abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juni 2023 @ 17:27:04 #101
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_209478581
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als je Openbaringen goed analyseert vertelt hij over de hele geschiedenis van de mensheid en zit minstens de helft van dit boek er al op. Jouw opmerking is wel erg kort door de bocht.
Een combinatie van honger, dorst een zonnesteek en een levenslange indoctrinatie in de abrahamitische traditie dan?
pi_209479171
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als je Openbaringen goed analyseert vertelt hij over de hele geschiedenis van de mensheid en zit minstens de helft van dit boek er al op. Jouw opmerking is wel erg kort door de bocht.
Sure....

Het gaat over draken, over vrouwen die op ezels rijden, over ziekten en dood.. Over God die de ongelovigen straft, heiligen die erbij staan te juichen en gode dankzeggen..

Welke geschiedenis kan je er precies uithalen denk je?

Het is gewoon zo vaag en slecht geschreven dat ik denk dat de persoon een hallucinatie had. Een koortsdroom. En juist omdat het zo vaag en slecht geschreven is kan iedereen denken dat het in deze tijd (dus de tijd van de lezer) allemaal uitkomt. Beetje zoals de strofes van nostradamus. Of zoals goede horoscopen betamen te zijn.
pi_209479900
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:28 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Sure....

Het gaat over draken, over vrouwen die op ezels rijden, over ziekten en dood.. Over God die de ongelovigen straft, heiligen die erbij staan te juichen en gode dankzeggen..

Welke geschiedenis kan je er precies uithalen denk je?

Het is gewoon zo vaag en slecht geschreven dat ik denk dat de persoon een hallucinatie had. Een koortsdroom. En juist omdat het zo vaag en slecht geschreven is kan iedereen denken dat het in deze tijd (dus de tijd van de lezer) allemaal uitkomt. Beetje zoals de strofes van nostradamus. Of zoals goede horoscopen betamen te zijn.
Het is symboliek voor het ontstaan van de mensheid en het verloop daarna. Dat zag ik erin.
  zondag 11 juni 2023 @ 19:33:37 #104
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209480030
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je goed onderzoek doet naar wat de Brahmins, Boeddha's etc te zeggen hebben kom je er wel achter wat de juiste meditatie is. Er is uiteindelijk maar één meditatie. Zoek maar naar Osho, Papaji en Sri Ramana Maharshi.

Dit gaat niet over mij als persoon. Wat ik naar je toe stuur is om je te helpen.
Mooi om te horen dat jij je eigen onderzoek doet. Ga zo door!
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zondag 11 juni 2023 @ 19:34:14 #105
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_209480035
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het is symboliek voor het ontstaan van de mensheid en het verloop daarna. Dat zag ik erin.

Het is een beetje dit soort spul. Leuk zwijmelmateriaal, creatief, fantasy-voer.

Maar, we hebben het bij religie over de waarheid toch?
pi_209480061
quote:

[..]
Met een slokje op of een weedstokje in de hand zeker?

Het gaat zogenaamd over de eindtijd. Dan komt Jezus terug op de wolkeren.
Vandaag niet, want er is geen wolkje aan de lucht om op terug te komen.
pi_209480157
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Met een slokje op of een weedstokje in de hand zeker?

Nee hoor, ik heb me er heel erg lang in verdiept, omdat ik het ook abacadabra vond. En dat is altijd voor mij een uitdaging. Ik ga daar misschien veel later op in.
Ik drink trouwens niet en ik gebruik geen drugs. En ik rook ook niet meer. Maar ik ben altijd al geboeid door occultisme en dingen als geheime leren etc. Omdat ik gewoon het vermoeden heb dat er veel meer speelt dan een paar rondlopende dieren (incl. de mens, want de mens is ook een dier) op aarde.
  zondag 11 juni 2023 @ 20:18:19 #108
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_209480835
De ongeziene spirituele krachten doen hun werk wel, achter de schermen.

Wat is de bron van Haat?
Wat is de bron van Liefde?

Strijden de engelen en demonen om heerschappij over de mensheid?
pi_209481088
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:44 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee hoor, ik heb me er heel erg lang in verdiept, omdat ik het ook abacadabra vond. En dat is altijd voor mij een uitdaging. Ik ga daar misschien veel later op in.
Ik drink trouwens niet en ik gebruik geen drugs. En ik rook ook niet meer. Maar ik ben altijd al geboeid door occultisme en dingen als geheime leren etc. Omdat ik gewoon het vermoeden heb dat er veel meer speelt dan een paar rondlopende dieren (incl. de mens, want de mens is ook een dier) op aarde.
Laat het Ali niet horen, die is wars van occultisme en geheime leren. Ik niet, ik heb boeken van Blavatsky doorgebladerd en gelezen. Van "de geheime leer"..

Maar in Openbaring heb ik nooit iets gelezen van het verleden, enkel van de toekomst. Ik ben benieuwd welk verleden jij erin leest.
pi_209481393
Geen Jozef Rulof fans?
pi_209481512
quote:

[..]
Als je openbaringen interessant vindt, zul je dit waarschijnlijk wel waarderen.

https://amazingdiscoverie(...)ion_prophecy_promise
pi_209481562
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:58 schreef Culkin het volgende:
Geen Jozef Rulof fans?
Neen, datr was een racist en antisemiet.
  zondag 11 juni 2023 @ 21:20:04 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209481692
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je openbaringen interessant vindt, zul je dit waarschijnlijk wel waarderen.

https://amazingdiscoverie(...)ion_prophecy_promise
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 juni 2023 @ 21:24:21 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209481749
Openbaring voorspelt niets toekomstigs op het laatste oordeel na.

Alle gebeurtenissen in dat boek zijn verder al lang en breed gebeurd. Sommige al t.t.v. schrijven.

Als er één boek misbruikt is door de eeuwen heen is het wel Openbaring... en legio zijn de zogenaamde 'echte' 666-kandidaten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 juni 2023 @ 21:28:40 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209481795
Het beste interpretatieve boek over Openbaring dat gebruik maakt van kritische literatuurstudie, exegese, bijbelse en kerkelijke geschiedenis is dat van Gilles Quispel, hoogleraar theologie (emeritus, overleden in 2006):

Geen schimmige hobby-interpretaties, geen dogmatisch gewauwel, geen sensatie. Gewoon de feiten over dat veel misbruikte boek.

Alvast een verklapping: Ja, 666 slaat inderdaad op keizer Nero; niet op Hitler, Napoleon, Luther, een Paus, Obama, Trump, Osama etc. etc. etc. Nero, of liever Nero redivisius, is eveneens het Beest.

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-06-2023 21:39:11 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209481863
Jacques Doukhan heeft meerdere boeken over openbaringen geschreven die zeer de moeite waard zijn.

Secrets of Revelation: The Apocalypse Through Hebrew Eyes

Online PDF-versie:

https://discovertruth.ie/(...)ts-of-Revelation.pdf
  zondag 11 juni 2023 @ 21:35:07 #117
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_209481900
De sociaal acceptabele massapsychose genaamt geloof.
Gelovigen zijn allemaal psychiatrische gevallen met dat gebid enzo, "praten met God"
Zeg dan gewoon dat je stemmen hoort schizo bent en aan een PAAZ opname toe bent
Zoiets TS?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonobo11 op 11-06-2023 22:02:12 ]
Feyenoord!!! * Barça
  zondag 11 juni 2023 @ 21:36:37 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209481919
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jacques Doukhan heeft meerdere boeken over openbaringen geschreven die zeer de moeite waard zijn.

Secrets of Revelation: The Apocalypse Through Hebrew Eyes

Online PDF-versie:

https://discovertruth.ie/(...)ts-of-Revelation.pdf
Vertel er even bij dat deze auteur lidmaat is van je kerk (opnieuw).

Gewoon, zodat lezers dat weten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 juni 2023 @ 22:14:15 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209482414
In werkelijkheid hebben we dat gehannes met Openbaring vooral te danken aan de interpretaties van Augustinus van Hippo (354-430), Joachim van Fiore (1135-1202), Alexander van Bremen (13e eeuw) en Nicolaas van Lyra (1270-1349).

Augustinus, omdat hij in navolging van de minder bekende Tyconius (4e/5e eeuw) een breuk aanbracht in de eerste lezing, waarin Nero ineens van het hele toneel verdween en de Openbaring, een tekst bedoeld voor christenen van de tijd van de auteur, een 'geestelijke' lading kreeg, waarbij ineens allerlei toekomstvoorpellingen over de kerk en de wereld als geheel in de tekst werden gelezen.

Dit proces kwam in stroomversnelling dankzij latere theologen als Fiore, Bremen en Lyra, die meenden de gehele kerk- en wereldgeschiedens, ook nog eens in de 'juiste volgorde', in het boek te hebben ontwaard.

Laat ik Quispel citeren wat dat voor gevolgen heeft gehad: "Deze kerk- en wereldhistorische uitleg zou grote en ernstige gevolgen hebben in de kerken van de Reformatie en via bepaalde Amerikaanse sekten een bezoeking worden voor de gehele mensheid [...] Sindsdien moet men telkens weer horen dat deze of gene staatsman (Hitler bijvoorbeeld) het beest is met het getal 666. En telkens weer wordt het einde van de wereld ingeluid met een beroep op de Apocalypse." (Quispel, G. (1979). Het geheime boek der Openbaring. Uitgeverij W. Gaade, p. 121-122).

De oorspronkelijke bedoeling van de Openbaring was een hart onder de riem steken van de JOODSE christenen van die specifieke tijd, die gemarteld en vervolgd werden door opeenvolgende keizers van het thans al lang en breed ter ziele gegane Romeinse Rijk. Dat was, is en blijft de inhoud van dat boek. De rest is post-Augustijnse speculatie, en nog één gedreven door dogma ook.

Zoals teveel christenen het hele Jodendom en de Joodse en Joods-christelijke oerbronnen opzij hebben gezet in hun 'sola scriptura' denken, zo is dat ook gegaan met Openbaring.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-06-2023 22:21:07 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 juni 2023 @ 22:15:53 #120
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209482435
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het beste interpretatieve boek over Openbaring dat gebruik maakt van kritische literatuurstudie, exegese, bijbelse en kerkelijke geschiedenis is dat van Gilles Quispel, hoogleraar theologie (emeritus, overleden in 2006):

[ afbeelding ]

Geen schimmige hobby-interpretaties, geen dogmatisch gewauwel, geen sensatie. Gewoon de feiten over dat veel misbruikte boek.

Alvast een verklapping: Ja, 666 slaat inderdaad op keizer Nero; niet op Hitler, Napoleon, Luther, een Paus, Obama, Trump, Osama etc. etc. etc. Nero, of liever Nero redivisius, is eveneens het Beest.

Maar alle literatuur en geschriften daargelaten, wat is nou je eigen mening over de Apocalypse?
  zondag 11 juni 2023 @ 22:17:32 #121
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209482451
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:15 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maar alle literatuur en geschriften daargelaten, wat is nou je eigen mening over de Apocalypse?
Dat het een tijdsgebonden document was, geschreven door een christen aan andere christenen in een Rijk waarin zij geacht werden de keizercultus aan te hangen. Een document, verder, waarin duidelijk sprake is van de bekendheid des auteurs met Joodse geschriften als 1 Henoch en het Boek der Sybillijnen, en waar het idee van een uit de dood terugkerende Nero, Nero redivisius, dominant is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 juni 2023 @ 22:20:06 #122
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209482472
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
De oorspronkelijke bedoeling van de Openbaring was een hart onder de riem steken van de JOODSE christenen van die specifieke tijd, die gemarteld en vervolgd werden door opeenvolgende keizers van het al lang en breed ter ziele gegane Romeinse Rijk. Dat was, is en blijft de inhoud van dat boek. De rest is post-Augustijnse speculatie, en nog één gedreven door dogma ook.

Zoals teveel christenen het hele Jodendom en de Joodse en Joods-christelijke oerbronnen opzij hebben gezet in hun 'sola scriptura' denken, zo is dat ook gegaan met Openbaring.
Dat is een interessante opvatting. Conflicterende culturen, het Romeinse en het Christelijke, botsten enorm met conflicterende normen en waarden. Dat is later weer bijgesteld door Constantijn toen deze Constantinopel had gesticht en het Christendom als staatsreligie had gesticht.
pi_209482496
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat het een tijdsgebonden document was, geschreven door een christen aan andere christenen in een Rijk waarin zij geacht werden de keizercultus aan te hangen. Een document, verder, waarin duidelijk sprake is van de bekendheid des auteurs met Joodse geschriften als 1 Henoch en het Boek der Sybillijnen.
Hoe denk jij over het merkteken van het beest. Zou dat een teken van een slavenmeester geweest kunnen zijn. Bijvoorbeeld een brandmerk?
  zondag 11 juni 2023 @ 22:22:43 #124
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209482505
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat het een tijdsgebonden document was, geschreven door een christen aan andere christenen in een Rijk waarin zij geacht werden de keizercultus aan te hangen. Een document, verder, waarin duidelijk sprake is van de bekendheid des auteurs met Joodse geschriften als 1 Henoch en het Boek der Sybillijnen, en waar het idee van een uit de dood terugkerende Nero, Nero redivisius, dominant is.
Maar acht jij de beschrijving van de Apocalypse een fundamentele realiteit, dat het echt is gebeurd, of dat het symboliek is die de machtsstrijd tussen goed en kwaad weergeeft of hecht je weinig waarde aan het geschrift? Dat is mij namelijk niet duidelijk.
  zondag 11 juni 2023 @ 22:24:55 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209482534
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:22 schreef Ripples het volgende:

[..]
Hoe denk jij over het merkteken van het beest. Zou dat een teken van een slavenmeester geweest kunnen zijn. Bijvoorbeeld een brandmerk?
Eerder een verwijzing naar een muntsoort met afbeelding van het hoofd van de keizer. Hoewel ik ook meen gelezen te hebben dat opstandige ingezetenen van het Rijk die weigerden te offeren aan de keizer, maar dat uiteindelijk toch deden, een brandmerk kregen. Ik zal kijken of ik dat artikel kan vinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')