FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / bedrijven vanaf 2024 werknemers CO2-uitstoot
suijkerbuijkzaterdag 13 mei 2023 @ 13:43
https://www.businessinsid(...)s-personeel-klimaat/

Stuk uit de bron.

Grotere bedrijven moeten vanaf 2024 alle reizen van werknemers bijhouden om hun CO2-uitstoot te volgen – dat wordt een flinke uitdaging, aldus een hr-expert


HOME SUSTAINABLE-BUSINESS VERPLICHTE REGISTRATIE ZAKELIJKE REISKILOMETERS WORDT KLUS, ZEGT EXPERT

Grotere bedrijven moeten vanaf 2024 alle reizen van werknemers bijhouden om hun CO2-uitstoot te volgen – dat wordt een flinke uitdaging, aldus een hr-expert
Jelmer Luimstra
12 mei 2023

Bedrijven en organisaties met meer dan honderd medewerkers moeten vanaf 2024 verplicht de zakelijke reiskilometers van hun personeel bijhouden.
Dat kan voor uitdagingen zorgen, denkt hr-expert Dik van Leeuwerden. Hij adviseert bedrijven om zich hier nu al op voor te bereiden.
De overheid wil dat Nederland in 2030 een reductie van 1,5 megaton aan CO2-uitstoot van zakelijk vervoer klaarspeelt.

Al het zakelijke auto-, ov- en zelfs fietsverkeer van medewerkers bijhouden, binnenkort moet het net zo ingeburgerd zijn als de dagelijkse gang naar de koffieautomaat. Bedrijven en organisaties met meer dan honderd medewerkers moeten vanaf volgend jaar verplicht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) rapporteren hoeveel kilometers hun medewerkers reizen voor hun werk.


Het zou om zo’n 8.000 bedrijven gaan, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Door dit voortaan per bedrijf op een rijtje te hebben, verwacht de overheid beter te kunnen leren of Nederland op de goede weg is om klimaatdoelen te halen. De overheid wilde in 2030 aanvankelijk 1 megaton aan CO2-uitstoot aan zakelijk vervoer in Nederland bespaard hebben. Na het recente klimaatpakket van minister Rob Jetten van Klimaat en Energie is dit zelfs opgehoogd naar 1,5 megaton, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten aan Business Insider.

Indien het collectief aan Nederlandse bedrijven vóór 2027 niet op koers blijkt te zijn, krijgen ze hiervoor individuele verplichtingen opgelegd op basis van een “wettelijke norm”, is het idee. Bedrijven moeten deze besparingsdoelen uiterlijk in 2030 behaald hebben, aldus het ministerie aan Business Insider.


Meer info zie bron.

[ Bericht 11% gewijzigd door suijkerbuijk op 13-05-2023 14:38:16 ]
Rodgrodzaterdag 13 mei 2023 @ 14:00
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
NeeOfTochJAzaterdag 13 mei 2023 @ 14:02
Voorproefje voor het CO2 budget.
the-eyezaterdag 13 mei 2023 @ 14:48
Niet problemen oplossen maar problemen creëeren :')
desconzaterdag 13 mei 2023 @ 14:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Geld binnenharken onder het mom "voor het milieu".

Das namelijk makkelijker als echte keuzes maken ipv de issues vooruitschuiven.
sjorsie1982zaterdag 13 mei 2023 @ 15:03
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 13:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het zou om zo’n 8.000 bedrijven gaan, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
wat een schokkend lage hoeveelheid bedrijven met meer dan 100 werknemers in NL zeg :o
saparmurat_niyazovzaterdag 13 mei 2023 @ 15:12
Het lijkt me dat je ook nu al wel een algemeen beeld hebt van de afstand dat het woon-werkverkeer in Nederland aflegt, en hoe de gekozen vervoersmiddelen daartoe zich ongeveer tot elkaar verhouden, dat per bedrijf en zelfs tot op de individuele forens willen weten zal hoogstens wat preciezere info opleveren.

Zo'n hele adminstratieve papierwinkel willen optuigen doet vermoeden dat er weer een extra belastinkje op gebaseerd moet worden.
Sodeknetterszaterdag 13 mei 2023 @ 15:18
Ben wel benieuwd hoe ze het ‘zakelijke reizen’ gaan definiëren.

Woon-werk verkeer?
Ritten van klant naar klant?
Of ook de zakelijke ritten die een koerier, vrachtwagenchauffeur of buschauffeur uitvoert? Het vervoeren van goederen of mensen zou je toch ook wel zakelijk vervoer mogen noemen. Heb ik het nog niet over treinmachinisten.
etuiedelapielzaterdag 13 mei 2023 @ 15:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Waarom zou iemand 100km naar zijn werk moeten rijden?
etuiedelapielzaterdag 13 mei 2023 @ 15:45
Avg. Het gaat ze geen flikker aan hoe ik op mijn werk kom.
DeVerzamelaarzaterdag 13 mei 2023 @ 16:02
Het wordt echt met de dag gekker in dit land, en de bodem is nog niet in zicht vrees ik.
TargaFloriozaterdag 13 mei 2023 @ 16:05
_O- |:(
kwiwizaterdag 13 mei 2023 @ 16:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 15:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat een schokkend lage hoeveelheid bedrijven met meer dan 100 werknemers in NL zeg :o
Dat was ook mijn eerste gedachte ja :{
TargaFloriozaterdag 13 mei 2023 @ 19:02
Bij sollicitaties wordt Kees aangenomen omdat die elke dag maar 20 km met de auto moet, terwijl Anja het dubbele moet?
BasEnAadzaterdag 13 mei 2023 @ 20:02
Laat dit alsjeblieft ophouden, we gaan allemaal kapot.
EttovanBelgiezaterdag 13 mei 2023 @ 20:07
Totale waanzin dit.

Lijkt wel een nieuwe religie.
Scjvbzaterdag 13 mei 2023 @ 20:13
Het milieu. * Scjvb slaakt 'n diepe zucht :O

Totaal doorgeslagen die CO2-hype. Want al sinds mensenheugenis gaat er fijnstof en CO2 in het rond die afkomstig is uit allerhande bronnen, zo ook door het drukke verkeer. En Tata Steel ligt steeds meer onder vuur. Deze milieu-hype aangaande stikstof en vrij gebruikelijke CO2-uitstoot kent langzamerhand bijna geen grenzen meer! ;)

Zie recente reacties van scholen in Haarlem :Y) en het naburige Heemstede, waar ook verschillende ouders nuchter commentaar geven over het drukke verkeer en stikstof aan bijvoorbeeld de plaatselijke Lanckhorstlaan.

Deze luidt als volgt: Scholen en ouders halen de schouders op: ’Fijnstof? Tja, dan moet je niet in de stad gaan wonen’

Duizenden leerlingen lopen risico op gezondheidsschade door fijnstof. Waarom? Omdat hun school te dichtbij een drukke weg staat. Dat blijkt uit onderzoek. Scholen en ouders reageren geschrokken maar ook gelaten. ,,Risico’s zijn er altijd. Je kan morgen ook ineens overreden worden.”

Vervelend, ja. Maar helaas niet nieuw. Dat is de strekking van de reacties op het onderzoek dat vorige week in deze krant verscheen. Zo’n 1400 leerlingen in de regio van Haarlem lopen extra risico op gezondheidsschade door fijnstof. Hun school staat volgens de richtlijnen van de GGD te dicht bij een drukke weg. Het gaat om in totaal zes scholen die in de gevarenzone liggen. Vijf daarvan zijn basisscholen.

De schoolbesturen en de ouders van de leerlingen zeggen er weinig mee te kunnen. Gevraagd naar de hoge concentratie fijnstof, reageren de meesten berustend. Natuurlijk is het vervelend, zeggen ze. Maar de school staat er al zó lang. Het onderwijs is goed, de kinderen hebben het naar de zin. En je kunt moeilijk de school vijftig meter opschuiven.

Stoflaagje

Op het schoolplein van de Haarlemse basisschool De Wilgenhoek klinken dinsdag relativerende woorden. De meeste ouders halen hun schouders op over het onderzoek. De school ligt naast de drukke Delftlaan, en dus ademen de kinderen voortdurend schadelijke gassen in. Maar waar moeten ze anders naartoe?

Justin, vader van twee jongens in de onderbouw, maakt zich geen zorgen over de mogelijke gevolgen. ,,Ik ben er niet mee bezig. Erg, hè? Ik vind: dan had je maar niet in de stad moeten gaan wonen.” Houdt hij zich niet bezig met de gezondheidsrisico’s voor zijn kinderen? ,,Mijn kinderen hebben gelukkig nergens last van. En risico’s zijn er altijd. Je kan ook ineens overreden worden.”

Een wachtende moeder woont met haar gezin vlakbij de school. ,,Iedereen hier in de Bomenbuurt heeft last van fijnstof. Er zit een soort stoflaagje op de ramen, muren en zelfs op de dakpannen. Je weet dat het niet goed kan zijn, maar ik ben mij nooit heel bewust geweest van de mogelijke gevolgen.”

Verhuizen
Ook de schoolbesturen reageren gelaten. ,,Hier wordt al bijna 100 jaar lesgegeven”, zegt bestuurder Jan Aalberts over De Wilgenhoek. ,,Destijds was de verkeersdrukte natuurlijk aanzienlijk minder.” Over de hoge concentratie fijnstof in de lucht kan hij kort zijn. ,,Dat is inherent aan het wonen en leven in de stad”.

,,Het is niet nieuw dat er zoveel fijnstof in de lucht zit”, zegt Wietse Algera, directeur van de Jacobaschool in Heemstede. Hij zegt zich zorgen te maken om de leerlingen. ,,Maar helaas kunnen we de school niet verplaatsen. We spraken eerder met de gemeente over een eventuele verhuizing vanwege de verkeersdrukte. Maar er zijn weinig beschikbare locaties in Heemstede-Noord.”

Ventilatie

Op het schoolplein van de Jacobaschool zijn de ouders en grootouders van de leerlingen eensgezind. Als het aan hen ligt, blijft de school op dezelfde plek staan. Vuile lucht of niet. ,,Ik hoop dat de school gewoon blijft bestaan zoals ik ‘m ken”, zegt mevrouw Hofman, terwijl ze wacht op haar jongste kleinkind. ,,Het is zo’n prachtig gebouw en het onderwijs dat de kinderen krijgen is goed.”

Even verderop staat Carrie te wachten op haar kinderen uit groep zes en groep acht. Ondanks dat de school nu aan een drukke weg ligt, zou Carrie het jammer vinden als de school verhuist. ,,Het is een superleuke school, met grote ruime moderne klassen. In coronatijd heeft de school een nieuw ventilatiesysteem geïnstalleerd. Over de luchtkwaliteit maak ik me geen zorgen.”

====

Bijvoorbeeld ook de 38 jarige Peter, en Peter (38) woont naast Tata Steel en naast de plek waar de beruchte Camping Rolandsduin ooit stond. ’Ik heb een goede buur aan de staalfabriek’

Peter Messchendorp (38) woont aan de Bosweg naast Tata Steel in Wijk aan Zee. Wat maakt zijn woning bijzonder?

Bij de ingang hangt een anker aan de wand, in de hal staat een rek met dikke, fluorescerende kleding en in de woonkamer is een grote foto van een vuurtoren in de branding te zien. Dat de 38-jarige Peter Messchendorp gek is op de kust, wijst zichzelf wanneer je voor het eerst zijn woning betreedt. ,,Iedereen heeft zo z’n hobby’s’’, vertelt hij mij tijdens mijn bezoek. ,,Maar werken aan de kust is voor mij echt een passie.’’

Het is inmiddels zo’n zes jaar geleden dat de van oorsprong Amsterdammer zijn woning aan de Bosweg in Wijk aan Zee kocht. ,,Ik ben al veertien jaar vrijwilliger bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en heb ook mijn eigen beveiligingsbedrijf. Daarom is deze woning perfect voor mij: ik zit dicht bij de zee en heb alle ruimte die ik nodig heb. Er is plek voor mijn auto, boot én ik heb genoeg opslagruimte. Als ik zoiets ergens anders zou willen kopen, zou dat me een paar miljoen euro kosten.’’

Alhoewel het nu niet meer voor te stellen is, kennen veel mensen Peters woning als buurman pal naast de vroegere camping Rolandsduin: een vakantieoord dat bekend stond om zijn omstreden locatie naast de Hoogovens. ,,Er zijn nog steeds mensen die hier even stoppen om foto’s te maken’’, legt hij uit. ,,Die kennen de camping nog. Of toen mijn woning nog Café Berg en Dal was. Het is ook lange tijd een berucht pand geweest. Ooit zat er een casino en het gerucht gaat zelfs dat hier buiten iemand is doodgeschoten en in een vuilnisbak is gegooid. Ik heb het van zoveel mensen gehoord dat het wel waar móét zijn.’’

Dus ook hij bekijkt alles tenminste nog op een nuchtere wijze, (uit het artikel):

Voor Peter lijkt het huis alleen maar voordelen te hebben. Maar vindt hij wonen naast een van de grootste staalfabrikanten van Europa dan geen probleem? Peter: ,,Ik heb een goede buurman aan Tata Steel. Ik bedoel, ik begrijp wel dat het niet per se goed is voor je gezondheid om ernaast te wonen, maar die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt toen ik naar Wijk aan Zee verhuisde. In Amsterdam had ik volgens mij meer last van de fijnstoffen vanwege de bussen en al het stadsverkeer. Dat is wel een verschil met hier. Zodra ik na een lange dag werken Wijk aan Zee weer in rijd denk ik altijd gelijk: a, rust.’’ :z

Scjvb
opgebaardezaterdag 13 mei 2023 @ 20:34
Voor de grijze kentekens en collega's die met privé auto rijden houden wij het al heel lang bij. Wij hebben al co2 rapportages. Maar dit plan gaat wel heel ver
Chinlesszaterdag 13 mei 2023 @ 21:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Ja pcies. Eerst krijgen ze banken een verplichting iedereen te controleren ihkv wft en dan moeten werkgevers de werknemers de reisbewegingen registeren ,,, houd niet op
suijkerbuijkzaterdag 13 mei 2023 @ 22:53
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:13 schreef Scjvb het volgende:
Het milieu. * Scjvb slaakt 'n diepe zucht :O

Totaal doorgeslagen die CO2-hype. Want al sinds mensenheugenis gaat er fijnstof en CO2 in het rond die afkomstig is uit allerhande bronnen, zo ook door het drukke verkeer. En Tata Steel ligt steeds meer onder vuur. Deze milieu-hype aangaande stikstof en vrij gebruikelijke CO2-uitstoot kent langzamerhand bijna geen grenzen meer! ;)

Zie recente reacties van scholen in Haarlem :Y) en het naburige Heemstede, waar ook verschillende ouders nuchter commentaar geven over het drukke verkeer en stikstof aan bijvoorbeeld de plaatselijke Lanckhorstlaan.

Deze luidt als volgt: Scholen en ouders halen de schouders op: ’Fijnstof? Tja, dan moet je niet in de stad gaan wonen’

Duizenden leerlingen lopen risico op gezondheidsschade door fijnstof. Waarom? Omdat hun school te dichtbij een drukke weg staat. Dat blijkt uit onderzoek. Scholen en ouders reageren geschrokken maar ook gelaten. ,,Risico’s zijn er altijd. Je kan morgen ook ineens overreden worden.”

Vervelend, ja. Maar helaas niet nieuw. Dat is de strekking van de reacties op het onderzoek dat vorige week in deze krant verscheen. Zo’n 1400 leerlingen in de regio van Haarlem lopen extra risico op gezondheidsschade door fijnstof. Hun school staat volgens de richtlijnen van de GGD te dicht bij een drukke weg. Het gaat om in totaal zes scholen die in de gevarenzone liggen. Vijf daarvan zijn basisscholen.

De schoolbesturen en de ouders van de leerlingen zeggen er weinig mee te kunnen. Gevraagd naar de hoge concentratie fijnstof, reageren de meesten berustend. Natuurlijk is het vervelend, zeggen ze. Maar de school staat er al zó lang. Het onderwijs is goed, de kinderen hebben het naar de zin. En je kunt moeilijk de school vijftig meter opschuiven.

Stoflaagje

Op het schoolplein van de Haarlemse basisschool De Wilgenhoek klinken dinsdag relativerende woorden. De meeste ouders halen hun schouders op over het onderzoek. De school ligt naast de drukke Delftlaan, en dus ademen de kinderen voortdurend schadelijke gassen in. Maar waar moeten ze anders naartoe?

Justin, vader van twee jongens in de onderbouw, maakt zich geen zorgen over de mogelijke gevolgen. ,,Ik ben er niet mee bezig. Erg, hè? Ik vind: dan had je maar niet in de stad moeten gaan wonen.” Houdt hij zich niet bezig met de gezondheidsrisico’s voor zijn kinderen? ,,Mijn kinderen hebben gelukkig nergens last van. En risico’s zijn er altijd. Je kan ook ineens overreden worden.”

Een wachtende moeder woont met haar gezin vlakbij de school. ,,Iedereen hier in de Bomenbuurt heeft last van fijnstof. Er zit een soort stoflaagje op de ramen, muren en zelfs op de dakpannen. Je weet dat het niet goed kan zijn, maar ik ben mij nooit heel bewust geweest van de mogelijke gevolgen.”

Verhuizen
Ook de schoolbesturen reageren gelaten. ,,Hier wordt al bijna 100 jaar lesgegeven”, zegt bestuurder Jan Aalberts over De Wilgenhoek. ,,Destijds was de verkeersdrukte natuurlijk aanzienlijk minder.” Over de hoge concentratie fijnstof in de lucht kan hij kort zijn. ,,Dat is inherent aan het wonen en leven in de stad”.

,,Het is niet nieuw dat er zoveel fijnstof in de lucht zit”, zegt Wietse Algera, directeur van de Jacobaschool in Heemstede. Hij zegt zich zorgen te maken om de leerlingen. ,,Maar helaas kunnen we de school niet verplaatsen. We spraken eerder met de gemeente over een eventuele verhuizing vanwege de verkeersdrukte. Maar er zijn weinig beschikbare locaties in Heemstede-Noord.”

Ventilatie

Op het schoolplein van de Jacobaschool zijn de ouders en grootouders van de leerlingen eensgezind. Als het aan hen ligt, blijft de school op dezelfde plek staan. Vuile lucht of niet. ,,Ik hoop dat de school gewoon blijft bestaan zoals ik ‘m ken”, zegt mevrouw Hofman, terwijl ze wacht op haar jongste kleinkind. ,,Het is zo’n prachtig gebouw en het onderwijs dat de kinderen krijgen is goed.”

Even verderop staat Carrie te wachten op haar kinderen uit groep zes en groep acht. Ondanks dat de school nu aan een drukke weg ligt, zou Carrie het jammer vinden als de school verhuist. ,,Het is een superleuke school, met grote ruime moderne klassen. In coronatijd heeft de school een nieuw ventilatiesysteem geïnstalleerd. Over de luchtkwaliteit maak ik me geen zorgen.”

====

Bijvoorbeeld ook de 38 jarige Peter, en Peter (38) woont naast Tata Steel en naast de plek waar de beruchte Camping Rolandsduin ooit stond. ’Ik heb een goede buur aan de staalfabriek’

Peter Messchendorp (38) woont aan de Bosweg naast Tata Steel in Wijk aan Zee. Wat maakt zijn woning bijzonder?

Bij de ingang hangt een anker aan de wand, in de hal staat een rek met dikke, fluorescerende kleding en in de woonkamer is een grote foto van een vuurtoren in de branding te zien. Dat de 38-jarige Peter Messchendorp gek is op de kust, wijst zichzelf wanneer je voor het eerst zijn woning betreedt. ,,Iedereen heeft zo z’n hobby’s’’, vertelt hij mij tijdens mijn bezoek. ,,Maar werken aan de kust is voor mij echt een passie.’’

Het is inmiddels zo’n zes jaar geleden dat de van oorsprong Amsterdammer zijn woning aan de Bosweg in Wijk aan Zee kocht. ,,Ik ben al veertien jaar vrijwilliger bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en heb ook mijn eigen beveiligingsbedrijf. Daarom is deze woning perfect voor mij: ik zit dicht bij de zee en heb alle ruimte die ik nodig heb. Er is plek voor mijn auto, boot én ik heb genoeg opslagruimte. Als ik zoiets ergens anders zou willen kopen, zou dat me een paar miljoen euro kosten.’’

Alhoewel het nu niet meer voor te stellen is, kennen veel mensen Peters woning als buurman pal naast de vroegere camping Rolandsduin: een vakantieoord dat bekend stond om zijn omstreden locatie naast de Hoogovens. ,,Er zijn nog steeds mensen die hier even stoppen om foto’s te maken’’, legt hij uit. ,,Die kennen de camping nog. Of toen mijn woning nog Café Berg en Dal was. Het is ook lange tijd een berucht pand geweest. Ooit zat er een casino en het gerucht gaat zelfs dat hier buiten iemand is doodgeschoten en in een vuilnisbak is gegooid. Ik heb het van zoveel mensen gehoord dat het wel waar móét zijn.’’

Dus ook hij bekijkt alles tenminste nog op een nuchtere wijze, (uit het artikel):

Voor Peter lijkt het huis alleen maar voordelen te hebben. Maar vindt hij wonen naast een van de grootste staalfabrikanten van Europa dan geen probleem? Peter: ,,Ik heb een goede buurman aan Tata Steel. Ik bedoel, ik begrijp wel dat het niet per se goed is voor je gezondheid om ernaast te wonen, maar die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt toen ik naar Wijk aan Zee verhuisde. In Amsterdam had ik volgens mij meer last van de fijnstoffen vanwege de bussen en al het stadsverkeer. Dat is wel een verschil met hier. Zodra ik na een lange dag werken Wijk aan Zee weer in rijd denk ik altijd gelijk: a, rust.’’ :z

Scjvb
Nieuws voor je

Dit was er allemaal al op de dag dat de auto geboren is .
En de staal fabriek overal in nederland staan.

Verschil is dat we het nu kunnen meten en 50jaar geleden niet .
En toen was er veel meer uitlaat gassen omdat 50jaar geleden helemaal geen katalysator en roetfilter bestonden.
Red_85zaterdag 13 mei 2023 @ 23:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
Red_85zaterdag 13 mei 2023 @ 23:34
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 15:45 schreef etuiedelapiel het volgende:
Avg. Het gaat ze geen flikker aan hoe ik op mijn werk kom.
Goeie.
Red_85zaterdag 13 mei 2023 @ 23:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:02 schreef BasEnAad het volgende:
Laat dit alsjeblieft ophouden, we gaan allemaal kapot.
Wegstemmen

En voor de eu ook. Op antipartijen stemmen.
eudaemoniazaterdag 13 mei 2023 @ 23:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Kan niet wachten totdat HR vraagt om je poepgedrag bij te houden zodat ze de CO2-uitstoot van de werknemers kan rapporteren aan Rob :7
BasEnAadzondag 14 mei 2023 @ 00:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wegstemmen

En voor de eu ook. Op antipartijen stemmen.
Ik heb maar zelden gestemd de afgelopen 10 jaar. Partijen waar ik op zou kunnen stemmen lieten niet doorschemeren dat ze ook maar een idee hadden hoe macro-economie werkt.

En ik ben ook voor een sterk Europa, ingericht naar NAVO-model, niet als stichting voor gehandicapten. Het gaat om het evenwicht, dat de geopolitieke macht hier in Europa ligt. Met de VS als backup en Duitsland als macht, Duitsland is treurig genoeg het enige land dat iets van de Tweede Wereldoorlog geleerd heeft.
FlippingCoinzondag 14 mei 2023 @ 00:20
Enerzijds afval importeren om in de fik te steken anderzijds deze kolder. Niet meer te volgen die lui, knettergek.
sjorsie1982zondag 14 mei 2023 @ 10:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
hoe doe ik dat?
Bimmer88zondag 14 mei 2023 @ 18:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
Dat kan helaas niet. Bij de volgende verkiezingen zitten dezelfde kneuzen in de TK. En als ze de partij verlaten gaan ze gewoon verder als eenmansfractie. Je dacht toch niet dat ze die 9,5K+ pm zomaar opgeven?
winterapfelzondag 14 mei 2023 @ 18:24
Dit zijn toch gegevens die de werkgever al heeft?
Vergoede woonwerk verkeer, o.a. berekend uit woonplaats en werklocatie.
Het aantal dagen dat je naar de werklocatie gaat (wordt momenteel al gebruikt voor berekening van de 'thuiswerkvergoeding)

Gedeclareerde kilometers, ov reacties reizen, taxi etc daar bovenop (klant bezoek, bezoek verderweg gelegen locaties)
Gedeclareerde vliegtickets.

Wat is hier zo moeilijk en/of vervelend aan?

En overigens; terecht om dit te doen. Vanalles dat tijdens covid prima via Teams bleek te kunnen, en waar dus geen reis voor nodig is, daarvoor gaat men nu weer voor op pad, onder 't motto van relatiebeheer, lekker kosten maken bij de betere restaurants.....
Red_85zondag 14 mei 2023 @ 23:50
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 18:09 schreef Bimmer88 het volgende:

[..]
Dat kan helaas niet. Bij de volgende verkiezingen zitten dezelfde kneuzen in de TK. En als ze de partij verlaten gaan ze gewoon verder als eenmansfractie. Je dacht toch niet dat ze die 9,5K+ pm zomaar opgeven?
Revolutie dan maar?
Dan werkt onze democratie namelijk niet meer en moeten we als volk ingrijpen. Daar moeten wij als NLs volk namelijk op toe blijven zien.
Starhoppermaandag 15 mei 2023 @ 00:20
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 00:10 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik heb maar zelden gestemd de afgelopen 10 jaar. Partijen waar ik op zou kunnen stemmen lieten niet doorschemeren dat ze ook maar een idee hadden hoe macro-economie werkt.

En ik ben ook voor een sterk Europa, ingericht naar NAVO-model, niet als stichting voor gehandicapten. Het gaat om het evenwicht, dat de geopolitieke macht hier in Europa ligt. Met de VS als backup en Duitsland als macht, Duitsland is treurig genoeg het enige land dat iets van de Tweede Wereldoorlog geleerd heeft.
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Akathisiamaandag 15 mei 2023 @ 01:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 13:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Indien het collectief aan Nederlandse bedrijven vóór 2027 niet op koers blijkt te zijn, krijgen ze hiervoor individuele verplichtingen opgelegd op basis van een “wettelijke norm”, is het idee. Bedrijven moeten deze besparingsdoelen uiterlijk in 2030 behaald hebben, aldus het ministerie aan Business Insider.

M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
BoneThugssmaandag 15 mei 2023 @ 16:15
quote:
84s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Dat maak ik zelf wel uit.
Fleischmeistermaandag 15 mei 2023 @ 22:12
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 01:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
NWS / Belasting op CO2-uitstoot huizen

Wordt al aan gewerkt.
Weltschmerzmaandag 15 mei 2023 @ 22:31
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 01:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
Correct, het totalitarisme wordt gedelegeerd en deels geprivatiseerd. Deze regering vindt het ook heel normaal dat je wettelijke verplicht wordt tot het afnemen van commerciele diensten.
BasEnAadmaandag 15 mei 2023 @ 23:17
quote:
84s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Creatief argument om mensen monddood te maken.

Als je wel hebt gestemd op die achterlijke partijen ben je ook mede verantwoordelijk voor dat achterlijke beleid. Zo kun je het ook zien.
xzazdinsdag 16 mei 2023 @ 10:33
Lijkt me prima. Maar dan moet er ook wat vanaf dus km vergoeding naar 50 cent bv.
NeeOfTochJAdinsdag 16 mei 2023 @ 11:41
twitter
WheeledWarriordinsdag 16 mei 2023 @ 12:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
You will own nothing and be happy.
saparmurat_niyazovdinsdag 16 mei 2023 @ 12:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Knappe staaltjes hersengymnastiek wel, maar je weet dondersgoed dat dit gewoon tot een verdere ouderwetsche tweedeling leidt. Rijken kunnen wel gewoon een onzinnig grote 2,5 ton wegende EV-crossover blijven bekostigen, de gewone man mag zich voor zijn vervoer anno 2050 in een 20+ miljoen inwoners tellend Nederland redden met een halfbakken OV en een ouwe fiets. Een tweedeling zoals van voor de oorlog zo'n beetje, maar dan met een 1984-achtig sausje erover dat een gebrek aan vrijheid pas echte vrijheid is.
suijkerbuijkvrijdag 26 mei 2023 @ 20:25
https://www.geenstijl.nl/(...)-overheid-doorgeven/

Update

Werkzaam bij een bedrijf met 100+ medewerkers? Dan bepaalt je baas binnenkort hoe je naar je werk reist. Jij wilt niet met de trein? Jij ZULT met de trein. Of in een EV. Of verplicht drie dagen thuiswerken in een te klein huis vol gillende kinderen. Want je baas moet vanaf 2025 direct aan minister Jetten gaan rapporteren hoe zijn (of haar hè, het is 2023) loonslaven van de Senseo in hun eigen keuken naar DE-automaat in de kantoorkoffiecorner geraken, en aan het einde van de middag van de Cup-A-Soup-automaat in de pantry terug naar het AVG'tje bij moeders de vrouw (of vaders de man, het is 2023). We citeren maar even voor het geval u dacht te gaan grinniken over GeenStijl, dat weer eens schromelijk de klimaattransitie in het dystopische trekt:

"Werkgevers (met 100 of meer werknemers) moeten jaarlijks gegevens bijhouden van woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit van medewerkers. Deze gegevens moeten vervolgens voor 30 juni van het opvolgende jaar aangeleverd worden via een digitaal formulier. Het gaat hierbij om jaartotalen van het totaal aantal gereisde kilometers, gebruikte vervoermiddelen en gebruikte brandstof. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een handreiking opgesteld met uitleg over de jaarlijkse rapportageverplichting."

In 2026 evalueert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de CO2-reductie die in 2024 en 2025 is behaald. Als bedrijven en organisaties goed op koers liggen, blijft het bij rapporteren. Als dit niet lukt, kan vanaf 2027 een wettelijke norm per bedrijf worden ingesteld waarmee slimmer en zuiniger reizen kan worden afgedwongen."

Nou. Dat wordt een baan zoeken bij een bedrijf met minder dan 100 collega's, als je eigen mobiliteitsvrijheid je lief is.
Accordtjevrijdag 26 mei 2023 @ 20:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Nee hoor, deze regeling had eigenlijk per 1 januari 2022 al moeten ingaan. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 januari 2023. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 juli 2023. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 januari 2024. Het nieuwsbericht van rond de zomer kan je wel voorspellen denk ik :)

Niet op een normale manier haalbaar inderdaad. Dus wat krijgen we uiteindelijk, dat bedrijven op basis van bepaalde standaarden moeten rapporteren. Volgens mij heb ik zelfs al ergens voorbij zien komen dat het niet eens uitmaakt of er met een benzine, diesel of elektrische auto kilometers afgelegd worden, maar dat voor de "auto" gewoon een x gram CO2 per km wordt gerekend. Papieren bullshit rapportage krijgen we dan 8)7
Cockwhalevrijdag 26 mei 2023 @ 21:49
Haha de overheid haha
hooibaalvrijdag 26 mei 2023 @ 21:56
Ik snap niet wat hier het probleem van is. Laat werkgevers maar verantwoording afleggen of al die autokilometers echt nodig zijn. Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Accordtjevrijdag 26 mei 2023 @ 22:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:56 schreef hooibaal het volgende:
Ik snap niet wat hier het probleem van is. Laat werkgevers maar verantwoording afleggen of al die autokilometers echt nodig zijn. Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Waarom? Het gaat erom dat de CO2 uitstoot uiteindelijk omlaag gaat. In dat kader zou je eerder woon-werkverkeer van meer dan 15 kilometer met de auto moeten verbieden. Dat is belastender voor het klimaat.

Dan ga je maar dichterbij je werk wonen of dichter bij huis werken (om even een theoretische oplossing erin te gooien).
Fleischmeistervrijdag 26 mei 2023 @ 22:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:56 schreef hooibaal het volgende:
Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Leuk als je niet in de stad woont. Ben je uren onderweg elke dag. Niet iedereen heeft een kantoorbaan en hoeft niets mee te nemen.
hooibaalvrijdag 26 mei 2023 @ 22:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:02 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Waarom? Het gaat erom dat de CO2 uitstoot uiteindelijk omlaag gaat. In dat kader zou je eerder woon-werkverkeer van meer dan 15 kilometer met de auto moeten verbieden. Dat is belastender voor het klimaat.
Minder dan 15 is een veel groter aantal ritten en kun je gewoon fietsen. Of die lange ritten nodig zijn is ook zeer discutabel, maar bij de korte is veel meer te halen. En makkelijker.
Accordtjevrijdag 26 mei 2023 @ 22:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:03 schreef hooibaal het volgende:
Minder dan 15 is een veel groter aantal ritten en kun je gewoon fietsen. Of die lange ritten nodig zijn is ook zeer discutabel, maar bij de korte is veel meer te halen. En makkelijker.
Waarom denk je dat? De gemiddelde woon-werkverkeer afstand ligt volgens mij rond de 20km.
Enchantervrijdag 26 mei 2023 @ 22:13
Als je dat een jaar of 2 geleden dit zou zeggen , was je een complotwappie
TheFreshPrincevrijdag 26 mei 2023 @ 22:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Die topicreeks loopt al sinds 2015 maar wel met een heel andere insteek ;)

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #4
Accordtjevrijdag 26 mei 2023 @ 22:26
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:13 schreef Enchanter het volgende:
Als je dat een jaar of 2 geleden dit zou zeggen , was je een complotwappie
Toen was deze regeling al in de maak...komt niet uit de lucht vallen ineens.
cherrycokevrijdag 26 mei 2023 @ 22:39
Wanneer gaan we nou echt eens naar den haag om de tering zooi de noordzee in te gooien?
NeeOfTochJAvrijdag 26 mei 2023 @ 22:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die topicreeks loopt al sinds 2015 maar wel met een heel andere insteek ;)

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #4
Dat zit er ook aan te komen idd.
voetbalmanager2vrijdag 26 mei 2023 @ 22:54
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:44 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Kan niet wachten totdat HR vraagt om je poepgedrag bij te houden zodat ze de CO2-uitstoot van de werknemers kan rapporteren aan Rob :7
In een ver verleden wou Andre Rouvoet van de Christenunie al dat van alle kinderen die de puberleeftijd hadden geregistreerd werd of ze wel of geen schaamhaar hadden.
De Nederlandse politiek komt van ver zeg maar.