SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Frisse start! Zag zelfs mensen met handschoenen op de fiets![]()
Met bijna tien graden handschoenen aan, het is eigenlijk best wel schattig.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Frisse start! Zag zelfs mensen met handschoenen op de fiets![]()
Noordenwind.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:44 schreef Nattekat het volgende:
Ik dacht dat het vandaag het zo triest als gisteren ging worden, valt mee.
Hoe blijft het maar 13 graden met zo'n krachtige zon
Lekker toch. Heerlijk zonnetje voor de zonliefhebbers, niet al te warm voor de nietwarmteliefhebbers. Compromisquote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:44 schreef Nattekat het volgende:
Ik dacht dat het vandaag het zo triest als gisteren ging worden, valt mee.
Hoe blijft het maar 13 graden met zo'n krachtige zon
Stervenskoud is geen compromis voor de tweede helft van meiquote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Lekker toch. Heerlijk zonnetje voor de zonliefhebbers, niet al te warm voor de nietwarmteliefhebbers. Compromis
quote:Zomerse hitte komt naar ons toe: kwik stijgt naar 26 graden
Sterkte aan de nabestaanden.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:19 schreef Haags het volgende:
Volgens Hart van Nederland krijgen we met 26 graden zomerse hitte.
We gaan er allemaal aan !!!
[..]
Zomerse hitte 😂quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:19 schreef Haags het volgende:
Volgens Hart van Nederland krijgen we met 26 graden zomerse hitte.
We gaan er allemaal aan !!!
[..]
Is dat ook in de omgeving van de Nürburgring?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zomerse hitte 😂
Misschien zondag wel terreur buien. [ twitter ]
De kans is daar nog een stuk groter. Maar het is allemaal heel geļsoleerd en lokaal, en dikke kans dat het sowieso pas laat in de middag überhaupt op gang komt.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is dat ook in de omgeving van de Nürburgring?
HELEMAAL NIETS !!!quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De kans is daar nog een stuk groter. Maar het is allemaal heel geļsoleerd en lokaal, en dikke kans dat het sowieso pas laat in de middag überhaupt op gang komt.
Ja, echt nevernooit dat dat zo diep Nederland binnen gaat dringenquote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zomerse hitte 😂
Misschien zondag wel terreur buien. [ twitter ]
Nou, hopelijk pas in de tweede helft van de middag, geen zin in een 24 uur van de Nürburgring waar maar 12 uur geracet wordtquote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De kans is daar nog een stuk groter. Maar het is allemaal heel geļsoleerd en lokaal, en dikke kans dat het sowieso pas laat in de middag überhaupt op gang komt.
Arnhem forcefield niet vergeten.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, echt nevernooit dat dat zo diep Nederland binnen gaat dringen
De wind op 10m hoogte komt dan nog steeds uit het noorden, en er is niet genoeg windschering om terreurbuien die ontstaan zo lang in leven te houden.
Ik wilde hierop antwoorden met een prachtig CAPE kaartje, maar GFS is bijgedraaid en heeft besloten dat we weer gewoon doodsaai 20-24 graden, hoge druk en zon krijgen. Ik ben nu teleurgesteld ook al wordt het mooi weerquote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:42 schreef dick_laurent het volgende:
Het wilt hier overigens best aardig onweren. Van de weinige buien die we hier gehad hebben de afgelopen maand zaten er twee full-hit terreurbuien met hevig onweer bij. En komende week wederom kans op flink onweer zie ik.
Beter dan die boring ass zinloze motregen in Nederland
Midden Nederland,loop nog steeds in de winterjas nu.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 12:26 schreef Resistor het volgende:
Puntje Maasvlakte weer heerlijk.
Ten minste, uit de wind. De wind is nog wat fris.
Dit is het typische voorbeeld van het Nederlandse shit klimaat. Intense treurnis de hele dag. Bijna hele dag bewolkt met koude noorden grafwind en 12 gradenquote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:32 schreef RamboDirk het volgende:
Heerlijk lenteweer. Goede noordwester wind 5 vanuit zee. Lekker oud hollandsch zeilweertje. Zeilen strak, gaastra jack aan, snijdend windje in het gezicht - hap zout bij overstag gaan. Is toch heerlijk.
Hier was het tot 10 minuten geleden bijna onafgebroken zonnigquote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit is het typische voorbeeld van het Nederlandse shit klimaat. Intense treurnis de hele dag. Bijna hele dag bewolkt met koude noorden grafwind en 12 graden
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:36 schreef DJMO het volgende:
Je zou verwachten dat ik het traject zaandam - castricum wel kan dromen en zo ongeveer zou moeten weten hoelaat het veilig is om op te staan om naar de wc te lopen zonder bijna op je muil te gaan omdat de trein over een stel wissels heen sjeest.Verkeerde topic?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
OT, vanaf vrijdag aangenaam warm weer en wellicht zelfs zomerse temperaturen op komst.blablablabla
Ja ik had al een edit gedaanquote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Verkeerde topic?
OT, vanaf vrijdag aangenaam warm weer en wellicht zelfs zomerse temperaturen op komst.
Vanaf zondag zie ik een periode van 10 aaneengesloten dagen van 20 graden of meer. Gemiddelde stijgt ook richting de 23-24 graden. Lijkt me niet slecht voor eind Mei.quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:03 schreef DonDruiper het volgende:
Vandaag weer een heerlijke 12 graden voor de kiezen.
Ook de warmte voor volgende week is er al weer bijna uit.
Lekker man.
Maandag wordt broeierig inderdaad.quote:Op woensdag 17 mei 2023 11:02 schreef Nattekat het volgende:
Voor de fans van onweer begint maandag er wel interessant uit te zien trouwens. Even in de gaten houden
Te vaak teleurgesteldquote:Op woensdag 17 mei 2023 11:02 schreef Nattekat het volgende:
Voor de fans van onweer begint maandag er wel interessant uit te zien trouwens. Even in de gaten houden
Terecht wantrouwen. It's gone.quote:
Dat draait wel weer om met het komend pinksterweekend alwaar buienradar er al 5 dagen achtereen een dikke zon neerzet. Dat weekend zal wel weer vies tegenvallen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 11:01 schreef Nattekat het volgende:
Het begint wel weer traditie te worden dat het weerbericht spreekt over bewolking en dat het dan volle bak zon is
Vergeleken met gisteren is het vandaag al een heel stuk beter, terwijl het gisteren zonniger was. Morgen wordt het nog een stukkie warmerquote:Op donderdag 18 mei 2023 17:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Zo jammer van die koude wind. Verder is het keilekker weer. Hier nog wel 16 graden, maar het voelt heel fris.
Een stukkie in me tassie.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vergeleken met gisteren is het vandaag al een heel stuk beter, terwijl het gisteren zonniger was. Morgen wordt het nog een stukkie warmer
Omweerquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:02 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Een stukkie in me tassie.![]()
Jammer dat het in het weekend weer te snel oploopt waardoor we weer onweer en daling temperatuur krijgen. Stabiele en warme lente is het echt niet.
We gaan dus voor de ZOMER.![]()
Twee feestdagen op dezelfde dag genotquote:Op donderdag 18 mei 2023 20:34 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Heh, zo fris was het toch ook weer niet vandaag.
Ja, de kansen op een lekkere warme zomer zonder echte plaknachten zijn wel behoorlijk minimaal.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:27 schreef DemonRage het volgende:
Er is veel neerslag gevallen sinds de zomer van vorig jaar en zeer veel deze lente. Het lijkt me dat er nu weer genoeg vocht voorhanden is in de bodem en natuur om te verdampen als het warmer wordt. Dat warmt moeilijker op, maar die warmte blijft wellicht ook langer hangen i.c.m. mogelijke broeierigheid en dagen met onweer.
Ik hoop dat wanneer we meer dagen met temperaturen van minimaal 25°C gaan zien, dat ook de kans op onweer en MCS'en flink toeneemt. Zo'n groot onweerscomplex in het begin van de nacht zou weer zalig zijn, een beetje zoals 25 en 26 mei 2009.
Hier is trouwens een temperatuurgrafiek van mei 2009:
[ afbeelding ]
Weliswaar net iets warmer dan nu, maar toen was het ook niet bijzonder warm en die eerste piek op de 25e werd meteen beantwoord met dik onweer in de nacht die erop volgde.
Nog niet in 1921.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Twee feestdagen op dezelfde dag genot
Cape-kaartjes:quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, de kansen op een lekkere warme zomer zonder echte plaknachten zijn wel behoorlijk minimaal.
Ik durf het ook bijna niet te zeggen, maar maandag ziet er toch weer goed uit
Maar het blijft een zeer lokaal lagedrukgebied die bijna niet te voorspellen is. Kan net zo goed een ware Kanaalrat worden als een flopshow.
#teamEuropaquote:Op donderdag 18 mei 2023 21:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Cape-kaartjes:
ECMWF (van meteologix.com):
[ afbeelding ]
GFS (van wetterzentrale.de):
[ afbeelding ]
Code geel voor ons, zitten wij weer de hele dag in de stralende zon.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
#teamEuropa
Neerslagkaartjes zijn trouwens ook wel handig om naar te kijken. CAPE heb je geen donder aan als er een hoge CIN en geen trigger is
Edit: CIN is 0, ik heb niets gezegd. Het kan overal behalve in Leiden gebeuren.
Uiteraard.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:23 schreef Haags het volgende:
[..]
Code geel voor ons, zitten wij weer de hele dag in de stralende zon.
ook op de 14daagse is deze nu 0,0%quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uiteraard.
Wel behoorlijk grote kans op flinke cellen als ze ontstaan. Zo'n boog in de windpluim (richting het zuidwesten aan de grond en richting het oosten hoger in de lucht) leidt in combinatie met een redelijke CAPE in potentie tot een supercell. CAPE bij ons is dan weer nul komma nul, dus de barbecue kan aan.
[ afbeelding ]
CAPE is geen percentagequote:Op donderdag 18 mei 2023 23:17 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ook op de 14daagse is deze nu 0,0%
er zullen 2 hoogedruks gebieden over europa heen gaan en dat lage druk gebied blijft boven ijsland hangen en beweegt heel langzaam richting spitsbergen waardoor je een noordwaardse luchtstroom krijgt, de wind zal niet hard zijn maar zeer zwak tot zwak, alles beweegt zo langszaam dat we komende twee weken iedere dag hetzelfde weerpatroon gaan zien.quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
CAPE is geen percentage
Of heb je het over wat anders?
Dit weekend warme vochtige lucht uit het oosten, maandag trekt het lagedrukgebied dat nu nog Italiė aan het verzuipen is richting het noorden over West-Duitsland, waardoor wij plots iets koudere lucht uit het noorden over ons heen krijgen (maar geen poollucht, anders had je 100% zeker een geweldige maandagavond gehadquote:Op donderdag 18 mei 2023 23:22 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
er zullen 2 hoogedruks gebieden over europa heen gaan en dat lage druk gebied blijft boven ijsland hangen en beweegt heel langzaam richting spitsbergen waardoor je een noordwaardse luchtstroom krijgt, de wind zal niet hard zijn maar zeer zwak tot zwak, alles beweegt zo langszaam dat we komende twee weken iedere dag hetzelfde weerpatroon gaan zien.
Veel zon met af een toe bewolking en weinig wind, dit is mijn voorspelling.
i have spoken
Niet zo overdrijven, man. Zal best wat vochtig aanvoelen, maar het zijn ook geen Amerikaanse toestanden. Komt gewoon door al die zeikregen die is gevallen de laatste maanden. Wel mooi als er daarna onweer komt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En godsallemachtig wat wordt het maandag benauwd![]()
![]()
![]()
![]()
Beter wordt dat keihard afgestraft met onweer, dan was het het nog een beetje waard.
Waarom mag ik iets dat minder is dan Amerikaanse toestanden nou weer niet benauwd vindenquote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Niet zo overdrijven, man. Zal best wat vochtig aanvoelen, maar het zijn ook geen Amerikaanse toestanden. Komt gewoon door al die zeikregen die is gevallen de laatste maanden. Wel mooi als er daarna onweer komt.
Minder mooi is dat het weer niet gewoon eens een tijdje stabiel kan blijven. Onweer mag best, maar di/woe/do staat er gelijk weer 17/15/17 graden. Laat het gewoon eens 20+ blijven.
Dat is wel heel veel en ik vraag me af of we dat gaan halen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waarom mag ik iets dat minder is dan Amerikaanse toestanden nou weer niet benauwd vinden
Het is hier een hele zomer lang gortdroog geweest, ik ben niks meer gewend. Dan is 70-75% als het 23 graden is niet fijn.
quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat is wel heel veel en ik vraag me af of we dat gaan halen.
Je bedoelt de hele afgelopen week?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:45 schreef BlackLining het volgende:
Ik moet verdomme het tuinhout opnieuw in de beits zetten. Waarom kan het nou niet gewoon even drie, vier dagen stabiel droog licht bewolkt weer zijn
Komt waarschijnlijk wel meer. Hoogtelaagjes nu in die omgevingquote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:44 schreef dick_laurent het volgende:
Waarschuwing voor terreur buien hier vandaag. Vooralsnog geen druppel gevallen. Ben benieuwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |