Uitspraak van 26 mei 2023:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/artikel/24(...)ntgroening-in-belgiequote:Het Hof van Beroep in Antwerpen heeft werkstraffen van 225 tot 300 uur opgelegd aan achttien leden van een Belgische studentenvereniging voor een uit de hand gelopen ontgroening. Daarbij kwam de 20-jarige student Sanda Dia vijf jaar geleden om het leven. Ze moeten ook een geldboete van 400 euro betalen.
De praeses van het dispuut en een ander dispuutlid kregen de hoogste werkstraffen voor hun aandeel in de ontgroening. De rechter acht alle achttien leden schuldig aan onopzettelijke doding en mensonterende behandeling. Er moeten ook schadevergoedingen worden betaald aan de vader en de broer van het slachtoffer. Er waren straffen tot ruim 4 jaar cel geëist.
Hetzelfde ritueel uitvoeren als wat ze bij het slachtoffer gedaan hebben lijkt me een zeer passende straf in dit geval.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:47 schreef Momo het volgende:
Logisch dat die vader zijn kalmte verloor tijdens de uitspraak. En laat die werkstraf geen uurtjes zijn op een kantoor, laat deze narcistische apen lekker het riool schoonmaken.
Nope. Als ze zich over wat jaartjes bij een huisartsenpraktijk/advocaten of notariskantoor melden voor een baan, niemand die weet wie ze voor zich hebben.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:25 schreef Viv het volgende:
[..]
En geen strafblad dus kennelijk.
Gegarandeerd dat hun afkomst ermee te maken heeft, allemaal zonen van hooggeplaatste personen.
Tegen de rechter, tegen de pisventjes of tegen vaders de advocaten?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik die vader was zou ik mij moeten inhouden om niet het recht in eigen handen te nemen.
Dat hebben ze al gehad.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:48 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hetzelfde ritueel uitvoeren als wat ze bij het slachtoffer gedaan hebben lijkt me een zeer passende straf in dit geval.
Dit. Ik vermoed dat ze de ontgroening bij hem bewust zwaarder hebben gemaakt. Niet per se om hem te laten sterven, maar wel zodat hij zou afhaken. Hij past namelijk niet in hun plaatje.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:46 schreef daNpy het volgende:
"De doop van de schachten gaat al ongeveer 15 jaar door in Vorselaar, met dezelfde opdrachten en dezelfde zaken die gegeten en gedronken worden. In het verleden is nog nooit iemand ziek geworden of had er nog nooit iemand iets ernstig voorgehad", verklaart één van hen.
Geloof er niks van met al die smerigheid en debiele hoeveelheden alcohol. Dit is pure mishandeling.
Dat beweren ze ja. Hebben ze zelf ook in honden en kattenpoep gezeten en meermaals over zich heen laten pissen? Zijn ze ook zó enorm dronken gevoerd (dezelfde vragen, ja ja) dat ze het niet meer kon schelen? 1 liter gin? 1,5 liter visolie gezopen? Een muis door de blender opgevreten? Etc. etc.quote:
Dat die andere twee feuten ook 'gecheat' hebben en er levend uit gekomen zijn en Sanda niet vanwege zijn 'eerlijkheid' -- was het ritueel nu bedoeld om te ontgroenen of te testen of je leugenachtige gladjakker genoeg bent om bij het netwerk van de corpsballen te horen?quote:
Dit inderdaadquote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik die vader was zou ik mij moeten inhouden om niet het recht in eigen handen te nemen.
Dan zou ik als rechter juist hogere straffen opleggen vanwege de groepsdruk vanuit de maatschappij, en de collectieve verontwaardiging bij het merendeel van de overige burgers. Belachelijk dat zulke sadisten die alles hebben zitten te tegenwerken met zulke strafjes weg komen.quote:De advocaten van de verdachten hanteerden allen min of meer dezelfde verdediging: volgens hen was de ontgroening uit de hand gelopen door groepsdruk, collectieve normvervaging en tradities.
Het is ook een bijzonder geruststellende gedachte dat dit soort mensen de lakens uitdelen in de samenleving. Als je je afvraagt waarom politici vaak beslissingen nemen waar pure burgerhaat uit lijkt te spreken; dat is ook gewoon zo. Dit soort mensen heeft een regelrechte hekel aan gewone burgers als jij en ik.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 13:52 schreef Dusthor92 het volgende:
Zo zie je maar weer: voor bepaalde lagen in de samenleving geldt de wet niet.
Je kan beter het recht in eigen hand nemen.
Precies.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 14:00 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het is ook een bijzonder geruststellende gedachte dat dit soort mensen de lakens uitdelen in de samenleving. Als je je afvraagt waarom politici vaak beslissingen nemen waar pure burgerhaat uit lijkt te spreken; dat is ook gewoon zo. Dit soort mensen heeft een regelrechte hekel aan gewone burgers als jij en ik.
Ja, klopt. Zie ook die fopstraf die Epstein kreeg:quote:Op vrijdag 26 mei 2023 13:52 schreef Dusthor92 het volgende:
Zo zie je maar weer: voor bepaalde lagen in de samenleving geldt de wet niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee, dat dan weer niet.quote:Je kan beter het recht in eigen hand nemen.Ik hoop wel dat er nog een vorm van beroep mogelijk is, ben niet zo bekend met het Belgische systeem.
Hun vriend. Toe maar.quote:"Je mag niet vergeten dat er tijdens de debatten veel tranen zijn gevloeid bij de Reuzegommers. Je voelde dat Sanda Dia hun vriend was die ze verloren zijn en dat niemand dit gewild heeft. Maar het is wel gebeurd.”
Nou vertel! Minder harde straf dus?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 15:14 schreef TLC het volgende:
Ik durf eigenlijk wel rustig te stellen dat als het andersom was geweest (een paar arme mensen met een zwarte huidskleur die een rijk blank jongetje de dood in helpen) de 'straf' anders had uitgepakt
Nouja, laat ik kan voor mijzelf spreken. Als ik als “normale rangs burger” gerechtigheid zou willen, dan zou ik kennelijk aan een pistool moeten komen en de daders moeten doodschieten.quote:
En de reactie van de advocaat van de familie:quote:Is dit nu het eindpunt?
"In theorie is er nog cassatieberoep mogelijk, mocht er een juridisch probleem opduiken", zegt onze justitiejournalist Caroline Van den Berghe. "Maar ik heb de indruk dat de advocaten hier een punt willen achter zetten. Het heeft lang genoeg geduurd."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/26/hof-van-beroep-sanda-dia/quote:De familie van Sanda Dia is teleurgesteld dat niet op alle vragen een antwoord gekomen is. "Het is moeilijk dat niemand schuldig is aan het toedienen van de gifstof, de visolie. Dat is een van de vragen waar we altijd op gehamerd hebben; wie heeft wat gedaan. Dat zal nu een goedbewaard geheim blijven en dat is moeilijk om mee om te gaan. De familie leert daarmee leven", vertelt Sven Mary.
Het is een lange weg geweest, benadrukt hij. "De familie heeft ons een les in nederigheid en sereniteit gegeven. Ik ben blij dat we op een of andere wijze, zelfs als het niet helemaal is wat je wil, de etappe voorbij zijn."
"Verzacht dit alles? Uiteraard niet. Je kind is weg, je broer je stiefzoon. Het blijft een en al emotie om iets wat nooit had moeten gebeuren. Het zal nooit genoeg zijn, maar er is recht gesproken." De familie hoopt dan ook dat dopen in de toekomst voorzichtiger zullen gebeuren.
Ja, maar op de verpakking van de visolie/vissaus stond niet wat een dodelijke dosis is.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 18:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
Zo die doen niet eens de moeite om hun corruptie te verbergen dus. Een werkstraf voor iemand doodmartelen.
Gewoon domheid en roekeloosheid. Dat was ook zo bij de doden die bij Nederlandse ontgroeningen zijn gevallen, pure domheid, groepsdruk en niet kritisch na willen denken.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
Was Dia dan zo'n klein mager mannetje? En had geen van de studenten het benul om visolie naar verhouding te laten drinken? Dia zal hun toch vertrouwd hebben om daar op te letten, neem ik aan, zodat uiteindelijk alle leden door dezelfde hel moeten om lid te mogen worden. Maar dat vertrouwen is beschaamd. De studenten waren 'niet racistisch'. Dan waren ze dus dom. Ik mag hopen dat geen van hen voor arts studeert.
Was hij niet eerst dronken gevoerd?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
in de nrc: 'De vader van Dia vroeg zich tijdens het proces hardop af waarom juist zijn zoon de ontgroening niet overleefde. „Vader Dia, het heeft niets met kleur te maken en alles met lichaamsbouw, met lengte, met gewicht”, zei een van de advocaten.'
Was Dia dan zo'n klein mager mannetje? En had geen van de studenten het benul om visolie naar verhouding te laten drinken? Dia zal hun toch vertrouwd hebben om daar op te letten, neem ik aan, zodat uiteindelijk alle leden door dezelfde hel moeten om lid te mogen worden. Maar dat vertrouwen is beschaamd. De studenten waren 'niet racistisch'. Dan waren ze dus dom. Ik mag hopen dat geen van hen voor arts studeert.
Ja, hij had zowel een alcoholvergiftiging als een zoutvergiftiging. (En onderkoeling.)quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Was hij niet eerst dronken gevoerd?
Ik heb helemaal niets met het overdreven hijgerige "racisme!" roepen wat tegenwoordig veel gebeurt, maar ik kan me bij deze zaak echt niet aan de indruk onttrekken dat hier een flinke racistische component in meegespeeld heeft.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 15:14 schreef TLC het volgende:
Ik durf eigenlijk wel rustig te stellen dat als het andersom was geweest (een paar arme mensen met een zwarte huidskleur die een rijk blank jongetje de dood in helpen) de 'straf' anders had uitgepakt
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:50 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets met het overdreven hijgerige "racisme!" roepen wat tegenwoordig veel gebeurt, maar ik kan me bij deze zaak echt niet aan de indruk onttrekken dat hier een flinke racistische component in meegespeeld heeft.
Klassenjustitie dan.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.
Ja jammer is dat. Wat fotos met "martelaar" onder hun hoofd zou ze niet misstaan.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.
Die schamen zich niet. Alles is er op gericht om de daders uit het nieuws te houden. En websites die op straffe van rechters moesten verdwijnen. De hele zaak is al door een ander gerecht gedaan moeten worden "omdat er druk op het eerste gerecht" is uitgeoefend.quote:
Er bekruipt me hier vooral een "ons kent ons-gevoel" bij; de elite zorgt er wel voor dat de leden van hun eigen kaste niet te zwaar hoeven te boeten wanneer hun levensstijl dodelijke slachtoffers onder het gepeupel eist.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 21:07 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Die schamen zich niet. Alles is er op gericht om de daders uit het nieuws te houden. En websites die op straffe van rechters moesten verdwijnen. De hele zaak is al door een ander gerecht gedaan moeten worden "omdat er druk op het eerste gerecht" is uitgeoefend.
Ergens hoop je na media aandacht dat er recht wordt gesproken: het werd een fopstraf.
Ze hadden al een andere rechtbank gekozen dan de dichtstbijzijnde, omdat één van hun ouders daar rechter is. Maar zelfs zonder zulke belangenverstrengeling zijn ze er met een fopstraf vanaf gekomen.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 23:23 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Er bekruipt me hier vooral een "ons kent ons-gevoel" bij; de elite zorgt er wel voor dat de leden van hun eigen kaste niet te zwaar hoeven te boeten wanneer hun levensstijl dodelijke slachtoffers onder het gepeupel eist.
Is wel een gouden zet gebleken:quote:Op vrijdag 26 mei 2023 23:41 schreef Icegiant het volgende:
2 uur later brengen ze hem toch maar eens naar het ziekenhuis.
quote:Ook zijn de voormalige dispuutleden niet veroordeeld voor 'schuldig verzuim'. Daarvan is sprake als iemand nalaat een ander te helpen die in groot gevaar verkeert, terwijl dat wel kon.
Ik pis ook regelmatig over mijn vrienden heen nadat ik ze onthouden heb van water als ze het hard nodig hebben om gezond te blijven.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:42 schreef Eightyone het volgende:
https://www.demorgen.be/n(...)-sanda-dia~bccba1d5/
[..]
Hun vriend. Toe maar.
quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een beter voorbeeld van klassejustitie hebben we in lange tijd niet meer gezien. Chapeaux dan maar?quote:
Ja al denk ik dat dat in het social media tijdperk een beetje een pyrrusoverwinning is geworden.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 00:54 schreef Janneke141 het volgende:
Nou ja, en voor een dergelijk netwerk zit je dus bij zo'n vereniging.
Verder ging met pleasen? Als hij stomdronken was om nog een volgende fles vragen, als anderen 1 eetlepel visolie dronken hij de hele fles dronk, of hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 27 mei 2023 00:59 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk ook niet dat er hier sprake was van racisme. Dan zouden die reuzegommers hem echt niet meegenomen hebben en al hun geheimen laten zien. Het kan natuurlijk wel dat die Sanda vanwege zijn achtergrond net iets harder wilde dan de andere schachten en dat hij met wat verder ging met pleasen. En dat dat juist hem fataal werd.
Meer in dat hij misschien minder weerstand durfde te bieden dan die anderen en dat hij daarom meer binnen kreeg.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 08:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verder ging met pleasen? Als hij stomdronken was om nog een volgende fles vragen, als anderen 1 eetlepel visolie dronken hij de hele fles dronk, of hoe zie je dat voor je?
duw de persoon die overleden is maar in de slachtofferrol om de rol van dit walgelijk dispuut maar weer zo snel mogelijk te kunnen vergeten.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Meer in dat hij misschien minder weerstand durfde te bieden dan die anderen en dat hij daarom meer binnen kreeg.
Volgens mij geef ik tot 2x toe aan dat een zwaardere straf wel wenselijk was? Die dispuutsleden hebben immers een waslijst aan verwijtbare zaken begaan.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
duw de persoon die overleden is maar in de slachtofferrol om de rol van dit walgelijk dispuut maar weer zo snel mogelijk te kunnen vergeten.
Het is natuurlijk bizar dat een groep mensen een ander mens laat doodgaan en hieraan actief meegeholpen hebben, niet op tijd de hulpdiensten opgeroepen hebben en alle sporen gewist hebben. En de straf die deze elitaire kinderen hier hiervoor krijgen is in mijn optiek niet meer dan een aanfluiting van het rechtsysteem.
Er kan geluld worden als brugman maar linksom of rechtsom is er geen enkel excuus hiervoor en geen enkele verzachtende omstandigheid. Het zijn misdadigers en niet alleen dat, ze hebben geen spijt en geen zelfreflectie.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij geef ik tot 2x toe aan dat een zwaardere straf wel wenselijk was? Die dispuutsleden hebben immers een waslijst aan verwijtbare zaken begaan.
Ik probeer enkel aan te geven op welke manier zijn achtergrond wellicht meegespeeld heeft in het drama.
Ja, eerst in levensgevaar brengen en dan 'helpen', waarna het slachtoffer alsnog overlijd. Dood door schuld, niks minder.quote:
Het zou best kunnen dat zijn achtergrond op meerdere manieren een rol gespeeld heeft.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik probeer enkel aan te geven op welke manier zijn achtergrond wellicht meegespeeld heeft in het drama.
Het lijkt erop dat zijn familie niet zo rancuneus is. Zie hun reactie hier:quote:Op zaterdag 27 mei 2023 10:53 schreef Nielsch het volgende:
Tijd voor de familie om alle info die ze hebben over deze jongens naar buiten te brengen. Als de rechter niet wil straffen, dan moet het publiek dat maar doen.
Zijn vader had gewild dat de jongens hun namen en gezichten openbaar gemaakt werden. Dat zou dan de straf voor ze zijn, voor altijd een brandmerk.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat zijn familie niet zo rancuneus is. Zie hun reactie hier:
Viv in NWS / De fatale ontgroening van Sanda Dia #2 - Werkstraffen en 400 euro boete
Ik ook. Nu geeft het gros van de Belgen geen flauw benul wie het zijn. Daders kunnen na hun studie lekker aan de bak, een (mooi) leven opbouwen zonder dat hun omgeving weet wie het echt zijn.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:28 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Zijn vader had gewild dat de jongens hun namen en gezichten openbaar gemaakt werden. Dat zou dan de straf voor ze zijn, voor altijd een brandmerk.
Ik snap dat wel.
Precies, ik zou willen weten als ik bijv. een arts heb dat hij dit soort ziekigheid heeft gedaan. Puur omdat ik deze mensen gevaarlijk vind en niet vertrouw.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ook. Nu geeft het gros van de Belgen geen flauw benul wie het zijn. Daders kunnen na hun studie lekker aan de bak, een (mooi) leven opbouwen zonder dat hun omgeving weet wie het echt zijn.
Je zal maar later met zo'n figuur trouwen en kinderen krijgen
Zo iemand zou nooit in de zorg terecht moeten en mogen komen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:36 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Precies, ik zou willen weten als ik bijv. een arts heb dat hij dit soort ziekigheid heeft gedaan. Puur omdat ik deze mensen gevaarlijk vind en niet vertrouw.
Nee, zijn familie is emotioneel platgeslagen. Voor rancune moet je nog enigszins energie hebben.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat zijn familie niet zo rancuneus is. Zie hun reactie hier:
Viv in NWS / De fatale ontgroening van Sanda Dia #2 - Werkstraffen en 400 euro boete
Volgens mij werp ik ook nergens een excuus op.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 10:22 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Er kan geluld worden als brugman maar linksom of rechtsom is er geen enkel excuus hiervoor en geen enkele verzachtende omstandigheid. Het zijn misdadigers en niet alleen dat, ze hebben geen spijt en geen zelfreflectie.
Met andere woorden: geen moraal
En dan heb ik de racismekaart niet eens genoemd
Nouja het was geen open vereniging. Dus hij is op uitnodiging aspirant geworden. Dus ze zullen hem toch wel een toffe peer gevonden hebben. Ze gaan niet iemand uitnodigen die ze niet willen en waarbij die persoon een hoop van hun geheimen te zien krijgt.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:15 schreef Viv het volgende:
Daarmee samenhangend: hij was een vreemde eend in de bijt in dit genootschap, want de overige leden hadden allemaal wél hooggeplaatste personen als ouders. Wat voor baat hebben zij erbij om iemand zonder netwerk of geld toe te laten? Zoals ik al eerder benoemd heb: mogelijk hebben ze hem daarom extra hard aangepakt, zodat hij zou afhaken.
Betalen de pappies en mammies wel.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 18:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nu lees ik trouwens dat de elite boys wel een strafblad hebben omdat er naast de werkstraf ook een geldstraf geeeist is
Een strafblad valt niet af te kopen. Het zal vast allemaal weinig uitmaken. Bedjes zullen al gespreid zijn.quote:
Ah, dat is dan tenminste iets.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 18:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nu lees ik trouwens dat de elite boys wel een strafblad hebben omdat er naast de werkstraf ook een geldstraf geeeist is
Ze zijn het al. Die kerels zijn al afgestudeerd en krijgen gewoon een baan, ons kent onsquote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Ah, dat is dan tenminste iets.In Nederland kun je dan geen advocaat of rechter meer worden, als ik het goed heb. Mogelijk in België ook niet.
Dit waren de laatste 3 uit een groep van 15 aanmeldingen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 11:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder benoemd heb: mogelijk hebben ze hem daarom extra hard aangepakt, zodat hij zou afhaken.
Ik denk als je een beetje kunt googlen dat je het wel vindt.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:46 schreef littlemindy het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de namen via internet niet alsnog de ronde doen.
Er zullen toch genoeg mensen zijn die wisten wie lid waren van Reuzegom?
In De Morgen staat toch geen strafblad helaas.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Ah, dat is dan tenminste iets.In Nederland kun je dan geen advocaat of rechter meer worden, als ik het goed heb. Mogelijk in België ook niet.
De namen gaan zeker rond. Zag dat er zelfs een Instagram account is waarop de daders worden genoemd incl hun huidige werkplekken enzo.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:46 schreef littlemindy het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de namen via internet niet alsnog de ronde doen.
Er zullen toch genoeg mensen zijn die wisten wie lid waren van Reuzegom?
quote:Op maandag 29 mei 2023 23:42 schreef Icegiant het volgende:
[..]
In De Morgen staat toch geen strafblad helaas.
Voor Sven Mary, de advocaat van de vader, was het belangrijk dat de Reuzegommers een ‘brandmerk’ zouden krijgen. Dat was de teneur van zijn pleidooi tijdens het proces. Omdat het er door de combinatie met de geldboetes op leek dat de straffen effectief op het strafblad zouden komen, toonde hij zich naderhand tevreden over de uitspraak.
Een strafblad zou een serieuze hinderpaal vormen voor de carrières die de Reuzegommers ambiëren. Maar de FOD Justitie heeft nadien nog duidelijk gemaakt dat deze werkstraffen niet op het uittreksel van het strafblad komen. De Reuzegommers kunnen dus nog steeds een leeg uittreksel voorleggen als een toekomstige werkgever erom vraagt.
dat kon nooit lang duren natuurlijkquote:Op maandag 29 mei 2023 23:44 schreef Icegiant het volgende:
[..]
De namen gaan zeker rond. Zag dat er zelfs een Instagram account is waarop de daders worden genoemd incl hun huidige werkplekken enzo.
Mwa weet ik niet. Het zijn wel wat ziekelijke types en toch zeker wel extreemrechts / racisten.quote:Op maandag 29 mei 2023 11:19 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dit waren de laatste 3 uit een groep van 15 aanmeldingen.
Denk gewoon pech, die gast was geen alcohol gewend, andere twee misschien wel.
Belachelijk dat ze wegkomen met werkstraffen, maar heeft weinig met racisme te maken.
Wat de actuele neuk.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 18:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er zijn mensen die een zwaardere straf hebben gekregen tijdens de coronacrisis omdat ze om 5 na 12 nog buiten waren
Ik geloof dit echt meteen. Ik als donkere vrouw kan erover meepraten.quote:Op maandag 29 mei 2023 23:59 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Mwa weet ik niet. Het zijn wel wat ziekelijke types en toch zeker wel extreemrechts / racisten.
Volgens bronnen dicht bij het onderzoek zit een tekst in het dossier waarin Alexander G., alias Janker, tijdens een bijeenkomst met Reuzegom stemmen ronselt om te worden verkozen als ‘schachtentemmer’. De jongen is eerder klein van gestalte, maar zegt: “Daar zijn in de wandelgangen al opmerkingen over gemaakt, maar ook Napoleon en Castro waren klein. En zelfs onze goede Duitse vriend Adolf stak nauwelijks boven de grond uit.”
In de toespraak belooft de jongen verder nog: “Het mag geen jaar worden als in een bso-schooltje met een of andere allochtoon. Ik wil er volgend jaar echt een bruut jaar van maken, met afzuipen op donderdag. Ik wil er geen bruut jaar van maken, maar een gestoord bruut jaar, voor de elite die wij zijn.”
En: Een maand na de dood van Sanda Dia maakte een van hen een filmpje van hoe een zwarte dakloze man werd bezongen: “Handjes kappen, de Congo is van ons.” Nou verdiep je even in de geschiedenis van België Congo.
In onderstaand artikel zie je ook screenshots van het filmpje.
https://www.hln.be/binnen(...)n-reuzegom~ae887584/
Plus:
Twee maanden voor de fatale doop was er een melding dat Dia met het n-woord was aangesproken en na een feestje was gemaand de troep op te ruimen, want ‘zwarten moeten voor blanken werken’.
Ga zo maar door.
Maar denk niet dat hij dood is omdat hij de neger was.quote:Op maandag 29 mei 2023 23:59 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Mwa weet ik niet. Het zijn wel wat ziekelijke types en toch zeker wel extreemrechts / racisten.
Dat woord nog gebruiken🤪. En echt zonde om een enorm treurig topic als dit te vervuilen met dat soort termen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 10:42 schreef matthijst het volgende:
[..]
Maar denk niet dat hij dood is omdat hij de neger was.
Ik vond het al vreemd van je!quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik dacht al, waarom heb ik dit gepost. Maar het was dus onderdeel van een artikel
Sorry, "zwarte" klinkt tegenwoordig schijnbaar beterquote:
Waarom niet. Veel netter dan zwarte.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:21 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Dat woord nog gebruiken🤪. En echt zonde om een enorm treurig topic als dit te vervuilen met dat soort termen.
We kunnen het hier wel hebben over het feit dát hun namen rondgaan op internet, maar ernaar linken mag inderdaad niet.quote:
En terecht.quote:Op woensdag 31 mei 2023 20:47 schreef Icegiant het volgende:
YouTuber Acid nagelt Reuzegommers openlijk aan schandpaal, advocaten verbijsterd: “Hier moet dringend paal en perk aan gesteld worden”
https://www.hln.be/binnen(...)eld-worden~aeca945e/
Artikel van HLN. Ik denk dat dit er wel aan zat te komen; ook op Twitter, Instagram en TikTok gaan de namen rond. Deze jongens worden hun leven lang geconfronteerd met wat ze hebben gedaan, denk ik.
Volgens dat artikel hebben twee van de Reuzegommers die 'exposed' werden in die video niets met deze zaak te maken. Dat laat ook meteen het gevaar zien van een online heksenjacht.quote:
Nou ze waren er niet op locatie bij, maar hebben bijvoorbeeld wel aanwijzingen gegeven via de groepsapp. Dus bijvoorbeeld gezegd breng Sanda maar niet naar het ziekenhuis. Of eentje heeft bedacht wat er allemaal ging gebeuren bij de ontgroening. Dus het is niet zo dat het zomaar random personen zijn gelukkig.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Volgens dat artikel hebben twee van de Reuzegommers die 'exposed' werden in die video niets met deze zaak te maken. Dat laat ook meteen het gevaar zien van een online heksenjacht.
Een online heksenjacht kan niet goed zijn. Maar ze hebben het er zelf naar gemaakt. De drang naar schandnagelen zou minder groot zijn als ze een redelijke straf hadden gekregen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Volgens dat artikel hebben twee van de Reuzegommers die 'exposed' werden in die video niets met deze zaak te maken. Dat laat ook meteen het gevaar zien van een online heksenjacht.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 31 mei 2023 22:59 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
De drang naar schandnagelen zou minder groot zijn als ze een redelijke straf hadden gekregen.
Nou dat is onzin, en laat de nieuwe studenten maar horen wat ze meemaken tijdens hun ontgroening. Das niet normaal en nooit geweest, niet in België en ook niet in Nederland.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik niet.quote:Op woensdag 31 mei 2023 23:21 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.Maar dan is het dus een vorm van eigenrichting, en daar ben ik principieel tegen, wat voor klootzakken het ook zijn.
Zo getuigt één van Sanda zijn vrienden: “Hij redeneerde: die mannen hun ouders hebben zotte jobs, ons-kent-ons. Sanda zocht naar connecties, omdat hij wist dat onze maatschappij zo in elkaar zit”.quote:Op donderdag 1 juni 2023 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou dat is onzin, en laat de nieuwe studenten maar horen wat ze meemaken tijdens hun ontgroening. Das niet normaal en nooit geweest, niet in België en ook niet in Nederland.
Heeft iets te maken met opvoeding en normen en waarden. En die twee die er zogenaamd niks mee te maken hebben worden nu boos vanwege hun rol en optredens, 😂. Adolf Hitler verheerlijken en die teksten zijn gewoon openbaar. Moeten ze nu niet gaan huilen als de hele wereld die onzin van ze lezen en ze belachelijk maken.
Die dikke baron heeft ouders met een restaurant, ik vind de recensies hysterisch. Teveel vissaus… Maak maar kapot die zaak, tot de daders toegeven dat ze te ver gegaan zijn.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat het slachtoffer in het derde leerjaar met prachtige cijfers nog dacht dat clubje nodig te hebben. Hij was al zover en deed het al zo goed.
Wel ironisch dat diezelfde connecties ervoor hebben gezorgd dat ze er met flutstraffen vanaf zijn gekomen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 03:00 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Zo getuigt één van Sanda zijn vrienden: “Hij redeneerde: die mannen hun ouders hebben zotte jobs, ons-kent-ons. Sanda zocht naar connecties, omdat hij wist dat onze maatschappij zo in elkaar zit”.
Dus als jouw kind van 5 een ander kind schopt dan mag dat andere kind jouw kind ook een trap verkopen? En jij staat ernaast toe te kijken of zo? Ok.quote:Op donderdag 1 juni 2023 01:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik niet.
Oog om oog en tand om tand, er is nog nooit een gozer of ouder van dat clubje geweest dat zijn excuses heeft aangeboden. Jaren de tijd gehad, jarenlang beschermd maar er kon geen sorry vanaf.
Jij bent tegen een eigenrichting en ik ben voor een publieke schandpaal. En sorry seems to be the hardest word. Of zo iets.
Connecties zijn alles. Zie deze rechtszaak.quote:Op donderdag 1 juni 2023 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat het slachtoffer in het derde leerjaar met prachtige cijfers nog dacht dat clubje nodig te hebben. Hij was al zover en deed het al zo goed.
vergelijking van niks.quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dus als jouw kind van 5 een ander kind schopt dan mag dat andere kind jouw kind ook een trap verkopen? En jij staat ernaast toe te kijken of zo? Ok.
Klinkt een beetje alsof je beter op je plek zit in een (streng) Islamitisch land. Blijkt oog om oog en tand om tand toch niet zo lekker te werken vaak.
Die kant gaat een maatschappij op bij een gebrek aan rechtvaardigheid. Het heft in eigen hand nemen zal altijd haaks staan op de rechtstaat maar het is een zeer dun lijntje. Uitspraken zoals in deze zaak zullen voor veel mensen voelen als onrechtvaardig en kan leiden tot soortgelijke situaties waarin mensen het heft in eigen hand nemen. Daarom is het ook zo belangrijk dat rechters onafhankelijk zijn en feeling met de maatschappij blijven behouden.quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dus als jouw kind van 5 een ander kind schopt dan mag dat andere kind jouw kind ook een trap verkopen? En jij staat ernaast toe te kijken of zo? Ok.
Klinkt een beetje alsof je beter op je plek zit in een (streng) Islamitisch land. Blijkt oog om oog en tand om tand toch niet zo lekker te werken vaak.
Ik ben er niet helemaal uit wat de intenties waren van deze youtuber. Hij zat in zijn video allemaal net te sensationeel te vertellen dat ik denk dat dit gewoon (veel) meer te doen was om de views.quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:37 schreef AllesFlexie het volgende:
Ik kan het wel begrijpen en zelfs waarderen wat deze youtuber heeft gedaan. Normaal gesproken is het niet juist om mensen aan de schandpaal te nagelen, en zou je het aan de rechter moeten overlaten. Zodat niet iedereen eigen rechter kan gaan spelen.
Maar hier laat de rechter ons in de steek, het lijkt zeer veel op corruptie/klasse justitie. En ik denk niet dat we dat hoeven te accepteren. Want dan blijven dit soort figuren als zaadje en strontvlieg wegkomen met zulke dingen.
Dat zou kunnen, hij genoot er zeker van. Maar ik denk dat hij wel wist dat de video meteen offline zou worden gehaald. Dus aan de views zal die niet veel hebben gehad. (hij zou er zelfs een rechtszaak aan kunnen overhouden als ik de reactie van de advocaten lees)quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ben er niet helemaal uit wat de intenties waren van deze youtuber. Hij zat in zijn video allemaal net te sensationeel te vertellen dat ik denk dat dit gewoon (veel) meer te doen was om de views.
Dat (rechtzaak) zal hem niks kunnen schelen, kan die daar weer content over maken. Eenmalig een donatie vragen en dan zijn advocaten zijn minimaal zo goed als die van de tegenpartij.quote:Op donderdag 1 juni 2023 09:43 schreef AllesFlexie het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, hij genoot er zeker van. Maar ik denk dat hij wel wist dat de video meteen offline zou worden gehaald. Dus aan de views zal die niet veel hebben gehad. (hij zou er zelfs een rechtszaak aan kunnen overhouden als ik de reactie van de advocaten lees)
Dat is al gedaan. Alle namen zag ik gisteren met foto's voorbij komen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 10:53 schreef Nielsch het volgende:
Tijd voor de familie om alle info die ze hebben over deze jongens naar buiten te brengen. Als de rechter niet wil straffen, dan moet het publiek dat maar doen.
Waarom mag dat trouwens niet. In NL mag het bij verdachten niet maar bij veroordeelden wel.quote:Op woensdag 31 mei 2023 20:47 schreef Icegiant het volgende:
YouTuber Acid nagelt Reuzegommers openlijk aan schandpaal, advocaten verbijsterd: “Hier moet dringend paal en perk aan gesteld worden”
https://www.hln.be/binnen(...)eld-worden~aeca945e/
Artikel van HLN. Ik denk dat dit er wel aan zat te komen; ook op Twitter, Instagram en TikTok gaan de namen rond. Deze jongens worden hun leven lang geconfronteerd met wat ze hebben gedaan, denk ik.
Dat denk ik nietquote:Op donderdag 1 juni 2023 10:03 schreef Icegiant het volgende:
Ik ben benieuwd of hij een nieuwe video gaat uploaden met de rest van de namen. Het maakt eigenlijk niet uit, want alle namen en foto’s gaan toch al overal rond.
Deze jongens blijven de rest van hun leven geconfronteerd worden met hun daden. De storm zal wel weer gaan liggen, maar de zaak zal op momenten ook weer besproken worden. Dit is iets waar hun eventuele kinderen (bij wijze van) nog last van gaan krijgen vermoed ik.
Ja, ze zijn gespaard door de rechter. Maar jammer voor deze daders hebben we social media en circuleren de namen en foto’s van deze jongens overal rond. Dus dat zal steeds weer terugkomen in hun levens, ik denk bij elke stap die ze zetten en dus zullen ze hun leven lang geconfronteerd worden met wat ze hebben gedaan. Dat is wat ik vermoed.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat denk ik niet
Ze zijn gigantisch gespaard.
Hoezo geconfronteerd met hun daden. Dit is toch wat ze wilden? Ze wilden willens en wetens een misdadige ontgroening doen en voor hun plezier iemand martelen. Anders waren ze wel met hem uiteten gegaan ofzo
Denken jullie dat 1 van ze spijt heeft of ervan geleerd heeft? Of is het alleen spijt dat ze voor het gerecht moesten komen en was het enige belangrijke dat vakkundig afkopen?
Mirrors zijn makkelijk te vinden.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
En ondertussen is het hele kanaal van de Vlaamse youtuber tijdelijk opgeschort.
Bij de eerste ronde verdween alles razendsnel van internet, ook nu was binnen een dag het filmpje "officieel" verdwenen. Als de zaak dadelijk wegebt is er een goede kans dat er vrij weining qua namen te vinden zal zijn. Ook nu weer had al een krant een dwangsom van 50.000 euro te pakken van de advocaten van het netwerk van de elite-jongens.quote:Op donderdag 1 juni 2023 15:16 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ja, ze zijn gespaard door de rechter. Maar jammer voor deze daders hebben we social media en circuleren de namen en foto’s van deze jongens overal rond.
Dat betwijfel ik.. ze hebben hem extra hard aangepakt omdat ze hem liever niet bij hun clubje wildenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 10:42 schreef matthijst het volgende:
[..]
Maar denk niet dat hij dood is omdat hij de neger was.
Dat is gelukt.quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik.. ze hebben hem extra hard aangepakt omdat ze hem liever niet bij hun clubje wilden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Streisandeffectquote:Op donderdag 1 juni 2023 16:29 schreef Hexagon het volgende:
Tja dit is vooral wrijven in een vlek door die reuzegommers. Wordt het ergens offline gehaald dan verschijnt het ergens anders wel weer.
Boehoehoe acties hebben consequentiesquote:Op donderdag 1 juni 2023 17:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
“Probeer zéker de blendermuis”: Antwerps toprestaurant belaagd omdat zoon van uitbaters lid was van Reuzegom
Het arrest-Reuzegom heeft nare gevolgen voor een Antwerpse sterrenzaak. Het bekende restaurant wordt overspoeld door slechte recensies én valse reservaties. De zaakvoerders - hun zoon is een ex-Reuzegommer, die niet is veroordeeld - zijn er kapot van. Ze overwegen hun zaak tijdelijk te sluiten. “Deze heksenjacht moet stoppen”, reageert hun advocaat, die naar het gerecht stapt.
https://www.hln.be/antwer(...)n-reuzegom~a4391417/
Nee deze gaf de instructies door via zijn telefoon aan de loopjongens tijdens de schacht. Taghi ook maar vrijlaten omdat die niet fysiek op de PD’s was?quote:
En kreeg livebeelden van de schacht.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, hun zoon zat wel in de groepsapp dingen te bevelen.
quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee deze gaf de instructies door via zijn telefoon aan de loopjongens tijdens de schacht. Taghi ook maar vrijlaten omdat die niet fysiek op de PD’s was?
quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, hun zoon zat wel in de groepsapp dingen te bevelen.
Opvallend dat hij niet vervolgd is dan.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En kreeg livebeelden van de schacht.
Die namen gaan al jaren rond, mooi te zien dat ze nu zo aan het spartelen zijn. Ik hoop dat de nabestaanden er van genieten.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:29 schreef Icegiant het volgende:
Er was dus ook een Instagram account die de namen online zette.
Tegen dat anonieme Instagramaccount is bij de onderzoeksrechter een klacht met burgerlijke partijstelling ingediend. En naar Acid, de YouTuber, is gisterenavond laat nog een ingebrekestelling vertrokken.
Ze gaan dus wel voortvarend te werk. 😅
Daarom riekt dit zo naar klassenjustitie.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:31 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
[..]
Opvallend dat hij niet vervolgd is dan.
In Nederland is onlangs een man veroordeeld voor kindermisbruik terwijl hij zelf fysiek niet aanwezig was:
Topicreeks: Schokkende beelden van misbruik zeven meisjes door oppassers
-knip-quote:
Er is één in Spanje gaan wonen schijnbaar.quote:Op donderdag 1 juni 2023 19:56 schreef Hexagon het volgende:
Ik vermoed dat ze uiteindelijk allemaal ergens in het buitenland gaan wonen waar deze kwestie niet bekend is.
Ik vermoed omdat er hier geen gezagsverhouding is en het meer aansporingen van hem waren? Waren er consequenties als zijn instructies niet werden opgevolgd? Taghi deelt bevelen uit, betaalt mensen om bepaalde zaken voor hem te doen, mensen worden zwaar onder druk gezet. Totaal onvergelijkbaar.quote:Op donderdag 1 juni 2023 18:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee deze gaf de instructies door via zijn telefoon aan de loopjongens tijdens de schacht. Taghi ook maar vrijlaten omdat die niet fysiek op de PD’s was?
Gebaseerd op de onderbuik?quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik.. ze hebben hem extra hard aangepakt omdat ze hem liever niet bij hun clubje wilden
Was toen ook met de eerste "kopschopperszaak" zoveel jaar geleden ...quote:Op vrijdag 2 juni 2023 07:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Voor de mensen die reddit hebben, er is daar een 'megathread' gaande op r/Belgium
Het gaat maar door. Vandaag ook weer artikelen die prominent op de nieuwssites staan. Dit is ongekend denk ik.
quote:Op woensdag 31 mei 2023 20:53 schreef Viv het volgende:
[..]
We kunnen het hier wel hebben over het feit dát hun namen rondgaan op internet, maar ernaar linken mag inderdaad niet.
Het toont mooi de tekortkomingen van het rechtsysteem aan waarbij voor het grote publiek weer eens duidelijk wordt gemaakt dat er weldegelijk onderscheid wordt gemaakt waarbij geld en goede advocaten zulke gevolgen hebben.quote:
Daar zijn integriteit of empathie absoluut niet voor nodig dus dat kan gewoon hoorquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:15 schreef Momo het volgende:
Ik hoop dat hun namen zo hard blijven lekken dat het lekker bovenaan komt als je naar hun googled.Zag dat een van hun, groot politicus wilde worden bij een van de grootste politieke partijen in België.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moet niet gekker worden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 07:29 schreef FlippingCoin het volgende:
CD&V-voorzitter Mahdi klaagt "heksenjacht op Acid" aan in TikTok-filmpje, Reuzegom-advocaat: "Olie op het vuur"
Ook een hoop geluid om juist de heksenjacht op Acid te stoppen, zo schrijft diendat Acid nu een hogere straf bocen het hoofd hangt dan de daadwerkelijke daders.
power to the peoplequote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:49 schreef Viv het volgende:
Gelieve die expose-video niet steeds opnieuw te posten, dat is tegen de policy.
[..]
Spread the love protestquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:41 schreef Icegiant het volgende:
Stad Gent dient klacht in na graffiti met namen Reuzegommers op stadshal
https://www.demorgen.be/s(...)p-stadshal~b7dec2f0/
quote:Op donderdag 1 juni 2023 17:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
“Probeer zéker de blendermuis”: Antwerps toprestaurant belaagd omdat zoon van uitbaters lid was van Reuzegom
Het arrest-Reuzegom heeft nare gevolgen voor een Antwerpse sterrenzaak. Het bekende restaurant wordt overspoeld door slechte recensies én valse reservaties. De zaakvoerders - hun zoon is een ex-Reuzegommer, die niet is veroordeeld - zijn er kapot van. Ze overwegen hun zaak tijdelijk te sluiten. “Deze heksenjacht moet stoppen”, reageert hun advocaat, die naar het gerecht stapt.
https://www.hln.be/antwer(...)n-reuzegom~a4391417/
Een essentie van de rechtsspraak is dat de consequenties voor een bewezen dader recht doen aan het vergrijp. Die essentie bestaat zodat slachtoffers of nabestaanden niet het oog-om-oog-tand-om-tand principe zelf gaan uitvoeren, maar een gevoel van genoegdoening kunnen krijgen. Voor zover dat mogelijk is.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:41 schreef Icegiant het volgende:
Jep.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:02 schreef Solotovski het volgende:
Laten we hopen dat die gasten compleet kapotgemaakt gaan worden
Ook in België een falend rechtssysteem. Straffen staan totaal niet in verhouding met elkaar.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 07:29 schreef FlippingCoin het volgende:
CD&V-voorzitter Mahdi klaagt "heksenjacht op Acid" aan in TikTok-filmpje, Reuzegom-advocaat: "Olie op het vuur"
Ook een hoop geluid om juist de heksenjacht op Acid te stoppen, zo schrijft diendat Acid nu een hogere straf bocen het hoofd hangt dan de daadwerkelijke daders.
Kan, maar ze zijn al ‘blij’ dat het proces na 5 lange jaren eindelijk voorbij is. Ook al is de uitkomst onbevredigend. Dus dat gaan ze volgens mij niet doen.quote:
Ja, dat begrijp ik ook wel enigszins. Maar de uitspraak is echt te belachelijk voor woorden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:23 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Kan, maar ze zijn al ‘blij’ dat het proces na 5 lange jaren eindelijk voorbij is. Ook al is de uitkomst onbevredigend. Dus dat gaan ze volgens mij niet doen.
https://nos.nl/artikel/24(...)eigen-rechter-spelenquote:Belgische youtuber onthult namen fatale ontgroening: 'Eigen rechter spelen'
Dat laatste zou me niet eens verbazen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 07:29 schreef FlippingCoin het volgende:
Terecht. Die gaat er sws met gestrekte benen in.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:32 schreef Ama het volgende:
Oh Acid gaat over zes dagen weer los lees ik.
Mooi dat hij zich niet laat tegenhouden.
Geen idee eigenlijkquote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Lijkt me een taak voor het OM aldaar (of werkt dat in België anders?).
Hoe groot denk jij dat de achterban is? Nu al helemaal.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:03 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo slim van die acid om nu al te gaan zeggen dat hij de regels weer gat overtreden
Willen ze doen dan. Als ze zijn kanaal helemaal verbannen maakt die gewoon Acid 3.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:03 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me niet zo slim van die acid om nu al te gaan zeggen dat hij de regels weer gat overtreden
Dit of hij is te gast bij een andere YouTuber.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:39 schreef Ama het volgende:
[..]
Willen ze doen dan. Als ze zijn kanaal helemaal verbannen maakt die gewoon Acid 3.
Bekend YouTube staat achter hem iig.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit of hij is te gast bij een andere YouTuber.
Ze hebben die nacht ook contact gehad met een moeder, welke arts is in het ziekenhuis. Jaar adviezen hebben ze niet opgevolgd. Bizar.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:57 schreef Ama het volgende:
Ik zat gisteren een docu te kijken over deze zaak en sommige van die studenten waren dus gewoon geneeskunde aan het studeren he.
Strontvlieg omdat er op zijn hoofd gepoept werd bij zijn doop.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 13:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me af hoe ze aan van die infantiele bijnamen kwamen.
Ze poepen zeker in hun broek voor de advocaatjes van die losersquote:
quote:[naam x]: Hij is de zoon van een Antwerpse advocaat en een magistrate. Hij was 22. Volgens de WhatsApp-conversatie was hij degene die een muis bij de visolie in de blender gooide, waarna Sanda Dia en twee anderen werden verplicht die ‘schachtenpap’ te drinken. Zijn alias was Flodder. Werkstraf 250 uur.
quote:[naam x]Hij was 19 ten tijde van de doop in Vorselaar. Hij is de zoon van een advocaat uit het Antwerpse en droeg binnen Reuzegom de titel van ‘sportführer’. Zijn alias was Randi.
quote:[naam x] Hij was schachtentemmer bij Reuzegom op die fatale 5 december 2018. A toen pas 20, won de verkiezing tot schachtentemmer na een speech waarin hij alludeerde op zijn gestalte: “Napoleon, Castro, zelfs onze goede Duitse vriend Hitler staken nauwelijks boven de grond uit. Ik wil er volgend jaar dan ook geen bruut jaar van maken, maar een gestoord bruut jaar. Vergis u niet, bovenal wil ik een mentor zijn voor onze potentiële elite.”
Wat een kotsvolkquote:
Maar dan spoor je toch niet?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 13:28 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Strontvlieg omdat er op zijn hoofd gepoept werd bij zijn doop.
Voor geen meter. Ik kan me ook werkelijk niet voorstellen waarom dat een 'leuk' idee zou zijn. Hoe meer ik lees hoe walgelijker die zaak wordt. Dat arme biggetje ook, stelletje randdebielen. Wat voor type mens ben je als je het hartstikke tof vindt om bij zo'n groepje psychopaten te horen?quote:
Dit vind ik nou mooi, maar nu alleen nog in het groot! (en op een plek die moeilijk schoon te maken isquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:41 schreef Icegiant het volgende:
Kan zulke dingen alleen maar toejuichenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:24 schreef Icegiant het volgende:
Mensen maken ook steeds Wikipedia pagina’s van de daders aan 😅😅
Sterker nog, 1 van hen is nu aios chirurgie in een Nederlands ziekenhuis...quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:57 schreef Ama het volgende:
Ik zat gisteren een docu te kijken over deze zaak en sommige van die studenten waren dus gewoon geneeskunde aan het studeren he.
Zijn ze al zo jong afgestudeerd?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:44 schreef Pippalena het volgende:
[..]
Sterker nog, 1 van hen is nu aios chirurgie in een Nederlands ziekenhuis...
quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Artikel uit de Belgische krant De Morgen van 30 meiWas het nou visolie of vissaus?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Oh hoe weet je dat? Wel vervelend want zo iemand zou ik liever niet als hulpverlener willenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:44 schreef Pippalena het volgende:
[..]
Op die speciale website staat dat het visolie was die in de blender werd gegooid samen met een levende muis, Sanda en 2 anderen moesten dat onder dwang op drinkenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Was het nou visolie of vissaus?
Sterker nog, zo iemand zou niet eens arts meer mogen worden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:07 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Oh hoe weet je dat? Wel vervelend want zo iemand zou ik liever niet als hulpverlener willen
Ze hebben de eed van Hippocrates afgelegd.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Sterker nog, zo iemand zou niet eens arts meer mogen worden.
Als arts redt en help je mensen.
Als je dan tot dit soort zaken in staat bent, en het slachtoffer aan zijn lot over laat en hem medische hulp ontzegt, dan zou dat gevolgen moeten hebben.
In dit geval eerder de eed van Hypocritesquote:Op vrijdag 2 juni 2023 21:13 schreef maily het volgende:
[..]
Ze hebben de eed van Hippocrates afgelegd.
quote:Op vrijdag 2 juni 2023 21:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In dit geval eerder de eed van Hypocrites
Niet zo moeilijk, de namen van de verdachten vindt je makkelijk via google. Evenals wie de geneeskundestudent is. Google is verder je vriend.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:07 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Oh hoe weet je dat? Wel vervelend want zo iemand zou ik liever niet als hulpverlener willen
Ze kónden wel drinken, maar dan vielen ze af:quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk vind ik dat de rechters wel heel makkelijk over het feit van het onmogelijk maken van het verkrijgen van drinkwater tijdens de schacht. Die eikels hebben in zijn studentenkot alle kranen afgesloten.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)tendoop-wat-gebeurd/quote:de Reuzegommers hadden de kraan afgeplakt. Er hing een briefje aan: “Niet drinken anders geen Reus”.
De grote vraag is dan waarom mocht hij niet drinken?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Ze kónden wel drinken, maar dan vielen ze af:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)tendoop-wat-gebeurd/
Nope. Daarom is het in mijn ogen alleen maar goed dat ze nu aan de digitale schandpaal gaan. Voor de rest van hun leven.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Mijn kids hier weten echt wel dat een liter ketjap opdrinken niet goed voor je lijf is. Das ook a-natuurlijk gedrag net als het eten van een pot sambal.
Deze jongens hebben banen alsof ze tot de intelligentste Belgen horen, welke hadden moeten weten dat liters zoute saus voor oa nierfalen kunnen zorgen. Zeker in combinatie met veel drank, slaaptekort, koude temperaturen en ijskoud water.
Een volksjury had ze veroordeeld maar deze zaak is nooit voor de assisen gekomen begreep ik.
Ik denk omdat het ook weer een beproeving is, net zoals die goudvis doorslikken etc. De doop duurde twee dagen, dit met die kraan was in de tussenliggende nacht.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De grote vraag is dan waarom mocht hij niet drinken?
Dan hebben ze daar toch juist vooraf al aan gedacht?
En dat is het officieel niet een digitale schandpaal, ja met de Nederlandse wetten. Maar die AVG voor verdachten en daders is België bestaat niet. Bij andere zaken in België is het ook normaal dat de namen gewoon genoemd worden. Daarom staat die YouTuber best sterk als die een zaak gaat worden.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:53 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Nope. Daarom is het in mijn ogen alleen maar goed dat ze nu aan de digitale schandpaal gaan. Voor de rest van hun leven.
Willens en wetens verzuimen dat iemand zijn nieren kan reinigen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:54 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk omdat het ook weer een beproeving is, net zoals die goudvis doorslikken etc. De doop duurde twee dagen, dit met die kraan was in de tussenliggende nacht.
Normaal gesproken niet ok, maar deze zaak riekt net iets teveel naar klassejustitie.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En dat is het officieel niet een digitale schandpaal, ja met de Nederlandse wetten. Maar die AVG voor verdachten en daders is België bestaat niet. Bij andere zaken in België is het ook normaal dat de namen gewoon genoemd worden. Daarom staat die YouTuber best sterk als die een zaak gaat worden.
100% mee eens, de nabestaanden kunnen trouwens alleen in hoger beroep als er nieuwe feiten boven tafel komen. En juist door die YouTuber kan er eentje van die club gaan praten en hebben ze weer een ingangen nieuwe feiten.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:56 schreef eudaemonia het volgende:
Ze hebben willens en wetens verzuimd om hulp te bieden toen ze wisten dat het fout zat, en hebben zelfs de gang naar hulp onmogelijk gemaakt.
Een normaal iemand zou op zijn minst dood door schuld op z'n rekest krijgen, maar aangezien deze lui goed wisten dat het toedienen van zoveel visolie in combinatie met alcohol dodelijk kon zijn zou doodslag wel op z'n plaats zijn imho.
Dat stuk is niet meegenomen in het proces, omdat de doop volgens het openbaar ministerie pas is begonnen op de plek van de put.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Persoonlijk vind ik dat de rechters wel heel makkelijk over het feit van het onmogelijk maken van het verkrijgen van drinkwater tijdens de schacht. Die eikels hebben in zijn studentenkot alle kranen afgesloten.
En nadien deze snel laten verwijderen. Dat is allemaal heel bewust gedaan en ook in opdracht van die dikke baron die volgens het AD onschuldig was…
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zie soms mensen zeggen dat die ouders het niet ok vinden dat er zo’n heksenjacht is op de daders. Maar ergens denk ik dat die vader het wel prima vindt (en terecht ook).
Ik begrijp dat dit je goed doet, qua gevoel. Maar op lange termijn is dat natuurlijk niet waar.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 01:31 schreef ootjekatootje het volgende:
Verder best lollig dat Acid meer verdiend dan dat zooitje, op eigen kracht zonder rijke ouders.
Weten we niet aangezien YouTubers een nieuw fenomeen zijn.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 08:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dit je goed doet, qua gevoel. Maar op lange termijn is dat natuurlijk niet waar.
Aan deze zaak zal Acid veel euro's overhoudenquote:Op zaterdag 3 juni 2023 01:31 schreef ootjekatootje het volgende:
Verder best lollig dat Acid meer verdiend dan dat zooitje, op eigen kracht zonder rijke ouders.
quote:Het proces werd geanonimiseerd behandeld, dus het is schending van hun anonimiteit
Zouden ze hier in NL er ook zo goed vanaf zijn gekomen? Ik bedoel de straf die ze hebben gekregen is een lachertje voor ze.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Mijn kids hier weten echt wel dat een liter ketjap opdrinken niet goed voor je lijf is. Das ook a-natuurlijk gedrag net als het eten van een pot sambal.
Deze jongens hebben banen alsof ze tot de intelligentste Belgen horen, welke hadden moeten weten dat liters zoute saus voor oa nierfalen kunnen zorgen. Zeker in combinatie met veel drank, slaaptekort, koude temperaturen en ijskoud water.
Een volksjury had ze veroordeeld maar deze zaak is nooit voor de assisen gekomen begreep ik.
Lekker dan.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:44 schreef Pippalena het volgende:
[..]
Kan me voorstellen als je goed van de wereld bent door alcohol dat het sowieso al lastig gaat zijn om alle tape snel van je kraan af te krijgen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Ze kónden wel drinken, maar dan vielen ze af:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)tendoop-wat-gebeurd/
https://nos.nl/artikel/24(...)r-fatale-ontgroeningquote:Belgische rechters verontwaardigd over reacties op vonnis over fatale ontgroening
Iemand zei je zult zien dat Acid uiteindelijk een zwaardere straf gaat krijgen als die kneusjes hem toch gaan aanklagen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:13 schreef Viv het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)r-fatale-ontgroening
Ja, of ze steken eens een hand in eigen boezem. Man man man
Gebeurt waarschijnlijk niet, dan moeten ze openbaar en vertellen wat er niet klopt aan het verhaal van Acid,quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:17 schreef Ama het volgende:
[..]
Iemand zei je zult zien dat Acid uiteindelijk een zwaardere straf gaat krijgen als die kneusjes hem toch aan aanklagen.
Dan is het hek helemaal van de dam in België.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:17 schreef Ama het volgende:
[..]
Iemand zei je zult zien dat Acid uiteindelijk een zwaardere straf gaat krijgen als die kneusjes hem toch aan aanklagen.
Oeh is dat zo ja?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Gebeurt waarschijnlijk niet, dan moeten ze openbaar en vertellen wat er niet klopt aan het verhaal van Acid,
Eerst de doelpalen verschuiven ten aanzien van het startpunt van de doop, openlijk nepotisme laten zien en vervolgens klagen dat men daar niks van mag vinden / het recht dan maar zelf in handen neemt? Als iemand aan de stoelpoten van de democratie (ook altijd zulke lekkere lege termen) heeft gezaagd, zijn het wel het Belgische OM, de ouders van de daders, de advocaten van de daders en de rechtbank.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:13 schreef Viv het volgende:
[..]
M.i. betrof het hier marteling met de dood als gevolg.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:29 schreef opgebaarde het volgende:
Ze zijn schuldig bevonden aan onopzettelijke doding en mensonterende behandeling.
Ja, dat zei Sanda's familie ook kort na de uitspraak: met een taakstraf worden ze in ieder geval een aantal weken steeds herinnerd aan wat ze hebben gedaan, terwijl ze van een voorwaardelijke straf geen last zouden hebben.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:29 schreef opgebaarde het volgende:
Vermoeiend dat bijna alle nieuws artikelen alleen de opgelegde straffen benoemd en niet waar ze voor veroordeeld zijn (en waarvoor vrijgesproken).
Ze zijn schuldig bevonden aan onopzettelijke doding en mensonterende behandeling.
Als ik de Belgische journalist mag geloven staat daar vaak een voorwaardelijke straf op, dan begrijp ik de rechters wel een beefje dat ze verontwaardigd reageren op de media. In dat licht is een flinke taakstraf voor de daders en de maatschappij veel meer van toegevoegde waarde. Twee jaar voorwaardelijk krijgen en in die twee jaar gewoon normaal doen is geen straf.
Bij mij zit de afschuw meer dat de straf voor martelen zo laag is. Nu was Sanda natuurlijk in eerste en tweede instantie vrijwillig slachtoffer alleen in hoeverre is het nog vrijwillig als het slachtoffer niet meer in staat is om na te denken door toedoen van anderen. De rechters zullen het hele gebeuren wel niet zien als martelen, alleen als iemand ontvoerd wordt en hetzelfde moet ondergaan zou voor het gedeelte van martelen ook maar een taakstraf staan?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat zei Sanda's familie ook kort na de uitspraak: met een taakstraf worden ze in ieder geval een aantal weken steeds herinnerd aan wat ze hebben gedaan, terwijl ze van een voorwaardelijke straf geen last zouden hebben.
Maar ik denk dat de verontwaardiging in de samenleving er vooral in zit, dat het niet op hun strafblad komt. Dat ze er na die taakstraf en boete geen enkel nadeel meer van zullen ondervinden. En het anonimiseren van hun namen (in België hoogst ongebruikelijk) heeft dat natuurlijk ook als doel gehad.
Zou het hier anders gegaan zijn denk je? Ik betwijfel het.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:57 schreef superniger het volgende:
Belgische rechters zijn wereldvreemd .
Ik heb in Acid zijn video ook niets gezien wat ik niet al meerdere malen op Twitter en TikTok was tegen gekomen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 06:49 schreef Nielsch het volgende:
Wow de Belgische pers doet wel heel erg zn best om die ACID kapot te maken, ontevreden burgers belachelijk te maken en de identiteit van de echte moordenaars te verbergen. Wat een zieke lui daar.
De elite die elkaars hand boven hun hoofd houden en dan raar opkijken als het volk zelf de rechten in handen neemt.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:57 schreef superniger het volgende:
Had ik al gepostquote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:57 schreef superniger het volgende:
quote:Op zaterdag 3 juni 2023 10:13 schreef Viv het volgende:
[..]
Of juist andersom. Dat ze ter beschikking van de samenleving worden gesteld:quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:10 schreef Noek het volgende:
Als samenleving kun je natuurlijk er wel een soort van zorgen dat ze aan weinig mensen nog geld gaan verdienen. Advocaat nodig, kijk even wie t is. Arts die jou gaat behandelen, even checken of je wel behandeld wil worden door iemand die hieraan mee heeft gewerkt.
Goede zaak dat de namen bekend zijn en hopelijk gonst het een leven lang door.
Die tweede.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 15:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Of juist andersom. Dat ze ter beschikking van de samenleving worden gesteld:
Is er een pro deo advocaat nodig voor een zware crimineel waar niemand zijn/haar handen aan durft te branden? Of een arts om die verwarde zwerver te onderzoeken die zichzelf net helemaal onder de poep en kots gesmeerd heeft?
Geweldig.quote:Op zondag 4 juni 2023 20:37 schreef Aether het volgende:
Honderden mensen demonstreren tegen uitspraak fatale ontgroening België
https://nos.nl/l/2477724
Waarom mag het andere Youtube filmpje hier niet gepost worden terwijl het NOS gewoon alle namen laat zienquote:Op zondag 4 juni 2023 20:37 schreef Aether het volgende:
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de NOS.quote:Op zondag 4 juni 2023 21:57 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Waarom mag het andere Youtube filmpje hier niet gepost worden terwijl het NOS gewoon alle namen laat zien
Wat is je bron precies dat dit in België hoogst ongebruikelijk zou zijn? De VRT denkt daar in ieder geval anders over: https://www.vrt.be/vrtnws(...)ssen-journalisten-o/quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:00 schreef Viv het volgende:
En het anonimiseren van hun namen (in België hoogst ongebruikelijk) heeft dat natuurlijk ook als doel gehad.
In Nederland was de lijn in de media vroeger: zolang iemand nog verdachte is en (nog) niet onherroepelijk veroordeeld, wordt de naam niet volledig bekendgemaakt. De laatste jaren zie je dat de naam afgekort blijft. Zoek je bijvoorbeeld op "Jos Brech", dan vind je op NOS.nl alleen artikelen uit de tijd dat er een zoekactie gaande was. Sinds hij aangehouden is, heet hij weer "Jos B.", ook na de uitspraak in hoger beroep nog:quote:Op maandag 5 juni 2023 01:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is je bron precies dat dit in België hoogst ongebruikelijk zou zijn? De VRT denkt daar in ieder geval anders over: https://www.vrt.be/vrtnws(...)ssen-journalisten-o/
https://nos.nl/artikel/24(...)aak-nicky-verstappenquote:Zwaardere straf voor Jos B. in hoger beroep: 16 jaar cel in zaak Nicky Verstappen
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-op-julie-van-espen/quote:Steve Bakelmans is aangehouden voor de moord op Julie Van Espen, de vrouw die gisteren dood teruggevonden werd.
Dat is een kip-of-het-ei-kwestie denk ik. Als er geen schuilnamen gebruikt waren (dus gewoon Karel B., Hans J., zoals de rest van het klootjesvolk), en als ze een strafblad hadden gekregen, dan hadden mensen zich waarschijnlijk minder geroepen gevoeld om die hetze te voeren.quote:Op maandag 5 juni 2023 01:15 schreef trein2000 het volgende:
Verder toont de hetze die ontstaat natuurlijk aan dat het een correcte beslissing was om het zo te doen.
De podcast de stemmen van Assisen is een heel goed voorbeeld van het altijd benoemen van de namen van de verdachten. Verdachten dus niet eens veroordeelden.quote:Op maandag 5 juni 2023 02:19 schreef Icegiant het volgende:
https://www.demorgen.be/s(...)gom-proces~b8494703/
Ook Mary komt terug op een onderwerp dat het debat nu al twee weken beheerst: het al dan niet bekendmaken van de namen van de achttien veroordeelde Reuzegommers. “In de zevenentwintig jaar dat ik nu advocaat ben, heb ik nooit meegemaakt dat de naam van veroordeelden niet voluit werd gespeld”, zegt Mary in het interview. “Dat geldt ook voor de kwaliteitskranten.”
Ah die quote bedoelde ik inderdaad, dank je!quote:Op maandag 5 juni 2023 02:19 schreef Icegiant het volgende:
https://www.demorgen.be/s(...)gom-proces~b8494703/
Ook Mary komt terug op een onderwerp dat het debat nu al twee weken beheerst: het al dan niet bekendmaken van de namen van de achttien veroordeelde Reuzegommers. “In de zevenentwintig jaar dat ik nu advocaat ben, heb ik nooit meegemaakt dat de naam van veroordeelden niet voluit werd gespeld”, zegt Mary in het interview. “Dat geldt ook voor de kwaliteitskranten.”
Kijk voor de grap eens wat er aan 'rituelen' bij het Amerikaanse Marine Corps gebeurt.quote:Op maandag 5 juni 2023 15:29 schreef deedeetee het volgende:
Ik las vroeger boeken over primitieve volkeren waarin geschreven werd over de martelingen waar een jongen zich aan moest onderwerpen om zich een krijger/man te mogen noemen. Bij sommige indianenstammen b.v. Daar doen deze studenten niet voor onder, ze gedragen zich net zo barbaars zo niet nog veel erger. En dat zonder dat dit tenminste nog een goede reden heeft. En dat moet dan het beste van het beste van onze beschaving voorstellen.![]()
Dat zal ook wel niet veel goeds en beslist ook een trieste boel zijn, maar dat is iets toch iets anders. Dat heeft helaas met vechten te maken. Net zoals het bij die indianen ook om vechten en hun volk verdedigen ging.quote:Op maandag 5 juni 2023 15:44 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Kijk voor de grap eens wat er aan 'rituelen' bij het Amerikaanse Marine Corps gebeurt.
Bij zo'n studentenvereniging gaat het natuurlijk om alles behalve intelligentie, maar puur om haantjesgedrag, status en het meest belangrijke aapje op de rots zijn.quote:Op maandag 5 juni 2023 16:01 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat zal ook wel niet veel goeds en beslist ook een trieste boel zijn, maar dat is iets toch iets anders. Dat heeft helaas met vechten te maken. Net zoals het bij die indianen ook om vechten en hun volk verdedigen ging.
Het gaat hier om studenten aan de uni die met hun intelligentie het een en ander willen bereiken.
Ik las dat in Nederland Sylvana met KOZP en XR gaat protesteren.quote:Op zondag 4 juni 2023 20:37 schreef Aether het volgende:
Fijn dat het zeer uitvoerig gemotiveerd is en ze toch nog een werkstraf en boete kregen.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik las dat in Nederland Sylvana met KOZP en XR gaat protesteren.
Van wat ik begrepen heb gaat het om een zeer uitvoerig gemotiveerde uitspraak. Maar kennelijk kunnen veel mensen niet verder kijken dan naar afkomst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |