5x Apache + 2x AS.532quote:Op donderdag 1 juni 2023 20:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hier(Breda en dus vlakbij vliegveld Gilze Rijen) 7 Apache's
We maken tzt mee in hoeverre de verdediging afdoende is.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De historie leert ons dat normaal de verdedigende partij het voordeel heeft. Als het de Russen echt lukt om meerdere verdedigingslinies te bouwen dan is daar door de aanvaller heel weinig tegen te doen. Het is dus met name de vraag wat er ondertussen in de winterperiode en daarvoor al gebouwd is. Misschien heeft iemand een goed overzicht daarvan?
Wat dat betreft is het belangrijk te observeren in hoeverre Rusland de productie van wapens weet op te voeren. Ik meen gelezen te hebben in maart dat men bezig is men nieuwe fabrieken maar het is onduidelijk in hoeverre dat allemaal al operatief is. In ieder geval zou het momenteel gaan om 90 nieuwe + herstelde tanks per maand.quote:Op donderdag 1 juni 2023 20:29 schreef theguyver het volgende:
[..]
Kunnen ze wel.
Het en der staan er nog wat T34 en T55 tanks, plus men kan nog een behoorlijk blik met onvrijwilligers er bij halen vooral uit de rijke regionen zoals Moskou.
Bouwvakkers in Rusland komen meestal uit dat soort gebieden, net als de Polen in Nederland.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor het permanent bemannen van deze stellingen, niet voor het maken
Precies, en hoe langer men de tijd heeft om verdedigingswerken te bouwen hoe minder ruimte er overblijft om precies te manoeuvreren.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
We maken tzt mee in hoeverre de verdediging afdoende is.
Vele factoren spelen mee. De Russen zullen zwakke plekken hebben en de Oekraïners zullen verstandig moeten manoeuvreren.
Maar dan is de vraag:quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bouwvakkers in Rusland komen meestal uit dat soort gebieden, net als de Polen in Nederland.
Was laatst een artikel over dat die fabrieken alleen die doelen halen op papier maar niet in werkelijkheid. Het zijn ook geen nieuwe tanks maar tanks die ze opknappen voornamelijk met reserve onderdelen van tanks die er nog slechter aan toe zijn. Nadeel is dat Rusland op deze manier hun tanks jaren lang heeft opgeslagen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het belangrijk te observeren in hoeverre Rusland de productie van wapens weet op te voeren. Ik meen gelezen te hebben in maart dat men bezig is men nieuwe fabrieken maar het is onduidelijk in hoeverre dat allemaal al operatief is. In ieder geval zou het momenteel gaan om 90 nieuwe + herstelde tanks per maand.
Het is ook de vraag in hoeverre sancties de kwaliteit van deze tanks beïnvloeden.
Het idee van dit soort posities is dat je met een lage bezetting de tegenstander toch vrij gemakkelijk kunt tegenhouden waarna er mobiele reserveëenheden kunnen worden ingezet.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag:
Hebben ze genoeg mensen om al die defensieve posities permanent te bemannen. Of ze wat horigen uit het achterland kunnen importeren om die posities te bouwen voor een handjevol kopeken, twijfelt niemand over
Dat kan ik niet ontkennen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en hoe langer men de tijd heeft om verdedigingswerken te bouwen hoe minder ruimte er overblijft om precies te manoeuvreren.
Die verbetering in de russische verdedigingslinie wordt uitgesmeerd over zo'n 1600km.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit geeft meer tijd aan de Russen om de verdedigingslinies in te richten.
Een tijdje terug stond er in El Pais een goed overzicht over:
https://english.elpais.co(...)ounteroffensive.html
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Leopard 1. Ik was dan ook blij toen ik vanmiddag deze video zag:quote:Op donderdag 1 juni 2023 19:53 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)or-oekraine-te-kopen
Veel van die tanks zijn ook veel te oud hé en niet langer functioneel. In het laatste jaar van de tweede wereldoorlog produceerde de Soviëtunie bijvoorbeeld 2500 tanks per maand. Het is zinloos die tanks op te knappen en opslag is erg kostbaar bij dergelijk grote aantallen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:01 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Was laatst een artikel over dat die fabrieken alleen die doelen halen op papier maar niet in werkelijkheid. Het zijn ook geen nieuwe tanks maar tanks die ze opknappen voornamelijk met reserve onderdelen van tanks die er nog slechter aan toe zijn. Nadeel is dat Rusland op deze manier hun tanks jaren lang heeft opgeslagen.
[ afbeelding ]
Dus dan moet je niet gek staan te kijken dat een groot gedeelte na jaren lang stil staan en in weer en wind te hebben gestaan dat ze niet meer werken.
Die video had ik al een aantal keer eerder gepost. Ik denk dat met name het gewicht erg belangrijk gaat zijn, het wegennetwerk in de regio's waar gevochten wordt is namelijk geweldig en veel bruggen vernietigd. Deze tank kan dan ook gebruikt worden in samenwerking met Soviet pontonmateriaal bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Die verbetering in de russische verdedigingslinie wordt uitgesmeerd over zo'n 1600km.
De verbeteringen in de Oekrainsche aanval komen ten gunste van een front van enkele tientallen kilometers...
[..]
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Leopard 1. Ik was dan ook blij toen ik vanmiddag deze video zag:
Maar nu kijkt de tegenstander met hulp van Amerikaanse en Europese satellieten achter de linies en schakelen ze achter de linies de bevoorrading van brandstof en voedsel uit. Ook treffen ze de aflossing, de reserve-eenheden.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het idee van dit soort posities is dat je met een lage bezetting de tegenstander toch vrij gemakkelijk kunt tegenhouden waarna er mobiele reserveëenheden kunnen worden ingezet.
Dat is ook een belangrijke strategie natuurlijk, het moeilijk maken voor reserveëenheden om het front te bereiken. Aan de andere kant proberen de Russen recentelijk met name hun artillerieoverwicht te versterken/behouden door het uitschakelen van artillerie en luchtafweer/radarsystemen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:20 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Maar nu kijkt de tegenstander met hulp van Amerikaanse en Europese satellieten achter de linies en schakelen ze achter de linies de bevoorrading van brandstof en voedsel uit. Ook treffen ze de aflossing, de reserve-eenheden.
En achter de Russische verdedigingslinie worden treinen gesaboteerd en banden lek gestoken.
Tijd om die praatjes waar te maken.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:26 schreef 3rr0r het volgende:
Oh blijkbaar was een schuilkelder in Kyiv gesloten en konden mensen er niet in. Is een meisje overleden, niet duidelijk voor me of dat direct daardoor kwam, dat ze niet kon schuilen terwijl ze dat wel wilde.
[ twitter ]
[ twitter ]
quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog geen zicht op een echt groot offensief?
Denk niet dat het nog gaat gebeuren eigenlijk.
Hoeveel KM van dat soort linies hebben ze ondertussen, en hoeveel mensen?quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het idee van dit soort posities is dat je met een lage bezetting de tegenstander toch vrij gemakkelijk kunt tegenhouden waarna er mobiele reserveëenheden kunnen worden ingezet.
Die verbetering komt natuurlijk ten goede van de plekken waar een offensief verwacht wordt. De onderbuik van het front tussen Melitopol en Donetsk grofweg is waar het meeste gefortificeerd wordt.quote:Op donderdag 1 juni 2023 22:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Die verbetering in de russische verdedigingslinie wordt uitgesmeerd over zo'n 1600km.
De verbeteringen in de Oekrainsche aanval komen ten gunste van een front van enkele tientallen kilometers...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |