abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 maart 2024 @ 20:01:13 #76
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212706940
quote:
84s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:04 schreef Starhopper het volgende:
Tussen de wolkenvelden en sluierbewolking door heb ik afgelopen nacht toch nog iets van M104 kunnen bakken :) 50 minuten belicht.

[ afbeelding ]
Afgelopen nacht opnieuw de M104 gedaan. In plaats van het geplande uurtje is het 3 uur en 10 minuten geworden want ik was in slaap gevallen :') De lange belichtingstijd icm een nacht die een stuk helderder was heeft dit plaatje opgeleverd :D
Let aub niet op de sterren. Ik ben aan het spelen starnet in SIRIL maar dat gaat nog niet helemaal lekker :')

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:42 #77
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212892842
quote:
84s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 20:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Afgelopen nacht opnieuw de M104 gedaan. In plaats van het geplande uurtje is het 3 uur en 10 minuten geworden want ik was in slaap gevallen :') De lange belichtingstijd icm een nacht die een stuk helderder was heeft dit plaatje opgeleverd :D
Let aub niet op de sterren. Ik ben aan het spelen starnet in SIRIL maar dat gaat nog niet helemaal lekker :')

[ afbeelding ]
Nog eens aan het klooien geweest in Siril. Dit is wat beter denk ik :)

Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212922133
Heeft wel iets weg van macro fotografie. Hetgeen dat met het blote oog niet zichtbaar is, laten zien.

En ook dezelfde voordelen: geen gezeik dat je compositie "niet zo is" Dat er geen diepte in zit, of dat je ogen niet automatisch naar het-centrum-van-actie getrokken worden, of dat er wat meer onscherpe achtergrond achter de Plejaden gemogen had.

Alleen kun je bij macro wat meer je verschuilen achter een niet-meewerkend-onderwerp.
_-L'avenir est déja là
  maandag 8 april 2024 @ 07:05:39 #79
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213133166
Vanmorgen eindelijk weer eens een heldere hemel. Voor Messier 16 leverde het 40 minuten aan bruikbare data op :)
Stiekem vind ik het wel heel erg cool dat ik nu zelf de pillars of creation heb vastgelegd :@

Ik kon het niet laten om hem ook even door het AstroBBQ Hubble Palette script voor Siril te halen :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Starhopper op 08-04-2024 08:44:36 ]
  maandag 22 april 2024 @ 19:52:09 #80
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213295994
Afgelopen nacht was het eindelijk weer helder. Oa 72 minuten aan bruikbare data verzameld van M11. Poah! Wat veel sterretjes :o :o :o

Ik heb ook nog een before foto van T Coronae Borealis gemaakt, 15 minuten totaal. En nu maar afwachten hoe hij eruit ziet als hij straks nova gaat. Explosie op dubbelster binnenkort voor het eerst in tachtig jaar te zien

maandag 3 juni 2024 @ 19:32:23 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213779024
Afgelopen nacht nog een poging gewaagd om tussen de wolken door planetaire nevel M27 te fotograferen. Viel helaas nogal tegen, uiteindelijk bleef er maar 17 minuten aan bruikbare subs over. Maar gelukkig is dat voldoende voor een mooi plaatje :D
Ooh en ik ben overgestapt naar andere stacking en bewerkingssoftware: PixInsight :)

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 juni 2024 @ 15:06:46 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213797648
quote:
84s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:32 schreef Starhopper het volgende:
Afgelopen nacht nog een poging gewaagd om tussen de wolken door planetaire nevel M27 te fotograferen. Viel helaas nogal tegen, uiteindelijk bleef er maar 17 minuten aan bruikbare subs over. Maar gelukkig is dat voldoende voor een mooi plaatje :D
Ooh en ik ben overgestapt naar andere stacking en bewerkingssoftware: PixInsight :)

[ afbeelding ]
Ik blijf me erover verbazen wat je allemaal uit een relatief goedkoop telescoopje weet te toveren :Y

Men zou verwachten dat zo'n concept wel te schaalvergroten is waardoor je een weliswaar duurdere en vooral zwaardere telescoop krijgt maar ook weer meer mogelijkheden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 5 juni 2024 @ 15:49:31 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213798029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 15:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik blijf me erover verbazen wat je allemaal uit een relatief goedkoop telescoopje weet te toveren :Y

Men zou verwachten dat zo'n concept wel te schaalvergroten is waardoor je een weliswaar duurdere en vooral zwaardere telescoop krijgt maar ook weer meer mogelijkheden.
Ja, gaaf he! Voor dit soort plaatjes had je tot een paar jaar geleden een hele dure setup en veel kennis en geduld nodig. De laatste jaren is het allemaal heel veel goedkoper en bereikbaarder geworden. En al helemaal dankzij de smarttelescoop. Al moet je wel echt tijd steken in de nabewerking hoor. En Pixinsight is geen goedkoop en simpel programma. Maar dan haal je wel echt het maximale eruit.

Dit is M27 zonder nabewerking, rechtstreeks uit de Seestar (plaatje van Twitter gehaald):

Ook niet verkeerd! Maar op een gegeven moment wil je beter :)

Groter en beter bestaat al: https://www.ganymedes.nl/(...)gin-smart-telescope/ . Maar als je er zoveel geld tegenaan wil smijten, dan zou ik gaan voor een "ouderwetse" setup op een equatoriale montering. En dan ben je ook nog goedkoper uit.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 juni 2024 @ 17:35:01 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213799161
quote:
84s.gif Op woensdag 5 juni 2024 15:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, gaaf he! Voor dit soort plaatjes had je tot een paar jaar geleden een hele dure setup en veel kennis en geduld nodig. De laatste jaren is het allemaal heel veel goedkoper en bereikbaarder geworden. En al helemaal dankzij de smarttelescoop. Al moet je wel echt tijd steken in de nabewerking hoor. En Pixinsight is geen goedkoop en simpel programma. Maar dan haal je wel echt het maximale eruit.

Dit is M27 zonder nabewerking, rechtstreeks uit de Seestar (plaatje van Twitter gehaald):
[ afbeelding ]
Ook niet verkeerd! Maar op een gegeven moment wil je beter :)

Groter en beter bestaat al: https://www.ganymedes.nl/(...)gin-smart-telescope/ . Maar als je er zoveel geld tegenaan wil smijten, dan zou ik gaan voor een "ouderwetse" setup op een equatoriale montering. En dan ben je ook nog goedkoper uit.
Het leuke is dat, voor iemand die 5K¤ over de balie slingert voor die Celestron het dus in elk geval mogelijk is om te achterhalen of astrofotografie je ding is met een smart-telescope van een driecijferig bedrag die ook nog eens best wel goeie resultaten levert.
Tot pakweg twintig jaar geleden kwam je met een betaalbare setup niet verder dan wat vlekken waarbij je ook nog om überhaupt te beginnen allerhande kennis moest gaan opdoen over die kijker en die camera, dit ding maakt serieus plaatjes maken mogelijk waarbij je meer met je objecten bezig bent dan met technische ballast.
al is die technische ballast ook heerlijke kost om mee bezig te zijn maar dat doe je eigenlijk liever als je het astrofotovirus al te pakken hebt

Vergelijk het een beetje met 'gewone' fotografie waar je beter eerst een paarhonderd euro uitgeeft om te kijken of fotograferen je hobby zou kunnen zijn alvorens met vier- of vijfcijferige bedragen te gaan gooien.
  woensdag 5 juni 2024 @ 19:38:01 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213801276
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:35 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het leuke is dat, voor iemand die 5K¤ over de balie slingert voor die Celestron het dus in elk geval mogelijk is om te achterhalen of astrofotografie je ding is met een smart-telescope van een driecijferig bedrag die ook nog eens best wel goeie resultaten levert.
Tot pakweg twintig jaar geleden kwam je met een betaalbare setup niet verder dan wat vlekken waarbij je ook nog om überhaupt te beginnen allerhande kennis moest gaan opdoen over die kijker en die camera, dit ding maakt serieus plaatjes maken mogelijk waarbij je meer met je objecten bezig bent dan met technische ballast.
al is die technische ballast ook heerlijke kost om mee bezig te zijn maar dat doe je eigenlijk liever als je het astrofotovirus al te pakken hebt

Vergelijk het een beetje met 'gewone' fotografie waar je beter eerst een paarhonderd euro uitgeeft om te kijken of fotograferen je hobby zou kunnen zijn alvorens met vier- of vijfcijferige bedragen te gaan gooien.
Ja, daar heb je wel een goed punt! Een paar duizend lappen om eventjes een nieuwe hobby uit te proberen... Dat doe je niet snel!

Wat de technische ballast betreft. Ik vind het heel fijn dat je dit niet met een smarttelescoop hebt. Het is vast hartstikke leuk maar ik ben er op afgehaakt. Heb je vermoedelijk na heel veel geklooi alles goed ingesteld: WOLKEN ;(
  woensdag 5 juni 2024 @ 20:06:19 #86
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213801821
Vanmiddag heb ik wat nieuws geprobeerd met de zon. Een ISS Solar Transit O+

pi_213898361
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 23:21 schreef -Sigaartje het volgende:
Hier ook een amateur-astronoom met een paar telescopen. Ik doe alleen niet aan astrofotografie. Ga ik ook niet aan beginnen. Het gaat mij om het genieten achter het oculair.
Tips voor telescopen in variërende prijscategorieën? En hoe donker moet de omgeving zijn?
pi_214480616
Hoi, ik heb een mogelijk wat onnozele vraag, maar dat is omdat ik er dus niks vanaf weet.

Ik wil graag vanaf een heuvel naar de bergrug een endje verderop kijken. Ik kan die bergrug met het blote oog zien (als het helder is etc). Hemelbreed zit er zo'n 170km tussen.

Als ik wat rondkijk bij winkels kom ik spottingscopes tegen en telescopen.
• Spottingscopes lijken vooral bedoeld voor vogels/wild/natuur, dat is gewoonlijk denk ik een stuk minder ver dan een slordige 150km
• Telescopen lijken vooral bedoeld voor maan/sterren/ufos, en die zijn dan weer beduidend verder weg dan 200km

Dus nou weet ik niet wat ik het beste kan nemen als gulden middenweg.
Is er iemand die me op weg kan helpen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:06:41 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214550281
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 19:23 schreef sigme het volgende:
Hoi, ik heb een mogelijk wat onnozele vraag, maar dat is omdat ik er dus niks vanaf weet.

Ik wil graag vanaf een heuvel naar de bergrug een endje verderop kijken. Ik kan die bergrug met het blote oog zien (als het helder is etc). Hemelbreed zit er zo'n 170km tussen.

Als ik wat rondkijk bij winkels kom ik spottingscopes tegen en telescopen.
• Spottingscopes lijken vooral bedoeld voor vogels/wild/natuur, dat is gewoonlijk denk ik een stuk minder ver dan een slordige 150km
• Telescopen lijken vooral bedoeld voor maan/sterren/ufos, en die zijn dan weer beduidend verder weg dan 200km

Dus nou weet ik niet wat ik het beste kan nemen als gulden middenweg.
Is er iemand die me op weg kan helpen?
Wat wil je precies op die afstand gaan bekijken :?
pi_214696243
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Tips voor telescopen in variërende prijscategorieën? En hoe donker moet de omgeving zijn?
Het ligt er aan wat je wil gaan doen. En of je van plan bent om foto's te maken. Je kan het zo duur maken zoals je zelf wilt. Telescopen zijn net als auto's. Vele soorten voor verschillende doeleinden en in vele prijsklassen.
pi_214706236
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 22:08 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het ligt er aan wat je wil gaan doen. En of je van plan bent om foto's te maken. Je kan het zo duur maken zoals je zelf wilt. Telescopen zijn net als auto's. Vele soorten voor verschillende doeleinden en in vele prijsklassen.
Geen foto's, alleen kijken. Maan, planeten, sterren...
pi_214708139
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:59 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Geen foto's, alleen kijken. Maan, planeten, sterren...
Als je nog nooit door een telescoop hebt gekeken, zul je eerst er achter moeten zien te komen dat je het een leuke hobby gaat vinden. De foto's die Starthopper laat zien, zijn..... foto's. Nevels en verre sterrenstelsels zie je met het oog door de telescoop als zwakke wolkjes, simpel omdat foto's van deze objecten zijn gefotografeerd met lange sluitertijden. Een camera voor meerdere uren open laten staan is absoluut geen zeldzaamheid, eerder zelfs iets wat een astrofotograaf altijd doet.
Maar er zijn zeker objecten die indrukwekkend zijn in de telescoop, zoals de Orionnevel, het Zevengesternte, dubbelsterren, open sterrenhopen, Jupiter, Saturnus en natuurlijk de maan!
Omdat je van te voren niet gaat weten hoe je er in gaat staan is het verstandig om eerst een telescoop te kopen die niet gelijk je bankrekening plundert. Voor een paar honderd heb je al een hele goede instapper. Op Marktplaats vind je tweedehandsen die de helft kosten, maar je moet wel enig oog voor hebben, want vaak zijn het telescopen die van zolder komen en waarvan de verkoper weinig af weet. Handig is dan om een ervaren amateur-astronoom te vragen om mee te kijken.
Vaak wordt ook aangeraden om eerst eens te gaan kijken met een verrekijker. Vooral op donkere sterrennachten zonder omgevingslicht zul je verbluft zijn door de enorme hoeveelheid sterren die je in beeld krijgt.

Ik raad je aan om dit stuk eens door te lezen: https://www.astroforum.nl/pages/telescoopkopen/
en struin eens rond op dat forum. Bedenk wel dat de meerderheid van de astroforummers ervaren amateur-astronomen zijn. Dus wordt niet onzeker als je al die verhalen leest en het gesleutel aan telescopen aanschouwt. Amateur-astronomen zijn ook in alle vormen en maten, van gewone kijkers tot aan diepgewortelde sleutelaars die alles uit hun telescoop willen halen.

Verder ben ik beschikbaar voor vragen. Zelf kijk ik al 50 jaar en bezit zowel lenzentelescopen als spiegeltelescopen. Elk zijn eigen doel. Koop ook eens een inleidend boek over sterrenkunde en sterrenbeelden.
pi_214708205
Wat ik altijd heb als ik zo'n wolkje in de telescoop krijg, een sterrenstelsel, zijn de rillingen over mijn lijf bij het idee dat het licht er miljoenen jaren over heeft gedaan om in mijn oculair te komen en dat ik zit te kijken naar mijoenen werelden in zo'n stelsel met veel sterren en planeten en misschien wel leven.
pi_215523693
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:45 schreef Starhopper het volgende:
De zon kwam net even achter de wolken vandaan dus Seestar weer ff buitengezet en zonnefilter erop! :D Zonnevlekken zijn goed te zien :D

Dit is gewoon een losse foto. Als het beter weer is ga ik een video schieten en frames stacken ;)

[ afbeelding ]
Ben zelf al een paar dagen aan het kijken naar youtube filmpjes.
Maar zit te twijfelen tussen de S50 en de Dwarf 3.

En op lange termijn wil ik de Vaonis Vespera Pro aanschaffen

quote:
84s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:06 schreef Starhopper het volgende:
Vanmiddag heb ik wat nieuws geprobeerd met de zon. Een ISS Solar Transit O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ Geweldig _O_

[ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 08-11-2024 19:49:50 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:14 #95
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215524588
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 19:24 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Ben zelf al een paar dagen aan het kijken naar youtube filmpjes.
Maar zit te twijfelen tussen de S50 en de Dwarf 3.

En op lange termijn wil ik de Vaonis Vespera Pro aanschaffen
Sinds januari ben ik de eigenaar van de Seestar S50, en wat een prachtig apparaat is het! Het gebruik ervan geeft me ontzettend veel plezier. Ondanks enkele frustraties: na de software-update in augustus kreeg ik problemen met de tracking, wat resulteerde in veel "rejected frames" door startrailing. Per sessie leverde dit zo'n 25% aan bruikbare frames op. Gelukkig is dit opgelost met de laatste update! De nieuwste update bracht ook een fijne nieuwe functie mee: framing. Dit is de mozaïekfunctie van de Seestar S50, waarmee je bijvoorbeeld het volledige Andromedastelsel kunt vastleggen (neem dit ook in overweging met de keuze tussen de Dwarf 3 en Seestar). Wel duurt het even om een mozaïek compleet te krijgen: door de hogere rejectionrate en herpositionering van de telescoop kost dit proces extra tijd.

Twijfel je tussen de Dwarf 3 en de Seestar S50? Het hangt vooral af van wat je wilt vastleggen. De S50 is ideaal voor kleinere objecten, terwijl de Dwarf 3 met zijn grotere gezichtsveld beter geschikt is voor grotere objecten én hij heeft een handige EQ-modus. Wist je dat de Seestar S30 binnenkort uitkomt? Dit is een kleinere versie van de S50 met een groter FOV, een nieuwere sensor en hij is ook iets goedkoper dan de Dwarf 3. Zie: https://www.ganymedes.nl/product/zwo-seestar-s30/

Op Youtube kwam ik laatst nog deze tegen. De Seestar vs Vespera Pro vs Celestron Origin :)

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:27 #96
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215524592
Vanwege de bewolking heb ik nog niet veel met de mozaiekfunctie kunnen doen. Ik heb hem even kunnen testen op M15. Hopelijk geeft dat een beetje een beeld van deze functie. Zoals alle plaatjes zelf gestacked en bewerkt in Pixinsight :) Zelf stacken en bewerken (in bijv Siril of Pixinsight) levert wel de beste resultaten op. Maar je moet er wel veel tijd in stoppen om de software te leren kennen. Siril is gratis en er zijn veel tutorials te vinden op Youtube.

M15 mozaiek (bewerkt in pixinsight):

M15 mozaiek (onbewerkt plaatje rechtstreeks uit Seestar):

M15 (gestacked en bewerkt in pixinsight):

M15 (onbewerkt plaatje rechtstreeks uit Seestar):
pi_215525398
quote:
16s.gif Op vrijdag 8 november 2024 20:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sinds januari ben ik de eigenaar van de Seestar S50, en wat een prachtig apparaat is het! Het gebruik ervan geeft me ontzettend veel plezier. Ondanks enkele frustraties: na de software-update in augustus kreeg ik problemen met de tracking, wat resulteerde in veel "rejected frames" door startrailing. Per sessie leverde dit zo'n 25% aan bruikbare frames op. Gelukkig is dit opgelost met de laatste update! De nieuwste update bracht ook een fijne nieuwe functie mee: framing. Dit is de mozaïekfunctie van de Seestar S50, waarmee je bijvoorbeeld het volledige Andromedastelsel kunt vastleggen (neem dit ook in overweging met de keuze tussen de Dwarf 3 en Seestar). Wel duurt het even om een mozaïek compleet te krijgen: door de hogere rejectionrate en herpositionering van de telescoop kost dit proces extra tijd.

Twijfel je tussen de Dwarf 3 en de Seestar S50? Het hangt vooral af van wat je wilt vastleggen. De S50 is ideaal voor kleinere objecten, terwijl de Dwarf 3 met zijn grotere gezichtsveld beter geschikt is voor grotere objecten én hij heeft een handige EQ-modus. Wist je dat de Seestar S30 binnenkort uitkomt? Dit is een kleinere versie van de S50 met een groter FOV, een nieuwere sensor en hij is ook iets goedkoper dan de Dwarf 3. Zie: https://www.ganymedes.nl/product/zwo-seestar-s30/

Op Youtube kwam ik laatst nog deze tegen. De Seestar vs Vespera Pro vs Celestron Origin :)

Bekijk deze YouTube-video
Ja ik zag de S30 ook. Maar die moet nog uitkomen.
Dus nog geen foto vergelijking te zien op youtube.

Had me bijna de Vaonis verspa 2 kunnen kopen.
Maar een van mijn honden moest geopereerd worden
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  dinsdag 26 november 2024 @ 19:27:06 #98
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215690186
Gisteren was het eindelijk weer helder en heb ik de telescoop een mozaiek laten maken van de Orionnevel. Ik moet zeggen, de nabewerking is best een uitdaging. Hij is nogal helder (het helderste deepsky object aan het noordelijk halfrond volgens mij?) maar er zitten ook donkere stofwolken in. Het optrekken van de stofwolken zonder de kern van de Orionnevel te helder maken is best een uitdaging. Ik moet er nog verder aan sleutelen maar voor vanavond vind ik het wel mooi geweest :)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')