abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209130791
https://www.businessinsid(...)s-personeel-klimaat/

Stuk uit de bron.

Grotere bedrijven moeten vanaf 2024 alle reizen van werknemers bijhouden om hun CO2-uitstoot te volgen – dat wordt een flinke uitdaging, aldus een hr-expert


HOME SUSTAINABLE-BUSINESS VERPLICHTE REGISTRATIE ZAKELIJKE REISKILOMETERS WORDT KLUS, ZEGT EXPERT

Grotere bedrijven moeten vanaf 2024 alle reizen van werknemers bijhouden om hun CO2-uitstoot te volgen – dat wordt een flinke uitdaging, aldus een hr-expert
Jelmer Luimstra
12 mei 2023

Bedrijven en organisaties met meer dan honderd medewerkers moeten vanaf 2024 verplicht de zakelijke reiskilometers van hun personeel bijhouden.
Dat kan voor uitdagingen zorgen, denkt hr-expert Dik van Leeuwerden. Hij adviseert bedrijven om zich hier nu al op voor te bereiden.
De overheid wil dat Nederland in 2030 een reductie van 1,5 megaton aan CO2-uitstoot van zakelijk vervoer klaarspeelt.

Al het zakelijke auto-, ov- en zelfs fietsverkeer van medewerkers bijhouden, binnenkort moet het net zo ingeburgerd zijn als de dagelijkse gang naar de koffieautomaat. Bedrijven en organisaties met meer dan honderd medewerkers moeten vanaf volgend jaar verplicht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) rapporteren hoeveel kilometers hun medewerkers reizen voor hun werk.


Het zou om zo’n 8.000 bedrijven gaan, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Door dit voortaan per bedrijf op een rijtje te hebben, verwacht de overheid beter te kunnen leren of Nederland op de goede weg is om klimaatdoelen te halen. De overheid wilde in 2030 aanvankelijk 1 megaton aan CO2-uitstoot aan zakelijk vervoer in Nederland bespaard hebben. Na het recente klimaatpakket van minister Rob Jetten van Klimaat en Energie is dit zelfs opgehoogd naar 1,5 megaton, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten aan Business Insider.

Indien het collectief aan Nederlandse bedrijven vr 2027 niet op koers blijkt te zijn, krijgen ze hiervoor individuele verplichtingen opgelegd op basis van een “wettelijke norm”, is het idee. Bedrijven moeten deze besparingsdoelen uiterlijk in 2030 behaald hebben, aldus het ministerie aan Business Insider.


Meer info zie bron.

[ Bericht 11% gewijzigd door suijkerbuijk op 13-05-2023 14:38:16 ]
  zaterdag 13 mei 2023 @ 14:00:11 #2
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_209130992
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
pi_209131015
Voorproefje voor het CO2 budget.
Is Slava Taiwani a thing yet?
pi_209131427
Niet problemen oplossen maar problemen creeren :')
I'm sliding like a lizard on my belly and back
  zaterdag 13 mei 2023 @ 14:55:38 #5
35768 descon
Music is the answer
pi_209131479
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Geld binnenharken onder het mom "voor het milieu".

Das namelijk makkelijker als echte keuzes maken ipv de issues vooruitschuiven.
Mixing for a living
pi_209131581
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 13:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het zou om zo’n 8.000 bedrijven gaan, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
wat een schokkend lage hoeveelheid bedrijven met meer dan 100 werknemers in NL zeg :o
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209131673
Het lijkt me dat je ook nu al wel een algemeen beeld hebt van de afstand dat het woon-werkverkeer in Nederland aflegt, en hoe de gekozen vervoersmiddelen daartoe zich ongeveer tot elkaar verhouden, dat per bedrijf en zelfs tot op de individuele forens willen weten zal hoogstens wat preciezere info opleveren.

Zo'n hele adminstratieve papierwinkel willen optuigen doet vermoeden dat er weer een extra belastinkje op gebaseerd moet worden.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 15:18:02 #8
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_209131721
Ben wel benieuwd hoe ze het ‘zakelijke reizen’ gaan definiren.

Woon-werk verkeer?
Ritten van klant naar klant?
Of ook de zakelijke ritten die een koerier, vrachtwagenchauffeur of buschauffeur uitvoert? Het vervoeren van goederen of mensen zou je toch ook wel zakelijk vervoer mogen noemen. Heb ik het nog niet over treinmachinisten.
There are old pilots, there are bold pilots. There are very few old, bold pilots.
Steun Fok! Neem een abo.
pi_209131952
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Waarom zou iemand 100km naar zijn werk moeten rijden?
pi_209131970
Avg. Het gaat ze geen flikker aan hoe ik op mijn werk kom.
pi_209132177
Het wordt echt met de dag gekker in dit land, en de bodem is nog niet in zicht vrees ik.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_209132210
_O- |:(
  zaterdag 13 mei 2023 @ 16:49:39 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209132638
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 15:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat een schokkend lage hoeveelheid bedrijven met meer dan 100 werknemers in NL zeg :o
Dat was ook mijn eerste gedachte ja :{
pi_209134403
Bij sollicitaties wordt Kees aangenomen omdat die elke dag maar 20 km met de auto moet, terwijl Anja het dubbele moet?
  zaterdag 13 mei 2023 @ 20:02:20 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209135188
Laat dit alsjeblieft ophouden, we gaan allemaal kapot.
  Beste debater 2022 zaterdag 13 mei 2023 @ 20:07:19 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209135250
Totale waanzin dit.

Lijkt wel een nieuwe religie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 13 mei 2023 @ 20:13:34 #17
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209135336
Het milieu. * Scjvb slaakt 'n diepe zucht :O

Totaal doorgeslagen die CO2-hype. Want al sinds mensenheugenis gaat er fijnstof en CO2 in het rond die afkomstig is uit allerhande bronnen, zo ook door het drukke verkeer. En Tata Steel ligt steeds meer onder vuur. Deze milieu-hype aangaande stikstof en vrij gebruikelijke CO2-uitstoot kent langzamerhand bijna geen grenzen meer! ;)

Zie recente reacties van scholen in Haarlem :Y) en het naburige Heemstede, waar ook verschillende ouders nuchter commentaar geven over het drukke verkeer en stikstof aan bijvoorbeeld de plaatselijke Lanckhorstlaan.

Deze luidt als volgt: Scholen en ouders halen de schouders op: ’Fijnstof? Tja, dan moet je niet in de stad gaan wonen’

Duizenden leerlingen lopen risico op gezondheidsschade door fijnstof. Waarom? Omdat hun school te dichtbij een drukke weg staat. Dat blijkt uit onderzoek. Scholen en ouders reageren geschrokken maar ook gelaten. ,,Risico’s zijn er altijd. Je kan morgen ook ineens overreden worden.”

Vervelend, ja. Maar helaas niet nieuw. Dat is de strekking van de reacties op het onderzoek dat vorige week in deze krant verscheen. Zo’n 1400 leerlingen in de regio van Haarlem lopen extra risico op gezondheidsschade door fijnstof. Hun school staat volgens de richtlijnen van de GGD te dicht bij een drukke weg. Het gaat om in totaal zes scholen die in de gevarenzone liggen. Vijf daarvan zijn basisscholen.

De schoolbesturen en de ouders van de leerlingen zeggen er weinig mee te kunnen. Gevraagd naar de hoge concentratie fijnstof, reageren de meesten berustend. Natuurlijk is het vervelend, zeggen ze. Maar de school staat er al z lang. Het onderwijs is goed, de kinderen hebben het naar de zin. En je kunt moeilijk de school vijftig meter opschuiven.

Stoflaagje

Op het schoolplein van de Haarlemse basisschool De Wilgenhoek klinken dinsdag relativerende woorden. De meeste ouders halen hun schouders op over het onderzoek. De school ligt naast de drukke Delftlaan, en dus ademen de kinderen voortdurend schadelijke gassen in. Maar waar moeten ze anders naartoe?

Justin, vader van twee jongens in de onderbouw, maakt zich geen zorgen over de mogelijke gevolgen. ,,Ik ben er niet mee bezig. Erg, h? Ik vind: dan had je maar niet in de stad moeten gaan wonen.” Houdt hij zich niet bezig met de gezondheidsrisico’s voor zijn kinderen? ,,Mijn kinderen hebben gelukkig nergens last van. En risico’s zijn er altijd. Je kan ook ineens overreden worden.”

Een wachtende moeder woont met haar gezin vlakbij de school. ,,Iedereen hier in de Bomenbuurt heeft last van fijnstof. Er zit een soort stoflaagje op de ramen, muren en zelfs op de dakpannen. Je weet dat het niet goed kan zijn, maar ik ben mij nooit heel bewust geweest van de mogelijke gevolgen.”

Verhuizen
Ook de schoolbesturen reageren gelaten. ,,Hier wordt al bijna 100 jaar lesgegeven”, zegt bestuurder Jan Aalberts over De Wilgenhoek. ,,Destijds was de verkeersdrukte natuurlijk aanzienlijk minder.” Over de hoge concentratie fijnstof in de lucht kan hij kort zijn. ,,Dat is inherent aan het wonen en leven in de stad”.

,,Het is niet nieuw dat er zoveel fijnstof in de lucht zit”, zegt Wietse Algera, directeur van de Jacobaschool in Heemstede. Hij zegt zich zorgen te maken om de leerlingen. ,,Maar helaas kunnen we de school niet verplaatsen. We spraken eerder met de gemeente over een eventuele verhuizing vanwege de verkeersdrukte. Maar er zijn weinig beschikbare locaties in Heemstede-Noord.”

Ventilatie

Op het schoolplein van de Jacobaschool zijn de ouders en grootouders van de leerlingen eensgezind. Als het aan hen ligt, blijft de school op dezelfde plek staan. Vuile lucht of niet. ,,Ik hoop dat de school gewoon blijft bestaan zoals ik ‘m ken”, zegt mevrouw Hofman, terwijl ze wacht op haar jongste kleinkind. ,,Het is zo’n prachtig gebouw en het onderwijs dat de kinderen krijgen is goed.”

Even verderop staat Carrie te wachten op haar kinderen uit groep zes en groep acht. Ondanks dat de school nu aan een drukke weg ligt, zou Carrie het jammer vinden als de school verhuist. ,,Het is een superleuke school, met grote ruime moderne klassen. In coronatijd heeft de school een nieuw ventilatiesysteem genstalleerd. Over de luchtkwaliteit maak ik me geen zorgen.”

====

Bijvoorbeeld ook de 38 jarige Peter, en Peter (38) woont naast Tata Steel en naast de plek waar de beruchte Camping Rolandsduin ooit stond. ’Ik heb een goede buur aan de staalfabriek’

Peter Messchendorp (38) woont aan de Bosweg naast Tata Steel in Wijk aan Zee. Wat maakt zijn woning bijzonder?

Bij de ingang hangt een anker aan de wand, in de hal staat een rek met dikke, fluorescerende kleding en in de woonkamer is een grote foto van een vuurtoren in de branding te zien. Dat de 38-jarige Peter Messchendorp gek is op de kust, wijst zichzelf wanneer je voor het eerst zijn woning betreedt. ,,Iedereen heeft zo z’n hobby’s’’, vertelt hij mij tijdens mijn bezoek. ,,Maar werken aan de kust is voor mij echt een passie.’’

Het is inmiddels zo’n zes jaar geleden dat de van oorsprong Amsterdammer zijn woning aan de Bosweg in Wijk aan Zee kocht. ,,Ik ben al veertien jaar vrijwilliger bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en heb ook mijn eigen beveiligingsbedrijf. Daarom is deze woning perfect voor mij: ik zit dicht bij de zee en heb alle ruimte die ik nodig heb. Er is plek voor mijn auto, boot n ik heb genoeg opslagruimte. Als ik zoiets ergens anders zou willen kopen, zou dat me een paar miljoen euro kosten.’’

Alhoewel het nu niet meer voor te stellen is, kennen veel mensen Peters woning als buurman pal naast de vroegere camping Rolandsduin: een vakantieoord dat bekend stond om zijn omstreden locatie naast de Hoogovens. ,,Er zijn nog steeds mensen die hier even stoppen om foto’s te maken’’, legt hij uit. ,,Die kennen de camping nog. Of toen mijn woning nog Caf Berg en Dal was. Het is ook lange tijd een berucht pand geweest. Ooit zat er een casino en het gerucht gaat zelfs dat hier buiten iemand is doodgeschoten en in een vuilnisbak is gegooid. Ik heb het van zoveel mensen gehoord dat het wel waar mt zijn.’’

Dus ook hij bekijkt alles tenminste nog op een nuchtere wijze, (uit het artikel):

Voor Peter lijkt het huis alleen maar voordelen te hebben. Maar vindt hij wonen naast een van de grootste staalfabrikanten van Europa dan geen probleem? Peter: ,,Ik heb een goede buurman aan Tata Steel. Ik bedoel, ik begrijp wel dat het niet per se goed is voor je gezondheid om ernaast te wonen, maar die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt toen ik naar Wijk aan Zee verhuisde. In Amsterdam had ik volgens mij meer last van de fijnstoffen vanwege de bussen en al het stadsverkeer. Dat is wel een verschil met hier. Zodra ik na een lange dag werken Wijk aan Zee weer in rijd denk ik altijd gelijk: a, rust.’’ :z

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_209135670
Voor de grijze kentekens en collega's die met priv auto rijden houden wij het al heel lang bij. Wij hebben al co2 rapportages. Maar dit plan gaat wel heel ver
pi_209137724
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Ja pcies. Eerst krijgen ze banken een verplichting iedereen te controleren ihkv wft en dan moeten werkgevers de werknemers de reisbewegingen registeren ,,, houd niet op
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_209140417
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:13 schreef Scjvb het volgende:
Het milieu. * Scjvb slaakt 'n diepe zucht :O

Totaal doorgeslagen die CO2-hype. Want al sinds mensenheugenis gaat er fijnstof en CO2 in het rond die afkomstig is uit allerhande bronnen, zo ook door het drukke verkeer. En Tata Steel ligt steeds meer onder vuur. Deze milieu-hype aangaande stikstof en vrij gebruikelijke CO2-uitstoot kent langzamerhand bijna geen grenzen meer! ;)

Zie recente reacties van scholen in Haarlem :Y) en het naburige Heemstede, waar ook verschillende ouders nuchter commentaar geven over het drukke verkeer en stikstof aan bijvoorbeeld de plaatselijke Lanckhorstlaan.

Deze luidt als volgt: Scholen en ouders halen de schouders op: ’Fijnstof? Tja, dan moet je niet in de stad gaan wonen’

Duizenden leerlingen lopen risico op gezondheidsschade door fijnstof. Waarom? Omdat hun school te dichtbij een drukke weg staat. Dat blijkt uit onderzoek. Scholen en ouders reageren geschrokken maar ook gelaten. ,,Risico’s zijn er altijd. Je kan morgen ook ineens overreden worden.”

Vervelend, ja. Maar helaas niet nieuw. Dat is de strekking van de reacties op het onderzoek dat vorige week in deze krant verscheen. Zo’n 1400 leerlingen in de regio van Haarlem lopen extra risico op gezondheidsschade door fijnstof. Hun school staat volgens de richtlijnen van de GGD te dicht bij een drukke weg. Het gaat om in totaal zes scholen die in de gevarenzone liggen. Vijf daarvan zijn basisscholen.

De schoolbesturen en de ouders van de leerlingen zeggen er weinig mee te kunnen. Gevraagd naar de hoge concentratie fijnstof, reageren de meesten berustend. Natuurlijk is het vervelend, zeggen ze. Maar de school staat er al z lang. Het onderwijs is goed, de kinderen hebben het naar de zin. En je kunt moeilijk de school vijftig meter opschuiven.

Stoflaagje

Op het schoolplein van de Haarlemse basisschool De Wilgenhoek klinken dinsdag relativerende woorden. De meeste ouders halen hun schouders op over het onderzoek. De school ligt naast de drukke Delftlaan, en dus ademen de kinderen voortdurend schadelijke gassen in. Maar waar moeten ze anders naartoe?

Justin, vader van twee jongens in de onderbouw, maakt zich geen zorgen over de mogelijke gevolgen. ,,Ik ben er niet mee bezig. Erg, h? Ik vind: dan had je maar niet in de stad moeten gaan wonen.” Houdt hij zich niet bezig met de gezondheidsrisico’s voor zijn kinderen? ,,Mijn kinderen hebben gelukkig nergens last van. En risico’s zijn er altijd. Je kan ook ineens overreden worden.”

Een wachtende moeder woont met haar gezin vlakbij de school. ,,Iedereen hier in de Bomenbuurt heeft last van fijnstof. Er zit een soort stoflaagje op de ramen, muren en zelfs op de dakpannen. Je weet dat het niet goed kan zijn, maar ik ben mij nooit heel bewust geweest van de mogelijke gevolgen.”

Verhuizen
Ook de schoolbesturen reageren gelaten. ,,Hier wordt al bijna 100 jaar lesgegeven”, zegt bestuurder Jan Aalberts over De Wilgenhoek. ,,Destijds was de verkeersdrukte natuurlijk aanzienlijk minder.” Over de hoge concentratie fijnstof in de lucht kan hij kort zijn. ,,Dat is inherent aan het wonen en leven in de stad”.

,,Het is niet nieuw dat er zoveel fijnstof in de lucht zit”, zegt Wietse Algera, directeur van de Jacobaschool in Heemstede. Hij zegt zich zorgen te maken om de leerlingen. ,,Maar helaas kunnen we de school niet verplaatsen. We spraken eerder met de gemeente over een eventuele verhuizing vanwege de verkeersdrukte. Maar er zijn weinig beschikbare locaties in Heemstede-Noord.”

Ventilatie

Op het schoolplein van de Jacobaschool zijn de ouders en grootouders van de leerlingen eensgezind. Als het aan hen ligt, blijft de school op dezelfde plek staan. Vuile lucht of niet. ,,Ik hoop dat de school gewoon blijft bestaan zoals ik ‘m ken”, zegt mevrouw Hofman, terwijl ze wacht op haar jongste kleinkind. ,,Het is zo’n prachtig gebouw en het onderwijs dat de kinderen krijgen is goed.”

Even verderop staat Carrie te wachten op haar kinderen uit groep zes en groep acht. Ondanks dat de school nu aan een drukke weg ligt, zou Carrie het jammer vinden als de school verhuist. ,,Het is een superleuke school, met grote ruime moderne klassen. In coronatijd heeft de school een nieuw ventilatiesysteem genstalleerd. Over de luchtkwaliteit maak ik me geen zorgen.”

====

Bijvoorbeeld ook de 38 jarige Peter, en Peter (38) woont naast Tata Steel en naast de plek waar de beruchte Camping Rolandsduin ooit stond. ’Ik heb een goede buur aan de staalfabriek’

Peter Messchendorp (38) woont aan de Bosweg naast Tata Steel in Wijk aan Zee. Wat maakt zijn woning bijzonder?

Bij de ingang hangt een anker aan de wand, in de hal staat een rek met dikke, fluorescerende kleding en in de woonkamer is een grote foto van een vuurtoren in de branding te zien. Dat de 38-jarige Peter Messchendorp gek is op de kust, wijst zichzelf wanneer je voor het eerst zijn woning betreedt. ,,Iedereen heeft zo z’n hobby’s’’, vertelt hij mij tijdens mijn bezoek. ,,Maar werken aan de kust is voor mij echt een passie.’’

Het is inmiddels zo’n zes jaar geleden dat de van oorsprong Amsterdammer zijn woning aan de Bosweg in Wijk aan Zee kocht. ,,Ik ben al veertien jaar vrijwilliger bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en heb ook mijn eigen beveiligingsbedrijf. Daarom is deze woning perfect voor mij: ik zit dicht bij de zee en heb alle ruimte die ik nodig heb. Er is plek voor mijn auto, boot n ik heb genoeg opslagruimte. Als ik zoiets ergens anders zou willen kopen, zou dat me een paar miljoen euro kosten.’’

Alhoewel het nu niet meer voor te stellen is, kennen veel mensen Peters woning als buurman pal naast de vroegere camping Rolandsduin: een vakantieoord dat bekend stond om zijn omstreden locatie naast de Hoogovens. ,,Er zijn nog steeds mensen die hier even stoppen om foto’s te maken’’, legt hij uit. ,,Die kennen de camping nog. Of toen mijn woning nog Caf Berg en Dal was. Het is ook lange tijd een berucht pand geweest. Ooit zat er een casino en het gerucht gaat zelfs dat hier buiten iemand is doodgeschoten en in een vuilnisbak is gegooid. Ik heb het van zoveel mensen gehoord dat het wel waar mt zijn.’’

Dus ook hij bekijkt alles tenminste nog op een nuchtere wijze, (uit het artikel):

Voor Peter lijkt het huis alleen maar voordelen te hebben. Maar vindt hij wonen naast een van de grootste staalfabrikanten van Europa dan geen probleem? Peter: ,,Ik heb een goede buurman aan Tata Steel. Ik bedoel, ik begrijp wel dat het niet per se goed is voor je gezondheid om ernaast te wonen, maar die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt toen ik naar Wijk aan Zee verhuisde. In Amsterdam had ik volgens mij meer last van de fijnstoffen vanwege de bussen en al het stadsverkeer. Dat is wel een verschil met hier. Zodra ik na een lange dag werken Wijk aan Zee weer in rijd denk ik altijd gelijk: a, rust.’’ :z

Scjvb
Nieuws voor je

Dit was er allemaal al op de dag dat de auto geboren is .
En de staal fabriek overal in nederland staan.

Verschil is dat we het nu kunnen meten en 50jaar geleden niet .
En toen was er veel meer uitlaat gassen omdat 50jaar geleden helemaal geen katalysator en roetfilter bestonden.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 23:34:06 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209141702
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 13 mei 2023 @ 23:34:45 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209141719
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 15:45 schreef etuiedelapiel het volgende:
Avg. Het gaat ze geen flikker aan hoe ik op mijn werk kom.
Goeie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 13 mei 2023 @ 23:36:33 #23
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209141760
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:02 schreef BasEnAad het volgende:
Laat dit alsjeblieft ophouden, we gaan allemaal kapot.
Wegstemmen

En voor de eu ook. Op antipartijen stemmen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209141918
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorproefje voor het CO2 budget.
Kan niet wachten totdat HR vraagt om je poepgedrag bij te houden zodat ze de CO2-uitstoot van de werknemers kan rapporteren aan Rob :7
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  zondag 14 mei 2023 @ 00:10:27 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209142776
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wegstemmen

En voor de eu ook. Op antipartijen stemmen.
Ik heb maar zelden gestemd de afgelopen 10 jaar. Partijen waar ik op zou kunnen stemmen lieten niet doorschemeren dat ze ook maar een idee hadden hoe macro-economie werkt.

En ik ben ook voor een sterk Europa, ingericht naar NAVO-model, niet als stichting voor gehandicapten. Het gaat om het evenwicht, dat de geopolitieke macht hier in Europa ligt. Met de VS als backup en Duitsland als macht, Duitsland is treurig genoeg het enige land dat iets van de Tweede Wereldoorlog geleerd heeft.
  Humorvolste user 2022 zondag 14 mei 2023 @ 00:20:21 #26
459912 FlippingCoin
pronouns: papoea/zakazulu
pi_209143131
Enerzijds afval importeren om in de fik te steken anderzijds deze kolder. Niet meer te volgen die lui, knettergek.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_209147218
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
hoe doe ik dat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209151945
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of je stemt dat gajes gewoon een keer weg
Dat kan helaas niet. Bij de volgende verkiezingen zitten dezelfde kneuzen in de TK. En als ze de partij verlaten gaan ze gewoon verder als eenmansfractie. Je dacht toch niet dat ze die 9,5K+ pm zomaar opgeven?
pi_209152110
Dit zijn toch gegevens die de werkgever al heeft?
Vergoede woonwerk verkeer, o.a. berekend uit woonplaats en werklocatie.
Het aantal dagen dat je naar de werklocatie gaat (wordt momenteel al gebruikt voor berekening van de 'thuiswerkvergoeding)

Gedeclareerde kilometers, ov reacties reizen, taxi etc daar bovenop (klant bezoek, bezoek verderweg gelegen locaties)
Gedeclareerde vliegtickets.

Wat is hier zo moeilijk en/of vervelend aan?

En overigens; terecht om dit te doen. Vanalles dat tijdens covid prima via Teams bleek te kunnen, en waar dus geen reis voor nodig is, daarvoor gaat men nu weer voor op pad, onder 't motto van relatiebeheer, lekker kosten maken bij de betere restaurants.....
  zondag 14 mei 2023 @ 23:50:52 #30
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209156069
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 18:09 schreef Bimmer88 het volgende:

[..]
Dat kan helaas niet. Bij de volgende verkiezingen zitten dezelfde kneuzen in de TK. En als ze de partij verlaten gaan ze gewoon verder als eenmansfractie. Je dacht toch niet dat ze die 9,5K+ pm zomaar opgeven?
Revolutie dan maar?
Dan werkt onze democratie namelijk niet meer en moeten we als volk ingrijpen. Daar moeten wij als NLs volk namelijk op toe blijven zien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 15 mei 2023 @ 00:20:54 #31
385501 Starhopper
Slava Ukraini
pi_209156261
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 00:10 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik heb maar zelden gestemd de afgelopen 10 jaar. Partijen waar ik op zou kunnen stemmen lieten niet doorschemeren dat ze ook maar een idee hadden hoe macro-economie werkt.

En ik ben ook voor een sterk Europa, ingericht naar NAVO-model, niet als stichting voor gehandicapten. Het gaat om het evenwicht, dat de geopolitieke macht hier in Europa ligt. Met de VS als backup en Duitsland als macht, Duitsland is treurig genoeg het enige land dat iets van de Tweede Wereldoorlog geleerd heeft.
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Water towers can fly! :D
pi_209156355
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 13:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Indien het collectief aan Nederlandse bedrijven vr 2027 niet op koers blijkt te zijn, krijgen ze hiervoor individuele verplichtingen opgelegd op basis van een “wettelijke norm”, is het idee. Bedrijven moeten deze besparingsdoelen uiterlijk in 2030 behaald hebben, aldus het ministerie aan Business Insider.

M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209163422
quote:
84s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Dat maak ik zelf wel uit.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_209168291
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 01:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
NWS / Belasting op CO2-uitstoot huizen

Wordt al aan gewerkt.
pi_209168498
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 01:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
M.a.w., de staat gaat werkgevers (en banken) gebruiken om het gedrag van burgers te monitoren en aan te sturen. De burger zal hier aan gewend raken en zal daaropvolgend toestaan dat de overheid uiteindelijk inzicht krijgt in de individuele co2-uitstoot achter de voordeur, welke eveneens aan een nog nader te bepalen norm zal moeten voldoen.
Correct, het totalitarisme wordt gedelegeerd en deels geprivatiseerd. Deze regering vindt het ook heel normaal dat je wettelijke verplicht wordt tot het afnemen van commerciele diensten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 mei 2023 @ 23:17:58 #36
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209168873
quote:
84s.gif Op maandag 15 mei 2023 00:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je niet gaat stemmen moet je ook niet klagen.
Creatief argument om mensen monddood te maken.

Als je wel hebt gestemd op die achterlijke partijen ben je ook mede verantwoordelijk voor dat achterlijke beleid. Zo kun je het ook zien.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 10:33:52 #37
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209171153
Lijkt me prima. Maar dan moet er ook wat vanaf dus km vergoeding naar 50 cent bv.
pi_209171785
twitter
Is Slava Taiwani a thing yet?
  dinsdag 16 mei 2023 @ 12:09:47 #39
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209172094
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
You will own nothing and be happy.
pi_209172096
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Knappe staaltjes hersengymnastiek wel, maar je weet dondersgoed dat dit gewoon tot een verdere ouderwetsche tweedeling leidt. Rijken kunnen wel gewoon een onzinnig grote 2,5 ton wegende EV-crossover blijven bekostigen, de gewone man mag zich voor zijn vervoer anno 2050 in een 20+ miljoen inwoners tellend Nederland redden met een halfbakken OV en een ouwe fiets. Een tweedeling zoals van voor de oorlog zo'n beetje, maar dan met een 1984-achtig sausje erover dat een gebrek aan vrijheid pas echte vrijheid is.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 20:25:19 #41
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209294699
https://www.geenstijl.nl/(...)-overheid-doorgeven/

Update

Werkzaam bij een bedrijf met 100+ medewerkers? Dan bepaalt je baas binnenkort hoe je naar je werk reist. Jij wilt niet met de trein? Jij ZULT met de trein. Of in een EV. Of verplicht drie dagen thuiswerken in een te klein huis vol gillende kinderen. Want je baas moet vanaf 2025 direct aan minister Jetten gaan rapporteren hoe zijn (of haar h, het is 2023) loonslaven van de Senseo in hun eigen keuken naar DE-automaat in de kantoorkoffiecorner geraken, en aan het einde van de middag van de Cup-A-Soup-automaat in de pantry terug naar het AVG'tje bij moeders de vrouw (of vaders de man, het is 2023). We citeren maar even voor het geval u dacht te gaan grinniken over GeenStijl, dat weer eens schromelijk de klimaattransitie in het dystopische trekt:

"Werkgevers (met 100 of meer werknemers) moeten jaarlijks gegevens bijhouden van woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit van medewerkers. Deze gegevens moeten vervolgens voor 30 juni van het opvolgende jaar aangeleverd worden via een digitaal formulier. Het gaat hierbij om jaartotalen van het totaal aantal gereisde kilometers, gebruikte vervoermiddelen en gebruikte brandstof. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een handreiking opgesteld met uitleg over de jaarlijkse rapportageverplichting."

In 2026 evalueert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de CO2-reductie die in 2024 en 2025 is behaald. Als bedrijven en organisaties goed op koers liggen, blijft het bij rapporteren. Als dit niet lukt, kan vanaf 2027 een wettelijke norm per bedrijf worden ingesteld waarmee slimmer en zuiniger reizen kan worden afgedwongen."

Nou. Dat wordt een baan zoeken bij een bedrijf met minder dan 100 collega's, als je eigen mobiliteitsvrijheid je lief is.
pi_209295013
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 14:00 schreef Rodgrod het volgende:
Dit moet een grap zijn toch? :')
Totaal onhaalbaar idee. En wat heeft het voor zin. Overheid kan beter dat geld extra inzetten voor beter OV of bijvoorbeeld fietsplannen.
Nee hoor, deze regeling had eigenlijk per 1 januari 2022 al moeten ingaan. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 januari 2023. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 juli 2023. Dat bleek niet haalbaar en is uitgesteld naar 1 januari 2024. Het nieuwsbericht van rond de zomer kan je wel voorspellen denk ik :)

Niet op een normale manier haalbaar inderdaad. Dus wat krijgen we uiteindelijk, dat bedrijven op basis van bepaalde standaarden moeten rapporteren. Volgens mij heb ik zelfs al ergens voorbij zien komen dat het niet eens uitmaakt of er met een benzine, diesel of elektrische auto kilometers afgelegd worden, maar dat voor de "auto" gewoon een x gram CO2 per km wordt gerekend. Papieren bullshit rapportage krijgen we dan 8)7
pi_209295976
Haha de overheid haha
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:56:18 #44
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_209296102
Ik snap niet wat hier het probleem van is. Laat werkgevers maar verantwoording afleggen of al die autokilometers echt nodig zijn. Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_209296241
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:56 schreef hooibaal het volgende:
Ik snap niet wat hier het probleem van is. Laat werkgevers maar verantwoording afleggen of al die autokilometers echt nodig zijn. Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Waarom? Het gaat erom dat de CO2 uitstoot uiteindelijk omlaag gaat. In dat kader zou je eerder woon-werkverkeer van meer dan 15 kilometer met de auto moeten verbieden. Dat is belastender voor het klimaat.

Dan ga je maar dichterbij je werk wonen of dichter bij huis werken (om even een theoretische oplossing erin te gooien).
pi_209296259
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:56 schreef hooibaal het volgende:
Woon-werkverkeer van minder dan 15 kilometer met een auto zou je sowieso moeten verbieden.
Leuk als je niet in de stad woont. Ben je uren onderweg elke dag. Niet iedereen heeft een kantoorbaan en hoeft niets mee te nemen.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:03:44 #47
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_209296261
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:02 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Waarom? Het gaat erom dat de CO2 uitstoot uiteindelijk omlaag gaat. In dat kader zou je eerder woon-werkverkeer van meer dan 15 kilometer met de auto moeten verbieden. Dat is belastender voor het klimaat.
Minder dan 15 is een veel groter aantal ritten en kun je gewoon fietsen. Of die lange ritten nodig zijn is ook zeer discutabel, maar bij de korte is veel meer te halen. En makkelijker.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_209296366
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:03 schreef hooibaal het volgende:
Minder dan 15 is een veel groter aantal ritten en kun je gewoon fietsen. Of die lange ritten nodig zijn is ook zeer discutabel, maar bij de korte is veel meer te halen. En makkelijker.
Waarom denk je dat? De gemiddelde woon-werkverkeer afstand ligt volgens mij rond de 20km.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:13:34 #49
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_209296448
Als je dat een jaar of 2 geleden dit zou zeggen , was je een complotwappie
Ik ben inmiddels overleden
pi_209296527
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Die topicreeks loopt al sinds 2015 maar wel met een heel andere insteek ;)

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #4
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')