abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 20:08:00 #1
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209413692
Speciaal voor @Libertarisch, @BjG956, @hoatzin en andere lieden die het niet kunnen laten om in elk topic aangaande de Bijbel, het geloof en m.n. de monotheïstische godsdiensten, christendom voorop, hun afgrijzen uit te spreken over de belachelijkheid, domheid, achterlijkheid van voornoemde zaken, dit topic.

Heren, barst los. Gewoon schelden en toxisch gedrag mag ook hier. Deponeer vooral hier uw wijsheden, en houd ze ook hier, zodat anderen er wat minder last van hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209413729
Jammer dat je met de TT en OT het topic al hebt verpruts.
pi_209413804
Waarom kan dit geen reeks zijn? :P

met je stomme stomme katholicisme etto wanneer kom je nou van die kleuterschool vandaan
pi_209413909
De belachelijkheid van het Christelijke geloof is dat je al je wereldse pleziertjes, lusten, zonden, drugs, drank en ander lekker vleselijk plezier met onmiddellijke bevrediging opgeeft voor iets waarvan je niet eens zeker weet dat er aan het einde een beloning voor is.

Je maakt jezelf expres een pispaaltje en onderwerp van bespotting en in sommige gevallen zelfs vervolging voor een set idealen die in deze wereld niet of nauwelijks worden beloond. Immers hoe crimineler en corrupter je bent, hoe verder je het meestal schopt.

Er zit ook geen geld in want je gelooft dat de liefde voor geld de bron van alle kwaad is.

Als mensen je mishandelen moet je lief tegen ze doen.

Als mensen je uitbuiten moet je ze dienen als een slaaf.

Als mensen je eigen kinderen vermoorden moet je ze vergeven.

Als er een geloof is wat absoluut belachelijk, bespottelijk en volstrekt onlogisch is, is het wel het Christelijke geloof.

Je moet dus wel compleet het padje kwijt zijn geraakt om daar je hele leven aan vast te houden en er je hele leven voor op te offeren.

Je moet er ECHT in geloven dat Jezus uit de dood is opgestaan en dat er aan het einde een beloning is.
pi_209414218
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De belachelijkheid van het Christelijke geloof is dat je al je wereldse pleziertjes, lusten, zonden, drugs, drank en ander lekker vleselijk plezier met onmiddellijke bevrediging opgeeft voor iets waarvan je niet eens zeker weet dat er aan het einde een beloning voor is.

Je maakt jezelf expres een pispaaltje en onderwerp van bespotting en in sommige gevallen zelfs vervolging voor een set idealen die in deze wereld niet of nauwelijks worden beloond. Immers hoe crimineler en corrupter je bent, hoe verder je het meestal schopt.

Er zit ook geen geld in want je gelooft dat de liefde voor geld de bron van alle kwaad is.

Als er een geloof is wat absoluut belachelijk, bespottelijk en volstrekt onlogisch is, is het wel het Christelijke geloof.

Je moet dus wel compleet het padje kwijt zijn geraakt om daar je hele leven aan vast te houden en er je hele leven voor op te offeren.

Je moet er ECHT in geloven dat Jezus uit de dood is opgestaan en dat er aan het einde een beloning is.
Maar tegelijkertijd wel met de hel smijten hé, met al die naastenliefde van jezus

hoe zit het ook alweer met hel en verdoemenis in de Bijbel? Juist

en nu niet vals spelen met ''behouden worden'' want dat is ook een brute dreiging, namelijk het licht van een ziel voor eeuwig uitdoven
pi_209414578
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar tegelijkertijd wel met de hel smijten hé, met al die naastenliefde van jezus

hoe zit het ook alweer met hel en verdoemenis in de Bijbel? Juist

en nu niet vals spelen met ''behouden worden'' want dat is ook een brute dreiging, namelijk het licht van een ziel voor eeuwig uitdoven
Precies. God kans ook gewoon in zonde laten leven en ons laten doen waar we zin in hebben.
pi_209414608
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Precies. God kans ook gewoon in zonde laten leven en ons laten doen waar we zin in hebben.
Tja, alles kan en alles mag tegenwoordig in het christendom he. Het bestaat niet echt meer...
pi_209414779
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Tja, alles kan en alles mag tegenwoordig in het christendom he. Het bestaat niet echt meer...
Het bestaat al heel lang niet meer: de laatste christen is gekruisigd.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209414904
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

hehe schijnheilig inderdaad.. Eerst allemaal verhaaltjes over hoe slecht het is als christen en dan komt de aap uit de mouw: Voor de beloning..

ALS je echt goed doet dan doe je goed omdat het goed is. En dan zal je ook goed doen als God niet blijkt te bestaan, of Jezus een pannenkoekenbakker in de Tempel was.
pi_209414943
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:35 schreef BjG956 het volgende:

[..]
hehe schijnheilig inderdaad.. Eerst allemaal verhaaltjes over hoe slecht het is als christen en dan komt de aap uit de mouw: Voor de beloning..

ALS je echt goed doet dan doe je goed omdat het goed is. En dan zal je ook goed doen als God niet blijkt te bestaan, of Jezus een pannenkoekenbakker in de Tempel was.
Zeg je nu echt dat Christen zijn goed is? Dat Christenen goed doen als ze volgens hun religie leven?
pi_209415026
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zeg je nu echt dat Christen zijn goed is? Dat Christenen goed doen als ze volgens hun religie leven?
Neen. lees eens beter zou ik zeggen.. Ik zeg goed doen moet je altijd doen, ook als er geen god bestaat..
Goed voor het goed, en niet voor een beloning die er wel of niet is.

Jij schreef zelf dat christenen zondige dingen niet meer deden. Dit schreef je namelijk:

quote:
et Christelijke geloof is dat je al je wereldse pleziertjes, lusten, zonden, drugs, drank en ander lekker vleselijk plezier met onmiddellijke bevrediging opgeeft voor iets waarvan je niet eens zeker weet dat er aan het einde een beloning voor is.
Dus jij beweerde dat christenen goede dingen deden. En uiteindelijk komt de aap uit de mouw: Voor de beloning die wacht.
pi_209415042
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Het bestaat al heel lang niet meer: de laatste christen is gekruisigd.
Jezus was geen christen. Een christus, dat wel. Welke betekent: Gezalfde. En Jezus werd gezalfd door Maria.
pi_209415046
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:44 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Neen. lees eens beter zou ik zeggen.. Ik zeg goed doen moet je altijd doen, ook als er geen god bestaat..
Goed voor het goed, en niet voor een beloning die er wel of niet is.

Jij schreef zelf dat christenen zondige dingen niet meer deden. Dit schreef je namelijk:
[..]
Dus jij beweerde dat christenen goede dingen deden. En uiteindelijk komt de aap uit de mouw: Voor de beloning die wacht.
Er is een verschil tussen goed doen en ervoor worden mishandeld natuurlijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 05-06-2023 21:57:29 ]
pi_209415188
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen goed doen en ervoor worden mishandeld natuurlijk.
Ik heb het ook niet over jullie mishandelingen gehad. Maar over die ene tekst die ik net hierboven geciteerd heb. Namelijk dat christenen de zonden en de leuke dingen in het leven in 1 keer achterwege laten vanwege een beloning die er misschien niet komt.
De mensen die met de lotto meespelen geven geld uit voor een prijs die er misschien niet komt. Als je mensen maar een worst voorhoudt dan vinden ze het het waard om er iets voor te doen.

En ik denk dat christendom/christenen minder vervolgd zouden worden als hun leer wat verzoenlijker was (in de zin dat ze zich met andersdenkenden kunnen verzoenen). Het feit dat christenen leren dat er maar 1 weg naar verlossing is heeft meer leed berokkend dan goede dingen. Zoals hele families uit elkaar gerukt worden. Ik was ooit eens lid van een evangelisatiegroep. Driewerf bah voor wat ik daar allemaal tegenkwam. Maar dat besef ik pas sinds ik geen christen meer ben.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 21:58:09 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415203
En WAAR ligt de nadruk weer op in deze preek?

"Wereldse pleziertjes"... Dat is echt intens verdorven. Genieten van muziek, van een glas whisky, van een feestje, van seksualiteit. Bah, walgelijk.

Het epistel begint niet met zaken als moord, verkrachting, diefstal, geweldpleging en andere zaken waarbij mensen daadwerkelijk beschadigd worden, nee, we gaan starten met hoe intens slecht het is om in dit door God gegeven leven ook te genieten van dat leven.

De meeste mensen deugen. De meeste mensen zijn niet corrupt en misdadig. Valt er midden op straat iemand in elkaar, dan is de natuurlijke impuls van het gros der omstanders: HELPEN.

Het dogma dat de mens een intens verdorven schepsel is, tot niets goeds in staat, en dat al vanaf het moment dat hij uit de baarmoeder komt, is de schandelijkste nalatenschap van Dr. Augustinus van Hippo. Het heeft alle levensvreugde uit het christendom gesloopt en vervangen met een intens misantropisch mensbeeld, dat hoe dan ook toch ook weer ergens wil invoegen dat het ook het beeld van God zelf is, en waar God zielsveel van houdt. "Heb u naaste lief", jeweetwel, die naaste, die eigenlijk geen liefde waardig is, net als jij, aangezien we allemaal vaten van gruwelen zijn. Totale illogica.

De meeste mensen moorden niet, roven niet, verkrachten niet, plegen geen geweld, maar zijn gewone mensen met hun eigen wensen die, oh grouwel, weleens een sigaar roken, van bil gaan, een drankje drinken of losgaan op een stuk muziek.

Thanks, Augustinus, voor het totaal verzieken van wat een Blijde Boodschap zou moeten zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415231
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:57 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet over jullie mishandelingen gehad. Maar over die ene tekst die ik net hierboven geciteerd heb. Namelijk dat christenen de zonden en de leuke dingen in het leven in 1 keer achterwege laten vanwege een beloning die er misschien niet komt.
De mensen die met de lotto meespelen geven geld uit voor een prijs die er misschien niet komt. Als je mensen maar een worst voorhoudt dan vinden ze het het waard om er iets voor te doen.

En ik denk dat christendom/christenen minder vervolgd zouden worden als hun leer wat verzoenlijker was (in de zin dat ze zich met andersdenkenden kunnen verzoenen). Het feit dat christenen leren dat er maar 1 weg naar verlossing is heeft meer leed berokkend dan goede dingen. Zoals hele families uit elkaar gerukt worden. Ik was ooit eens lid van een evangelisatiegroep. Driewerf bah voor wat ik daar allemaal tegenkwam. Maar dat besef ik pas sinds ik geen christen meer ben.
Ik beschreef het natuurlijk zoals een outsider ernaar zou kijken.

Uiteraard is het de bedoeling dat je goed doet uit liefde voor goedheid en rechtvaardigheid, niet omdat je een worst wordt voorgehouden.

Als je het alleen daarvoor zou doen, hou je het toch niet vol zodra je er negatieve consequenties van ervaart. Dan geef je gewoon op en ga je terug naar je oude leven.

Paulus sprak er al over dat het uiteindelijk toch een race is naar de hoofdprijs.

En dat als Jezus uiteindelijk niet uit de dood is opgestaan, en hij en zijn mede-apostelen dus voor niets worden mishandeld en vervolgd, ze net zo goed van het leven kunnen gaan genieten, feest vieren en plezier maken zolang het duurt. Want daarna is er toch niks.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:01:06 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415247
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik beschreef het natuurlijk zoals een outsider ernaar zou kijken.

Uiteraard is het de bedoeling dat je goed doet uit liefde voor goedheid en rechtvaardigheid, niet omdat je een worst wordt voorgehouden.

Als je het alleen daarvoor zou doen, hou je het toch niet vol zodra je er negatieve consequenties van ervaart. Dan geef je gewoon op en ga je terug naar je oude leven.

Paulus sprak er al over dat het uiteindelijk toch een race is naar de hoofdprijs.

En dat als Jezus uiteindelijk niet uit de dood is opgestaan, en hij en zijn mede-apostelen dus voor niets worden mishandeld en vervolgd, ze net zo goed van het leven kunnen gaan genieten zolang het duurt. Want daarna is er toch niks.
Genieten. Bah.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415339
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:57 schreef BjG956 het volgende:

Maar hoe stel je je dat dan voor. Als alleen Jezus uit de dood is opgestaan, en dus alleen via Jezus het eeuwige is te verkrijgen, en alleen de leer van Jezus de leer van God vertegenwoordigt, hoe kun je dat verzoenen met andere godsdiensten en filosofieen die dit ontkennen en andere dingen voorschrjiven?

Ik snap dat het makkelijker zou zijn als je zou zeggen: alle religies leiden tot verlossing. Maar een Christen gelooft dat simpelweg niet omdat hij gelooft dat alleen Jezus voor hem is gestorven en opgestaan, niet boedha, niet krishna, niet allah of mohammed, niemand van al die lieden.

Dus hoe stel je je dergelijke verzoening voor, zonder allerlei essentiele kenmerken op te offeren?
pi_209415342
Genieten moet kunnen maar er zijn nog veel betere dingen te behalen in 't leven dan genieten.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:09:50 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415363
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:08 schreef Libertarisch het volgende:
Genieten moet kunnen maar er zijn nog veel betere dingen te behalen in 't leven dan genieten.
Zoals?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415398
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zoals?
De staat van immer aanwezige vrede en liefde, onafhankelijk van wat voor ervaring of situatie dan ook. ''State independent bliss'', oftewel Nirvana danwel Verlichting
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:13:32 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415416
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De staat van immer aanwezige vrede en liefde, onafhankelijk van wat voor ervaring of situatie dan ook. ''State independent bliss'', oftewel Nirvana danwel Verlichting
Dat ervaar ik elke keer als ik in de ogen van mijn lief kijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 juni 2023 @ 22:15:09 #23
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209415434
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
En WAAR ligt de nadruk weer op in deze preek?

"Wereldse pleziertjes"... Dat is echt intens verdorven. Genieten van muziek, van een glas whisky, van een feestje, van seksualiteit. Bah, walgelijk.

Het epistel begint niet met zaken als moord, verkrachting, diefstal, geweldpleging en andere zaken waarbij mensen daadwerkelijk beschadigd worden, nee, we gaan starten met hoe intens slecht het is om in dit door God gegeven leven ook te genieten van dat leven.

De meeste mensen deugen. De meeste mensen zijn niet corrupt en misdadig. Valt er midden op straat iemand in elkaar, dan is de natuurlijke impuls van het gros der omstanders: HELPEN.

Het dogma dat de mens een intens verdorven schepsel is, tot niets goeds in staat, en dat al vanaf het moment dat hij uit de baarmoeder komt, is de schandelijkste nalatenschap van Dr. Augustinus van Hippo. Het heeft alle levensvreugde uit het christendom gesloopt en vervangen met een intens misantropisch mensbeeld, dat hoe dan ook toch ook weer ergens wil invoegen dat het ook het beeld van God zelf is, en waar God zielsveel van houdt. "Heb u naaste lief", jeweetwel, die naaste, die eigenlijk geen liefde waardig is, net als jij, aangezien we allemaal vaten van gruwelen zijn. Totale illogica.

De meeste mensen moorden niet, roven niet, verkrachten niet, plegen geen geweld, maar zijn gewone mensen met hun eigen wensen die, oh grouwel, weleens een sigaar roken, van bil gaan, een drankje drinken of losgaan op een stuk muziek.

Thanks, Augustinus, voor het totaal verzieken van wat een Blijde Boodschap zou moeten zijn.
Maar de meeste mensen deugen ook niet, Etto. Het is de angst voor repercussies wat de meeste mensen tegenhouden om slechte daden te begaan.

We hoeven maar te kijken naar een willekeurige anarchie op deze wereld: plots gaan daar de wetten van de jungle weer gelden. Daar bovenop moet de eerste vreedzame samenleving nog geschieden.

Het is niet voor niets dat het verlangen in de vorm van een serpent Adam en Eva uit het paradijs heeft getrapt. En dat is ook volkomen terecht als ik de wereldgeschiedenis bekijk.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:16:31 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415454
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:15 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maar de meeste mensen deugen ook niet, Etto. Het is de angst voor repercussies wat de meeste mensen tegenhouden om slechte daden te begaan.

We hoeven maar te kijken naar een willekeurige anarchie op deze wereld: plots gaan daar de wetten van de jungle weer gelden. Daar bovenop moet de eerste vreedzame samenleving nog geschieden.

Het is niet voor niets dat het verlangen in de vorm van een serpent Adam en Eva uit het paradijs heeft getrapt. En dat is ook volkomen terecht als ik de wereldgeschiedenis bekijk.
Geloof ik dus niet.

Wetten of geen wetten, deugde de mens inherent niet, hadden we het als soort niet eens een decennium uitgehouden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415465
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat ervaar ik elke keer als ik in de ogen van mijn lief kijk.
Ja maar een Boeddha of Brahmin of Verlicht persoon ervaart dat ook als hij levend verbrand....
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:18:12 #26
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415478
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja maar een Boeddha of Brahmin of Verlicht persoon ervaart dat ook als hij levend verbrand....
Ik kies liever voor mijn vrouw.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 juni 2023 @ 22:19:42 #27
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209415501
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit, op de reflectie van onze gebreken, onze tekortkomingen, ons nummer behaalde doelen, kortom onze teleurstelling die het leven eigen is. Dan brengt meditatie wel een rustmoment, bon, maar we kunnen ons beter richten op het temmen van onze verlangens om ieder geval niet ongelukkiger te zijn dan we al zijn.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:20:25 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415506
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:19 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit, op de reflectie van onze gebreken, onze tekortkomingen, ons nummer behaalde doelen, kortom onze teleurstelling die het leven eigen is. Dan brengt meditatie wel een rustmoment, bon, maar we kunnen ons beter richten op het temmen van onze verlangens om ieder geval niet ongelukkiger te zijn dan we al zijn.
Ik ben eigenlijk best heel gelukkig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 juni 2023 @ 22:21:12 #29
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209415518
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geloof ik dus niet.

Wetten of geen wetten, deugde de mens inherent niet, hadden we het als soort niet eens een decennium uitgehouden.
Het toont aan dat de mens wetten nodig heeft om zich moreel te kunnen gedragen. Als er geen wetten waren, was er ook geen samenleving of maatschappij.
  maandag 5 juni 2023 @ 22:22:31 #30
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209415536
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik ben eigenlijk best heel gelukkig.
Daar twijfel ik geen seconde aan.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:22:31 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415537
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:21 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Het toont aan dat de mens wetten nodig heeft om zich moreel te kunnen gedragen. Als er geen wetten waren, was er ook geen samenleving of maatschappij.
Denk eerder dat een systeemwereld inherent is aan het voorkomen van chaos. En chaos is niet inherent een vanuit kwade bedoelingen ontstaand fenomeen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 5 juni 2023 @ 22:24:11 #32
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209415556
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Denk eerder dat een systeemwereld inherent is aan het voorkomen van chaos. En chaos is niet inherent een vanuit kwade bedoelingen ontstaand fenomeen.
Chaos is juist de bodem voor immoreel en kwaadaardig gedrag. Daar komt dan ook de ware aard van de mens naar boven.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:25:23 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415581
Snap nu weer waarom ik Jean Orozco's muurschildering van Jezus die het kruis omhakt zo fascinerend vind.

Dat gedweep met of stoïcijns accepteren van lijden, ellende, opofferen... het hele bestaan afdoen als een bittere tocht vol treurnis en ellende... wat denkt men precies daarmee te bereiken voor 'de mens'? Collectieve suïcide omdat we een verdorven c.q. mislukte 'soort' zijn als oplossing?

Bespaar me dit misantropisch gewauwel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415624
quote:

[..]
We kunnen in principe zeer gelukkig zijn met zeer weinig. Ik merk dat altijd als ik een langeafstandswandeling maak en met de zonsopgang en zonsondergang leef. Elke dag is een verrassing. Je eet, drinkt, doet je behoeften, slaapt, ontmoet andere mensen. Geen zorgen van onze moderne maatschappij. Ik vind dat heerlijk. Dan besef je ineens hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt. Ik denk dat de mens hiervoor is gemaakt, om in harmonie met de natuur te leven, een simpel leven. De moderne maatschappij is op illusies van geluk gebouwd, maar werkelijke vervulling is niet te vinden in de tijdelijke materiele dingen van het leven.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:28:13 #35
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415626
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:24 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Chaos is juist de bodem voor immoreel en kwaadaardig gedrag. Daar komt dan ook de ware aard van de mens naar boven.
1. Wat is de 'ware aard'?
2. Is die 'aard' universeel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415763
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap nu weer waarom ik Jean Orozco's muurschildering van Jezus die het kruis omhakt zo fascinerend vind.

[ afbeelding ]

Dat gedweep met of stoïcijns accepteren van lijden, ellende, opofferen... het hele bestaan afdoen als een bittere tocht vol treurnis en ellende... wat denkt men precies daarmee te bereiken voor 'de mens'? Collectieve suïcide omdat we een verdorven c.q. mislukte 'soort' zijn als oplossing?

Lijden brengt bewustwording.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:42:07 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415775
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:40 schreef Culkin het volgende:

[..]
Lijden brengt bewustwording.
Liefde ook.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415794
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Liefde ook.
Lijden lijkt me een betere leerschool, liefde kan altijd misbruikt worden.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:45:28 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415797
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:44 schreef Culkin het volgende:

[..]
Lijden lijkt me een betere leerschool, liefde kan altijd misbruikt worden.
Nee, lijden niet inderdaad...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415839
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, lijden niet inderdaad...
Goed dat je de liefde hebt gevonden, dat het eeuwig mag blijven duren.
  Beste debater 2022 maandag 5 juni 2023 @ 22:51:25 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209415844
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:50 schreef Culkin het volgende:

[..]
Goed dat je de liefde hebt gevonden, dat het eeuwig mag blijven duren.
Liefde en lijden. En genot en gezondheid. En ziekte. En verdriet en blijdschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209415862
quote:
En wanneer u altijd zorgt, in uw stof, wat u ook doet, om daar de rechtvaardige, harmonische kern uit te halen, dan leeft u reeds geestelijk. En dat is geestelijk, maatschappelijk, stoffelijk denken en voelen. Dat staat duizendmaal hoger dan de mens die zich druk maakt voor de maatschappij, om die maatschappij nu eens te veranderen. Voor wie? Voor wat? Verander uw geest. Want achter de kist hebt ge geen maatschappij meer. Het leven wordt nu heel eenvoudig. Want, bemoei u niet met die afbraak.
Ga door het leven, en zing en lach, wees opgewekt en wees gelukkig; ook al bent u ziek, ook al wordt u geslagen, dan nog, u bent uzelf. Staat dat niet duizendmaal hoger?
pi_209415954
quote:

[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit,
Neen, het is eeuwig. Jouw realiteit is maya, illusie, en maya brengt dukkha oftewel leed. En alleen verlichting of zelf-realisatie kan dat leed beeindigen, voor eeuwig. Dat is het pad van de Boeddha.
  maandag 5 juni 2023 @ 23:08:01 #44
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209416017
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[ afbeelding ]

Het is veel beter om toekomstig lijden te voorkomen dan om het geluk na te jagen. De eerste is in concreto genesteld in de realiteit, terwijl de tweede een jacht is op een Fata Morgana.

quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
1. Wat is de 'ware aard'?
2. Is die 'aard' universeel?
De ware aard is de wil.
  maandag 5 juni 2023 @ 23:14:14 #45
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209416068
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Neen, het is eeuwig. Jouw realiteit is maya, illusie, en maya brengt dukkha oftewel leed. En alleen verlichting of zelf-realisatie kan dat leed beeindigen, voor eeuwig. Dat is het pad van de Boeddha.
Dan volg ik meer de lijn van het hindoeïsme dat stelt dat wij reflecties zijn van de Zelf die eindeloos gereïncarneerd worden. In dat licht is het zoeken naar zelfrealisatie futiel, omdat wij altijd individuen blijven met achterstallig karma. Dan is meditatie hooguit een moment van bezinning.
pi_209416221
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We kunnen in principe zeer gelukkig zijn met zeer weinig. Ik merk dat altijd als ik een langeafstandswandeling maak en met de zonsopgang en zonsondergang leef. Elke dag is een verrassing. Je eet, drinkt, doet je behoeften, slaapt, ontmoet andere mensen. Geen zorgen van onze moderne maatschappij. Ik vind dat heerlijk. Dan besef je ineens hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt. Ik denk dat de mens hiervoor is gemaakt, om in harmonie met de natuur te leven, een simpel leven. De moderne maatschappij is op illusies van geluk gebouwd, maar werkelijke vervulling is niet te vinden in de tijdelijke materiele dingen van het leven.
Absoluut.

Voor jou zal dit wel een relatie tot je geloof hebben maar hetgeen je schetst is voor iemand met een andere levensvisie net zo sterk een ding en op dat vlak verenigbaar buiten geloof om.

Het is wel doodzonde dat het leven met de natuur vroeger werd bestraft en zeer oude bomen zijn gekapt omdat men hiervoor op de knieeen ging.

Heb je trouwens een tegeltuin of eentje met wat meer groen? Mensen die overal tegels neerpleuren hebben hier namelijk geen recht van spreken ;)
pi_209416306
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Absoluut.

Voor jou zal dit wel een relatie tot je geloof hebben maar hetgeen je schetst is voor iemand met een andere levensvisie net zo sterk een ding en op dat vlak verenigbaar buiten geloof om.

Het is wel doodzonde dat het leven met de natuur vroeger werd bestraft en zeer oude bomen zijn gekapt omdat men hiervoor op de knieeen ging.

Heb je trouwens een tegeltuin of eentje met wat meer groen? Mensen die overal tegels neerpleuren hebben hier namelijk geen recht van spreken ;)
Lol.

Ik koppel het niet direct aan mijn geloof hoor. Maar was meer een reactie op het bovenstaande dat het leven veel teleurstellingen heeft en je beter verlangens kunt temperen.

Ik heb geen huis. Ik ben op het moment mobiel want aan het reizen. Zit nu in een appartement met uitzicht op de Zwarte Zee.

In het verleden had ik wel een huisje met een grote moestuin. Dat was zalig. Er liep een stroompje langs. Dat kabbelende water, hommels, beestjes enzo die rondvlogen. Je eigen groenten op zien komen en plukken. Dat was geweldig. Nog nooit zulke geurige en smakelijke tomaten gegeten. Ook een paar kippen (negre soie, met haren ipv veren), waarvan de haan zich net als een hondje gedroeg. Hupte zo het terras op 's avonds en kwam naast me zitten. Ik kon hem ook gewoon op mijn schoot zetten en aaien tot 'ie in slaap viel. Een superlief beest.

Tegelijkertijd was dat ook een wat zwaardere periode, ik had net 2,5 jaar in een erg ongezonde omgeving gewerkt, en dit was als een soort haven van rust. Ik had er waarschijnlijk alleen meer van kunnen genieten als het niet zo'n zware tijd was geweest, financieel en mentaal.

Uiteindelijk toch terug naar de stad gegaan in verband met studie, werk en verantwoordelijkheden in de kerk. Ik woonde erg afgelegen, een uur van de eerste fatsoenlijke stad (in Frankrijk).

Daarna wilde ik eigenlijk gaan reizen, omdat ik me dat financieel eerder niet echt kon veroorloven. Toen sloeg Covid toe.

En nu dus wel op reis. Maar ik weet nog niet of en waar ik me ga vestigen. Ik heb me ingeschreven voor een aantal programma's om missiewerk te doen, zoals Engelse lessen geven, ontwikkelingshulp, etc. Maar het is nog niet zo makkelijk om daar een voltijdbaan van te maken, daar heb je donoren voor nodig.

Als ik kon kiezen zou ik het liefste een tijdje reizen, en dan een plek uitkiezen waar ik ook met zo'n tuintje aan de gang kan met wat beesten erbij. Naast dat het erg gezond is, denk ik dat het in de toekomst ook nuttig zal zijn om je eigen eten te kunnen produceren.

Maar tegelijkertijd wil ik het evangelie delen en dat lukt minder goed als je voor huisje-boompje-beestje kiest dan als je daadwerkelijk het terrein op gaat waar de grootste behoeften zijn.

We zien wel waar het schip strandt.

Maar waar het me vooral om ging is dat als je alles wegstript, alle oppervlakkige dingen die geen vervulling geven, eigenlijk alles wat werkelijk noodzakelijke en de moeite waard is, gratis is. Je moet er voor werken, maar de natuur brengt voort wat je nodig hebt, en menselijk contact hoeft ook niets te kosten.

Je kunt dus prima vervulling in het leven vinden zonder automatisch naar hogere sferen te verlangen (in de esoterische zin van het woord), jezelf naar de etherische werelden te mediteren. Er zijn nog genoeg mooie dingen in het leven, al is ook alles wel op de een of andere manier aangetast door het kwaad. Je moet ze alleen leren waarderen.

Het is echter moeilijk om ook nog van die mooie dingen te genieten als het echt heel erg tegenzit en je met depressie en dergelijke te maken krijgt. Dan krijgt alles een negatieve en zwarte tint.

Zomaar wat gedachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-06-2023 00:01:56 ]
pi_209416310
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:14 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Dan volg ik meer de lijn van het hindoeïsme dat stelt dat wij reflecties zijn van de Zelf die eindeloos gereïncarneerd worden. In dat licht is het zoeken naar zelfrealisatie futiel, omdat wij altijd individuen blijven met achterstallig karma. Dan is meditatie hooguit een moment van bezinning.
Zeg je nou dat het hindoeïsme een spiritueel incoherent wereldbeeld heeft? Meditatie is de weg naar ultieme bevrijding. Dat is de enige boodschap uit de Upanishads en de Gita.

Niemand is ooit verder gekomen dan "ik ben God en alles is God en ik ben 1 met alles", en wat is God? God is het bewustzijn. En alles is bewustzijn en wij zijn het bewustzijn dus het klopt allemaal als een tierelier.
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 06:38:20 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209416978
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:08 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Het is veel beter om toekomstig lijden te voorkomen dan om het geluk na te jagen. De eerste is in concreto genesteld in de realiteit, terwijl de tweede een jacht is op een Fata Morgana.
[..]
De ware aard is de wil.
Als jij je leven zo wil inrichten, zeker doen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209423587
Christenen die de hele bijbel letterlijk nemen, zijn in staat als in de bijbel staat dat een baksteen van hout is, het kromme hieraan zo recht weten te ouwehoeren dat bakstenen echt van hout zijn en daarboven op ook nog eens de wetenschap uit te lachen als uit laboratoriumtesten blijkt dat een steen toch echt geen hout is.
Ik vind het echt een kunst. En dan heb je nog lieden die het nog geloven ook nog
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')