abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 08:07:53 #51
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211957111
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:19 schreef MAY-be het volgende:
Als ik die hemel nu zie dan baal ik dat ik de hele meuk recent verkocht heb :'(
Oei! Ja zonde :'( Wat had je voor leuks staan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211960734
quote:
84s.gif Op maandag 8 januari 2024 08:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Oei! Ja zonde :'( Wat had je voor leuks staan?
Een Celestron EdgeHD C11 en een CEM60 mount (en een verhuisdoos vol aan camera's)

Die CEM60 was ik zoooo blij mee. Had daarvoor een AVX en ik kreeg de tracking maar niet stabiel, kreeg altijd druppels ipv sterren maar die CEM60 was echt een wereld van verschil.

https://www.astrobin.com/users/Hugo52 hier staat wat van mij & m'n pa. En ofc m'n usericon :D
  maandag 8 januari 2024 @ 17:10:31 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211962752
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:59 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Een Celestron EdgeHD C11 en een CEM60 mount (en een verhuisdoos vol aan camera's)

Die CEM60 was ik zoooo blij mee. Had daarvoor een AVX en ik kreeg de tracking maar niet stabiel, kreeg altijd druppels ipv sterren maar die CEM60 was echt een wereld van verschil.

https://www.astrobin.com/users/Hugo52 hier staat wat van mij & m'n pa. En ofc m'n usericon :D
Wow! Dat is een hele toffe set! Ik kan mij voorstellen dat je nu spijt hebt.

De foto's zijn echt geweldig zeg! :o _O_ En dat vanuit A'dam :o De detailopnames van de zon zijn echt om te kwijlen :9~
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211962959
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:59 schreef MAY-be het volgende:

[..]

He?? Ben je gestopt???
pi_211962977
quote:
84s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:55 schreef Starhopper het volgende:
Tof topic! Even een schopje geven :D

Dit heeft altijd mijn interesse gehad. En jaren geleden aan het kloten geweest met een goedkope telescoop wat best leuk ging! Maantjes van jupiter en de ringen van saturnus goed kunnen zien. Nevels en sterrenstelsel waren hele zwakke vlekjes. Het upgraden heb ik nooit gedaan want kostbaar. Ik wilde er ook een fotografie mogelijkheid bij wat het bedrag flink zou opschroeven. Verder is het spul lomp en zonder auto naar een donkere plek met al dat spul is nogal lastig. En de boel opzetten kost heel veel tijd.

Laatst bij een sterrenwacht kreeg ik de tip om eens naar de ZWO Seestar S50 te kijken. De afgelopen dagen heb reviews gelezen en filmpjes bekeken en het begint echt enorm te kriebelen. Nadeel is wel dat visueel waarnemen niet mogelijk is en ook is de camera niet het allerbeste. Maar voor mijn doel is hij zeer geschikt. Op een helder moment met het koffertje naar een donkere plek fietsen en lekker een uurtje genieten.
Ik heb er zojuist eentje aangeschaft bij Robtics *O* Als ik hem heb ontvangen kom ik met een update :D Ondertussen eea lezen over de nabewerking :9

Is dat een beetje de Polaroid onder de telescopen?
Ziet er leuk uit, dat wel. Maar ik heb het geld er niet voor over, ben geen astrofotograaf en hij is 5cm?
Maar, kun je er ook een oculair in stoppen? En kan hij volgen, dus dat je uren lang de sluiter kunt openen?
  maandag 8 januari 2024 @ 18:16:37 #56
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211963576
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:32 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Is dat een beetje de Polaroid onder de telescopen?
Ziet er leuk uit, dat wel. Maar ik heb het geld er niet voor over, ben geen astrofotograaf en hij is 5cm?
Maar, kun je er ook een oculair in stoppen? En kan hij volgen, dus dat je uren lang de sluiter kunt openen?
Ja, zo zou je het kunnen zien :Y Je doet het een kompaskalibratie, zorgt dat hij waterpas staat en je kan waarnemen! Heel simpel. Hij is inderdaad maar 5cm.

Nee, visueel waarnemen is niet mogelijk. Dat vind ik een van de nadelen. Er zit een camerasensor in en daar moet je het mee doen. Maar aan de andere kant, uit het verleden weet ik dat ik het staren naar vlekjes al snel voor gezien hou. Voor mij is dat dus niet zo'n probleem. En als ik eens visueel wil waarnemen, dan kan ik altijd eens bij een sterrenwacht door een telescoop kijken.

Hij kan volgen maar het is een alt-azimuth montering. Urenlange belichting is dus niet mogelijk ivm de beeldrotatie. Al is dit wel op te lossen door meerdere avonden rond hetzelfde tijdstip foto's te nemen. Hier zijn ook mooie voorbeelden van te vinden op internet. Gisteren heb ik hem een uurtje gericht (elke 10s een foto) op de paardenkopnevel en was er dus wel beeldrotatie zichtbaar. Maar dit is cropbaar. Ik denk dat 2 uur de max is per avond/nacht. Maar dit is ook afhankelijk van de positie van het object aan de hemel.
  maandag 8 januari 2024 @ 18:16:59 #57
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211963582
Ondertussen ben ik aan het klooien met de beeldverwerking in Siril en dat is toch lastiger dan ik dacht. In een tutorial ziet het er zo simpel uit :D Valt nog veel te leren. Ik ben nog niet tevreden over de Pleiaden en de Paardenkopnevel maar de M42 vind ik al wel geslaagd. Al is de kern misschien te fel, dit zou ik nog even bij moeten trekken.

M42, 20min belichtingstijd:
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 januari 2024 @ 22:20:30 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211968119
quote:
84s.gif Op maandag 8 januari 2024 18:16 schreef Starhopper het volgende:
Ondertussen ben ik aan het klooien met de beeldverwerking in Siril en dat is toch lastiger dan ik dacht. In een tutorial ziet het er zo simpel uit :D Valt nog veel te leren. Ik ben nog niet tevreden over de Pleiaden en de Paardenkopnevel maar de M42 vind ik al wel geslaagd. Al is de kern misschien te fel, dit zou ik nog even bij moeten trekken.

M42, 20min belichtingstijd:
[ afbeelding ]
Voor een ding dat je amper een week binnen hebt komt er al best wel resultaat uit ook :Y

Kan nog wat worden als we een goeie serie heldere nachten krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 8 januari 2024 @ 23:57:34 #59
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211968903
Ja, zelfs de JPG's hij zelf maakt zien er al best goed uit!

We hebben nu wat heldere nachten dus ik probeer zoveel mogelijk foto's te maken. Genoeg materiaal om op bewolkte avonden mee te spelen en te verbeteren.

Moet beter kunnen maar hier alvast de M45 en Paardenkopnevel:

M45, 20 minuten:

Paardenkopnevel, 50 minuten:

[ Bericht 13% gewijzigd door Starhopper op 09-01-2024 07:41:14 ]
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:47:57 #60
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211982558
En een komeet lukt ook met dit ding *O*
62P/Tsuchinshan, 5 minuten belicht :)

Verder vind ik NGC2264 ook wel geslaagd :Y 65 minuutjes belicht.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 10 januari 2024 @ 13:48:48 #61
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_211983209
Wat een mooie foto's, die nevels zijn echt gaaf!
pi_211995066
Ik moet eerlijk zeggen, de foto's zijn geweldig. Die van de Pleiaden vind ik nog het mooist, omdat ik weet hoe pittig het is om die nevels rond de pasgeboren sterren erop te krijgen. Mooi hoor.

Ik heb zelf helemaal niets tegen een 50mm-telescoop, integendeel. Mijn eerste was een 50mm die ik zelf had gebouwd, heel heel heel heel lang geleden, uit de tijd van J.C. Alders. Was geen bijster succes. Maar ik heb er dierbare herinneringen aan. Ik had toen geen geld voor een Polarex 50mm. Ik was geobsedeerd door die twee knoppen. Nu, na 50 jaar heb een 60mm Polarex op de kop kunnen tikken, dat was toen de meestverkochte Polarex, ook met die twee knoppen. Stiekem in mijn hart wilde ik een 50mm, maar die zijn zeldzaam.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 18:13:10 #63
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212006324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:48 schreef qltel het volgende:
Wat een mooie foto's, die nevels zijn echt gaaf!
Dank! Ja, de nevels zijn echt magisch! O+ Ik kan ook niet wachten tot later dit jaar een update komt met een mozaiekfunctie. Dan is het mogelijk om de nevels in hun geheel op beeld te krijgen. O+ De rosettanevel is bijvoorbeeld veel te groot om in 1 beeld te vangen.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 17:45 schreef Vincent_student het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen, de foto's zijn geweldig. Die van de Pleiaden vind ik nog het mooist, omdat ik weet hoe pittig het is om die nevels rond de pasgeboren sterren erop te krijgen. Mooi hoor.

Ik heb zelf helemaal niets tegen een 50mm-telescoop, integendeel. Mijn eerste was een 50mm die ik zelf had gebouwd, heel heel heel heel lang geleden, uit de tijd van J.C. Alders. Was geen bijster succes. Maar ik heb er dierbare herinneringen aan. Ik had toen geen geld voor een Polarex 50mm. Ik was geobsedeerd door die twee knoppen. Nu, na 50 jaar heb een 60mm Polarex op de kop kunnen tikken, dat was toen de meestverkochte Polarex, ook met die twee knoppen. Stiekem in mijn hart wilde ik een 50mm, maar die zijn zeldzaam.
Dat is tot nu toe ook mijn favoriet! Komt ook omdat ik tot voor kort niet eens wist dat er ook subtiele nevelachtige structuren in deze sterenhoop te zien zijn. Ondanks dat je, afgezien van het waterpas zetten, zelf niet veel hoeft te doen leer ik juist weer heel veel over de sterrenhemel. Voordat ik ga waarnemen zoek ik op Stellarium objecten uit en verdiep ik mij er ook een beetje in waar ik precies naar ga kijken. Het geeft mij allemaal heel veel plezier :)

Wel tof om te horen dat je niets tegen deze telescoop hebt. Op de diehard astrofotografie forums en facebookgroepen zie ik namelijk allemaal negatieve dingen over dit ding....

Omg! Zelf een telescoop bouwen? :o Wauw! Dat moet wel echt een genot geweest zijn toen je er voor het eerst naar keek. Hoe heb je dit aangepakt? Een bouwpakket of echt helemaal zelf gedaan met een handleiding oid?
pi_212006663
quote:
84s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dank! Ja, de nevels zijn echt magisch! O+ Ik kan ook niet wachten tot later dit jaar een update komt met een mozaiekfunctie. Dan is het mogelijk om de nevels in hun geheel op beeld te krijgen. O+ De rosettanevel is bijvoorbeeld veel te groot om in 1 beeld te vangen.
[..]
Dat is tot nu toe ook mijn favoriet! Komt ook omdat ik tot voor kort niet eens wist dat er ook subtiele nevelachtige structuren in deze sterenhoop te zien zijn. Ondanks dat je, afgezien van het waterpas zetten, zelf niet veel hoeft te doen leer ik juist weer heel veel over de sterrenhemel. Voordat ik ga waarnemen zoek ik op Stellarium objecten uit en verdiep ik mij er ook een beetje in waar ik precies naar ga kijken. Het geeft mij allemaal heel veel plezier :)

Wel tof om te horen dat je niets tegen deze telescoop hebt. Op de diehard astrofotografie forums en facebookgroepen zie ik namelijk allemaal negatieve dingen over dit ding....

Omg! Zelf een telescoop bouwen? :o Wauw! Dat moet wel echt een genot geweest zijn toen je er voor het eerst naar keek. Hoe heb je dit aangepakt? Een bouwpakket of echt helemaal zelf gedaan met een handleiding oid?
Dat was uit pure armoede. Het was jaren 60/70 en telescopen waren duur, en al helemaal als je scholier bent. In die tijd verscheen dit boek.

Daarin stond de bouw van een 5 cm lenzentelescoop. De lens en het oculair kon je bestellen bij Stichting De Koepel (rip). Samen met mijn vader ben ik toen het statief in elkaar gaan zagen en timmeren en een pvc-buis diende als telescoopbuis. De pvc-dop kon ik uitsnijden waardoor het objectief tegen de buis kon worden vastgezet. Het oculair was supermoelijk. Koperen buis en het viel niet mee om het oculair daar aan vast te hechten. Dat ging met duckt-tape (ja echt) Het was een heel avontuur. En het was vooral behelpen. Het statief was drie houten stokken met in het midden een ronde houten plaat en dat kwam dan boven met een kleine ronde plaat met een soort bezemsteel als as en waarboven op de buis werd geklemd.

Op een gegeven moment ging ik werken, had ik meer geld, kon eindelijk een goede fiets kopen en kwam de grote oplossing: Het wereldberoemde Elfje, een Newton-telescoop van 11,5 cm, parallactisch voor maar 600 gulden. Het statief bleek een ramp, met een klem heb ik dat opgelost. De zoeker bleek waardeloos, opgelost door de koop van een Polarex-zoeker, wauw, wat een kwaliteit! Toen raakte ik al verslingerd aan Polarex. Maar met de Newton heb ik de sterrenhemel leren kennen. Je vindt dat elfje nog steeds op marktplaats. Niet kopen, of je moet handigheid hebben. De optiek is prima, maar het statief is drama.

Ik denk er vaak aan terug. Nou heb ik geld zat en ik kan kopen wat ik wil, maar die Polarex, die ik toen niet kon kopen, omdat hij zo duur was, heeft een speciaal plekje hier en wauw, wat een kwaliteit!

Stellarium is trouwens een fantastisch programma. En gratis.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 12 januari 2024 @ 19:55:18 #65
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212007339
quote:
84s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik wist niet dat je met relatief eenvoudige spullen dit soort nevels zo mooi in beeld kon krijgen. Ik heb vroeger toen ik veel jonger was dan nu, cursussen gevolgd op de Volkssterrenwacht in Hoeven. Dus in die tijd heel veel foto's gezien en met grote telescopen mogen spelen.
En die nevels vind ik echt zo mooi. En dan te bedenken dat dat vaak miljoenen sterren zijn.. Met planeten en misschien wel leven.. En licht wat al duizenden jaren onderweg is geweest hier naartoe.
pi_212007402
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 19:55 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik wist niet dat je met relatief eenvoudige spullen dit soort nevels zo mooi in beeld kon krijgen. Ik heb vroeger toen ik veel jonger was dan nu, cursussen gevolgd op de Volkssterrenwacht in Hoeven. Dus in die tijd heel veel foto's gezien en met grote telescopen mogen spelen.
En die nevels vind ik echt zo mooi. En dan te bedenken dat dat vaak miljoenen sterren zijn.. Met planeten en misschien wel leven.. En licht wat al duizenden jaren onderweg is geweest hier naartoe.
Ik sta er ook van de kijken. Met zulk simpel materiaal. Als je op astroforum kijkt doen de leden enorm veel moeite om dit soort foto's voor elkaar te krijgen. Mij niet gezien, ik heb helemaal geen zin om zoveel moeite te doen, ik heb al een druk leven en kijk liever achter de oculair. Maar met dit apparaat tover je dit soort foto's zomaar uit de grote hoed.

Het is inderdaad waar dat je de sluiter niet te lang open kunt hebben omdat het een alt-azimuthale opstelling is, als je zo'n equatoriaal opstelt, kun je hem uren open zetten.
pi_212007419
quote:
84s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:47 schreef Starhopper het volgende:
En een komeet lukt ook met dit ding *O*
62P/Tsuchinshan, 5 minuten belicht :)
[ afbeelding ]

Verder vind ik NGC2264 ook wel geslaagd :Y 65 minuutjes belicht.
[ afbeelding ]
Die komeet, 5 minuten belichting, ja prachtig.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 16:36:09 #68
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212092701
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:46 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat was uit pure armoede. Het was jaren 60/70 en telescopen waren duur, en al helemaal als je scholier bent. In die tijd verscheen dit boek.
[ afbeelding ]
Daarin stond de bouw van een 5 cm lenzentelescoop. De lens en het oculair kon je bestellen bij Stichting De Koepel (rip). Samen met mijn vader ben ik toen het statief in elkaar gaan zagen en timmeren en een pvc-buis diende als telescoopbuis. De pvc-dop kon ik uitsnijden waardoor het objectief tegen de buis kon worden vastgezet. Het oculair was supermoelijk. Koperen buis en het viel niet mee om het oculair daar aan vast te hechten. Dat ging met duckt-tape (ja echt) Het was een heel avontuur. En het was vooral behelpen. Het statief was drie houten stokken met in het midden een ronde houten plaat en dat kwam dan boven met een kleine ronde plaat met een soort bezemsteel als as en waarboven op de buis werd geklemd.

Op een gegeven moment ging ik werken, had ik meer geld, kon eindelijk een goede fiets kopen en kwam de grote oplossing: Het wereldberoemde Elfje, een Newton-telescoop van 11,5 cm, parallactisch voor maar 600 gulden. Het statief bleek een ramp, met een klem heb ik dat opgelost. De zoeker bleek waardeloos, opgelost door de koop van een Polarex-zoeker, wauw, wat een kwaliteit! Toen raakte ik al verslingerd aan Polarex. Maar met de Newton heb ik de sterrenhemel leren kennen. Je vindt dat elfje nog steeds op marktplaats. Niet kopen, of je moet handigheid hebben. De optiek is prima, maar het statief is drama.

Ik denk er vaak aan terug. Nou heb ik geld zat en ik kan kopen wat ik wil, maar die Polarex, die ik toen niet kon kopen, omdat hij zo duur was, heeft een speciaal plekje hier en wauw, wat een kwaliteit!

Stellarium is trouwens een fantastisch programma. En gratis.
Wow! Geweldig om te lezen _O_ En ondertussen zijn telescopen vergeleken met toen goedkoop en een prima verjaardagscadeau voor een kind. Maar dan ontbreekt natuurlijk wel de avontuur van zo'n zelfbouwpakket.

Edit: stichting de koepel _O_ Ik keek als kind altijd graag naar de teletekstpagina van de koepel. Sterren&Planeten oid :D
  vrijdag 19 januari 2024 @ 16:44:01 #69
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212092787
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 19:55 schreef qltel het volgende:

[..]
En misschien is er op 1 van die planeten, miljoenen lichtjaren verderop, iemand naar onze melkweg aan het kijken. Heerlijk om hier over te filosoferen O+
  vrijdag 19 januari 2024 @ 16:44:09 #70
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212092791
M33, 30 minuten:

NGC253, 50 minuten:
pi_212105626
quote:
84s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wow! Geweldig om te lezen _O_ En ondertussen zijn telescopen vergeleken met toen goedkoop en een prima verjaardagscadeau voor een kind. Maar dan ontbreekt natuurlijk wel de avontuur van zo'n zelfbouwpakket.

Edit: stichting de koepel _O_ Ik keek als kind altijd graag naar de teletekstpagina van de koepel. Sterren&Planeten oid :D
Ja, we leven in een tijd van enorme luxe. Nu hoef je niks meer zelf te bouwen. En je hebt ook nog internet met Marktplaats. Ik heb daar menig tweedehands telescoop vandaan gehaald voor mooie prijzen. Je moet wel heel er opletten, want er zit veel rommel tussen waar je niets mee kunt. Het beste is er naar toe gaan om ter plekke de telescoop te bekijken. Je ziet gelijk of er mee is gerommeld, of als er nooit iets is schoongemaakt of dat de eigenaar veel liefde stopte in het instrument. Kwam ook mensen tegen die er totaal niets van snapten. Ergens wel zielig. Een telescoop is geen radio die je zomaar ergens neergooit.

Stichting De Koepel, zo jammer dat die weg is. Ze hadden een eigen winkeltje bij de sterrenwacht in Utrecht. Je kon daar je accessoires uitzoeken en kopen, zoals filters, oculairs en zo. Ik heb er goeie spullen vandaan.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:00 #72
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212176407
Ik heb Siril nog niet echt onder de knie en de maan werkt nu ook niet in het voordeel :T Maar ben desondanks best tevreden :D M78 en M99 krijgen op een maanloze heldere nacht een 2e poging :Y

M37, 11 minuten O+ :

M99, 60 minuten:

M78, 122 minuten:
  zaterdag 27 januari 2024 @ 08:59:58 #73
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212184912
Gisteren heb ik hem aan het begin van de avond op de M1 gericht. Het leverde 111 minuten aan bruikbare beelden op :)

Zelf gestackt en bewerkt in Siril:

Rechtstreeks uit de Seestar:
  dinsdag 13 februari 2024 @ 18:04:07 #74
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212413828
Tussen de wolkenvelden en sluierbewolking door heb ik afgelopen nacht toch nog iets van M104 kunnen bakken :) 50 minuten belicht.

maandag 4 maart 2024 @ 22:25:17 #75
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212696074
Komeet 12P/Pons-Brooks vanavond :)

dinsdag 5 maart 2024 @ 20:01:13 #76
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212706940
quote:
84s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:04 schreef Starhopper het volgende:
Tussen de wolkenvelden en sluierbewolking door heb ik afgelopen nacht toch nog iets van M104 kunnen bakken :) 50 minuten belicht.

[ afbeelding ]
Afgelopen nacht opnieuw de M104 gedaan. In plaats van het geplande uurtje is het 3 uur en 10 minuten geworden want ik was in slaap gevallen :') De lange belichtingstijd icm een nacht die een stuk helderder was heeft dit plaatje opgeleverd :D
Let aub niet op de sterren. Ik ben aan het spelen starnet in SIRIL maar dat gaat nog niet helemaal lekker :')

woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:42 #77
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212892842
quote:
84s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 20:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Afgelopen nacht opnieuw de M104 gedaan. In plaats van het geplande uurtje is het 3 uur en 10 minuten geworden want ik was in slaap gevallen :') De lange belichtingstijd icm een nacht die een stuk helderder was heeft dit plaatje opgeleverd :D
Let aub niet op de sterren. Ik ben aan het spelen starnet in SIRIL maar dat gaat nog niet helemaal lekker :')

[ afbeelding ]
Nog eens aan het klooien geweest in Siril. Dit is wat beter denk ik :)

pi_212922133
Heeft wel iets weg van macro fotografie. Hetgeen dat met het blote oog niet zichtbaar is, laten zien.

En ook dezelfde voordelen: geen gezeik dat je compositie "niet zo is" Dat er geen diepte in zit, of dat je ogen niet automatisch naar het-centrum-van-actie getrokken worden, of dat er wat meer onscherpe achtergrond achter de Plejaden gemogen had.

Alleen kun je bij macro wat meer je verschuilen achter een niet-meewerkend-onderwerp.
_-L'avenir est déja là
  maandag 8 april 2024 @ 07:05:39 #79
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213133166
Vanmorgen eindelijk weer eens een heldere hemel. Voor Messier 16 leverde het 40 minuten aan bruikbare data op :)
Stiekem vind ik het wel heel erg cool dat ik nu zelf de pillars of creation heb vastgelegd :@

Ik kon het niet laten om hem ook even door het AstroBBQ Hubble Palette script voor Siril te halen :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Starhopper op 08-04-2024 08:44:36 ]
  maandag 22 april 2024 @ 19:52:09 #80
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213295994
Afgelopen nacht was het eindelijk weer helder. Oa 72 minuten aan bruikbare data verzameld van M11. Poah! Wat veel sterretjes :o :o :o

Ik heb ook nog een before foto van T Coronae Borealis gemaakt, 15 minuten totaal. En nu maar afwachten hoe hij eruit ziet als hij straks nova gaat. Explosie op dubbelster binnenkort voor het eerst in tachtig jaar te zien

maandag 3 juni 2024 @ 19:32:23 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213779024
Afgelopen nacht nog een poging gewaagd om tussen de wolken door planetaire nevel M27 te fotograferen. Viel helaas nogal tegen, uiteindelijk bleef er maar 17 minuten aan bruikbare subs over. Maar gelukkig is dat voldoende voor een mooi plaatje :D
Ooh en ik ben overgestapt naar andere stacking en bewerkingssoftware: PixInsight :)

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 juni 2024 @ 15:06:46 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213797648
quote:
84s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:32 schreef Starhopper het volgende:
Afgelopen nacht nog een poging gewaagd om tussen de wolken door planetaire nevel M27 te fotograferen. Viel helaas nogal tegen, uiteindelijk bleef er maar 17 minuten aan bruikbare subs over. Maar gelukkig is dat voldoende voor een mooi plaatje :D
Ooh en ik ben overgestapt naar andere stacking en bewerkingssoftware: PixInsight :)

[ afbeelding ]
Ik blijf me erover verbazen wat je allemaal uit een relatief goedkoop telescoopje weet te toveren :Y

Men zou verwachten dat zo'n concept wel te schaalvergroten is waardoor je een weliswaar duurdere en vooral zwaardere telescoop krijgt maar ook weer meer mogelijkheden.
  woensdag 5 juni 2024 @ 15:49:31 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213798029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 15:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik blijf me erover verbazen wat je allemaal uit een relatief goedkoop telescoopje weet te toveren :Y

Men zou verwachten dat zo'n concept wel te schaalvergroten is waardoor je een weliswaar duurdere en vooral zwaardere telescoop krijgt maar ook weer meer mogelijkheden.
Ja, gaaf he! Voor dit soort plaatjes had je tot een paar jaar geleden een hele dure setup en veel kennis en geduld nodig. De laatste jaren is het allemaal heel veel goedkoper en bereikbaarder geworden. En al helemaal dankzij de smarttelescoop. Al moet je wel echt tijd steken in de nabewerking hoor. En Pixinsight is geen goedkoop en simpel programma. Maar dan haal je wel echt het maximale eruit.

Dit is M27 zonder nabewerking, rechtstreeks uit de Seestar (plaatje van Twitter gehaald):

Ook niet verkeerd! Maar op een gegeven moment wil je beter :)

Groter en beter bestaat al: https://www.ganymedes.nl/(...)gin-smart-telescope/ . Maar als je er zoveel geld tegenaan wil smijten, dan zou ik gaan voor een "ouderwetse" setup op een equatoriale montering. En dan ben je ook nog goedkoper uit.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 juni 2024 @ 17:35:01 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213799161
quote:
84s.gif Op woensdag 5 juni 2024 15:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, gaaf he! Voor dit soort plaatjes had je tot een paar jaar geleden een hele dure setup en veel kennis en geduld nodig. De laatste jaren is het allemaal heel veel goedkoper en bereikbaarder geworden. En al helemaal dankzij de smarttelescoop. Al moet je wel echt tijd steken in de nabewerking hoor. En Pixinsight is geen goedkoop en simpel programma. Maar dan haal je wel echt het maximale eruit.

Dit is M27 zonder nabewerking, rechtstreeks uit de Seestar (plaatje van Twitter gehaald):
[ afbeelding ]
Ook niet verkeerd! Maar op een gegeven moment wil je beter :)

Groter en beter bestaat al: https://www.ganymedes.nl/(...)gin-smart-telescope/ . Maar als je er zoveel geld tegenaan wil smijten, dan zou ik gaan voor een "ouderwetse" setup op een equatoriale montering. En dan ben je ook nog goedkoper uit.
Het leuke is dat, voor iemand die 5K¤ over de balie slingert voor die Celestron het dus in elk geval mogelijk is om te achterhalen of astrofotografie je ding is met een smart-telescope van een driecijferig bedrag die ook nog eens best wel goeie resultaten levert.
Tot pakweg twintig jaar geleden kwam je met een betaalbare setup niet verder dan wat vlekken waarbij je ook nog om überhaupt te beginnen allerhande kennis moest gaan opdoen over die kijker en die camera, dit ding maakt serieus plaatjes maken mogelijk waarbij je meer met je objecten bezig bent dan met technische ballast.
al is die technische ballast ook heerlijke kost om mee bezig te zijn maar dat doe je eigenlijk liever als je het astrofotovirus al te pakken hebt

Vergelijk het een beetje met 'gewone' fotografie waar je beter eerst een paarhonderd euro uitgeeft om te kijken of fotograferen je hobby zou kunnen zijn alvorens met vier- of vijfcijferige bedragen te gaan gooien.
  woensdag 5 juni 2024 @ 19:38:01 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213801276
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:35 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het leuke is dat, voor iemand die 5K¤ over de balie slingert voor die Celestron het dus in elk geval mogelijk is om te achterhalen of astrofotografie je ding is met een smart-telescope van een driecijferig bedrag die ook nog eens best wel goeie resultaten levert.
Tot pakweg twintig jaar geleden kwam je met een betaalbare setup niet verder dan wat vlekken waarbij je ook nog om überhaupt te beginnen allerhande kennis moest gaan opdoen over die kijker en die camera, dit ding maakt serieus plaatjes maken mogelijk waarbij je meer met je objecten bezig bent dan met technische ballast.
al is die technische ballast ook heerlijke kost om mee bezig te zijn maar dat doe je eigenlijk liever als je het astrofotovirus al te pakken hebt

Vergelijk het een beetje met 'gewone' fotografie waar je beter eerst een paarhonderd euro uitgeeft om te kijken of fotograferen je hobby zou kunnen zijn alvorens met vier- of vijfcijferige bedragen te gaan gooien.
Ja, daar heb je wel een goed punt! Een paar duizend lappen om eventjes een nieuwe hobby uit te proberen... Dat doe je niet snel!

Wat de technische ballast betreft. Ik vind het heel fijn dat je dit niet met een smarttelescoop hebt. Het is vast hartstikke leuk maar ik ben er op afgehaakt. Heb je vermoedelijk na heel veel geklooi alles goed ingesteld: WOLKEN ;(
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:06:19 #86
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213801821
Vanmiddag heb ik wat nieuws geprobeerd met de zon. Een ISS Solar Transit O+

pi_213898361
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 23:21 schreef -Sigaartje het volgende:
Hier ook een amateur-astronoom met een paar telescopen. Ik doe alleen niet aan astrofotografie. Ga ik ook niet aan beginnen. Het gaat mij om het genieten achter het oculair.
Tips voor telescopen in variërende prijscategorieën? En hoe donker moet de omgeving zijn?
pi_214480616
Hoi, ik heb een mogelijk wat onnozele vraag, maar dat is omdat ik er dus niks vanaf weet.

Ik wil graag vanaf een heuvel naar de bergrug een endje verderop kijken. Ik kan die bergrug met het blote oog zien (als het helder is etc). Hemelbreed zit er zo'n 170km tussen.

Als ik wat rondkijk bij winkels kom ik spottingscopes tegen en telescopen.
• Spottingscopes lijken vooral bedoeld voor vogels/wild/natuur, dat is gewoonlijk denk ik een stuk minder ver dan een slordige 150km
• Telescopen lijken vooral bedoeld voor maan/sterren/ufos, en die zijn dan weer beduidend verder weg dan 200km

Dus nou weet ik niet wat ik het beste kan nemen als gulden middenweg.
Is er iemand die me op weg kan helpen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:06:41 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214550281
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 19:23 schreef sigme het volgende:
Hoi, ik heb een mogelijk wat onnozele vraag, maar dat is omdat ik er dus niks vanaf weet.

Ik wil graag vanaf een heuvel naar de bergrug een endje verderop kijken. Ik kan die bergrug met het blote oog zien (als het helder is etc). Hemelbreed zit er zo'n 170km tussen.

Als ik wat rondkijk bij winkels kom ik spottingscopes tegen en telescopen.
• Spottingscopes lijken vooral bedoeld voor vogels/wild/natuur, dat is gewoonlijk denk ik een stuk minder ver dan een slordige 150km
• Telescopen lijken vooral bedoeld voor maan/sterren/ufos, en die zijn dan weer beduidend verder weg dan 200km

Dus nou weet ik niet wat ik het beste kan nemen als gulden middenweg.
Is er iemand die me op weg kan helpen?
Wat wil je precies op die afstand gaan bekijken :?
pi_214696243
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Tips voor telescopen in variërende prijscategorieën? En hoe donker moet de omgeving zijn?
Het ligt er aan wat je wil gaan doen. En of je van plan bent om foto's te maken. Je kan het zo duur maken zoals je zelf wilt. Telescopen zijn net als auto's. Vele soorten voor verschillende doeleinden en in vele prijsklassen.
pi_214706236
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 22:08 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het ligt er aan wat je wil gaan doen. En of je van plan bent om foto's te maken. Je kan het zo duur maken zoals je zelf wilt. Telescopen zijn net als auto's. Vele soorten voor verschillende doeleinden en in vele prijsklassen.
Geen foto's, alleen kijken. Maan, planeten, sterren...
pi_214708139
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:59 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Geen foto's, alleen kijken. Maan, planeten, sterren...
Als je nog nooit door een telescoop hebt gekeken, zul je eerst er achter moeten zien te komen dat je het een leuke hobby gaat vinden. De foto's die Starthopper laat zien, zijn..... foto's. Nevels en verre sterrenstelsels zie je met het oog door de telescoop als zwakke wolkjes, simpel omdat foto's van deze objecten zijn gefotografeerd met lange sluitertijden. Een camera voor meerdere uren open laten staan is absoluut geen zeldzaamheid, eerder zelfs iets wat een astrofotograaf altijd doet.
Maar er zijn zeker objecten die indrukwekkend zijn in de telescoop, zoals de Orionnevel, het Zevengesternte, dubbelsterren, open sterrenhopen, Jupiter, Saturnus en natuurlijk de maan!
Omdat je van te voren niet gaat weten hoe je er in gaat staan is het verstandig om eerst een telescoop te kopen die niet gelijk je bankrekening plundert. Voor een paar honderd heb je al een hele goede instapper. Op Marktplaats vind je tweedehandsen die de helft kosten, maar je moet wel enig oog voor hebben, want vaak zijn het telescopen die van zolder komen en waarvan de verkoper weinig af weet. Handig is dan om een ervaren amateur-astronoom te vragen om mee te kijken.
Vaak wordt ook aangeraden om eerst eens te gaan kijken met een verrekijker. Vooral op donkere sterrennachten zonder omgevingslicht zul je verbluft zijn door de enorme hoeveelheid sterren die je in beeld krijgt.

Ik raad je aan om dit stuk eens door te lezen: https://www.astroforum.nl/pages/telescoopkopen/
en struin eens rond op dat forum. Bedenk wel dat de meerderheid van de astroforummers ervaren amateur-astronomen zijn. Dus wordt niet onzeker als je al die verhalen leest en het gesleutel aan telescopen aanschouwt. Amateur-astronomen zijn ook in alle vormen en maten, van gewone kijkers tot aan diepgewortelde sleutelaars die alles uit hun telescoop willen halen.

Verder ben ik beschikbaar voor vragen. Zelf kijk ik al 50 jaar en bezit zowel lenzentelescopen als spiegeltelescopen. Elk zijn eigen doel. Koop ook eens een inleidend boek over sterrenkunde en sterrenbeelden.
pi_214708205
Wat ik altijd heb als ik zo'n wolkje in de telescoop krijg, een sterrenstelsel, zijn de rillingen over mijn lijf bij het idee dat het licht er miljoenen jaren over heeft gedaan om in mijn oculair te komen en dat ik zit te kijken naar mijoenen werelden in zo'n stelsel met veel sterren en planeten en misschien wel leven.
pi_215523693
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:45 schreef Starhopper het volgende:
De zon kwam net even achter de wolken vandaan dus Seestar weer ff buitengezet en zonnefilter erop! :D Zonnevlekken zijn goed te zien :D

Dit is gewoon een losse foto. Als het beter weer is ga ik een video schieten en frames stacken ;)

[ afbeelding ]
Ben zelf al een paar dagen aan het kijken naar youtube filmpjes.
Maar zit te twijfelen tussen de S50 en de Dwarf 3.

En op lange termijn wil ik de Vaonis Vespera Pro aanschaffen

quote:
84s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:06 schreef Starhopper het volgende:
Vanmiddag heb ik wat nieuws geprobeerd met de zon. Een ISS Solar Transit O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ Geweldig _O_

[ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 08-11-2024 19:49:50 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:14 #95
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215524588
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 19:24 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Ben zelf al een paar dagen aan het kijken naar youtube filmpjes.
Maar zit te twijfelen tussen de S50 en de Dwarf 3.

En op lange termijn wil ik de Vaonis Vespera Pro aanschaffen
Sinds januari ben ik de eigenaar van de Seestar S50, en wat een prachtig apparaat is het! Het gebruik ervan geeft me ontzettend veel plezier. Ondanks enkele frustraties: na de software-update in augustus kreeg ik problemen met de tracking, wat resulteerde in veel "rejected frames" door startrailing. Per sessie leverde dit zo'n 25% aan bruikbare frames op. Gelukkig is dit opgelost met de laatste update! De nieuwste update bracht ook een fijne nieuwe functie mee: framing. Dit is de mozaïekfunctie van de Seestar S50, waarmee je bijvoorbeeld het volledige Andromedastelsel kunt vastleggen (neem dit ook in overweging met de keuze tussen de Dwarf 3 en Seestar). Wel duurt het even om een mozaïek compleet te krijgen: door de hogere rejectionrate en herpositionering van de telescoop kost dit proces extra tijd.

Twijfel je tussen de Dwarf 3 en de Seestar S50? Het hangt vooral af van wat je wilt vastleggen. De S50 is ideaal voor kleinere objecten, terwijl de Dwarf 3 met zijn grotere gezichtsveld beter geschikt is voor grotere objecten én hij heeft een handige EQ-modus. Wist je dat de Seestar S30 binnenkort uitkomt? Dit is een kleinere versie van de S50 met een groter FOV, een nieuwere sensor en hij is ook iets goedkoper dan de Dwarf 3. Zie: https://www.ganymedes.nl/product/zwo-seestar-s30/

Op Youtube kwam ik laatst nog deze tegen. De Seestar vs Vespera Pro vs Celestron Origin :)

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:27 #96
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215524592
Vanwege de bewolking heb ik nog niet veel met de mozaiekfunctie kunnen doen. Ik heb hem even kunnen testen op M15. Hopelijk geeft dat een beetje een beeld van deze functie. Zoals alle plaatjes zelf gestacked en bewerkt in Pixinsight :) Zelf stacken en bewerken (in bijv Siril of Pixinsight) levert wel de beste resultaten op. Maar je moet er wel veel tijd in stoppen om de software te leren kennen. Siril is gratis en er zijn veel tutorials te vinden op Youtube.

M15 mozaiek (bewerkt in pixinsight):

M15 mozaiek (onbewerkt plaatje rechtstreeks uit Seestar):

M15 (gestacked en bewerkt in pixinsight):

M15 (onbewerkt plaatje rechtstreeks uit Seestar):
pi_215525398
quote:
16s.gif Op vrijdag 8 november 2024 20:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sinds januari ben ik de eigenaar van de Seestar S50, en wat een prachtig apparaat is het! Het gebruik ervan geeft me ontzettend veel plezier. Ondanks enkele frustraties: na de software-update in augustus kreeg ik problemen met de tracking, wat resulteerde in veel "rejected frames" door startrailing. Per sessie leverde dit zo'n 25% aan bruikbare frames op. Gelukkig is dit opgelost met de laatste update! De nieuwste update bracht ook een fijne nieuwe functie mee: framing. Dit is de mozaïekfunctie van de Seestar S50, waarmee je bijvoorbeeld het volledige Andromedastelsel kunt vastleggen (neem dit ook in overweging met de keuze tussen de Dwarf 3 en Seestar). Wel duurt het even om een mozaïek compleet te krijgen: door de hogere rejectionrate en herpositionering van de telescoop kost dit proces extra tijd.

Twijfel je tussen de Dwarf 3 en de Seestar S50? Het hangt vooral af van wat je wilt vastleggen. De S50 is ideaal voor kleinere objecten, terwijl de Dwarf 3 met zijn grotere gezichtsveld beter geschikt is voor grotere objecten én hij heeft een handige EQ-modus. Wist je dat de Seestar S30 binnenkort uitkomt? Dit is een kleinere versie van de S50 met een groter FOV, een nieuwere sensor en hij is ook iets goedkoper dan de Dwarf 3. Zie: https://www.ganymedes.nl/product/zwo-seestar-s30/

Op Youtube kwam ik laatst nog deze tegen. De Seestar vs Vespera Pro vs Celestron Origin :)

Bekijk deze YouTube-video
Ja ik zag de S30 ook. Maar die moet nog uitkomen.
Dus nog geen foto vergelijking te zien op youtube.

Had me bijna de Vaonis verspa 2 kunnen kopen.
Maar een van mijn honden moest geopereerd worden
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  dinsdag 26 november 2024 @ 19:27:06 #98
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215690186
Gisteren was het eindelijk weer helder en heb ik de telescoop een mozaiek laten maken van de Orionnevel. Ik moet zeggen, de nabewerking is best een uitdaging. Hij is nogal helder (het helderste deepsky object aan het noordelijk halfrond volgens mij?) maar er zitten ook donkere stofwolken in. Het optrekken van de stofwolken zonder de kern van de Orionnevel te helder maken is best een uitdaging. Ik moet er nog verder aan sleutelen maar voor vanavond vind ik het wel mooi geweest :)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')