Ik kies liever voor mijn vrouw.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja maar een Boeddha of Brahmin of Verlicht persoon ervaart dat ook als hij levend verbrand....
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit, op de reflectie van onze gebreken, onze tekortkomingen, ons nummer behaalde doelen, kortom onze teleurstelling die het leven eigen is. Dan brengt meditatie wel een rustmoment, bon, maar we kunnen ons beter richten op het temmen van onze verlangens om ieder geval niet ongelukkiger te zijn dan we al zijn.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De staat van immer aanwezige vrede en liefde, onafhankelijk van wat voor ervaring of situatie dan ook. ''State independent bliss'', oftewel Nirvana danwel Verlichting
Ik ben eigenlijk best heel gelukkig.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:19 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit, op de reflectie van onze gebreken, onze tekortkomingen, ons nummer behaalde doelen, kortom onze teleurstelling die het leven eigen is. Dan brengt meditatie wel een rustmoment, bon, maar we kunnen ons beter richten op het temmen van onze verlangens om ieder geval niet ongelukkiger te zijn dan we al zijn.
Het toont aan dat de mens wetten nodig heeft om zich moreel te kunnen gedragen. Als er geen wetten waren, was er ook geen samenleving of maatschappij.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geloof ik dus niet.
Wetten of geen wetten, deugde de mens inherent niet, hadden we het als soort niet eens een decennium uitgehouden.
Daar twijfel ik geen seconde aan.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk best heel gelukkig.
Denk eerder dat een systeemwereld inherent is aan het voorkomen van chaos. En chaos is niet inherent een vanuit kwade bedoelingen ontstaand fenomeen.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:21 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het toont aan dat de mens wetten nodig heeft om zich moreel te kunnen gedragen. Als er geen wetten waren, was er ook geen samenleving of maatschappij.
Chaos is juist de bodem voor immoreel en kwaadaardig gedrag. Daar komt dan ook de ware aard van de mens naar boven.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Denk eerder dat een systeemwereld inherent is aan het voorkomen van chaos. En chaos is niet inherent een vanuit kwade bedoelingen ontstaand fenomeen.
We kunnen in principe zeer gelukkig zijn met zeer weinig. Ik merk dat altijd als ik een langeafstandswandeling maak en met de zonsopgang en zonsondergang leef. Elke dag is een verrassing. Je eet, drinkt, doet je behoeften, slaapt, ontmoet andere mensen. Geen zorgen van onze moderne maatschappij. Ik vind dat heerlijk. Dan besef je ineens hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt. Ik denk dat de mens hiervoor is gemaakt, om in harmonie met de natuur te leven, een simpel leven. De moderne maatschappij is op illusies van geluk gebouwd, maar werkelijke vervulling is niet te vinden in de tijdelijke materiele dingen van het leven.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:19 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit, op de reflectie van onze gebreken, onze tekortkomingen, ons nummer behaalde doelen, kortom onze teleurstelling die het leven eigen is. Dan brengt meditatie wel een rustmoment, bon, maar we kunnen ons beter richten op het temmen van onze verlangens om ieder geval niet ongelukkiger te zijn dan we al zijn.
1. Wat is de 'ware aard'?quote:Op maandag 5 juni 2023 22:24 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Chaos is juist de bodem voor immoreel en kwaadaardig gedrag. Daar komt dan ook de ware aard van de mens naar boven.
Lijden brengt bewustwording.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap nu weer waarom ik Jean Orozco's muurschildering van Jezus die het kruis omhakt zo fascinerend vind.
[ afbeelding ]
Dat gedweep met of stoïcijns accepteren van lijden, ellende, opofferen... het hele bestaan afdoen als een bittere tocht vol treurnis en ellende... wat denkt men precies daarmee te bereiken voor 'de mens'? Collectieve suïcide omdat we een verdorven c.q. mislukte 'soort' zijn als oplossing?
Bespaar me dit misantropisch gewauwel.
Nee, lijden niet inderdaad...quote:Op maandag 5 juni 2023 22:44 schreef Culkin het volgende:
[..]
Lijden lijkt me een betere leerschool, liefde kan altijd misbruikt worden.
Liefde en lijden. En genot en gezondheid. En ziekte. En verdriet en blijdschap.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:50 schreef Culkin het volgende:
[..]
Goed dat je de liefde hebt gevonden, dat het eeuwig mag blijven duren.
quote:En wanneer u altijd zorgt, in uw stof, wat u ook doet, om daar de rechtvaardige, harmonische kern uit te halen, dan leeft u reeds geestelijk. En dat is geestelijk, maatschappelijk, stoffelijk denken en voelen. Dat staat duizendmaal hoger dan de mens die zich druk maakt voor de maatschappij, om die maatschappij nu eens te veranderen. Voor wie? Voor wat? Verander uw geest. Want achter de kist hebt ge geen maatschappij meer. Het leven wordt nu heel eenvoudig. Want, bemoei u niet met die afbraak.
Ga door het leven, en zing en lach, wees opgewekt en wees gelukkig; ook al bent u ziek, ook al wordt u geslagen, dan nog, u bent uzelf. Staat dat niet duizendmaal hoger?
Neen, het is eeuwig. Jouw realiteit is maya, illusie, en maya brengt dukkha oftewel leed. En alleen verlichting of zelf-realisatie kan dat leed beeindigen, voor eeuwig. Dat is het pad van de Boeddha.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:19 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dat is altijd maar tijdelijk. Uiteindelijk worden we toch weer teruggegooid in de realiteit,
Het is veel beter om toekomstig lijden te voorkomen dan om het geluk na te jagen. De eerste is in concreto genesteld in de realiteit, terwijl de tweede een jacht is op een Fata Morgana.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap nu weer waarom ik Jean Orozco's muurschildering van Jezus die het kruis omhakt zo fascinerend vind.
[ afbeelding ]
Dat gedweep met of stoïcijns accepteren van lijden, ellende, opofferen... het hele bestaan afdoen als een bittere tocht vol treurnis en ellende... wat denkt men precies daarmee te bereiken voor 'de mens'? Collectieve suïcide omdat we een verdorven c.q. mislukte 'soort' zijn als oplossing?
Bespaar me dit misantropisch gewauwel.
De ware aard is de wil.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Wat is de 'ware aard'?
2. Is die 'aard' universeel?
Dan volg ik meer de lijn van het hindoeïsme dat stelt dat wij reflecties zijn van de Zelf die eindeloos gereïncarneerd worden. In dat licht is het zoeken naar zelfrealisatie futiel, omdat wij altijd individuen blijven met achterstallig karma. Dan is meditatie hooguit een moment van bezinning.quote:Op maandag 5 juni 2023 23:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Neen, het is eeuwig. Jouw realiteit is maya, illusie, en maya brengt dukkha oftewel leed. En alleen verlichting of zelf-realisatie kan dat leed beeindigen, voor eeuwig. Dat is het pad van de Boeddha.
Absoluut.quote:Op maandag 5 juni 2023 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We kunnen in principe zeer gelukkig zijn met zeer weinig. Ik merk dat altijd als ik een langeafstandswandeling maak en met de zonsopgang en zonsondergang leef. Elke dag is een verrassing. Je eet, drinkt, doet je behoeften, slaapt, ontmoet andere mensen. Geen zorgen van onze moderne maatschappij. Ik vind dat heerlijk. Dan besef je ineens hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt. Ik denk dat de mens hiervoor is gemaakt, om in harmonie met de natuur te leven, een simpel leven. De moderne maatschappij is op illusies van geluk gebouwd, maar werkelijke vervulling is niet te vinden in de tijdelijke materiele dingen van het leven.
Lol.quote:Op maandag 5 juni 2023 23:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Absoluut.
Voor jou zal dit wel een relatie tot je geloof hebben maar hetgeen je schetst is voor iemand met een andere levensvisie net zo sterk een ding en op dat vlak verenigbaar buiten geloof om.
Het is wel doodzonde dat het leven met de natuur vroeger werd bestraft en zeer oude bomen zijn gekapt omdat men hiervoor op de knieeen ging.
Heb je trouwens een tegeltuin of eentje met wat meer groen? Mensen die overal tegels neerpleuren hebben hier namelijk geen recht van spreken
Zeg je nou dat het hindoeïsme een spiritueel incoherent wereldbeeld heeft? Meditatie is de weg naar ultieme bevrijding. Dat is de enige boodschap uit de Upanishads en de Gita.quote:Op maandag 5 juni 2023 23:14 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dan volg ik meer de lijn van het hindoeïsme dat stelt dat wij reflecties zijn van de Zelf die eindeloos gereïncarneerd worden. In dat licht is het zoeken naar zelfrealisatie futiel, omdat wij altijd individuen blijven met achterstallig karma. Dan is meditatie hooguit een moment van bezinning.
Als jij je leven zo wil inrichten, zeker doen.quote:Op maandag 5 juni 2023 23:08 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het is veel beter om toekomstig lijden te voorkomen dan om het geluk na te jagen. De eerste is in concreto genesteld in de realiteit, terwijl de tweede een jacht is op een Fata Morgana.
[..]
De ware aard is de wil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |