Maar deze beelden betekenen iets.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:38 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Teksten als deze lezende en het andere kan me niet aan de indruk onttrekken dat het echt raakvlakken heeft met de voorchristelijke natuur religie.
Odin in dit geval op zijn witte 8benige paard die zijn leger aanvoert tijdens de wilde jacht.
Ook het herrijzen van Baldr na Ragnarok, dat natuurlijk de ondergang is van de tot dan heersende macht.
Dat is natuurlijk niet letterlijk te nemen maar een geestelijke leer.
Ja maar jij hebt het hier over de vier ruiters uit Openbaringen 6.quote:Op maandag 12 juni 2023 00:30 schreef Ripples het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat Jezus twee keer wordt omschreven. Het probleem is dat Johannes het lam en de ruiter tegelijkertijd ziet. Als het Lam Jezus is en de ruiter is ook Jezus dan ziet Johannes op hetzelfde moment twee Jezussen. Dat lijkt mij een probleem. Jezus verbreekt de zegels. Jezus geeft opdracht aan de ruiters uit te rijden. De ruiter is dus duidelijk Jezus niet.
Oké, bedankt voor de toelichting.quote:Naar mijn idee; als het in de bijbel gaat over de terugkomst van Christus dan gaat het niet om Jezus maar over opvolgers die net als Jezus gezalfd werden en dus ook de titel christus kregen.
Ik heb HBO theologie gedaan bij Windesheim. Daarbij leer je vooral jezelf ontplooien door middel van onder andere bijbelstudie. Het ging er dus niet om dat je iemand zijn overtuiging leerde over te nemen. Verre van. Van Hans Snoek kreeg ik exegese. Fijne man!
Dan heb je zijn leer niet begrepen.quote:Op zondag 11 juni 2023 21:10 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Neen, datr was een racist en antisemiet.
We moeten maar aannemen dat men die het geschreven heeft een verstaander was van de symbolische taal.quote:Op maandag 12 juni 2023 07:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar deze beelden betekenen iets.
In de bijbel en bijbelprofetie is een paard een oorlogsdier.
De kleur wit is in de bijbel een symbool voor gerechtigheid.
Het zwaard uit de mond is een symbool voor het woord van God.
Het gaat dus om een rechtvaardige koning die rechtspreekt en het oordeel uitvoert.
Het is niet zomaar willekeurig een wit paard.
Dat hoeft niet. Als de werken door goddelijke inspiratie tot stand zijn gekomen, hoeft alleen God ze te verstaan, niet de auteurs. Zo lezen we bijv. dat Daniel een visioen krijgt, maar hij begrijpt het niet. Het boek is verzegeld 'tot de tijd van het einde'. Honderden jaren later wordt Openbaringen geschreven, en deze boeken gaan hand in hand. Dus de auteur hoefde niet te begrijpen wat hij schreef. God openbaart de dingen geleidelijk aan.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:33 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
We moeten maar aannemen dat men die het geschreven heeft een verstaander was van de symbolische taal.
Dat klopt en in de bijbel wordt het ook daar voor gebruikt. Al die dingen gaan samen en zijn een symbool voor de perfectie van God. Zo kom je de kleur wit tegen in het eerste heiligdom, de doeken er rondomheen waren wit en symboliseren de rechtvaardigheid van Christus die je als het ware omringt, omhelst, waarmee je wordt gedekt. Er wordt gesproken over een 'wit gewaad' dat in 'bloed is gedoopt', en de heiligen moeten hun kleding ook witwassen. Dit is symbolische taal voor rechtvaardiging, oftewel dat je onschuldig, puur en heilig wordt verklaard dankzij het perfecte offer van Christus, die zelf puur, heilig en rechtvaardig is, maar voor onze zonden is gestorven. Als we daarin geloven, worden we symbolisch 'gekleed' met deze witte kleding van Christus, symbool voor Zijn perfecte rechtvaardigheid en goedheid, die onze schuld bedekt.quote:Wit is naar mijn mening eerder symbool voor puur, onschuld, reinheid.
Het christelijk geloof gaat m.i. inderdaad om een transformatie: de gevallen mens die wordt hersteld naar het evenbeeld van God.quote:Bovenal gaat het me er om dat het een geestelijke leer betreft en het verhaalt over transformatie.
Volgens mij is dat ook waar het in essentie in religie om gaat, transformatie.
Het christendom en islam hebben religie vemaakt tot een slavernij om het bot te zeggen, de ogen naar buiten gericht en volg wat geschreven staat.
Er is dus geen ingang om in te keren voor iemand die christen of moslim om die transformatie in zichzelf te volbrengen, de kerk en moskee zijn vooral bezig geweest met bloederig bekeren.
Volgen want anders... er gaat geen liefde van uit, geen zorgzaamheid, geen eenheid, enkel macht, onderdrukking, onderwerping.
Nu is mijn bijbel kennis summier te noemen, mocht er wel een ingang zijn dan nodig ik jullie uit om dat uiteen te zetten.
Dus jij gelooft ook dat er christenen zijn die daadwerkelijk in tongen spreken? Dat er evangelische kerken zijn waarbij door God uitgekozen mensen ziektes kunnen genezen door middel van handoplegging?quote:Op maandag 12 juni 2023 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Als de werken door goddelijke inspiratie tot stand zijn gekomen, hoeft alleen God ze te verstaan, niet de auteurs. Zo lezen we bijv. dat Daniel een visioen krijgt, maar hij begrijpt het niet. Het boek is verzegeld 'tot de tijd van het einde'. Honderden jaren later wordt Openbaringen geschreven, en deze boeken gaan hand in hand. Dus de auteur hoefde niet te begrijpen wat hij schreef. God openbaart de dingen geleidelijk aan.
[..]
Dat klopt en in de bijbel wordt het ook daar voor gebruikt. Al die dingen gaan samen en zijn een symbool voor de perfectie van God.
[..]
Het christelijk geloof gaat m.i. inderdaad om een transformatie: de gevallen mens die wordt hersteld naar het evenbeeld van God.
Daar heb ik zelf ook vaak over gesproken op dit forum. De transformatie vindt plaats na ontvangst van de Heilige Geest.
Dat wordt inderdaad niet door alle kerken zo onderwezen. Toch is het m.i. zeer duidelijk dat dit een essentieel onderdeel is van het Christelijke geloof. Je moet immers 'opnieuw geboren worden' 'uit water en Geest'. Dat is een transformatie die ingrijpende gevolgen heeft voor de manier waarom iemand denkt, voelt en handelt. Een totale transformatie waarbij de oude, vleselijke mens wordt gekruisigd, en de nieuwe, geestelijke mens leeft. Die transformatie zal worden voltooid bij de wederopstanding, wanneer dit sterfelijke lichaam teniet wordt gedaan en we een nieuw lichaam ontvangen. Maar tot die tijd zouden we hier op aarde al deze transformatie moeten doorgaan door ons vertrouwen in God te plaatsen en ons aan Hem te onderwerpen.
Openbaringen is wat het is: openbaringen over de gebeurtenissen tot het einde der tijden. Profeties vormen een belangrijk onderdeel van de bijbel en het geloof. Dat wil niet zeggen dat het het enige belangrijke aspect is en dat je de rest kunt negeren. Andersom zouden we ons ook niet slechts op een ander aspect moeten concentreren en profeties negeren. Het totaalpakket is van belang.
Ehh, dit is een totaal ander onderwerp?quote:Op maandag 12 juni 2023 13:46 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dus jij gelooft ook dat er christenen zijn die daadwerkelijk in tongen spreken? Dat er evangelische kerken zijn waarbij uitgekozen mensen door God ziektes kunnen genezen door handoplegging?
Zo ja, dan dan zie ik dit als een directe afwijzing van wetenschap en psychologie.
Met andere woorden, het is niet wezenlijk anders dan de levensbomen.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Als de werken door goddelijke inspiratie tot stand zijn gekomen, hoeft alleen God ze te verstaan, niet de auteurs. Zo lezen we bijv. dat Daniel een visioen krijgt, maar hij begrijpt het niet. Het boek is verzegeld 'tot de tijd van het einde'. Honderden jaren later wordt Openbaringen geschreven, en deze boeken gaan hand in hand. Dus de auteur hoefde niet te begrijpen wat hij schreef. God openbaart de dingen geleidelijk aan.
[..]
Dat klopt en in de bijbel wordt het ook daar voor gebruikt. Al die dingen gaan samen en zijn een symbool voor de perfectie van God. Zo kom je de kleur wit tegen in het eerste heiligdom, de doeken er rondomheen waren wit en symboliseren de rechtvaardigheid van Christus die je als het ware omringt, omhelst, waarmee je wordt gedekt. Er wordt gesproken over een 'wit gewaad' dat in 'bloed is gedoopt', en de heiligen moeten hun kleding ook witwassen. Dit is symbolische taal voor rechtvaardiging, oftewel dat je onschuldig, puur en heilig wordt verklaard dankzij het perfecte offer van Christus, die zelf puur, heilig en rechtvaardig is, maar voor onze zonden is gestorven. Als we daarin geloven, worden we symbolisch 'gekleed' met deze witte kleding van Christus, symbool voor Zijn perfecte rechtvaardigheid en goedheid, die onze schuld bedekt.
[..]
Het christelijk geloof gaat m.i. inderdaad om een transformatie: de gevallen mens die wordt hersteld naar het evenbeeld van God.
Daar heb ik zelf ook vaak over gesproken op dit forum. De transformatie vindt plaats na ontvangst van de Heilige Geest.
Dat wordt inderdaad niet door alle kerken zo onderwezen. Toch is het m.i. zeer duidelijk dat dit een essentieel onderdeel is van het Christelijke geloof. Je moet immers 'opnieuw geboren worden' 'uit water en Geest'. Dat is een transformatie die ingrijpende gevolgen heeft voor de manier waarom iemand denkt, voelt en handelt. Een totale transformatie waarbij de oude, vleselijke mens wordt gekruisigd, en de nieuwe, geestelijke mens leeft. Die transformatie zal worden voltooid bij de wederopstanding, wanneer dit sterfelijke lichaam teniet wordt gedaan en we een nieuw lichaam ontvangen. Maar tot die tijd zouden we hier op aarde al deze transformatie moeten doorgaan door ons vertrouwen in God te plaatsen en ons aan Hem te onderwerpen.
Openbaringen is wat het is: openbaringen over de gebeurtenissen tot het einde der tijden. Profeties vormen een belangrijk onderdeel van de bijbel en het geloof. Dat wil niet zeggen dat het het enige belangrijke aspect is en dat je de rest kunt negeren. Andersom zouden we ons ook niet slechts op een ander aspect moeten concentreren en profeties negeren. Het totaalpakket is van belang.
Nee, maar je hintte er sterk naar. Daar wilde ik even verduidelijking van hebben.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ehh, dit is een totaal ander onderwerp?
Spreken in tongen is veel over te zeggen. Genezingen ook. Maar dat zijn nou niet dingen die ik in mijn hoofd had toen ik schreef wat ik hierboven schreef.
Geloof in de wederopstanding is per definitie een afwijzing van naturalistische wetenschap. Als Jezus uit de dood is opgestaan, is dat een wonder. Als je in dat wonder gelooft, kun je ook in andere wonderen geloven.
Volgens wie?quote:Op maandag 12 juni 2023 14:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Met andere woorden, het is niet wezenlijk anders dan de levensbomen.
Het grote verschil is dat men dat wat in essentie een geestelijke leer was nu gereduceerd heeft tot een concept, wereldse kennis dat aangenomen dient te worden op gezag.
Maar de strijd in het Christelijk geloof is ook geestelijk. Er is een strijd tussen goed en kwaad en die speelt zich zowel in onze geest af, als in de wereld, want uiteindelijk is de wereld een reflectie van onze geest, het gevolg van onze daden die in onze geest beginnen. Als iedereen gemotiveerd zou zijn door de liefde van God, zou er geen oorlog, criminaliteit etc. meer zijn.quote:Bij de levensboom gaat het ook over strijd maar dat is in de geest en geen strijd dat plaats heeft in de wereld.
De gevallenen, eigenoverwinnaars die hun illusionaire zelf overwonnen hebben gaan naar valhal.
Dat opnieuw geboren worden is gesymboliseerd door een leren zak dat symbool is voor een baarmoeder.
De gehangene in de boom voltrekt zijn reis doorheen de werelden van Yggdrasil waarna de zak openscheurt en men herboren is ofwel geïncarneerd.
Ja, daarom staat er bijv. in Galaten 5:quote:Niets over 'na dit leven' en vooral ook geen god buiten de mens waaraan men zich dient te onderwerpen.
Als we het over goddelijk hebben, heilige geest dan moet dat toch gaan over leven, levenslust, inspiratie, liefde, eenheid, heelheid, zorgzaamheid.
De bijbel noemt die zaken de vrucht van het 'vlees', inderdaad je driften die zijn aangetast door de zonde en zich dus niet onderwerpen aan God.quote:Wat mij betreft is dat de intelligentie in de mens de je als eigenoverwinnaar zou kunnen duiden.
De mens die zichzelf niet overwonnen heeft is vooral gedreven door zijn dierlijke driften, het gevormde zelfbeeld, is zelfgericht en gewelddadig.
Mja, zit hier wat weg te typen en laat het hier even bij.
Al die kinders die de vrijheid ontnomen is en word omdat ze worden geacht te geloven, christelijk of moslim.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens wie?
Welk gezag?
Wat als je dat niet doet?
Ik vind dat je een erg stereotype beeld van Christelijke kerken hebt. Lang niet alle kerken functioneren zo autoritair als je hier voorstelt.
[..]
Maar de strijd in het Christelijk geloof is ook geestelijk. Er is een strijd tussen goed en kwaad en die speelt zich zowel in onze geest af, als in de wereld, want uiteindelijk is de wereld een reflectie van onze geest, het gevolg van onze daden die in onze geest beginnen. Als iedereen gemotiveerd zou zijn door de liefde van God, zou er geen oorlog, criminaliteit etc. meer zijn.
[..]
Ja, daarom staat er bijv. in Galaten 5:
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
[..]
De bijbel noemt die zaken de vrucht van het 'vlees', inderdaad je driften die zijn aangetast door de zonde en zich dus niet onderwerpen aan God.
In je Christelijke wandel moet het vlees worden 'gekruisigd' om door de geest te leven. Dus je sterft met Christus aan het kruis en staat ook met hem uit de dood op. Dit wordt gesymboliseerd door de doop (waarbij je geheel onder water gaat), een symbool dat je wordt begraven en weer opstaat zoals Christus.
16Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
De vrucht van de Geest
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.
Dus wat je beschrijft komt erg overeen met wat de bijbel onderwijst. Het is gewoon een hele mooie leer gericht op de levensvreudge van de mens in harmonie met Gods wil, die gemotiveerd is door liefde.
Het idee dat je je aan dogma's moet onderwerpen door een gezag, dat is institutionele religie. Natuurlijk heb je kaders en autoriteit nodig, maar je Christelijke wandel is op de eerste plaats een persoonlijke relatie met God die jou transformeert in die relatie die je met Hem hebt. Het gaat om herstel van contact met je Schepper en je Hemelse Vader, die je door en door kent. Dogma's en leerstellingen in je hoofd stampen is geen relatie of transformatie. Je kunt al die dingen leren zonder te transformeren. Het Christelijk geloof draait om het leren kennen van God via Jezus Christus, en door Hem te aanschouwen en te aanbidden, als Hem te worden, omdat Hij je onder Zijn hoede neemt en je leert om als Hem te leven, ter grotere glorie van Hem en als voorbereiding op het komende hemelse koninkrijk.
Van mijn ouders moest ik naar de kerk. Moest van God, zeiden ze.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:31 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Al die kinders die de vrijheid ontnomen is en word omdat ze worden geacht te geloven, christelijk of moslim.
Het vestigen van de kerkelijke macht of islamitische staat.
Dat soort gezag en heeft niets meer met het geestelijke te maken.
Zouden deze de vrijheid krijgen dan zijn we zo weer terug in de middeleeuwen en gaan we weer heksen verbranden misschien.
Was het niet Hermes Trismegistus, alchemie, zo boven zo beneden, zo binnen zo buiten.
"Zie jij niet dat de aarde een kopie is van de hemel".
Natuurlijk is de wanorde tussen de oren van de mens hetgeen dat zich uitkristalliseert in de wereld en waarom het zo een chaos is in de wereld.
Maar dat kerkelijk gezag als voorbeeld nemende, het is orde opgelegd op een ongeordende geest.
Daarom hecht ik bijvoorbeeld zoveel waarde aan de vrijheid voor de individuele mens om in te keren en op eigen kracht tot volwasdom te komen.
Bovenal gaat het er om dat men zichzelf overwint, dat is onmogelijk als kennis 'dit zijn de geboden, zo dien je goed te zijn' enzoverder het vertrekpunt is.
Dat versterkt het ego alleen maar, 'ik doe goed, ik houd me aan de regels en de geboden, het word een soort van ideaal waarmee men leeft terwijl onderliggend men gewoon net zo gewelddadig is als ooit.
Ik begrijp je verzet maar dit maakt niet dat de religie automatisch slecht is of verkeerde dingen onderwijst. Natuurlijk zijn dit lastige kwesties en ik denk dat je als ouder je kind inderdaad de vrijheid moet gunnen om zichzelf te ontwikkelen, maar uiteindelijk zal elke ouder zijn kinderen leren wat hij/zij denkt dat het beste voor het kind is, en het geloof zal daar inderdaad ook bij horen. Als een kind oud genoeg is om zelf een keuze te maken, kan daar ook naar worden geluisterd, want met dwang bereik je toch alleen het tegenovergestelde. Overigens zijn er ook genoeg kinderen die het prima naar hun zin hebben binnen een kerk en ook zelf hun eigen ervaringen opdoen.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:31 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Al die kinders die de vrijheid ontnomen is en word omdat ze worden geacht te geloven, christelijk of moslim.
Het vestigen van de kerkelijke macht of islamitische staat.
Dat soort gezag en heeft niets meer met het geestelijke te maken.
Zouden deze de vrijheid krijgen dan zijn we zo weer terug in de middeleeuwen en gaan we weer heksen verbranden misschien.
Ik kan me vinden in alles wat je hierboven zegt.quote:Was het niet Hermes Trismegistus, alchemie, zo boven zo beneden, zo binnen zo buiten.
"Zie jij niet dat de aarde een kopie is van de hemel".
Natuurlijk is de wanorde tussen de oren van de mens hetgeen dat zich uitkristalliseert in de wereld en waarom het zo een chaos is in de wereld.
Maar dat kerkelijk gezag als voorbeeld nemende, het is orde opgelegd op een ongeordende geest.
Daarom hecht ik bijvoorbeeld zoveel waarde aan de vrijheid voor de individuele mens om in te keren en op eigen kracht tot volwasdom te komen.
Bovenal gaat het er om dat men zichzelf overwint, dat is onmogelijk als kennis 'dit zijn de geboden, zo dien je goed te zijn' enzoverder het vertrekpunt is.
Dat versterkt het ego alleen maar, 'ik doe goed, ik houd me aan de regels en de geboden, het word een soort van ideaal waarmee men leeft terwijl onderliggend men gewoon net zo gewelddadig is als ooit.
Dit strookt niet met de woorden van Jezus.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja maar jij hebt het hier over de vier ruiters uit Openbaringen 6.
Ik citeerde Openbaringen 19.
Dat zijn niet dezelfde ruiters. De ruiter uit openbaringen 19 komt het laatste oordeel executeren. Deze heet 'het woord van God', heeft een bovenkleed gedoopt in bloed, enz. Dit is duidelijk Jezus Christus, net als het lam uit openbaringen 6 etc. Het lam/Jezus komt pas aan het einde naar de aade.
De vier ruiters uit openbaringen 6 hebben geen betrekking op het laatste oordeel en zijn dus ook niet symbolisch voor de letterlijke komst van Jezus Christus. Waarom?
Omdat de zegels, net als de kerken en de trompetten, tijdsperioden beslaan. Van het begin van de kerk tot de terugkomst van Christus. Elke kerk/zegel/trompet zegt iets over een bepaalde tijdsperiode, de staat van de kerk daarin, en oordelen De zegels hebben vnl. betrekking op de kerk, de trompetten vnl. op de heidenen De vier ruiters worden geassocieerd met de eerste vier zegels.
Deze ruiters lijken eerder symbolisch te staan voor de toestand van de kerk als geheel en het evangelie. Dit komt overeen met de eerste vier kerken (dus de ontwikkeling van de kerk over die tijdsperiode), die van puurheid steeds verder afzakken naar apostasie.
[..]
Oké, bedankt voor de toelichting.
Ik vind dit altijd erg fijne teksten over de hemel:quote:Op maandag 12 juni 2023 16:48 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Van mijn ouders moest ik naar de kerk. Moest van God, zeiden ze.
Nou, ik heb de bijbel helemaal doorzocht, maar het staat nergens dat je naar de kerk moet. Er staat ook niet in dat je lid moet worden. Er staat ook nergens dat je moet bidden. Er staat hooguit: als je bidt, bid dan zo. Dat is ook weer zoiets. In de bijbel legt Jezus uit hoe je moet bidden. Maar geen kerk die zich daar aan houdt. Die hangen hele lulverhalen op die een kwartier duren. Ik heb vaak wel eens gedacht bij zo'n dominee: lees je de bijbel niet of zo?
Net zoals liederen zingen, is totaal niet verplicht.
Ik begon ook aan het geloof te twijfelen nadat ik had gevraagd: hoe ziet de hemel eruit. Als de kerk, was het antwoord. Nu vind ik de kerk een prima rustgegevend gebouw, maar ik zou het verschrikkelijk vinden om de rest van mijn leven te moeten bidden, preken aanhoren en te moeten zingen.
Nee, dat is het enkel voor kerken die de leer der trans- (OOK, RKK) of consubstantie (Lutheraans) niet aanhangen geldig. Voor de (oudste) stromingen is een kerk wel degelijk een gebouw, het is zelfs het Huis Gods. Net als de Tempel bij de Joden.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd erg fijne teksten over de hemel:
Jesaja 65
17Want zie, Ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden,
ze zullen niet meer opkomen in het hart.
18Maar wees vrolijk en verheug u tot in eeuwigheid
in wat Ik schep,
want zie, Ik schep Jeruzalem een vreugde
en zijn volk blijdschap.
19En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem
en vrolijk zijn over Mijn volk.
Geen stem van geween zal erin meer gehoord worden,
of een stem van geschreeuw.
20Daar zal niet meer zijn
een zuigeling die maar enkele dagen leeft
of een oude man
die zijn dagen niet zal volmaken,
want een jonge man zal sterven als een honderdjarige,
maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden.
21Zij zullen huizen bouwen en erin wonen,
zij zullen wijngaarden planten en van hun vrucht eten.
22In wat zij bouwen, zal geen ander wonen,
van wat zij planten, zal geen ander eten.
Want de dagen van Mijn volk zullen zijn als de dagen van een boom,
en Mijn uitverkorenen zullen lang genieten van het werk van hun handen.
23Zij zullen zich niet voor niets vermoeien
of kinderen baren voor iets verschrikkelijks,
want zij zijn het nageslacht van de gezegenden door de HEERE,
en hun nakomelingen met hen.
24En het zal geschieden dat voordat zij roepen, Ík zal antwoorden,
terwijl zij nog spreken, Ík zal horen.
25 Een wolf en een lammetje zullen gezamenlijk weiden,
een leeuw zal stro eten als een rund,
een slang – zijn voedsel zal stof zijn.
Zij zullen geen kwaad doen en geen verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg, zegt de HEERE.
Overigens is de kerk in bijbelse zin geen gebouw, maar de gemeente van gelovigen. Een levende tempel.
Dat is het ook. Het standaard antwoord op de zondeval is dat god geen robots wou om één of andere reden. Dus vrije wil gaat samen met (de mogelijkheid tot) zond(ig)e(n). Maar de hemel is precies zo'n plek zonder zonde maar met vrije wil.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:17 schreef OllieA het volgende:
Waarom heeft OLH eigenlijk niet een vegetarische aarde geschapen, of, mooier nog, een aarde waarop niet alleen flora, maar ook fauna leefde van het licht?
Waarom kan pas in een nieuwe hemel de wolf naast het lammetje weiden?
Hij kan het blijkbaar wel, een vreedzame hemel scheppen, maar als Kunstenaar verkeerde Hij bij de schepping van het Al in z'n sadistische fase? Mens en dier moesten eerst veel lijden, en een gehoorzaamheidsdiploma halen?
Zijn de wolf en het lammetje ook door de kruisdood van hun erfzonde verlost, zodat ze vriendjes zijn in de nieuwe hemel?
Ik vind het maar verwarrende beelden, die nieuwe hemel.
Genesis 1quote:Op maandag 12 juni 2023 19:17 schreef OllieA het volgende:
Waarom heeft OLH eigenlijk niet een vegetarische aarde geschapen, of, mooier nog, een aarde waarop niet alleen flora, maar ook fauna leefde van het licht?
Waarom kan pas in een nieuwe hemel de wolf naast het lammetje weiden?
Hij kan het blijkbaar wel, een vreedzame hemel scheppen, maar als Kunstenaar verkeerde Hij bij de schepping van het Al in z'n sadistische fase? Mens en dier moesten eerst veel lijden, en een gehoorzaamheidsdiploma halen?
Zijn de wolf en het lammetje ook door de kruisdood van hun erfzonde verlost, zodat ze vriendjes zijn in de nieuwe hemel?
Ik vind het maar verwarrende beelden, die nieuwe hemel.
Dus, als ik het goed begrijp, was men vegetarisch voor de zondeval.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Genesis 1
29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
God is en blijft uiteindelijk de schepper en kan doen en laten met Zijn schepping wat Hij wil, of wij het nu leuk vinden of niet.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:09 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus, als ik het goed begrijp, was men vegetarisch voor de zondeval.
OLH maakt een vegetarisch paradijs, plant daarin een boom van de kennis van goed en kwaad, laat er een slang in rondscharrelen die Eva verleidt om Adam te verleiden, en, zie daar, stout: zondeval.
De mens wordt sterfelijk, en de vrouw zal in pijnen kinderen baren. Oh, en de mens werd zich ook plotseling bewust van zijn schaamtevolle naaktheid.
De leeuw ligt niet meer naast het lammetje, maar vreet het op. Door de zondeval van de mens, wordt het 'eten of gegeten worden' voor mens en dier,
Ik vind dat niet echt sympathiek van OLH ten opzichte van de dieren en de nog ongeboren mensen. Zelfs ten opzichte van Adam en Eva vind ik het wat over de top. Een tikje psychopatisch, zou je haast zeggen.
Uit je teksten maak ik op dat jij wel geporteerd bent van een straffende en wraakzuchtige god, maar dit gaat toch wel wat ver, vind je niet? Die arme dieren. Levend opgevreten worden.
Dan krijgen we de zondvloed, waar de mens een nieuwe kans krijgt. Zo van: dat ging fout, water erover, een nieuw begin. Hoeveel dieren zijn er verzopen bij die zondvloed, hoeveel nog ongeboren kinderen? Een nieuw begin na een massaslachting. Maar het grote lijden, sterven en in smarten baren, en vreet elkaar maar op, dat houden we erin, in dat herexamen voor de mens. Wat is er sadistischer dan je schepping zo in te richten dat vrouwen kunnen overlijden tijdens het baren?
Ik zeg het Bertrand Russel nog maar eens na: om in een god te geloven, moet je jezelf even wreed maken als die god.
Nog even over de topictitel. Ik vind geloof of gelovigen niet belachelijk. Wreed en sadistisch zijn eerder de kwalificaties die ik aan veel geloofsovertuigingen zou geven.
Ik concludeer hieruit dat jij liever wordt geregeerd door een wraakzuchtige tiran, die nu eenmaal de baas is, dan dat je zou vertrouwen op je medemensen, binnen een systeem waarin wij, naasten, proberen er het beste van te maken.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God is en blijft uiteindelijk de schepper en kan doen en laten met Zijn schepping wat Hij wil, of wij het nu leuk vinden of niet.
Hij had Adam en Eva ook meteen weg kunnen vagen toen ze zondigden. Dat heeft hij niet gedaan.
In zekere zin heeft hij hun keuze gerespecteerd, aangezien ze nu zelf hun boontjes moesten doppen, maar wel met aanwezigheid van het kwaad en de dood in de wereld waar ze zelf voor hadden gezorgd. Daar waren ze ook voor gewaarschuwd.
Ik leef liever in een paradijs. Ik heb liever dat God regeert ipv dat mensen op eigen houtje regeren.
Nee, ik zie God niet als een wraakzuchtige tiran, maar iemand die veel geduld met ons heeft en ons de kans geeft om tot het besef te komen dat een goddeloze wereld eigenlijk toch niet zo leuk is als een paradijs waarin iedereen lief voor elkaar is en naar zijn Maker luistert, omdat die het beste met ons voorheeft.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:57 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik concludeer hieruit dat jij liever wordt geregeerd door een wraakzuchtige tiran, die nu eenmaal de baas is, dan dat je zou vertrouwen op je medemensen, binnen een systeem waarin wij, naasten, proberen er het beste van te maken.
Dat hele idee van de mens als zondaar, als ondeugdelijk schepsel, geneigd tot alle kwaad, vind ik eerlijk gezegd volstrekt verwerpelijk.
Ik zou bijvoorbeeld mijn vrouw nooit willen zien als zondig, als iemand die tot kwaad geneigd zou zijn wanneer er geen straf in het vooruitzicht stond.
Dat is een mensbeeld waarmee je je eigen ziel beschadigt. En andermans ziel.
Ook in Openbaringen 19 gaat het eerst over het lam. Er is een bruiloft gaande van het Lam. Op dat moment komt er een ruiter die in jouw ogen Jezus is. Dat is dus ook Jezus op hetzelfde moment twee keer. Dat lijkt me erg vergezocht.'quote:Op maandag 12 juni 2023 08:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja maar jij hebt het hier over de vier ruiters uit Openbaringen 6.
Ik citeerde Openbaringen 19.
Dat zijn niet dezelfde ruiters. De ruiter uit openbaringen 19 komt het laatste oordeel executeren. Deze heet 'het woord van God', heeft een bovenkleed gedoopt in bloed, enz. Dit is duidelijk Jezus Christus, net als het lam uit openbaringen 6 etc. Het lam/Jezus komt pas aan het einde naar de aade.
De vier ruiters uit openbaringen 6 hebben geen betrekking op het laatste oordeel en zijn dus ook niet symbolisch voor de letterlijke komst van Jezus Christus. Waarom?
Dat je de kerk hier bij haalt vind ik vergezocht. Het enige dat ik hierbij kan denken is dat je je laat leiden door je haat tegen de katholieke kerk. Van enige logica lijkt geen sprake. Ik kan alleen maar denken dat je een rijke fantasie hebt door dit als voeding te gebruiken voor je complottheorie tegen de katholieke kerk (wat me, wat ik nogmaals even wil benadrukken, uiterst verbaast vanwege de roots van jouw eigen geloof in die kerk en al het andere wat het christendom aan de katholieke kerk te danken heeft). Het is naar mijn idee ook nog eens ontzettend oer-onchristelijk vanwege het oordeel dat je over hen hebt. Dat de Heilige schrift nu nog gelezen wordt en hoop aan veel mensen geeft terwijl het helemaal niet voor ons in deze tijd geschreven is, maar enkel voor de toehoorder op dat moment, vind ik erg mooi. Maar dat je zo misbruik van de Heilige schrift maakt vind ik toch wel schokkend. Over apostasie gesproken. Ik hoop je hier niet mee te beledigen of je het gevoel te geven dat ik je persoonlijk aanval want je lijkt me echt wel een man die het hart op de goede plek heeft. Maar misschien kan je je gedachten erover eens heroverwegen.quote:Omdat de zegels, net als de kerken en de trompetten, tijdsperioden beslaan. Van het begin van de kerk tot de terugkomst van Christus. Elke kerk/zegel/trompet zegt iets over een bepaalde tijdsperiode, de staat van de kerk daarin, en oordelen De zegels hebben vnl. betrekking op de kerk, de trompetten vnl. op de heidenen De vier ruiters worden geassocieerd met de eerste vier zegels.
Deze ruiters lijken eerder symbolisch te staan voor de toestand van de kerk als geheel en het evangelie. Dit komt overeen met de eerste vier kerken (dus de ontwikkeling van de kerk over die tijdsperiode), die van puurheid steeds verder afzakken naar apostasie.
[..]
Oké, bedankt voor de toelichting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |