abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209504213
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 18:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
God is en blijft uiteindelijk de schepper en kan doen en laten met Zijn schepping wat Hij wil, of wij het nu leuk vinden of niet.

Hij had Adam en Eva ook meteen weg kunnen vagen toen ze zondigden. Dat heeft hij niet gedaan.

In zekere zin heeft hij hun keuze gerespecteerd, aangezien ze nu zelf hun boontjes moesten doppen, maar wel met aanwezigheid van het kwaad en de dood in de wereld waar ze zelf voor hadden gezorgd. Daar waren ze ook voor gewaarschuwd.

Ik leef liever in een paradijs. Ik heb liever dat God regeert ipv dat mensen op eigen houtje regeren.
Wie zegt nu dat dat verhaal over Adam en Eva waar is, het kan zomaar eens zijn dat het stoelt op een veel oudere mythe van ver voordat het christendom ontstond.

Zo stellig als je af en toe kan zijn in je reageren, alsof het allemaal werkelijk was maar dat is het niet.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_209505343
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 23:09 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Wie zegt nu dat dat verhaal over Adam en Eva waar is, het kan zomaar eens zijn dat het stoelt op een veel oudere mythe van ver voordat het christendom ontstond.

Zo stellig als je af en toe kan zijn in je reageren, alsof het allemaal werkelijk was maar dat is het niet.
Dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke overtuiging.
pi_209505654
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 23:09 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zoek eens op 'the myth of adapa'

Adapa was in de Babylonische mythologie de wijze mens die door oppergod Ea was geschapen om zijn priester te zijn in de heilige stad van Eridu en daar over zijn volk te regeren. Aan hem werd ook de eer toegewezen dat hij de spraak had uitgevonden en de basis voor de beschaving had gelegd.

https://vridar.org/2019/02/07/from-adapa-to-jesus/

there you go

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 14-06-2023 08:25:03 ]
pi_209505775
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 07:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke overtuiging.
Een door mensen herschreven Mythe van iets dat 'een mooi verhaal' is brengen als de waarheid in hoe het exact zo heeft plaatsgevonden is wel typisch iets voor evangelisten. Kent Hovind en Ken Ham en veel jonge aarde Creationisten nemen het exact zoals het er staat.
pi_209505835
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 08:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Een door mensen herschreven Mythe van iets dat 'een mooi verhaal' is brengen als de waarheid in hoe het exact zo heeft plaatsgevonden is wel typisch iets voor evangelisten. Kent Hovind en Ken Ham en veel jonge aarde Creationisten nemen het exact zoals het er staat.
Origineel.
pi_209507123
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 08:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Origineel.
ja, dit is het origineel.
pi_209511098
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 18:09 schreef OllieA het volgende:

[..]
Dus, als ik het goed begrijp, was men vegetarisch voor de zondeval.

OLH maakt een vegetarisch paradijs, plant daarin een boom van de kennis van goed en kwaad, laat er een slang in rondscharrelen die Eva verleidt om Adam te verleiden, en, zie daar, stout: zondeval.
De mens wordt sterfelijk, en de vrouw zal in pijnen kinderen baren. Oh, en de mens werd zich ook plotseling bewust van zijn schaamtevolle naaktheid.

De leeuw ligt niet meer naast het lammetje, maar vreet het op. Door de zondeval van de mens, wordt het 'eten of gegeten worden' voor mens en dier,
Ik vind dat niet echt sympathiek van OLH ten opzichte van de dieren en de nog ongeboren mensen. Zelfs ten opzichte van Adam en Eva vind ik het wat over de top. Een tikje psychopatisch, zou je haast zeggen.

Uit je teksten maak ik op dat jij wel geporteerd bent van een straffende en wraakzuchtige god, maar dit gaat toch wel wat ver, vind je niet? Die arme dieren. Levend opgevreten worden.

Dan krijgen we de zondvloed, waar de mens een nieuwe kans krijgt. Zo van: dat ging fout, water erover, een nieuw begin. Hoeveel dieren zijn er verzopen bij die zondvloed, hoeveel nog ongeboren kinderen? Een nieuw begin na een massaslachting. Maar het grote lijden, sterven en in smarten baren, en vreet elkaar maar op, dat houden we erin, in dat herexamen voor de mens. Wat is er sadistischer dan je schepping zo in te richten dat vrouwen kunnen overlijden tijdens het baren?

Ik zeg het Bertrand Russel nog maar eens na: om in een god te geloven, moet je jezelf even wreed maken als die god.

Nog even over de topictitel. Ik vind geloof of gelovigen niet belachelijk. Wreed en sadistisch zijn eerder de kwalificaties die ik aan veel geloofsovertuigingen zou geven.
Jouw mening over het leven zegt niets over de waarheid. Dit geldt voor iedereen, trouwens.
pi_209511400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jouw mening over het leven zegt niets over de waarheid. Dit geldt voor iedereen, trouwens.
Ik zei dan ook niets over 'de waarheid'. Ik vind dat maar een lastig begrip, 'de waarheid'. Op z'n best bestaat er zoiets als voortschrijdend inzicht, kennis is altijd in ontwikkeling.
Verder gaf ik ook geen mening over het leven, maar een visie op een bepaald soort godsbeeld dat wordt ontleend aan de bijbel letterlijk nemen.

Ten slotte, heb ìk geen idee wat er voor iedereen zou gelden. Jij blijkbaar wel. Blijkbaar zegt jouw mening wèl iets over 'de waarheid'.
Hm, verwarrend, dit soort ondoordachte opmerkingen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_209512091
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:22 schreef Ripples het volgende:

[..]
Ook in Openbaringen 19 gaat het eerst over het lam. Er is een bruiloft gaande van het Lam. Op dat moment komt er een ruiter die in jouw ogen Jezus is. Dat is dus ook Jezus op hetzelfde moment twee keer. Dat lijkt me erg vergezocht.'
De bruiloft van het Lam is de wederkomst van Christus. Hij komt Zijn bruid ophalen, dat is de kerk.

quote:
Openbaringen 6 gaat over de Parthen. Openbarigen 19 gaat denk ik ook over de Parthen. Of wellicht een zooitje opstandige joden die vochten voor een hersteld koninkrijk Gods.
Waarom?

quote:
Toekomstvoorspellingen erachter zoeken die iets zeggen over eeuwen nadat het geschreven is valt mijn inziens onder een soort van middeleeuws volksgeloof.
Toekomstvoorspellingen maken integraal onderdeel uit van de bijbel. Zo werd ook de messias aangekondigd. Ik geloof dat Christus terug zal komen, dus die gebeurtenissen die tot de wederkomst van Christus plaatsvinden, vinden in de loop van de tijd plaats.

quote:
Dat je de kerk hier bij haalt vind ik vergezocht. Het enige dat ik hierbij kan denken is dat je je laat leiden door je haat tegen de katholieke kerk. Van enige logica lijkt geen sprake. Ik kan alleen maar denken dat je een rijke fantasie hebt door dit als voeding te gebruiken voor je complottheorie tegen de katholieke kerk (wat me, wat ik nogmaals even wil benadrukken, uiterst verbaast vanwege de roots van jouw eigen geloof in die kerk en al het andere wat het christendom aan de katholieke kerk te danken heeft). Het is naar mijn idee ook nog eens ontzettend oer-onchristelijk vanwege het oordeel dat je over hen hebt. Dat de Heilige schrift nu nog gelezen wordt en hoop aan veel mensen geeft terwijl het helemaal niet voor ons in deze tijd geschreven is, maar enkel voor de toehoorder op dat moment, vind ik erg mooi. Maar dat je zo misbruik van de Heilige schrift maakt vind ik toch wel schokkend. Over apostasie gesproken. Ik hoop je hier niet mee te beledigen of je het gevoel te geven dat ik je persoonlijk aanval want je lijkt me echt wel een man die het hart op de goede plek heeft. Maar misschien kan je je gedachten erover eens heroverwegen.
Ik heb geen 'haat' tegen de katholieke kerk.

Ik (en niet alleen ik, dat gebeurt al zo'n beetje sinds dat instituut bestaat in andere Christelijke kerken) herken alleen in de RKK, op basis van de theologie, tradities, gebruiken, praktijken enz. dat die kerk institutioneel gezien geen zuivere koffie is, en helaas uit zicih at ook in de vruchten ervan.

Dat heeft niks met haat te maken, maar is een kwestie van onderscheiding tussen zuivere en onzuivere leer.

Mijn geloof is gestoeld op Byzantijnse geschriften en niet op de Rooms Katholieke bijbel, de vulgaat. Daar zitten nogal wat verschillen in. Als ik in detail kijk naar mijn geloof en dat van de RKK, zijn er veel minder overeenkomsten dat je in eerste instantie zou denken.

Vergeet niet dat de Roomse kerk lang niet de enige kerk was en er in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azie kerken werden gesticht. Veel daarvan zijn echter tenietgedaan door de Islam. Daardoor zijn de RKK en OOK wellicht de langstbestaande institutionele tradities, maar zeker niet de enige, en gedurende die hele geschiedenis zijn er ook Christelijke gemeenschappen geweest die zich niet tot deze institituten rekenden.

Wat je allemaal schokkend vindt, interesseert me niet zoveel. Ik kijk simpelweg naar doctrine en voel daar geen emoties jegens persoon x of y bij.

Als je leest wat openbaringen zegt over de zeven kerken en de eerste vier kerken in het bijzonder, zie je dat de eerste kerk zo'n bijna perfect was. Daarna komt er steeds meer verval inzetten:

1Schrijf aan de engel van de gemeente in Efeze: Dit zegt Hij Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt, Die te midden van de zeven gouden kandelaren wandelt:
2Ik ken uw werken, uw inspanning en uw volharding, en weet dat u slechte mensen niet kunt verdragen, en dat u hen op de proef hebt gesteld die van zichzelf zeggen dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat u hebt ontdekt dat zij leugenaars zijn.
3En u hebt moeilijkheden verdragen, en volharding getoond. Om Mijn Naam hebt u zich ingespannen en u bent niet moe geworden.
4Maar Ik heb tegen u dat u uw eerste liefde hebt verlaten.
5Bedenk dan van welke hoogte u bent gevallen en bekeer u en doe de eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik spoedig bij u en zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, als u zich niet bekeert.
6Maar dit hebt u vóór, dat u de werken van de Nikolaïeten haat, die ook Ik haat.

7Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik te eten geven van de Boom des levens, die midden in het paradijs van God staat.

Tweede brief: aan Smyrna
8En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood is geweest en weer levend is geworden:
9Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.
10Wees niet bevreesd voor wat u lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen van u in de gevangenis werpen, opdat u verzocht wordt. En u zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees trouw tot in de dood, en Ik zal u de kroon van het leven geven.

11 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood.

Derde brief: aan Pergamus
12En schrijf aan de engel van de gemeente in Pergamus: Dit zegt Hij Die het tweesnijdende, scherpe zwaard heeft:
13Ik ken uw werken en weet waar u woont, namelijk waar de troon van de satan is. U houdt vast aan Mijn Naam, en u hebt het geloof in Mij niet verloochend, zelfs niet in de dagen van Antipas, Mijn trouwe getuige, die gedood werd bij u, waar de satan woont.
14Maar Ik heb enkele dingen tegen u, namelijk dat u daar mensen hebt die zich houden aan de leer van Bileam, die Balak leerde voor de Israëlieten een struikelblok neer te leggen, opdat zij afgodenoffers zouden eten en hoererij bedrijven.
15Zo hebt u er ook die zich houden aan de leer van de Nikolaïeten en dat haat Ik.
16Bekeer u. En zo niet, dan kom Ik spoedig bij u en zal Ik tegen hen oorlog voeren met het zwaard van Mijn mond.

17Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt.

Vierde brief: aan Thyatira
18En schrijf aan de engel van de gemeente in Thyatira: Dit zegt de Zoon van God, Die ogen heeft als een vuurvlam en voeten als blinkend koper:
19Ik ken uw werken, de liefde, het dienstbetoon, het geloof, uw volharding en uw werken, en ook dat de laatste meer zijn dan de eerste.
20Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat u de vrouw Izebel, die van zichzelf zegt dat zij een profetes is, ongemoeid haar gang laat gaan om te onderwijzen en Mijn dienstknechten te misleiden, zodat zij hoererij bedrijven en afgodenoffers eten.
21En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich van haar hoererij zou bekeren, maar zij heeft zich niet bekeerd.
22Zie, Ik werp haar te bed, en breng hen die overspel met haar plegen, in grote verdrukking, als zij zich niet bekeren van hun werken.
23En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen, en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoekt, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.

24Maar Ik zeg tegen u, en tegen de overigen in Thyatira, voor zover zij deze leer niet hebben en zij, zoals zij dat noemen, de diepten van de satan niet hebben leren kennen: Ik zal u geen andere last opleggen
25dan deze:Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom.
26En wie overwint en wie Mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken.
27En hij zal hen hoeden met een ijzeren staf – zij zullen als kruiken van een pottenbakker verbrijzeld worden – zoals ook Ik die macht van Mijn Vader heb ontvangen.
28En Ik zal hem de morgenster geven.
29Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

We zien dus dat God kritiek heeft op elke kerk, en die kritiek heeft steeds te maken met valse apostelen, valse Joden (Christenen, aangezien het woord 'Christenen' toen niet werd gebruikt), valse leer, het volgen van de leer van Balak, en de gang laten gaan van Jezebel. En dat Gods waarschuwingen ook steeds strenger worden. Met name de leer van de Nikolaieten wordt meerdere keren genoemd: de eerste kerk haat die leer, die God ook haat, en geleidelijk aan zijn er mensen in de kerk die die leer aanhangen. Het zou interessant zijn om na te gaan wat die leer precies inhield.

Dus hoewel God de kerk in zijn handen houdt en beschermt, waarschuwt hij ook voor negatieve invloeden die de kerken binnensluipen en deze van binnenuit aantasten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-06-2023 19:36:44 ]
pi_209512258
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2023 18:12 schreef OllieA het volgende:

[..]
Ik zei dan ook niets over 'de waarheid'. Ik vind dat maar een lastig begrip, 'de waarheid'. Op z'n best bestaat er zoiets als voortschrijdend inzicht, kennis is altijd in ontwikkeling.
Verder gaf ik ook geen mening over het leven, maar een visie op een bepaald soort godsbeeld dat wordt ontleend aan de bijbel letterlijk nemen.

Ten slotte, heb ìk geen idee wat er voor iedereen zou gelden. Jij blijkbaar wel. Blijkbaar zegt jouw mening wèl iets over 'de waarheid'.
Hm, verwarrend, dit soort ondoordachte opmerkingen.
Nee, jij bent zo type die het leven gemeen vindt en daarom zogenaamd atheïstisch is maar eigenlijk kun je zelf niet tegen de dood.
pi_209512351
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 08:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Zoek eens op 'the myth of adapa'

Adapa was in de Babylonische mythologie de wijze mens die door oppergod Ea was geschapen om zijn priester te zijn in de heilige stad van Eridu en daar over zijn volk te regeren. Aan hem werd ook de eer toegewezen dat hij de spraak had uitgevonden en de basis voor de beschaving had gelegd.

[ afbeelding ]
https://vridar.org/2019/02/07/from-adapa-to-jesus/

there you go
Als het scheppingsverhaal klopt, kun je natuurlijk verwachten dat je in verschillende tradities overeenkomstige elementen tegenkomt. Zo bestaan er ook allerlei vloedverhalen, geloofde Plato in de gezonken beschaving Atlantis, enzovoorts.

Dat wil niet zeggen dat de ene traditie de wortel is van de andere. Het kunnen dan ook onafhenklijke overleveringen zijn van dezelfde gebeurtenissen. Natuurlijk kan er ook leentjebuur worden gespeeld, maar dat is niet de enige mogelijke verklaring. Je dan ook echt een verband moeten aantonen en niet simpelweg vergelijken en de conclusie trekken dat het een uit het ander komt. Dat is wel makkelijk, maar niet per se waar.

De vraag is dan natuurlijk welke van die overleveringen het berouwbaarst is.

Zelf heb ik reden genoeg om aan te nemen dat de bijbelse versie de betrouwbare versie is, in tegenstelling tot de andere versies.
pi_209512406
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, jij bent zo type die het leven gemeen vindt en daarom zogenaamd atheïstisch is maar eigenlijk kun je zelf niet tegen de dood.
Ik constateer dat jij niet echt goed leest, en dat je de neiging hebt wat vrijpostig te associëren.
Veel succes verder met het verspreiden van je boodschap van universele liefde.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_209512983
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:43 schreef OllieA het volgende:

[..]
Ik constateer dat jij niet echt goed leest, en dat je de neiging hebt wat vrijpostig te associëren.
Veel succes verder met het verspreiden van je boodschap van universele liefde.
Alles is liefde!
pi_209513477
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zelf heb ik reden genoeg om aan te nemen dat de bijbelse versie de betrouwbare versie is, in tegenstelling tot de andere versies.
Dus het zeven-dagen verhaal, en Adam & Eva waren pats boem de eerste mens in de sauna, en Eva versierde Adam met een appel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209515215
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als het scheppingsverhaal klopt, kun je natuurlijk verwachten dat je in verschillende tradities overeenkomstige elementen tegenkomt. Zo bestaan er ook allerlei vloedverhalen, geloofde Plato in de gezonken beschaving Atlantis, enzovoorts.

Dat wil niet zeggen dat de ene traditie de wortel is van de andere. Het kunnen dan ook onafhenklijke overleveringen zijn van dezelfde gebeurtenissen. Natuurlijk kan er ook leentjebuur worden gespeeld, maar dat is niet de enige mogelijke verklaring. Je dan ook echt een verband moeten aantonen en niet simpelweg vergelijken en de conclusie trekken dat het een uit het ander komt. Dat is wel makkelijk, maar niet per se waar.

De vraag is dan natuurlijk welke van die overleveringen het berouwbaarst is.

Je hebt gelijk wat dit betreft. Overigens, los hiervan schijnen er belangrijke werken van de geschiedenis BC verloren te zijn door de tijd wat eeuwig zonde is. Maar dat terzijde.

De reden dat jij de Bijbel als 'meest betrouwbare' ziet is natuurlijk ook hoofdzakelijk omdat je Christen bent en dit ook wel een beetje het "wij van wc eend.." idee is.

Als het belangrijkste boek voor een Christen zal de Bijbel door een Christen als betrouwbare gids gezien worden. Maar dan vraag ik me ook af of je het als betrouwbaar wetenschappelijk boek ziet. Dat hoeft natuurlijk niet om te kunnen geloven.
pi_209515379
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 22:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je hebt gelijk wat dat eerste betreft. Overigens, los hiervan schijnen er belangrijke werken van de geschiedenis BC verloren te zijn door de tijd wat eeuwig zonde is. Maar dat terzijde.

De reden dat jij de Bijbel als 'meest betrouwbare' en niet de keus voor 'meest mooie' maakt is natuurlijk ook hoofdzakelijk omdat je Christen bent en dit ook wel een beetje het "wij van wc eend.." idee is.

Als het belangrijkste boek voor een Christen zal de Bijbel door een Christen als betrouwbare gids gezien worden. Maar dan vraag ik me ook af of je het als betrouwbaar wetenschappelijk boek ziet. Dat hoeft natuurlijk niet om te kunnen geloven.
Hoe gek het ook klinkt, geloof ik inderdaad dat het een betrouwbare verhaling van de geschiedenis is zoals die is verlopen.

Archeologie heeft keer op keer bewezen dat geschiedkundige aspecten van de bijbel wel degelijk accuraat zijn, zoals geografische locaties en historische personen. Ook bevat de bijbel uitgebreide stambomen die door archeologie zijn bevestigd wanneer men bijv. een kleitablet vindt van een of andere koning waarin hij zijn vader noemt bijvoorbeeld. Steeds weer is het ongelijk van de critici aangetoond door vondsten zoals deze.

Het hele vloedverhaal, daar zie je de restanten van terug in het hele aardoppervlak. De hele aarde getuigt daarvan.

Maar om een voorbeeld te geven: er zijn verschillende vloedverhalen, zoals het Babylonisch Gilgamesh-epoch, waarin de 'ark' een soort kubus is.

Een of andere indianenstam had eenzelfde verhaal, daarin was het een kano.

Maar de ark in de bijbel is daadwerkelijk een zeewaardige schuit met gedetailleerde afmetingen die hem zeer stabiel zouden hebben gemaakt. Toch knap voor een primitief woestijnvolkje dat er niet om bekendstaat dat het ooit grote schepen heeft gebouwd.

En zo zijn er wel meer details die voor mij op betrouwbaarheid duiden. Als er alleen maar aantoonbare onzin in de bijbel zou staan, zou ik daar een serieus probleem mee hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-06-2023 23:12:59 ]
pi_209516889
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 22:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe gek het ook klinkt, geloof ik inderdaad dat het een betrouwbare verhaling van de geschiedenis is zoals die is verlopen.

Archeologie heeft keer op keer bewezen dat geschiedkundige aspecten van de bijbel wel degelijk accuraat zijn, zoals geografische locaties en historische personen. Ook bevat de bijbel uitgebreide stambomen die door archeologie zijn bevestigd wanneer men bijv. een kleitablet vindt van een of andere koning waarin hij zijn vader noemt bijvoorbeeld. Steeds weer is het ongelijk van de critici aangetoond door vonden zoals die.
Zeker en dat geef ik je mee. Het zijn verhalen die zich in bepaalde periodes in werkelijke streken afspelen. Maar dat kwam ook weer omdat veel streken varianten van orale tradities qua verhalen hadden die gebundeld zijn. Ik geloof daarom wel dat het fracties documenteert van die tijd maar niet zozeer in dat ik ook het deel "geloof" als deel van diezelfde geschiedenis mee moet nemen voor mezelf.

Ik had hier specifieker moeten zijn.

Wanneer je het scheppingsverhaal pakt zitten op z'n zachtst gezegd nog wel heel wat uitdagingen in om daar geschiedenis mee te gaan schrijven. Hetzelfde met Mozes en de 10 geboden of in mindere mate het Ark-verhaal met een gigantisch houten schip en dino's aan boord "zoals uitgelegd door moderne Christenen" waar ik niet over beweer dat de oudste gewortelde variant niet dichtbij een tijdsbeeld staan.

En als je een een gegeven als Sodom en Gomorrah pakt waarin God hele steden met een aardbeving liet verdwijnen. Dan ga ik er wel vanuit dat steden als deze hebben bestaan, maar dan is dat deel met God niet bepaald geschiedschrijving. Dat in steden als deze men niet goed bezig was en van verkeerde zeden was is zeer "sketchy". Er zijn rationele verklaringen voor en er zijn nogal wat rivaliserende bevolkingen tot 0 gedegradeerd door de overwinnaars. De samenstellers van de Bijbel deden hier ook gewoon vrolijk aan mee. "God can't be wrong... so" maak er maar wat van. De pil van het tijdsbeeld staat los van het feit dat je God er automatisch bij moet nemen. Als je geschiedenis over de Romeinen neemt is het ook niet dat je niets over de bevolking kunt leren als je zelf niet in hun goden wilt geloven.

En ik snap dat het gewone volk en de gewone schrijver vroeger de "waarom" in emotionele verklaringen zocht. Vooral als je niet voor een rapportage maar het bekende telefoonspel icm visserslatijn in orale traditie gaat met de bekende valkuilen.

quote:
Het hele vloedverhaal, daar zie je de restanten van terug in het hele aardoppervlak. De hele aarde getuigt daarvan.
Ik heb in een ander topic dit eens aangehaald. De zwarte zee is flink in oppervlakte toegenomen op een zeker punt in de tijd. Ik geloof (en dit is geen geloof in de religieuze zin) zeker dat het verhaal van Noah en andere vloedverhalen uit de oude wereld hier mogelijk een relatie mee hebben. Maar "De wereld van de Bijbel" was kleiner dan de hele globe die wij nu zien, de verhalen en kaarten van de oude wereld waarop je de bijbelverhalen kunt omlijnen onderstrepen dit. In onze modernere tijd hebben Christenen op een gegeven moment ook maar Australie, en de Amerika's opgenomen alsmede de Dinosaurussen in de afgelopen pak en beet 20 jaar. Maar dat is die big fish. "Cram it into the Bible"

quote:
Maar om een voorbeeld te geven: er zijn verschillende vloedverhalen, zoals het Babylonisch Gilgamesh-epoch, waarin de 'ark' een soort kubus is.

Archaeologist Bruce Masse stated that some of the narratives of a Great Flood discovered in many cultures around the world may be linked to an oceanic asteroid impact that occurred between Africa and Antarctica, around the time of a solar eclipse, that caused a tsunami.[24] His hypothesis suggests that a meteor or comet crashed into the Indian Ocean around 3000–2800 BCE on May 10, which created the 30-kilometre (19 mi) undersea Burckle Crater and Fenambosy Chevron, and generated a giant tsunami that flooded coastal lands.[25]

quote:
Maar de ark in de bijbel is daadwerkelijk een zeewaardige schuit met gedetailleerde afmetingen die hem zeer stabiel zouden hebben gemaakt. Toch knap voor een primitief woestijnvolkje dat er niet om bekendstaat dat het ooit grote schepen heeft gebouwd.

En zo zijn er wel meer details die voor mij op betrouwbaarheid duiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 14-06-2023 23:25:43 ]
pi_209549835
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:01 schreef Alexandrian het volgende:
Is toch ook te bizar voor woorden dat bepaalde zaken zoals de opvolging van de profeet niet besproken zouden worden maar dit soort triviale zaken wel, met alle gevolgen van dien.
Niet alleen was de opvolging goed geregeld, het is gezien de snelle verspreiding van de Islam in de eerste eeuw zelfs uitstekend verlopen.
  zondag 18 juni 2023 @ 06:21:08 #194
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209550610
quote:
3s.gif Op zondag 18 juni 2023 00:41 schreef Politicoloog het volgende:

[..]
Niet alleen was de opvolging goed geregeld, het is gezien de snelle verspreiding van de Islam in de eerste eeuw zelfs uitstekend verlopen.
Is verspreiding het enige relevante criterium? Ondanks een schisma in de Ummah?
Géén Oostenrijkse schilder
  zondag 18 juni 2023 @ 11:49:29 #195
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209552585
quote:
Archeologie heeft keer op keer bewezen dat geschiedkundige aspecten van de bijbel wel degelijk accuraat zijn, zoals geografische locaties en historische personen.
noem eens een paar voorbeelden?

Ik ken geen bewijs voor het bestaan van de aartsvaders bijvoorbeeld. Of Mozes. Het noemen van een paar geografische plaatsen is natuurlijk geen enkel bewijs. Of van een paar terloops genoemde vorsten. En ook het bewijs voor het bestaan van (de enorme rijken) van David en Salomo is er niet of hoogstens zeer twijfelachtig. Wat opmerkelijk is als je de geschiedschrijving vanuit bv Egypte en Mesopotamië beschouwt.
pi_209552910
quote:

[..]

Archeologie heeft keer op keer bewezen dat geschiedkundige aspecten van de bijbel wel degelijk accuraat zijn, zoals geografische locaties en historische personen. Ook bevat de bijbel uitgebreide stambomen die door archeologie zijn bevestigd wanneer men bijv. een kleitablet vindt van een of andere koning waarin hij zijn vader noemt bijvoorbeeld. Steeds weer is het ongelijk van de critici aangetoond door vondsten zoals deze.

En zo zijn er wel meer details die voor mij op betrouwbaarheid duiden. Als er alleen maar aantoonbare onzin in de bijbel zou staan, zou ik daar een serieus probleem mee hebben.
Haha, Ali heeft "moderne wetenschap in de bijbel" gelezen, van ene Hobrink _O-

Die man is al zo vaak gedebunked. En die man is een van de redenen waardoor ik van mijn geloof gevallen ben. Maar dat is persoonlijk.
pi_209553679
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 06:21 schreef Alexandrian het volgende:
Is verspreiding het enige relevante criterium? Ondanks een schisma in de Ummah?
Dat was meer om aan te geven dat de opvolging redelijk goed is verlopen.

Wat betreft schisma, dit is onderdeel van een profetie:

The Messenger of Allah(ﷺ) said:
“The Jews split into seventy-one sects, one of which will be in Paradise and seventy in Hell. The Christians split into seventy-two sects, seventy-one of which will be in Hell and one in Paradise. I swear by the One in Whose Hand is the soul of Muhammad, my nation will split into seventy-three sects, one of which will be in Paradise and seventy-two in Hell.” It was said: “O Messenger of Allah, who are they?” He said: “The main body.”
https://sunnah.com/ibnmajah:3992
pi_209814640
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De belachelijkheid van het Christelijke geloof is dat je al je wereldse pleziertjes, lusten, zonden, drugs, drank en ander lekker vleselijk plezier met onmiddellijke bevrediging opgeeft voor iets waarvan je niet eens zeker weet dat er aan het einde een beloning voor is.

Je maakt jezelf expres een pispaaltje en onderwerp van bespotting en in sommige gevallen zelfs vervolging voor een set idealen die in deze wereld niet of nauwelijks worden beloond. Immers hoe crimineler en corrupter je bent, hoe verder je het meestal schopt.

Er zit ook geen geld in want je gelooft dat de liefde voor geld de bron van alle kwaad is.

Als mensen je mishandelen moet je lief tegen ze doen.

Als mensen je uitbuiten moet je ze dienen als een slaaf.

Als mensen je eigen kinderen vermoorden moet je ze vergeven.

Als er een geloof is wat absoluut belachelijk, bespottelijk en volstrekt onlogisch is, is het wel het Christelijke geloof.

Je moet dus wel compleet het padje kwijt zijn geraakt om daar je hele leven aan vast te houden en er je hele leven voor op te offeren.

Je moet er ECHT in geloven dat Jezus uit de dood is opgestaan en dat er aan het einde een beloning is.
De bijbel is vrij duidelijk wat de beloning is en die duurt iets langer dan het leven hier en heb je meer aan uiteindelijk dan het korte leven hier. En omdat alleen Jezus je kan redden is het toch vrij normaal het te geloven, want de bijbel maakt toch wel duidelijk hoe verrot we zijn en wat de straf voor de zonde is. En dat een eeuwige hel...dus daarom is het zo belangrijk het te geloven.
pi_209817222
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ironisch, gezien jouw reden om te geloven op dezelfde angst berust.
pi_209817486
Waarom is het geloven in een God belachelijk? Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen niet de meest waarschijnlijke situatie is, maar dat maakt het niet direct belachelijk toch om te geloven? Je gelooft erin dat er na je dood meer is dan slechts de dood, je gelooft erin dat een goed leven leiden de kans verhoogt dat je na je leven een goed leven krijgt, je bent onder de mensen in de kerk, in de kerk gaat het erom dat je goede dingen doet en slechte zaken niet doet..

Ik denk ook direct aan het placebo effect trouwens. Als je gelooft dat een medicijn werkt dan heeft het soms ook juist positieve bijwerkingen, puur vanwege het geloof erin.

Van wat ik lees wordt er zo erg op gehamerd dat het dom is om te geloven omdat (bijvoorbeeld) het verhaal van Adam en Eva niet kan want dan heb je te weinig variatie in de genen van de populatie, etc. Maar is het dom om je niet geheel door veronderstelde wetenschappelijke feiten te laten leven en daarentegen iets te geloven wat je juist gelukkig maakt, zorgt dat je een goed leven probeert te leiden (ook voor je medemens) etc.. ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2023 23:06:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')