat heeft dit voor een gevolgen voor het het front?
Mis je zo geen stuwmeer dan?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
De rivier neemt gewoon weer z'n natuurlijke omvang aan.
Ik zou niet kunnen bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor welke andere fronten dan ook. Maar misschien kan iemand nog wat onwaarschijnlijks uit zijn/haar hoge hoed trekken, mij verbaasd niet veel meer.
Oftewel: Reptielenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:55 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En..
4: Rutte
5: Kaag
6: WEF
7: WHO
8: Van Dissel
9: Koopmans
Begreep wel (op de radio vanochtend) dat het koelwater voor een nabijgelegen kerncentrale uit dat meer kwam.. Daar waren best wat zorgen over...quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
De rivier neemt gewoon weer z'n natuurlijke omvang aan.
Ik zou niet kunnen bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor welke andere fronten dan ook. Maar misschien kan iemand nog wat onwaarschijnlijks uit zijn/haar hoge hoed trekken, mij verbaasd niet veel meer.
Niemand zit te wachten persoonlijk gedoe waarde Scrummie.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:08 schreef Scrummie het volgende:
Ach, een opmerking over de voormalig liefde van een persoon richting een ander persoon is verboden taal in dit topic, oke dan.
Goed, in ander nieuws.
[ twitter ]
Zelensky
Ik vind de timeline die deze tweet uitlegt wel plausibel. in combinatie met het feit dat die Russen het water extra hoog lieten oplopen vlak voor de doorbraak, zien we in de grafiekjes van het waterpeil.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind het soms lastig om in deze informatieoorlog (de juiste) conclusies te trekken en twijfel mag je best openlijk bespreken denk ik.
Dat zorgt ook weer voor reacties en argumenten om twijfel weg te nemen.
Het is hoe dan ook duidelijk dat als Rusland thuis was gebleven, die dam er nog was geweest (niet te verwarren met Diedam).
Ik denk dat ik je niet snapquote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mis je zo geen stuwmeer dan?
Of zie ik dan dingen verkeerd?
Maar je hebt dan wel een enorme lap grond aan beide kanten van de rivier erbij. Nu zal dat niet meteen makkelijk begaanbaar zijn, maar het biedt tzt misschien wel kansen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je niet snap
Het stuwmeer zal verdwijnen. Dus op die plek zal je weer een veel smallere rivier krijgen. Maar of je er dan ineens gemakkelijk over heen kan, zal liggen aan hoe breed en hoe diep die rivier dan is.
Heeft iemand daar al iets verstandigs over gezegd? Kan de rivier voldoende water aanvoeren voor het koelen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:07 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Begreep wel (op de radio vanochtend) dat het koelwater voor een nabijgelegen kerncentrale uit dat meer kwam.. Daar waren best wat zorgen over...
Zou dat dan kunnen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vooralsnog hecht ik wel wat meer waarde aan wat het IAEA zegt dan iemand op Twitter die vooral hard wil roepen dat de kerncentrale misschien wel gaat ontploffen. Niet best allemaal verder, dat staat natuurlijk buiten kijf.
Zover ik lees is de kerncentrale uitgeschakeld.quote:
Daar heb je gelijk in ouwe reus.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niemand zit te wachten persoonlijk gedoe waarde Scrummie.
Ah dat is goed nieuws.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik lees is de kerncentrale uitgeschakeld.
Er is dan nog wel koelwater nodig maar wel minder dan wanneer in bedrijf.
En ik geloof dat er ook een eigen waterreservoir is maar dat heb ik niet bevestigd gezien.
Dus op lange duur moet de watervoorziening wel op orde zijn maar er is geen acuut probleem.
Dat is correct, maar:quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:20 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar je hebt dan wel een enorme lap grond aan beide kanten van de rivier erbij. Nu zal dat niet meteen makkelijk begaanbaar zijn, maar het biedt tzt misschien wel kansen?
Verder kan ik me voorstellen dat er nog wat waterwegen droog vallen die anders obstakels zouden hebben gevormd.
Ook interresant, er is eigenlijk niet eens sprake van een meer. Meer een dikke rivier.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:20 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar je hebt dan wel een enorme lap grond aan beide kanten van de rivier erbij. Nu zal dat niet meteen makkelijk begaanbaar zijn, maar het biedt tzt misschien wel kansen?
Verder kan ik me voorstellen dat er nog wat waterwegen droog vallen die anders obstakels zouden hebben gevormd.
Er zijn voor zover ik kan zien drie potentiele problemen:quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Heeft iemand daar al iets verstandigs over gezegd? Kan de rivier voldoende water aanvoeren voor het koelen?
Eh jawel een maand geleden hebben ze een klein bruggehoofd gevormd aan de andere kant van de rivier.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:51 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is geen victim blaming; de enige verantwoordelijke zijn de Russen; nooit en ten nimmer de Oekrainers.
Wat me wel opvalt is dat ze een jaar stil hebben gestaan en geen voortgang hebben gemaakt over de rivier.. dan is het aftellen totdat de Russen dit doen.
Dat reservoir zie je op de kaart 'bevestigd':quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
En ik geloof dat er ook een eigen waterreservoir is maar dat heb ik niet bevestigd gezien.
Als we het heel makkelijk stellen: morgen is de boel onder Zaporizia droog en overmorgen is het begaanbaar, kun je dan niet vanuit die stad richting het zuiden knallen waarbij de flanken van de Russen kwetsbaar zijn?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook interresant, er is eigenlijk niet eens sprake van een meer. Meer een dikke rivier.
Zie:
https://deepstatemap.live/en#9/46.9146/34.4052
De rivier is vele malen minder breed NA nova kakhovka dan voor.
Die dam is gemaakt in de jaren 50. Dus die gebieden staan al 70 jaar onder water. Dat is echt niet in 1 keer begaanbaar. Dat zal echt een tijd drassig blijven en de stukken waar het water rustig heeft gestroomd zal enorm veel modder en slib liggen, laat staan verontreinig wat zich daar jaren ophoopt heeft.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:37 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Als we het heel makkelijk stellen: morgen is de boel onder Zaporizia droog en overmorgen is het begaanbaar, kun je dan niet vanuit die stad richting het zuiden knallen waarbij de flanken van de Russen kwetsbaar zijn?
Heel makkelijk gesteld , m aar die richting denk ik op.
Zal ook wel.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Die dam is gemaakt in de jaren 50. Dus die gebieden staan al 70 jaar onder water. Dat is echt niet in 1 keer begaanbaar. Dat zal echt een tijd drassig blijven en de stukken waar het water rustig heeft gestroomd zal enorm veel modder en slib liggen, laat staan verontreinig wat zich daar jaren ophoopt heeft.
Dat meer wordt gevoed door een rivier, dus helemaal droog zal het niet komen te liggenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zal ook wel.
Maar ik ben wel benieuwd hoe zo’n regio vervolgens komt te liggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |