Uitspraak van 26 mei 2023:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/artikel/24(...)ntgroening-in-belgiequote:Het Hof van Beroep in Antwerpen heeft werkstraffen van 225 tot 300 uur opgelegd aan achttien leden van een Belgische studentenvereniging voor een uit de hand gelopen ontgroening. Daarbij kwam de 20-jarige student Sanda Dia vijf jaar geleden om het leven. Ze moeten ook een geldboete van 400 euro betalen.
De praeses van het dispuut en een ander dispuutlid kregen de hoogste werkstraffen voor hun aandeel in de ontgroening. De rechter acht alle achttien leden schuldig aan onopzettelijke doding en mensonterende behandeling. Er moeten ook schadevergoedingen worden betaald aan de vader en de broer van het slachtoffer. Er waren straffen tot ruim 4 jaar cel geëist.
Hetzelfde ritueel uitvoeren als wat ze bij het slachtoffer gedaan hebben lijkt me een zeer passende straf in dit geval.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:47 schreef Momo het volgende:
Logisch dat die vader zijn kalmte verloor tijdens de uitspraak. En laat die werkstraf geen uurtjes zijn op een kantoor, laat deze narcistische apen lekker het riool schoonmaken.
Nope. Als ze zich over wat jaartjes bij een huisartsenpraktijk/advocaten of notariskantoor melden voor een baan, niemand die weet wie ze voor zich hebben.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:25 schreef Viv het volgende:
[..]
En geen strafblad dus kennelijk.
Gegarandeerd dat hun afkomst ermee te maken heeft, allemaal zonen van hooggeplaatste personen.
Tegen de rechter, tegen de pisventjes of tegen vaders de advocaten?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik die vader was zou ik mij moeten inhouden om niet het recht in eigen handen te nemen.
Dat hebben ze al gehad.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:48 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hetzelfde ritueel uitvoeren als wat ze bij het slachtoffer gedaan hebben lijkt me een zeer passende straf in dit geval.
Dit. Ik vermoed dat ze de ontgroening bij hem bewust zwaarder hebben gemaakt. Niet per se om hem te laten sterven, maar wel zodat hij zou afhaken. Hij past namelijk niet in hun plaatje.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:46 schreef daNpy het volgende:
"De doop van de schachten gaat al ongeveer 15 jaar door in Vorselaar, met dezelfde opdrachten en dezelfde zaken die gegeten en gedronken worden. In het verleden is nog nooit iemand ziek geworden of had er nog nooit iemand iets ernstig voorgehad", verklaart één van hen.
Geloof er niks van met al die smerigheid en debiele hoeveelheden alcohol. Dit is pure mishandeling.
Dat beweren ze ja. Hebben ze zelf ook in honden en kattenpoep gezeten en meermaals over zich heen laten pissen? Zijn ze ook zó enorm dronken gevoerd (dezelfde vragen, ja ja) dat ze het niet meer kon schelen? 1 liter gin? 1,5 liter visolie gezopen? Een muis door de blender opgevreten? Etc. etc.quote:
Dat die andere twee feuten ook 'gecheat' hebben en er levend uit gekomen zijn en Sanda niet vanwege zijn 'eerlijkheid' -- was het ritueel nu bedoeld om te ontgroenen of te testen of je leugenachtige gladjakker genoeg bent om bij het netwerk van de corpsballen te horen?quote:
Dit inderdaadquote:Op vrijdag 26 mei 2023 12:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik die vader was zou ik mij moeten inhouden om niet het recht in eigen handen te nemen.
Dan zou ik als rechter juist hogere straffen opleggen vanwege de groepsdruk vanuit de maatschappij, en de collectieve verontwaardiging bij het merendeel van de overige burgers. Belachelijk dat zulke sadisten die alles hebben zitten te tegenwerken met zulke strafjes weg komen.quote:De advocaten van de verdachten hanteerden allen min of meer dezelfde verdediging: volgens hen was de ontgroening uit de hand gelopen door groepsdruk, collectieve normvervaging en tradities.
Het is ook een bijzonder geruststellende gedachte dat dit soort mensen de lakens uitdelen in de samenleving. Als je je afvraagt waarom politici vaak beslissingen nemen waar pure burgerhaat uit lijkt te spreken; dat is ook gewoon zo. Dit soort mensen heeft een regelrechte hekel aan gewone burgers als jij en ik.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 13:52 schreef Dusthor92 het volgende:
Zo zie je maar weer: voor bepaalde lagen in de samenleving geldt de wet niet.
Je kan beter het recht in eigen hand nemen.
Precies.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 14:00 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het is ook een bijzonder geruststellende gedachte dat dit soort mensen de lakens uitdelen in de samenleving. Als je je afvraagt waarom politici vaak beslissingen nemen waar pure burgerhaat uit lijkt te spreken; dat is ook gewoon zo. Dit soort mensen heeft een regelrechte hekel aan gewone burgers als jij en ik.
Ja, klopt. Zie ook die fopstraf die Epstein kreeg:quote:Op vrijdag 26 mei 2023 13:52 schreef Dusthor92 het volgende:
Zo zie je maar weer: voor bepaalde lagen in de samenleving geldt de wet niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee, dat dan weer niet.quote:Je kan beter het recht in eigen hand nemen.Ik hoop wel dat er nog een vorm van beroep mogelijk is, ben niet zo bekend met het Belgische systeem.
Hun vriend. Toe maar.quote:"Je mag niet vergeten dat er tijdens de debatten veel tranen zijn gevloeid bij de Reuzegommers. Je voelde dat Sanda Dia hun vriend was die ze verloren zijn en dat niemand dit gewild heeft. Maar het is wel gebeurd.”
Nou vertel! Minder harde straf dus?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 15:14 schreef TLC het volgende:
Ik durf eigenlijk wel rustig te stellen dat als het andersom was geweest (een paar arme mensen met een zwarte huidskleur die een rijk blank jongetje de dood in helpen) de 'straf' anders had uitgepakt
Nouja, laat ik kan voor mijzelf spreken. Als ik als “normale rangs burger” gerechtigheid zou willen, dan zou ik kennelijk aan een pistool moeten komen en de daders moeten doodschieten.quote:
En de reactie van de advocaat van de familie:quote:Is dit nu het eindpunt?
"In theorie is er nog cassatieberoep mogelijk, mocht er een juridisch probleem opduiken", zegt onze justitiejournalist Caroline Van den Berghe. "Maar ik heb de indruk dat de advocaten hier een punt willen achter zetten. Het heeft lang genoeg geduurd."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/26/hof-van-beroep-sanda-dia/quote:De familie van Sanda Dia is teleurgesteld dat niet op alle vragen een antwoord gekomen is. "Het is moeilijk dat niemand schuldig is aan het toedienen van de gifstof, de visolie. Dat is een van de vragen waar we altijd op gehamerd hebben; wie heeft wat gedaan. Dat zal nu een goedbewaard geheim blijven en dat is moeilijk om mee om te gaan. De familie leert daarmee leven", vertelt Sven Mary.
Het is een lange weg geweest, benadrukt hij. "De familie heeft ons een les in nederigheid en sereniteit gegeven. Ik ben blij dat we op een of andere wijze, zelfs als het niet helemaal is wat je wil, de etappe voorbij zijn."
"Verzacht dit alles? Uiteraard niet. Je kind is weg, je broer je stiefzoon. Het blijft een en al emotie om iets wat nooit had moeten gebeuren. Het zal nooit genoeg zijn, maar er is recht gesproken." De familie hoopt dan ook dat dopen in de toekomst voorzichtiger zullen gebeuren.
Ja, maar op de verpakking van de visolie/vissaus stond niet wat een dodelijke dosis is.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 18:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
Zo die doen niet eens de moeite om hun corruptie te verbergen dus. Een werkstraf voor iemand doodmartelen.
Gewoon domheid en roekeloosheid. Dat was ook zo bij de doden die bij Nederlandse ontgroeningen zijn gevallen, pure domheid, groepsdruk en niet kritisch na willen denken.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
Was Dia dan zo'n klein mager mannetje? En had geen van de studenten het benul om visolie naar verhouding te laten drinken? Dia zal hun toch vertrouwd hebben om daar op te letten, neem ik aan, zodat uiteindelijk alle leden door dezelfde hel moeten om lid te mogen worden. Maar dat vertrouwen is beschaamd. De studenten waren 'niet racistisch'. Dan waren ze dus dom. Ik mag hopen dat geen van hen voor arts studeert.
Was hij niet eerst dronken gevoerd?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
in de nrc: 'De vader van Dia vroeg zich tijdens het proces hardop af waarom juist zijn zoon de ontgroening niet overleefde. „Vader Dia, het heeft niets met kleur te maken en alles met lichaamsbouw, met lengte, met gewicht”, zei een van de advocaten.'
Was Dia dan zo'n klein mager mannetje? En had geen van de studenten het benul om visolie naar verhouding te laten drinken? Dia zal hun toch vertrouwd hebben om daar op te letten, neem ik aan, zodat uiteindelijk alle leden door dezelfde hel moeten om lid te mogen worden. Maar dat vertrouwen is beschaamd. De studenten waren 'niet racistisch'. Dan waren ze dus dom. Ik mag hopen dat geen van hen voor arts studeert.
Ja, hij had zowel een alcoholvergiftiging als een zoutvergiftiging. (En onderkoeling.)quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Was hij niet eerst dronken gevoerd?
Ik heb helemaal niets met het overdreven hijgerige "racisme!" roepen wat tegenwoordig veel gebeurt, maar ik kan me bij deze zaak echt niet aan de indruk onttrekken dat hier een flinke racistische component in meegespeeld heeft.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 15:14 schreef TLC het volgende:
Ik durf eigenlijk wel rustig te stellen dat als het andersom was geweest (een paar arme mensen met een zwarte huidskleur die een rijk blank jongetje de dood in helpen) de 'straf' anders had uitgepakt
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:50 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets met het overdreven hijgerige "racisme!" roepen wat tegenwoordig veel gebeurt, maar ik kan me bij deze zaak echt niet aan de indruk onttrekken dat hier een flinke racistische component in meegespeeld heeft.
Klassenjustitie dan.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.
Ja jammer is dat. Wat fotos met "martelaar" onder hun hoofd zou ze niet misstaan.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 19:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat denk ik dan weer niet. Deze koorboois hebben gewoon invloedrijke ouders. Zie ook de moeite die er gedaan wordt om de namen uit de media te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |