Dat is voor “gewoon even” een S22 camera inderdaad indrukwekkend.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Sjemmert het volgende:
Vindt het wel gaaf om soms naar die foto's te kijken maar heb zelf geen telescoop of goede camera.
Kwam er tijdje terug achter dat mijn S22 ook een astro mode heeft en daarmee deze foto gemaakt en bewerkt.
[ afbeelding ]
Niets speciaals ofzo maar was wel verrast hoeveel sterren er opgepikt werden.
En dat was nog gewoon vanuit de tuin in bortle class 6 met de telefoon op zijn kop op een tafel. Zou het nog weleens willen proberen langs de kust in bortle class 4 met een statief. De software in de telefoon maakt 4, 7 of 10 minuten lang foto's en stacked deze dan zelf. Wat ook gaaf is dat er een sky guide in zit, richt je camera in de lucht en je ziet op je scherm welke sterren en planeten etc je ziet. Voor deep space objecten mis je uiteraard de zoom van een telescoop maar voor foto's van de horizon met een nachthemel achtergrond schijn je er best knappe foto's mee te kunnen maken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:14 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Dat is voor “gewoon even” een S22 camera inderdaad indrukwekkend.
Wat dat betreft leven we echt in een toffe tijd qua technologie. We hebben zoveel tot onze beschikking.
Deze hobby was (voor mij) echt ondenkbaar 10 jaar geleden.
Klinkt heel gaaf inderdaad. Maar dan woon je wel donker zeg! Voor zover ik weet is de enige plek in Nederland met kans op bortle 4 Oost-Vlieland.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En dat was nog gewoon vanuit de tuin in bortle class 6 met de telefoon op zijn kop op een tafel. Zou het nog weleens willen proberen langs de kust in bortle class 4 met een statief. De software in de telefoon maakt 4, 7 of 10 minuten lang foto's en stacked deze dan zelf. Wat ook gaaf is dat er een sky guide in zit, richt je camera in de lucht en je ziet op je scherm welke sterren en planeten etc je ziet. Voor deep space objecten mis je uiteraard de zoom van een telescoop maar voor foto's van de horizon met een nachthemel achtergrond schijn je er best knappe foto's mee te kunnen maken.
Er zit hier in de buurt ook een kleine observatorium. Die geven soms lezingen met daarna mogelijkheid om door de telescoop te kijken. Daar wil ik ook nog een keer naar toe. Lijkt me wel gaaf om een keer door zo'n ding te turen.
Ik ga uit van deze kaart:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 21:51 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Klinkt heel gaaf inderdaad. Maar dan woon je wel donker zeg! Voor zover ik weet is de enige plek in Nederland met kans op bortle 4 Oost-Vlieland.
Wij gaan elke vakantie met de boot naar de Richel droogvallen, omdat het daar zo rustig is en zo onvoorstelbaar donker ‘s nachts
Erg mooi hoor voor zomaar een shot. Ik probeer het te herkennen, maar wat is het?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Sjemmert het volgende:
Vindt het wel gaaf om soms naar die foto's te kijken maar heb zelf geen telescoop of goede camera.
Kwam er tijdje terug achter dat mijn S22 ook een astro mode heeft en daarmee deze foto gemaakt en bewerkt.
[ afbeelding ]
Niets speciaals ofzo maar was wel verrast hoeveel sterren er opgepikt werden.
Geen ideequote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:11 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Erg mooi hoor voor zomaar een shot. Ik probeer het te herkennen, maar wat is het?
Ok. Welke datum, hoe laat en welke windrichting. Ben wel heel erg benieuwd. Ik zit te gokken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:22 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Geen ideetoen ik erachter kwam dat dit kon met mijn telefoon heb ik de app geinstalleerd en alles ingesteld en even geprobeerd in de tuin vanaf een tafel op een heldere maanloze nacht. Het is een shot van 4 minuten waarvoor de camera steeds foto's maak met een sluitertijd van 10s geloof ik en deze vervolgens stacked. Daarna heb ik het een eindresultaat nog een beetje bewerkt op de telefoon en eigenlijk gewoon maar wat aangekloot tot ik voor mijn gevoel het beste resultaat eruit had.
misschien koop ik nog een keer een statief waar de telefoon in kan en dan kan ik wat meer gericht foto's maken.
Volgens de metadata van de foto is deze genomen op 20 april 2023 om 02:20. Windrichting weet ik niet, telefoon op zijn kop op een tafel dus gwn recht naar boven geschoten op dat moment. Geen idee of je hier wat mee kan ?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ok. Welke datum, hoe laat en welke windrichting. Ben wel heel erg benieuwd. Ik zit te gokken.
Ja, nu zie ik het. Midden boven is Grote beer. Het was even moeilijk zien, omdat de wat zwakkere sterren helderder op de foto staan. Grote beer stond in het zenith op dat moment.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:35 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Volgens de metadata van de foto is deze genomen op 20 april 2023 om 02:20. Windrichting weet ik niet, telefoon op zijn kop op een tafel dus gwn recht naar boven geschoten op dat moment. Geen idee of je hier wat mee kan ?
Voor als iemand met een s22 of s23 samsung telefoon het een keer wil proberen dan heb je deze app nodig.
https://apps.samsung.com/(...)raw&cId=000006436974
En hier wat uitleg hoe je de astro fotografie mode aanzet en kan gebruiken.
https://www.samsung.com/n(...)laxy-expert-raw-app/
Haha okequote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, nu zie ik het. Midden boven is Grote beer. Het was even moeilijk zien, omdat de wat zwakkere sterren helderder op de foto staan. Grote beer stond in het zenith op dat moment.
Valt wel mee. De technologie heeft vooral sprongen gemaakt in de astrofotografie (camera's). Maar wat de telescoopoptiek betreft, hoogwaardige optiek is er altijd al geweest de afgelopen decennia. Ook volgsystemen waren er altijd al van hoogwaardige kwaliteit.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:28 schreef JeWa100 het volgende:
Nu zal de technologie wel veel verder zijn wat dat betreft
Die laatste ziet er zeer bemoedigend uitquote:Op zondag 7 januari 2024 13:53 schreef Starhopper het volgende:
Jeej!! Blauwe lucht en een zonnetjeEen video van 10 minuten gestackt met ASI Studio. Een heel verschil met die losse foto
![]()
[ afbeelding ]
En ook nog maar even een plaatje van M42 gisteravond. Ik zag een paar sterren dus heb ik (tegen beter weten in) de telescoop het balkon gezet. Ondanks de flarden bewolking die steeds door het beeld kwamen heb ik toch zo'n 4 minuten kunnen belichten. Gezien de omstandigheden niet slecht zou ik zeggen![]()
[ afbeelding ]
Yes!quote:Op zondag 7 januari 2024 21:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die laatste ziet er zeer bemoedigend uit
Hopelijk de komende avonden van die kraakheldere vrieslucht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |